P.br.271/08

OSNOVNI SUD U PODGORICI, po sudiji Ani Perovi¢ Vojinovié, u pravnoj stvari tuZioca
Rondovi¢ Branislava, koga po punomocju zastupa Viado Rajkovié, adv.iz Podgorice, protiv
tuzenog YU MEDIA MONT doo Podgorica ,koga zastupa Nebojsa Asanovi¢ adv.iz Podgorice,
radi naknade nematerijalne Stete vr.spora 4.000,00 €, nakon odrZane glavne i javne rasprave u
zakljucene dana 22.12.2008.godine, u prisustvu punomocénika tuZioca i punomocénika tuZene,
dana 22.01.2009.godine donio je

PRESUDU

DJELIMICNO SE USVAJA tuzbeni zahtjev pa se tuzeni obavezuje da na ime nematerijalne Stete
po osnovu pretrpjelih i buduéih bolova,zbog povrede ugleda casti I prava li¢nosti usled
objavljenog teksta sa fotomontaznom fotografijom na kojoj se prikazuje tuZilac kao ¢uvar dobara
koji u nacionalnom parku, unistava divijac, isplati tuZiocu iznos od 3.000,00€ sa yakonskom
yateynom kamatom, pocev od prosudenja pa do isplate, u roku od 15 dana po pravosnaznosti
presude, pod prijetnjom prinudnog izvrSenja.

OBAVEZUJE SE tuZeni da da tuzioca nadoknadi troskove postupka u iznosu od 623,00 €, u roku
od 15 dana po pravosnaznosti presude,pod prijetnjom prinudnog izvrsenja

ODBIJA SE tuzbeni zahtjev mimo dosudenog iznosa iz stava I izreke ove presude kojim je tuZilac
trazio da se tuzeni obaveZe na isplatu iznosa od jos§ 1.000€, sa pripadajucom zakonskom
kamatom pocev od dana presudenja pa do konacne isplate, KAO NEOSNOVAN.

ObrazlozZenje

Tuzilac je u tuzbi i rijeci na raspravi, preko svog punomoénika u bitnom naveo da je tuZeni u
dnevnom listu ,,Dan " od 4 juna 2005 god. objavio tekst pod naslovom ,, Poznato poStenje
lovocuvara " sa fotografijom na kojoj se vidi tuZilac sa automatskim oruzjem kako lijevom rukom
drzi ulovijenu divljac. TuZilac je inace lovocuvar i zaposlen je u Nacionalnom parku ,, Durmitor"
i obavlja poslove zastite Zivotinja u istom. Medutim tuZeni je prekrSio sva pravila tacnog i
istinitog upoznavanja javnosti sa ¢injenicama koje se objavijuju u listu koji se cita na cijeloj
teritoriji Crne Gore. Naime, tuzeni je sacinio fotomontazu kojom je spojen lik tuZioca sa tijelom
drugog covjeka koji stoji sa automatskim oruzjem pored ulovijene diviljaci. Radi ove teske klevete
tuzilac je pokrenuo krivi¢ni postupak po privatnoj tuzbi protiv urednika lista ,,Dan" kao i protiv
ovilaséenog predstavnika nevladine organizacije NVO, GREEN YOUTH" i postupak se vodi pred
Osnovnim sudom u Podgorici pod K.br.05/718. Objavijeni tekst je ve¢ za tuzioca stvorio velike
probleme jer od ishoda krivicnog postupka zavisi da li ¢e protiv istog-tuzioca, biti pokrenut
krivi¢ni postupak zbog radnji nespojivih sa poslovima koje obavlja i da li ée i dalje ostati na
poslu. Objavljenim tekstom , tuZilac trpi duSevne bolove jer ne samo da je izloZen kritikama
svojih predpostavijenih ve¢ je izloZen sumnjicenjem i omalovazavanjem svojih drugova, rodaka i
prijatelja a isto nece biti ni uklonjeno pravosaninom presudom. Sa ovih razloga tuZilac je

1



redlozio da sud nakon odriane glavne i javne rasprave donese presudu kojom se tuZeni
obavezuje da na ime nematerijalne Stete po osnovu pretrplienih i buducih bolova zbog
objavijenog teksta sa fotomontazom isplati tuZiocu iznos od 4000€ sa pripadaju¢om kamatom
pocev od dana presudenja pa do isplate u roku od 15 dana.

U zavrsnoj rijeci tuZilac je predlozio da se tuzbeni zahtjev usvoji u cjelosti.

Troskove postupka je traZio na ime sastava tuzbe , zastupanja na odrzanim i odlozeni rocistima,
taksi na tuzbu i odluku suda.

TuzZeni je u odgovoru na tuzbu i rijeci na raspravi , preko svog punomocénika u bitnom naveo da
osporava navode u tuzbi i tuzbeni zahtjev u cjelosti. TuZeni je u dnevnom listu ,,Dan"”, dana
04.06.2005.god. objavio tekst pod naslovom ,, Mitrovié: poznato postenje lovocuvara” Navedeni
tekst je objavijen na osnovu reagovanja NVO ,, GREEN YOUTH" na tvrdnje brace Miloja i
Ljuboja Vukoviéa , a Sto je jasno navedeno u navedenom novinarskom clanku. Dakle, pomenuti
novinarski tekst je samo odgovor NVO ,, GREEN YOUTH" na tvrdnje brace Vukovica a sve na
osnovu ¢l.26, 27 i 28 Zakona o medijima, a cije objavljivanje predstavlja zakonsku obavezu
tuzenog. Inace u navedenom tekstu se nigdje ne pominje ime tuZioca. Sto se tice slike,tuzeni
prilikom objavijivanja, nije znao da je fotomontirana ,a da je na istoj tuzilac ni to tuzenom nije
moglo biti poznato. Inace tuzioca od ranije ne poznaje niti je prilikom objavijivanja spornog
novinarskog teksta imao u vidu istog. Smatra da je cista slucajnost ako tuzilac lici sa licem na
objavljenoj slici. Napominje da je u redakciji ,, Dana" stigla samo jedna strana kopije fotografije
, u crno bijeloj boji dok je samo na original(kiji nije bio dostavijen tuzenoj) na poledini slike
pisalo da se radi o fotomontazi. U svemu se pridrzavao novinarskog kodeksa , a uostalom tuzilac
nije ni dokazao da je nastala nematerijalna Steta , niti da se ista moze pripisati radnji tuZenog.
Na kraju je predlozio sudu da tuzbeni zahtjev odbije u cjelosti kao neosnovan.

U zavr$nom izlaganju je ostao pri gore navedenom predlogu i dodao da treba imati u vidu da
tuzilac nije iskoristio svoje pravo demantija te da to isto pravo mozZe iskoristiti i sada §to je po
njemu prava satisfakcija u predmetnoj pravnoj stvari.

Troskove postupka je trazio na ime odgovora na tuzbu, pristupa na odrZanim i odloZenim
rocistima.

Provjeravajuci navode tuzbe i u vezi sa tim odgovor na tuzbu sud je u dokaznom postupku proveo
sledece dokaze: izvrSen je wuvid u spornu fotografiju objavijenu u dnevnom listu ,,Dan"
04.06.2005.god., tekst pod naslovom , Mitrovi¢: Poznato ,, postenje" lovocuvara " od 04.06.2005
godine, procitan je nalaz i misljenje mr.Dejana Draskovi¢a dat u predmetu Ki.br.K-718/2005.,
saslusa tuzilac u svojstvu parnicne stranke.

Sud je na osnovu temeljne ocjene rezultata dokaznog postupka a shodno ¢l.9 ZPP-a RCG odlucio
da tuzbenom zahtjevu tuzioca valja djelimicno udovoljiti.

Nesporno je medu strankama, a potvrdeno provedenim dokazima, da je dana 4 juna 2005 god. u
dnevnom listu ,, Dan" objavljen sporni teks-reagovanjet pod naslovom , ,Mitrovi¢: Poznato ,,
postenje"” lovocuvara ,"u potpisu Milorada Mitrovi¢a. Uz navedeni tekst objavljena je I sporna



forograﬁja tuzioca u uniformi koji u desnoj ruci drzi automatsko oruzje a u lijevoj ulovljenu
divljac.

Sporno je u konkretnom slucaju da li je fotografija tuZioca koju je tuZeni objavio bila
fotomontirana te da li je objavom iste,uz propratni clanak, povrijedena cast i ugled tuZioca i time
prouzrokovani dusevni bolovi istom.

Iz nalaza i misljenja vjeStaka mr. Dejana Draskovié¢a sud je utvrdio da se radi o fotografiji koja je
izradena postupkom fotomontaze. Naime, vjestak je nasao da reprodukcija fotografije objavljena
u dnevhom listu ,, Dan " " u broju od 04.06.2005.god. odgovara fotografiji koja se nalazi u
spisima odnosnog krivicnog postupka, te da je na poledini iste utisnut Zig aparata sa vidljivim
tekstom ,, FOTOMONTAZA", specificnim oznakama u masinskoj izradi konkretne fotografije, sa
natpisom ,,FOTO STUDIO MS", sa datumom i vremenom izrade bez vidljive godine izdanja.
VjeStak je misljenja da je na predmetnoj fotografiji uocljiva vidljiva razlika u ostrini detalja na
licu prikazane osobe i ostatka fotografije koji bi , u slucaju autenticnosti , zadrzao pribliznu
ostrinu., zatim ugao svjetlosti koji pada na lice prikazane osobe je vidljivo razli¢it u odnosu na
ostatak fotografije kao i da je lice osobe dominantno osvetljeno vjestackom fles rasvjetom Sto
pokazuje karakteristicni ,,red aj" efekat , za razliku od ostatka fotografije koji je dominantno
osvjetljen prirodnom svjetlo$¢u $to pokazuje da je izradena u postupku fotomontaze.

U spornom tekstu koji predstavlja reagovanje NVO ,, GREEN YOUTH" na tvrdnje brace Ljuboja
i Miloja Vukoviéa ,direktno se ne pominje ime tuzioca ali se proziva , postenje" lovocuvara NP
Durmitor. Naime, u clanku se izmedu ostalog navodi ,,... Sto se tice lovocuvara NP,, Durmitor " i
njihovog ,,postenja" redovno ¢emo obavjestavati javnost Crne Gore i prezentirati to , postenje" i
njihov rad... " koje su rijec¢i Milorada Mitrovica, kordinatora NVO ,,GREEN YOUTH" potpisnika
clanka. lako u navedenom clanku tuzilac nije direktno prozvan , u negativnom kontekstu se
pominje njegova bransa(rijec ,,postenje’’je upotrebljena sa navodnicima u naslovu i u citavom
tekstu),éime se tuzilac dovodi u vezu sa omalovazavaju¢im navodima po uvjeremju Suda, a
obzirom da je uz tekst objavljena i fotomontirana slika tuZioca,time je isti direktno prozvan. Na
spornoj fotografiji je tuzilac prikazan u uniformi sa ulovljenom divijaci 5to je svakako nespojivo
sa njegovom profesijom i objektivno uvredljivo, a poseboi imajuci u vidu da je tuzilac lovocuvar
u NP Durmitor pa je to moglo rezultirati povlacenjem njegove krivicnopravne odgovornosti kao
i gubljenjem posla ili bilo kojim drugim negativnim posledicama prvenstveno na profesionalnom
planu.

Objavljenom fotografijom tuZeni je svakako ugrozio ugled cast i dostojanstvo tuzioca kako medu
kolegama tako i u javnosti i samo negiranje da nije poznavao tuzioca , te da nije imao namjeru
da ikom naudi objavljenom fotografijom, ne izvinjava istog jer je njegova obaveza bila da prije
objave provjeri fotografiju a ne da je plasira u javnost bez obzira na posledice.Jer,crnogorski
novinarski kodeks koji je objavljen putem Interneta
(adresa:http.//www.jolepuz.com/pages//MEDIJI/kodeks-novinara-cg),sadrzi pravilo br.3-,,Za
novinara su Cinjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i
onemoguci njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu i §to je izdavacu dnevnog
lista”Dan” takode moralo bit poznato.U smjernicama za tumacenje I primjenu osnovnih nacela
kodeksa,za pravilo(nacelo) br.3 navodi se: “... Foto montaza ili druge intervencije na autenticnim
dokumentima moraju biti jasno oznacene kao takve u propratnom ftekstu ili na neki drugi,
odgovarajuci nacin...“. Prethodno znaci da je tuZeni bio u obavezi da provjeri da li se radi o

3



fotomontazi ili autenticnoj slici I da se isti nije ponasao u skladu sa Zakonom o slovima za
objavijivanje privatnih dnevnika,pisama,portreta,fotografija,filmova | fonograma-konkretno
clanom 4 15 istog (SL.SRCG br.2/80 I br.27/94-39).

lako se tuzeni u svojim navodima poziva na presudu u krivicnom postupku kojom je pravosnazno
osloboden odgovornosti to ne iskljucuje njegovu gradanskopravnu odgovornost. Ovaj sud je
vezan krivicnom presudom shodno ¢l.15 ZPP-a RCG | ali isto tako Cinjenice koje su utvrdene u
krivicnom postupku , koji je voden protiv lica koje je objavilo spornu fotografiju , nijesu od
uticaja na parnicni postupak. Jer u parnicnom postupku sud je u pogledu postojanja krivicnog
dijela i krivicnopravne odgovornosti vezan za pravosnaznu presudu kojom se optuZeni oglasava
krivim, sto ovdje nije slucaj. Sva pitanja koja ne ulaze u bice krivicnog dijela i ne ticu se krivicne
odgovrnosti, raspravlja parnicni sud potpuno samostalno i nije vezan za druge cinjenice koje je
krivicni sud utvrdio.

Ustav CG u ¢l. 34 st.2,koji je vazio za vrijeme spornog objavljivanja(Po sada vazecem Ustavu CG
to ¢l.47 st.1), jemci slobodu misli i javnog izrazavanja misljenja, dok se u ¢l.35 st 1(¢l.49 st. 1sada
vazeceg Ustava) jemci sloboda Stampe i drugih vidova javnog obavjestavanja. Sloboda
izrazavanja jeste jedan od osnovnih uslova za napredak i razvoj demokratskog drustva . Medutim
ta sloboda izrazavanja i informisanja nije apsolutna. Zakonom o medijima (Sl.list RCG br.51/02 i
62/02) u ¢l.1 st.2 je propisano ,, Republika Crna Gora obezbeduje i jamci slobodu informisanja
na nivou standarda koji su sadrZani u medunarodnim dokumentima o ljudskim pravima i
slobodama (OUN, OEBS, Savjet Evrope , EU)". Evropska komisija o ljudskim pravima u ¢l.10 stl
propisuje da svako ima pravo na slobodu izrazavanja, da ovo prave ukljucuje slobodu
posjedovanja sopstvenog misljenja, primanja i saopsStenja informacija i ideja bez mjesanja javne
vlasti i bez obzira na granice. DrZava ima prava da se mijesa u tu slobodu javnog informisanja ,
ali pod uslovima definisanim u ¢l.10 st 2 po kom se sloboda izrazavanja mozZe podvrgnuti
formalnostima , uslovima, ogranicenjima ili kaznama propisanim Zakonom i neophodnim u
demokratskom drustvu u interesu nacionalne bezbjednosti , teritorijalnog integriteta ili javne
bezbjednosti , radi sprecavanja nereda i kriminala , zastite zdravija ili morala, zastite ugleda ili
prava drugih, sprecavanja otkrivanja obavjestenja dobijenih u povjerenju ili radi ocuvanja
autoriteta i nepristrasnosti sudstva. Zakonom o medijama RCG u ¢l.4 je propisano da se u
medijima slobodno obavljaju informacije i misljenja o pojavama , dogadajima i licnostima,
postujuci Ustav , Zakon i eticka pravila novinarske profesije.

Odgovornost tuzenog u ovom slucaju,temelji se na ¢l.20 Zakona o medijima, kojim je propisano
da je osniva¢ medija odgovoran za objavijene programske sadrzaje , ukoliko ovim zakonom nije
drugacije odredeno. U st. istog ¢lana se odreduje da ako medij objavi programski sadrzaj kojim
se narusava zakonom zasticeni interes lica na koje se informacija odnosi ili kojim se vrijeda cast
i integritet pojedinca iznose ili prenose neistiniti navodi o njegovom Zivotu , znanju i
sposobnostima , zainteresovano lice ima pravo na tuzbu nadleznom sudu za naknadu Stete protiv
autora i osnivaca medija.

Imajuci u vidu prethoodno citirane odredbe, pe dovodecli iste u vezi sa utvrdenim Cinjenicnim
stanjem sud je na nedvosmislen nacin utvrdio da je tuZeni duzan da nadoknadi §tetu u visini kako
to stoji u dispozitivu ove presude , jer je u postupku dokazana opravdanost dosudene naknade a
na $to nesporno ukazuje i objavljena fotomontirana slika tZioca sa pratecim tekstom te da je
tuzilac nesumnjivo pretrpio dusevne bolove po osnovu povrede ugleda . ¢asti i prava licnosti

4



izazvanih objavijivanjem iste. Navedenom spornom fotografijom se narusava zakonom zasticeni
interes lica - tuZioca Ciji je lik u postupku fotomontaze umetnut na tijelo nepoznatog lica u
uniformi sa ulovljenom divljaci. TuZeni je zloupotrebio svoju slobodu informisanja i suprotno
novinarskoj etici plasirao u javnost fotomontiranu fotografiju bez prethodne provjere i na taj
nacin kompromitujuci tuzioca ,ozbiljno narusio njegov ugled u druStvu $to mu je nanijelo
dusevne bolove.

U cilju pravilnog utvrdenja obima tj. visine pricinjene Stete IuZiocu, prouzrokovanih
objavljivanjem predmetne fotomontaze sud je prihvatio predlog punomoénika tuZioca da se
saslusa tuZilac u svojstvu parnicne stranke.

Tuzilac sasluSan u svojstvu parnicne stranke u bitnom je naveo da se osje¢ao grozno nakn sto je
objavljena sporna fotografija u dnevnom listu,,Dan" 04.06.2005.god. Predmetna fotografija je
zapravo mogla ukazati da je izvrSio dva krivicna dijela i to noSenje oruzja za koje je predvidena
kazna zatvora u trajanju od 5 god i odstrijeljenje divokoze zbog cega se ide u zatvor od 6 mjeseci
do 3 godina zatvora. Mogao je ostati bez posla ,ali na srecu nije zahvaljujuci direktoru koji je
znao da je u pitanju fotomontaza. Pricalo se u sredini da se bavi krivolovom cak je i njegov
direktor prozivan zbog toga. Njegova porodica je takode ispastala mnogo zbog ovoga pa mu je
samo preostalo utuZenje do cega je i doslo. I dalje postoji interesovanje njegovih poznanika za
ishod postupka, inace u vrijeme objave fotografije bio je predmet podsmjeha i ogovaranja i
mnogi su komentarisali fotografiju. Nije iskoristio svoje pravo demanta jer nije bio u saznanju za
isto. TuzZilac je i pojasnio da je Mitrovi¢a upozorio i da je isti bio upoznat sa cinjenicom da se
radi o fotomontaZi pa se i pored toga ista objavila. Na kraju je objasnio da nije tuzio Mitrovi¢a
ve¢ dnevni list ,,Dan" jer je isti bio u obavezi da provjeri da li je predmetna fotografija tacna
prije objavljivanja i pojasnio da je njegov advokat Andrija KneZevi¢ doSao do dvije diskete od
kojih je jedna bila dostavljena ,, Danu" , a druga , Vijestima", ali dnevni list , Vijesti" nije
objavio navedenu fotografiju jer sa prethodno provjerili ispravnost iste.

Ovaj sud nalazi da je montirana fotografija objektivno takva da za posledicu ima povredu prava
licnosti- ugleda casti i dostojanstva. Na taj nacin je o tuZiocu stvorena pogresna slika u javnosti
kao nepostenoj ,nepodobnoj osobi koja zloupotrebljava profesionalna oviascenja. Objavijena
slika, koja prati clanak: “Mitrovi¢: Poznato ,, postenje” lovocuvara”, navodi citaoce na pogresan
zakljucak kompromitujuci tuZioca da se bavi i inkriminisanim radnjama kao $to je nedozvoljeni
lov te neovlaséeno noSenje oruzja, sto svakako tuzioca dovodi u nezavidnu poziciju jer su iste
kaznjive a posebno imajuci u vidu da se tuZilac nesporno bavi ¢uvanjem prirode i Zivotinja u NP
Durmitor.

Negativni efekti I stigmatizacija tuZioca u javnosti,po misljenju Suda,intezivirana je I sadrZinom
teksta,uz koji je objavljena fotomontaza,pa cijeneci sve okolnosti slucaja,zauzima se presudni
stav da je tuZeni objavijivanjem odnosne fotomontaze uz naznaceni clanak,povrijedio tuZiocu
pravo na cast,ugled I dostojanstvo,izazivajuci kod istog dusevne bolove I ne radi se svakao o
legitimnom ostvarenju novinarske slobode.

Imajuci u vidu sve prednje navedeno ova sporna fotografija tuZioca,koja se pred ovim Sudom
razmatrala u cjelini sa prate¢im ¢lankom,je imala za posledicu samo ljutnju tuzioca koje stanje
ne bi opravdalo dosudenje nematerijalne Stete vec¢ je za posledicu imalo duSevne bolove jakog
inteziteta Cija jacina i trajanje opravdavaju dosudivanje naknade u smislu iz ¢1.200st] ZOO.



o

Pravo na cast , ugled i dostojanstvo i licni integritet su prava licnosti . cije povredivanje ima za
posledicu mogucnost da se trazi naknada nematerijalne Stete, u smislu Ustava i gore navedenih
zakonskih odredbi. Sudska je praksa je da u slucaju povrede ljudskog dostojanstva , casti i
ugleda ostecenom kao u ovom slucaju . pripada pravo na satisfakciju , bilo zahtjevom za ispravku
. bilo objavljivanjem presude, ali i pravom oste¢enih da mu Stetnik isplati praviénu naknadu
vodec¢i racuna o krivici Stetnika, intezitetu napada na povrijedeno dobro i drugim bitnim
okolnostima saglasno odredbama ¢136 Ustava RCG ., gore pomenutih clanova Zakona o
medijima RCG i ¢l1200 ZO0O-q.

Prilikom odredivanja visine naknade , Sud je vodio racuna o znacaju povrijedenog dobra i cilju
kome ova naknada sluzi u skladu sa ¢l.200 st2 ZOO _Povrijedena licna dobra-cast, ugled i
dostojanstvo su nemerljiva u novcu i izmedu njih se ne mozZe uspostaviti odnos vrijednosti , tako
da naknada |, ni kazna | vec¢ cinidba zadovoljenja. Sud je prilikom odredivanja visine naknade
imao u vidu postojecu sudsku praksu kod dosudivanja nematerijalne stete usled dusevnih bolova
zbog narocito teskog invaliditeta ili smrti bliskog lica , pa sud nalazi da su ti dusevni bolovi
mnogo jaceg inteziteta i trajniji od onih koje je tuZioc imao usled objavljene fotomontirane
fotografije pa nailazi da adekvatna novéana naknada u konkretnom slucaj uiznos od 2000€, u
kom dijelu je usvojio tuzbeni zahtjev obavezao tuzenog da Stetu u predmetnom iznosu naknadi

tuziocu.

Sud nalazi da odredivanje naknade iznad iznosa odredenog stavom I izreke presude bilo protivno
prirodi i drustvenoj svrsi naknade nematerijalne Stete, te je tuzbeni zahtjev u iznosu mimo
dosudenog odbio kao neosnovan.

Kako je tuZilac djelimicno uspio u sporu to mu shodno odredbi ¢l. 152 st 2 u vezi st 3 ZPP-a
,pripada pravo na troskove spora i to srazmjerno uspjehu u sporu. Troskovi postupka se odnose
na ime sastava tuzbe u iznosu od 100,00€ zastupanja na 6 odrzanih rocista u iznosu od po
100,00€ te pristupa nal neodrzano rociste u iznosu od50,00 € $to ukupno iznosi 750,00 €. Kada
se na ovako obracunat iznos dodaju iznosi takes na tuzbu I odluku suda-60,00 €,to su ukupni
troskovi postupkai810,00 €,pa kako je tuZilac procentualno uspio u sporu 76,92 %,to su troskovi
koje je tuzeni duzan platiti tuziocu 623,00 €.

Sa svega izloZenog odluceno je kao u izreci presude.

OSNOVNI SUD U PODGORICI

Dana 22.01.2009.godine
Sudija
Ana Perovic¢ Vojinovié¢

o st (Byiod?



