
 1 

 

 

 

 

 

Akcija za ljudska prava 
 
 
 
SAOPŠTENJE POVODOM PRVOSTEPENE PRESUDE OSNOVNOG SUDA U 

PODGORICI PO TUŽBI VLASNIKA ŽELJEZARE PROTIV NEBOJŠE MEDOJEVIĆA 
I OSNIVAČA DNEVNOG LISTA „VIJESTI“ 

 
 
Imajući u vidu presudu Osnovnog suda u Podgorici od 4. septembra 2009. godine kojom je 
djelimično usvojen tužbeni zahtjev tužilaca privrednog društva MNSS BV, vlasnika Željezare i 
Željezare AD Nikšić, a tuženi predsjednik Pokreta za promjene, Nebojša Medojević i privredno 
društvo „Daily Press“, osnivač dnevnog lista „Vijesti“ obavezani da solidarno isplate naknadu 
nematerijalne štete u iznosu od 33.000 eura tužiocima zbog objavljivanja, odnosno prenošenja 
stavova u autorskom tekstu Nebojše Medojevića koje je sud našao da su kao nedovoljno 
činjenično utemeljeni oštetili poslovni ugled tužilaca, Akcija za ljudska prava smatra da u 
navedenoj presudi nije na odgovarajući način primjenjen standard slobode informisanja iz čl. 10 
Evropske konvencije o ljudskim pravima. Akcija primjećuje da iako se u navedenoj presudi sud 
pozivao na praksu Evropskog suda za ljudska prava, on nije uzeo u obzir sve stavove 
Evropskog suda u odnosu na odgovornost medija za prenošenje stavova trećih lica i 
uspostavio nemoguć zahtjev medijima da prije objavljivanja stavova političara ispitaju istinitost tih 
stavova. 
 
Evropski sud za ljudska prava u presudi Thorgeirson protiv Islanda iz 1992. godine našao je da 
„mediji ne bi mogli da objave gotovo ništa ako bi se od njih zahtijevalo da objavljuju samo potpuno 
provjerene informacije“; u presudama Jersild protiv Danske iz 1994. godine i Thoma protiv 
Luksemburga iz 2001. godine, Sud je utvrdio da „kažnjavanje novinara za pronošenje izjava drugih 
lica ... ozbiljno ugrožava doprinos štampe diskusiji pitanja od javnog interesa i ne smije biti 
predviđeno osim ako za to postoje posebno jaki razlozi.“ Takođe u presudi Thoma, rečeno je: 
„obavezivanje novinara da se sistematski i formalno ograđuju od sadržaja izjave koja može da 
uvrijedi ili isprovocira druge ili našteti njihovom ugledu nije u skladu sa ulogom štampe da 
obezbjeđuje informacije o događajima koji su u toku, stavovima i idejama.“ 
 
Akcija smatra da bi sprečavanje medija da objavljuju izjave trećih lica, posebno poslanika, 
predsjednika političkih partija i drugih istaknutih javnih ličnosti prije nego što provjere i utvrde 
istinitost njihovih tvrdnji potpuno obesmislilo funkciju medija kao foruma za obavještavanje javnosti 
ne samo o apsolutno istinitim podacima, već i o stavovima javnih ličnosti u odnosu na pitanja od 
javnog interesa. Prilikom utvrđivanja odgovornosti medija u takvom slučaju sud bi obavezno trebalo 
da ima u vidu i da li je medij obezbijedio ili uskratio pravo na odgovor i ispravku tužiocu prije 
podnošenja tužbe, a to u ovom slučaju na žalost uopšte nije uzeto u obzir.   
 

   

                                       

                          S
lo

b
o
d
e
 7

4
, 8

1
0
0
0
 P

o
d
g
o
ric

a
, C

rn
a
 G

o
ra

, T
e
l/fa

x
:  +

 3
8
2
 2

0
 2

3
2
 1

2
2
,   E

-m
a
il: h

ra
@

c
g
.y

u
, w

w
w

.h
ra

c
tio

n
.o

rg
 

 



 2 

Akcija apeluje na Ministarstvo pravde i Vrhovni sud da konačno ispune zadatak predviđen u 
Strategiji za reformu pravosuđa i Akcionom planu za njeno sprovođenje i objave na internet stranici 
Vrhovnog suda zvanične prevode svih ključnih presuda Evropskog suda za ljudska prava, kao što 
su gore citirane, u kojima su uspostavljeni evropski standardi koje se Crna Gora obavezala da 
primjenjuje prilikom prijema u Savjet Evrope, kako bi i svi sudije i ostali koji žive na teritoriji Crne 
Gore imali sveobuhvatan uvid u prava koja im garantuju međunarodni standardi. 
 
Očekujemo da Viši sud prilikom ispitivanja prvostepene presude po žalbi obavezno konsultuje sve 
relevantne stavove Evropskog suda za ljudska prava u Strazburu, posebno imajući u vidu da su 
pravosnažne presude i izvršne, tj. da tuženi tada postaju obavezni da isplate novac, i da zbog toga 
postoji ozbiljna opasnost da se šteta od ugrožavanja slobode izražavanja uveća prije nego što bi 
Vrhovni sud, Ustavni sud ili Evropski sud za ljudska prava konačno presudili u ovom slučaju. 
 
 
Za Akciju za ljudska prava u Podgorici, 5. septembra, 
 
 
 
Tea Gorjanc Prelević, urednica programa 
 

 


