
SAVJET  
RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE 

Komisija za predstavke i prigovore 

slušalaca i gledalaca 

Broj : 01-4524//15 

Podgorica, 28. 09. 2015. 

 

   S A V J E T U  
            RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE 

 

Predmet: Izvještaj Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i gledalaca sa sjednice 

održane 14. septembra 2015. god. Sjednici su prisustvovali Dragana Tripković, Igor Tomić i 

Goran Đurović. 

      I 

Na osnovu dopisa koji je Komisiji za predstavke i prigovore slušalaca i gledalaca dostavili 

gospodin Borivoje Mandić i gospođa Tea Gorjanc Prelević, Komisija je održala sjednicu 

14.9.2015. godine.  Povod za dostavljanje prigovora bio je komentar uredništva u Dnevniku 2 

emitovanom 31. avgusta 2015. Godine.  

  

U skladu sa Poslovnikom Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i gledalaca upućen je 

poziv uredničkom timu da prisustvuju sjednici Komisije ili se izjasne pisanim putem o 

eventualnom kršenju programskih principa i standarda. Sjednici Komisije nije prisusvovao 

predstavnik uredništva već su se izjasnili pisanim putem.  

 

Podnosioc prigovora gospodin Mandić saopštio je u prigovoru sledeće: “Da li je tačno da iza 

protesta i peticija u RTCG stoji izvjesni Vladimir Beba Popović, kako to objavljuju Javna 

glasila. Ako je to tačno, da li taj gospodin stoji i iza uredničkog komentara u Dnevniku 2 , 

31.8. 2015, čiji je nivo vrlo diskutabilan? 

Smatram da nije u redu da mi iz džepova svih građana plaćamo takvu uređivačku politiku. 

Zamolio bih Vas kao Rukovodećeg organa Javnog servisa, da vaš odgovor na moje pitanje 

bude javan.” 

 

Povodom prigovora, urednički tim TVCG je saopštio: „Odgovor na postavljeno pitanje g-dina 

Mandića je NE .“ 

 

Podnositeljka prigovora gospođa Tea Gorjanc Prelević saopštila je u prigovoru sledeće: 

Obraćam se zahtjevom da analizirate komentar uredništva RTCG i okolnosti koje navodim i 

zauzmete stav o tome da li je sporni komentar u skladu sa Programskim principima i 

profesionalnim standardima RTCG. Smatram da je komentar ostrašćen, neobjektivan, 

neuravnotežen, nekredibilan, nepravedan i da navodi na pogrešne zaključke, sve suprotno 

konkretnim profesionalnim standardima i programskom cilju RTCG da objektivno, 

uravnoteženo i vjerodostojno obrađuje događaje podržavajući fer i konstruktivan dijalog. 

Uredništvo RTCG je u komentaru ostrašćeno prozvalo predstavnike udruženja građana koja 

se bave ljudskim pravima i ženskim pravima, odnosno zvaničnike međunarodnih organizacija, 

navodeći gledaoce na pogrešne zaključke, koji nisu utemeljeni na činjenicama:  

- da je bilo neophodno da svi ”prozvani” imaju stav o spornoj kolumni kojom su 

navodno prekršena prava novinarki RTCG, odnosno da su takav stav objavili 

do dana emitovanja komentara;  

- da su zbog toga što takav stav nisu objavili do tog datuma postali saveznici 

autora spornog teksta;  



- da su tako postali saveznici ”ponašanju koga su do juče kritikovali i nad njim 

se zgražavali”, tj. licemjeri; 

- da je nedostatak komentara otkrio ”umreženost i zajedničke interese” dijela 

civilnog sektora i medija koji je objavio sporni stav u kolumni i sl. 

U komentaru je dodatno, sugestivnim pitanjima naglašen neobjektivan pristup informisanju 

građana, dok je protivno javnom interesu objektivnog informisanja prećutan red stvari, dobro 

poznat uredništvu: 

- da su medijska samoregulatorna tijela nadležna da ocjenjuju kršenje Kodeksa – 

u ovom slučaju prvenstveno Ombudsman Vijesti, i/ili Medijski savjet za 

samoregulaciju (MSS), čija je RTCG članica, a ne organizacije ili pojedinci 

prozvani kao da su dužni to da čine u svakom pojedinačnom slučaju i u roku 

koji im zada RTCG; 

- da se ni uredništvo RTCG, kao ni drugi mediji koji su zajedno sa RTCG 

potpisali pismo protesta i pritužbe međunarodnim organizacijama na navodno 

neetični sadržaj sporne kolumne, nisu obratili medijskim samoregulatornim 

tijelima u Crnoj Gori; 

- da RTCG nije ponudila bilo kakvo obrazloženje za takav ignorantski stav 

prema institucijama, od kojih je jednu i osnovala – MSS - da se bavi 

unapređenjem etičnosti u medijima;  

- da je u slučaju kršenja ljudskih prava za rješavanje sporova nadležan sud, 

kome se niko od aktera kojima su navodno u ovom slučaju bila ugrožena prava 

nije obratio;” 

 

Podnositeljka prigovora saopštila je i lične okolnosti: 

“U nedjelju 30.8.2015. sam primila telefonski poziv novinarke TVCG Svetlane Ćorić koja me 

zamolila za komentar sporne kolumne. Objasnila sam da sam na godišnjem odmoru i u sred 

porodičnih obaveza što me sprječavalo da se u to vrijeme upoznajem sa materijalom da bih ga 

komentarisala. Narednog dana je objavljen sporni komentar uredništva u Dnevniku, u kome 

se našla i moja fotografija, čime sam identifikovana u negativnom kontekstu. Objava 

fotografija u takvom kontekstu mi je nanijela štetu, dok je pristrasan stav uredništva RTCG 

time postao još očigledniji.” 

 

Povodom prigovora, urednički tim TVCG je saopštio: „Komentar je novinarska forma  

odnosno naziv za niz žanrova kojima po definiciji novinarstvo ostvaruje izražajnu vrijednost. 

Komentarom se tumači i objašnjava ono što se površinski ne vidi. Stoga smatramo, da uz 

uvažavanje percepcije naše gledateljke, odgovor na prigovor, sadržan je u definiciji 

komentara, uz napomenu da za predmetnu temu g-dju Gorjanc Prelević nije zvala koleginica 

Ćorić, već koleginica Rašović.“ 

 

Nakon uvida u osporeni sadržaj i odgovora uredništva, Komisija je na kraju zaključila:  

 

 Gledalac Mandić je u formi za dostavljanje predstavki i prigovora slušalaca i gledalaca 

postavio pitanja na koja Komisija za predstavke i prigovore slušalaca i gledalaca ne 

može dati odgovor jer se jedino urednički tim može izjasniti povodom postavljenih 

pitanja što je i učinio. U dostavljenom prigovoru se daje ocjena kvaliteta osporenog 

priloga (“nivo vrlo diskutabilan”) u Dnevniku 2 od 31. avgusta 2015. iako se ne 

ukazuje na povredu nekog specifičnog profesionalnog principa ili standarda.  

 RTCG ima cilj da štiti interese građana Crne Gore i Ustavom i zakonom garantovana 

prava građana. Građani i građanke imaju pravo na udruživanje i u nevladinim 

organizacijama a zadatak javnog servisa je da afirmiše tekovine i institucije koje 

doprinose razvoju demokratije. Svaka generalizacija doprinosi stvaranju stereotipa 



koji uz dozu emotivnog naboja, kao u komentaru uredništva, prerastaju u predrasudu. 

U ovom prilogu se podstiču predrasude prema svim nevladinim organizacijama. 

Ukoliko je uredništvo htjelo da posebno izdvoji neke nevladine organizacije onda je to 

moglo da uradi na nedvosmislen način i imenom i prezimenom prozove nevladine 

organizacije i aktiviste koje optužuje za umreženost sa medijima i obmanu 

međunarodnih donatora, te obezbijedi crnogorskoj javnosti konstruktivniju javnu 

debatu ali i mogućnost reagovanja na ove navode na drugim instancama. Takođe, 

montiranjem i prikazivanjem fotografija pojedinih predstavnika nevladinih 

organizacija i međunarodnih institucija oni su stavljeni u negativan kontekst u prilogu 

bez objašnjenja zašto su oni a ne neki drugi prikazani na ovaj način. 

 U Profesionalnim principima i standardima RTCG je jasno naznačeno u dijelu koji 

pojašnjava karakteristike „komentara“ kao novinarske forme, da je zadatak RTCG da 

„informiše građanstvo što je detaljnije moguće na nepristrasan način o događajima od 

nacionalnog i međunarodnog značaja. Novinari ni u kom slučaju smiju koristiti samo 

one činjenice koje odgovaraju njihovom ličnom mišljenju.“ Prema saopštenim 

stavovima uredništa može se zaključiti da su nevladine organizacije samo „umržene sa 

medijima i neprincipijelne“ kada nemaju identičan stav sa uredništvom ali im sa druge 

strane ne smeta djelovanje nevladinih organizacija kada pišu projekte za fondove 

Evropske unije donoseći RTCG desetine hiljada eura ali i doprinoseći kvalitetu 

programa, boljem imidžu u zajednici. Kada bi komentar davao toliku sobodu 

urednicima da saopštavaju svoje lične stavove povodom pojedinih pitanja bez bilo 

kakvih ograničenja, onda bi ovo bio način da se uruše svi profesionalni principi na 

kojima treba da počiva javni servis. 

 U ovom slučaju je prekršen profesionalni standard koji se odnosi na Kredibilitet: 

„RTCG neće emitovati programe koji sadrže i promovišu poruke mržnje, podstiču na 

mržnju ili predrasude prema pojedincu, grupi ili zajednici.”- U komentaru uredništva 

sopštenim stavovima se podstiču predrasude prema nevladinim organizacijama koje 

se prikazuju u negativnom kontekstu vršeći navodnu obmanu međunarodnih donatora 

radi ostvarivanja ekonomskih interesa.  

 U ovom slučaju je prekršen profesionalni standard koji se odnosi na Pravednost: 

„Ne smatra se da  su bio koja vijest ili programski sadržaj pravedni ako: ...navode 

gledaoce i slušaoce na pogrešan zaključak“. U komentaru uredništva se 

postavljanjem pitanja: „ima li principijelnosti i nezavisnosti kod nevladinih 

organizacija“ gledaoci navode na zaključak da su nevladine organizacije 

neprincipijelne i neodgovorne jer se nisu izjasnile u sladu sa željama uredništva. 

 

Preporuka Savjetu RTCG:  

1) Preporučujemo Savjetu RTCG da prihvati prigovor gledalaca u dijelu koji se odnosi 

na sadržaj komentara uredništva zbog kršenja profesionalnog standarda koji se odnosi 

na kredibilitet i pravednost.  

2) Prepručujemo Savjetu RTCG da naloži generalnom direktoru da pokrene pitanje 

disciplinske odgovornosti prema uredništvu zbog učinjenih povreda profesionalnih 

principa i standarda. 

                                           

 

                                                                          Predsjednik Komisije 

                    

                                                                   Goran Đurović 

            


