P.br. 1424/07

OSNOVNI SUD U PODGORICI, kao prvostepeni, parnicni, po sudiji Snezani
Vukeevi¢, rjeSavajuci u pravnoj stvari tuZioca Lazovi¢ Zorana, iz Podgorice, koga
zastupa punomocnik, Pukanovi¢ Dragoljub, advokat iz Podgorice, a njega po
zamjenickom punomocdju, Pukanovi¢ Petar, advokat iz Podgorice, protiv tuZenog
Sadikovi¢ Seada, iz Bijelog Polja, koga zastupa punomocénik Durutovi¢ Tamara,
advokat iz Podgorice, radi naknade nematerijalne Stete, v.s. 1,00 €, nakon odrZane
glavne i javne rasprave, zakljucene dana 14.04.2010. godine, u prisustvu tuZioca sa
zamjenikom njegovog punomocnika i tuZzenog i njegovog punomocnika, donio je
dana 14.05.2010. godine,
PRESUDU

ODBIJA SE kao neosnovan tuzbeni zahtjev, kojim je trazeno da se obaveZe tuzeni
da tuziocu na ime naknade nematerijalne Stete zbog pretrpljenih dusevnih bolova
zbog povrede casti i ugleda, isplati iznos od 1,00 €, sa pripadaju¢om zakonskom
zateznom kamatom, pocev od dana presudenja, pa do konacne isplate.

SVAKA STRANKA snosi svoje troskove postupka.
ObrazloZzenje

Tuzilac je u tuzbi, podnescima i rijeCi na glavnoj raspravi preko svog punomocnika
naveo da su dana 20.04.2007. godine u nedeljnom listu ,,Monitor® broj 861, u tekstu
pod naslovom ,Kolumbija na Limu", na stranama 14 - 16, od strane tuzenog koji je
autor navedenog teksta, preneSene grube uvrede i neistine koje dovode u sumnju
profesionalni i ljudski kredibilitet tuZioca, te koje vrijedaju njegovu cCast i ugled.
Naime, u jednom dijelu teksta na strani 15 nevedeno je ,Beogradski NIN imenuje
Rozajca Safeta Kalica za Sefa, a Draska Vukovica, visokog funkcionera crnogorske
Agencije za nacionalnu bezbjednost Zorana Lazovica za njihovog zastitnika". Nadalje,
na istoj strani u tekstu je navedeno: ,O tome u posljednjem broju piSe beogradski
NIN koji Vukovi¢a oznacava ,vaznim ¢lanom beransko-roZajske grupe. NIN imenuje
Rozajca Safeta Kalica za Vukovicevog Sefa, a visokog funkcionera crnogorske
Agencije za nacionalnu bezbjednost Zorana Lazovi¢a za njihovog zastitnika". TuZilac
smatra da, obzirom na cinjenicu da se gore navedena lica Safet Kalic i Drasko
Vukovi¢ pominju u kranje negativnom kontekstu u vezi sa brojnim krivicnim djelima,
dovodenje tuzioca u vezu sa takvim poslovima, ima kvalifikaciju povrede njegove
Casti i ugleda. Dalje je naveo da tuZilac teSko podnosi ovakve optuzbe i grube
neistine i tvrdnje, jer ima neposrednog kontakta sa brojnim kolegama i prijateljima u
Crnoj Gori, te mu nanose dusevni nemir i bol upravo zbog toga Sto se narusavaju
njegov ugled i Cast. Takode, smatra da su bez znacaja navodi tuzene strane da je
sporni tekst raden prema informacijama iz cClanka objavijenog u ,NIN-u", Sto ne
oslobada tuzenog od odgovornosti i bez uticaja su na rjeSevanje ove pravne stvari,
iz razloga Sto je tuZeni prenio dio teksta koji se odnosi na tuZioca, a da pritom nije
provjerio da li su iznjeti navodi tacni, a pored toga ¢1.198 st.1 ZOO-a, propisano je
da ko drugome povrijedi ¢ast, kao i ko iznosi i prenosi nesitinite navode o proslosti,
znanju, o sposobnostima drugog lica, ili o ¢emu drugom, a zna ili bi morao da znati
da su neistiniti navodi, i time prouzrokuje nematerijalnu Stetu, duzan je naknaditi je.

1



Dakle, u konkretnom slucaju, tuzilac smatra da tuZeni nije dokazao da su objavljene
informacije u nedeljnom listu ,Monitor" istinite, te se s toga imaju smatrati
neistinom. Pored toga, navodi da se u samom clanku u nedeljniku NIN, na koji se
tuzilac poziva, ne pominje da je tuzilac zastitnik Draska Vukovic¢a, kako je to naveo
tuzeni u svom tekstu u nedeljniku ,Monitor". Imajuci u vidu sve naprijed navedeno,
tuzilac je na rocistu od 14.04.2010. godine precizirao tuzbeni zahtjev, trazeéi da se
obaveZze tuZeni da mu na ime naknade nematerijalne Stete zbog pretrpljenih
dusevnih bolova zbog povede njegove Casti i ugleda, isplati iznos od 1,00 €, sa
pripadaju¢om kamatom od dana presudenja, pa do konacne isplate, smanjujuéi
prvobitno tuzbom postavljeni zahtjev kojim je traZio naknadu od 10.000,00 eura, a
kao njegov doprinos demokratizaciji drustva i dekriminalizaciji klevete.

U zavrSnom izlaganju punomocénik tuzZioca je ostao pri iznjetim navodima, te
prethodno preciziranom tuzbenom zahtjevu.

Troskove postupka nije trazio.

TuZeni je u odgovoru na tuzbu i u rijeéi na glavnoj raspravi, preko svog
punomocnika u cijelosti osporio tuzbeni zahtjev, navodedi najprije da sporni novinski
clanak informiSe javnost o bjekstvu izvjesnog Beranca, Draska Vukovica iz zatvora u
Danskoj, gdje se isti nalazio na izdrzavanju kazne zatvora zbog posjedovanja 38 kg
kokaina, te o tome kako je u Stampi bilo pretjerivanja povodom izvieStavanja o ovom
dogadaju, kao o spektakularnom bjekstvu. Navodi da je javnost upozoravana na
okolnosti da se jedan Beranac u inostranstvu bavi preprodajom droge i da je neka od
tih beranskih grupa upravo i organizovala Vukovicevo bjekstvo iz zatvora, o cemu su
podrobno izvjestavali danski i drugi inostrani mediji. Dalje navodi da se o ovom
problemu uveliko govori, Sto je potkrijepio citatom iz teksta beograskog nedeljnika
+NIN®, Ciji je tekst uslijedio poslije bjekstva Vukovi¢a. U ,NIN-u" je napisano: ,0O
tome u poslednjem broju piSe i beogradski NIN koji Vukovi¢a oznacava ,vaznim
clanom beransko-rozajske grupe“. NIN imenuje RozZajca Safeta Kalica za
Vukovicevog Sefa, a visokog funkcionera crnogorske Agencije za nacionalnu
bezbjednost, Zorana Lazovica, za njihovog zastitnik. Od ljudi bliskih Kaliéu saznajemo
da taj rozajski biznismen, sa trenutno najvecim investicionim ulaganjima na sjeveru
Crne Gore u turisticko-sportski kompleks Turjak, smatra ,kupljenim prosutog perja*
demantovanje slicnih natpisa koji se pojavljuju o njemu i nece na njih odgovarati®.
Dalje navodi da je tuZeni doslovce prenio ono Sto su objavile druge novine, a ukoliko
je tuZilac imao potrebu da demantuje pisanje medije, onda je trebao da to ucini
poslije objavljivanja prvog teksta, a ne da cini to tuzbom protiv novinara koji je
citirao druge novine i eksplicitno naveo da se radi o citatu, posebno naglasavajuci da
je tuzilac imao pravo na odgovor, Sto isti nije uinio. Pored toga, tuzeni je telefonom
u viSe navrata pokuSavao da kontaktira tuZioca vezano za pisanje u ,NIN-u", na koje
pozive tuZilac nije odgovarao. Dakle, spornim tekstom javnost se informiSe o
postojanju organizovanih narko grupa, Ciji su clanovi sa sjevera Crne Gore (Berane,
Rozaje i Pljevlja), koji uglavnom djeluju u inostranstvu, ali i da se njihovo postojanje
potvrduje sve vecom koli¢inom droge na ulicama navedenih gradova, te da ovo
predstavlja kranje opasan i narastajuc¢i problem. U clanku tuZilac je pomenut u
samo jednoj recenici, koja je prenijeti citat iz drugih novina, te da ovakvim
pominjanjem tuZioca, nije bilo namjere da se povrijedi njegova cast i ugled, Sto



potvrduje | to da je tuZeni pokuSavao da stupi u kontakt sa tuZiocem i prije
objavljivanja spornog novinskog teksta. Shodno svemu naprijed navedenom, tuZeni
smatra da predmetno pisanje kod tuZioca nije moglo prouzrokovati dusevne bolove,
kako je to predvideno ¢l.200 ZOO-a, a obavezivanje tuzenog da naknadi Stetu, bilo
bi protivno ¢€1.10 Evropske konvencije o ljudskim pravima i sudskoj praksi Evropskog
suda, jer javnost ima pravo da bude obavjeStena o stvarima koje su od posebnog
interesa, a Sto postojanje organizovanih narko grupa i vece koli¢ine droge na
ulicama, zaista i jeste, dok je duznost medija da o tome obavjestavaju.

U zavrSnom izlaganju punomocnik tuZenog je u ostao pri iznjetim navodima,
predlazuci sudu da tuzbeni zahtjev odbije kao neosnovan.

TroSkove postupka nije trazio.

Sud je u dokaznom postupku saslu$ao u svojstvu parnicnih stranaka, tuZioca Lazovic
Zorana i tuzenog Sadikovic Seada, procitao novinski ¢lanak ,Kolumbija na Limu", koji
je objavlien u nedeljniku ,Monitor* dana 20.04.2007. godine, procitao novinski
clanak ,Bekstvo iz Fredriksunda“, objavljen u nedeljniku ,NIN" dana 12.04.2007.
godine kao i dopis Promonte GSM br.0801-1382 od 03.03.2010. godine.

Nesporno je medu strankama da je dana 20.04.2007. godine u nedeljniku ,Monitor"
objavlijen c¢lanak pod naslovom ,Kolumbija na Limu", te da je autor istog teksta
tuzeni Sadikovi¢ Sead. Takode je nesporno da je jedan dio u navedenom ¢lanku, a u
kojem se pominje tuzilac prenijet iz teksta pod naslovom ,Bekstvo iz Fredriksunda®,
objavljenog u nedjeljniku "NIN" dana 12.04.2007. godine.

Sporno je to, da li se pomenutim novinskim tekstom, iznose ili prenose neistiniti ili
uvrijedljivi navodi o Zivotu, znanju ili sposobnostima tuZioca, da li je ovakvim aktom
tuzenog, mogao biti narusen ugled i dostojanstvo tuZioca, te da li je to naruSavanje
ugleda i dostojanstva tuzioca, moglo imati za posledicu dusevne bolove takvog
inteziteta i trajanja koji bi opravdali dosudivanje naknade nematerijalne Stete u
smislu ¢1.200 st.1 ZOO-a.

Naime, iz novinskog teksta ,Kolumbija na Limu", sa nadnaslovom ,Beranci u
evropskom narko biznisu®, objavijenom u nedeljniku ,Monitor® dana 20.04.2007.
godine, na st.14-16, sud utvrduje da se u istom clanaku najprije piSe o
spektakularnom bjekstvu Beranca Draska Vukovica iz zatvora Frederiksund, pokraj
Kopenhagena, gdje se isti nalazio na izdrzavanju zatvorske kazne zbog zaplijene 38
kilograma kokaina. U tekstu se navodi da danski mediji oznacavaju grad Berane kao
grad sa procentuaino najvec¢im brojem narko dilera u odnosu na broj stanovnika u
Evropi, i da je na istu temu pisao u poslednjem broju i beogradski "NIN", koji je
"Vukovi¢a oznacio vaznim ¢lanom beransko-roZajske grupe, a Rozajca Safeta Kalica
za Vukovicevog Sefa, a visokog funkcionera crnogorske Agencije za nacionalnu
bezbjednost Zorana Lazovi¢a za njihovog zastitnika". Po izvorima bliskim Kali¢u, taj
rozajski biznismen, sa trenutno najvecim investicionim ulaganjem na sjeveru Crne
Gore u turisticko-sportski kompleks ,Turjak", smatra ,kupljenjem prosutog perja"
demantovanje sli¢nih napisa koji se pojavljuju o njemu i nece odgovarati na iste.
Prenose se navodi neimanovanog izvora ,Monitora", da je sigurno da je Vukovi¢

3



povezan sa beransko-pljevaljskom narko grupom, a za Sta je naznaka i povecano
prisustvo droge iste vrste i porijekla u dva grada u poslednjih par godina. Koliki je
tacan broj registrovanih narkomana u Beranama, navodi se da iste podatke
posjeduje Centar bezbjednosti, ali da ih nikada nije iznosio u javnosti, ali da je
najmanje njih stotinu za sada najoptimistinija procjena, s obzirom na desetak
,Sitnih™ stalnih dilera, kod kojih jedan gram ,prljavog" heroina mozZe nabaviti za
tridesetak eura, te da zbog tranzita velikih koliCina droge kroz Berane, ucinili su da
sve vedi broj maloljetnika, preskacu sa ,lakih droga", na ,,uSmrkavanje" heroina i da
se zbgo svega toga moze govoriti o tragicnoj sudbini toga grada.

1z novinskog teksta ,Bekstvo iz Frederiksunda" objavjenog dana 12.04.2007. godine
u nedeljniku ,NIN", utvrduje se da isti Clanak predstavlja tekst na koji se tuZeni
pozvao u predmetnom tekstu u ,Monitoru", prenoseci jedan dio navoda iz ovog
¢lanka a u kojima se pominje tuZilac. Utvrduje se da se i ovaj ¢lanak takode bavi
bjekstvom Draska Vukovica iz zatvora Frederiksund kod Kopenhagena, oznacCavajuci
istog kao vaznog clana beransko-roZajske kriminalne grupe, kao i da isti nije ranije
bio toliko poznat javnosti. U clanku se dalje pominje dogadaj u Beranama, o ¢emu i
sam tuZeni piSe u svom clanku, a tice se eksplozije Vukovi¢evog vozila u centru
Berana. U clanku je lice Safet Kali¢ iz RoZaja, pozivajuci se na operativne informacije
istraznih organa, oznacen kao Sef prethodno navedene kriminalne organizacije, kao i
da je Kalic dugogodisnji poslovni saradnik DuSana Spasojevi¢a i LjubiSe Buhe
Cumeta, voda zemunskog i surcinskog kriminalnog klana, sa direktnim kontaktima u
Avganistanu | Turskoj, odakle direktno nabalja heroin, koji preko Albanije, Kosova i
Crne Gore, prebacuje dalje ka zapadnoj Evropi. Sud dalje utvrduje da se u nastavku
teksta pominje tuZilac, Lazovi¢ Zoran, kao visoki funkcioner crnogorskog DB-a, za
koga se navodi, Sto tuzeni u svom tekstu nije navodio, da je isti bio jedan od gostiju
na Kalicevoj svadbi 2000. godine, uz brojne liénosti iz javnog i politickog Zivota. U
nastavku je tuZilac oznacen kao glavni zastitnik Safeta Kali¢a, a isti se dovodi i u vezi
sa joS jednim poznatim imenom, bliskim grupi kojoj, kako se navodi, pripada i Vuk
Vulevi¢, osumnjiceni za organizovanje ubistva direktora ,DAN-a", Duska Jovanovica.
Konacno, za tuzZioca se u nastavku teksta navodi da je istog porodica ubijenog
policijskog inspektora Slavoljuba Scekica, optuZivala za umjeSanost u ovu likvidaciju.
Novinski tekst u nedeljniku ,NIN" zavrSava se navodima koji se odnose na nacin
prebacivanja heroina iz Azije, kao i da prethodno navedena kriminalna grupa Kalica
ima kontakte sa juznoamerickim narko kartelima.

Saslusan u svojstvu parnicne stranke, tuZilac Lazovi¢ Zoran u svom iskazu na glavnoj
raspravi navodi da je za predmetni clanak saznao istog dana kada je i objavljen.
Navodi da je tada isti tekst procitao i vidio da je i sam pomenut u njemu, te da je
narocito bio iznenaden kada je vidio da je kao autor potpisan tuZeni, koji je njegov
sugradanin, sa kojim se poznaje oko trideset godina, dodajuci da tuzeni poznaje
njegovu porodicu, kao i Cinjenice da se niko od njenih ¢lanova ne bavi bilo kakvim
kriminalnim aktivnostima. Iako je ranije procitao i ¢lanak u nedeljniku ,NIN", na koji
nije davao demant, tuzilac navodi da ga je samo predmetno pisanje u ,Monitoru®,
jako pogodilo, obzirom da se radi o novinama koje su dosta prisutne na teritoriji
Crne Gore, ali da je tuZio i novinara koji je pisao novinski ¢lanak u ,NIN-u. TuZilac je
ostavio moguénost da ga je tuzeni mozda i pokusao kontaktirati telefonom, navodeci
da se on cesto ne javlja na nepoznate brojeve telefone, ali da je ipak postojala



mogucnost da ga tuzeni prije objavljivanja ¢lanka, licno sretne u Bijelom Polju, gdje
tuzilac boravi svakog vikenda. Dalje navodi da u Agenciji za nacionalnu bezbjednost
radi na radnom mjestu nacelnika Sektora za odredene oblasti iz djelatnosti
nacionalne bezbjednosti, te da mu priroda posla nalaze da ima kontakta sa velikim
brojem ljudi iz svih struktura, tako da poznaje i Kali¢ Safeta, ali da sa istim licem
svakako nije u prijateljskim odnosima, koji odnosi sa istim licem dosta ulaze i u
domen profesionalnih odnosa, na Ste se tuZilac bez posebnog ovlascenja, nije mogao
izjasnjavati, ne Zeleci da odgovori na pitanje da li je bio na Kalicevoj svadbi, dok je
za Vukovica, koji se pominje u predmetnom novinskom tekstu, ¢uo samo preko
sredstava javnog informisanja. Navodi da su zbog njegovog pominjanja u
predmetnom tekstu on i njegova porodica imali problema, kao i da je imao problema
na profesionalnom planu, Sto je kod njega izazivalo psihicke probleme, zbog kojih
usistinu, nije trazio ljekarsku pomoc, jer je mentalno i psihicki spreman da izdrZi sve
to. Navodi da su pojedini negativni komentari sredine dopirali do njega, iako su mu
porodica i blizi prijatelji pruzali veliku podrsku, a takode na pitanje njegovog
punomocnika nije Zelio da preciznije navede kako se zaista osjecao nakon procitanog
teksta. Tuzilac nije sporio da je procitao tekst u "NIN-u" i da je zbog toga tuzio
novinara "NIN-a", te da nije objavljivao demanti ni nakon teksta u "NIN-u" niti nakog
teksta u "Monitoru"”, pritom ne dostavljaju¢i sudu dokaze da je zaista tuzbu protiv
novinara "NIN-a" i podnio.

Saslusan u svojstvu parni¢ne stranke, tuzeni Sadikovi¢ Sead je u svom iskazu na
glavnoj raspravi naveo da se novinarstvom bavi od 1992. godine, te da u okvire
njegovog posla ulazi i istraZivacko novinarstvo, a da jedna tema koju obraduje,
upravo predstavljaju narko karteli, tacnije, mobilisanje narko dilera na sjeveru Crne
Gore, koju temu je u ranije u dva navrata obradivao prije objavljivanja spornog
clanka. Dalje navodi da je u predmetnom tekstu iznio svoje videnje prilika na sjeveru
Crne Gore, a da konkreno pominjanje tuZioca, nikako nije bilo u zloj namjeri, ve¢ da
je vjerovao da javnost treba da bude informisana o ovom problemu, a od tuZioca je
li¢no zatraZio da se izjasni na objavijeni tekst u nedeljniku ,NIN", ali da uprkos vise
pokusaja, nije uspio da stupi u kontakt sa tuzZiocem, koji se nije javljao na telefon.
Navodi da je bas zbog toga Sto nije uspio da stupi u kontakt sa tuZiocem, istog
pomenuo samo u jednoj recenici i to u onoj kojom je prenio navode ,NIN-a", koji su
ga oznacili kao prijatelja i zastitnika Safeta Kalica, sto po miSljenu tuzioca, nije
pominjanje tuzioca u loSem kontekstu. Takode, tuzeni smatra da upravo iz razloga
Sto je tuzioca licno poznavao, kao i da mu je bila poznata cinjenica da je isti prijatel;
sa Safetom Kalicem, smatrao je da nije nista neistinito ako to objavi u ¢lanku, a da
prethodno ne stupi u kontakt sa tuZiocem. Dalje navodi da je motiv objavijivanja
predmetnog teksta bio taj, da se skrene paznja drzavnih organa na problem vezan
sa narko dilere na sjeveru Crne Gore, koju namjeru je tuZilac pogresno protumacio,
dodajuci da naslov i podnaslov testa predstavija stvar uredivacke politike lista i iste
obi¢no daje glavni i odgovorni urednik, iz kog razloga je indikativho da je samo on
tuzen u predmetnom sporu, kao i da mu je poznato da tuzilac u narednom broju nije
dao nikakav demant na clanak u ,NIN-u" u kome je pomenut.

Imajuéi u vidu naprijed utvrdeno ¢injenicno stanje, a odlucujuci o osnovanosti
tuzbenog zahtjeva, sud je najprije poSao od odredbe ¢l.47 Ustava Crne Gore, kojom
je propisano da svako ima pravo na slobodu izraZavanja govorom, pisanom rijecju,

5



slikom ili na drugi nacin, s tim, da se pravo na slobodu izrazavanja moze ograniciti
samo pravom drugoga na dostojanstvo, ugled i Cast i ako se ugrozava javni moral ili
bezbjednost Crne Gore. Prethodno navedeno Ustavno pravo, sloboda izrazavanija,
predvidena je Evropskom konvencijom za zastitu ljudskih prava i osnovnih sloboda,
gdje je ¢l..10 propisano da svako ima pravo na slobodu izraZzavanja, koje pravo
ukljucuje slobodu misljenja i slobodu primanja i prenoSenja informacija i ideja, bez
mijeSanja javne vlasti i bez obzira na granice, s tim, da ostvarivanje ovih sloboda,
buduci da uklju¢uje obaveze i odgovornosti, podlijeze takvim formalnostima,
uslovima, ogranicenjima ili sankcijama predvidenim zakonom i koje su neophodne u
demokratskom drustvu u interesu nacionalne sigurnosti, teritorijalnog integriteta ili
javne sigurnosti, sprjeCavanja nereda ili zlo¢ina, zastite zdravija i morala, ugleda ili
prava drugih, sprjeCavanja Sirenja povjerljivih informacija ili u interesu ocuvanja
autoriteta i nepristrasnosti suda.

Shodno tome, Zakon o medijima (SI.RCG br.51/02 i 62/02), odredbom ¢l.4 predvida
obavezu medija da prilikom slobodnog objavijivanja informacija i misljenja o
pojavama, dogadajima i licnostima, postuju Ustav, Zakon i eticka pravila novinarske
profesije, a odredbom ¢l.20 st.2 istog zakona predvideno je pravo svakog
zainteresovanog lica na tuzbu nadleznom sudu za naknadu Stete protiv autora i
osnivaca medija, ako medij objavi programski sadrzaj kojim se naruSava zakonom
zasticeni interes lica na koje se informacija odnosi, ili kojim se vrijeda cast ili
integritet pojedinca, iznose ili prenose neistiniti navodi o njegovom Zivotu, znanju ili
sposobnostima.

U konkretnom slucaju, prilikom utvrdivanja sporne Cinjenice, da li se predmetnim
tekstom vrijeda cast i ugled tuZioca, sud je imao u vidu kako sadrzinu i smisao
cjelokupnog tekst, tako i same navode koji se odnose na tuZioca, pa nalazi da se
spornim clankom obraduje tema koja se odnosi na problem jacanja organizovanog
kriminala na sjeveru Crne Gore, te na porast broja lica ukljucenih u tu organizovanu
mrezu trgovine opojnim drogama. U predmetnom ¢lanku se konkretno navode imena
lica navodno visoko pozicioniranih ¢lanova u kriminalnim krugovima, uz oznacavanje
Safeta Kalica kao Sefa beransko-rozZajske grupe, sa jakim vezama, kako u domacim,
tako i u inostranim narko kartelima. Konstatacija iznijeta u tekstu i pominjanje
tuzioca kao zastitnika lica koja su prethodno u istom tekstu oznacena kao pripadnici
kriminalne grupe mogla bi biti uvredljiva za tuZioca, ali samo ako bi sud prihvatio da
se radi o iznosenju neistinitih ¢injenica, a Sto se po misljenju suda ne moze smatrati
u konkretnom slucaju. Sud je mislienja da je u spornom tekstu prenesena
informacija od strane tuzenog, "...da "NIN" imenuje RoZajca Safeta Kalia za
Vukovi¢evog Sefa, a visokog funkcionera crnogorske Agencije za nacionalnu
bezbjednost Zorana Lazovica za njihovog zastitnika", ne predstavlja Cinjenicu Cija se
istinitost moze dokazivati, ve¢ da se radi o vrednosnom sudu Cija istinitost nije
podloZzna dokazivanju. Zahtjev za dokazivanje istinitosti vrednosnih sudova nije
moguce ispuniti i predstavijao bi kao takav ugrozZavanje slobode misljenja, koja
predstavija fundamentalni dio prava zasticen clanom 10 Konvencije o ljudskim
pravima i slobodama. Medutim, ni vrednosni sudovi ne mogu se uvijek smatrati
prihvatljivom formom izrazavanja, jer je neophodan uslov pod kojim se vrednosni
sudovi i kada su uvredljivi mogu smatrati dozvoljenim i nepretjeranim, a to je
postojanje dovoljnog cinjenicnog osnova, (kako je navedeno u presudi Evropskog

6



suda "Jerusalem" protiv Austrije iz 2001 godine). U konkretnom slucaju taj dovoljan
c¢injenicni osnov za iznoSenje navedenog vrednosnog suda a koji istom ne daje
karakter pretjeranog, jeste cinjenica da, priroda posla kojim se tuZilac bavi nalaZe da
isti ima komunikaciju sa raznim strukturama ljudi, te da tuZilac poznaje Safeta Kalica,
a kako to i sam tuzilac u svom iskazu navodi, pritom ne Zeleci da se izjasni da li je
bio i na svadbi Safeta Kalica, oznaCavaju¢i to kao dio njegovog licnog i
profesionalnog Zivota o kome ne Zeli da prica. Dovoljan cinjeni¢ni osnov u
konkretnom slucaju je u tome Sto je nesporno da tuzilac poznaje Kalica, da se Kali¢
povezuje sa kriminalnim miljeom, da tuZilac ne negira da je bio na svadbi Kali¢a, Sto
sve govori da je takav vrednosni sud u spornom tekstu mogao biti iznijet u odnosu
na tuZioca kao lica na visokoj funkciji i Kali¢a, kao lica kojeg povezuju sa kriminalnim
aktivnostima.Stoga se, imajuci u vidu prirodu posla tuZioca, te da je isti u prilici da
bude u kontaktu i sa licima koja se povezuju sa kriminalom, moglo kod javnosti
izazvati odredena sumnja, koja sumnja svakako ne mora biti opravdana, pa je od
tuzioca, kao drzavnog sluzbenika i nosioca jedne takve funkcije za oCekivati da trpi i
komentare i kritiku u vecem stepenu od obi¢nog gradanina.

Prilikom ocjene da li se radi o iznoSenju Cinjenicnih navoda ili o vrednosnom sudu,
sud je imao u vidu svrhu samog ¢lanka, a to je da se na jedan kriticki nacin, kakav je
dozvoljen i neophodan u svakom demokratskom drustvu, govori o problemu narko
dilera i njihovim kriminalnim aktivhostima, Sto je svakako pitanje od sustinskog
znacCaja u svakom, pa i nasem drustvu. Sud vjeruje tuZzenom da nije imao namjeru
da uvrijedi tuZioca jer isti u svom tekstu prenosi samo jedan dio iz teksta u "NIN-u",
u kome se tuzilac pominje u mnogo loSijem kontekstu od prenesenog, a takode je
sud i misljenja da tuZeni nije imao potrebu za nekim vec¢im provjeravanjima iznijetih
navoda, obzirom da se radilo samo o vrednosnom sudu, a Cija istinitost nije podlozna
provjeri. Dakle, sustina samog teksta nije bila da optuZi tuzZioca, ve¢ upravo da
doprinese javnoj polemici o pitanjima od javnog interesa u nasem drustvu, a Sto je
svakako borba protiv organizovanog kriminala, sto shodno stavovima Evropskog
suda daje za pravo Siru novinarsku slobodu i obuhvata moguce pribjegavanje
odredenom stepenu pretjerivanja, pa cak i provokacije, kao ¢uvara javnosti, a koje
stavove u cjelosti prhvata i ovaj sud.

Sve navedeno dovodi do zakljucka suda da sporni tekst, a koji je sud procitao u
dokaznom postupku nije mogao dovesti do povrede cCasti i ugleda tuZioca i time
prouzrokovati nematerijalnu Stetu koja se ogleda u dusevnim bolovima zbog povrede
Casti i ugleda. Ovo iz razloga Sto po mislienju ovog suda, iznijeti navodi
predstavljaju vrednosni sud i Sto cjelokupni tekst predstavlja doprinos u borbi protiv
kriminala i narko dilera kao pitanjima od opSteg interesa. Sporni tekst se ne odnosi
na privatni Zivot tuZioca, ve¢ na njegov profesionalni Zivot i djelovanje u sluzbi u
kojoj je zaposlen, a Sto predstavlja izraz slobode izrazavanja u jednom
demokratskom drustvu, i Sto je izrazeno i kroz brojne presude Evropskog suda za
ljudska prava, izmedu ostalih i presude Handyside, u kojoj sud naglasava slobodu
izrazavanja u demokratskom drustvu rije¢ima "sloboda izrazavanja predstavija jedan
od sustinskih temelja takvog drustva, jedan od osnovnih uslova njegovog napretka i
razvoja svakog Covjeka. Prema stavu 2 ¢l. 10 Evropske konvencije o ljudskim
pravima, ona je primjenjiva ne samo na "informacije" ili "ideje" koje su primijenjene
s odobravanje ili se smatraju neuvredljivim ili nevaznim, vec i za one koje vrijedaju,

7



Sokiraju ili uznemiravaju Drzavu ili neki dio stanovnistva. To su zahtjevi pluralizma,
tolerancije i slobodoumlja bez kojih nema demokratskog drustva".

Kako zahtjeva za naknadu troskova nije bilo, to je sud odlucio da svaka stranka snosi
svoje trosSkove postupka.

Na osnovu izloZenog, odluceno je kao u izreci presude.

OSNOVNI SUD U PODGORICI
Dana, 14.05.2010. godine

SUDIJA
Snezana Vukcevic s.r.
PRAVNA POUKA:
Protiv ove presude dozvoljena je Zalba
u roku od 15 dana od dana donos$enja iste,
Visem sudu u Podgorici,a preko ovog suda.

Za tacnost otpravka tvrdi i ovjerava
namjesten lk suda Maja Cakovnc

?.1 (_. -: U ..é f ‘t ]
I «; B % ‘
o rag” B )/

e o J
« O >/,

W - /
J N
T



