P.br. 24176/01
U IME NARODA

OSNOVNI SUD U PODGORICI, kao prvostepeni parni¢ni u vijeéu sudija
Senke Danilovié, kao predsjednik vijeca i sudija porotnika Kostadina Rajkovicéa
i Milke Vukcevi¢, kao ¢lanova vijeca, rjeSavajuci u pravnoj stvari tuzioca Vuka
Boskovica iz Podgorice koga zastupa Predrag Mugosa adv. iz Podgorice, protiv
tuzenih "Yumedia-mont" DOO Podgorica i Jovanovi¢ Duska iz Podgorice, oba
tuzena zastupa Lidija BoZovié¢ adv. iz Podgorice radi naknade nematerijalne
Stete, v.s.50.000,00 eura nakon odrZane glavne, javne rasprave, zakljuCene dana
18. 06. 2003. godine u prisustvu punomoc¢nika tuzioca i punomoénika tuzenih po
zamjenickom punomodju adv. pripravnika Camovi¢ Mirjane, donio je

PRESUDU

DJELIMICNO SE USVAJA tuZbeni zahtjev pa se obavezuju tuZeni da solidarno
na ime naknade nematerijalne Stete za pretrpljene duSevene bolove zbog
objavljenih neistinitih informacija usled kojih je doslo do povrede ugleda i prava
li¢nosti, isplate tuZiocu iznos od 4.000,00 eura sa pripadajuéom zateznom
kamatom pocev od 18. 06. 2003. godine kao dana presudjenja pa do konacne
isplate, u roku od 15 dana po pravosnaznosti presude.

OBAVEZUJU SE tuZeni da solidarno naknade troSkove postupka tuZiocu u
iznosu od 156,64 eura u roku od 15 dana po pravosnaznosti presude.

Tuzbeni zahtjev mimo dosudjenog iznosa iz stava jedan presude kojim je tuzilac
trazio da se tuZeni obavezu na isplatu iznosa od joS 46.000,00 eura sa
pripadaju¢om zateznom kamatom od presudjenja do isplate se ODBIJA KAO
NEOSNOVAN.

ObrazlozZenje

Tuzilac je u tuzbi i rije¢i na raspravi preko punomoc¢nika u bitnom naveo da su I
-tuZeni kao izdavac, a II-tuzZeni kao glavni urednik dnevnih novina "Dan", dana
06. 12. 2001. godine o tuZiocu objavili neistinitu informaciju. Na prvoj strani
pod naslovom "Privodjen Vuk Boskovi¢ Savjetnik za bezbjednog crnogorskog
premijera", najavljen istoimeni tekst na trecoj strani u kom je iznijeto viSe
neistina, a prije svega da je Vuka Boskovi¢a privodila podgori¢ka policija
zajedno sa cjelokupnim obezbdjenjem, a razlog za dovodjenje u policiju visokog
vladinog funkcionera i doskorasnjeg pomoc¢nika ministra unutrasnjih poslova je



sukob Vuka Boskovica sa djelom pratnje pri ¢emu je doslo do nemilih scena i
umalo do upotrebe oruzja. Radi se o potpunoj neistini - izmisljotini objavljenoj
samo sa jednim ciljem da se tuZiocu narusi ugled i nanese $teta. | sve ostalo u
tekstu je lazno i plasirano sa istim ciljem. I ranije su tuZeni o tuziocu objavljivali
lazi, mnogo monstruoznije, ali je tuzilac propustio da reaguje. Tada se radilo o
prenoSenju tekstova iz " Nacionala", a sada tuzeni sopstvenom izmisljotinom
dokazuje svoju zlonamjernost i dovodi tuzioca do toga da zastitu svog integriteta
| trazi pred sudom. Tuzilac trpi nematerijalnu Stetu u vidu duSevnih patnji koje je
' objavljena lazna informacija objektivno izaziva, pa je predlozio da sud obaveze
tuZene solidarno da mu naknade nematerijalnu stetu za duSevne bolove zbog
objavljene neistinite informacije usled koje je doslo do povrede ugleda i povrede
prava li¢nosti isplate iznos od 50.000,00 eura, sa zateznom kamatom od
presudjenja pa do isplate, te da mu naknade troskove postupka po adv. tarifi.

4 U odgovoru na tuzbu tuzeni su preko punomoc¢nika naveli da je tuzba u cjelosti
neosnovana. Osnov iz koje tuzilac crpi svoje pravo na naknadu Stete za
pretrpljene dusevne bolove je Zakon o javnom informisanju RCG. Zakon
poznaje demanti ili reagovanje tuzenog na informaciju koja je objavljena i to na
nacin $to je izdavac obavezan da isto objavi na istoj strani i u istom obimu koji
je zauzimala sama informacija. Tuzilac je propustio da se tuzenom obrati sa
reagovanjem ili demantijem , pa nema pravo da potrazuje naknadu Stete koja mu
je nastala objavljivanjem bilo koje informacije u kojoj mu se spominje ime, a
narocito ne za dusevne bolove. Kako teret dokazivanja lezi na tuziocu po ZOO-
a, koji reguliSe naknadu nematerijalne Stete za pretrpljene duSevne bolove,
tuzilac je bio u obavezi da prije svega dostavi potvrdu od MUP-a RCG, da u
odnosu na njega nisu vrSene nikakve predistrazne i informativne radnje koje su
vezane za dogadjaj u vezi kog je spomenuto njegovo ime u dnevnom listu
"Dan". Konac¢no su predlozili da se tuzbeni zahtjev odbije kao neosnovan.

U dokaznom postupku sud je procitao tekst objelavljen u dnevnom listu "Dan"
dana 06. 12. 2001. godine, izvr§io uvid u potvrdu CB Podgorica 44-01
br.240/02-9427/2 od 07. 08. 2002. godine, te sasluSao tuzioca u svojstvu
parni¢ne stranke.

U tekstu objavljenom u dnevnom listu "Dan"dana 06. 12. 2001 godine, ¢iji je
izdavac I-tuzeni, a II-tuzeni glavni i odgovorni urednik, objavljen je tekst da je
tuzilac - Vuk Boskovi¢ privodjen od strane Podgoricke policije , zajedno sa
cjelokupnim svojim obezbedjenjem, te da je razlog za dovodjenje u policiju
visokog vladinog funkcionera i doskorasnjeg pomocnika ministra unutrasnjih
poslova sukob sa djelom pratnje, pri cemu je doslo do nemilih scena i umalo do
upotrebe oruzja.



re

U kontekstu u kom je u predmetnom tekstu napisano za tuzioca da je privodjen ,
radnja privodjenja predstavlja jednu od mjera koju je shodno odredbi iz ¢l. 151
Zakona o krivicnom postupku ovblaséen da preduzme organ unutrasnjih poslova
ako postoje osnovi sumnje da je izvrSeno krivicno djelo za koje se goni po
sluzbenoj duzZnosti. Da bi utvrdio istinitost objavljene informacije, a teret
dokazivanja istinitosti leZi na tuZenima, sud je prihvatio predlog punomocnika
tuzenih, te zatrazio od CB Podgorica obavjeStenje da li je taj centar sprovodio
predkrivicne, predistrazne ili informativne radnje prema tuZiocu Vuku
Boskovicu.

CB Podgorica dopisom 44-01 br. 240/02-9427/2 od 07. 08. 2002. godine, je
obavijestio sud da taj centar nije sprovodio predkrivi¢ne, predistrazne il
informativne radnje prema tuziocu Vuku Boskoviéu iz Podgorice,a u vezi teksta
objavljenog u dnevnom listu "Dan"dana 06. 12. 2001. godine, a da su povodom
zahtjeva suda izvrsili uvid u odgovarajuce evidencije koje se vode na nivou tog
centra, i u njima nisu registrovane bilo kakve sluZbene radnje preduzete protiv
Vuka Boskovica.

Sud je na predlog punomoc¢nika tuZenih pokuSao da pribavi informaciju od
MUP-a RCG da li je Vuk Boskovi¢ privodjen od strane pripadnika MUP-a RCG
(mimo Centra bezbjednosti Podgorica) prvih dana mjeseca decembra 2001.
godine, te ako jeste zbog Cega, ali kako MUP RCG nije dostavio sudu traZzenu
informaciju, te kako je sporni tekst precizan pa kao izvrSioce radnje privodjenja
pominje pripadnike podgori¢ke policije, a CB Podgorica je veé citiranim
dopisom o istom sud obavijestila, to je sud procesnim rjeSenjem na rocistu
odrzanom dana 18. 06. 2003. godine opozvao svoje predhodno rjeSenje, te
odustao od izvodjenja ovog dokaza, nalaze¢i da je neistinitost informacije da je
Vuk Boskovi¢ privodjen od strane podgoricke policije u potpunosti potvrdjena
dopisom CB Podgorica - zvani¢nim obavjestenjem drZavnog organa, jedinog
kompetentnog da o tome da izvjeStaj. Iz istog razloga sud je odbio kao
neosnovan predlog punomocénika tuzenih da se u svojstvu svjedoka saslusa
Andrija Joviéevi¢ Ministar unutrasnjih poslova u vrijeme objavljivanja spornog
teksta.

Dakle informacija objavljena u dnevnom listu "Dan" da je privodjen Vuk
Boskovi¢ od strane podgoricke policije jeste neistinita informacija.

Tuzeni nisu ponudili sudu nijedan dokaz kojim bi dokazali tacnost navoda da je
bilo sukoba izmedju tuzioca i pripadnika njegovog obezbjedjenja, pri cemu je
umalo doslo do upotrebe oruzja, a S§to je druga informacija plasirana u
predmetnom tekstu i navedena kao razlog njegovog privodjenja, a $to je bila
obaveza tuZenih, pa je sud dosao do utvrdjenja, da je i ta informacija neistinita.



i
|
|

Ustav RCG u ¢l. 34 st. 2 jemci slobodu misli 1 javnog izrazavanja misljenja, dok
se u ¢l. 35 st. 1 jemci sloboda §tampe 1 drugih vidova javnog obavjestavanja.
Medjutim ta sloboda izaZzavanja i1 informisanja nije apsolutna. U vrijeme
objavljivanja predmetnog teksta vazio je Zakon o javnom informisanju (SI. list
RCG br. 4/98) koji je slobodu javnog informisanja garantovao na nivou
standarda koji su sadrzani u medjunarodnim dokumentima o ljudskim pravima i
slobodama (OYN, OEBS, Savjet Evrope, EY), a shodno ¢l. | st. 2 istog. I
Evropska konvencija o ljudskim pravima (u skladu sa ¢ijim principima se
trebaju tumaciti odredbe Zakona o javnom informisanju kako je to navedeno u
¢l. 1 st. 3 istog ), daje pravo drzavi da se mijea u tu slobodu, ali pod uslovima
definisanim u ¢l. 10 st. 2 po kom se sloboda izrazavanja moze podvrgnuti
formalnostima, uslovima, ograni¢enjima ili kaznama propisanim zakonom i
neophodnim u demokratskom druStvu u interesu nacionalne bebzjednosti,
teritorijalnog integriteta ili javne bezbjednosti, radi sprecavanja nereda ili
kriminala, zastite zdravljaili morala, zastite ugleda ili prava drugih, spre¢avanja
otkrivanja obavjeStenja dobijenih u povjerenju ili radi ocuvanja autoriteta i
nepristrasnosti sudstva. Dakle slucajevi ograniCenja slobode izazavanja, a koje
pravo podrazumijeva saopstavanje informacija moraju biti predvidjeni zakonom,
a Zakon o javnom informisanju koji je vazio u vrijeme objavljivanja predmetne
informacije predvidjao je ogranicenja slobode informisanja obavezom glasila da
objavljuju ta¢ne, objektivne, blagovremene i potpune informacije ( ¢l. 6 st. 1 ),
te postuju privatnost i dostojanostvo gradjana (€l. 6 st. 2 ). Dakle, iako je uloga
sredstava javnog informisanja u demokratskom drustvu izuzetno vazna bududi
da su ista ovlaséena da objavljuju informacije i1 ideje o svim pitanjima od opsteg
interesa, Sto ne samo da je zadatak glasila, ve¢ 1 nacin da se ostvari pravo
gradjana da doju do informacija, neke granice se ne smiju prekoraciti.

Sud je kako je ve¢ obrazloZeno, utvrdio da su informacije objavljene u dnevnhom
listu "Dan" da je tuzilac privodjen od strane podgori¢ke policije, te da je doslo
do sukoba izmedju njega i pripadnika njegovog obezbjedjenja pri ¢emu je umalo
doslo do upotrebe oruzja neistinite.Dakle objavljivanjem predmetnih informacija
tuzeni su zloupotrijebili slobodu informisanja. U konkretnom slucaju ne radi se
o iznoSenju vrednosnog suda koji se ne moze dokazivati, ve¢ o iznoSenju
¢injenica za koje je utvrdjeno da je neistinita. Clan 31 st. 2 Zakona o javnom
informisanju predvidio je da ako se u javnom glasilu objavi neistinita
informacija kojom se narusava ugled ili interes lica na koje se informacija
odnosi ili kojom se vrijedja ¢ast ili intengritet pojedinca, iznose ili prenose
neistiniti navodi o njegovom Zivotu, znanju i sposobnostima ili na drugi naéin
vrijedja njegovo dostojanstvo, zainteresovano lice ima pravo na tuzbu za
naknadu Stete protiv autora, glavnog i odgovornog urednika, osnivaca ili
i7davaga iavnno elasila T Tlstav RCG u ¢l. 36 jem¢i pravo na naknadu Stete



Ovaj sud nalazi da je predmetna neistinita informacija takva da je podobna za
naruavanje ugleda, Casti i integriteta tuZioca - njegovih prava li¢nosti, buduéi
da akt privodjenja od strane policije jeste uvijek aluzija na razlicite oblike protiv
zakonitog ponasanja, a Sto predstavlja kompromitaciju za tuZioca, posebno kada
se ima u vidu da se radi o licu na visokoj drzavnoj funkciji - savjetnik
predsjednika vlade za bezbjednost, te da je predmetna informacija objavljena u
dnevnom glasilu sa velikim tirazom, koje se distribuira na podrudju cijele
republike, a Sto je omogucilo velikom broju Citalaca da se upoznaju sa
predmetnom neistinitom informacijom.

Provjeravajuéi da li je objavljivanje predmetne neistinite informacije imalo za
posledicu Stetu kroz trpljenje duSevnih bolova kod tuzioca, sud je sasluSao
tuzioca u svojstvu parni¢ne strane. SasluSan u svojstvu parni¢ne stranke tuZzilac
je izjavio da je tekst procitao istoga dana kada je i objavljen, da nije mogao
vjerovati da je u dnevnim novinama objavljena takva neistina, da on nema svoje
obezbjedjenje, da nije bio u sukobu ni sa pripadnicima obezbjedjenja ¢lanova
crnogorskog rukovodstva, te da mu je objavljivanje predmetne informacije
nanijelo mnogo Stete i na poslu i u porodici, te da se radi o nenadoknadivoj i
neprocjenjivoj Steti koja je naruSila njegovo psihicko stanje.

Sud je imajuci u vidu sadrZaj objavljene neistinite informacije, te iskaz tuZioca
dat u svojstvu parnicne stranke, dosSao do utvrdjenja da je objavljivanje
predmetne neistinite informacije zaista imalo za posledicu nematerijalnu Stetu
manifestovanu kroz trpljenje duSevnih bolova. Sud nalazi da ta informacija nije
imala za posledicu ljutnju i neraspoloZenje tuzioca koja stanja ne bi opravdavala
dosudjivanje naknade nematerijalne Stete, ve¢ dusevne bolove takvog inteziteta
Cija jaina i trajanje opravdavaju dosudjivanje naknade u smislu odredbi iz ¢I.
200 st. 1 ZOO-a.

Punomoc¢nik tuZenih je naveo da tuzilac nije traZio demanti ili ispravku, a na Sta
ima pravo po Zakonu o javnom informisanju, pa samim tim nema ni pravo da
potrazuje naknadu Stete. Ovakvi navodi punomo¢nika tuZenih su neprihvatljivi.
Pravo na objavljivanjem odgovora ili ispravke jeste pravo koje ima svako
fizicko ili pravno lice kada mu je putem objavljene informacije povrijedjeno
pravo ili interes, u smislu odredbe iz ¢l. 48 st. 1 Zakona o javnom informisanju, i
to pravo ne iskljucuje pravo na naknadu Stete, niti uslovljava trazenje naknade
Stete predhodnim objavljivanjem odgovora ili ispravke, iz kog razloga je sud
odbio predlog punomo¢nika tuzenih da se izvr$i uvid u demanti koji je tuzilac
dostavio tuZenim.

Prilikom odredjivanja visine naknade sud je vodio raCuna o znacaju
povrijedjenog dobra i cilju kome ova naknada sluzi. Povrijedjena li¢na dobra -
Cast i ugled su nemjerljiva u novcu i stoga se izmedju njih ne moZe uspostaviti



odnos vrijednosti, tako da naknada nematerijalne Stete nema funkciju
kompenzacije, vec¢ satisfakcije (nije ni naknada, ni kazna, ve¢ ¢&inidba
zadovoljenja). Sud je prilikom odredjivanja visine naknade imao u vidu
postojecu sudsku praksu kod dosudjivanja naknade nematerijalne Stete usled
dusevnih bolova zbog naroc¢ito teSkog invaliditeta ili smrti bliskog lica (a
nesporno je da su ti duSevni bolovi mnogo jaceg inteziteta i trajniji od onih koje
je imao tuzilac), pa je naSao da je adekvatna nov¢ana naknada u konkretnom
slu¢aju u iznosu od 4.000,00 eura u kom dijelu je usvojio tuzbeni zahtjev i
solidarno obavezao I-tuzenog koji je odgovoran kao izdavaca dnevnog lista
"Dan" 1 Il-tuzenog kao glavnog 1 odgovornog urednika, da naknade
nematerijalnu Stetu tuziocu.

Sud je odbio tuzbeni zahtjev mimo dosudjenog u stavu 1 nalazeci da je tuzbeni
zahtjev nerealno visoko postavljen, te da bi odredjivanje naknade iznad iznosa
usvojenog u stavu | dispozitiva presude bilo protivno prirodi i drustvenoj svrsi
naknade nematerijalne Stete, te predstavljalo komercijalizaciju moralnih
vrijednosti.

Odluku o troSkovima sud je donio na osnovu odredbe iz ¢l. 154 ZPP-a 1 isti
padaju na teret tuZenih, a odnose se na zastupanje na 6 odrzanih rocista po
200,00 eura, zastupanje na 2 odloZena ro¢ista po 200,00 eura,sastav 1 podneska
- 200,00 eura, taksa na tuzbu 1 na presudu po 179,00 eura, Sto sve ukupno ¢ini
iznos od 1.958,00 eura. Kako je tuzilac uspio u sporu sa 8 % usvojenog
tuzbenog zahtjeva, to su i troSkovi postupka odmjereni srazmjerno uspjehu u
sporu 1 dosudjeni tuziocu u iznosu od 156,64 eura, a kako su tuzeni solidarno
odgovorni, odgovaraju solidarno 1 za troskove dosudjene protivnoj strani shodno
odredbi iz ¢l. 161 st. 3 ZPP-a.

Na osnovu navedenog odluceno je kao u dispozitivu presude.

OSNOVNI SUD U PODGORICI,
dana, 18. 06. 2003. godine

PREDSJEDNIK VIJECA-SUDIJA,
Se /Stka Danilovié
DN/a: Po primjerak presude dostaviti : T, [‘L (- («

1. adv. Mugosa Predrag ,
2. adv. Lidija Bozovic

Post. dana: £ ) -~ "accn
RADNIK SUDA, /7 ’)erd /i prd¢ SUDIJA,
P g T 7 ;»t"uu ;/(C ) 4
/ Z)L-'Qﬁf’ka; X1 Cradeet, S (C



