P. br. 1753/04

E OSNOVNI SUD U PODGORICI, po sudiji Slavki Vukg&evié, u pravnoj stvari
quiioca EMIRA KUSTURICE, sa boraviStem u Beogradu, ul. Milorada Mitroviéa,
' zastupanoy po punomocniku Mariki Novakovi¢, advokatu iz Podgorice, protiv tuZenih I
" reda DRUET VA ZA NOVINSKO IZDAVACKU DJELATNOST « MONITOR» DOO
 Podgoricg, ul. 19. Decembra, br. 19, zastupanog po punomoc¢niku Tamari Durutovic,
] m\nlx 44 iz Podgorice, Il reda « ANTENA M» DOQ Podgorica, ul. 19. Decembra, br. 19,
zastupaiiog po punomocniku Perisi Peroviéu, advokatu iz Podgorice, ITI reda « STUDIO
m)i SL» DOO Podgorica, ul. 19. Decembra, br. 19, zastupanog po punomoénicima
' Raicevi¢ 1 Veliboru Markovicu, advokatima iz Podgorice, i IV reda ANDREJU
\'M‘r).’ HDISU iz Podgorice, ul. 19. Decembra, br. 19, takode zastupanog po
: p‘ "ff'l"‘t_ij s Tamari Durutovi¢, advokatu iz Podgorice, radi naknade stete,vrijednost
i ¢ 100. 000 00 E, nakon odrZane javne glavne rasprave, zakljucene dana 09.12.2005.
- ':"“5' ‘., u prisustvu punomoc¢nika parni¢nih stranaka, donio je dana 18.01.2006. godine,

PRESUDU

1 ODBIJA SE KAO NEOSNOVAN tuzbeni zahtjev tuZioca kojim je trazeno da se
tuzeni od I do IV rada solidarno obavezu da mu po osnovu naknade nematerijalne tete,
na ime dusevnih bolova zbog povrede ugleda, Easti, slobode i prava li¢nosti, isplate iznos
od 100.000,00 €, sa kamatom od dana podno&enja tuzbe do isplate.

II DUZAN JE tuzilac da naknadi troskove pariénog postupka, pojedinaéno :

tuzenom I i IV reda u ukupnom iznosu od 750,00 €,
tuzenom II reda u iznosu od 500,00 €, i
tuzenom III reda u iznosu od 500,00 €,

sve prethodno u roku od petnaest dana po pravosnaznosti ove presude, uz upozorenje na
posljedice prinudnog izvrienja.

ObrazloZenje

Tuzilac je u tuzbi i na glavnoj raspravi, po punomocniku, naveo da su prvo,drugo i
treCetuZeni pravni sledbenici preduze¢a PNIP « Montenegropublicy Podgorica, kao
osnivaca nedjeljnika «Monitor», te time i sledbenici osnivaca lista, koji izdaje prvotuzeni,
kao svoju osnovnu djelatnost. Pojasnjava da je tuZeni [V reda autor teksta objavljenog u

1t



‘r

aedjeljniku « Monitor», broju 710, od 28.05.2004. godine, u kojem su na stranicama 8
49, sa naslovom « DZelatov Segrt» i nadnaslovom « Emir Kusturica, provosla
priséaniny, isti¢e, o njemu iznijete neistinite informacije i navodi o njegovom zivou
porijeklu, vjerskoj i nacionalnoj pripadnosti, znanju i sposobnostima, kojima su mu
povrijedeni East i ugled. Kao posebno Stetne, citira sljedece djelove teksta :

..« Propagandna masina tog vremena bila je, otud, zasnovana kako na ncmoraly,
tako i na gluposti. Novine i televizija nijesu bili samo ogavni, nego i pravljeni za idiote.
Valjalo je biti neosjetljiv za ljudsku patnju, slijep za vlastitu krivicu, napokon i dovoljno
glupav da bi se povjerovalo u viastitu ispravnost. Ruzni, glupi i pokvareni — takve je

| proizvodila propaganda Miloseviéeve drzave.

Kakve su budale tada defilovale kroz televizijske studije ! Kakve su budalastine

| §tampale novine! Gotovo svako ko je imao nesto glupo a patriotsko da kaze, dobio je
priliku da to i ucini na driavnoj televiziji, u Politici ili Pobjedi. Jedna od najvecih
medijskih zvijezda tog vremena bio je Emir Kusturica.

.l Pokusajte se prisjetiti : njegova zvijezda vrhunac dostiZe u vrijeme najveéih zloéina
'nad njegovim zemljacima, a blijedi sa zavrSetkom rata u rodnoj mu Bosni. Kada je rat
zavrsen, kada su sa TV ekrana protjerani samozvani vojni analiticari, vracare i politicari
koji su presnazno povjerovali kako su « Krajina i Bosna nase», iz medija je nestao i Emir
Kusturican...

.. « ... te buduci da vise nikome nije trebao Bosnjak koji tvrdi kako su Srbi u pravu
§to zatiru islam u Bosni, Kusturica je bio manje atraktivan za medije»...

.. « Novi srpski nacionalizam, njegova renesansa zapravo, nedavno ga ponovo
poteze kao moéno sredstvo za podizanje nacionalnog ponosa. I Kusturica je u Srbiji
ponave ono §to je i bio — nesto poput patriotske vijagren ...

... « Novi Kusturicin propagandni film bio je temeljno ispljuvan i otposlan kuciy ...

... « Intervju je dirljiv, jer otkriva éovjeka koji brani stavove u koje vise ne vjeruje
ni Slobodan Milosevié, ukoliko je ikad i vierovaoy ...

... « Sto ée reéi da su mu se preci, kada su klanjali Allahu, molili kao pravoslavei. «

. Moj otac je roden kao musliman, ali je prije svega bio Srbin», kaze Emir. Emir nece da
"bude musliman. Jer mu je porodica, negdje u dubini proslosti, bila pravoslavna. Ako bi
zakopao dublje, otkrio bi da je, jo§ ranije, bio paganin. Na dnu iskopine porijekla otkrio
bi, tvrdio je Darvin, majmuna.

Buduéi da je mrtvoga oca proglasio Srbinom koji je klanjao, a sebe, Emira «
pravoslavnim hriséaninoms, bilo mu je lako da odabere « svoje» u ratu u Bosni.
Prepoznao ih je u Karadziéu i Mladiéu. Nije bio tu da sa njima ispaljuje topovske salve
po Crnom vrhu, Bjelavama i Ba§ — carsiji, ali im je svojim umjetnickim i medijskim
pregalastvom kada god je mogao pruzao alibi za svakog ubijenog muslimana koji nije
Zelio da prizna da je porijeklom « pravoslavni hriséaniny...

. « Kad se tako shvati moral, sve je moguce, pa i braniti ljude koji su
bombardovali grad u kojem je roden, moguce je i stati na stranu dzelata u Srebreniciy ...

... « On zna da mnogo od onoga §to je stekao duguje upravo magarcimay ...

... « Otisao je u Holivud, u maticu korporacijskog svijeta, traze¢i uspjeh. Snimio je
grozan film. Propao je. Onda je shvatio da je antiglobalista. Kao i svaki pravi
antiglobalista i borac protiv velikih korporacija pusi skupocjene kubanske cigare koje



3
roizvode djeca cija je mjesecna plata manja od cijene nekoliko kapljica losiona za
wijanje kojim Emir ujutro umije lice»...

Tuzilac smatra da su tim navodima tuZeni prekriili sve relevanme propise, kao i
) | elementarna prava na vjersko, nacionalno i svako drugo opredjeljenje, priznata
Evropskom konvencijom za ljudska prava, Ustavom i Zakonom, vrijedaju¢i ih na
najgrublji moguéi nacin. Nalazi da se time prema njemu Siri mrinja na vjerskoj i
nacionalnoj osnovi, jer mu se spocitava da je saizvrdilac ubistva muslimana u Bosni,
navodima da je stvarao alibi za zlo¢ine. MiSljenja je da tuZenima ne pripada pravo ni da
komentariSu, a kamoli cijene pravo tuZioca na nacionalnu ili vjersku pripadnost, pravo na
politi¢ko i svako drugo ubjedenje, njegovo porijeklo. O¢igledno je, navodi dalje, da su se
autor teksta i osnivaé medija rukovodili svojim linim politickim, vjerskim ili
nacionalnim opredjeljenjima, kada su tuZioca izvrijedali na opisani na¢in. Isticuéi kako je
opStepoznato da je tuZilac reZiser, poznat i u svijetu, te dobitnik brojnih domaéih i
medunarodnih priznanja za svoj rad u umjetnosti, nagladava da mu je pri¢injena $teta u
Lﬂsmislu odredbi €l. 200. ZOO-a, zbog pretrpljenih duSevnih bolova radi povrede ugleda,
+7¢asti, slobode i prava liénosti. Solidarnu odgovornost tuZenih u ovoj stvari zasniva na
odredbama ¢l. 20. Zakona o medijima, te, pored ranije citiranih, i odredbama ¢l. 154,
st.1., 1 €l. 155, ZOO-a. Imajuéi u vidu uvredljive navode sadrzane u pomenutom tekstu i
polaze¢i od znacaja povrijedenog dobra, kao i cilju kome sluZi takva naknada, naveo je, a
rukovoden sudskom praksom u sli¢nim sluéajevima, mada je, smatra, realno visina tete
mogla biti opredijeljena na desetostruko veéi iznos, petitumom tuzbe traZi da se tuZeni
obavezu da mu solidarno naknade Stetu na ime duSevnih patnji zbog povrede ugleda,
Casti, slobode i prava li¢nosti, u iznosu od 100.000,00 €, sa kamatom od podnosenja
tuzbe, do isplate.

U zavrinom izlaganju je ostao kod tako postavljenog tuzbenog zahtjeva.

TroSkove postupka je traZio za sastav tuzbe i podnesaka, te zastupanje na
ro¢istima, sve po AT-u.

Izja¥njavajuci se na navode iz tuzbe tuZeni I i IV reda su preko punomoénika
“osporili osnov i visinu tuZbenog zahtjeva isti¢uéi da «Monitor» i Andrej Nikolaidis ne
samo $to nijesu prekrsili zakone, ve¢ se ni na koji na¢in nijesu ogrijesili o profesionalne i
eticke standarde, koji su strozZiji od zakonskih. Tekst « DZelatov Sezrt», tvrde, jeste
primjer kako se brane drustvene vrijednosti koje zakonima daju smisao. a bez kojih bi
novinarstvo bilo samo puka hronika. Poja¥njavaju da je povod za predmetni tekst bio
prethodno objavljeni intervju tuZioca u francuskom listu « Figaro», dodzjuéi da svako ko
Je pro€itao taj KusturiCin intervju potvrduje, izvan svake sumnje, da to nije bio razgovor
sa poznatim reZiserom o estetici i razvoju filmske umjetnosti, ve¢ razgovor u kojem ovaj
iznosi polititke stavove o traumati¢noj proslosti i sada$njosti naroda bivie Jugoslavije.
Kusturica nije politi¢ar, ni sociolog, isti¢u, ali se upusta u politicko — socioloske analize,
a njegovi zakljucci, zbog slave reditelja, a ne politickog analiti¢ara, imaju veliki uticaj na
javno mnenje. Suprotno rezolucijama Ujedinjenih nacija i presudama haskog Tribunala,
nastavljaju tuZeni I i IV reda, Emir Kusturica tvrdi da u ratu u Bosni nije bilo « nacije
koja je u pravu, nacije koja to nije, napadaca i napadnutogy. IstiGuéi da je taj intervju
prenijela « Pobjeda», dodaju da je sa Kusturiinim revizionistickim stavovima
kontaminirana i crnogorska javnost. Reéi da u Bosni, doslovce, u ratu u kojem je vrieno



. ¢is¢enje Bodnjaka i ubijeno 200 hiljada ljudi, nije bilo napadaca i napadnutoy
isto je 5to i 1948., re¢i kako u Drugom svjetskom ratu nije bilo « nacije koja je u pravu
nacije koja to nije, napadada i napadnutogy. Smatraju da je « Monitor» na 'k
iskrivljenje istine morao reagovati. Dok se za generale i politicare izvrSenje 7locinz
dokazuje u Hagu, objasnjavaju tuZeni, dotle za intelektualce koji su inspirisali ili podrzali
zlogin nema drugog naéina da se utvrdi odgovornost osim u kritickom dijalogu. Navode
da je « Monitor», koji po svojoj prirodi nastupa u ime javnosti, pokrenuo raspravu £iji cilj
nije da se tuZiocu ospori « pravo na politi¢ko i svako drugo ubjedenje», kako stoji u tuzbi,
ve¢ da se na vrijednosni sud odgovori vrijednosnim sudom. U tom smislu, isticu,
Kusturidin politicki angaZman nazvan je Segrtovanjem Dzelatu, i to u finoj metafori,
parafrazi misli nobelovca Andre Zida, koji je ironino rekao da je « naSa duznost stati na
stranu dZelata, ne Zrtve», u emu je i Nikolaidis nasao sustinu Kusturi¢inog angaZmana.
U tekstu nema, niti moZe biti, tvrde, nieg klevetnickog i sracunatog na li¢nu
diskreditaciju, jer je tekst polemicke prirode, pa se ne bavi privatnim stvarima Emira
Kusturice, nego njegovim politickim angaZmanom i javnim izjavama. Zato se u tekstu
koriste citati iz intervjua « Figarou» i polemike sa njima. TuZeni I i IV reda smatraju da

moralne odgovornosti nije moguée organizovati ljudsku zajednicu, te da brane
humanisti¢ki postulat po kome je javna li¢nost odgovorna za vlastite stavove i postupke,
jer oni oblikuju i proizvode stvarnost. Zbog toga se, zakljucuju tuzeni I i IV reda, moralna
odgovornost mora utvrdivati kroz stalni kriti¢ki dijalog, a beskompromisan « Monitorov»
moralni stav tuZilac naziva mrZnjom, zaboravljajuci da govor protiv fasizma i mrZnje nije
govor mrznje. Na tekst koji je jasan poziv tuZiocu i njegovim istomisljenicima na
' polemiéki dijalog, navode dalje, tuZilac se, medutim, ne javlja polemi¢kim tekstom, niti
je do danas ponudio ijedan dokaz da je oklevetan, u javnosti ili u privatnoj tuzbi protiv
Nikolaidisa, a ni u ovoj gradanskoj, protiv « Monitora» i Nikolaidisa. Kusturica ignorise
evropsku tradiciju koju su ustanovili prosvjetitelji, isticu tuZeni I i IV reda, pozivajui se
na rije¢i Voltera, koji je svojim oponentima rekao : «Meni je odvratno to Sto govorite, ali
¢u se uvijek boriti za vade pravo da govorite», pa zahtijeva od suda da osudi ideje koje
Nikolaidis iznosi u « Monitoru» i presudi u njegovu korist. On od suda traZi ono $to sud
ne moZe i ne smije, razvijaju tuZeni svoju tezu, da presuduje o vrijednosnim stavovima, te
~da bude arbitar u sukobu mi§ljenja izmedu slavnog reditelja Emira Kusturice i uglednog
balkanskog pisca Andreja Nikolaidisa. Naglasavaju da su javnost i Helsindki komitet za
ljudska prava ve¢ upozorili da je takva sudska praksa neprihvatljiva i suprotna sa
evropskim standardima o ljudskim pravima i slobodi govora. Ukazuju da je Helsinski
komitet upozorio da je u inkriminisanom tekstu « Dzelatov Segrt», citiraju — « reziser
Kusturica kritikovan zbog njegove politi¢ke aktivnosti i tu nema govora da je napadnuta
njegova privatnost». Navodi se i da je tuzba protiv « Monitora» i Nikolaidisa zloupotreba
suda u cilju da se « zaustavi kritika bilo &ijih politickih aktivnosti ... u pitanju je ozbiljan
napad na slobodu izrazavanja». Radi, kako su naveli, boljeg uvida u karakter tuzbe, isticu
da je « Monitor», jo§ 1995. godine pisao o Kusturi¢inom javnom i umjetnickom
angaZmanu u korist Milo3evicevog rezima, ali Kusturica tada nije ni javno reagovao, niti
ih tuzio, jer je tada bilo ogigledno da je zagovornik i propagator MiloSevicevih ratnih
ciljeva. U tom smislu konstatuju da se iz Kusturi¢ine tuzbe ne vidi $to on smatra
neistinom, da li navode da je svojevremeno stao na stranu Slobodana MiloSevica i
njegovih dzelata u Bosni, ili da Slobodan Milo3evi¢ nije zloginac, a njegovi nijesu bili
dZelati u Bosni. Na to pitanje sami odgovaraju tvrdniom da « Monitorovo» stanoviste



5
cecizno iskazuje naslov inkriminisanog ¢lanka « DZelatov Segrt», isticuci i da se sa «
Jdonitorom» slazu hiljade intelektualaca sa teritorije bivie Jugoslavije i svi su oni
satpisali Peticiju bosanskog PEN-a i « Durieux» iz Zagreba, u kojoj se eksplicitno kaze

da je istina sve 5to je Nikolaidis napisao u inkriminisanom tekstu, a « Monitor» objavio.
Dakle, konstatuju, « Monitor» o Kusturici nije objavio nista $to nije poznato i drugim
Jjudima, niSta Sto ne misle i tvrde najumnije glave bivie nam zajednicke zemlje, pri cemu
su brojni domaci i strani mediji pisali isto &to i « Monitor». Posebno naglasavaju da dio
teksta u kojem se komentarise Kusturi€ina izjava da je u meduvremenu postao Srbin i
pravoslavni hrid¢anin, nije ulaZenje u rediteljevu privatnost i osporavanje « prava tuzioca
na vjersko, nacionalno i svako drugo opredjeljenje ...», kako stoji u tuzbi. To je, naravno,
znao i novinar uglednog « Figaroa», navode dalje, jer, u protivnom, razgovora o
Kusturi¢inom vjerskom i nacionalnom statusu ne bi ni bilo. Buduci da Kusturica u
intervjuu kaZze « Moj otac je roden kao musliman, ali je prije svega bio Srbin», zdravom
Jogikom, Nikolaidis zakljuéuje : «Budu¢i da je mrtvoga oca proglasio Srbinom koji je
| Kklanjaow», $to tuzba smatra uvredom, a logika ispravnim zakljuéivanjem, jer, ako je
| Kusturiéin otac bio « musliman, ali « prije svega Srbin», tuZeni 1 i IV reda zakljuéuju da
‘Lé‘je bio Srbin muslimanske vjere. On dakle, nije bio Srbin ateista, a obaveza je svakog
| muslimanskog vjernika da se moli, pri éemu je u Islamu klanjanje sastavni dio molitve i
tu nema nideg uvredljivog ili neta¢nog. Objasnjavaju u tom pravcu da je u Kuranu, u 8.
suri « Plijen», ajet 3., molitva i klanjanje ono po Cemu se prepoznaju muslimani : « pravi

su vjernici samo oni koji molitvu obavljaju». Ne moZe biti musliman ¢ovjek koji se ne
moli — Kuran je tu jasan, pa je sam poslanik Muhamed, kako je zabiljezenc v
najautenti¢nijim zbirkama hadisa — Buhari — inoj i Muslimovoj zbirci, tvrdio da su
molitva i klanjanje jedan od 5 stubova na kojima potiva Islam. Cin klanjanja Allahu,
navode dalje, dakle, osnova je Islama, koji je neodrZiv bez tog &ina i to je ono sto
presudno odreduje Islam i muslimane, tako da tu ni¢eg uvredljivog ne moze biti. Zatc
tubeni zahtjev tuZioca smatraju smijeSnim, dodaju¢i da bi za isplatu traZenog iznosa
Nikolaidisu trebalo minimum dvije stotine godina rada, samo zbog toga §to su Nikolaidis

i « Monitor» javno osporili tuZiogeve javno iznesene vrijednosne sudove. U prilog svoje
tvrdnje da su potpuno proizvoljni, bez pravne zasnovanosti, a narotito ozbiljnog
~misaonog, logiénog i sudtinskog videnja Nikolaidisovog teksta, navodi tuzbe, isti¢u da je
Nikolaidis novinar, esejista, istrazivag i pisac, a ne novinar pijacne rubrike ili izvjestac sa
nekog pretresa dilerima heroina, kakvog ga tuzba Zeli predstaviti. Na temelju navedenog
smatraju da ne moZe biti govora o primjeni &l. 20. Zakona o medijima i ¢l. 200. ZOO-a,

jer tuZeni IV reda nije iznio neistine u svom tekstu, a Sto eksplicitno potvrduju brojni
&lanci i peticije koje su se pojavile nakon objavljivanja, protiv njega donijete,
prvostepene kriviéne presude, od kojih posebno ukazuju na tekstove Veljka Radovica
(«Vijesti», od 27.11.2004.,), Ljiljane Dufgran Bori¢i¢, predsjednice Svedskog PEN-a (
§vedski «Ekspresen», a prenijele « Vijesti», od 05.12.2004.,), Don Branka Sbutege («
Monitor», od 18.02.2005. godine), izjavu slovenacke knjiZevnice Svetlane Slapsek, u
emisiji « Pes¢anik», na «B92»), intervju Milorada Vucelica dat u « Plabouu», u kome
ovaj opisuje svoje druzenje sa tuZiocem, dok se tuZilac visoko kotirao u MiloSevicevom
rezimu. NaglaSavaju da navode tuzenog IV reda potvrduje i sam tuZilac u intervjuu
objavljenom u «NIN-u», u kojem istaknuti novinar tog lista konstatuje da se Sarajevo
odreklo Kusturice, na $ta tuZilac, ne negirajuéi, nevjesto pokusava da objasni tu situaciju
navodima da su ljudi koii su bili na vlasti za « koje je optuzen da su bili u prijateljskoj



7 ocizledno vukli pogresne koraker, te da Jje « MiloSeviéeva osnovna greska to sto I¢
jstio d Srba ima 250 miliona i §to nije imao dvije atomske bombe u dzepun. Tuzilac je
tor intervjuu, istiu tuzeni I i IV reda, bio eksplicitan da je Milo3evié znacka koje ¢ ¢
ice, ali i pored te «odanosti», odmah nakon toga, govori o reviziji, rijeéima « moja
eje © MiloSevicu onda i sada, kao i sve §to u ljudskom Zivotu postoji, podleZe reviziji».
Tuzent 11 IV reda podsjeéaju da tuZilac u inicijalnom intervjuu objavljenom u « Figarou»
govort o relativizmu, pa mu je i moral relativna stvar, nakon ¢ega dodaju da se o reviziji i
pelativiZmi govori onda kada se pravi distanca od prethodnih stavova. Sa tim u vezi
pcs::r\'l J4u pitanje. doslovce : «Ako sam tuzilac ima potrebu za revizijom svog misljenja,
kako tuZeni mogu biti odgovorni ako ga podsjecaju na to ranije misljenje koje je javno
iznos10 i demonstrirao na razne nacine?!», dodajuci tome i: « MoZda je najgore $to nas
w7luc Zeli tesko prestrasiti namjerom na nasilnu potpunu amneziju proslosti, zamrafenja
uni. §to je gore od neslobodey. Smatraju da bi tuZilac na Nikolaidisovu i «Monitorovu»
kiitihe trebao odgovoriti tekstom koji ¢e mu prvotuzeni sa zadovoljstvom objaviti, jer bi
i« polemika bila zna¢ajan Kusturiéin i « Monitorovs doprinos razvoju slobode misljenja u
: 8 Lol Gori.
: Rezimirajuci pravne i &injenicne aspekte predmeta, u smislu ¢l 306. ZPP-a,
putomoctit tuzenih I i IV reda, u zavrnom izlaganju, je ostao pri prethodno navedenom,
BHCUCT da je odnosni tekst objavljen u cilju pokretanja otvorene javne debate u okviru
Ui wus problema  suotavanja sa prosloséu pojedinih istaknutih javnih lignosti i
njihovos drzanja tokom burnih vremena na teritoriji bivie SFRJ. Posebno naglasava da je
tuzilac i sam viSe puta davao intervjué i izja§njavao se o tom ratnom vremenu, kao i o
svojoj nacionalnoj pripadnosti, drzanju pojedinih strana tokom rata u Bosni
Hercegovini, koja su misljenja vrlo Gesto varirala. Nalazi cjelishodnim da ukaze i kako je
tuzeni IV reda, kao autor predmetnog teksta, i sam sa prostora sa kojih potice i tzilac, pa
je i te kako upoznat sa situacijom na tim prostorima, kao i drzanjem pojedinaca pc
izbijanju sukoba i njihovim eventualnim priklanjanjem nekoj od strana u sukobu. Taj
tekst, inace, zakljuduje punomocnik tuZenih I i I'V reda, izrazava samo stavove tuzZenog
IV reda i ne sadrZi nikakve Einjeniéne navode, a osim toga tuzilac je neprimjereno
odredio visinu tuZbenog zahtjeva, obzirom da nije pruzio sudu ni jedan dokaz da je
—pretrpio teSku dusevnu bol, koja bi mogla opravdati zahtjev za dosudenje tako visoke
svote novca. Kona¢no je predloZio da se u odnosu na tuZene I i IV reda tuZbeni zahtjev u
cjelosti odbije kao neosnovan.

Troskove postupka je trazio po AT-u, na ime zastupanja na rociStima i sastava
podnesaka.

IzjaSnjavajuci se na navode iz tuzbe drugotuZeni je u odgovoru na tuzbu preko
punomo¢nika osporio osnovanost i visinu tuzbenog zahtjeva tuZioca isti¢uéi prigovor
nedostatka pasivne legitimacije na njegovoj strani, jer se sa tuZiocem ne nalazi u bilo
kakvom materijalno-pravnom odnosu. Pojasnjava u tom smislu da je nedjeljnik «
Monitor» upisan kod tadaSnjeg registra Privrednog suda u Titogradu, rjeenjem, Fi. br,
2415/95, od 26.09.1995. godine, kao dio preduzeca — poslovna jedinica «
Montenegropublicy DOO Podgorica, dok je rjeSenjem istog suda, Fi. br. 2414/95, od
26.09.1995. godine, upisana « Antena Mp», kao dio preduzeéa — poslovna jedinica «
Montenegropublica» DOO Podgorica, a riesenjem Privrednog suda u Podgorici, Fi. br.




7
. od 03.041996. godine, upisan je « Studio Mouse», kao dio preduzeéa -

slovna jedinica. « Montenegropublicn DOO  Podgorica. Dalje je naveo da je
Jugotuzen’ « nasiao» konafnom odlukom, od 17.02.2003. godine, o restrukturiranju
grustva NIP « Montenegropublicy DOO Podgorica, podjelom na tri nova posebna
I-.rivredn:l drustva i 10 @ « Monitors DOO Podgorica, « Antena M» DOO Podgorica 1 «
Studio Mousen DOO Podgorica, te upisom kod Centralnog registra Privrednog suda u
podgorici. Odlukom 1 Planom restrukturiranja, od 17.02.2003. godine, u skladu sa
Uslovima restrukturiranja « Montenegropublicy DOO Podgorica. od 09.12.2002. godine,
navedi dalje, izvrieno je restrukturiranje privrednog drudtva « Montenegropublics DOO

i Podgorica podjelom na tri nova privredna drustva, prethodno pomenuta. Zakljuduje da je
#' konaéna odluka o restrukturiranju, kako je navedeno, donijeta dana 17.02.2003, godine,
[ pa Je tada i azvrien upis drugotuZzenog kod Centralnog registra Privrednog suda u
| Podgorici, Navedi da su od dana podjele i upisa ~ registracije, novoosnovana drudtva
ojena, nezavisna privredna drustva, koja samostalno odgovaraju za nastale

| potpuno odv
| obaveze, Bududi da je, po tvrdnji tuzioca. Stetni dogadaj nastao dana 28.05.2004. godine,
| odnosno, nakon upisa drugotuZenog kod CPRS-a, to ne postoji bilo kakva abaveza
.-‘Ldrugnm?cuug u vezi radnje tuZenih [ 1.1V reda, te pomenute Stetne posljedice po tuZioca.
| ‘MiSljenja je kako je i inace, tuzbeni zahtjev u cjelosti neosnovan, jer odnosni &lanak
sadrzi vrijednosni sud autora teksta o tuzioeu, koji nije podloZan provijeri, pored éega je i
visina tuzbenog zahtjeva previsoko postavljena, pa nije u skladu sa postoje¢om sudskom

- praksom.

U zavrsnom izlaganju, ostaju¢i kod iznijetog i istiCuci da se u svemu slaZe sa
navodima punomocnika tuzenih I i I'V reda, konaéno je predloZio da se tuzbeni zahtjev u
~odnosu na drugotuzenog odbije kao neosnovan.

Troskove postupka je traZio za sastav odgovora na tuzbu i na ime pristupa na
rogistima, po AT-u,

I'recetuzeni je u odgovoru na tuzbu preko punomoénika ospori osnovanost i visinu
tuzbenog zahtjeva, prije svega, zbog nedostatka pasivne legitimacije na svojoj strani,
Tiznosedi pri tome argumentaciju, u susting istovietnu navodima kojima je takav prigovor
obrazioZio i drugotuzeni. isticuci da je 11 tuZeni upisan u Centrali registar Privrednog
suda kao samostalno pravno lice dana, 25.02.2003 godine pod registarskim brojem 3-
0161970/001, Opreza radi, osnovanost tzhenog zahtjeva osporava i navodima da tuzeni
rt» nije narusio zakonom

IV reda u svom autorskom napisu pod naslovom « Dzelatov Seg
zasticeni interes tuzioca, niti iznosio neistinite tvrdnje koje se t¢u njecovog privatnog ili
profesionainog Zivota, znanja i sposobnosti. Tyvrdi da navodi i# tog teksta, potencirani
tuzbom, ili se uopste ne odnose na tuzioca, kao npr. « Propagandna masina tog vremena
-, 11 predstavljaju vrijednosne sudove autora, ednosno njegove misljenje o pojavama,
dogadajima i li¢nostima u jednom vremenu, na ¢ije iznosenje ovaj ima pravo u smislu ¢l
4. st.l. Zakona o medijima. Prihvatanje rezonovanja wzioca, navodi dalje. bukvalno bi
znacilo da ni jedan novinar ne bi smio napisati negativno misljenje o ponasanju i
djelovanju bilo kojeg pojedinca, jer bi to misljenje bilo sankcionisano u sudskom
postupku u zavisnosti od subjektiviog dozivljaja tog pojedinea. ¢ime bi u potpunosti bila
obesmisljena uloga medija i novinarska profesija, pa mediji ne bi ni postojali, a
informisanje bi se svelo na izdavanje biltena. kataloga i « Sluzbenog listan



r_ _ ¢

{J svom zavrsnom izlaganju, Konaéno je predlozio da se zbeni zahtjey odbije kao
aeosnovan, navodedi, takode, da je u svemu saglasan sa navodima punomodnika HZeT i

i IV reda.

rovel Ve [ T 1o T - : - - - ™
[roSkove postupka J& Urazio 24 istav podnesaka 1 zastupanje na rocistinih pY

U dokaznom postupku sud je progitao rjeSenje Sekretarijata za informacile SRCG,
Titograd, br. 02-637, od 09.10.1990. godine,progitao tekst objavljen u listu « Monitor,
dana 28.05.2004. godine, sa nadnaslovom : « Emir Kusturica, pravoslavni Hriséanin» i
naslovom : « Dizelatov Segrt», proditao tekstove, pod naslovima : « Divlja estetika
| podzemlja», objavljen u « Vijestima», od 27.11.2004. godine, te : « Pripadam srpskoj
| kulturi», objavljen u « NIN-uy, od 27.01.2005. godine, pa redom, tekstove, sa naslovima :
I « Kako ubiti sje¢anja», objavljen u « Monitoru», dana 11.02.2005. godine, « Pravoslavno
¢udo», objavljen u « Monitoru», od 11.02.2005. godine, « Zevsov gnijev* i « Kao
Inekady, objavljene takode u « Monitoru», od 11.02.2005. godine, « Osveta prerusene
proslosti», objavljen u « Monitoru», od 19.11.2004. godine, u kojem su 15108 dana
objavljeni i tekstovi, naslova : « Odbrana ideje slobode», «Presuda crmogorskom
drutvuy, « Kusturica je bio dio MiloSevi¢evog propagandnog sistemay, «Neophodna
dekriminalizacija klevete», progitao tekst sa naslovom : « Sudija Evica Durutovi utvrdila
da Kusturica nije bio blizak sa Milogevicem, izviSio uvid u i fotografiju. u okviru
upravo pomenutog teksta, objavljenog u « Vijestima», od 13.11.2004. godinc. procitao
dlanak sa naslovom : « Nikolaidisa je osudio nacionalisticki sud», objavijen u
«Vijestiman, od 17.11.2004. godine, te : « Presuduje se «kleveti» a ne dzelatu i njegovim
Segrtimax, procitao tekst sa naslovom : « Kusturica ponovo medu nama», objavljen u «
Monitoruy, od 26.11.2004. godine, pa : « Zar je to Crna Gora koja Zeli da se razlikuje od
Srbijen, objavljen u « Vijestima, od 15.11.2004. godine, kao i tekstove, pod naslovom :
«Peticija solidarnosti sa osudenim Nikolaidisom», «Kanjavanje kriti¢kog misljenja»,
objavljen u «Vijestiman, od 19.11.2004. godine, tekst pod naslovom : « Cijena manjka
~=ctosan, objavljen u «Monitoru», od 18.02.2005. godine, tekst naslovijen : « Emir ne voli
podsjecanja», objavljen u «Vijestima», od 05.12.2004. godine, tekst sa naslovom « Obraz
na sluzbenom putu», objavljen dana 19.12.2004. godine, u « Feral Tribune» tekst,
naslova : « Zlokobne politicke i kulturoloske posljedice za danalnju Crnu Goruy,
objavljen u « Vijestimay, te tekst sa naslovom : « Povratak famoznog verbalnog delikta»,
objavljen u « Vijestiman, dana 16.11.2004. godine, procitao izjavu Svetlane Slapsak, datu

u emisiji « Pesdanik», na «B92», proéitao odluku o restrukturiranju Drustva NIP «
Montenegropublic» DOO Podgorica, od 17.02.2003. godine, te Plan restrukturiranja istog
Drustva, od 17.02.2003. godine i zapisnik NIP « Montenegropublic» DOO Podgorica,
takode od 17.02.2003. godine, pro€itao odluku o pokretanju postupka restrukturiranja
Druitva NIP « Montenegropublic» DOO, Podgorica, podjelom na tri posebnd privredna
drugtva, od 09.12.2002. godine, pro¢itao potvrde Privrednog suda u Podgorici, br. 5-016-
1951/001, od 25.02.2003. godine, br. 5-0161970/001 od 25.02.2003. godine, br. 671/03,
od 16.07.2003. godine i br. 5-0161951/003, od 29.06.2004. godine, izvrdio uvid u
impresum, br. 710, kao i u prilog, br. 3, rjeSenja Privrednog suda u Podgorici, Fi. br.
1771/90. od 26.09.1990. godine, izvrsio uvid u Ugovor o osnivanju preduzeca U privatnoj




9
lpjiui « Montenegropublic», od 21.09.1990. godine, protitao rjedenja Privrednog suda
| podgorici, Fi. br. 1771/90, od 26.09.1990. godine i Fi. br. 2414/95, od 26.09.1995.
Lodine, procitao odluke o organizovanju dijela preduzeca, od 15.09. 9518.09.1995,, i
0.03.1996. godine, proditao rjeSenje Privrednog suda u Podgorici, Fi. br. 771/96, od
1.04. 1996. godine, izvrsio uvid u prilog, br. 5, koji je sastavni dio rjeSenja Privrednog
.ida u Podgorici, Fi. br. 2414/95, od 26.09.1995. godine i prilog, br.5, uz rjeSenje istog
wda, Fi. br. 771/96, od 03.04.1996. godine, protitao odluku o uskladivanju sa Zakonom
Jo privrednim drustvima, NIP « Montenegropublicy DOO Podgorica, od 14.09.2002.
godine, izvr$io uvid u pocetnu registraciju Privrednog suda u Podgorici, br. 1-1577/00,
{br. 5-0145613/001 i br. 5-0162006/001, procitao potvrdu o nepostojanju evidencije u
{entrainon registru Privrednog suda u Podgorici, od 03.03.2003. godine, kao i potvrdu o
‘registraciji, izdatu od strane istog registra, pod oznakom, br. 5-0161951/003, od
29.06.2004. godine, izvrsio uvid u Oglas, objavljen u « Sluzbenom listu RCG», br.5, od
30.01.2003. godine, izvriio uvid u spisak potpisnika Peticije za podrSku Andreju
Nikolaidisu, sa 1.183 potpisa, poslije ¢ega je procitao tekstove sa naslovima @ «
_Podsjetnik na jedan raniji slucaj» i « Hvala lepo», objavljene u listu « Vreme», dana
{1‘1— %.03.2003. godine, autora Biljane Srbljanovic.

Na osnovu savjesne i brizljive ocjene svakog dokaza zasebno i svih dokaza
zajedno, u njihovoj medusobnoj povezanosti, kao i na osnovu rezultata cjelokupnog
postupka, shodno &1.9.ZPP-a, ovaj sud nalazi da tako utvrdeno &injenino stanje ne
upuéuje na pravnu posljedicu koja se tuzbom trazi.

Svaka stranka je naime, duzna da iznese Cinjenice i predlozi dokaze na kojima
temelji svoj zahtjev, pri Cemu, saglasno &l. 217. ZPP-a, dokazivanje obuhvata sve
Einjenice koje su vazne za donosenje odluke.

U tom smislu, tuZilac je morao dokazati da mu je tekstom sa uvodnikom : « Emir
Kusturica, pravoslavni Hriséaniny i naslovom : « Dzelatov segrty, &iji je autor tuZeni IV
reda Andrej Nikolaidis, objavljenim u listu osnivaca, sada prvotuzZenog, « Monitor», od
28.05.2004. godine, narufen Zakonom zaSticeni interes ili povrijedena Cast i integritet,
iznoenjem ili prenoSenjem neistinitih navoda o njegovom Zivotu, znanju i
‘sposobnostima, u smisTu &l 20. Zakona o medijima («Sl. list RCG», br. 51/02, 62/02),
usled ega bi pretrpio dusevne bolove zbog povrede ugleda, Casti, slobode i prava
lignosti, iz €l. 200. st.1. ZOO-a. _—

Tuzilac, medutim, prema ocjeni ovog suda to nije dokazao u ovoj pravnoj stvari.

Pri tome, sadrZinu odnosnog teksta, svaku rije¢ pojedinacno i sve zajedno, a
narodito djelove teksta koje tuzilac citira tuzbom kao posebno Stetne, ovaj sud je cijenio u
vezi sa nespornim &injenicama da je tuZilac filmski reditelj poznat po svom radu u toj
oblasti domacoj i svetskoj javnosti, ali i po izjavama o politickim pitanjima, uopsteno
reeno, dok je autor tog teksta, sada tuzeni IV reda, pisac, novinar, kriticar, koji se u
svojoj kolumni u Crnogorskom nezavisnom nedjeljniku « Monitor», u konkretnom, nije
bavio profesionalnim angaZmanom tuZioca, kao takvim, niti njegovom privatnoséu, veé
je sa svog stanovista reagovao na politicka, nacionalna, vjerska i istorijska glediita koja je
tuzilac prethodnim medijskim izjavama uinio predmetom javne polemike.



10
; U tom kontekstu, sud je cijenio Cinjenicu da se tuzilac vec¢ duzi niz godina
h, aSAVAQ i iznosio svoje stavove o tragi¢nim zbivanjima na teritoriji nekadaSnje
- Jpeostovenske republike Bosne j Hercegovine, a i Sire, §to je, nesumnjivo, moralo privuéi
Al paznju domadih i stranih medija, pa i ukupne javnosti.

Stavovi tuZioca o politickim, u najSirem smisu. te, konkretnije, nacionalnim,
yerskim, istorijskim, geostrateskim i ostalim Javno razmatranim pitanjima relevantni su
za OVU pravnu stvar, jer je, imajuci u vidu ta javno iznijeta gledista, ovaj sud uvjerenja da
je odnosnim tekstom wzeni | reda, u Cijem listu je objavljen autorski tekst tuzenog 1V
reda, samo reagovao na misljenje tuzioca i izjave koje je davao u kontinuitety. naravno.

sa aspekta svog stanovidta, Koje je, evidentno, dijametralno suprotno tuZiocevom.

" Prevashodno, u prilog pravnog gledista da su tekstom naslovljenim sa : « Dzelatov
| Segriy, tuzeni I IV reda vrijednosnim sudovima — ne &injeni¢nim tvrdnjama — kritikovali
| tuioca zbog njegovih politickih statova, a da mu pri tome nijesu ugrozili privatnost, sud
"! nalazi za potrebno da ukaze kako tuzilac nije osporio tadnost navoda iz odgovora na
= WZD tuzenih I i IV reda da je povod odnosnom tekstu, primarno, bio njegov intervju
- objavljen u uglednom francuskom listu « Le Figaro», u kojem tuzilac nije iznosio svoje
videnje, za njegovog sagovornika, aktuelnih pitanja iz domena estetike i filmske
umjetnosti, ve¢ politi¢ke stavove o proslosti i sadadnjosti naroda bivie Jugoslavije. Po
navodima tuZenih I i IV reda, koje protivna strana nije pobila, u smislu st.1. &l. 217. ZPP-
a, tuzilac je tom prilikom obrazlagao svoje misljenje da u ratu u Bosni i Hercegovini nije
bilo « nacije koja je u pravu, nacije koja to nije, napadaca i napadnutogy. TuZilac, koji je
novinaru « Le Figaroa» tada izjavio i : « Moj otac Je roden kao Musliman, ali je prije
svega bio Srbiny, nadalje, nije sporio da je taj tekst prenijela i podgoricka « Pobjeday.

Pored tih reprezentativnih izjava iz pomenutog intervjua francuskom listu, uvidom

u Clanak koji je tuZeni I reda objavio u listu « Monitor», dana 11.02.2005. godine, pod
naslovom : « Tako je govorio Emir Kusturica» ovaj sud Je stekao dodatna saznanja o
izjavama tuZioca datim u toku minule decenije i dalje, od kojih su tim tekstom
“prvotuZenog izdvojeni citati nekih izjava tuzioca sa kojima prvotuzeni polemise, ne samo
objavljivanjem odnosnog autorskog teksta tuZenog IV reda, vec, uopite, sv0j9m
uredivackom politikom. To je i opstepoznata Cinjenica, koju osim toga potvrduje vise
tekstova, u koje je ovaj sud takode izvrsio uvid u dokaznom postupku. Prema citatima
izjava koje prvotuZeni objavljuje u tekstu o kojem je rije¢, tuZilac je novinaru lista «
Miladost», 1988. godine, izjavio : « Strasno se slazem sa covjekom koji se istinski predaje
svom poslu. To je Slobodan Milosevic, kojeg se mnogi boje jer bi vierovatmo eljeli da
Srbija dobije demokratiju zapadnoevropskog, haoticnog tipa. Slobo ée sve pobijediti jer
Je opasan covjekn. Po istom izvoru, tuzilac je avgusta 1993. godine listu « Borbay, dao
izjavu : « Nikako ne mogu razumjeti kako to da su se Muslimani u ovom ratu opredijelili
za stranu koja je slabija ... O¢igledno Je da su slabo procijenili, jer su morali saveznistvo
sklopiti sa pobjednickom stranom. A to su bosanski Srbiy, te, 1995. godine, francuskom «
Figaron, izjavu : « Srbi su gadali Sarajevo da bi malo uplasili Muslimane», pa : «
MiloSeviceva osnovna greska Je $to je mislio da Srba ima 250 miliona i sto nije imao
dvije atomske bombe u dzepuy, koja izjava je objavljena u listu « NIN», 2004. godine.
List « Vreme», prenosi « Monitory te navode u istom &lanku, 2001, godine, objavio je




1
qrgavi tuzioca : « Mislio sam da je .hf_s:a\s‘lmr.j}'a webalo da dobiie nekog Srbina za
redsjednika i 1o je moj istorijski idealizam zbog koga pristajem da stradamy. O
po]i!ii‘ktm, nacionalnim, vierskim i drugim ubjedenjima tuZioca, te, §to je od posebnog
pravniog zna¢aja u ovoj pamic' ¢injenici da je u duzem vremenskom periodu, medijima,
javnost obavjestavao o njima, ovaj sud zakljucuje i iz teksta objavljenog u listu « NINy,
dana 27.01.2005. godine, pod uvodnikom « Emir Kusturica refisers i naslovom : «
Pr :_.uudam srpskof kulneris, u kn_iLm tuzilac ponavlja neke od izjava o kajima je prethodno
bilo rijeci, posebno izjavu @ « Miloseviceva osnovna greska je c'ru ie mislio da Srba ima
250 miliona & $to nije inao uﬁ ife atomske bombe u depu. Onda bi wa prica bila drugdi ifel.
Al u postavei svijeta, u geostrateskim sukobima, mi bismo .. kako sod okvenes. 1 s njim i
bez njega .. ». Tada je tuzilac izjavio da je Slobodan Milosevic «n cgova znacka, koje se
ne odrice uopite, jer njegova ideja onda i sada, kao i sve §to u liudskom Zivotu postoji,
[f podleZe reviziji.
/
‘TuzZilac u ovoj parnici nije ustvrdio da citirane izjave nijesu vijerno prenijete
[‘L;_javnosti.
Dakako, neotudivo je pravo tuZioca da i posredstvom mas medija upoznaje domaéu
i svjetsku javnost o svemu $to moZe biti predmet njenog interesovanja, pa i o svojim
nadasve politickim stavovima razmatranim po ovim pitanjima, otekujuéi, medutim, da
usled reagovanja onih koji drugadije misle o tom |stcm, njegovi stavovi budu povod
otrih polemika.

U konkretnom sluéaju prema misljenju suda je upravo o tome rijec,

Clanom 20. Ustava Republike Crne Gore jeméi se nepovredivost psihickog i
lzickog integriteta Covjeka, njegove privatnosti i liénih prave, kao 1 dostojanstvo éovieka
i njegova sigurnost, dok je CL15., predvidena jednakost gradana pred Zakonom, a
saglasno ¢l. 16, Ustava RCG svako je duzan da postuje slobodu 1 prava drugih, dok je
zloupotreba slobode 1 prava protivustavna i kaznjiva. Sto je u ovoj stvari posebno bitno,
cl. 34, st.2. Ustava RCG, jemdi se pravo gradana da u sredstima javnog obavjestavanja

= Tizrazavaju i objavljuju svoja misljenja.

Medutim, te odredbe u istoj mjeri kao za tuzioca, vaZe i za tuzene [ i 1V reda, 5to ée
re¢i da su tekstom pod naslovom « Diefatov §eprts, objavljenom u « Monitorus, osnivac
medija i autor iznijeli samo svoje misljenje, kao reakceiju na vrijednosne sudove tuZioca,

Navodima iz predmetnog teksta : « Propagandna masina tog vremena bila je, otud,
zasnovana kako na nemoralu, tako 1§ na gluposti. Novine i televizija nifesu bili samo
ogavai, nego i pravijeni za idiote. Valialo je biti neasjerliiv za ljudskn patnju, slijep za
vlastitu krivicu, napokon i dovolino glupav da bi se povicrovalo w viastitu ispravnost
R glupi | pokvareni — takve je proizvodila propaganda Miloseviceve driave. Kakve
sie budale tada defilovale kroz televizijske studije! Kakve su budalaitine Stampale novine!
Gotavo svako ko je imao nesto glupo a patriotsko da kaze, dobio je priliku da to i ucini
na dravnof televizifi, u Politict ili Pobjedi..», wzeni [ 1 IV reda, nesumnjivo, nijesu
narudili Zakonom zasticeni interes tuZioca, niti su mu povrijedili ¢ast ili integritet, a
nijesu iznijeli ili prenijeli ni neistinite navode o njegovom Zivotu, znanju i
spasobnostima, Ovo zato §to su, van svake sumnje, u pitanju vrijednosni sudovi, ¢ija




: I
“105. ne god]ijeie provjeri, a, uostalom, prethodno citirani navodi se i ne odnose na
FlOCE,

ina 0 najveéih medijskih zvijezda tog vremena bio Je Emir Kusturicay,

ova zvijezda vrhunac dostize u vrijeme najvecih zloéina nad njegovim zemljacima, a
flijed! sa zavretkom rata u rodnoj mu Bosni. Kada Je rat zavrien, kada su sa TV ekrana
poljerani samozvani vojni analiticari, vracare i politicari koji su presnazno povjerovali
kato su « Krajina i Bosna nase», iz medija je nestao i Emir Kusturica..., kao ni : « .. te
bt da vie nikome nije trebao Bosnjak koji tvrdi kako su Srbi u pravu §to zatiru islam
Bosni, Kusturica je bio manje atraktivan za medije». Ovi navodi, kao i sljedeéi : « Novi
97581 nacionalizam, njegova renesansa zapravo, nedavno ga ponove potee kao moéno
sredsivo za podizanje nacionalnog ponosa. I Kusturica je u Srbiji ponovo ono to je i bio
| - nesto poput patriotske vijagrey ... « Novi Kusturicin propagandni film bio je temeljno
ispljuvan i otposlan kuéir... «Interviu Je dirljiv, jer otkriva covjeka koji brani stavove u
‘¢ vise ne vieruje ni Slobodan Milosevié, ukoliko Je ikada i vjerovaon, takode, samo su
vrijednosnt sud o stavovima tuZioca, u du¥em nizu godina javno saopitavanih. Isto se
odnosi " na navode iz teksta koji tuzilac neosnovano smatra Stetnim, u smislu &l. 200. st.1,
Z00-a, kojima je tuZeni IV reda samo prokomentarisao javno iznijete stavove tuZioca,
rijeéima : « Buduéi da je mrivoga oca proglasio Srbinom koji je klanjao, a sebe, Emira «
pravoslavaim  hriséaninom», bilo mu je lako da odabere « svgje» u ratu u Bosni.
Prepoznao ih je u Karadziéu i Miadicu, Nije bio tu da sa njima ispaljuje topovske salve
po Crnom vrhu, Bjelavama i Bas-carsiji, ali im je svojim umjetnickim i medijiskim
pregalastvom kad god je mogao pruzao alibi za svakog ubijenog muslimana koji nije
zelio da prizna da je porijeklom « pravoslavni hriséaniny.
Izjavama da je bivsi predsjednik Republike Srbije, kojem medunarodni Tribunal u
Hagu sudi povodom optuzbe za zlogine protiv covje¢nosti, njegova znacka koje se ne
odrice, tuzilac je samo potvrdio svoje ranije misljenje o jednom vremenu i ljudima koji su
personifikovali odredene politicke, ideolodke i ostale ideje, i to u mas medijima, pa je,
upravo, morao ocekivati da ée time izazvati reakciju onih koji misle drugacije i koji ée o
F="tome iznijeti svoje vrijednosne sudove, kao $to je to ucinjeno &lankom pod naslovom «
DZelatov Segrt». 1deje politike koju Je podrzavao, buduéi konfrontirane sa idejama drugih
| ljudi, makar su oko toga svi saglasni, imale su tragiéne posljedice u uZasima gradanskog
rata koji je odnio desetine i desetine hiljada ljudskih Zivota, pa je jasno da takav stav
tuZioca nije mogao proéi nezapazen i bez komentara. Ovo posebno imajuéi u vidu izjave,
tipa : « Miloseviéeva osnovna greska je $to je mislio da Srba ima 250 miliona i §to nije
imao dvije atomske bombe u diepuy, te « Srbi su gadali Sarajevo da bi malo uplasili
Muslimane, koje su morale biti posebno provokativne za komentar onih koji su mislili
da je bombi i broja ljudskih Zrtava i onako bilo previde, Sto je, evidentno, i smisao
predmetnog teksta. Da tuZeni I i IV reda nijesu pogresno protumacili stavove- tuZioca, na
koje su reagovali odnosnim tekstom, pored citiranih izjava koje su toliko decidne da
otklanjaju svaku razumnu sumnju, potvrduje i fotografija na kojoj je tuzilac slikan sa
licima blisko povezanim ondasnjem politickom lideru,
Sloboda ubjedenja i savjesti, sloboda vjerovanja, javnog ili privatnog
ispovijedanja vjere, kao i sloboda izraZavanja nacionalne pripadnosti, takode su ustavne
kategorije, pa je tuzilac, u svakom sluaju, mogao izjaviti : « Moj otac je roden kao

tetna» nije ni recenica koja slijedi iza citiranih, kojom je autor naveo : «"_

\
Nijesu protivpravni ni sljedeéi navodi iz odnosnog teksta : « Pokusajte se prisjetiti |-

\

\




- 13

. wshman, ali je prije svega bio Srbiny, u pominjanom intervjuu, datom novinaru

rancuskoy lista,

=4 Time je, pak, tuZilac i taj dio svoje intime uéinio dostupnim javnosti i predmetom

- javiil - polemika, koje su se, u vezi sa politickim kontekstom i te njegove izjave,

| jednostavne, morale odekivati, imajuéi u vidu vrijeme i istorijske ( ne)prilike povodom
kojih su date. Da tuzilac nije svjetski poznata li¢nost u svijetu filmske umjetnosti, koja je
svoja prava koristila i u pogledu javnog iznoSenja stavova po pitanjima politike,
subjektivnog polititkog dozivljaja i rasudivanja, socioloskih, istorijskih, nacionalnih,
vjerskih i drugih tema, sve u vezi sa Ginjenicom da mu otac Jeste bio Musliman, njegove
izjave ne bi izazvale toliku paZnju medija, i, konkretno, tuzenih I i IV reda.

Buduci da to nije sluéaj, jer tuzilac sve to jeste, a mora se imati u vidu i etni¢ko —
vjerski korpus sa kojim je makar od strane javnosti tuZilac identifikovan do davanja
odnosnih izjava, reakcija prvotuZenog je konkretizacija ustavne kategorije o slobodi
Stampe, zajeméene medunarodnim i domaéim propisima.

Citiranim navodima iz teksta objavljenog u « Monitoru», dana 28.05.2004. godine,

., pod uvodnikom : « Emir Kusturica, pravoslavni Hriséaniny i naslovom : « Dzelatoy
Ssieuriy, kao i ostalim navodima tog Elanka, osim veé citiranih, posebno, onim : « Kad se

| tako shvati moral, sve je moguée, pa i braniti ljude koji su bombardovali grad u kojem je
' roden, moguce je i stali na stranu delata u Srebreniciy ... « On zna da mnogo od onoga
Sto je stekao duguje upravo magarcimay ... « Otisao Jje u Holivud, u maticu
korporacijskog svijeta, trazeéi uspjeh. Snimio je grozan Jfilm. Propao je. Onda je shvatio
da je antiglobalista. Kao i svaki pravi antiglobalista i borac protiv velikih korporacija,
pusi skupocjene kubanske cigare koje proizvode djeca Cija je mjesecna plata manja od
cijene nekoliko kapljica losiona za brijanje kojim Emir ujutro umije lice ...», objektivno,
tuZilac se mogao osjetiti uvrijedenim.

Medutim, to ne zna¢i da je i osteéen, u smislu &l. 200. st.1. Z0O-a, da bi uspio sa
predmetnim zahtjevom za naknadu 3tete. Kritika tuzenih I i IV reda, sadriana u
odnosnom tekstu, u cjelosti se odnosila na polititke stavove tuZioca, uz primjetan pokusaj
da se odgovori i obzirom na &injenicu da takav, krajnje suprotan pristup pitanjima koja su
obiljezila tragi¢na desavanja u nedavnoj proslosti, iznosi svjetski poznata javna liénost,
‘putem sredstava masovnih komunikacija, &ija rijeé, zato, ima osobitu specifinu tezinu za
kreiranje javnog mnenja. Ne moze biti sumnje da su tuzeni I i IV reda to uéinili
vrijednosnim sudovima — izrazavanjem misljenja, koje ne sadr#i ¢injeniéne konotacije, u
smislu da je tuZilac « tada i tada ..., u tom i tom listu» ili nekom drugom mediju, mjestu
ili okolnostima, decidno naveo kako su « Srbi u pravu sto zatiru islam u Bosni ....».

Smisao odnosnog teksta tuzenih I i IV reda se mora cijeniti u vezi sa prethodnim
stavovima tuZioca i, §to je posebno bitno, ne mimo konteksta na koji upuéuje taj tekst,
kada se tumati u cjelini, bez analize van te cjeline, kako se to €ini tuzbom, kojom su
prenaglasene premise u vezi sa « ... zatiranjem islama u Bosni ...» ili « alibijem za svakog -
ubijenog muslimana ...». Ogigledno je da su ti navodi, a posebno oni-e-profesionalnoj
djelatnosti tuzioca ili njegovoj sadasnjoj-vjerskoj-orjentaciji, takode, reakcija na politicke
stavove tuZioca, manifestovane kroz ve¢ citirane izjave, jer su u ukupnosti komentarisani
kroz politicka opredjeljenja tuZioca, a predmetnim tekstom je u tom smislu iznijeto
njihovo misljenje da je tuZilac takvim pristupom « tvrdio kako su Srbi u pravu §to zatiru
Islam u Bosni». Ogita je reakcija tuzenih I i IV reda na politicki angaZman tuZioca i iz
djelova odnosnog teksta : « Novi Kusturicin propagandni film bio Je temeljno ispliuvan i

=l



otposlan kuéin, pa : « Intervju je dirljiv, jer otkriva c¢ovjeka koji brani stavove u koje
vise ne vjeruje ni Slobodan Milosevié ...» ... « Emir neé¢e da bude musliman .. Buduéi da
je mrtvoga oca proglasio Srbinom koji je klanjao, a sebe, Emira «pravoslavnim
hriséaninomy, bilo mu je lako da odabere « svoje» u ratu u Bosni ...». Ako su tuZeni I i
IV reda tako izrazili svoje miljenje o misljenju tuZioca, za koje je i sam tuZilac u jednoj
od citiranih izjava priznao da sve u Zivotu podlijeZe reviziji, onda je u istom logickom
nizu i nije van konteksta navod iz odnosnog teksta da je takvim pristupom, obzirom na
njegovu medijsku reputaciju i porijeklo, tuZilac : « .. svojim umjetnickim i medijskim
pregalastvom kad god je mogao pruzao alibi za svakog ubijenog muslimana koji nije
Zelio da prizna da je porijeklom « pravoslavni hriséaniny i da je branio « ljude koji su
bombardovali grad u kojem je roden», u kom slucaju, po njima, « moguce je i stati na
stranu dzelata u Srebreniciy.

Namece se iz izloZenog, a cijenjenog u vezi sa ve¢ citiranim normama, da za
presudenje u ovoj parnici nije od odluénog znagaja odgovor na pitanje da li se
_ objavljivanjem takvih stavova, koje sadrzi ¢lanak sa metaforom u naslovu : « Dzelatov
~¥5egrty, kao reakcijom na njegove prethodno, u viSe navrata i u duZem vremenskom
periodu iznijete stavove, tuZilac zaista nasao uvrijeden, pa u krajnjem, ni da li su ti navodi
| mogli narusiti njegovu ¢ast i ugled. Od krucijalnog pravnog znacaja je to sto tim ¢lankom
" tuZeni I i IV reda nijesu zloupotrijebili slobodu izrazavanja, da bi ova, bila podvrgnuta
gradanskoj sankciji, koja se, bez €injeni¢nog i pravnog utemeljenja, trazi tuzbom.

Da je i naslov « DZelatov §egrt» metafora, nedvosmisleno se da zakljuciti i iz
sljedeéih navoda teksta kojim je naslovljen : « Emir Kusturica se dosljedno drzi Andre
Zida, koji je tvrdio da je nasa duznost stati na stranu dzelata, ne zrtve. Kada je tako,
dzelati vas drZe za svoga, Zrtve za dielata. Zavrijediti poStovanje dzelata a prezir Zrtve —
eto definicije onoga §to za Zivota sebi ne bi smio dozvoliti niti jedan pravoslavni
hriséaniny.

Shodno st.1. &l. 10. Evropske konvencije za zadtitu ljudskih prava i osnovnih
“sloboda, svako ima pravo na slobodu izraZavanja, koje pravo ukljuéuje slobodu
posjedovanja sopstvenog misljenja, primanja i sop$tavanja informacija, bez mijesanja
javne vlasti i bez obzira na granice.

U konkretnom, buduci da se radi o misljenju tuZenih I i IV reda, javno publikovanom u «
Monitoru», sve mimo odbijanja tuzbenog zahtjeva bilo bi krienje citiranih odredbi
obavezujuéeg medunarodnog dokumenta, kao i ¢&l. 2. Zakona o medijima, kojim je
normirano da Republika Crna Gora garantuje pravo na nesmetan rad medija, zasnovan na
slobodi izrazavanja misljenja.

Sve odredbe Zakona o medijima, pa i one po kojima je osniva¢ medija odgovoran
za objavljene programske sadrzaje, te da lice kojem je objavljivanjem programskog
sadrzaja naruen zakonom zadtideni interes, povrijedena &ast ili integritet, iznijeti ili
prenijeti neistiniti navodi o njegovom Zivotu, znanju i sposobnostima, u smislu ¢l. 20.,
tog zakonskog teksta, ima pravo na tuzbu nadleznom sudu radi naknade Stete protiv
autora i osnivada medija koji su takav sadrZaj napisali i objavili, treba tumaditi i



15
rimjenjivati u siladu sa principima Evropske konvencije za zaStitu ljudskih prava i
ssnovnib slobode uz koriSéenje prakse precedentnog prava Evropskog suda za ljudska
prava.kako je to :dredeno imperativnom normom ¢€1. 1. st.4. Zakona o medijima.

Tome shomo, ovaj sud nalazi za potrebno da ukaze da pomenuta sloboda
izrazavanja mislinja, iz ¢l. 10. st.1. Evropske konvencije, obuhvata kako vrijednosne,
tako, ¢ak, kadkac. i €injeni¢ne iskaze podobne da povrijede neciju &ast i ugled, u smislu
da sloboda izrazsvanja vaZi — navedeno je obrazloZenjem presuda Evropskog suda za
ljudska prava ( Handuside v. the Unitet Kingdom, 07. 12. 1976. stav 49, Lingens v.
Austria, 08.07. 1986., stav 41) — « ne samo za informacije i ideje koje su povoljno
primljene ili se smatraju neuvredljivim ili neskodljivim, nego i za one koje vrijedaju,
potresaju ili uzneniravaju drzavu ili bilo koji dio stanovnistva. To zahtijevaju pluralizam,
tolerancija i §irinz duha, bez kojih nema demokratskog drustva ...»

Ograniéenj: slobode izrazavanja, da bi bilo u skladu sa Evropskom konvencijom,
Sto ¢e, kod citiranih odredbi, reéi — da bi bilo dopuiteno, mora biti neophodno u
L demokratskom drustvu i proporcionalno, tj., potrebno, podesno i neprekomjerno.
Ovo, u duhu st.2. i €l. 1o Evropske konvencije i odredbi €l. 20. Zakona o medijima, u
konkretnom, nije dolazilo u obzir, jer je predmetnim tekstom, u skladu sa ¢l. 4. Zakona o
medijima, slobodno objavljeno misljenje tuZenih I i IV reda o pojavama, dogadajima i
li¢nostima, u svemu povodom prethodnih izjava tuZioca, pri emu je poStovan Ustav
RCG, citirani Zakon i eti¢ka pravila novinarske profesije. Posebno ona po kojima je
novinar - a tuZeni I'V reda i to jeste, dok je prvotuZeni osnivaé novine « Monitor» - duZan
da istrajno traga za istinom, imajuci uvijek u vidu pravo javnosti « da zna» i ljudsku
potrebu za pravi¢noséu i humanoséu.

Postupanje tuzenih I i IV reda, koje je za tuZioca, bez osnova, bilo povod ove parnice,
prema misljenju ovog suda nije suprotno obavezi novinara da brane slobodu i slobodan
komentar i kritiku, buduéi da je novinar duZan da radi u duhu ideje po kojoj je kriticki
posmatra¢ onih koji su moc¢ni u drustvu, politici i ekonomiji. Vjeru, nacionalnost i
— Wetnicku pripadnost tuZioca, tuzeni I i IV reda jesu pomenuli odnosnim tekstom, ali je to,
opet u skladu sa osnovnim nacelima novinarske profesije u Cmoj Gori, bilo neophodno
za informisanje javnosti o njihovom stavu povodom stavova tuZioca, po istim pitanjima.

Stoga, mada je imao u vidu da ostvarivanje prava na slobodu izrazavanja, nuzno, sa
sobom povlati obaveze i odgovornosti, koje zaposleni u medijima moraju imati na umu,
jer bi apsolutna i neogranicena sloboda izrazavanja znalila sopstvenu negaciju, pa zato,
kada postoje uslovi, moZe biti legitimno ogranicena u cilju ravnoteZe izmedu ostvarivanja
tog prava i postovanja drugih osnovnih prava, sloboda i interesa zadticenih Konvencijom,
ovaj sud je ubjedenja da u konkretnom ne moZe biti govora o takvom ograniéenju,
izricanjem traZene gradansko — pravne sankcije, samo zato §to su tuzeni I i IV reda
izrazili svoje misljenje o misljenju tuzioca.

Radi eventualne zaStite Casti i ugleda tuZioca, ¢ak i da su tuZeni I i IV reda iznijeli
¢injeniéne tvrdnje, u demokratskom drustvu, tuzbom traZena gradansko - pravna sankcija
ne bi bila ni proporcionalna, u smislu da ne bi bila opravdana nekim preteznijim
zahtievom u iavnom interesu. U ovom sluaju. sve i da navodi iz predmetnog teksta




nijesu vrijednosni sudovi, a jesu, zakljucuje sud briZljivom ocjenom svih relevantnih
okolnosti, nije bilo « neodlozne drustvene potrebe» ( Lingens v. Austria, 08.07.1986., stav
39), za tako negim, jer se « Clanovi druitva ne smiju obeshrabriti da iznose svoja
shvatanja iz straha od kriviénopravnih i drugih sankcija» ( Barfod v. Denmark,
22.02.1989., stav 29, Casctells v. Spain, 23.03.1992., stav 46).

Sve to narocito kada se ima u vidu da ne moZe biti govora o gradansko pravnoj
odgovornosti za &iste vrijednosne sudove, pod koje se ne podvode samo ideje, nego i, na
primjer, uvredljive pogrdne rijeci i polititke diskfalifikacije, uvredljive optuzbe, ne samo
one iznijete u odnosnom tekstu, koje su kudikamo blaZe od optuzbi, tipa : ( « faSista», «
antisemita», « bezvrijedan u svojoj profesiji», i sl., o éemu je Evropski sud za ljudska
prava dao svoje stanoviSte u velikom broju odluka u minule dvije i viSe decenija,
zasnovanim na postulatu da pogresna ideja ne postoji, te da, koliko god neko misljenje
izgledalo Skodljivo, njegovo korigovanje ne zavisi od suda, nego od konkurencije s
drugim idejama.

l?-w‘()dbijajuéi, kao neosnovan, tuzbeni zahtjev, sud nije imao dileme povodom toga da

!

odnosni ¢lanak tuZenih I i IV reda ne sadrzi ¢injeniéne tvrdnje, ve¢ misljenje, vrijednosni
sud, uz to, iznijet kroz stilizaciju, retoriku i ¢ak dozu poruge, od strane ¢ovjeka koji nije
samo novinar, vec¢ i pisac poznat po svojim romanima, §to je cijenio u vezi sa tatkom 5.
Deklaracije o slobodi politicke debate u medijima, usvojene od strane Komiteta ministara
Savjeta Evrope, dana 12.02.2004. godine, po kojoj satiri¢ni Zanr, takode zasticen ¢l.10,
st.1. Evropske konvencije, dozvoljava veéi stepen pretjerivanja, ¢ak i provokacije, sve
dok se javnost ne obmanjuje u vezi sa ¢injenicama.

No, mada kod svega navedenog nije moglo biti opredjeljujuée za presudenje, imalo
se u vidu i da cinjeni¢na grada formirana u ovoj pamnici sud nije mogla uputiti na
zakljuéak da je misljenje tuZenih I i IV reda, mada se zbog misljenja ne odgovara, a
vrijednosni sud nije moguée podvrgnuti testu istinitosti, liSeno argumentacije. Pitanjem
istinitosti tih navoda, naravno, ovaj sud se nije mogao baviti, ali je, kao razlog vise u

‘-"-\Qpri!og neosnovanosti tuZbenog zahtjeva, imao u vidu u dokaznom postupku procitane

¢lanke veceg broja pisaca, novinara i javnih li¢nosti iz Sarajeva, Zagreba, Ljubljane,
Podgorice, Beograda, Nju Jorka, Pariza, Frankfurta, Instanbula i Beéa, koji su pored
ostalog potpisali peticiju u potvrdu svoje podrske autoru odnosnog ¢lanka, tvrdedi, vide ili
manje direktno, da ovaj nije napisao neistinu.

Osim toga, sud je imao u vidu praksu Evropskog suda za ljudska prava da bi u
sluajevima u kojima postoje izjave koje se odnose na pitanja od javnog interesa, kao u
konkretnom, tuZilac morao da dokaZze navodnu neistinitost izjava ili navoda i optuzbi, za
koje tvrdi da su protivpravni. Tuzilac to u ovoj pravnoj stvari nije ni prokomentarisao.

InacCe, obavezujuéi je evropski standard, opet u duhu Evropske konvencije, da se
kod politickih i drugih javno vaZnih rasprava, pitanje kolizije izmedu slobode
izrazavanja, s jedne, u odnosu na pravo na Cast i ugled, sve i kada ta kolizija uistinu
postoji, rjeSava pridavanjem posebnog znaaja okolnosti da li je uvrijedena osoba

il



17
politicka li¢nost ili javni funkcioner, odnosno da li je do uvrede doglo u kontekstu
- politicke, odnosno, javno vazne rasprave.

Tuzilac se, u vezi sa takvom praksom Evropskog suda za ljudska prava i njegovih
Jedinstvenih, evropskih mijerila, prije objavljivanja, po njemu, Stetnog ¢lanka, upustio u
Jjavno vaznu raspravu, dajuéi polititke izjave, kao svjetski poznata li¢nost, pa ¢ak i da su
ga tuzeni I i IV reda zaista uvrijedili i da su to u&inili &injeniénim tvrdnjama, ne bi bili
gradansko — pravno odgovorni, jer se radi o javno vaZnqj debati. Nadalje, javne li¢nosti
koje su odlu¢ile da apeluju na povjerenje javnosti i, kao u sluaju tuZioca i odnosnog
teksta, svojim izjavama postanu predmet javne politicke debate, a time predmet nadzora
Javnosti i potencijalno snazne javne kritike putem medija, trebale bi biti svjesne da se
time izlazu ispitivanju svake svoje rijeéi i djela, kako od strane novinara, tako i
cjelokupne javnosti.

To podrazumijeva veci stepen tolerancije sa njihove strane, naroéito, ako, kao tuzilac, i
sami daju javne izjave po tako osjetljivim pitanjima, podlozne kritici.

Sta vise, ak i sve i da ga je bilo u odnosnom tekstu, za $ta ne postoje dokazi, niti se
tuZilac povodom toga izja3njavao, sud je imao u vidu misljenja Evropskog suda za
ljudska prava da : « Izvjesni stepen pretjerivanja treba da se tolerise u kontekstu jedne
takve pregrijane i trajuée javne rasprave o stvarima od opste vaznosti ...» ( Nielsen and
Johnsen v. Norwau, 25.11.1999., stav 52).

« Ako bi bilo drugacije, stampa ne bi bila u stanju da obavlja svoju sustinsku ulogu
« .. Cuvara javnosti»» ( Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25.06.1992., stav 63), koje
misljenje Evropskog suda iz pomenutog slucaja, u potpunosti dijeli ovaj sud, u kontekstu
predmetnog spora medu strankama.

Cijeneci isakunuti prigovor nedostatka pasivne legitimacije tuZenog II i III reda isti je
prema misljenju ovog suda osnovan.

™0vo sa razloga $to je na dan navodne, nedokazane itetne radnje — objavljivanja teksta sa
naslovom : «Dzelatov Segrty, u smislu ¢l. 154. st.1., 155., u vezi ¢l. 158, i 200, st.1.
Z00-a, nepobitno, nije postojao nekadasnji pravni prethodnik tuZenih I, tuzeni II i III
reda, pa se obaveza tuZenih u ovoj stvari, sve i da za to ima osnova, a nema, ne moze
_ temeljiti na pravnom sledbenistvu tuZenih u odnosu na bivie Privatno novinsko
i izdavatko preduzeée «Montenegropublic» Podgorica. Bez potrebe za analizom veceg
broja materijalnih dokaza koji upucuju na takav zakijucak, treba istaci da se i iz oglasa u
« Sluzbenom listu RCG», br. 5/03, od 30.01.2003. godine, dakle, vise od godinu dana
prije objavljivanja odnosnog teksta, utvrduje da je Centralni registar Privrednog suda u
Podgorci objavio kako je osnivaé «Montenegropublic» Podgorica, dana 09.12.2002.
godine, donio Odluku o pokretanju postupka restrukturiranja drustva, podjelom na tri
posebna privredna drustva, koji ¢e biti pravni sljedbenici negdasnjeg DOO «
Montenegropublic», i to : DOO « Monitor», DOO « Montena M» i DOO « Studio
Mouse», odnosno, na sada tuzene I — III reda, §to sud utvrduje i iz dokaza, ve¢ navedenih
u obrazloZenju ove presude. Osim toga, i iz potvrda Centralnog registra Privrednog suda
u Podgorici, proéitanih u dokaznom postupku, sud utvduje da su tuZeni II i III reda

Leai



registrovani dana 25.02.2003. godine, dok na dan 03.03.2003. godine, u ton
Centralnom  registru nije bilo e idencije o Novinsko izdavackom preduzecu
Montenegropublicy DOO P dgorica, $to znadi da na dan kada ie objavljen odnosni tekst

nije postojao pravni prethodnik tuZenih I, I1 i 111 reda i da su . §to j€ JOS bitnije, tuzeni I i
[ reda ve¢ vise od godinu dana prije toga imali svojstvo posebnih pravnih lica, koia

Havljivanja tog

nijesu u bilo kakvom materijalno pravnom odnosu sa tuziocem zbog

teksta, pa je osnovan istaknut] prigovor nedostatka pasivne legitimacije na strani 11§ [11
tuZzenog.,

Dokaze koji su procitani u dokaznom postupku, a u cjelosti su se odnosili na
nedostatak pasivne legitimac Jje tuzenihll i 1T reda, sud nije posebno analizirao, jer su
zakljucei po tom pitanju nesumniivi i na osnon u navedenog, pa su ti dokazi irelevantni za

presudenie.

Odluku o troskovima sud je donio pozivom na odredbe ¢&l. 149, st.1., u vezi &l. 152.
st.1. ZPP-a, na osnovu kojih normi Je tuZioca obavezao da tuzenima, koji su uspjeli u
sporu, nadoknadi troskove postupka, u smislu odredbi &l. 153. st.1. ZPP-a, potrebne za
vodenje parnice, koje su tuzeni, saglasno ¢l. 161. ZPP-a, po svojim punomoénicima,
traZili do zakljuenja glavne rasprave,

Obzirom na vrijednost predmeta spora u iznosu od 100.000,00 €, koja, u smislu €l. 153.
st.2. ZPP-a, upucuje na primjenu tarifnog broja 5 st.1. tad. 6., i broja 8 vazeée Tarife o
nagradama i naknadama troskova za rad advokata u RCG («Sl. list RCG», br. 12/05), ti se
troSkovi, u odnosu na tuzene I i [V reda, koji su zastupani po istom punomocéniku, ti¢u
odgovora na tuzbu, od 22.02.2005. godine, u iznosu od 200,00 €, zastupanja po advokatu
na ro¢iStu odrZanom dana 09,12.2005. godine, u iznosu od 200,00 € i Zastupanja po
advokatu na ro¢istu odloZenom dana 31.05.2005. godine, u iznosu od 100,00 €, tj., u
ukupnom iznosu od 500,00 € i sa uvecanjem od 50%, shodno Tarifnom broju 11 AT-a,
jo$ 250,00 €, tako da se tuzenima I i IV reda iz osnova troskova parniénog postupka
%dosuduje ukupan iznos od 750,00 €.

DrugotuZenom je pak, saglasno citiranim odredbama, tuzilac duzan nadoknaditi
troskove za sastav odgovora na tuzbu, od 24.02.2005. godine, u iznosu od 200,00 €, te
zastupanje po advokatu na roéistu odrzanom dana 09. 12.2005. godine, u iznosu od 200,00
€, i zastupanje po advokatu na rogisty odloZzenom dana 31.05.2005. godine, u iznosu od
100,00 €, sto ¢e reéi, u ukupnom iznosu od 500,00 €.

Ukupan iznos od 500,00 € tuzilac je duzan isplatiti i treéetuzenom, na ime troskova ove
pamice, koje je imao povodom sastava odgovora na tuzbu, od 07.02.2005. godine, u
iznosu od 200,00 €, zastupanja po advokatu na ro¢istu odr¥anom dana 09.12.2005.
godine, u iznosu od 200,00 €, i zastupanja po advokatu na ro¢istu odlozenom dana
31.05.2005. godine, u iznosu od 100,00 €.



, osnovu izlozenog, odluceno ie kao u izreci ove presude

OSNOVNI SUD U PODGORICI
Dana,18.01.2006. godine.

SUDIJA,
Vukdevi¢ Slavka

L b 1

DNA:
1.Punomoéniku tuZioca adv. Mariki Novakovi¢

2.Punomoéniku tuzenog I i IV reda adv. Tamari Durutovié
3.Punomoéniku tuzenog Il reda adv. Perisi Perovic¢u
4.Punomoéniku tuzenog Il reda adv. Vesni Raicevi¢

~i3 Post. dana, ‘2. £006

L
L -



