'\

P.br.2707/08

Osnovni sud u Podgorici, po sudiji Radonji Radonjicu, u pravnoj stvari
tuzioca Barovi¢ Veselina iz Podgorice, koga zastupa punomocnik Kuzmanovi¢
Zoran, advokat iz Podgorice, protiv tuzenih ,Daily press” DOO, Mitrovi¢ Ljubise i
Radovi¢ Komnena, svi iz Podgorice, Bulevar Revolucije br.9, koje zastupa
punomocnik Vujaci¢c Sasa, advokat iz Podgorice, koga je na raspravama
zamjenjivala advokatska pripravnica Micanovic SneZana, radi naknade
nematerijalne Stete, vrijednost spora 100.000,00 €, nakon glavne rasprave
zakljuéene dana 24.09.2010. godine u prisustvu punomocnika stranaka i tuzenog
Il reda, dana 23.10.2010. godine. donio je

PRESUDU

Odbija se tuzbeni zahtjev kojim je trazeno da se obavezu tuZeni da
tuZiocu na ime naknade nematerijalne stete za dusevne bolove zbog povrede
ugleda i ¢asti solidarno isplate iznos od 100.000,00 €, uz obradun kamate od
presudenja pa do konacne isplate, kao neosnovan.

Obavezuje se tuzZilac da tuzenima na ime naknade troSkova postupka
isplati iznos od 3.750,00 €, u roku od 15 dana po pravosnaznosti presude.

ObrazloZenje

Tuzilac je u tuzbi i rije€i na raspravama, preko punomocnika u bitnom
naveo da su dnevne novine Vijesti', u broju 3804 od 28.10.2008. godine, na
polovini naslovne strane i na centralnom mjestu najavile tekst: ,Vujadinovi¢ i Cila
u dzipu Veska Barovi¢a“, ,Na punktu kod Petrovca policija je u dva navrata, 13.
maja i 25. juna 2005, zaustavila ML mercedes” vliasniStvo Veselina Barovica,
kojim je upravijao Ljubo Vujadinovi¢, dok je Milan Cila Séeki¢ drugi put bio na
mjestu suvozaca“, ,Prema optuznici, okrivlieni Vujadinovi¢ i Séeki¢ su, zajedno
sa saucesnicima, 30. avgusta 2005. oko jedan ¢as poslije ponoéi ubili inspektora
Séekida", §to je dokumentovano na naslovnoj strani slikom sa sudenja optuzenim
licima za ubistvo funkcionera MUP-a, pokojnog Slavoljuba Séekica. Isti¢e da se u
predmetnom tekstu, naslovu i fotografiji prenose neistinite tvrdnje na racun
tuzioca koje po svojoj sadrzini i obimu pripadaju kategoriji najnize i najgrublje
povrede tacnosti i objektivnosti informacie, da je na taj nadin povrijedena
novinarska etika i profesionalni kodeks, da neistinite tvrdnje grubo povrjeduju
privatnost i dostojanstvo tuZioca, njegovu ¢ast | ugled. Navodi da predmetne
informacije nijesu istinite, obzirom da je predmetno vozilo prije naznacenih
kontrola od strane policije, kao havarisano prodao treéem licu, bez sacinjavanja
pisanog ugovora, zbog ¢ega nije vren prevod vozila sa tuZioca na kupca, vec je
tuzilac i u vrijeme izvréene kontrole u saobracajnoj dozvoli bio oznaéen kao
vlasnik tog vozila. | pored toga, istiCe da je ofigledna namjera tuzenih bila da ga
dovedu u vezu sa licima protiv kojih je pokrenut krivicni postupak za teska
krivicna djela, sa kojima tuzilac nije imao nikakve veze, koje ne poznaje, a na koji
nacin su neistinite tvrdnje grubo povrijeduju privatnost i dostojanstvo tuzioca,
njegovu ¢ast i ugled, te javno ga izloZile poruzi. Nalazi da je sadrZina
inkriminisanog teksta 1zazvala kod tuZioca dusevne bolove zbog povrede ugleda,



Casti | dostojanstva, najjateg inteziteta, zbog ¢ega je predloZio da se obaveZu
tuzeni da mu na ime naknade nematerijalne Stete isplate iznos od 100 000,00 €,
pri kom zahtjevu je ostao | u zavr$nom izlaganju.

TroSkove postupka je traZio za sastav tuZbe, zastupanja na rocistima, te
na ime placene takse na tuzbu.

TuzZeni su u odgovoru na tuZbu i rije¢i na raspravi, preko punomoénika
osporili tuzbeni zahtjev, u bitnome navodet¢i da je tuzeni | reda u dnevnim
novinama ,Vijesti", Ciji je osnivaé, u broju 3804 od 28.10.2008. godine, objavio
tekst Giji je autor tuzeni lll reda, a koji tekst predstavlja izvjestaj sa sudenja licima
okrivljenim za ubistvo funkcionera MUP-a, Slavoljuba Séeki¢a, u kojem tekstu su
vierno prenijeta zbivanja i navodi sa sudenja na kojem je postupajuci sudija u
dokaznom postupku, izmedu ostalog, procitao sluzbene policijske zabiljeSke koje
se odnose na kretanja okrivljenih, a u kojima je navedeno da su oknvljeni u dva
navrata upravljali vozilom koje je u vilasnistvu tuzioca. Imajuéu u vidu ugled
sudske institucije i nesumnjivu zainteresovanost Sire javnosti za to sudenje, isticu
da nijesu imali razloga da posumnjaju u istinitost progitanih dokaza, ve¢ su bili
duzni da ih, u okviru redovnog izvjestavanja sa sudenja, prezentiraju svojim
¢itaocima, a sve u skladu sa ¢&l. 25 st 1 Zakona o medijima. Istakli su prigovor
nedostatka pasivne legitimacije na strani tuzenog |l reda, jer nalaze da isti kao
glavni i odgovorni urednik predmetnih dnevnih novina ne spada u krug lica koji
mogu biti tuzeni u skladu sa ¢l.20 Zakona o medijima. Zbog navedenog su
predlozili da se tuzbeni zahtjev odbije kao neosnovan.

TroSkove postupka su frazili na ime sastava odgovora na tuZbu i
podnesaka, zastupanja na rocistima te takse na odogovor na tuzbu.

Sud je na glavnoj raspravi progitao Nezavisni dnevnik , Vijest" od
28.10.2008. godine, zapisnik o glavhom pretresu Viseg suda u Podgorici
K.br.16/06 od 27. i 28 10.2008. godine, sluZbene zabiljeSke Ku.br.1913/05 od
18.02.2006. godine sadinjene 13.06.2005. godine i sluzbene zabiljeSke od istog
datuma i broja sacinjene 25.06.2006. godine, te u svojstvu parni¢ne stranke
saslusao tuZenog |l reda.

Tuzilac je pored izvedenih dokaza predlagao da se na glavnoj raspravi
izvedu dokazi sasluSanjem tuzioca u svojstvu parniéne stranke, vjestacenjem po
sudskom vjestaku medicinske struke dr Stanku Milicu, te saslu§anjem svjedoka
Vujadinovi¢ Ljuba i Séeki¢ Milana.

Imajuéi u vidu da se uredno pozvani tuzilac nije odazvao pozivu suda radi
saslusanja, sud je shodno €1.261 st.2 ZPP odiu¢io da se necée izvoditi dokaz
sasluSanjem tuzZioca u svojstvu parniéne stranke. Nadalje, kako tuZilac nije u
skladu sa svojom obavezom iz ¢1.237 ZPP naveo boraviste svjedoka Vujadinovi¢
Liuba i Séeki¢ Milana, gije je sasludanje prediozio, sud je odbio predlog tuzioca
za izvodenje dokaza sasludanjem navedenih svjedoka.

Cijeneci provedene dokaze u smislu ¢1.9 ZPP, na osnovu rezultata
cjelokupnog postupka, sud je nasao da je tuZbeni zahtjev neosnovan.

Naime, medu strankama nije sporno da je tuzeni | reda osnivag, tuzeni Il
reda glavni i odgovorni urednik, a tuzeni lll reda novinar Nezavisnog dnevnika
Vijesti. Nije sporno ni da je u ND Vijesti br.3804 od 28.10.2008. godine na
naslovnoj strani najavljen novinski &lanak sa naslovom Vujadinovi¢ i Cila u dzipu
Veska Barovi¢a", gdje je u podnaslovu pored fotografije okrivljenih Vujadinovica i
Vulevita navedeno: ,Na punktu kod Petrovca policija je u dva navrata, 13. maja i



25. juna 2005, zaustavila ,ML mercedes"” vlasniStvo Veselina Barovica, kojm je
upravijao Ljubo Vujadinovi¢, dok je Milan Cila S¢eki¢ drugi put bio na mjestu
suvozata®, te ,Prema optuznici, okriviieni Vujadinovi¢ i Séeki¢ su, zajedno sa
saucesnicima, 30. avgusta 2005. oko jedan ¢as poslije ponoéi ubili inspektora
Séekica", kao i da je na 13. strani objavlien é&lanak sa istim naslovom i
podnaslovom, Ciji je autor tuzeni Il reda.

Sporna je istinitost ¢injenica sadrzanih u naslovu i €lanku, da i su tuZeni
objavijivanjem predmetnih €injenica povrijedili ¢ast | ugled tuZioca, te da li je to
moglo imati za posljedicu duSevne bolove takvog intenziteta i trajanja koji bi
opravdavali dosudwanje naknade nematerijalne Stete u smislu ¢1.207 Zakona o
obligacionim odnosima (Sllist Crne Gore br.47/2008). Sporna je i pasivna
legitimacija tuzenog tl reda.

Odredbom iz ¢1.47 Ustava Crne Gore propisano je da svako ima pravo na
slobodu izrazavanja govorom, pisanom rje¢ju, slikom ili na drugi nacin, s tim da
se pravo slobode izrazavanja moze ograniéiti samo pravom drugoga na
dostojanstvo, ugled i ast i ako se ugrozava javni moral ili bezbjednost Crne
Gore. Prethodno navedeno pravo slobode izrazavanja predvideno je i €110
Evropske konvencije o zastiti ljudskih prava i osnovnih sloboda. Nadalje,
nesumnjiv interes javnosti da bude informisana o svim cCinjenicama koje su od
drustvenog znacaja Crna Gora jaméi i ¢lanom 1 Zakona o medijima, i to na nivou
standarda koji su sadrzani u medunarodnim dokumentima o ljudskim pravima i
slobodama. Ta sloboda izrazavanja mora biti uskladena sa pravom pojedinca na
moralni integritet (Cast | ugled), jer je dostojanstvo svakog pojedinca ne samo
licno dobro, vec i javni interes koje je kao takvo zagarantovano Ustavom.

Da bi se dosudila naknada nematerijalne Stete zbog pretrpljenih dusevnih
bolova zbog povrede ugleda i €asti u smislu €1.207 ZOO potrebno je da su
ispunjena tri uslova, i to: da je iznijetim navodima povrijedena ¢ast i ugled
tuZioca, da su uslijed toga nastupili dusevni bolovi, te da su iznijete informacije
neistinite.

U konkretnom slu¢aju provedenim dokazima se ne potvrduju tvrdnje
tuZioca da su predmetne objavljene informacije neistinite. Tuzilac tvrdi da nije bio
vlasnik vozila marke Mercedes ML reg.br. PG 882-60, vec¢ da ga je otudio prije
vi§e od 6 godina kao havarisano, kojom prilikom nije sacinjavan ugovor u pisanoj
formi, a zbog ¢ega je u saobracajnoj dozvoli jos uvijek oznacen kao viasnik, te da
su predmetne informacije objavljene isklju€ivo u namjeri njegovog dovodenja u
vezu sa licima koja su okrivljena za izvrenje krivicnog djela ubistvo. Za te svoje
tvrdnje tuzilac nije pruzio nikakve dokaze.

Naime, iz sluzbenih zabiljeski OB Budva Ku.br.1813/05 sadinjenih 13.05. i
25.06.2005. godine proistice da su iste sacinjene tokom vrienja redovne kontrole
saobracaja na punktu policije kod Petrovca, kada je 13.05.2005. godine policajac
zaustavio vozilo marke Mercedes ML reg. broja PG 882-60, vlasnistvo Veselina
Barovi¢a, kojim vozilom je upravljao Vujadinovi¢ Ljubo, koji se nalazio na spisku
lica pod poja¢anim nadzorom, dok je 25.06.2005. godine istim vozilom upravljalo
isto lice, sa kojim je u vozilu bio | S¢eki¢ Milan. Navedene sluzbene zabiljeske su
procitane kao dokaz na glavnom pretresu u krivicnom postupku poslovne oznake
K.br.16/06 koji je voden pred Visim sudom u Podgorici, 5to se utvrduje iz
zapisnika Viseg suda u Podgorici K.br.16/06 od 27. i 28.10.2008. godine.



Iz ND Vijesti od 28.10.2008. godine se utvrduje da predmetni novinski
¢lanak predstavija izvjeStavanje i prenosenje informacija sa sudenja okrivlienima
za ubistvo policijskog funkcionera Slavoljuba Séeki¢a, u kom &lanku je pored
ostalih informacija sa pretresa prenijeta | sadrzina sluzbenih zabiljeski, koje
predstavljaju izvjestaje policije o kretanju okrivljenih, medu kojima su | predmetne
sluzbene zabiljeske sacinjene 13.05. i 25.06.2005. godine. Iz predmetnog
novinskog ¢lanka utvrduje se i da su na taj nadin vjerno prenijeta dedavanja sa
predmetnog krivicnog postupka, za koji je nesumnjivo postojalo naroéito
interesovanje javnosti, bez unosenja bilo kakvog komentara ili misljenja tuzenog
Ill reda kao autora c¢lanka. Osim prenosenja sadrzine sluzbenih zabiljeski u
kojima je tuzilac naznacen kao vlasnik vozila kojim je predmetnim prilikama
upravijao okrivlieni Vujadinovi¢, tuZilac nije doveden u vezu sa licima koja su
okrivliena za izvréenje odnosnih krivicnih djela, dok i sadrzina nadnaslova (,Na
sudenju optuZenima za ubistvo funkcionera MUP-a Slavoljuba Séekic¢a proditane
policijske sluZzbene zabiljeske”) ukazuje da sami ¢lanak predstavija izvjesStavanje
sa sudenja.

Da je zbivanje sa sudenja vjerno prenijeto navodi i tuZeni lll reda u svom
iskazu u kojem u bitnome istiCe da je zaposlen kao novinar u dnevnom listu
JVijesti®, gdje je zaduzen za izvjestavanje sa sudskih procesa koji se vode pred
Vidim sudom u Podgorici. Navodi da je on autor predmetnog teksta, koji tekst je
sacinio nakon §to je pred Visim sudom u Podgorici, tokom krivi€nog postupka koji
se vodio protiv okrivlienih za ubistvo Slavoljuba Scekic¢a, na pretresu procitane
sluzbene zabiljeske koje su bile rezultat pojatanog nadzora nad okrivljenim, a u
kojima je konstatovano da su u par prilika, u vozilu koje je vlasniStvo Veska
Barovica zatedeni Vujadinovi¢ i Milan Scekié. Isti¢e | da su proéitane i druge
sluzbene zabiljeske, a kojima je konstatovano u kojem vozilu je prilikom kontrole
bio okrivijeni Kozar. Navodi i da je sva ta deSavanja sa pretresa vijerno prenio u
spornom tekstu koji je objavijen dan kasnije, te da je | naslov teksta takode on
odabrao, nalazeéi da je to suStina teksta, dok on nije odredivao sadrzinu
naslovne strane, jer 0 tome odluuje uredivacki kolegijum novina. Dodao je da
prilikom pisanja teksta u isti nije unio nijedan svoj komentar niti misljenje, ve¢ da
je potpuno i vjerno prenio desavanja sa pretresa vodenog pred ViSim sudom u
Podgorici, u kom slu¢aju je postupao na isti nac¢in kao $to je izvjesStavao sa
drugih pretresa.

Obzirom da je njegov iskaz u skladu sa procitanim pisanim dokazima, sud
je isti prihvatio cijenec¢i ga kao istinit.

Pored toga sto se provedenim dokazima ne potvrduje tvrdnja tuZioca da
su predmetne informacije neistinite, imajuci u vidu da su iste izvorno proistekle iz
izvieStaja policije kao drZavnog organa, kao i isticanje tuzioca da je u
saobracajnoj dozvoli kao javnoj ispravi, koja kao takva dokazuje istinitost onoga
§to je u njoj navedeno, tuZilac naveden kao viasnik predmetnog vozila reg.br. PG
882-60, tuzeni su u vreme objavljivanja tih informacija imali dovoljno osnova da
veruju da informacije predstavljaju istinu. Zbog toga tuzeni nijesu postupali ni
suprotno svojim obavezama iz Kodeksa novinara Crne Gore, pa sud zakljuCuje
da nije postojala njihova namjera da iznoSenjem predmetnih informacija
povrijede ¢ast i ugled tuZioca

Dakle, tuzeni su dokazali da su u konkretnom sluCaju, postupajuci u
skladu sa svojom obavezom predvidenom ¢&.25 st.1 Zakona o medijima,



objektivno i taéno izvjestavali 0 predmetnom sudskom postupku, pa samim tim
nijesu povrijedili cast i ugled tuZioca. Suprotno zaklju€ivanje bi po misljenju ovog
suda predstavljalo ugrozavanje prava i sloboda zagarantovanih ¢1.10 Evropske
konvencije o ljudskim pravima.

Takode, imaju¢i odredbu 1z €120 st2 Zakona o medijma, kojom je
odredeno da u situaciji objavljivanja programskog sadrzaja kojim se vrijeda ¢ast
ill integritet pojedinca, iznose ili prenose neistiniti navodi 0 njegovom Zivolu,
znanju i sposobnostima zainteresovano lice ima pravo na tuzbu za naknadu Stete
nadleznom sudu protiv autora | osnivaca medija, u konkretnom siucaju tuzeni |l
reda koji je glavni i odgovorni urednik ND Vijesti nije pasivno legitimisan u
predmetnoj parnici.

Kod prethodnog utvrdenja da u spornom tekstu nema niti jedne neistinite
informacije, niti bilo kakvog komentara i unosenja nekog licnog doZwljaja
prenesene informacije, sud je nasao da je tuZbeni zahtjev kojim je trazeno da se
obavezu tuzeni da tuZiocu na ime naknade nematerijalne $tete solidarno isplate
iznos od 100.000,00 € neosnovan, zbog ¢ega je kao takav i odbijen.

Odluku o troskovima postupka sud je donio shodno €1.152 i 161 ZPP, a isti
se odnose na troskove koje su imali tuZeni radi angazovanja advokata za
punomocnika za sastavljanje odgovora na tuzbu i zastupanja na 5 odrZanih
ro¢ista (20.05.2009., 24.12.2009., 17.05.2010.., 22.06.2010. i 24.09.2010
godine) u 1znosima od po 500,00 € (6x500=3000), te za pristup na 3 odloZena
ro¢ista (11.09.2009., 16.02.2010. i 12.04.2010. godine) u iznosima od po 250,00
€ (3x250=750), sto sve ukupno &ini dosudeni iznos troskova postupka od
3.750,00 €. Pojedinaéni iznosi nagrada su odredeni u skladu sa tar.br.5, 8 1 17
Advokatske tarife, uz uvecanje od po 50 % za tuzene Il i lll reda u skladu sa
tar.br.11 Advokatske tarife.

Sud nije prihvatio zahtjev tuzenih za naknadu tro§kova koji se odnose na
nagradu advokatu za sastavljanje podnesaka, jer po misljenju suda sastavijanje
podnesaka nije bilo nuzno radi vodenja parnice u smisiu ¢1.153 ZPP.

Na osnovu izloZenog, sud je odlucio kao u izreci presude.

OSNOVNI SUD U PODGORICI
Dana, 23.10.2010. godine

SUDIJA
Radonja Radonji¢, s.r.

Pravna pouka:

Protiv ove presude moze se izjaviti Zalba u roku od
15 dana od dana prijema otpravka iste Visem sudu
u Podgorici a preko ovog suda.

Za taénost otpravka ovjerava
JoviC f)ragana

g

/



