P.br. 2435/05

OSNOVNI SUD U PODGORICI, kao prvostepeni, parnicni, sudije Senka Danilovic,
rjeSavajuci u pravnoj stvari tuZioca Kujaci¢ Miljka iz NikSica ul. TrebjeSka br. 16 koga
zastupa Kovacevi¢ Predrag adv. iz Niksi¢a, Trg Slobode br. 19, protiv tuZenih JU Media
Mont D.o.o. iz Podgorice, ul. 13 jul bb 7 Nonkovic SneZane, zaposlene kod 1 tuZenog,
oboje tuZenih zastupa Nebojsa Asanovi¢ adv. iz Podgorice, radi naknade Stete, v.s. 15.000
eura, nakon glavne i javne rasprave zakljuCene dana 02.03.2006.godine u prisustvu tuZioca,
punomocnika tuZioca, II tuZene, te punomoénika oba tuZena domnio je dana
31.03.2006.godine

PRESUDU

DJELIMICNO SE USVAJA tuZbeni zahtjev u odnosu na I tuZenog, pa se obavezuje I tuZeni
. da tuZiocu na ime naknade Stete zbog pretrplienih dusevnih bolova, a zbog povrijedjenih
prava licnosti usled sadrZaja objavijenog u dnevnom listu "Dan’,dana 25.06.2005. godine
isplati iznos od 8.000 eura sa pripadajucom zateznom kamatom pocev od 31.03.2006.godine
kao dana presudjenja, pa do konacne isplate, u roku od 15 dana po pravosnaznosti presude.

OBAVEZUJE SE I tuZeni da tuZiocu naknadi troskove postupka, u iznosu od 383,90 eura a
u roku od 15 dana po pravosnaznosti presude.

TuZbeni zahtjev mimo usvojenog u stavu I dispozitiva presude u kom je tuZilac traZio po
/stom osnovu iznos od jos 7.000 eura u odnosu na I tuZenog se ODBIJA KAO
NEOSNOVAN.

Tuzbeni zahtjev u odnosu na II tuZenu u cjelosti se ODBIJA KAO NEOSNOVAN.
ObrazloZenje

Tuzilac je u tuzbi naveo da je dana 20.06.2005.godine poslao pismo dnevnim novinama
"Dan", sa molbom da ga objave, a povod je bio veliki telefonski racun koji je dobio zbog
“pozivanja kontakt kluba "Bojana" iz Podgorice Ciji je oglas bio objavljen u dnevnom listu
"Dan", i pozivaju¢i koji je pretrpio Stetu od 5.200 eura. Razlog zbog koga se obratio I
tuzenom je bio da Zeli upoznati javnost sa svojim problemom, te upozori druge da ne budu
prevareni na isti nacin. U svom pismu je izri¢ito je naglasio da Zeli da ostane anoniman, te da
se njegovo ime ne objavljuje. U subotu dana 25.06.2005.godine objavljeno je preuredjeno
pismo tuZioca preko skoro Citave stranice pod naslovom "Zbog dame pod Sifrom 511
Telekomu duzan 5.205,59 eura". Tekst je potpisala drugotuzena kao njegov autor. U ¢itavom
tekstu autor ne pominje ime tuZioca oznacavajuci ga kao nikSi¢anina Cije su ime i prezime
poznati redakciji, ali na istoj strani je objavljen faksimil cijelog telefonskog racuna tuZioca sa
objavljivanja navedenog teksta tuZiocu se Zivot iz korijena promijenio. Penzioner od 65
godina koji je Zivio mirnim Zivotom, udovac, otac 3 djece koji imaju svoje porodice,
odjednom je postao predmet ismijavanja. Komsije i prijatelji, ¢ak i bliski rodjaci poceli su da
ga prozivaju, da zbijaju Sale na njegov racun, pa je sa svima prekinuo komunikaciju. Vise nije
imao sa kim da poprica, da se proseta, da se posavjetuje. Zbog toga je trpio i jos uvijek trpi
jake psihicke bolove, izgubio je i apetit, a pati i od nesanice, pa je usled svega ozbiljno
razmisljao da napusti svoj rodni grad i kucu, a penzionerske dane provede negdje gdje
- nikoga ne poznaje. Predlozio je da sud usvoji tuzbeni zahtjev kao u dispozitivu presude pri
¢emu je ostao i u zavrsnom izlaganjuu, a troSkove postupaka je traZio po AT.



Punomoénik tuZenih je u odgovoru na tuZbu naveo da osporava tuzbeni zahtev u cjelini, da
je tuZilac sam traZio da tuZeni objavi tekst jer je Zelio da upozna javnost sa svojim
problemom kao da i njegov primjer upozori druge na ponasanje kontakt kluba "Bojana", da
ne bi i oni bili prevareni na isti nacin. Takodje je Cinjenica da je tuZilac predao tuZzenom rac¢un
da bi isti bio objavijen kao dokaz visine telefonskog racuna. Ako je tuZilac Zelio potpunu
anonimnost nije smio predati racun tuzenom da isti bude objavljen, i ako je predao racun ne
vodeci raCuna da su na njemu njegovo ime i prezime, ne mogu mu biti krivi tuZeni zbog
'sopstveng nepaznje. DrugotuZena nije decidno ni jednom rije¢ju pomenula ime i prezime
tuZioca. Cinjenica je da je objavljeni tekst istinit i da je vijerno prenijeto izlaganje tuZioca, a ni
sam tuZilac ne negira sadrZaj objavljenog teksta. TuZeni odgovaraju samo za tacnost
prenijete informacije. U svemu su postupili po zakonu o medijima i novinarskom kodeksu, u
njihovim radnjama nema protivpravnosti i zbog svih navedenih razloga predlazu da se
tuzbeni zahtjev u odnosu na oba tuZena odbije kao neosnovan. TroSkove postupka traZili su
po AT.

U dokaznom postupku sud je procitao tekst objavljen u dnevnom listu "Dan", dana
25.6.21005.godine pod naslovom "Zbog dame pod Sifrom 511 Telekomu duzan 5.205,59",
saslusao tuZioca u svojstvu parnicne stranke, te drugotuZenu u svojstvu parnicne stranke.
Nakon savjesne i briZljive ocena svih dokaza zasebno i svih dokaza zajedno kao i na osnovu
rezultate celokupnog postupka sud je odlucio kao u dispozitivu odluke, i za svoju odluku daje
slede¢e obrazloZenje:

U tekstu objavljenom u dnevnom listu "Dan", dana 20.06.2005.godine opisuje se dogadjaj
vezan za NikSi¢anina cije ime i prezime se ne pominju i navodi da je Zrtva teSke prevare
- operaterke zaposlene u konktakt klubu "Bojana". Taj Niksic¢anin je 8.05.2005.godine pozvao
taj konktakt klub i upitao za oglas pod Sifrom 513, a operaterka mu je predioZila Sifru 511,
navode¢i mu da pozive placa osoba pod pomenutom Sifrom, da on samo treba da drzi
otvorenu telefonsku vezu i ¢eka da ga ta osoba pozove. To je i ucinio i tokom sledecih 8
dana razgovarao sa Tanjom, Evom i damom "511" koja se predstavila kao SneZana , rekla da
radi u prodavnici u Podgorici, da ima trosoban stan i da je bogata. Kada bi mu se ta SneZana
povremeno javila rekla bi da je u prodavnici , da ima posla i da saceka na vezi , da ¢e mu se
javiti, a on je tako cekao satima. NikSicka posta bi na svaka 2 sata prekidala vezu , ali bi ga
nakon toga neka od radnica "Bojane" pozvala na mobilni telefon da mu kaze da ponovo
pozove, jer ako vezu prekine izgubice red. Sve je to trajalo do 16.05.2003.godine kada su ga
pozvali iz Poste Niksi¢, pokazali mu racun i blokirali vezu prema brojevima koji opocinu sa
044 i 045. Kada je vidi koliki je racun 5.205,59 eura, razbolio se od muke.

Nesporno je medju strankama da je tuZilac poslao I tuzenom pismo u kom je I tuZenog
obavjestio o predhodno opisanom dogadjaju, te da je Zelio da se objavljivanjem takvog
pisma upozore drugi da ne bi bili prevareni na nacin kao i on. Takodje je nesporno da
sadrzina teksta koji je objavljen u dnevnom listu, dana 25.6.2005.godine pod naslovom
"Zbog dame pod Sifrom 511 Telekomu duzan 5.205,59 eura", koji je potpisala II tuZena i u
sadrZini tog teksta navela da su ime i prezime lica na koje se tekst odnosi poznati redakciji,
odgovara sadrzini pisma koje je tuzilac poslao I tuzenom. Takodje je nesporno da je uz tekst
koji je potpisala II tuzena objavljena i kopija telefonskog racuna tuZioca sa li¢nim podacima
tuZioca - ime, prezime, adresa, broj telefona.

Sporno je da li ovakav postupak tuZenih ima za posledicu Stetu na strani tuZioca
manifestovanu kroz trpljenje dudevnih bolova, te da li su tuZeni u obavezi takvu Stetu
tuZiocu da naknade.



ISasIué';an u svojstvu parnicne stranke tuZilac je naveo da ima 65 godina, da je vise od 2
godine udovac, ima troje djece koji Zive u Srbiji, a da on sam Zivi u Nik3i¢u u porodi¢noj kudi.
Pozivao je broj koji je objavijen u dnevnom listu "Dan" kao broj telefona kontakt kluba
"Bojana", i to informativno, da bi sa nekim mogao da poprica. Kada je dobio visoki telefonski
racun, i kada je sazano zbog Cega je racun tako visok, napisao je pismo redakciji "Dana", a
uz pismo poslao kopiju ratuna da bi dokazao da govori istinu. Poslao je pismo redakciji
"Dana" da bi ih obavijestio 5ta mu se desilo, a sa namjerom da se tako nesto ne desi i
nekom drugom. Zelja mu je bila da upozori druge, jer je shvatio da su lica iz tog kontakt
kluba prevaranti koji pljackaju narod. Posle dva dana zvala ga je novinarka Nonkovic¢
SneZana i pitala da li on pristaje da ona to pismo malo prepravijeno objavi u njihovim
novinama, nasta je on pristao, ali uz insistiranje da se ne objavi njegovo ime i prezime, pa
¢ak ni inicijali, jer je on cio Zivot proveo u Niksi¢u i normalno je da nije Zelio da sredina u
kojoj Zivi, rodbina i djeca saznaju za to.

IT tuZena saslusana u svojstvu parnicne stranke je izjavila da je po prijemu pisma u redakciju
pomislila da je tema interesantna, da je pozvala tuZioca jer je pismo bilo necitko i to na broj
telefona koji je on naveo u pismu. TraZila je od tuZioca da u tekstu koji e objaviti, objavi
njegovo ime i prezime, $to je on odbio, iznio je svoje razloge, naveo je da je Niksi¢ mala
-sredina, da ne Zeli da se sazna, da mu to sinovi ne znaju, ¢ak je odbio predlog da mu se
objave inincijali, te mu je ona kazala da se u njenom tekstu nece pojaviti njegovo ime i
prezime, a pomenuto je i isposStovala. Tako se i desilo, i tekst posto je napisala dostavila je
uredniku, a uz tekst je dostavila i racun koji je tuZilac poslao uz pismo redakciji "Dana", ali
ona sa objavljivanjem kopije racuna nema nista, to je posao redakcije, ona nije sugerisala
redakciji da se taj racun objavi, a procedura kod tuZenog je takva da kada se postupa po
necijem pismu kao Sto je u konkrentom slucaju bilo, pismo sa prilozima se cuva 30 dana, i
ona je imala obavezu i racun koji je bio prilog pisma da vrati uredniku $to je i uradila, nije
smela da prekriZi i preSara nista, ni na pismu ni na racunu, ona kao novinar odgovara samo
za ono Sto je u tekstu otkucano a ne i za djelove koji su uokvireni zajedno sa tekstom.

Iz saglasnih kazivanja tuZioca i II tuzene kao novinara koji je obradjivao pismo tuZioca i na
osnovu istog objavio tekst pod naslovom "Zbog dame pod Sifrom 511 Telekomu duzan
5.205,59 eura", Sud je utvrdio da je tuZilac insistirao da se u tekstu koji ¢e biti objavljen na
0SNOVU njegovog pisma ne pojave njegovo ime i prezime, ¢ak ni inicijali, a sto je II tuzena i
ispostovala, pa je u drugom pasusu predmetnog teksta i navedeno da su ime i prezime
poznati redakciji.

‘Nesporno je da je uz predmetni tekst koji ne otkriva indentitet tuZioca objavijena kopija
ra¢una sa njegovim licnim podacima, a na osnovu koje je Siroka Citalacka publika upoznata
sa indetitetom NikSi¢anina ¢ije su ime i prezime poznati redakciji, a kako to pise u samom
tekstu.

Ustav RCG u clanu 35 st. 2 jemdi slobodu Stambe i drugih vidova javnog obavjestavanja, a
Evropska konvencija o ljudskim pravima u ¢l. 10 predvidja pravo na slobodu izrazavanja,
saopstavanja informacija i ideja bez mijesanja javne vlasti i bez obzira na granice. Medjutim
ta sloboda informisanja nije apsolutna. I Evropska konvencija o ljudskim pravima daje pravo
drzavi da se mijeSa u slobodu javnog informisanja, ali pod uslovima definisanim u ¢l. 10 st. 2
po kom se sloboda Cizrazavanja moze podrvrgnuti formalnostima, uslovima, ograni¢enjima ili
kaznama propisanim zakonom i neophodnim u demokratskom drustvu u interesu nacionaine
bezbjednosti, teritorijalnog integriteta ili javne bezbednosti, radi spreavanja nereda ilCi
kriminala, zastite zdravlja ili morala, zastite ugleda ili drugih prava, sperecavanja otkrivanja
obavestenja dobijenih u povjerenju ili radi oCuvanja autoriteta i nepristrasnosti sudstva.
Dakle sluéajevi ograni¢enja slobode izrazavanja, a koje pravo podrazumijeva saopstavanje



informacija moraju biti predvidjeni zakonom. U konkretnom slucaju Zakon o medijima (Sl.list
RCg, br. 51/02 i 62/02), u cl. 4 st. 1 predvidja da se u medijima slobodno objavljuju
informacije i misljenja o pojavama , dogadjajima i li¢nostima, postujuci Ustav, zakon i eticka
pravila novinarske profesije. Sud nalazi da je tuZeni objavljujuci indentitet tuZioca (na
posredan nacin kroz objavljivanje kopije telefonskog racuna), kao lica vezanog za
nesvakidasnji dogadjaj opisan u tekstu "Zbog dame podsifrom 511 Telekomu duZan 5.205,59
eura"”, grubo povrijedio ¢lanom 20 Ustava RCG zajemceno pravo na privatnost, kao i u ¢l. 8
Evropske konvencije o ljudskim pravima predvidjeno pravo na poStovanje privatnog i
porodi¢nog Zivota. Naime, u tekstu nije samo objavljen podatak o visini telefonskog racuna
koji tuZilac treba da plati Telekomu RCG , vec i uzrok visine iste. 1z teksta proizilazi da je
“tuzilac pozivao kontakt klub "Bojana", iz Podgorice radi ostvarivanja kontakta sa izvjesnim
damama, dakle otkriva se vrlo lican podatak o tuZiocu - njegovo nastojanje da putem
agencije za posredovanje obezbijedi kontakt sa izvjesnim Zenskim osobama. Sud nalazi da je
tuZilac Zelio diskreciju Sto je i sasvim normalno s obzirom da se radi od 65 godina staroj
osobi koja je udovac, otac 3 djece, i Zivi u konzervativnoj sredini koja nema razumijevanja
za neSto takvo. PrvotuZeni objavljivanjem indentiteta tuZioca upoznaje Siroku Ccitalacku
publiku, ne samo sa takvom namjerom tuZioca, vec i realizacijom iste koja ima za posledicu
visok telefonski racun. Sud prihvata da je objavijivanje predmetnog teksta bio najbolji nacin
da se upozna Sira javnost sa neocekivhom posledicom jedne najizgled bezazlene radnje.
Upravo je to bila namjera i tuzioca kada se obratio prvotuzenom poslavsi mu pismo o
predmetnom dogadjaju, medjutim zastitu tog opsteg interesa prvotuZeni je sa istim efektom
mogao da obezbijedi i prikrivanjem indentiteta glavnog aktera. Propusajuéi da tako postupi I
tuZeni je grubo povrijedio privatnost tuZioca kao li¢no - Ustavom i Evropskom konvencijom o
ljudskim pravima zagarantovano pravo pa tuZiocu pripada pravo na naknadu Stete na osnovu
¢l. 20 st. 2 Zakona o medijima, jer je I tuZeni kao osnivaC medija "Dan", objavljivanjem
ovakvog programskog sadrZaja narusio zakonom zasticeni interes lica (privatnost tuzioca) na
koje se informacija odnosi.

*Sud nalazi da ne postoji odgovornost na strani II tuZzene. Ona je kao autor potpisala tekst u
kom nije objavljen indentitet tuZioca, u tekstu je navedeno da su ime i prezime poznati
redakciji. Sud prihvata odbranu II tuZene da ona kao autor moZe odgovarati samo za
sadrzinu teksta koji je potpisala , a ne i za prateCe sadrZaje kao 5to je konkretno
objavljivanje fotokopije racuna tuZioca. 1z tog razloga Sud je odbio tuZbeni zahjtev u cjelosti
kao neosnovan u odnosu na II tuZenu, nalazedi da je stvar uredjivacke politike medija ciji je
osnivac I tuZeni objavljivanje racuna uz tekst II tuZzene, pa iz tog razloga samo I tuZeni moze
biti odgovoran za Stetu koja je nastala kao posledica ovakve radnje.

Da bi sud utvrdio da li je predmetni dogadjaj imao posledicu Stetu na strani tuZioca
sasluSavao je tuzioca u svojstvu parnicne stranke i na okolnosti pretrpljenih dusevnih bolova.
TuZilac je objasnio na dan objavljivanja teksta sa kopijom ra¢una samo $to nije pao u
nesvijest, da bi bio zahvalniji da ga je u tom trenutku neko ubio, nego $to mu se to desili, jer
je znao Sta ¢e mu se desiti nakon toga. Bio je izloZen ismijavanju kako javnom, tako i
tajnom. Kroz grad je prolazio gledajuci ispred sebe, iz kuce je izlazio samo po velikoj potrebi,
komsinice su ga provocirale. Do tada komsSiluk je bio zavidan prema njemu i njegovoj
porodici jer su bili sloZna porodica koja je sluZila za ugled i primjer, od tada je prestao da
. komunicira sa porodicom svoje pok. Zene, njena braca i sestre ga viSe uopste ne posjecuju,
mnogi su mu prijatelji okrenuli ledja, djeca su se od njega distancirala, ¢ak je mislio da izvrsi
samoubistvo, ali misli da bi to bila veca ljaga za njegovu djecu, pa sada Zivi pod sedativima.

Sud je povjerovao iskazu tuZioca, tuZilac je bio vrlo ubjedljiv u opisivanju svog psihickog
stanja nastalog kao posledica opisanog dogadjaja. Sud nalazi da je objavljivanje indentiteta
tuzioca kao aktera predmetnog dogadjaja zaista moralo imati za posledicu jake dusevne



bolove, kada se ima u vidu da je tuZilac udovac, star 65 godina, otac 3 djece, a opste
poznata je Cinjenica kakve aluzije kod drugih ljudi izaziva ostvarivanje kontakta sa Zenskim
osobama preko kontakt klubova, te da konzervativha sredina u kojoj on Zivi nema
-razumijevanja za takve postupke. Sud nalazi da stanje tuZioca nastalog kao posledica
objavljivanja njegovog indentiteta i upoznavanja Siroke Citalacke publike sa njegovom
privatnos¢u nije imalo za posledicu ljutnju i neraspoloZenje tuZioca, a koja stanja ne bi
opravdavala dosudjivanje naknade u smislu odredbe iz ¢l. 200 st. 1 ZOO-a , vec da se radi o
dudevnim bolovima jakog intenziteta i trajanja cije postojanje opravdava dosudjivanje
naknade nematerijalne Stete.

Prilikom odmjeravanja visine naknade sud je vodio raCuna o znacaju povrijedjenog dobra i
cilju kome ova naknade sluzi. Povridjeno licno dobro tuZioca - njegova privatnost, je
nemjerljiva u novcu, i ne moze se uspostaviti odnos ekvivalencije izmedju povrijedjenog
licnog dobra i novca, pa naknada Stete nema funkciju kompenzacije, vec satisfakcije, nije ni
naknada, ni kazna za I tuZenog , vec Cinidba zadovoljenja za tuZioca. Sud je imao u vidu da
tuzilac nije javna licnost. On nije u situaciji da njegove rijeci i postupke neizbjezno i pomno
prati Sira javnost. On je pojedinac koji vodi miran Zivot, i ima pravo da Stiti svoju privatnost,
te nema obavezu da ispolji bilo kakav stepen tolerancije prema I tuZenom koji opisanim
propustom i objavljivanjem njegovog indentiteta, detalje iz njegovog privatnog Zivota plasira
i ¢ini dostupnim brojnoj citalackoj publici. Pri tom sud je posebno cijenio da je tuZilac
_opisanom dogadjaju sam obavijestio I tuZzenog sa dobrom namjerom da se nesto sli¢no ne
desi i nekom drugom, ali uz izri¢it zahtjev da se njegov indentitet ne otkirva. Na osnovu
svega navedenog sud nalazi da je pravicna naknada koja treba da pripadne tuZiocu iznos od
8.000 eura, te je obavezao I tuzenog da predmetni iznos isplati tuZiocu. U preostalom dijelu
sud je tuzbeni zahjtev odbio kao neosnovan, nalazeci da bi usvajanjem tuzbenog zahtjeva
iznad iznosa koji je usvojen bilo protivno pravnoj prirodi i drustvenoj svrsi naknade
nematerijalne Stete.

Tuzilac je djelimiéno uspio u sporu. I tuZeni ima obavezu da mu naknadi troSkove postupka.
Troskovi postupka se odnose na sastav tuzbe i pristup na 2 odrzana rocista po 120 eura, te
takse na tuzbu i odluku suda po 178,95 eura, $to ukupno Cini iznos od 717,90 eura. TuZilac
je uspio sa 53,47 % usvojenog tuzbneog zahtjeva, pa mu i troskovi postupka pripadaju
srazmejno uspehu u sporu u iznosu 383,90 eura.

Na osnovu navedenog odluceno je kao u dispozitivu presude.

OSNOVNI SUD U PODGORICI
31.03.2006.godine

SUDIJA
Senka Danilovic s. r.
PRAVNA POUKA: Protiv ove presude dozvoljena je Zalba Visem sudu u Podgorici, a preko
ovog suda u roku od 15 dana od dana prijema .
ZTO: Maja Boljevi¢



