OSNOVNISUD U PLAVU
P.br.204/201 1

OSNOVNI SUD U PLAVU, po sudiji Elici Pantovié, u pravnoj stvari tufioca
Gruda Rifata iz Gusinja. kojeg zastupa punomoénik Branislav Dasié, advokat iz Plava,
prouv tuzenog Daily Press d.o.o, izdaval dnevnog lista "Vijesti" iz Podgorice. kojeg
zastupa Vujafic Sasa, advokat iz Podgorice, radi naknade $tete v.s. 5.000,00 Eura, nakon
odrzane, glavne i javne rasprave, zakljuCene dana 11.10.2011.godine u prisustvu
punomocmba tuZioca 1 turioca ligno, a u odsustvu punomoénika 2enog, donio je dana
10.11,2011.godine.

PRESUDU

1. ODBUA SE prigovor ifenog 0 mjesno) nenadleZnosti Osnovnog suda u Plavy
za rjedavanje ove pravne stvari kao neosnovan.

2.DIELIMICNO SE usvaja tuiZbeni zahtiev, pa se tufeni obavezuje da tuFocu na
ime naknade nematerijalne Stete zbog pretrplienih duSevnih bolova zbog povrede ugleda,
Casti i dostojanstva, usled neistinitih informacija iznijetih u dnevnom listu tuZenog
"Wijesti" koji je objavljen dana 23.02.2011 godine pod naslovom "Kanal preko stadiona "
u podnasiovom "Gruda rekao da 1o moZe dase zavrsi”, isplati iznos od 2.000,00 eura sa
zakonskom kamatom poéev od presudienja pa do konadne isplate, kao i da mu naknadi
trofkove postupka u iznosu od 160,00 eura,

-a sve u roku od 15 dana po pravosna®nosti presude. pod prijetnjom posledica
prinudnog izvrienja.

3. Tudilac, sa vidkom tufbenog zahtjeva kojim je tra¥io da se tueni obavede da
mu na ime nematerijalne Stete isplati preko dosudjenog iznosa joi iznos od 3.000,00
eura,sa zakonskom kamatom, ODBLIA SE. kao neosnovan

ObrazloZenje

TuZilac je u tuzbi i rijefi na raspravama preko svog punomoénika istakao da je
tuzilac dopisnik dnevnog lista "Pobjeda” i da ima veliki ugled u sredini gdje radi i Zivi.
Osim toga. od strane Fudbalskog kluba iz Gusinja izabran je za sekretara tog kluba koje
poslove obavlja volonterskill dnevnom listu "Vijesti * od 23.02.2011.godine &iji je
izdaval tukeni, objavljena je informacija sa naslovom "Kanal preko stadiona” u
podnaslovu "Gruda rekao da to moZe da se zavrdi”. Da u izdvojenom tekstu pod tim
pednaslovem pise” Gjonbalaj je u telefonskom razgovori Vijestima kazao...... neznam #a




da radim Grudi. Na druge objekie i kanalizacije nijesu obracali paznju. Svakoga sam
konsultovao, pod broj jedan sekretara kluba, koji mi je rekao da nema problema i da o
mode da se zavrii.. Da je informacija objavljena u pomenutom dnevnom listu neistinita,
jer tuZilac nikada nije odobrio, niti je ovladéen za to da se izvode bilo koji radovi na
stadionu, a pogotove ne da se kopaju kanali za kanalizaciju preko stadiona. Da ova
informacije je objavljena, a da dnevni list "Vijesti" nije na bilo koji natin provijerio
istinitost iste. niti je pokuao da se o ove) informaciji i njenoj istinitosti obavijesti kod
tufioca. Na predhodno izlofeni nacin, povrijedjena su osnovna prava tufioca kao li¢nosti,
njegov ugled, Cast 1 dostojanstvo. Ovo tim prije 3to se radi o povredi li¢nih dobara
tuZioca, udinjenth preko Stampe, tako da je ova neistinita informacija dostupna
neograniéenom broju lica, Zbog povrede ugleda, éasti i dostojanstva tuilac je trpio a i
sada trpi intenzivne dudevne bolove, s obzirom da Zivi u maloj sredini u Gusinju i da je
neistinita informacija negativno uticala | na njegov profesionalni ugled novinara a i
uopéte na ugled kao Easnog dovieka. Da je zbog pomenutih povrede liénih dobara tuZilac
imao i 2drastvenih smetnji, zbog éega je morao da traZi ljekarsku pomoé i odredjivanje
terapije. Da je tuZeni kao izdaval dnevnog lista "Vijesti® odgovoran za naknadu
nematerijalne Stete koju tuZilac trpi zbog povrede prava li¢nosti -ugleda i ¢asti na osnovu
odrebe ¢lana 207.stav 11 2. Z0O .

Na rofidtu odrianog dama 11.10.2011 godine punomoénik tuZioca
precizirao je nutbeni zahtjev na nadin 5to je predloZio da se tuzeni obavee da tuZiocu na
mme naknade nematerijalne Stete zbog pretrpljenih dufevnih bolova zbog povrede ugleda,
casti | dostojanstva, usled neistinitih informacija iznijetih u dnevnom listu tuZenog
“Wyesti® kop je objavljen dana 23.02.2011 godine pod naslovom "Kanal preko stadiona "
u podnaslovom "Gruda rekao da to moZe da se zavrdi®, isplati iznos od 5.000.00 eura sa
Zkonskom kamatom  pofev od presudjenja pa do konatne isplate. U zavring) rijedi
prediodio je da se usvoji precizirani t2beni zahtjev wfioca u cjelosti, jer je izvedenim
dokazima do izvjesnosti utvrdjeno da objavljivanjem informacije neistinitog sadrZaja sa
naslovom "Kanal preko stadiona® i podnaslovom "Gruda rekao da to moZe da se zavrdi"
od strane izdavaca povrijedjena su prava tufioca kao li¢nost, njegovog ugleda i Casti, a
to kada se ima u vidu da je wéilac dugogodiznji novinar djevnog lista "Pobjeda”, da je
volonterski obavljao poslove Fudbalskog kluba u Gusinju, da je Gusinje mala sredina te
da je ova informacija netaéna, neistinita i $teta po ugled i &ast rufioca dodla u saznanju
neograniéeni broj ¢italaca, jer se dnevni list "Vijesti” osim kao Stampane novine prenose i
preko interneta, 3to potvrdjuje veliki broj iseljenika iz Gusinja i opitine Plav koji Zive i
rade u SAD 1 drugim zapadnim driavama, Da je zbog toga tuZilac imao zdrastvenih
problema u pogedu pogorfavanja njegovog zdrastvenog stanja, pa je vife puta trafio
pomod ljekara 1 lijecen od uzroka objavljivanja neistinite informacije, koja je njemu kao
casnom Covjeku i dugogodidnjem novinaru, tedko pala Opredijeljeno je traZio trodkove
parniénog postupka.

TuZeni je u pismenom odgovoru na tuzbu od 10.06.2011.godine, preko svog
punomoénika osporio navode iz tube tufioca i to kako u pogledu pravnog osnova tako i
u pogledu visine istaknutog zahtjeva i istakao prigovor mjesne nenadle#nosti Osnovnog
suda u Plavu, navodeci da je ¢lanom 38.ZPP propisano, da ako Zakonom nije odredjena
iskljuiva mjesna nadleZnost nekog drugog suda, za sudjenje je nadleznan sud koji je




opdte mjesno nadleZan za tuZenog, pa stoga je jasno da Osnovni sud u Plavu nemo2e biti
nadlezan da vodi postupak u ovo] pravnoj stvari. s obzirom na to da se registrovano
sjedidte twienog nalazi u Podgorici | da je za sudske sporove radi naknade nematerijelne
stete nadleZzan Osnovni sud u Podgorici, pa predlozio da Osnovni sud u Plavu donese
rjesenje kojim se oglasava mjesno nenadleZnim za postupanje u ovoj pravnoj stvari i
predmet ustupi nadieinom Osnovnom sudu u Podgorici. Takodje, istakao je i prigovor
nedostatka pasivne legitimacije na strani tuZenog, sa razloga &0 je sporni tekst napisan na
osnovu kazivanja tuZioca i na osnovu izjave Tahita Gjonbalaja, povodom tuZioevog
reagovanja na sporni dogadjaj. pri temu se autor teksta nije upustio u komentarisanje
izjava Rifata Grude i Tahira Gjonbalaja, ni u analiziranje spornog dogadjaja, kako bi se
na taj nadin mogao izvesti zakljucak da nije postupao u skladu sa pravilima struke $to
iskljutuje odgovornost tuzenog u konkretnom slu€aju. Dalje. naveo je da je wilac bio
duan da navede Cinjenice na kojima zasniva zahtjev. dokaz na kojima se utvrdjuju ove
tinjenice, te da su s tih razloga navodi tufioca pausalni i tvrdnje istog nijesu potkrepljene
niti jednim valjanim dokazom. Da tuZilac u svom zahtjevu nije objasnio u temu se taéno
sastoji radnja tuzenog u dijelu obavljanja redovnih aktivnosti, usled koje je tuzilac
navodne pretrpio dufevne bolove zbog povrede asti i ugleda, po osnovu kojih zahtjeva
naknadu Stete. Taénije, tuZilac nije jasno obrazioZio uzrofno-poslediénu vezu koja bi se
ogledala u odnosu radnji tuZenog i navodno nastalih posledica. Da je sporni tekst napisan
na osnovu kazivanja twZioca, da je vijemo prenijeta njegova izjava te da iz svega
zakljucuje. da nije sporan tekst koji je napisan na osnovu kazivanja tufioca veé je sporan
dio teksta u kome se prenosi izjava Gjonbalaj Tahira odnosno njegovo reagovanje
povodom izjave tuZioca u ovoj pravnoj stvari. Da je novinar u skladu sa pravilima
novinarske struke u obavezi da povodom spornog dogadjaja kontaktira i drugu stranu i da
prenese 1zjavu iste, kako bi se na taj natin &talatkoj publici prenijela Sitava informacija i
stavovi svill strana u vezi spornog dogadjaja. Da ¢ak i laik mo2e utvrditi da je u spomom
dijelu teksta vjerno prenijeto kazivanje Tahira Gjonbalaja pri &emu se navodi "..... Ne
znam $ta da radim Grud. Na druge objekie i kanalizacije nijesu obracali paZnju. Svakoga
sam konsultovao, pod broj jedan sekretara kluba, koji mi je rekao da nema problema i da
to moZe da se zavrdi....". Dakle, da je sasvim ofigledno da autor nije iznosio niti jednu
svoju tvrdnju niti misljenje veé je vierno prenio saopitenje Tahira Gjonbalaja, stavljajuci
sporni die teksta po navodnicima. kako bi se na taj nadin Citala®koj publici ukazalo na
razliku izmedju dijela teksta koji je napisao autor i izjave koju je dao Gjonbalaj. Da
imajuéi u vidu opisano, odigledno je da autor teksta nije pomenuo tuZioca u negativiom
kontekstu, usled ¢ega bi isti mogao pretrpjeti navodne dudevne bolove zhog povrede Easti
i ugleda te i nemoZe postojati edgovornost tufenog.Dalje, da su u tuzbi citirani djelovi
spornog teksta, pri éemu tuZilac nije objasnio na koji naéin odnosno kojom izjavom mu je
povrijedjena fast i ugled . Nadin na koji je tuzilac iznio da je usled radnji tufenog dolo
do povrede Casti i ugleda odnosno navodi teksta bez objasnjenja u kom dijelu i na koji
na¢in su doprinijeli povredi Casti | ugleda, apsolutno se nemogu uzeti kao mjerodavni za
utvrdjivanje odgovomnosti tufenog, a ovo tim prije 3o je autor teksta samo prenio izjavu
tufioca 1 reagovanje Tahira Gjonbalaja povodom izjave tuZioca ma koji nafin se
iserprijuje odgovomnost tuZenog kao javno glasilo. Da je tuzbeni zahtjev za naknadu &tete
u iznosu od 5.000,00 eura, neprimjereno visok, te da se sti¢e utisak da namjera tufioca u
konkretnom sluaju nije praviéna satifakeija usled navodnih pretepljenih dugevnih bolova
vee odgovarajuéa materijalna korist koju nastoji ostvariti zloupotrebom procesnih prava.




Konatno je predloZio da se tuibeni zahyev odbije kao neosnovan. Troskove trakio po
odluci suda,

Na rofifte odrZano dana 11.10.2011.godine, nije pristupio punomoénik tufenog
uredno obavijedten, izostanak nije opravdao, pa je sud raspravu odrZao i istu okondao u
njegovom odsustvu, shodno odredbi élana 298.stav 4. ZPP.

Sud najprije odlutujuéi o prigovoru twfenog o mjesno) nenadleinosti Osnovnog
suda u Plavu za postupanje u ovoj pravng stvari, utvrdio da je isti neosnovan, zbog éega
ga je 1 odbio kako je to i odlufeno u tatki 1 izreke presude. Ovo sa razloga 5to se u
konkretnoj pravooj stvar radi o izberivo) mjesnoj nadleZznosti, Naime, &1.49 stav | ZPP-a
Je propisanc da za sudjenje o vanugovorno] odgovornosti za Stetu, pored suda opste
mijesne nadlednosti, nadleZan je i sud na &ijem je podrudju 3tetna radnja izvriena ili sud
na ¢ijem je podrutju  3Stetna posljedica nastupila. Prave je tuZioca da izabere jednu od
zakonom predvidjenih moguénosti, pa kako je on 1zabrao nadleinost suda na &jem je
podrudju Stetna radnja izvriena, odnosno Stetna  posljedica nastupila | time zasnovao
nadleZnost Osnovnog suda u Plavu, 1o je po nalaZenju ovog suda, za sudenje u ovoj
pravnoj stvart mjesno nadlezan Osnovni sud u Plavu,

Radi pravilno 1 zakonito odlufivanja u ovoj pravnoj stvari sud je izveo dokaze i
to: saslufao tw#ioca Rifata Gruda u svojstvu parniéne stranke, svjedoka Ibrahimagié
Amila, protitao tekst objavijen u dnevne novine "Vijesti" od 23.02.2011.godine sa
naslovom "Kanal preko stadiona” i podnaslovom "Gruda rekao da to mo2e da se zavrdi”,
'zwﬁi:} uvid u uput ljekara Doma zdravlja u Plavu broj 1715 od 18.04.201 | .godine, na

mme tufioca, uput za bolniéko lijeéenje Dama zdravija Plav od 11.03.2011.godine, brog
1065, na ime tubioca. u potvrdu o potrebi putovanja tufioca u cilju ostvarivanja
zdrastvene zadtite JU Doma zdravlja Plav od 11.03.2011.godine, pa cijeneci iste u smislu
ndredhe élana 9.ZPP, imajl.n.i u vidu navode tuzbe i odgovora na tuthu nnﬁaﬂ da Je

bliZe opisan u stavu 2 izreke presude.

Medju strankama nije nesporno, a 3to je utvrdeno uvidom u sporni teks,
da je tuZeni Daily Press d.o.o izdavat dnevnog lista "Vijesti® iz Podporice u svom
dnevnom listu "Vijesti” dana 23.02.2011.godine, objavio tekst sa naslovom " Kanal
preko stadiona” 1 podnaslovom "Gruda rekao da to moZe da se zavrsi”, u kojem je naveo
da sekretar za inspekciske posiove u opitini Plav, Tahir Gjonbalaj naljutio pola grada
kada je kuéu pokudao da prikljudi na kanalizacioni sistem, te da su stanovnict Gusinja,
navijaéi i simpatizeri ostali zateéeni nakon saznanja da je sugradjanin Tahir Gjonbalaj,
sekretar Sekratrijata za opite poslove, opdtine Plav, u nedelju, bez znanja uprave kluba
prokopao kanal za odvod fekalne kanalizacije po sredini stadiona a njegova kuéa je uz
sami stadion.Da je sekretar kluba Rifat Gruda ispriGao "Vijestima" da je Gjonbalaj u
nedjelju oko 19 Easova svojevoljne anga?ovao mehanizaciju kako bi postavio cijevi te da
su odmah podnijeli prijavu policiji koja je izasla na licu mjesta, navodeci da ga je prije
nekog vremena Gjonbalaj pitao obzirom da je on sekretar Fudbalskog kluba moZeli da
izvodi te radove preko stadiona Fudbalskog kluba 1 da mu je odgovorio da on nije
nadlefan za o i tako ncdto i da se teba obratiti predsjedniku ili direktoru kluba ili




predsjedniku skupstine kluba te da je policija prekinula radove a Gjonbalaj nije reagovan
sve mimo posmatrac a potom su obavijestili predsjednika opitine Plav Skendera
Sarkinoviéa u podnaslovu u istom tekstu "Gruda rekao da to moZe da se zavréi " se
navodi da Gjonbalaj je u telefonskom razgovoru vijestima rekao da "nema $ta da prica”
da je "pri¢a za onog ko je podnio prijavu, a da se on predhodno sa svim u kluby
konsultovao" , "druga stvar je da to nije moj kanal nego nekog drugog, ali nije vaino , jer
ja stojim sada iza toga Treca stvar je da je veé napravljen projekat za drenaZu terena
stadiona koja ¢e biti na dubini od 30 ¢m a mi smo se dogovorili da ova cijev ide od 50 do
80 cm. kako ne bi smetala . Neznam Sta da radim Grudi. Na druge objekte i kanalizaciji
nijesu obracali paznju.Svakoga sam konsultovao, pod broj jedan sekretara kluba , koji mi
je rekao da nema problema 1 da to moZe da se zavréi.

Saslufan u svojstvu stranke, tuZilac Gruda Rifat je naveo da je novinar "Pobjede "
trideset i vise godina. Gjonbalaj Tahir je dofao kod njega i to 5-6 dana prije nego je
kanal prokopan. da ga pita da li 10 mode da uéini, a to sa razloga %o je on sekretar
Fudbalskog kluba Gusinje. Kazao mu je da on za to nije kompetentan i uputio ga
predsjedniku kluba Enisu Omeragiéu. Kasnije iz priée Enisove saznao je da Tahir 10
nemode da udini. U momentu kada ga je Tahir pitao, on mu je pojasnio da je to opstinsko
zemljidte, a %10 je to Tahiru dobro poznato, jer je bic natelnik za uredjenje prostora i
pojasnio mu da se sckretar kluba ne pita nidta u vezi toga. Sjutradan, proditao je u
dnevnom listu Vijesti objavljeni tekst sa sadrzinom da je "Gruda rekao da to moZe da se
zavrdl" 8to je doZivio kao Sok, obzirom da je i novinar, da uZiva ugled u mjestu gdje Zivi
| cieloj opdtini, a nakon takvog teksta u novinama, zvali su ga kolege iz drugih gradova,
prijatelji. ¢ak su ga zvali i iz Amerike da ga pitaju Sto je to. Sve 1o je veoma tedko podnio,
imao je srfanih problema, 2-3 puta bolmidku intervenciju u Beranama Sjutradan
demantovao je tekst 1 to je objavljenc u dnevnim novinama Vijesti, ali i dan danas kako
prijatelji tako i gradjani Plava mu kaZu da je to uradjeno njegovim 3crom, a isti ga znaju
kao Cestitog radnika Fudbalskog kluba u Gusinju, te i ¢asnog novinara i ovo 3o je
dodivio je prvi put da mu se desilo kao novinaru.

Iskazu tufioca sud je poklonio punu vjeru, nalazeéi da je isu istinit, logitan,
buduéi da je u skladu sa ostalim provedenim dokazima.

[brahimagic Amil, saslufan u svojstvo svjedoka, u bitnom je naveo da je i sam
novinar i da je autor spornog élanka objavijen v Dnevnom listu "Vijesti" dana
23.02.2011.godine, da je on taj koji je neposredno imao kontakt i kao novinar "Vijesti”
uzeo izjavu od Gjonbalaj Tahira, Naveo je da stoji iza svega %o je objavio u tekstu i da je
to izjava koju je Tahir Gjonbalaj dao. a on objavie u dnevne novine "Vijesti”. Da je kao
profesionalni novinar, sasludao i drugu stranu, istiéuéi da se toga jutra najprije sreo sa
kolegom Gurda Rifatom, koji mu je ispricao konkretni slulaj, pa je poslije toga
kontaktirao Tahira Gjonbalaja i vierno prenio njegovu izjavu. Naveo je da je njegov
posac da saslusa i jednu i drugu stranu i njihove navode prenese. Pojasnio je da je
najprije njega Gruda trazio i kada su se sreli ispritao mu cijelu konkretnu situaciju u
kojoj je pomenuo da je Gjonbalaj prokopao kanal, $to je on i unio u svoj tekst, pa samim
tim kada je pomenuo Gjonbala) Tahira on je Tahira pozvao i uzeo od njega izjavu.
Naveo je da nije imao nikakvu potrebu da nazove Rifata da provierava navode Tahira




Gjonbalaja, obzirom da je prije toga njemu dao Rifat svoju izjavu i u njoj pomenuo
Gjonbalaj Tahira. Dodao je da je njegov tekst objavljen u dnevnom listu Vijesti krajnje
profesionalno odradjen, jer nakon $to je dobio podatak i informaciju od tuZioca bio je
duzan da provieri izjavu Tahira Gjonbalaja. a da on nije taj keji to treba da provjerava,
da ima za to odredjeni organi. bio je duZan da provjeri navode tuZioca jer je on taj koji je
prvi pomenuo Tahira, a sve ostalo nije u njegovoj nudleznosti. Ne smatra da je tekstom
nanijeta $teta tu2iocu. Nije provjeravao, a i nije bio duzan da provierava navode u izjavi
uzete od Tahira kod Rifata Grude, pa u tekstu najprije je istakao izjavu Rifata Grude u
knjoj stoji da je Rifat kazao Tahiru da on nije nadleZan da mu odobri kopanje kanala i da
mu je rekao da se treba obratiti predsjedniku skupstine kluba, pa s tih razloga nije
provieravao izjavu Tahirova koji je kazao da mu je Rifat rekao.

Na osnovu uvida u uput ljekara Doma zdravlja u Plavu, na ime tuZioca, broj
uputa 1715 od 18.04.2011 godine, uputa za bolnicko lijetenje Doma zdravlja Plav od
11.03.2011.godine, na ime tuZioca. broj uputa 1065 | u potvrdu o potrebi putovanja
mzioca u cilju ostvarivanja zdrastvene zadtite JU Doma zdravija Plav od
11.03.2011.godine, je utvrdieno da se tuZilac dana 18.04.2011.godine, upucuje na
kontolni pregled specijalisti, odnosno bolni¢kog lije¢enja dana 11.03.2011 godine i istoga
dana izdata mu potvrda o putovanju u eilju ostvarivanja adrastvene zastile odnosno
balnickog lijeenja u Opstoj bolnici u Beranama.

Kod injenicnog utvrdjenja da je tuZeni Daily Press d.o.o fzdaval "Vijesti" iz
Podgorice, u dnevnom listu "Vijesti” dana 23,02.2011.godine, na strani 23 objavio tekst
pod nazivom "Kanal preko stadiona” i podnaslovom "Gruda rekao da to moZe da se
zavrsi”. sud nalazi da je tuZeni u konkretnem sluéaju povrijedio pretpostavku nevinost,
kojs je garantovana Ustavom Republike Crne Gore tj. da je predstavio stvari na takav
matin da je na Sitaoca ostavljen utisak da su to dokazane Einjenice. Kako je pretpostavka
nevinosti garantovano u &l 6. stav 2. Evropske konvencije o ljudskim pravima.tj.
predstavlja stz pravi¢nog sudjenja, to sud smatra da je, ne samo sudovima vec | drugim
drzavnim organima i mediskim kuéama zabranjeno da daju izjave koje ¢e navesti javnost
da na osnovu objavljeni tekst u medijima steknu pogresan zakljufak i sud o sutini
nekog dogadjaja ili pojavi, obzirom da driave imaju pozitivou obavezu da uspostave
pravni uporedak koji Stiti prava predvidjena konvencijom, pa s toga medisko
izvjestavanje o bilo kom dogadjaju ili pojavi nesmije povrijediti predpostavku nevinosti.

Sud nije pribvatio iskaz svjedoka Ibrahimagié Amila, sa razloga 5to novinar prije
svega. treba da se rukovidi osnovnim natelima Kodeksa novinara Crne Gore i prije
objavljivanja izvjestaja novinar treba da bude siguran da su preduzete sve odgovarajuce
mjere kako bi se provjerila njegova tatnost i da moraju teiti da obezbijede cjelovite
izviedtaje o dogadjajima. Pravo javnosti da zma ne moZe bili opravdanje za
senzacionalisticke izvieStavanje, s toga novinari ne smiju iskrivljivati informacije
pretjerivanjem, neadekvatnim nagladavanjem jednog aspekta price ili jednostranim
izjvestavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklame slogane koji bi megh
navesti na pogresan zakljutak o sudtini dogadjaja ili pojave, te misljenja 1 ogene u
komentaru moraju biti zasnovani na &injenicama i komentar nesmije biti prezentiran tako
da stvara utisak kao da se radi o utvrdjenoj Sinjenici. Uprave suprotno. sud je nasao da




tuZeni nije postupic u dobroj namjeri da obavijesti javnost plasirajuci im odredjene
informacije jer isti nije smio iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatmm
naglaiavm}e:m jednog aspekta prie. pa je isti morao izbjeéi naslov "Kanal preko
stadiona” i podnaslov "Gruda rekao da to moZe da se zavedi”, koji mogu da navedu na
pogresan zakljutak o sustini dogadjaja, obzirom da informacija ne smije da bude
prezentirana tako da stvara utisak kao da se radi o utvrdjenoj finjenici,

Posebnu panju i analizu u konkretnom treba posvetiti i slobodi izrazavanja kao
fundamentu slobodnog demokratskog drustva, Naime. Ustavom RCG, ¢lanom 34 |
Zakonom o medijima (¢1.1) se jeméi sloboda informisanja, medjutim ova sloboda je
ugramﬁ:nﬂ standardima koji su sadrZani u medJuna.mdmm dokumentima o ljudskim
pravima i slobodama i treba se tumagiti u skladu sa principima Evropske Kkonvencije o
zadtiti ljudskih prava i osnovnih sloboda.

Clanom 10 Ekmpskc konvencije o zadtiti ljudskiH prava i osnovnih sloboda
predvidjeno je da svako ima pravo na slobodu izraZavanja  koje u sebi mkmpanra i
slobodu na midljenje i da se primaju i daju informacije i ideje bez misljenja viasti i bez
obzira na drfavne granice. Medjutim , upraznjavanje tih sloboda, obzirom da sobom nosi
obaveze i odgovornosti, ipak mo2e biti predmet formalnosti. uslova, ogranitenja i kazni
na nadin propisan zakonom i ako su neophodne u demokratskom drustva.

Ovo ogranitenje predvidjeno je élanom 36 Ustava RCG, koja odredba plasi: "
jaméi se pravo na odgovor i pravo na ispravku objavljenog netainog podatka ili
obavjedtenja, kao i pravo na naknadu Stete pmurmk-:wam, objavijivanjem netaénog
podatka ili obavjedtenja". Dakle . na sudu je da ocjeni da li je u svakom konkretnom
sluaju postupano u granicam dozvoljene slobode izraZavanja, odnosno da li je upravo
ovo zagarantovano pravo zloupotrebljeno i time ugrofen psihicki i fizicki integritet
odredjenog lica.

Navedeno, primijenjeno na novinarsku slobodu, upravo zbog postojanja duZnosti |
odgavomosh sadrZanih u samom pajmu 1m£avan_|a u vezi sa izvjeltavanjem o pitanjima
od opteg interesa, uslovljeno je time o uprave novinar i mpﬁ:m medijske kuée,
moraju da djeluju dobronamjerno u cilju obezbjedjenja tadnih i pouzdanih obavjeitenja
u skladu sa novinarskom etikom. Dakle, prilikom kori3enja ovog prava, novinari treba
da budu sistemati¢ni i da se distanciraju od sadr2aja teksta koji moZe da uvrijedi ili
provocira druge. ili da nanese Stetu njihovo] reputaciji,

Kod nesporne &injenice da je tuZeni iznio naprijed navedene informacije- hrrdnJe
kojim se stvara utisak kao da se radi o utvedjenim Einjenicama, to sud nalazi da je
iznodenje navedenih mtunnan:ua za tuzioca imalo za posledicu da tufilac trpi dusevne
bolove zbog povrede ¢asti i ugleda i dostojanstva, a 3to je sve moglo stvoriti sliku o
tuziocu kao o pojedincu sklonom inkriminisanim oblicima ponadanja, te diskreditovan
ga u sredini v kojom Fvi,

Imajuéi u vidu sadrzaj objavijenih informacija u vidu tvrdnji, te iskaz wzioca dat
u svojstvu parnitne stranke u kojim je u bitnom naveo da je zbog predmetnog tekta



asjecao ponizeno i da mu se od toga dana poremetio | odnos sa prijateljima, kolegama,
da se sve to odrazilo | na njegov profesionalni renome, u smisly da je stagniran u
pogledu napredovanja u profesionalnoj karijeri, da i danas od sugradana i kolega trpi
provokacije na ralun objavljenog teksta, te da konatno trpi dusevne bolove i kao éovjek
koji jos nije oZenjen, te sumnju da ée se liaga sa njegovog imena koja je nanesena
navedenim spornim tekstom, sud je dosso dao utvrdjenja da je objavljivanie spornih
informacija u vidu tvednji , zaista imalo za posledicu nematerijalnu Stety, manifestvovany
kroz trpljenje duSevnih bolova. Jer se radi o tekstovima koji vrijedjaju tuioca i u liénom
i profesionalnom Zivotu, pruZajuéi sliku o njemu kao nemoralnom i licu sklonom vrienju
nedozvoljenih radnji, ¢ime su povredjeni ast | ugled tufioca

Te informacije, nijesu imale za posledicu ljutnju i neraspoloZenje tuzioca koja
stanja ne bi opravdavala dosudivanja naknade nematerijalne Stete, ved je za posledicu
imala duZevne bolove jakog inteziteta, Eija jaCina i trajanje opravdavaju dosudivanja
naknade u smislu odredbe iz &.200 ZOO-z, Prilikam odredjivanja visine naknade sud je
vodio rafuna o znataju povrijedjenog dobra i cilju kome ova naknada slugi: povrijedena
litna dobra-¢ast i ugled su nemjerljiva u novey, tako da naknada Stete nema funkeiju
kompenzacije ve¢ satisfakeije (nije ni naknadya, ni kazna, ved Einidba zadovoljenja),
Shodno navedenom, sud nalazi da je dosudjena naknada tuziocy Rifat Crrudi, v iznosu
od 2.000,00 eura adekvatna ohzirom na jaginu i intezitet bolova koje je nizilac trpic zbog
objavljivanja spornih informacija -tvrdnji .

Tutiocu, shodno odredbi ¢1.278 stav 1 Zakona o obligacionim odnosima pripada
zakonska kamata na dosudjeni iznos.

Sud nalazi da bi odredivanje naknade tufiocy Rifar Groda u irznosu od joi
3.000.00 eura bilo protivno prirodi i drustvenoj svrsi naknade nematerijaine Stete, te je
tuzbeni zahtjev u iznosu mimo dosudjenog odbio kao neosnovan.

Prigovor o nedostatku pasivne legitimacije na strani tuenog istaknut od strane
tuZenog u pismenom odgovor na tuzbu , sud je odbio kao neosnovan, ato shodno &1..20
st.1 Zakona o medijima, ("SLlist RCG". br 51/02, 62/02 i "SLlist CG", br.46/10), kojim
Je predvidjeno da je osnivad medija odgovoran za programske sadrZaje, ukolike ovim
zakonom nije drugaije odredenc. U stavu 2 ista zakonska odredba predvida da ako medij
objavi programski sadr¥aj kojim se narugava zakonom 2zadticen interes lica na koje se
informacija odnosi ili kojim se vrijeda Cast ili integritet pojedinca, iznose ili pronose
neistiniti navodi o njegovo Fvotu, znanju i sposobnostima ., zainteresovano lice ima
pravo na tuZzbu nadleZnom sudy za naknadu Stete protiv autora | osnivada medija




Odluéujuéi o trodkovima spora sud je shodno odrebi €1, 152 1 153 ZPP-a., obavezao
tufenog da tufiocu naknadi trodkove postupka sobzirom da je tufilac imao trofkove
pisanja tuzbe po advokatu u iznosu od 75,00 eura, pristup punomoénika tufioca na tri
odrfane rasprave za svaku po 75.00 eura, ukupno 225, 00 eura i na ime takse na tuzbu i
odluku suda v iznosu od po 50,00 eura, ukupno 100,00 eura, 3to sve £iml ukupan iznos
od 400,00 eura, $to srazmjermno uspjehu u sporu od 40% ¢ini dosudeni iznos od 160,00
cura, prema AT-i.

Na osnovu navedenog, odlueno je kao u izreci presude.

OSNOVNISUD UPLAVU
Dana 10.11.2011. godine .= °

PRAVNA POUKA:
Protiv ove presude dozvoljena je alba -
Videm sudu u Bijelom Polju u roku
od 15 dana od dana prijema, a preko ovog suda.

DNA:
I x punomoéniku tuZioca, Dagi¢ Branislavu . advokat 1z Plava
| x punomoéniku tufenog , Vujadi¢ Sali, advokat iz Podgorice, Moskovsks 93.




