
  

 
 
 
 

 
Podgorica, 30.12.2013. 

Portal ”Cafe del Montenegro” 

Aleksandra Obradović, urednica 

 

Poštovana g-đo Obradović, 
 
u prilogu dostavljam moje reagovanje na tekst koji ste objavili na portalu „Cafe del 
Montenegro” (CdM), u subotu 28. decembra 2013, pod naslovom „Riječ, slika i neprijatelj: 
Gorjanc-Prelević stala u odbranu reketaškog novinarstva”, i, ponovo, moje otvoreno pismo 
članovima Organizacionog odbora konferencije „Riječ, slika, neprijatelj” od 19. decembra 
ove godine, koje nijeste objavili. 
 
Upozoravam da ste prekršili Kodeks novinara Crne Gore objavljivanjem reagovanja na 
moje pismo, koje CdM ni prethodno, a ni istovremeno sa reagovanjem nije objavio, iako je 
pismo poslato svim medijima 19.12.2013, odmah istaknuto na internet stranici NVO Akcija 
za ljudska prava www.hraction.org, istog dana objavljeno i na portalu Vijesti, portalu 
PCNEN, a onda i u štampanom izdanju Vijesti i Monitoru. Konkretno, prekršili ste član 1 
Kodeksa novinara Crne Gore, tumačen u skladu sa smjernicom ”Tačnost” (1.2b) koja glasi: 
”Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, 
novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem 
jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem.”  
 
Kada objavite reakciju na nešto sa čime prethodno ili istovremeno nijeste odgovarajuće 
upoznali Vašu publiku, tada očigledno neadekvatno naglašavate jedan aspekt priče i 
izvještavate jednostrano. U mom reagovanju na tekst koji ste objavili svakako neću, samo 
za Vaše čitaoce, ponavljati brojne argumente koje sam prvobitno iznijela u otvorenom 
pismu, pa ste, propuštajući da objavite to pismo bar istovremeno kada i reakciju na njega, 
neposredno nanijeli štetu i meni i čitaocima portala CdM. 
 
Takav pristup je suprotan i članu 2 Kodeksa, prema kome je novinar dužan da brani pravo 
na slobodan komentar i kritiku, koje sam upotrijebila 19. decembra, javno reagujući na 
kvalitet javne izložbe. 
 
Očekujem da u skladu s obavezama prema Ustavu, Zakonu o medijima i Kodeksu novinara 
Crne Gore, u cjelosti i odgovarajuće povezano objavite moje prethodno obraćanje 
članovima Organizacionog odbora Konferencije „Riječ, slika, neprijatelj” i priloženo 
reagovanje na njihovo reagovanje, koje ste objavili 28.12.2013.  
 
Tea Gorjanc-Prelević,  
izvršna direktorica NVO Akcija za ljudska prava 

 

       M
o

sk
o

vsk
a b

b
, 8

1
 0

0
0

 P
o

d
go

rica, C
rn

a G
o

ra     T
/F

: +
3

8
2

 2
0

 5
1

0
 0

4
0

; +
 3

8
2

 2
0

 5
1

0
 0

4
1

     E
-m

ail: h
ra@

t-co
m

.m
e        w

w
w

.h
ractio

n
.o

rg                     

http://www.hraction.org/


  

ODGOVOR NA REAGOVANJE ORGANIZATORA KONFERENCIJE  
„RIJEČ, SLIKA I NEPRIJATELJ” 

30.12.2013. 
 
U nedostatku argumenata za osporavanje moje kritike izložbe, koja uključuje odbranu više 
desetina naslovnica dnevnih listova Vijesti i Dan, kao i šest primjera naslovnica nedjeljnika 
Monitor kao legitimnih pojava slobode izražavanja, Vujović i navedena udruženja 
pokušavaju da moje stavove i rad saradnika u Akciji za ljudska prava prikažu pristrasnim 
samo zato što je moj suprug akcionar 3,5% udjela u nedjeljniku Monitor, jer je, prije 
nekoliko godina, zajedno sa drugim građanima, skromnim ulaganjem spriječio da 
finansijski propadne taj jedini politički nedjeljnik u Crnoj Gori. Ovaj minorni procenat 
učešća u vlasništvu ni po jednom zakonu u Crnoj Gori nije dovoljan da bi se tzv. povezana 
lica mogla podvesti pod sukob interesa. Monitor ne ostvaruje profit, moj suprug nije primio 
ni jednu dividendu niti bilo kakvu materijalnu korist od tog udjela, niti ima bilo kakav uticaj 
na uređivačku politiku. S druge strane, u izvještajima Akcije za ljudska prava o 
samoregulaciji medija, Monitor je kritikovan jer nije obezbijedio samoregulaciju i notirano 
je više primjera kršenja Kodeksa od strane tog nedjeljnika nego što ih je primjetio i sam 
Medijski savjet za samoregulaciju, koji me neosnovano optužuje za pristrasnost prema 
Monitoru.  
 
Umjesto brige za interese britanskih poreskih obveznika, koji finansiraju Akciju za ljudska 
prava, gospodin Vujović, čiji rad neposredno plaćaju crnogorski poreski obveznici kao 
izvršnog sekretara Medijskog savjeta za samoregulaciju i predsjednika Savjeta Agencije za 
elektronske medije, trebalo je da se postara da argumentima može da opravda svoj rad i 
stavove, umjesto što neutemeljeno optužuje i vrijeđa neistomišljenike. 
 
Kolektivan stav udruženja koji okupljaju i veliki broj crnogorskih medija iskazan u 
reagovanju zaslužuje da predstavim sve niske udarce koje sam dobila umjesto 
argumentovanog odgovora na kritiku izložbe ”Riječ, slika i neprijatelj”. Podsjećam, za 
izložbu sam tvrdila, na osnovu više desetina konkretnih i obrazloženih primjera, da više liči 
na sprečavanje kritike vlasti i slobode izražavanja nego što ukazuje na kršenje 
profesionalnih standarda od tri medija koji su tamo pretežno istaknuta na stub srama. 
Nijedan moj argument nije pobijen, niti je uopšte pokušano da se s njima polemiše.  
 
Posebno je neistinito u reagovanju organizatora konferencije da su Vijesti naručile moju 
kritiku izložbe i da su je jedino Vijesti objavile - obje tvrdnje su netačne, a prva je za mene i 
uvredljiva; 
 
da sam se prihvatila da budem advokat medija i prakse da žrtve deportacije iz ’92. budu 
proglašene krivima, da pobjeda Obame bude proglašena kao veliki poraz zvanične Podgorice, 
da visoki evropski zvaničnici budu okrivljeni da su plaćenici istog režima – ništa što sam 
ikada napisala, nijednog razumnog čovjeka ne može da navede na takav zaključak;  
 
da sam pokrenula projekat monitoringa Medijskog savjeta za samoregulaciju sa ciljem da 
opstruiram ovo tijelo, i da sprovodim sopstveni monitoring medija u cilju relativizovanja svih 
kršenja profesionalnih standarda – cilj projekta nadzora samoregulacije u medijima je da 



  

podstakne objektivnu i kvalitetnu samoregulaciju. U tom cilju u saradnji s advokatom za 
medijsko pravo iz Londona izdajemo po dva biltena mjesečno o evropskim standardima 
slobode izražavanja, a svakih šest mjeseci objavljujemo izvještaje u kojima argumentovano 
ocjenjujemo rad postojećih samoregulatornih tijela, pa tako i Medijskog savjeta za 
samoregulaciju (MSS). Činjenica je da ovaj Savjet, na čelu sa Rankom Vujovićem, od početka 
kao opstrukciju doživljava ideju da bilo ko nadzire njihov rad, koji je, inače, finansiran 
novcem građana – iz državnog budžeta. Činjenica je i da nisu spremni da polemišu s našim 
analizama, koje pokazuju da su skloni da žmure na kršenja Kodeksa od strane medija koji 
su njihovi članovi, a s druge strane spremni da, i pogrešno ili neobrazloženo, kritikuju one 
koji to nisu, kao i da kritikuju paušalno, bez obrazloženja i pozivanja na konkretno načelo 
Kodeksa.  
 
Posebno je neutemeljena tvrdnja da izvještaji Akcije za ljudska prava o samoregulaciji 
imaju za cilj da relativizuju problem kršenja profesionalnih standarda, prikazujući ga kao 
sveopšte nepoštovanje standarda u kome niko nije nevin – naši izvještaji pokazuju stanje 
kakvo jeste, a ne kakvo bi neko želio da bude. I Evropska komisija u izvještaju o napretku 
Crne Gore za 2013. govori da primjena etičkih standarda ostaje izazov za većinu medija – 
što jeste poruka i naših izvještaja. Iako smo zabilježili da Dan prednjači u broju kršenja 
kodeksa od strane štampanih medija, a TV Pink od strane televizijskih stanica, to ne znači 
da se i drugi mediji, pogotovo javni servis TVCG i Pobjeda, u većinskom državnom 
vlasništvu, ne ističu kršenjima profesionalnih načela, što MSS nije uvijek primjećivao, 
pogotovo ne u odnosu na televizijske stanice koje su i njegovi članovi. Sudeći po nalazima 
naših izvještaja, u kojima se kritikuju i Dan i Vijesti i Monitor, neozbiljna je svaka 
kvalifikacija mene ili ljudi koji su radili na izvještajima kao pristrasnih. Uostalom, umjesto 
šamaranja, dajte argumente s kojima se može polemisati. U nekim slučajevima utvrdili smo 
više slučajeva kršenja Kodeksa kod Vijesti, Dana i Monitora i od samog MSS, ali se često, i 
obrazloženo, nismo složili s nalazima kršenja koja je utvrdio MSS. Isti je problem sa 
izložbom – nisam napisala da u crnogorskim medijima nema kršenja profesionalne etike, ili 
da Dan, Vijesti i Monitor ne krše ta pravila – o tome dovoljno govore naši izvještaji – 
problem je što je izložba tu pojavu pogrešno prikazala – u očigledno pretjeranoj namjeri da 
se sve ono s čim se njeni autori politički ne slažu netačno predstavi kao kršenje ljudskih 
prava i profesionalne etike. Ne bih se oglašavala da su autori izložbe pošteno rekli – ovdje 
smo okačili sve naslovnice sa političkim i drugim stavovima s kojima se mi ne slažemo. 
Međutim, oni su sve eksponate proglasili kršenjem ljudskih prava ili etičkih pravila. Jedino 
stručno časno i građanski odgovorno je suprotstaviti se argumentima takvom, u velikom 
broju slučajeva, pogrešnom stavu, koji neophodnu kritiku vlasti predstavlja kao društveno 
nepoželjnu i zabranjenu.  
 
Stil obračuna Vujovića i navedenih udruženja sa mnom, svjedoči o njihovoj nespremnosti 
na dijalog i uvažavanje drugačijeg mišljenja. Iako se u mom pismu njima ne može naći ni 
jedna uvredljiva lična kvalifikacija, oni me u njihovom reagovanju, bez ijednog razumnog 
argumenta nazivaju ”skribomanom pamfleta”, ”neznavenom”, ”nestručnom”, 
”samopromovisanom u medijskog eksperta”, ”koja se bavi poslom koji ne zna”, 
braniteljkom ”manipulacija” i ”reketiranja”, dok moj smiren i argumentovan nastup u 
pismu nazivaju ”agresivnim i nervoznim”, ”perfidnim”. Moje saradnike, autore izvještaja o 
samoregulaciji, Duška Vukovića i Marijanu Buljan, nazivaju nestručnim laicima i ekspertima 



  

pod navodnicima, a naš cilj relativizacijom kršenja profesionalnih standarda, bez ijednog 
argumenta koji bi iole stručno pobio naše tvrdnje.  
 
Neka sve te uvrede Vujoviću služe na čast. Međutim, posebno zabrinjava što 24 crnogorska 
medija, koji čine Medijski savjet za samoregulaciju, među kojima i javni servis i državna 
novina, nemaju ništa protiv ovako primitivnog nivoa obračuna s neistomišljenicima, koji se 
usude da argumentovano kritikuju rad Savjeta ili postavku jedne izložbe. U tome sad 
posebno prednjače portal CdM, Tv Pink i Pobjeda, koji uprkos obavezi novinara da brane 
pravo na slobodan komentar i kritiku, objavljuju reagovanje organizatora na moju kritiku 
izložbe koju nisu objavili. Kao da je ona Volterova – ne slažem se s Vama, ali ću do kraja 
braniti vaše pravo da to kažete – ovdje pretvorena u - samo probaj da nas kritikuješ, pa da 
vidiš kako znamo da ponizimo, u klan da svrstamo, da zaređamo po porodici... šta je tek 
onda sljedeće?! 
 
Tea Gorjanc-Prelević, 
Izvršna direktorica NVO Akcija za ljudska prava 
 
 


