»n

P.br.4007/13

OSNOVNI SUD U PODGORICI, sudija Miodrag Pesi¢, u pravnoj stvari tuZioca
Akcija za ljudska prava, koju zastupa punomoénik Dalibor Tomovi¢, advokat iz
Podgorice, protiv tuZzene Crne Gore, koju zastupa zakonski zastupnik-Zastitnik
imovinsko pravnih interesa Crne Gore, radi objave odgovora, nakon odrZane glavne
rasprave koja je zaklju&ena 25.02.2014. godine u prisustvu punomocénika tuZioca, te
zakonskog zastupnika tuzene, dana 26.03.2014. godine, donio je

PRESUDU

Nareduje se tuzenoj Crnoj Gori, kao osnivatu Novinsko, izdava&ko i grafi¢ko
akcionarskog drustva "Pobjeda" da objavi odgovor tuZioca Akcije za ljudska prava od
10.09.2013.godine, bez izmjena i dopuna u $tampanom izdanju dnevnog lista
"Pobjeda" na strani 6. u roku od 3 dana po pravosnaznosti presude, pod prijetnjom
nov&ane kazne u izvr§nom postupku.

Obavezuje se tuzena Crna Gora da tuZiocu Akcija za Ijudska prava naknadi
tro8kove postupka u iznosu 415,00 € u roku od 15 dana od dana pravosnaZnosti
presude pod prijetnjom izvr§enja.

Obrazlozenje

TuZilac je u tuzbi i rijeéi na raspravi preko punomocénika u bitnom naveo da je
u dnevnom listu "Pobjeda" 10.09.2013. godine, na strani 6. pod naslovom: "Lili¢:
Gospodine Stano, koga podrzavate?", objavljeno pismo profesora dr Stefana Lili¢a,
predsjednika Upravnog odbora Instituta za javnu politiku, a povodom incidenta
direktora te NVO sa novinarom i fotoreporterom dnevnog lista "Vjesti", u kojem se
navodi da "ovaj medij — misli se na dnevni list "Vjesti", prim. HRA - u saradnji sa
nekoliko NVO, vodi hajku protiv Instituta za javnu politiku i da se ona odnosi na njihov
neuspjeli poku3aj opstrukcije i eliminacije bilo kog vida konkurencije kada je u pitanju
obezbjedivanje finansiranja njihove aktivnosti". Dalje je naveo da je u dnevnom listu
"Pobjeda" prethodno 07.09.2013. godine objavljeno reagovanje gospodina Lali¢a, na
str. 3. pod naslovom: "Lali¢ — Biznis grupu Vijesti - NVO sektor, boli pojava Instituta",
u kojem se kako navodi, takode tvrdi da postoji domincija "biznis grupe "Vijesti" —
NVO sektor”, koji "ogromne donacije i novac dobijaju doslovno za bilo koji projekat,
sve dok on ispunjava komponentu "demokratske opozicije Vladi". TuZilac je u tuzbi
naveo i da je dana 10.09.2013. godine, u popodnevnim ¢asovima, poslao
argumentovano reagovanje dnevnom listu "Pobjeda", na mail adresu redakcje
"Pobjeda" (desk@t-com.me) i urednik@pobjeda.me, te da je telefonskim putem,
koordinatorka kancelarije Akcije za ljudska prava, Milena Séekié, dobila potvrdu od
osobe iz deska "Pobjede" o prijemu elektronske poSte kojom je reagovanje
dostavljeno. Takode je istakao da kako reagovanje nije objavljeno ni narednih dana,
izvr8na direktorka tuZioca je ponovo uputila mail redakciji, na ve¢ pomenutu mail
adresu, 16.09.2013. godine, kao i telefaks sa zahtjevom da se objavi reagovanje od
10.09.2013. godine. Tuzilac u tuzbi navodi da je odgovorni urednik dnevog lista
"Pobjeda" Srdan Kusovac, odgovorio mailom da reagovanje od 10.09.2013. i
11.9.2013 nijesu dobili i da je kasno da se reagovanje objavi u izdanju od
17.09.2013. godine, te da ¢e biti objavljeno u prvom narednom izdanju, ali da do
dana$njeg dana tuZena nije ispunila tu obavezu. U tuzbi se istie i da tuzilac, koju
zastupa izvr8na direktorica Tea Gorjanac Prelevi¢, prevashodno iznosi stru¢ne

1



N

stavove koji se odnose na pitanja kojima se bavi, te u skladu sa tim uZiva ugled u
javnom mijenju, koji je "Pobjeda" ogigledno zlonamjerno Zeljela da ugrozi. Na rogistu
od 04.12.2013.godine punomocénik tuZioca je pojasnio da je tuZzeni Crna Gora, kao
osniva¢ Novinsko, izdavacgkog i grafickog AD "Pobjeda", dok je na rogi§tu odrzanom
16.01.2014. godine precizirao tuzbeni zahtjev, koji se kako istite zasniva na
odredbama Zakona o medijima, kojim je predloZio da sud usvoji tuZbeni zahtjev i
naredi tuZzenoj da objavi odgovor Akcije za ljudska prava od 10.09.2013. godine bez
izmjena i dopuna u Stampanom izdanju dnevnog lista "Pobjeda" na strani 6. u roku
od tri dana po pravosnaznosti presude pod prietnjom nov&ane kazne u izvr§nom
postupku, pri Eemu je ostao i u zavr§nom izlaganju. Tro$kove postupka je trazio.

Zakonski zastupnik tuZzene je u odgovoru na tuzbu i rije¢i na raspravi istakao
da osporava tuZbeni zahtjev i istakao prigovor nedostatka pasivne legitimacije, u
smislu nepostojanja materijalno-pravnog odnosa tuZioca i tuzene, a imajuéi u vidu
prirodu &inidbe koja se trazi u konkretnom slu€aju, posmatrano u kontekstu
relevantnih odredbi materijalnog prava. PredloZio je da se tuzbeni zahtjev odbije kao
neosnovan. Tro$kove postupka nije trazZio.

Sud je na glavnoj raspravi procitao tekst objavljen u dnevnom listu "Pobjeda”
od 07.09.2013. godine, pod naslovom “Lili¢: Biznis grupu Vjesti — NVO sektor boli
pojava Instituta”, tekst objavijen u dnevnom listu "Pobjeda" 10.09.2013. godine, na
strani 6. pod naslovom "Lili¢: Gospodine Stano, koga podrzavate", tekst objavljen u
dnevnom listu "Pobjeda”" 12.09.2013. godine na strani 6. pod naslovom "Reagovanje
Akcije na ljudska prava: Pogre$no prenesena izjava", pro€itao reagovanje upuéeno
glavnom uredniku dnevnog lista "Pobjeda" od 10.09.2013. godine, izvrio uvid u faks
potvrdu o prijemu e-maila koji je tuzilac uputio 16.09.2013. godine glavnom uredniku
dnevnog lista "Pobjeda“, progitao e-mail potvrdu o primljenom e-mailu od
17.09.2013. godine i procitao odgovor glavnog urednika dnevnog lista "Pobjeda" od
17.09.2013.godine.

Medu strankama nije sporno da je u dnevnom listu "Pobjeda" od
07.09.2013.godine objavljeno reagovanje predsjednika UO Instituta za javnu politiku,
Stevana Liliéa na str 3. pod nasolovom “Lili¢: Biznis grupu Vjesti — NVO sektor boli
pojava Instituta”, u kojem je, izmedu ostalog, prof.dr Stevan Lili¢ ocjenio da "iza
optuzbi "Vjesti" na raun Vladimira Bebe Popovica stoji strah &elnika tog medija da
¢e pojavom Instituta i medunarodnog tima eksperata, koji ukljuuje osnivade i
veterane regionalno najeminentnijh nevladinih organizacija u borbi za ljudska prava,
profesore, novinare itd... izgubiti dominaciju koju su imali zahvaljujuéi izdasnim
donacijama". Dalje se navedi da je" u najnovijem dogadaju, po nalogu urednika
"Vijest" Mihaila Jovovi¢a i izvr§nog direktora Zeljka Ivanovi¢a, gdje je gospodin
Popovi¢ jasno satanizovan i oznaden kao brutalan napadaé na njihove novinare, iako
su taj, nazovi incident, prijavili dva sata poSto se isti dogodio, a koji je gospedin
Popovi¢ demantovao istog dana, da su dnevne novine "Vijest", po ustaljenom
principu donosile presude ne sadekav$i ni zvaniéna obavjestenja nadleznih organa
zZa istragu"”, te da je "u javnom obrac¢anju advokata Popovi¢a saop$teno da &injenice
potpuno odudaraju od pisanja o ovom dogadaju i da je sve oko ovoga fabrikovana
neistina”. U reagovanju stoji i da "Lili¢ podsjeéa da su, kako bi se prikrila provokacija
pred medunarodnom zajednicom, urednik Jovovi¢ i izvrSni direktor lvanovi¢ u
najkraéem moguéem roku poslali politicki pamflet Ameri¢koj ambasadi i
ambasadama zemalja Evropske Unije u Crnoj Gori, da su Jovovi¢ i lvanovi¢ u
formalnom obraéanju medunarodnim institucijama oznaéili gospodina Popovi¢a kao

2



“ulicnog ganstera”, ,,spin doktora premjera” i ,,8efa cenzure crnogorskih medija” i
Zloslutno naveli da ¢e dogadaj imati fatalne posljedice i ,,kao pozar ¢e se prosiriti iz
Crne Gore ka okolnim zemljama, prvenstveno Srbiji", te da pored toga $to nijesu
istinite, ove fabrikovane optuzbe su vrlo alarmantne, jer dolaze od "Vijesti", medijske
organizacije koja uZiva finansijsku, politi€ku i javnu podriku Evropske Unije i SAD. U
reagovanju gospodin Lili¢ podsjec¢a da je on kao predsjednik UO Instituta za javnu
politiku bio jedan od pionira u stvaranju civilnog drustva u Srbiji i Crnoj Gori, kao i
jedan od osnivaca udruzenja pravnika za demokratiju YUCOM, i u kontinuiranoj je
saradnji sa Helsindkim komitetom u Srbiji i Crnoj Gori, Fondom za ljudska prava i dr.,
te da mu to steCeno iskustvo daje za pravo da je vrlo svjesan manipulacija i
nelegitimnih metoda kojima se nevladine organizacije, u kooperaciji sa donatorima,
ambasadama medunarodnim organizacijama, koriste. Takode je naveo da ono §to
je, otekivano, najvise zaboljelo biznis grupu "Vijesti"-NVO sektor, osim &injenice da
se konkurencija ipak mora savladati znanjem i ekspertizom, jeste i konferencija za
medije u okviru koje ce Institut u novembru biti partner, a koja nema za cilj
satanizaciju jedne, a glorifikovanje druge strane.

Medu strankama nije sporno ni da je u dnevnom listu "Pobjeda" od
10.09.2013.godine, na strani 6. objavljen tekst pod naslovom “Lili¢: Gospodine
Stano, koga podrzavate” u kojem se navodi da je Predsjednik UO Instituta za javnu
politiku prof. dr Stevan Lili¢ u ponedjeljak uputio pismo predstavnicima EK u Briselu,
povodom navodnog napada direktora Instituta za javnu politiku Vladimira Popovica
na novinare "Vijesti". U pismu, koje se u naprijed navedenom tekstu prenosi u
cjelosti, se izmedu ostalog isti¢e ,,Postovani gospodine Stano, na osnovu ¢lanka koji
je jue (8. septembra) objavljen u dnevnim novinama "Vijesti" li€no ste urgirali da
crnogorske institucije ,,istraZze i sudski procesuiraju napad na novinare od strane
direktora Instituta za javnu politiku Vladimira Popovi¢a” . Takode je navedeno da je
time uslovio dalji put CG ka ¢lanstvu u EU, te da je u petak, 6. septembra, tuZilastvo
odbacilo optuzbe protiv gospodina Popovi¢a, kao neosnovane, kao i da se na osnovu
svih analiziranih &injenica vezanih za navodni incident, isti nikada nije ni dogodio. U
nedjelju 8. septembra objavljen je i snimak sigurnosne kamere koji dokazuje da niti
jedna optuzba protiv Popovica nije istinita, $ta viSe, da je cjelokupan ¢in navodnog
napada iskonstruisan u redakciji lista "Vijesti". U pismu, koje je objavljeno u dnevnom
listu "Pobjeda" 10.09.2013.godine, na strani 6., se navodi i da se gospodin Lili¢ pita
kako gospodin Stano objasnjava Cinjenicu da je pruzio direktnu i bezuslovnu
podrsku ugroZavanja ljudskih prava i prava na privatnost linosti, ¢ak i prije nego sto
se tuziladtvo izjasnilo, a ono §to je jo$ upitnije i za $ta takode moli da mu da
obrazloZenje, jeste kako je moguce da asistentkinja $efa delegacije EU u Crnoj Gori
obavlja ulogu licne sekretarice direktora i glavnog urednika "Vijesti" i prosljeduje
njihov dopis svim organizacijama, stranim predstavni$tvima itd. U pismu se navodi i
da je priloZzio pismo obraéanja predsjednika Upravnog odbora Instituta za javnu
politiku medunarodnim institucijama, prof. dr Stevana Lili¢a, koje detaljnije objasnjava
razloge zbog kojih ovaj medij (misli se na "Vijesti") u saradnji sa nekoliko NVO
(Centar za gradansko obrazovanje i Akcija za ljudska prava) vodi hajku protiv
Instituta za javnu politiku.

Medu strankama nije sporno ni da je u dnevnom listu "Pobjeda" dana
12.09.2013. godine na strani 6. objavljen tekst "Reagovanje Akcije na ljudska prava:
Pogresno prenesena izjava” u kojem je direktorica tuZioca reagovala na tekst koji je
objavlien u "Pobjedi" 07.09.2013.godine pod naslovom "Raskrinkana obmana



tabloida" i na ¢&lanak od 09.09.2013.godine pod naslovom "Cinjenice ponovo
demantovale tabloid".

Iz reagovanja tuZioca od 10.09.2013. godine, koje je istog dana poslato
dnevnom listu "Pobjeda" na mail adresu redakcije desk@t-com.me i
urednik@pobjeda.me, $to se utvrduje iz mail prepiske tuZioca i tuzenog, sud je
utvrdio da je tuZilac reagovao na pismo profesora dr Stevana Lilica, predsjednika
Upravnog odbora Instituta za javnu politiku, nevladine organizacije koja je pocela sa
radom u Podgorici u martu 2013.godine, koje je objavljeno 10.09.2013.godine u
dnevnom listu "Pobjeda", a povodom incidenta direktora te NVO sa novinarima i
fotoreporterom "Vijesti". Osvréuéi se na pismo, koje je naslovljeno na gospodina
Petera Stanoa, a upuéeno je predstavnicima Evropske komisije u Briselu i drugim
medunarodnim institucijama, tuzilac je istakao da se u istom, izmedu ostalog tvrdi, da
,,ovaj medij ( misli se na dnevni list "Vijesti") u saradnji sa nekoliko NVO, vodi hajku
protiv Instituta za javnu politiku, a koji se odnosi na njihov neuspjeli poku$aj
opstrukcije i eliminacije bilo kog vida konkurencije kada je u pitanju obezbjedivanje
finansiranja njihovih aktivnosti.” Prethodno, u reagovanju objavijenom takode u
Pobjedi 7.9.2013., gospodin Lili¢ je tvrdio da postoji dominacija ,,biznis grupe "Vijesti"
— NVO sektor”, koji ogromne donacije i novac dobijaju doslovno za bilo koji projekat,
sve dok on ispunjava komponentu ,,demoktatske opozicije vladi . Zakljucio je da
navedena dominacija postaje ,,0zbiljno naru$ena pojavom Instituta za javnu politiku
... te da je takva situacija, kako je objavio u pismu, dovela do ,,hajke”, koju i Akcija
za ljudska prava navodno sprovodi protiv Instituta za javnu politiku. U daljem
reagovanju Akcija za ljudska prava obavjeStava da su sve navedene tvrdnje
gospodina Lilica u odnosu na HRA apsolutno neistinite, da Akcija za ljudska prava ne
ucestvuje ni u kakvoj ,,hajci” protiv Instituta za javnu politiku, ve¢ naprotiv, da su
samo jednom komentarisali incident koji se dogodio 03.09.2013. godine izmedu
direktora Instituta za javnu politiku i novinara dnevnog lista "Vijesti", kada je direktor
Instituta reagovao na to $to su ga novinari "Vijesti" fotografisali prilikom izlaska iz
poslovne zgrade u pratnji tjelohranitelja predsjednika Vlade. Dalje, u reagovanju se
navodi da je Akcija za ljudska prava, na pitanje novinara, saopstila sledeci stav:
,,fotografisanje Popoviéa na javnom mijestu nije bilo neovla§¢eno — na osnovu
standarda Evropskog suda za ljudska prava, on je javna li€nost, koja je duzna da trpi
pojaCanu paznju medija, pa je i okolnost da se nalazio u pratnji sluzbenika
obezbjedenja predsjednika Vlade, posebno bila od opravdanog interesa za javnost.
Takode, u reagovanju Akcije za ljudska prava navodi se da je njihov strucan stav,
baziran na konkretnoj praksi Evropskog suda za ljudska prava, u prilog kog stava se
navodi presuda u predmetu Von Hannover protiv Njemacke br. 2. iz 2012. godine,
gdje je ustanovljeno da je medijsko fotografisanje poznatih, tj. javnih li¢nosti
prihvatljivo ako je u opStem interesu i ako je postignuta razumna ravnoteza, sa
pravom na postovanje privatnog Zivota, te da postoji i brojna praksa istog suda o
tome da javne licnosti nisu samo osobe na drzavnoj funkciji, kako je to javno tvrdio
direktor Instituta za javnu politiku, vec i svi oni koji igraju neku ulogu u javnom Zivotu,
bilo u politici, privredi, umjetnosti ... - u skladu sa Rezolucijom Parlamentarne
skupsStine Savjeta Evrope o pravu na privatnost iz 1998.godine. Dalje tuzilac u
reagovanju navodi da su uvjereni da njihov stav zasluZuje polemiku na nivou
stru¢nih argumenata, a nikako neprimjerene diskvalifikacije, kao i da su ih
predstavnici Instituta nazvali proteklih dana u "Pobjedi" ,,nikogovi¢éima”, ,,toboZnjim
prometejima zastite ljudskih prava koji podmeéu”, ,,tzv. nezavisnim, a ustvari
zavisnim od grantova”. Takode, navodi da je radi javnosti prinuden da odgovori i na
ostale diskavalifikacije koje su Lili¢ i ostali predstavnici Instituta do sada iznjeli i to da

4



Akcija za ljudska prava nije u ,finansijskoj interesnoj sprezi” ni sa "Vijestima", ni sa
bilo kojim drugim medijem u Crnoj Gori, da saraduju sa svim medijima, da nijesu
tacne ni ocjene da su donacije kojima finansiraju neke od projekata ,,ogromne”, a da
novac dobijaju za doslovno bilo koji projekat, sve dok on ispunjava komponentu
.,demokratske opozicije Vladi”, da su donacije za njihov obim rada i rezultate
skromne i nedovoljne. U reagovanju se navodi i da nikada nijesu radili protiv dodjele
grantova bilo kojoj neviladinoj organizaciji u zemlji ili inostranstvu, odnosno da,
suprotno tvdnjama profesora Lilica, Akcija za ljudska prava uopste ne Zeli da bude
"solo igra na crnogorskoj donatorskoj sceni”, niti su njihovi dosadasnji postupci
mogli da navedu na takav zaklju¢ak. Takode se istice o da je sve ovo dobro poznato i
zainteresovanoj javnosti i Vladi Crme Gore i donatorima, ukljuéuju¢i Evropsku
komisiju, te da je iznenadujuca drskost predsjednika UO Instituta za javnu politiku da
javno plasira ove krajne neutemeljene optuzbe.

Iz mail komunikacije izmedu tuzioca i tuzenog sud je utvrdio da je izvrSna
drektorica Akcije za ljudska prava, Tea Gorjanac Prelevi¢, poslala mail 11.09.2013. i
16.09.2013. godine, kao i faks sa zahtievom da se objavi reagovanje od
10.09.2013.godine odgovornom uredniku dnevnog lista Pobjeda gospodinu Srdanu
Kusovcu, u kojem je navela da od urednika zahtjeva da u skladu sa Zakonom o
medijima objavi reagovanje HRA na optuzbe Instituta za javnu politiku, $to znaci da
je reagovanje trazeno u smislu ¢l.26 st.2 Zakona o medijima. Takode je u istom
navela da ocCekuje da ¢e objaviti ispravku ¢lanka, u kojem su objavili re€enicu koja ne
odgovara njenoj izjavi datoj u dnevnom listu "Vijesti", u skladu sa zahtjevom koji je
dostavljen jo$ u ponedjeljak popodne, a koji prosljeduje ponovo. |z mail prepiske sud
je utvrdio da je odgovorni urednik "Pobjede" Srdan Kusovac odgovorio na mail
17.09.2013. godine u kojem je napisao da je na odmoru od pocetka avgusta tako da
nije ni vidio dopis HRA do 17.09.2013.godine kada su mu kolege iz "Pobjede" javile
da je stigao faksom. Dalje je u odgovoru naveo da je bio u pitanju tehnicki problem,
inace bi bio objavljen, da je za sjutra kasno da se objavi, ali da ¢e ga objaviti u prvom
narednom izdanju, tj. prekosjutra (19.09.).

Medu strankama je sporno da li postoji obaveza tuZene, kao osnivaca
"Pobjede", koja Cinjenica je opStepoznata, a Sto se utvrduje i sa sajta
Novinsko, izdavacko i graficko akcionarskog drustva "Pobjeda", da objavi
reagovanje tuzioca.

Odredbom ¢1.26 st 1 Zakona o medijima ("Sl.list RCG", br.51/2002 i 62/2002)
je propisano da svako fizicko i pravno lice ima pravo na ispravku i odgovor kada
smatra da je, putem objavljenog programskog sadrZaja, povrijedeno neko njegovo
Ustavom ili zakonom ustanovljeno pravo, dok je st.2 istog €lana propisano se
objavljivanje ispravke ili odgovora moze traziti u roku od 30 dana od dana
objavljivanja programskog sadrzaja.

Imajuéi u vidu naprijed navedeno ¢injeni¢no stanje, koje i nije sporno medu
strankama, odredbu ¢&l.26 Zakona o medijima, te odredbu ¢l.20 st.1 istog zakona, sud
je mislienja da postoji obaveza tuZene, kao osnivaca Novinsko, izdavacko i grafickog
akcionarskog drustva "Pobjeda" da objavi odgovor Akcije za ljudska prava od
10.09.2013.godine, bez izmjena i dopuna u Stampanom izdanju dnevnog lista
"Pobjeda" na strani 6. Naime, odredbom ¢1.20 st.1 Zakona o medijima je propisano
da je osniva¢ medija odgovoran za objavljene programske sadrzaje, dok je st.2 istog
¢lana propisano da zainteresovano lice ima pravo na tuzbu nadleznom sudu na



naknadu Stete protiv autora i osnivata medija. Imajuéi u vidu da je u dnevnom listu
"Pobjeda" od 10.09.2013.godine, na strani 6. objavijen tekst pod naslovom “Lilié:
Gospodine Stano, koga podrZzavate” u kojem se prenose navodi pisma koje je
predsjednik UO Instituta za javnu politiku prof. dr Stevan Lilic u ponedjeljak uputio
predstavnicima EK u Briselu, povodom navodnog napada direktora Instituta za javnu
politiku Vladimira Popovi¢a na novinare "Vijesti", i u kojem je izmedu ostalog
navedeno i da je u obraéanju predstavnicima EK u Briselu priloZzeno pismo prof. dr
Stevana Lili¢a, koje detaljnije objasnjava razloge zbog kojih ovaj medij (misli se na
"Vijesti") u saradnji sa nekoliko NVO (Centar za gradansko obrazovanje i Akcija za
ljudska prava) vodi hajku protiv Instituta za javnu politiku, sud je misljenja da je tuZeni
obavezan da objavi odgovor. Ovo zbog toga $to za objavljivanje odgovora nije
neophodno da je utvrdena povreda nekog prava koje je Ustavom ili zakonom
ustanovljeno, ve¢ da, u konkretnom slugaju pravno lice, smatra da su joj ta prava
povrijedena, u smislu odredbe &1.26 st.1 Zakona o medijima. Kako tuzZilac smatra da
je povrijeden njegov ugled, navodima da Akcija za ljudska prava vodi hajku protiv
Instituta za javnu politiku, 8to i jeste povreda ugleda, ukoliko jedna nevladina
organizacija postupa u skladu sa Ustavom, zakonima i osnivackim aktima, a o
suprotnom ni predsjednik UO Instituta za javnu politiku prof. dr Stevan Lili¢, ni
oshivat nijesu ponudili dokaze (kojim se utvrduje ¢injenica da Akcija za ljudska prava
vodi hajku protiv Instituta za javnu politiku), te da se odgovorom, u smislu &1.27 st.2
Zakona o medijima podrazumijeva informacija kojom se argumentovanim navodima
pobijaju, sustinski ispravljaju ili dopunjuju navodi u objavljenom programskom
sadrzaju, sud je naredio tuzenom, kao osnivatu novinsko, izdavacko i graficko
akcionarskog drustva "Pobjeda” da objavi odgovor Akcije za ljudska prava od
10.09.2013.godine.

Prema tome, sud je utvrdio da je navod da Akcija za ljudska prava vodi hajku
protiv Instituta za javnu politiku, koji je objavljen u dnevnom listu "Pobjeda"
10.09.2013.godine, ¢&injeniéni iskaz, da je isti nedokazan, iako je podloZan
dokazivanju, obzirom da ni predsjednik UO Instituta za javnu politiku prof. dr Stevan
Lili¢, ni osniva¢ "Pobjede" nijesu ponudili dokaze u prilog takve tvrdnje, da nijesu
postojali razlozi iz €1.30 Zakona o medijima da se odgovor ne objavi, kao i da tuZilac
smatra da je povrijeden njegov ugled. Obzirom na naprijed navedeno, sud je
miSlienja da je tuZzbeni zahtjev osnovan i zbog toga $to odgovor na objavijenu
informaciju prema sadrzaju i dokaznoj snazi moze sadrzati samo obi&nu nedokazanu
tvrdnju da je informacija neta¢na ili nepotpuna (za razliku od ispravke), jer je uginak
odgovora koji se postize njegovim objavljivanjem omoguéavanje izno3enja misljenja i
drugoj strani, kako bi Citalac sam stvorio miljenje o onome $to je predmet informacije
i odgovora. Prema tome, pravo na odgovor je izraz nadela "audiatur et altera pars"
gdje fizicko ili pravno lice, koje smatra da je pogodeno informacijom objavijenoj u
medijima ima pravo iznijeti svoje stajalite o objavijenoj informaciji, &ime se
omogucéava Citaocu da na temelju izjaSnjavanja obiju strana i uz poStovanje
jednakosti informacije i odgovora, odnosno jednakih prilika zauzmu osobno stajaliste
i istinitosti iznesenih tvrdnji.

Odluku o troskovima postupka sud je donio primjenom &l. 152 st 1 i 161 st.1
ZPP-a, pa je obavezao tuZzenu da tuZiocu naknadi troSkove parni¢nog postupka u
iznosu od 415,00 € TroSkovi postupka se odnose na ime sastava tuzbe od strane
kvalifikovanog punomocénika tuZioca u iznosu od 125,00 €, zastupanja od strane
punomoénika tuZioca na dva odrZana rogi$ta u iznosu od po 125,00 € (16.01.2014. i



25.12.2014.godine) , te takse na odluku suda u iznosu od 40,00 €, §to sve ukupno
¢ini iznos od 415,00 €.

TuZiocu nijesu dosudeni troskovi postupka koji se odnose na ime takse na
tuzbu, obzirom da u spisima predmeta ne postoji dokaz da je ista plac¢ena.

Sa izloZenog odlu€eno je kao u izreci presude.

OSNOVNI SUD U PODGORICI
Dana 26.03.2014. godine

SUDIJA,
Miodrag Pesic,s.r.

Pravna pouka:

Protiv ove presude moZe se izjaviti Zalba
u roku'ade dana;.od dana donosenja iste
Apel&cmnom sudu a preko ovog suda.




