P.br.14251/2000

OSNOVNI SUD U PODGORICI, kao prvostepeni parni¢ni, sudija Lidija Mitrovi¢ odlu€ujuéi u
pravnoj stvari tuzioca Nikoli¢ Radovava iz Nik3i¢a koga zastupa punomoénik Kovadevié Danilo
adv iz NikSica protiv tuzenog JU "Media Mont" koga zastupa punomo¢nik Lidija BoZovi¢ adv iz
Podgorica, radi naknade $tete, nakon odrZane glavne javne rasprave zakljuéene dana 06.03.2006.
godine, u prisustvu punomoc¢nika stranaka donio je dana 01.09.2007. godine

PRESUDU

Usvaja se tuzbeni zahtjev pa se obavezuje tuzeni da tuZiocu nadoknadi nematerijalnu $tetu na ime
duSevnih bolova zbog povrede ¢asti i ugleda u iznosu od 5.000,00€ sa pripadaju¢om kamatom od
dana presudjenja - 06.03.2006. godine, pa do konaéne isplate u roku od 15 dana po
pravosnaznosti presude pod prijetnjom prinudne naplate.

Obavezuje se tuzeni da tuziocu nadoknadi trskove parni¢nog postupka iznosu od 1.150,00 €, u
roku od 15 dana po pravosnaznosti presude pod prijetnjom prinudne naplate.

Obrazlozenje

Tuzilac je u tuzbi preko punomoc¢nika u bitnom naveo da vise od 25 godine obavlja poslove u
bivSem Sekretarijatu za unutradnje poslove Niksi¢, a zatim u CB Nik3i¢, gdje trenutno obavlja
poslove zamjenika naCelnika CB Nik3i¢. U svojoj radnoj karijeri tuzilac je savjesno, odgovorno i
profesionalno obavljao sve povjerene poslove, a to ¢ini i sada. Medjutim, povodom ranjavanja
jednog lica na podru¢ju Opstine Nik$i¢ u dnevnom listu "Dan" ¢iji je izdavac tuzeni, dana
03.06.2000. godine, na prvoj stranici lista objavljen je tekst "Skandalozno, i MUP CG umijeSan u
Sverc droge vrijedne milion maraka". U tom tekstu redakcija lista "Dan" je saopstila javnosti
izmedju ostalog da je Markovi¢ Slavko, ranjen od strane patrole VJ na nelegalnom prelazu iz
Crne Gore prema R. Srpskoj te da se nalazio u dZzipu u kome je bila droga vrijednosti miliom
njemackih maraka. U tekstu se navodi "Na$ izvor navodi da je priv dzip sluzbeno auto Rada
Nikoli¢a, zamjenika CB Niks$i¢". Ovakva neistinita, zlonamjerna i neprofesionlna informacija
tesko je pogodila tuzioca jer on nema niti je imao na kori§¢enje sluzbeno vozilo marke dZip zbog
Cega je tuzilac trazio da redakcija lista "Dan" demantuje objavljeni tekst ali do toga nije doSlo.
Ovakva informacija strahovito je teSko pogodila tuzioca, njegovu porodicu, kolege, prijatelje i
poznanike, jedan broj gradjana onih nedobronamjernih, koji vole senazacionalne informacije,
upuéivao mu je uvrede putem telefona kao i njegovoj porodici. Zbog stanja depresije i visokog
krvnog pritiska zbog objavljenog teksta bio je prinudjen da se obrati ljekaru koji mu je odredio
terapiju, duZe vrijeme se nalazio pod ljekarskom kontrolom, a i sada trpi duSevne patnje jer je ista
informacija saopstena od strane jednog broja poslanika i u Skupstini RCG. Za pri¢injenu Stetu
odgovoran je tuZeni u skladu sa odredbama ZOO-a i Zakona o javnom informisanju. PredloZio je
donoSenje presude precizirane petitumom tuzbe, dok je na rociStu od 30.01.2003. godine
precizirao visinu tuzbenog zahtjeva u iznosu od 5.000,00€




U zavrSnom izlaganju predloZio je da se precizirani tuzbeni zahtjev usvoji sa pripadajuéom
kamatom od dana presudjenja pa do konacéne isplate, kao i da mu tuZeni nadoknadi troskove
postupka za sastav tuZbe, zastupanja na rocistima po AT-u.

TuZeni u odgovoru na tuzbu, preko punomocnika u bitnom naveo da se na naslovnoj strani
dnevnog lista "Dan" od 03.06.2000. godine nigdje ne spominje ime tuZioca niti je na bilo koji
nacin istaknuto ili napisano. Shodno navedenom tuZilac nije mogao da trpi dusevne bolove zbog
naruSavanja ugleda i1 Casti u dijelu objavjivanja imena u kontekstu teksta na naslovnoj strani,
nigdje se ne navodi da je to lice u bilo kom svojstvu uéestvovalo u inkriminisanom dogadjaju,
osim $to se navodi da je jedan od atumobila "Sluzbeno auto Rada Nikoli¢a". U konkretnom
slucaju to samo znaci da se radi o autu MUP-a RCG, jer se nigdje ne kaZe da je njim upravljao ili
dao nalog za njegovo koris¢enje tuzilac. U konkretnom nisu se ni ispunili uslovi za podizanje
tuzbe jer tuzilac nije dostavio zahtjev tuZenom za objavljivanje demantija. PredloZio je da se
tuzbeni zahtjev odbije kao neosnovan.

U zavr$nom izlaganju ostala je kao kod navoda odgovora na tuzbu, uz zahtjev za naknadu
parni¢nih troskova po AT-u.

Sud je dokaznom postupku proveo sledece dokaze: procitao tekst iz dnevnog lista "Dan" od
03.06.2000. godine, pod nazivom "Skandalozno, 1 MUP CG umije$an u Sverc droge vrijedne
milion maraka" kao i1 naslovnu stanu dnevnog lista "Dan" od 03.06.2000. godine na kojoj je
objavljen isti naslov, sasluSao tuzioca u svojstvu parni¢ne stranke, pro¢itao dopis MUP-a RCG
CB Niksi¢ br.233-01 od 01.11.2001. godine, izvS§io uvid u medicinsku dokumentaciju od
06.06.2000. godine, 21.06.2000.godine, 22.10.2001. godine, procitao fonografsku biljesku
izlaganja poslanika Duska Jovanovic¢a br.02-1131/2 od 03.06.2002. godine.

Nakon ocjene provednih dokaza shodno odredbi ¢1.9 ZPP-a sud je odlucio kao i izreci.

Nesporno je da je tuZeni u dnevnom lisu "Dan" ¢iji je on osniva¢, 03. juna 2000. godine objavio
tekst "Skandalozno, i MUP CG umije$an u Sverc droge vrijedne milion maraka". Naslov teksta
objavljen je na prvoj stranici lista, a na trecoj stranici lista objavljen je tekst da je u "Niksicu iz
zasjede salmaricom ranjen Slavko Markovi¢ 25 godina". Medjutim, "Dan" je od izvora koji je
Zelio da ostane anoniman dobio sasvim drugaciju verziju. Na neleglanom prelazu iz CG prema
R.Srpskoj u mjestu zvanom Dolovi grani¢na patrola VI, prilikom redovne kontrole, pokusala je
da zaustavi dva dZipa koja su se kretala ka Hercegovini. Lica koja su upravljala vozilima su
vidjev$i vojnike iznenada dala jak gas, davsi se u bjekstvo i pokusavsi da ih pregaze. Vojnici su
se bacili u stranu otvorivsi za odlaze¢im vozilima rafalnu vatru i tom prilikom su izreSetali zadnji
dio drugog dzipa, kada je u tom autu teSko ranjen pomenuti Slavko Markovi¢". Nadalje se u
tekstu navodi: " Na3 izvor dodaje da je pri dzip sluzbeno auto Rada Nikoli¢a, zamjenika
nacelnika CB Niksi¢, a da se drugi izre3etani dzip nalazi u CB Trebinje i da se u njemu nalazila
droga vrijedna milion njemackih maraka.".

Iz dopisa MUP-a RCG CB Niksi¢ br.233-01 od 01.11.2001. godine, proizilazi da je tuzilac
Nikoli¢ Radovan, kao pomoénik nacelnika CB Niksi¢ bio zaduzen pmv. marke "Audi", tip 100-
2,8 avant, reg.br. PG 515-68. Kao i to da na ime tuZioca Nikoli¢ Radovana kod ovog centra nije
registrovanao ni jedno vozilo.



Silac sasluSan u svojstvu parni¢ne stranke naveo je da punih 27 godine radi u MUP-u RCG i to
slovima rukovodioca, a trenutno kao glavni inspektor za javni red i mir u MUP-u. U vrijeme
jav]jivanja spornog teksta vrSio je funkciju pomoé¢nika nacelnika za Sektor policije u CB
Jiksi¢. Navodi objavljeni u spornom tekstu 03.06.2000. godine su neistiniti i smiljeni da
sovrijede nejgov ugled koji je do tada uzivao i koji sada uZiva u sredini u kojoj Zivi. Izjavio je da
dnevni list "Dan" nikada ne Cita, ali da je telefonskim putem obavijeSten da je njegovo ime
pomenuto u vrlo ruznom kontekstu u oznaenom listu, pa kada je procitao sporni tekst toliko je
' pio iritiran i uzbudjen da je odmah telefonom pozvao redakciju iskazujuéi licu koje se javilo i
" koje se predstavilo kao deZurni novinar da je to sramota 3to objavljuju neistinite podatke i traZio
" od njih da demantuju ove navode objavljene u spornom tekstu. Nakon nekoliko dana isto lice
~ radnik tuZenog je tom prilikom je rekao da su spremni da se izvinu preko novina jer su provjerili
da on nije to lice koje se pominje u tekstu i da nije vozilo marke dzip, medjutim tekst demantija
nikad nije objavljen. Naveo je da mu je poznat dogadjaj ranjavanja Slavka Markoviéa, da je
vodjen predkrivi¢ni postupak, te da su specijalizovane ekipe MUP-a RCG objavljivale radnje u
vezi sa spornim dogadjajem, sa kojim on nije imao nikakve veze niti je u iste bio ukljucen.
Istakao je da je oZenjen i da ima 3 djece, dva sina koji su studenti Pravnog fakulteta i kéerku
uCenicu drugog razreda Gimnazije. Da ga je sporni tekst toliko pogodio da dugo vremena nakon
toga pa 1 sada kada razgovara o tome ne moze da uspostavi normalnu psihi¢ku ravnotezu. Nakon
tog dogadjaja morao je da zatrazi i ljekarsku pomo¢ zbog pojacane glavobolje, nesanice i
poviSenog krivnog pritiska, zbog ¢ega mu je propisana terapija-ljekovi za smirenje anti depresivi.
Cak je u avgustu mjesecu 2001. goidne lije¢en u Kotoru zbog pove¢anog krvnog pritiska gdje je
proveo 6 dana. Veliki borj prijatelja ga je zvao pitajuéi ga da li se to stvarno desilo, pomisljao je
da su neki od njih i posumnjali da je on umije$an u dogadjaj objavljen u tekstu 3to je dodatno
imalo velike duSevne posledice. Dodatna otezavaju¢a okolnost bila je i ta da je sporni tekst
objavljen i na naslovnoj strani dnevnog lista "Dan" krupnim slovima kao udarna vijest. Kao i to
da je poslanik Dusko Jovanovié¢ prilikom svoje diskusije na Skupstini pomenuo njegovo ime u
istom kontekstu kao i u spornom tekstu.

PriloZena medicinska dokumentacija od 06.06.2000. godine, te 21.06.2000. godine, potvrdjuje da
se tuzilac obracao ljekaru specijalisti-neuropsihijatru gdje je konstatovano da se Zali na

glavobolju, vrtoglavicu, gusenje i prekomjerno znojenje. Od prije nekoliko dana osjeca nervozu,
uznemirenost i nesanicu.

C1.31 Zakona o javnom informisanju predvidjeno je da je za istinitost datih, odnosno objavljenih
informacija odgovorno lice koje daje infomacije odnosno autor. Ako se u javnom glasilu objavi
neistinita informacija, kojom se narusava ugled ili interes lica na koje se informacija odnosi ili
kojom se vrijedja Cast, ili integritet pojedinca iznose ili prenose neistiniti navodi o njegovom
zivotu, znanju i sposobnostima ili na drugi na¢in vrijedja njegovo dostojanstvo, zainteresovano
lice ima pravo na tuzbu nadleznom sudu za naknadu $tete protiv autora, glavnog i odgovornog
uredinika, osnivaca ili izdavaca javnog glasila.

Ustavom RCG u ¢1.20 jemc¢i se nepovredivost psihi¢kog i fizickog integriteta Covjeka, njegove
privatnosti i linih prava, dostojanstvo Covjeka i njegova sigurnost, dok se ¢1.36 Ustava RCG
jem¢i pravo na naknadu 3tete, prouzrokovane objavljivanjem netaénog podatka ili obavjestenja.
U konkretnom teret dokazivanja ta¢nosti objavljenih podataka je upravo na tuzenom, a tuzeni nije
dokazao da su informacije objavljenje u dnevnom lustu "Dan" od 03.06.2000. godine tacne, kao
ni to da je bilo kakav postupak povodom tog dogadjaja vodjen protiv tuzenog. Neosnovani su



g
.

navoda iz odgovora na tuzbu da je pravo tuZioca da trazi naknadu nematerijalne 3tete
podnoSenjem tuzbe vezano za objavljivanje demantija, odnosno traZenja tuZioca da se objave
demanti, jer upravo to njegovo pravo proizilazi iz €1.31 Zakona o javnom informisanju.

Pravo na ¢ast, ugled, dostojasntvo i li¢ni integritet su prava liCnosti ¢ije povredjivanje ima za
posledicu moguénost da se trazi nematerijalna Steta u smislu odredbi Ustava i navedenih zakonski
odredbi. Sudska praksa je da u slu¢aju povrede ljudskog dostojansta, Casti i ugleda oste¢enom
pripada pravo na satisfakciju, bilo zahtjevom za ispravku bilo objavljivanjem predsude, ali i
pravom oStecenog da mu Stetnik isplati pravi¢nu naknadu vodeci racuna o krivici Stetnika
intezitetu napada na predvidjeno dobro i drugim bitnim okolnostima saglasno navedenim
odredbama zakona kao i odredbi ¢1.200 ZOO.

Po ocjeni suda objavljivanjem teksta navedene sadrZine 1 pominjanje imena tuZioca u tako
ruznom kontekstu, dovode¢i ga u vezu sa kriminalnim aktivnostima i radnjama koje su se
navodno desile na nelegalnom prelazu zvanom Dolovi, tuZena je nanijela §tetu tuziocu u vidu
povrede dostojanstva, €asti i ugleda, uzimajuéi da je profesionalna obaveza tuZene je da provjeri
vjerodostojnost i istinitost informacija koje se objavljuju.

U toku postupka tuZena nije dostavila niti jedan dokaz da je objavljena informacija u dnevnom
listu "Dan" od 3.6.2000.godine ta¢na - istinita, i da je tuzilac u vezi sa tim dogadjajem imao bilo
kakve veze, §to je shodno ZPP-u bila obaveza tuZzene, a shodno ¢l. 31. Zakona o javnom
informisanju, neistinita informacija je jedan od uslova za podnoSenje tuzbe za naknadu Stete
nadleznom sudu.

Osjecaj stida, depresije, teSko pspihofizicko stanje u kome se nalazi neko lice su upravo pojavni
oblici povrede casti i ugleda , koji opravdavaju dosudjenje pravi¢ne nov¢ane naknade u smislu
¢l. 200. ZOO-a.

Intenzitet bolova usled povrede Casti i ugleda sud je cijenio na osnovu iskaza tuzioca u svojstvu
parni¢ne stranke, a visinu naknade dosudio shodno intenzitetu bolova po slobodnom sudijskom
uvjerenju shodno ¢l. 220. ZPP-a.

Tuzilac je naveo u svom iskazu da je porodican covjek, da je otac troje djece, da u MUP-u RCG,
na odgovornim mjestima radi unazad 27 godina a da je u vrijeme objavljivanja spornog teksta
vrsio funkciju pomoénika Nacelnika CB Niksi¢, da je za svo vrijeme radnog angazovanja bio
odgovoran i profesionalan, i da je u skladu sa tim karakteristikama obavljao i svoju radnu
duznost. Naveo je da u sredini u kojoj zivi, ¢ast i dostojanstvo se visoko cijene, pa je objavljenim
tekstom u dnevnom listu "Dan" od 3.6.2000.godine pretrpio takve duSevne bolove usled povrede
¢asti i ugleda koje posledice u stiuaciji kada pominje sporni dogadjaj osjeca i sada. Neposredno
posle objavljivanja spornog teksta bio je prinudjen da se obrati i ljekaru neuropsihijatru koji mu
je zbog povisenog krvnog pritiska, nesanice prekomjernog znojenja i depresije propisao
adekvatnu terapiju, 3to je potvrdjeno i dostavljenim izvjestajima ljekara specijaliste. To stanje se
posebno pogorsavalo u situacijama kada je bio podvrgnut razliCitim pitanjima i sumnjama od
strane prijatelja poznanika i dr.

Zbog prednje iznijetog sud je naSao da je pravi¢na novéana naknada, za pretrpljeni duSevni bol
iznos od 5.000,00 €, odnosno iznos koji je opredijeljen tuzbenim zahtjevom. Prilikom




i)

odredjivanja visine naknade sud je vodio ratuna o znacaju povredjenog dobra i cilju kojem
ovakva naknada sluZi, polazec¢i od toga da dosudjeni iznos nije ekvivalent pretrpljenog dusevnog
bola, veé satisfakcija za pretrpljeni duSevni bol.

Sud je imao u vidu dostavljenu fonografsku biljesku izlaganja poslanika Duska Jovanoviéa sa
sjednice Skupstine RCG iz juna mjeseca 2000.godine, iz koje se utvrdjuje da se sporni dogadjaj
pominjao na Skupstini u izlaganju poslanika Duska Jovanoviéa, 1 da se taj dogadjaj opisivao na
nacin kako je opisan i u spornom tekstu iz dnevnog lista "Dan", ali da ime tuZioca konkretno nije
pomenuto. Medjutim, sud nalazi da ovaj dokaz nije potebno posebno komentarisati jer nije od
uticaja na drugadije presudjenje

Na dosudjeni iznos tuziocu pripada zakonska kamata pocev od dana presudjenja pa do konac¢ne
isplate, shodno ¢l. 277. ZOO-a.

Odluku o troskovima Sud je donio shodno ¢l. 152. st.2. ZPP-a pa je naSao da tuZiocu pripadaju
troSkovi postupka u ukupnom iznosu od 1.150,00 €. a isti se odnose na sastav tuzbe iznos od 100
€, pristup na 9 odloZenih ro¢ista po 50 € §to iznosi 450 € i pristup na 6 odrzanih ro€ista iznos od
po 100 € sto ¢ini iznos od 600 €.

U troSkove parni¢nog postupka Sud nije uraunao ro€ista koja su odloZena zbog odsustva
postupajuceg sudije jer su ista odloZzena bez krivice tuZene pa se ne mogu staviti na njen teret.

Sa izlozenog odluceno je kao u izreci.
OSNOVNI SUD U PODGORICI
Dana 1.09.2007.godine

SUDIJA
Lidija Mitrovic¢

233 rN
DN-a: Po primjerak dostaviti \ X9, (L,/\ o N\

- pun. tuzioca
- pun. tuzenog

Postupljeno dana A5 (0 Zoo?
Radnik suda (o pa g s et

R
}gwﬁgi@d
lc.0].09 -

| |
Aesatom ¢



