P.br.2841/11

OSNOVNI SUD U PODGORICI, kao prvostepeni parni¢ni, sudija Blazo Jovanic, u
pravnoj stvari tuZioca Stanka Subotica, iz Svajcarske, koga zastupa punomocénik Vladan
Duranovi¢ advokat iz Podgorice, protiv prvotuzene Milke Tadi¢ - Mijovic iz Podgorice,
drugotusene Milene Perovi¢ — Koraé iz Podgorice i treetuzenog DOO "Monitor" iz
Podgorice, koje sve zastupa Veselin Radulovi¢ adv.iz Podgorice, radi naknade nematerijalne Stete
i &inidbe, v.s. 1 €, nakon odr¥ane glavne i javne rasprave zakljuCene dana 04.04.2012. godine u
prisustvu punomoénika tuzioca, punomocnika tuzenih, prvotuzene i drugotuzene’licno, dana
08.05.2012. godine donio je

PRESUDU

DJELIMICNO SE USVAJA tuzbeni zahtjev pa se nalaze treetuzenom da ovu presudu
objavi u nedjeljniku ,,Monitotr* sa najavom na naslovnoj strani i na mjestu koje odgovara mjestu
na kojem je objavljen tekst ,,U mrezi” u broju od 18.03.2011. godine, kao 1 na web stranici
_monitor.co.me® na crnogorskom i engleskom jeziku na primjerenom mjestu gdje je objavljen
oznadeni tekst, prednje u roku od 15 dana po pravosnaznosti presude, pod ptijetnjom prinudnog
izvrsenja.

ODBIJA SE tuzbeni zahtjev u dijelu kojim je trazeno da se obavezu tuzeni da na ime
naknade nematetijalne $tete zbog pretrpljenih duSevnih bolova usled povrede casti i ugleda
solidarno isplate tuziocu iznos od 1 €, KAO NEOSNOVAN.

OBAVEZUJE SE treetuzeni da na ime troSkova postupka isplati tuziocu iznos od
24500 € u roku od 15 dana po pravosnaznosti presude, pod prijetnjom ptinudnog izvrSenja.

ObrazloZenje

Tuzilac u tubi navodi da su prvotuZena i drugotuzena dana 18.03.2011. godine u tekstu
koji je objavio trecetuzeni u nedjeljniku ,,Monitor* na str. 8 1 9 pod naslovom ,,U mrezi®, koji
tekst je objavljen na crnogorskom i engleskom jeziku i na website-u trecetuzenog pod nazivom
JIn the net®, iznijele niz neistinitih tvrdnji i navoda kojima se izuzetno grubo i bezobzirno
vrijedaju Cast i ugled tuzioca. Tuzilac je predstavljen kao li¢nost koja ima kljuénu ulogu u nizu
nezakonitih poslova — pranju novca, nedozvoljenoj trgovini cigatetama, nelegalnim kupovinama
znacajnih objekata i kao li¢nost koja omogucava i drugim licima da legalizuju nezakonito steCeni
novac, a sve aktivnosti i veze sa pomenutim li¢nostima izvode se iz navodnog vlasniStva ili
suvlasni§tva tu¥ioca na raznim privrednim dru$tvima, stranim i domacim, pri cemu se sva
pomenuta lica u tekstu predstavljaju kao kriminalna grupa a sve navodne aktivnosti kao povezane,
organizovane i dogovorene. Isti¢e da je Citav tekst koncipiran tako da se ¢itaocu sugerise da je ono
$to pise u tekstu taéno a navodi iz teksta namecu se kao jedini ispravni, a to posebno sa razloga
$to se kao izvor saznanja novinara pominje dokumentacija ¢ime se tuZiocu dodatno sugeriSe da se
saznanja novinara baziraju na materijalnim dokazima i provjerenim cinjenicama i na taj nacin
dodatno utide na stav Citalaca. Pri tome, niti novinari ili bilo ko drugi nije pokusao da ostvari
kontakt sa licima pomenutim u tekstu kako bi se cuo i njihov stav. U tuzbi se dalje navodi da se
veza tudioca sa svim opisanim aktivnostima uspostavlja preko tvrdnmje da je tuzilac vlasnik
kompanije Caldero Trading Limited, sa Kipra, pri cemu je istinita ¢injenica da tuzilac nije vlasnik
ove kompanije koju &njenicu ne negira prvotuzena u odgovoru na reagovanje tuzioca. Dalje se
navodi da i u svim radnjama i nezakonitim poslovima koje je preduzimala firma ,,Beppler &




Jacobson ucestvuje i tuzilac kao lice koje prikriveno rukovodi kompanijom, dok se u jednom
dijelu teksta sugerise da je tuzilac lice koje legalizuje sumnjivi kapital preko povezanih lica i firmi
registtovanih na razli¢itim adresama. Istice da pored tvrdnji o nelegalnim aktivnostima u dijelu
teksta se tuzilac predstavlja i kao li¢nost sklona razvratu i nemoralu. U tuzbi se dalje navodi da je
na zahtjev tuzioca list ,,Monitor* u broju od 01. aprila 2011. godine reagovanje tuzjoca objavio
kao pismo citalaca, §to je u suprotnosti sa odredbom Zakona o medijima, a u kom reagovanju je
tusilac naveo da ukoliko tuzeni dokazu bilo koju od neistina u tekstu u tom slucaju svu imovinu
koju navode da posjeduje u CG tuZilac ce zvaniénim putem prepisati na vlasnike lista. IstiCe da iz
referata turbe proizilazi da su cast i ugled tuzioca grubo poviijedeni, da je tuZilac zbog toga trpio
jake dusevne bolove imajuci u vidu kakva se slika Zeljela stvoriti o tuziocu, a koji zakljucak
proizilazi i iz ¢injenice da je tuZilac svojim reagovanjem Zzelio umanjiti pretrpljenu Stetu, koje
ragovanje je treCetuZeni objavio protivno zakonu i u suprotnosti sa odredbama Kodeksa novinara
CG, pri ¢emu je i reputacija tuzioca u poslovnom svijetu dovedena u pitanje. Kako je ocigledna
odgovornost tuzenih za navode iz objavljenog teksta to je tuzilac predloZio da sud obaveze tuzene
da mu solidarno isplate naknadu nematerijalne Stete u iznosu od 1 €, koja naknada je simboli¢na
jer tuzilac ne Zeli da pretrpljene dusevne bolove naplaéuje kroz velike svote novca niti da ih na
bilo koji na¢in mjeti, kao i da sud obaveze tuzenog da presudu objavi u listu na mjestu
primjetenom mjestu na kom je objavljen sporni tekst. Pri tom zahtjevu ostao je 1 u zavr$nom
izlaganju.

Troskove postupka traZio je na ime sastava tuzbe, podnesaka, ptitupa rocistima, takse na
tuzbu i odluku suda.

Tueni su u odgovoru na tuzbu preko svog zajedni¢kog punomocnika naveli da je tuzbeni
zahtjev neosnovan, da sustina spornog teksta objavljenog u nedjeljniku ,,Monitor™ dana
18.03.2011. godine, jeste u povezanost tuZzioca sa odredenim li¢nostima i kompanijama u Ctnoj
Gori, pa ukazuju da nije jasno kako je povrijedena cast i ugled tuZioca ako se dovodi u vezu sa
licima navedenim u tekstu. Istiu da se u tekstu ne navodi da je tuzilac licnost koja ima klju¢nu
ulogu u nezakonitim poslovima kao §to su pranje novca, nezakonita trgovina cigaretama, niti se
navodi da su tuzilac i ostala lica kriminalna grupa i da su njihove aktivnosti povezane 1
dogovorene, ve¢ su u tekstu ukazali na povezanost tu¥ioca sa licima i kompanijama navedenim u
tekstu, pri ¢emu je za tuZene ta povezanost nesporna. Dalje se navodi da u tekstu tuzilac nije
predstavljen kao li¢nost koja ima Kkljuénu ulogu u nezakonitim poslovima, veé je tuzilac takav
predstavljen u optuznicama nadleznih otgana susjednih drzava, pa tuZeni ukazivanjem na tu
&injenicu ne mogu biti odgovorni za dusevne bolove koje tuZilac trpi, a koja injenica je od znacaja
za ocjenu reputacije tuzioca koja se apostrofira u tuzbi, kao i za ocjenu prava tuzenih da istrazuju i
pifu o temama, koje su bile predmet spornog teksta. Dalje navode da u tekstu nijesu iznijeli
tvrdnju da je tuZilac vlasnik kompanije Caldero trading limited, jer tuZenima nije dostupna
struktura vlasni$tva te kompanije, pri ¢emu ne spore da je u tekstu navedeno da je ta firma osnivac
firme Katun a koja se ¢injenica utvrduje iz izvoda iz CRPS, te da je firma CTL osnivac tuzioceve
firme Futura plus zajedno sa jo$ nekim kompanijama, a koja ¢injenica je po misljenju tuzenih
istinita i nesporna, pa iz toga proizilazi da je tuZilac u direktnoj vezi sa firmom Caldero trading
limited s obzirom da su tusioéeve firme sa tom kompanijom osnovale firmu Futura plus koju su
kasnije preuzele kompanije tuzioca, zbog Cega su neistiniti navodi tuzioca o njegovoj
nepovezanosti sa firmom Caldero trading limited. Pri tome sve Cinjenice koje su u tekstu
navedene u vezi aktivnosti kompanije CIT. su istinite i tuZilac ne spori navode iz teksta koje se
ti¢u aktivnosti te kompanije, zbog Cega je tuZenima nerazumljiv zakljucak tuZioca da povezivanje

2




sa aktivnostima firme CTL vrijeda njegovu cast 1 ugled. To 1 sa razloga $to tuzeni nijesu aktivnosti
firme CIL kvalifikovale kao nelegalne, ili kao legalne $to je u nadleznosti drzavnih organa. 1z
izvoda 1z CRPS-a proizilazi i zakljucak o povezanosti tuzioca sa drugim firmama koje su navedene
u spornom tekstu, kao §to su Nikki beech, Ski resort Kolasin i Beppler&Jacobsen. Ukazuju da
tuzioca za legalizovanje sumnjivog kapitala optuzuju nadlezni organi drzave Italije, pa je pravo
tuzenih da se pozivaju na navode zvanicnih drzavnih organa druge drzave, a tuzbeni zahtjev se
pokazuje kao odbrana od optuzbi drzave Italije a koju tuzilac zeli ostvariti u ovom postupku. U
dijelu teksta u kom se navodi da je vila tuzioca na Svetom Stefanu bila poznata i po bahanalijama,
ne moze se smatrati da je takav tekst podoban da povrijedi cast 1 ugled tuZioca, imajuéi u vidu
znacenje te rijeci u prevodu. TuZeni dalje navode da tuzilac nije dokazao da su mu navodima iz
spornog teksta povrijedeni cast i ugled i1 ukazuju da se povreda Casti i ugleda ne moze utvrdivati iz
sadrzine 1 karaktera teksta ve¢ da se u tom pravcu moze samo ta cinjenica utvrditi saslusanjem
tuzioca i izja§njenjem vijeStaka neuropsihijatra. IstiCu i da je sporni tekst po svojoj sadrzini i
informacijama koje su objavljene u svemu saglasan i sa praksom suda u Strazburu, pa bi
preduzimanje bilo kakvih mjera prema tuZenima bilo neosnovano, neproporcionalno i bilo bi
ktsenje osnovnih ljudskih prava, koje se pri tome ne moZe pravdati simboli¢nim iznosom koji
tuzilac zahtijeva, jer tuzilac nije trpio dusevne bolove zbog objavljivanja spornog teksta. Prilikom
sacinjavanja spornog teksta tuZeni su svoje navode zasnovali na nespornim, opste-poznatim i
istiniim ¢injenicama, u tekstu nijesu koriS¢ene uvrede niti je upotrijebljen izraz koji se moze
smatrati pretrjeranim i jakim, a pri tome je i tuziocu bilo omoguceno da iznese svoje reagovanje,
misljenje i stavove o tim pitanjima, $to je tuZilac samo djelimi¢no iskoristio da neargumentovano
negira svoju povezanost sa odredenim kompanijama i licima. TuZeni dalje navode da tuzilac kao
javna licnost mora imati visok stepen tolerancije prema kritici, a to imajuéi u vidu i status i
nesporne karakteristike koje tuZilac posjeduje, kao i da javna debata o temi koja je predmet
spornog teksta ve¢ duze vremena traje, pa je i pisanje o tim pitanjima po misljenju tuzenih opsti
javni interes koji se $titi i pravilima i odlukama Evropskog suda za ljudska prava. Stoga su
predloZili da sud tuzbeni zahtjev odbije kao neosnovan, pri kom zahtjevu su ostali i u zavrsnom
izlaganju.

Sud je u dokaznom postupku proveo sljedece dokaze, i to saslusao ptvotuzenu i
drugotuZzenu u svojstvu parni¢nih stranaka, procitao tekst objavljen u nedjeljniku Monitor pod
naslovom "U mreZi" na strani 8, 9, 10, 11 1 12 od 18.03.2011. godine, procitao tekst objavljen u
nedjeljniku "Monitot" na strani 60 dana 01.04.2011.godine pod naslovom “reagovanje”, izvrsio
uvid u izvod iz CRPS za preduzeée DOO “Nikki beeach” MNE reg.br.5-0552754/001 od
26.10.2009.godine izdato 14.10.2011.godine, u izvod iz CRPS za DOO Katun regbr. 5-
0415453/003 od 26.11.2009.godine i u izvod iz CRPS za DOO "Lolkal investments" br.5-
0481301/003 od 17.07.2010.gedine.

Prvotuzena je u svom iskazu navela da je predmetni tekst razultat njenog dugogodisnjeg
istrazivanja, koje se nije zasnivalo samo na istraZivanjima sprovedenim neposredno prije
objavljivanja ovog teksta nego i na istrazivanjima jo§ od kasnih 90-tih godina, kada se Stanko
Suboti¢ Cane prvi put pojavljuje kao osoba od posebnog javnog interesa za nedjeljnik Monitor.
Navodi da je prije pisanja teksta provela detaljnu istragu koja se temeljila na vise nivoa i to uvide u
registre i evidencije, komparativiu analizu viSe tekstova kao i "Zivi izvori", §to je sve rezultiralo
predmetnim tekstom, a koji je kao $to se vidi bio rezultat sveobuhvatnog istrazivanja. U vrijeme
objavljivanja spornog teksta protiv tuZioca je voden krivicni postupak u Beogradu 1 u Italiji, pa je
nasla da je za shodno da o tuZiocu i njegovim vezama sa licnostima u Crnoj Gori posebno pise 1

3




da svoj sud u tekstu koji je objavljen, nalazeci da je od javnog interesa da se javnost upozna sa
njegovim aktivnosti i vezama u Crnoj Gori. Veza tuZioca sa firmom Caldero Trading Limited je za
nju kao novinara bila ocigledna imajuci u vidu da su firme Kaldero, firma G trade, Emi i Kodeks
kupile firmu Stampa, a kasnije su ove getiri firme osnovale firmu Futura plus vlasnistvo tuzioca
zajedno sa firmom Vac, pa je s toga i otigledan zakljucak da je i firma Kaldero u direktnoj vezi sa
turiocem, iako pri tome nije sporila da prilikom donoSenja tog zakljucka i pisanja ovog teksta nije
bila u posjedu neke javne isprave u kojoj bi bilo navedeno da je tuzilac vlasnik ili osniva firme
Kaldero. Smatra da je izuzetan uspjeh nje i drugotuzene kao novinara $§to su pronash jasan trag
ymedu firme Kaldero i tuzioca, s obzirom da su lica kao §to je tuzilac dobro obuceni da prikriju
tragove svog poslovanja. Od Kiparskog registra nije mogla saznati ko je bio osniva¢ firme
Kaldero, ali je dobila podatak da je firma osnovana 1995. godine §to je govorilo da je to bilo bas u
viijeme kada je zapocinjao posao ilegalne trgovine cigaretama. Zakljucke u tekstu je temeljila na
ispravama iz registara, a onda u skladu sa novinarskom profesijom tumadila i prezentirala javnosti
&injenice do kojih je dosla. Terminologija koja je koris¢ena u ovom tekstu kada se pominje "u vise
kombinacija", "istureni i unutrasnji igradi" jeste terminologija koja se kossti i u medijima sa
najvisim profesionalnim standardom na zapadu, a §to se potvrdilo nakon ¢&tanja tekstova stranih
medija posebno italijanske Stampe &iji su zakljuccd 1 sa tezim kvalifikacijama od onih koje su
koris¢eni prilikom pisanja ovog teksta. Navodi da je sadryina optuZnice koja je protiv tuzioca
podignuta u Italiji sa kojom se i upoznala prije viSe godina, a takode i ptije pisanja ovog teksta, jos
vise podstakla da radi na pisanju ovog teksta. U jednom dijelu i na jedan nadin se ovaj tekst moze
dovesti u kontekst sa tom otpuznicom s obzirom da se u tekstu pominje ilegalni Sverc cigareta,
tajni bankovski racuni, veza izmedu ilegalnog novca i javnih li¢nosti, i uvjerenja je da je poslovna
impetija lica koja se pominje u ovom tekstu nastala na osnovu poslovnih aktivnosti za koje se sudi
pred italijanskim sudom a zbog kojih aktivnosti je tuZilac osuden i u Beogradu. S obzirom da je
misljenja da su te aktivnosti nanijele $tetu Crnoj Goti njena dusnost kao novinara bila je da to
prezentira i javnosti jer je to u opitem javnom interesu. Zaklju¢ak o tome da je jedan dio novca
koji je ste¢en od sumnjivih poslova i koji se nalazi van CG na tajnim racunima kako se navodi u
tekstu po svemu sudedi vracen u CG i da jedna od kljucnih kompanija za te poslove mogla biti
firma B&] jeste njen zakljuak kao novinara koji se sluzi logikom i &njenicama koje zna i koje su
mu poznate. Sumnju da se novac crnogorskog politickog 1 poslovnog vtha cuva na tajnim
cadunima i bankama kako je to navedeno u tekstu temelji se na sadrZini optuZnica koje su
podignute u Italiji i Svajcarskoj, kao i na njenim logickim zakjuccima temeljenim na brojnim
&njenicama. Kao izvrsni direktor lista Monitor reagovanje tuzioca objavila je kao pismo citalaca,
odnosno u dijelu gdje se objavljuju pisma titalaca, s obzirom da je to uobicajna praksa 1 nikada nije
neko reagovanje objavljeno na drugom mjestu u listu, osim u toj rubrici i smatra da je takvo
postupanje u skladu sa 7akonom o medijima. Prije objavljivanja ovog teksta kada je radila neka
druga istraZivanja pokusavala je stupiti u kontakt sa tuziocem ali bezuspjesno, dok prilikom pisanja
ovog teksta nije pokusavala stupiti u kontakt sa tuziocem jer je bilo jasno da se covjek skriva 1 da
do njega nije moguce doci. Istakla je i da je predmetni tekst rezultat jednog veoma dugog
istrazivanja, da je rezultat zajedni¢kog rada sa novinarkom Perovié, te da se nijesu bavili tuziocem
ni njegovom privatnoscu, ved su tufoca u tekstu tretirali kao javnu licnost koja je u vezi sa brojnim
li¢nostima iz polititkog i poslovnog zivota Crne Gore.

Na pitanje pun.tuzioca da li je imala u posjedu neki dokument u kome bi bilo navedeno da
je firma Caldero sa drugim firmama osnivaé firme Futura plus, prvotuzena je kazala da je imala
izviedtaj o berzanskoj transakciji koji je objavljen u vise medija, i u kome se taksativno navode

4



operacije na berzi tog dana 1 ¢injenica kako je firma Stampa preuzeta i ko je koliko akcija kupio, taj
izvjestaj sa berze je bio objavljen u novinskom tekstu iz kog je i saznala o toj transakciji na berzi,
te da je Cinjenica da su Cetiri firme koje je ranije navela preuzele firmu Stampa bile dovoljne da se
tuzilac stavi u vezi sa firmom Caldero.

Na pitanje pun.tuzioca da objasni pojam bahanalije koji je koristen u tekstu vezano za
tuzioca i vilu Montenegto, tuzena je odgovarila da je taj pojam doveden u vezu sa seks: trafikingom
i da se nikako ne moze smatrati da je to dio privatnosti tuzioca ve¢ da je to nesto §to veoma
interesuje javnost, o ¢emu postoje i iskazi svjedoka, a neki su objavljeni i u listu Monitor o vezi
izmedu Vile Montenegro, odnosa prema zrtvama seks trafikinga u toj vili, a $to je sve imalo i
sudski epilog, pa je stoga u tekstu pomenuta vila Montengro koja je bila u javnosti poznata kao
mjesto de§avanja tih bahanalija.

U svom iskazu drugotuZena je izjavila da se prilikom pisanja spornog teksta prije svega
rukovodila javnim interesom, a ne nikako znacajem licnosti Stanka Suboti¢a, da je nasla da je javni
interes nesumnjiv i nalazi se u povezanosti izmedu lica koji se nalaze na dvije internacionalne
potjernice, sa politi¢kim vthom jedne drzave, tim prije §to su najvisociji zvani¢nici tog vrha takode
bili osumnjiceni za $verc cigareta i za iste kriminalne radnje. Tuzilac je javna licnost vec¢ duze od
deceniju, kako zbog tih poslova tako i zbog drugih poslova koje ima u CG ali i u regionu. Ono §to
je ovaj tekst donio novo i §to smo smatrali da javnost treba da zna su rasirene poslovne mreZe
tuzioca i drugih aktera politicke scene Ctne Gore, o kojima se ranije nije dovoljno znalo. Svi
podaci se baziraju na dokumentaciji Ptivrednog suda CG i istraZivanjem je utvrdila da tuZilac
preko svoje firme Futura plus, ¢iji su osnivadi Cetiri firme, i to tti firme koje su vlasniStvo tuzioca i
firma Caldero Trading Limitid §iroko posluje u CG. Pored izvjestaja iz CRPS prilikom
sainjavanja i pisanja predmetnog teksta obavila je razgovor i intervjue sa raznim osobama koje
i medijsku gradu u kojoj su sadrzane brojne informacije koje su posluzile za pisanje ovog teksta a
koja sadr¥ina ipak nije mogla da stane u ovaj tekst. Istice da je na pocetku teksta ukazano na bitnu
Cinjenicu da je firma Caldero Trading Limitid (CTL) jedan od osnivaca firme Futura plus koja je u
vlasni§tvu tuZioca, pa se stoga namece ofigledan i istinit zakljucak da tuZilac stoji iza firme CTL,
da se razli¢itosti u tekstu kada se na jednom mjestu kaze da je ta firma u direktnoj vezi sa
tu¥iocem, na jednom mjestu u tekstu da iza te kompanije stoji tuZzilac, mogu pojasniti da je na
pocetku teksta re€eno u kakvoj je vezi tuZilac sa tom firmom pa je bilo nepotrebno dalje
obja$njavati njegovu vezu sa tom firmom. Termini koji su korid¢eni u dijelu teksta kada je na
jednom mijestu re¢eno da je Cane "u viSe kombinacija" zatim da je "Becirovi¢ istureni igrac” jesu
terminologija koja ne mijenja sustinu teksta ve¢ je samo vazno da se posalje prava poruka onome
ko tekst ¢ita i da se na osnovu takve terminologije ta poruka moZe i razumjeti. U tom trenutku
kada je tekst pisan navodi da nije imala uvid u optuZnice koje su u inostranstvu podignute prema
tu¥iocu, a to sve u vezi dijela teksta u kome je navedeno "Jedno vtijeme, prema inostranim
optuZnicama...", ali je istorijska i medijska grada odnosno tekstovi koje su pisale njene kolege
vezano za tuzioca poshuzili joj kao podloga za pisanje ovog teksta. Kao novinar koristila je
slobodu da na osnovu &injenica izvede i odredene zakljucke ¢ime je ukazala na svoju sumnju, a na
drzavnim organima je bilo da tu sumnju provjere. Pored izvoda iz CRPS-a prilikom pisanja teksta
kotid¢ena je i dokumentacija Uprave za nekretnine CG. Navodi da predmet ovog teksta nije bila
sadr¥ina inostranih optuZnica koje su podignute prema tuZiocu, veé se javni interes ogledao u
tome da se pokaZe veza tuZioca sa poslovnim i politickim vthom u Ctnoj Goti. Sumnja koja je
iznijeta u tekstu da je na nekoj od banaka koje su navedene u tekstu ¢uvan novac crnogorskog

5




polititkog i poslovnog vrha temelji s¢ na razgovorima koji su obavljeni sa vise izvora. Zakljucak da
tuzilac nema imovine pod svojim imenom u CG temeljila je na izvjestaju Uprave za nekretnine, ali
je i zaklju¢ak da su firme tuZioca aktivne i posjeduju ogromnu imovinu temcljila na izvjestaju
Uprave za nekretnine i izvje$taju CRPS-u. Na pisanju i sacinjavanju ovog teksta radila je zajedno
sa koleginicom Milkom Tadi¢, oko svega §to je napisano u ovom tekstu su se slozili i nije bilo
djclova u tekstu koji je pisala samo ona. Istakla je da je pod pojmom bahanalije podrazumijevala
ono o ¢emu je ¢ula da se desavalo u vili koja je bila vlasni§tvo tuZioca, te pod tim pojmom mislila
na dogadaj u vezi afere S.C. koji je kasnije dobio sudski epilog. Nije imala uvid u dokument u
kome bi pisalo da je tuZilac vlasnik firme Caldero jer da je takav dokument imala to bi i objavila u
tekstu, vec je u tekstu pisala o tome kakva je veza tuZioca sa firmom Caldero, ali ne zna ko je
osniva¢ firme Caldero. -

Na pitanje suda tuZena je odgovarila da u vrijeme kada je tekst napisan i prije objavljivanja
teksta nije pozivala tuZioca da bi se upoznao ili izjasnio na sadrzinu teksta koji se objavljuje jer je
isti tada bio nedostupan i drfavnim organima Republike Stbije, pa ga tako nije ni mogla
kontaktirati prije objavljivanja ovog teksta. Na pitanje pun.tuZenih tuzena je odgovarila da je list
Monitor imao u posjedu optuznice koje su podignute protiv tuzioca u vtijeme kada su podizane te
optuZnice, ali nije imala uvid u optuZnice prilikom pisanja teksta jer nije bilo potrebe da se visi
uvid u neito §to je veé ranije izvrien uvid, dok je u momentu pisanja spornog teksta znala Sta je
sadrzina tih optuznica. Zaklju¢ak o vezi tuZioca sa politickim vthom Crne Gore temeljila je 1 na
fotografiji koju je tuZilac objavio, a na kojoj su pored tuZioca i lica iz politickog vtha Crne Gore.

Sud je odbio predlog za izvodenje dokaza vrSenjem uvida u izvod iz CRPS-a za firmu
B&Games od strane 1-6, uvid u izvod iz CRPS za DOO "L-Mar" Budva strana 1-5, izvod iz
CRPS za “B&J” Montenegro Budva stranu 1-13, uvid u CRPS za DOO “Klub 88” Budva, izvod
iz CRPS za AD “Ski resort - Kola$in 14507, izvod iz CRPS za DOO “Anagusta” Budva, uvid u
izvod iz CRPS za DOO "CPL Montenegro" Budva, uvid u izvod iz registra za DOO "DL
Montenegro", uvid u izvod iz registra CRPS za DOO “BDM”, uvid u izvod iz registra za DOO
BP Montenegro, uvid u izvod iz registra za DOO BI Montenegro, izvod iz CRPS za DOO
"R.VE.Monte marina, nalaze¢i da predloZeni dokazi nemaju znacaj za odluku u ovom sporu s
obzitom da sud ne vidi vezu izmedu tuZioca i firmi oznacenih u ovim izvodima niti se u istima
pominje tuZilac kao vlasnik ili osniva¢, a na koju vezu nije mogao ukazat ni pun. tuzenih. Sud je
odbio predlog za izvodenje dokaza vtienjem uvida i u sve izvode iz CRPS-a koje je pun.tuzenih
dostavio uz odgovor na tuzbu s obzitom da su isti dostavljeni u fotokopiji i da je njihova
autenti¢nost za ovaj sud bila sporna. Odbijen je i predlog za izvodenje dokaza sasluSanjem tuzioca
u svojstvu parniéne stranke s obzirom da po ocjeni suda utvrdivanje novcane naknade
nematetijalne §tete predstavlja ptimjenu materijalnog prava koju sud odmjerava shodno
odredbama Zakona o obligacionim odnosima (Pravni stav zajednicke sjednice Saveznog suda,
republi¢kih i pokrajinskih sudova i Vrhovnog vojnog suda od 17.05.1979. godine), te da je kod
ovakvih sporova spora sud duZan utvrditi i ocijeniti da li su lina dobra tuZioca mogla biti
povrijedena radnjama tuZenih, a §to se sve procjenjuje prema objektivnom kriterijumu i tome da ki
bi u identi¢noj situaciji prosje¢ni osjetljiv pripadnik iste zajednice koji se nalazi u drustvenoj
poziciji sliénoj tuZiodevoj doZivio ponasanje tuZenog kao sopstvenu uvtedu i povredu casti 1
ugleda, te imao u vidu da i prema standardima suda u Strazburu Steta nastaje povredom ljudskih
prava i ta povteda jeste predmet zadtite Konvencije, dok predmet zaStite nijesu zdravstveni
problemi koji nastaju u psihickoj sferi tuZioca. Sa tih razloga odbijen je i predlog za izvodenje
dokaza viestaCenjem po vjestaku neuropsihijatrijske struke jer sud nalazi da je takvo vjestacenje

6




bezpredmetno. Sud je odbio predlog 1 za izvodenje dokaza sasluSanjem sviedoka Mila
Dukanovica, jer sud nalazi da to nije od znacaja za ovaj spor imajuci u vidu sadrzinu tuZzbe 1
navode tuzbe u dijelu kojima tuzilac tvrdi da su mu povrijedeni Cast 1 ugled.

Sud je cijenio provedene dokaze, svaki posebno i sve zajedno savjesno i brizljivo shodno
cl. 9 ZPP-a, pa je odlucio kao u izreci presude.

Nesporno je medu strankama da je trecetuZeni dana 18.03.2011. godine u nedjeljniku
"Monitor" objavio tekst pod naslovom "U mreZi" na stranama 8 - 12, da su prvotuzena i
drugotuzena novinari - autori koji su sacinili sporni tekst, kao i da je tekst prezentovan i na
internetu na web stranici “monitor.co.me”.

Sporno je da li je trecetuzeni u skladu sa odredbama Zakona o medijima objavio
reagovanje tuzioca na sporni tekst, kao i da li je sadrzina spornog teksta bila podobna.da povrijedi
¢ast i ugled tuZioca.

Iz cinjeni¢nog utvrdenja u postupku sud zakljucuje, a sto nije ni sporno medu strankama
da je sporni tekst objavljen na stranama 8, 9, 10, 11 i 12 u broju objavljenom dana 18.03.2011.
godine, da je tekst objavljen u rubrici pod naslovom "fokus", da je na strani 8 pored naslova teksta
"u mrezi" objavljena i fotografija tuZioca na polovini te strane. Nadalje sud zakljucuje da je
treetuzeni u nedjeljniku Monitor dana 01.04.2011.godine u rubrici "inbox" objavio reagovanje
tuzioca na strani 60 tog broja pod naslovom "Uzalud Suboti¢ prijeti".

Iz prethodnog sud nesporno zakljucuje da je treCetuZeni postupajuci na ovaj nacin,
postupio u suprotnosti sa odredbom clana 28 st. 1 Zakona o medijima, pa su stoga po ocjeni ovog
suda ispunjeni uslovi u smislu ¢l. 206 ZOO da sud naloZi trecetuzenom da na svoj trosak objavi
ovu presuduy, jer je takvim nezakonitim postupanjem provrijedio prava licnosti tuZioca, koja su mu
garantovana zakonom i Ustavom.

Naime, u smislu ¢l. 26 citiranog zakona svako fizicko i pravno lice ima pravo na ispravku i
odgovor kada smatra da je, putem objavljenog programskog sadrzaja povrijedeno neko njegovo
ustavom ili zakonom ustanovljeno pravo, objavljivanje ispravke ili odgovora moze se traZiti u roku
od 30 dana od dana objavljivanja programskog sadrzaja, pri ¢emu se mora navesti programski
sadrzaj, na koji se odgovor ili ispravka odnose, dok se pod odgovorom u smislu tog zakona
podrazumijeva informacija kojom se argumentovanim navodima pobijaju, sustinski ispravljaju ili
dopunjuju navodi u objavljenom programskom sadrzaju. Nadalje, citiranom odredbom clana 28
tog zakona propisano je u stavu prvom da se ispravke i odgovor moraju objaviti bez izmjena i
dopuna, na istoj strani Stampe u kojem je objavljen programski sadrzaj na koje se ispravke i
odgovor odnosi, stavom drugim da se ispravke i odgovor objavljuju u prvom a najkasnije u
drugom broju §tampe, po prijemu ispravke ili odgovora, kao i da ispravke ili odgovor ne smiju biti
ne srazmjerno duzi od programskog sadrzaja, odnosno od dijela programskog sadrzaja na koji se
odnosi.

U konkretnom slucaju ocigledno je da trecetuZeni nije postupio u skladu sa citiranim
zakonskim odredbama.

Jet, nesporno je za ovaj sud da je tuzilac blagovremeno u smislu ¢l. 26 citiranog zakona
dostavio reagovanje koje ima karakter odgovora u smishu ¢l. 27 tog zakona, ali da tuzeni nije
ispunio svoju zakonsku obavezu i odgovor objavio u smishu ¢l. 28 tog zakona. Takav zakljucak
prije svega proizilazi iz Cinjenice da je sporni tekst, kao programski sadrzaj na koji se odnosi
reagovanje tuzioca objavljen na stranama 8 do 12, dok je reagovanje tuZioca objavljeno na strani
60. Nadalje, sporni tekst je obavljen u rubrici "fokus", Sto eksplicitno ukazuje na programski
sadtZaj koji ima centralno mjesto u tom broju lista i govori o temi, a sadrzi informacije koje su po

7




ocjeni urednistva lista u centru paznje javnosti, ili bi to trebale biti. Odgovor tuzioca - njegovo
reagovanje, objavljen je u dijelu lista pod nazivom "inbox" odnosno u onom dijelu u kojem se
objavljuju pisma citalaca. Sasvim je razumljivo da je ovo periferni dio lista, odnosno da list koji
izlazi iz Stampe ne mora sadrzati i rubriku "inbox" jer je ocigledno da se ova rubrika sastoji od
pisma Citalaca, a ne od autorskih tekstova novinara i urednistva tog lista, pa ako nema pisama
Citalaca, onda nema ni ove rubrike. Ocigledan je stoga zaklju¢ak suda da odgovor - reagovanije
tuzioca trecetuzeni nije objavio kako to zakon nalaZe na istoj strani na kojoj je objavljen
programski sadrZzaj, ve¢ na onim stranama koje ¢ak i nijesu obavezan dio ovog lista, ¢ime je po
ocjeni suda povrijedio pravo tuzioca koje mu obezbjeduje citirani zakonom kao i ¢lan 49 Ustava
Crne Gore. Pri tome, treetuZeni nije postupio i u smislu zakonske odredbe koja nalaze da se
odgovor objavi bez ispravke, a to imajuéi u vidu da je odgovor — reagovanje objavio pod
naslovom "Uzalud Suboti¢ prijeti", §to svakako nije mogao biti sastavni dio odgovora, veé je
naslov koji je odredio urednicki tim trecetuZenog.

Nadalje, opisano postupanje trecetuzenog u suprotnost je i sa rezolucijom (74) 26 o pravu
na odgovor - polozaju pojedinca u odnosu na stampu koju je usvojio Komitet Ministara savijeta
Evtrope 02.07.1974 godine na 233. sastanku zamjenika ministara, kojom rezolucijom se ukazuje na
osnovne principe slobode izrazavanja u skladu sa ¢l. 10 Evropske konvencije o ljudskim pravima,
duZznostima i odgovornostima u cilju ostvarivanja te slobode, naro¢ito u vezi sa zatitom ugleda i
prava drugih, potrebi da se pojedincu stave na raspolaganje odgovarajuéa sredstva da se zastiti od
informacija koje sadrze netacne Cinjenice koje se na tog pojedinca odnose, i da mu se obezbijedi
pravno stedstvo protiv objavljivanja informacija koje predstavljaju uplitanje u njegov privatni zivot
ili napad na njegovo dostojanstvo, Cast ili ugled a koje se stavljaju na raspolaganje javnosti putem
medija, te potrebu i interes javnosti da dobije informacije iz razli¢itih izvora, pa Komitet Ministara
preporucuje Vladama clanicama da, kao minimum, poloZaj pojedinca u odnosu na medije bude u
skladu sa naCelima koja su ovom rezolucijom precizirana, da kada je tije¢ o informacijama koje se
odnose na pojedince, a koje je objavio bilo koji mediji, taj pojedinac ¢e imati ostvarivu moguénost
da objavi, bez nepotrebnog odlaganja ispravku neta¢nih cinjenica koje se na njega odnose, a za
koje je on opravdano zainteresovan da budu ispravljene, s tim da te ispravke dobiju, u mjeri u
kojoj je to moguce, isti znacaj koji je imala prvobitno objavljena informacija.

U tom praveu je i smisao nacela 4 Kodeksa novinara Crne Gore kojim je propisano da je
obaveza novinara da isprave i dopune neta¢nu informaciju pridrzavajuéi se pravila da ispravka
mora bit istaknuta na odgovarajuci nacin, §to podrazimijeva na istom mjestu na kom je objavljen i
tekst na koji se ispravka odnosi.

Stoga, jasan je zakljucak ovog suda da minimum garancija koji propisuje ova rezolucija, a
koje su precizno definisane i uoblicene navedenim odredbama Zakona o medijima i Kodeksom
novinara CG, treCetuzeni nije ispostovao i nije postupao u skladu sa tim propisima, da je ovakvim
postupanjem povtijedio pravo tuZzioca na odgovor zbog cega postoji odgovornost i trecetuzenog,
kao osnovaca lista, da postupi u smislu citiranog ¢lana 206 ZOO, pa je sud odlucio kao u stavu I
izreke presude i obavezao treCetuzenog da ovu presudu objavi na nadin kako je to precizirano
izrekom presude.

Po ocjeni ovog suda ovakvom odlukom, odnosno iztricanjem obaveze treetuZenom da
objavi presudu, samo se umjereno zalazi u prostor uredivacke politike lista, pa ova odluka
predstavlja srazmjernu mjeru cilju kome se tezi, u konkretnom slucaju zastiti prava i ugleda drugih,
kako je to zakljuCio i Evropski sud u Strazburu u presudi Radio Francuska i drugi protiv
Francuske. Da nalog da se objavi presudu, kao $to je u konktetnom slucaju, moZze biti mjera

8




srazmjerna pretrpljenoj Steti i da moze da predstavlja odgovarajuce obestecenje za tuzioca tako sto
¢e informisati javnost o njegovom reagovanju i informacijama kojima negira sadrzinu spornog
teksta, te da stoga ne predstavlja nesrazmjerno mijesanje u demokratskom dru$tvu, proizilazi 1 iz
presude Evropskog suda u slucaju Sosiete prisma press protiv Francuske. Nadalje i u presudi tog
suda Melnychuk protiv Ukraine Evropski sud nalazi da je pravo na odgovor znacajni element
slobode izrazavanja, da potpada pod ¢lan 10 Konvencije, te da su mediji slobodni da ostvaruju
svoju uredivacku politiku, osim u izuzetnim slucajevima, kao §to je objavljivanje demantija,
izvinjenja ili presude u slucajevima klevete.

Prilikom odlu¢ivanja o ovom zahtjevu sud je cijenio i iskaz prvotuzene, koja 'se nalazi na
mjestu izvténog direktora lista Monitor, koja je izjavila da je reagovanje tuzioca objavljeno u dijelu
gdje se objavljuju pisma Citalaca, te da nikada ranije, a Sto je uobic¢ajna praksa u tom listu
reagovanje nekog lica nije objavljeno na nekom drugom mjestu u listu osim u rubrici pisma
gitalaca kao pismo, §to ista smatra da je postupanje u skladu sa Zakonom o medijima. Ovakvi
razlozi su pravno neprihvatljivi, s obzirom da se uredivackom praksom nekog lista ne moze
derogirati zakonska norma, niti prava koja su zagarantovana Ustavom, Medunarodnim aktima i
standardima suda u Strazburu. Pri tome, tumacenje prvotuzene da je takvo postupanje u skladu sa
Zakonom o medijima nepravilno je a sa razloga koje je sud prethodno naveo, dok se iz ovakve
prakse tog lista moZe jedino zakljuciti da se na taj nacin vrijeda pravo svakog lica koje u tom listu
tra%i da se objavi njegov odgovor na neki programski sadrZaj koji objavi treCetuzent.

Sud je nadalje cijenio da li je sadrZina spornog teksta mogla da povrijedi cast 1 ugled
tuzioca.

U tom pravecu sud je posao od navoda iznijetih u tekstu kojima se tuzilac oznacava kao lice
koje je u bliskim poslovnim vezama sa viSe lica koja su oznaCena u tom tekstu, da se ta veza
ostvaruje preko firme Caldero Trading Limited (CTL), za koju se u tekstu tvrdi da je u direktnoj
vezi sa tudiocem, odnosno da je to "Suboti¢ev (ili Canetov) Caldero”, da je preko firme Caldero
tuzilac povezan sa firmom ,,Beppler&]Jacobson*, koja firma je jedna od klju¢nih, kako se navodi u
tekstu, preko koje je novac od sumnjivih poslova ,,mogao biti vracen™ u Crnu Goru, a preko koje
firme tuilac posjeduje velike povriine zemljista u Kolasinu. U tekstu se dalje iznosi i sumnja da se
kod nekih poslovnih banaka u kojima je tuzilac imao deponovana stedstva nalazi i novac
crnogorskog politickog i poslovnog vrha. Nije sporno i da je u tekstu iznijeta tvrdnja da tuzilac
pod svojim imenom nema imovinu u Crnoj Gori, te da je ranije zvani¢no imao vilu na Svetom
Stefanu, koja je, kako se navodi u tekstu, poznata po luksuzu 1 bahanalijama.

Prema tome, kao §to se moe zakljuciti sporni tekst prikazuje tuzioca kao lice koje posluje,
saraduje, povezan je i dovodi se u vezu sa vise lica iz javnog i politickog zivota Crne Gore, kao 1 sa
nekim licima koja se ne mogu smattati ucesnicima javnog Zivota (ili su barem nepoznati ovom
sudu), te i u vezi sa vise poslova i transakcija koje su u Crnoj Goti izviSene, 2 koji poslovi su po
mi§lienju autora teksta sumnjivi ili su finansirani iz nelegalnih izvora novea.

Sud je dalje cijenio koja je ¢injeni¢na osnova postojala za objavljivanje ovog teksta, i to za
¢injeni¢ne tvrdnje koje je sud prethodno naveo.

U dokaznom postupku sud je izvt$io uvid u izvode iz CRPS, i nesporno izveo zakljucak, a
koji ni stranke nijesu osporile, da kod tog registra ne postoji nijedan dokument u kome se tuZzilac
navodi ili oznacava kao vlasnik ili suvlasnik nekog pravnog lica koje je navedeno u tekstu. Isto
tako ni autori teksta u svojim iskazima nijesu sporili da nijesu imali u posjedu dokument, ili 1zvrsili
uvid u dokument iz kog bi se moglo zakljuciti da je tuZilac vlasnik firme Caldero, ili neke druge
firme koju su naveli u tekstu, ve¢ tvrde da su imali posredna saznanja o firmama koje su bile u

9



i - z

vlasnistvu tuzioca preko kojih je tuzilac osnovao firmu Caldero, pa su preko toga zakljudile da je i
firma Caldero firma ,,iza koje stoji tuzilac*.

Stoga sud zakljucuje da su cinjenicni iskazi u tekstu koje su iznijeli autori teksta bili produkt
samo subjektivnog novinarskog zakljucivanja i misljenja prvotuzene i drugotuzene, odnosno kako
je to prvotuzena kazala njenog logickog novinarskog razmisljanja, ali ne i zakljucci koji bi bili
utemeljeni na javnim ispravama ili dokumentaciji. Nadalje, u spornom tekstu se ne tretiraju djela,
radnje ili lica sa kojima je tuzilac poslovao i saradivao, a u vezi kojih radnji se vodi krivicni
postupak protiv tuzioca pred nadleznim organima drugih drzava, a $to bi po misljenju ovog suda,
sasvim bilo opravdano i u interesu javnosti pruziti informacije citaocima o radnjama koje su
predmet tih optuznica, te u vezi sa tim radnjama istrazivati sa aspekta novinarske struke
povezanost tuzioca u izvr$enju takvih radnji sa licima iz Crne Gore, kao i u kojoj mjeri se te radnje
mogu odnositi i na lica i poslove koji se obavljaju na teritoriji Crne Gore. Autori teksta to ne rade,
vec opisuju sasvim druge poslovne veze i radnje za koje oni smatraju da ih je pocinio ili da iza njih
stoji tuZilac, zajedno sa licima koja su oznacena u spornom tekstu, pozivajuci se na sadrzinu tih
optuznica, ali koje optuznicu nijesu koristili kao neposredan izvor prilikom pisanja teksta, kako to
navodi drugotuzena.

Sud stoga nalazi da su autori teksta iznosedi svoje sudove i zakljucke sugerisali ovakvim
pisanjem da je nesporno i potpuno tacno ono §to se navodi u tekstu ¢ime je po ocjeni suda
njihovo miSljenje iznijeto u ovom tekstu, nepotpuno u pogledu forme tog iskaza. Jet, tuZzene kao
autori teksta na¢inom prezentacije svojih zakljucaka stvaraju utisak kod citaoca potpune
pouzdanosti onoga §to su napisale, a u svojim iskazima pojasnjavaju da je sve nesporno, iako je
tuzilac sve negirao i osporio. Iako se u tekstu autori pozivaju na ,,inostrane optuznice®, nigdje se
ne navodi da ono §to je predmet spornog teksta nije predmet optuznica i postupaka koji se vode
protiv tuZioca, odnosno Sta je autenticno prenijeto iz sadrzine tih optuznica, a $ta je zakljucak
autora teksta. Autoti u tekstu ne prave razliku i ne obavjestavaju citaoca $ta je njihov subjektivni
novinarski zakljucak do kog su dosli istrazivanjem, a $ta je utemeljeno na dokumentima i samim
tim nespotno. Iako se pozivaju na dokumentaciju, nigdje ne izdvajaju koje zakljucke su donijeli na
osnovu dokumenta, a koji zakljucak su postedno izveli, na osnovu drugih dokaza. U tekstu se za
one tvrdnje i ¢injenice za koje se navode da su nesporne i poznate, ne navodi iz Cega se zakljuCuje
da su poznate, niti ko je te ¢injenice ucinio nespornim, niti se ukazuje da postoje okolnosti koje bi
navodile na sumnju o nespornosti.

Prema tome, na ovaj nacin kada bi se saopstavale informacije gradanima, a imajudi u vidu
formu u kojoj je ovaj tekst sadinjen, po ocjeni suda Citaocu bi se sugerisalo kakav zakljucak treba
imati i ste¢i o licu o kojem se pise, u ovom slucaju o tuZiocu, pri ¢emu se ne ostavlja Citaocu
moguénost da ima i drugaciji zakljucak, a to s obzirom na nacin kako je informacija saopstena.

Za ovaj sud je sasvim razumljivo da poslovanje tuZioca 1 njegove poslovne veze sa licima u
Crnoj Goti jeste pitanje od javnog interesa. Nadalje nije sporno i da je tuZilac javna licnost koji je
svojevoljno za$ao u javnu sferu Zivota u Crnoj Gori, zbog Cega je izlozen vecoj paznji javnosti i
strozijoj kritici koju treba i mora trpjeti. Medutim, po ocjeni ovog suda Cinjenica da je tuZilac javna
licnost i da se protiv njega vode postupci u Stbiji i u Italiji koji nijesu prema saznanju ovog suda
pravosnazno okoncani, ipak ne daje za pravo tuzenima da o njemu saopstavaju informacije u
formi kako je to ucinjeno ovim tekstom.

Sud nadalje nalazi i da dio teksta u kome se navodi da je tuZilac na Svetom Stefanu imao
vilu Montenegto, poznatu po luksuzu, ali i "bahanalijama", predstavlja ¢injenicni iskaz koji je opet
po svojoj formi nepotpun, a koji pti tome zadire i u privatnu sferu Zivota tuZioca, iako tu ¢injenicu

10




tuzene uporno negiraju. U odgovoru na tuzbu pun.tuzenih je dao prihvatljivo tumacenje pojma
bahanalije, koje je pri tom ipak nepotpuno, jer ovaj pojam se prema definiciji danas cesto koristi 1
kao metafora za raskalasne zabave ili orgije na kojima saucesnici konzumiraju velike koliCine
alkoholnih pi¢a, ali su prvotuzena i drugotuzena eksplicitno negirale ovakve navode svog
punomoénika, s tim da je prvotuzena navela da je taj pojam doveden u vezu sa seks trafikingom,
da je to mjesto bilo poznato kao mjesto desavanja takvih bahanalija, gdje su bile i brojne zrtve seks
trafikinga, dok drugotuzena u svom iskazu navodi da pod tim pojmom je podrazumijevala sve §to
se defavalo u vili Montenegro koja je bila vlasnitvo tuZioca, i da je pod tim pojmom mislila na
dogadaj u vezi afere S.C. koji je kasnije dobio sudski epilog. Sud nalazi da je i u ovom dijelu
¢injeni¢ni iskaz o tuZiocu nepotpun, jer se opet izostavlja bitni elemenat na osnovu kog bi Citalac
formirao kona¢no misljenje. Naime, tuZene su bile duZne objasniti na ¢emu su temeljile zakljucak
da je tuZilac lice u cijoj su se kudi odigravale ,,bahanalije”, pa su u cilju potpunog informisanja
&italaca trebale navesti na ¢emu su zasnovale zakljucak i tuziocu pripisali ovakvu negativnu
karakteristiku koju drustvo posmatrano sa aspekta morala ne odobrava, pa ako su to bili iskazi
svjedoka, kako to navodi prvotuzena, onda navesti da je to bilo na osnovu svjedockih iskaza, ako
je na osnovu nekog javnog dokumenta, onda citirati i taj dokument, ali isto tako citirati i navesti i
one dokaze — iskazi svjedoka ili neke isprave koje takvu tvrdnju 1 negiraju. Sud cijeni da sloboda
iztazavanja ne podrazumijeva ptipisivanje ovakvih negativnih karakteristika licima, pa i kada su u
pitanju javne li¢nosti, a da to ipak nije utemeljeno i na valjanim atgumentima. To §to su tuzene u
svojim iskazima objasnile da su preko ovakve tvrdnje o tuziocu, istog dovele u vezu sa poznatom
aferom seks trafikinga u kojoj je ucestvovala osoba sa inicijalima S.C., nije od znalaja imajudi u
vidu da se afera seks trafikinga i ne pominje u tekstu, te da se iz ovog iskaza Citaocu ne moze
nametnuti zakljuéak da se radi ba$ o tome dogadaju.

Odlutujuéi o dijelu zahtjeva za naknadu nematerijalne $tete sud je posao od toga da bi
takva osuda tuenih predstavljala mije$anje u slobodu izrazavanja, koje iako je propisano zakonom
(u & 207 ZOO), ne mora uvijek biti nusno u demokratskom dru$tvu, a sve u duhu ¢l 10
Evtopske konvencije za zadtitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. Naime, ¢1.10 Evropske
konvencije propisano je pravo na slobodu izraZavanja koje obuhvata slobodu misljenja i slobodu
dobijanja ili saopitavanja informacija i ideja bez mije$anja drzavnih vlast i bez obzira na granice, a
koje pravo u smislu st. 2 tog clana povladi sa sobom duZnost i odgovornost 1 koje moze bit
podvrgnuto odredenim formalnostima, uslovima, ograni¢enjima ili sankcijama koje su propisane
Zakonom i koje su neophodne u demokratskom dru$tvu radi zatite interesa koji su propisani tim
stavom.

Prije svega, ovaj sud polazi od temeljnih principa i standarda koji je utvrdio sud u
Strazburu, (presuda Lingens od 08.07.1966. godine) a to je da je $tampa obavezna da objavljuje
informacije 1 ideje o pitanjima o kojima se raspravlja na politickoj sceni dok javnost ima pravo da
takve informacije i ideje dobije, ali sve to uz obavezu $tampe da ne smije da prekoraci utvrdene
granice naro¢ito u pogledu zaStite ugleda drugih, pri ¢emu je to pravo novinara da objavi
informacije o pitanjima od opSteg interesa, zaStiCeno Konvencijom samo pod uslovom da
postupaju dobronamjerno i na osnovu ta¢nih &njenica i da pruZaju "precizne i pouzdane”
informacije u skladu sa novinarskom etikom, (presuda tog suda u slucaju Fressoz i Roire iz januara
1999. godine), te da uprkos ,,istaknutoj ulozi® §tampe u pravnoj drZavi, ona mora da postuje
odredene granice zbog Cega ostre kritike na radun li¢nog i profesionalnog integriteta trebaju bit
dobronamjerne i u skladu sa novinarskom etikom (Prager i Oberschlick protiv Austtije, Gaudio
protiv Italije). Ovaj sud je dalje imao u vidu i princip da nije prihvatljiva ideja da novinar moze da

11




formulie kriticke sudove samo pod uslovom da moze da dokaze njihovu istinitost s obzirom da je
§tampa duzna da saopstava informacije o svim pitanjima od opsteg interesa (slucaj Dalban protiv
Rumunije).

Prema tome, sud nalazi da sporni tekst svojom sadrzinom tretira pitanje od opsteg javnog
interesa, da se odnosi da javnu licnost, da se zakljucci autora teksta mogu smatrati kao njihovi
kriticki sudovi, da ti kriti¢ki sudovi su predstavljali rezultat novinarskog istrazivanja, te da je pravo
javnosti bilo da primi ove informacije. Cinjeni¢ne tvrdnje koje su autorti iznijeli u tekstu ne prelaze
granice novinarske slobode koja podrazumijeva i izvjesnu dozu pretjerivanja, pa cak i ako ne
mogu sa potpunom vierovatnocom dokazati sve navode iz teksta. Isto tako tuzilac nije dokazao
sudu da je postojala moguénost da tusene ostvare kontakt sa njim i prije objavljivanja spornog
teksta, kako bi mu pruzili moguénost da se o tome izjasni, na koju ¢injenicu su tuzene ukazivale u
svojim iskazima tvtdnjom da je ruzilac lice za kojim je raspisana potjernica te da stoga i nijesu
pokusavali stupiti sa njim u kontakt jer je nedostupan i drZavnim organima. U tom pravcu
punomocnik tuzioca osim tvrdnje da tuZilac Zivi u Svajcarskoj nije ponudio nijedan dokaz iz kog
bi se moglo zakljuciti da je tuzilac bio cijelo vtijeme dostupan za komentar na navode iz teksta, i
to ptije objavljivanja teksta.

S druge strane pak, sud zakljucuje da je forma u kojoj je saopsten ovaj iskaz nepotpuna, jer
je iskaz saopsten na nacin da je ono §to je sadrZina teksta sasvim pouzdano utvrdeno pti Cemu se
ne ostavlja moguénost 1 za drugadiji zakljucak, niti se u skladu sa na¢elom 3 Kodeksa novinara
Crne Gore, razdvajaju nesporne cinjenice od komentara.

Odmijeravajuéi u konkretnom slu¢aju da li postoje ,,relevantni 1 dovoljni razlozi* (presuda
suda u Strazburu Vogt protiv Njemacke) da bi se ogranicila sloboda izraZavanja a u cilju zaStite
prava drugih, u konkretnom sludaju tuZioca, sud zakljucuje da sporni tekst svojom sadrzinom nije
mogao prouzrokovati dusevne patnje kod tuZioca koje bi s obzirom na okolnosti slucaja,
intenzitet i vrijeme trajanja duSevnih bolova opravdali dosudenje naknade nematerijalne Stete, pa
je sud odbio tuzbeni zahtjev u dijelu kojim je traZeno da se tu¥eni obavezu da solidarno tuZiocu
naknade nematerijalnu Stetu na ime pretrpljenih dusevnih bolova i odludio kao u stavu II izreke
presude.

Sud pri tome nalazi da ne postoji ni dovoljno kiiterijuma da bi se pretrpljena nematetijalna
Steta indivdualizirala ocjenom posebnih svojstava turioca. Naime, kod ocjene postojanja dusevnog
bola kao prvog uslova za dosudivanje nematerijalne $tete sud polazi od vrijednost povrijedenog
dobra i natina na koji je povreda ucinjena, na nadin §to ove elemente objektivizira tako $to uzima
u obzir reakciju na povredu prosjecnog lica koji se nalazi u drudtvenoj porziciji sli¢noj tuzioCevoj,
pri ¢emu se uvijek mora voditi racuna i o liénim svojstvima ostecenog. U toku postupka tuzilac
nije sudu pruio dovoljno dokaza o posebnim li¢nim svojstvima i 0 ugledu u sredini u kojoj Zivi,
osim tvrdnji koje nije potkrijepio, pa stoga sud i zakljutuje da okolnosti slucaja ne opravdavaju
dosudenje ove naknade.

Po ocjeni suda, objavljivanjem ove presude tuZilac ce ostvariti punu satisfakciju za
pretrpljenu $tetu, pa bi dosudenje i novéane naknade nematertijalne Stete bilo u suprotnosti sa
ciljem kome ta naknada sluzi. U tom pravcu sud je imao u vidu i zaklju¢ak Zajednicke sjednice
Saveznog suda, vrhovnih sudova republika i pokrajina i Vthovnog vojnog suda od 15.10.1986.
godine kojim se predvida moguénost kumulacije dva oblika nematerijalne $tete (nenovéanog —
objavljivanje presude i novCanog — naknada &tete u novcu) samo u sluCajevima kada se
nenovéanom naknadom osteéenom ne pruzi puna satisfakcija u skladu sa ciljem kome naknada
nematerijalne $tete sluZi i kada su ispunjeni uslovi iz ZOO.

12




	li;na karta 002
	li;na karta 003
	li;na karta 004
	li;na karta 005
	li;na karta 006
	li;na karta 007
	li;na karta 008
	li;na karta 009
	li;na karta 10
	li;na karta 11
	li;na karta 12
	li;na karta 13

