HUMAN | AKCIUA ZA
RIGHTS | LIUDSKA
ACTION I PRAVA

SAVJET RTCG

Komisija za predstavke i prigovore slusalaca i gledalaca
g-din Goran Durovi¢, predsjednik
g-din Momcilo Zekovi¢, clan

g-din Nikola Vujanovi¢, ¢lan

Podgorica, 10.12.2013.

PREDMET: Prituzba i drugi izvjeStaj NVO Akcija za ljudska prava ,Monitoring novinarskih

samoregulatornih tijela u Crnoj Gori“ u dijelu relevantnom posebno za RTCG

PoStovani gospodine Purovicu,
Postovani gospodine Zekovicu,

Postovani gospodine Vujanovicu,

dostavili smo Vam, u propisanom obrascu, prituzbu u vezi centralne informativne emisije
Televizije Crne Gore, od petka, 6. decembra 2013, jer njome javnost ni na koji nacin nije
obavjeStena o tome da je NVO Akcija za ljudska prava toga dana predstavila izvjeStaj o
samoregulaciji medija u Crnoj Gori u periodu od marta do oktobra 2013, u okviru projekta
»,Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela u Crnoj Gori“. Objavjestavamo Vas, odnosno
Savjet RTCG, da urednistvo RTCG nije prihvatilo poziv da ucestvuje u predstavljanju Izvjestaja,
niti je Televizija Crne Gore izvijestila o0 ovom dogadaju, odnosno o njegovim zakljuccima. O
skupu je javni radio-difuzni servis izvijestio samo na svom portalu. U prituzbi smo ukazali na
primjer sadrzaja centralnog dnevnika koji je zasluZio opSirno izvjeStavanje u Dnevniku 6.
decembra - otvaranje kancelarije u Beogradu NVO koja je u Podgorici registrovana u martu
ove godine, dok tema kojom smo se bavili u izvjeStaju nije zasluzila ni da bude pomenuta, iako

smo uvjereni da je u odnosu na javni interes gradana Crne Gore morala biti prepoznata bar kao




tema istog ranga vaznosti kao i objavljena tema, ako ne i viSeg ranga - ostavljamo na procjenu

¢lanovima i ¢lanicama Savjeta.

U prilogu Vam dostavljamo izvjeStaj, kao i uvodna izlaganja njegovih autora, uglednih
stru¢njaka za medije Dragoljuba Duska Vukovi¢a i Marijane Buljan, direktorice NVO Akcije za
ljudska prava i ambasadora Velike Britanije u Crnoj Gori, umjesto daljeg ubjedivanja o znacaju
izvjeStaja i njegovih zakljucaka za javni interes ostvarenja prava na objektivno, profesionalno

informisanje gradana i gradanki Crne Gore.

U nastavku ovog pisma izdvajamo slucajeve koje smo prepoznali kao krSenje Kodeksa
novinara Crne Gore od strane javnog servisa, koje Vam takode prilazemo i na koje se nadamo
da éete obratiti paZnju i razmotriti uprkos ¢injenici da je od njihovog emitovanja proteklo viSe
od mjesec dana, posebno imaju¢i u vidu da se Medijski savjet za samoregulaciju bavio samo

jednim od navedenih Sest slucajeva.

ObavijeStavamo Vas da se na predstavljanju izvjeStaja razvila interesantna diskusija o
primjerima koje su uocili monitori Akcije za ljudska prava u odnosu na izvjeStavanje Televizije
Crne Gore, i to posebno u odnosu na izvjeStavanje novinarke informativnog programa o
predstavljanju izvjeStaja o slobodi izrazavanja u Crnoj Gori Specijalnog izvjestioca UN,
gospodina La Rua, $to je istaknuto kao posebno drastican primjer krSenja Kodeksa i ljudskih
prava, neprimjeren javnom servisu, i koji bi s pravom mogao izazvati i skandal u odnosima
Crne Gore i Organizacije Ujedinjenih nacija. IstiCemo da se gospoda Radojka Rutovi¢, glavna
urednica RTCG nije odazvala pozivu da ucestvuje u raspravi prilikom predstavljanja izvjestaja,

koji joj je bio dostavljen blagovremeno prije skupa, niti bilo koji drugi predstavnik RTCG.

U nastavku isticemo primjere priloga javnog servisa, koji su u naSem izvjestaju! istaknuti kao

primjeri kr§enja Kodeksa novinara Crne Gore, u periodu od 15. maja do 1. oktobra 2013:

1) PORTAL RTCG, 17. mart 2013, krSenje nacela br. 8 Kodeksa2: Medu primjerima koje su

uocili saradnici HRA koji se ti¢u neeticnog nacina izvjeStavanja o slucajevima

1 Izvjestaj dostupan i na linku: http://www.hraction.org/wp-content/uploads/FIN-IZV]JESTA]-06122013k.pdf

2 “Novinar je duzan da se krajnje paZzljivo odnosi prema privatnom Zzivotu ljudi. Pravo na privatnost obrnuto je srazmjerno
znacaju javne funkcije koju pojedinac obavlja, ali je i u tim slu¢ajevima nuzno postovati ljudsko dostojanstvo”.


http://www.hraction.org/wp-content/uploads/FIN-IZVJESTAJ-06122013k.pdf

samoubistava ili pokusaja samoubistava (direktno ili indirektno otkrivanje identiteta i
detaljan opis okolnosti pod kojima se samoubistvo navodno desilo), su karakteristi¢na
dva, primjecena na portalu nacionalnog javnog servisa, koji ne bi trebalo da ima
nikakvog razloga da podilazi pukoj znatizZelji dijela javnosti. Na portalu RTCG je, uz
pozivanje na Operativni centar Uprave policije, 17. marta objavljeno "da je u Klinickom
centru preminuo 13-ogodisnji N.M. (objavljeno je puno ime i prezime djeteta), koji je 11.
marta pokusao samoubistvo iz vatrenog oruzja“. U vijesti se podsjeca na to da je djecak
11. marta dovezen u Klinic¢ki centar i da je "imao ranu u predjelu glave od vatrenog
oruzja, najvjerovatnije od piStolja“. U kasnije redigovanoj verziji vijesti uklonjeno je
puno ime i prezime, a stavljeni inicijali djeCaka. Tome je prethodio komentar
posjetioca, kojim je redakciji skrenuta paznja na problemati¢no izvjestavanje: “Odakle
vam informacija da je pokuSao samoubistvo? Ko je to saopstio? U pitanju je maloljetnik,
a stavili ste puno ime i prezime. Ukoliko je u pitanju samoubistvo, kako kazete, tek tada

puno ime i prezime ne smije da se piSe. Profesionalno. Bravo!”

2) PORTAL RTCG, 9. maj 2013, krsenje nacela br. 8 Kodeksa3: Na portalu RTCG je 9. maja
objavljena vijest o pokuSaju samoubistva djevojke skokom sa balkona stana u
Karadordevoj ulici u Podgorici. Uz informacije o tom dogadaju, objavljen je i video
snimak na kome se vidi ve¢a krvava mrlja na plo¢niku, a kamerom se zumira balkon sa
koga je djevojka navodno skocila. Osim smjernice za nacelo br. 8 Kodeksa novinara,

ovdje je vazna i ona koja sugeriSe “postovanje prema patnjama zZrtve”.

3) TVCG, DNEVNIK 2, 17. maj 2013, primjer krSenja nacela br. 1 Kodeksa*: U najavi za
prilog o tuzbi Centra za zaStitu potrosaca protiv Hipo Alpe Adria banke, tvrdnja
tuZitelja iznijeta je kao nesporna Cinjenica, iako o tome sud tek treba da odlucuje.
Receno je da klijenti smatraju da ih "je Hipo banka morala jasno obavijestiti o svim
rizicima kredita", ali u sljedecoj recenici stoji tvrdnja da "to u banci nisu radili pa su,
zbog toga, ali i promjene valutnog kursa franka - euro klijenti dovedeni u situaciju da

ne mogu da vracaju kredit". U izvjeStaju ova tvrdnja nije ponovljena.

3Vidi fusnotu 2.

4 “Duznost je novinara da poStuje istinu i istrajno traga za njom, imaju¢i uvijek u vidu pravo javnosti da zna i ljudsku
potrebu za pravi¢nos$céu i humanoséu.”



4) TV CG, DNEVNIK 2 i 3, 17. maj 2013, primjer krSenja nacela br. 5 Kodeksa5: Medijski
savjet za samoregulaciju je u izvjeStajima za period 1. mart - 1. oktobar evidentirao
primjer krSenja nacela br. 5 Kodeksa u dnevnicima TVCG u 19:301i 22:00, 17. maja: “TV
CG je emitovala izjavu mitropolita crnogorsko-primorskog SPC u Crnoj Gori Amfilohija
Radovi¢a u kojoj se ratni zlo¢in i genocid u Srebrenici pokusava da opravda kao
navodna osveta za zloCine pocinjene nad Srbima” i da je takvim “urednickim
postupkom prekrsila Kodeks novinara i dozvolila otvoreno Sirenje govora mrZnje
preko svog medija”. MSS je uz ovu ocjenu dodao da “u pomenutom televizijskom

prilogu RTCG nije ni¢im pokusala da se ogradi od ovakve izjave”.

Prema ocjeni saradnika HRA, TVCG jeste u slucaju koji je zapazio i ocijenio MSS
prekrsila Kodeks, ali u najavi, a ne u samom prilogu. Novinarka je, osim stavova
mitropolita Amfilohija, u prilogu objavila i izjave dvoje sagovornika koji se
suprotstavljaju njegovom tumacenju dogadjaja. Osim toga, na samom Kkraju priloga
data je i osudujuca ocjena mitropolitovih stavova. Prilog je zavrSen na sljedeci nacin:
"Precutati genocid, jednako je kao u njemu ucestvovati a nerijetko nespremnost da se
pojedinac ili zajednica suoce sa prosloS¢u vodi u nova potonuéa.” Ovim se novinarka,

ocigledno, pokusala odgraditi od mitroplitove izjave.

U najavi priloga, medutim, nema nikakve ograde od govora mrzZnje. Samo se prenose
mitropolitove ocjene da "se aktuelnim tretiranjem Srebrenice pripremaju novi pokolji",
te da "velicanje simbola Srebrenice u odnosu na dogadaj iz Drugog svjetskog rata nije
put ka pomirenju”. Najava priloga u televizijskim dnevnicima daje ton ¢itavom prilogu,
odnosno ima jednaku ulogu i vaznost kao i naslovi i podnaslovi u Stampanim medijima.
U slucajevima govora mrznje, stavovi se ne mogu samo prenositi, jer to onda prerasta u

Sirenje takvog misljenja.

S druge strane, smjernice za nacelo br. 5 Kodeksa ne smiju postati prepreka da javnost
bude informisana o vaznim dogadajima ili, u ovom slucaju, stavovima osoba od moc¢i i
visokog drustvenog ugleda, kao Sto je mitropolit Amfilohije. Mediji moraju pronadi
pravi nacin da se ograde od spornih izjava i da ih jasno kvalifikuju. Jedan od nacina je i

da se informacija uvijek daje Sto potpunije i u kontekstu, npr. $to se dogodilo u

5 “Rasu, vjeru, nacionalnost, etnicku pripadnost, seksualnu orijentaciju i porodi¢ni status ¢ovjeka, novinar ¢e pomenuti
samo ako je to neophodno za informaciju”.



Srebrenici, koliko je ljudi ubijeno, koliko je ljudi Medunarodni sud u Hagu optuzio, a
koliko osudio za taj zlocin, te da je na Medunarodnom sudu pravde utvrdeno da je rijec

o genocidu.

5) TVCG, DNEVNIK 2, 30. maj 2013, krSenje nacela br. 10 Kodeksa¢: Pretpostavka
nevinosti prekrSena je u naslovu “HapSenje dilera u Bijelom Polju”, a i u najavi priloga,
jer se tvrdi da su uhapSeni "¢lanovi organizovane kriminalne grupe", a jedan od

uhaps$enih naziva se "jednim od organizatora ove grupe".

6) TVCG, DNEVNIK 2, 2. jun 2013, primjer krSenja nacela br. 1 Kodeksa’: U izvjeStaju o
klizistu na Podima kod Herceg Novog, novinarka u istoj recCenici kaZe da se zna $ta je
uzrok pokretanja tla, kao i da to tek treba dokazati na sudu. Ona ne iznosi nikakve
dokaze, ve¢ samo navodi uvjerenje mjeStana. "Najuporniji se, ipak, bore da opstanu u
naselju koje je skliznulo niz padinu nakon $to su ga graditelji puta Meljine - Petijevici

pritisli sa 90 hiljada tona Suta, ali i da to dokazu na sudu.”

7) TVCG, DNEVNIK 2, 17. jun 2013, krSenje nacela br. 9 Kodeksa8: U izvjeStaju sa
konferencije za novinare, koju je u Podgorici odrZao Frenk La Ru, Specijalni izvjestilac
UN za slobodu misljenja i izraZavanja, novinarka je u izvjestaju saopstila: "Sto je ¢uo La
Ru je u izvjestaju i napisao, ali ga je zato jedva procitao..." Slijedi snimak gospodina La
Rua, koji, kao stranac, ali i ocigledno slabovida osoba, s teSko¢om Ccita i izgovara
crnogorska imena. Neopravdano isticu¢i nedovoljno dobar vid i nepoznavanje
crnogorskog jezika, novinarka je ugrozila integritet licnosti i prekrsila nacelo br. 9

Kodeksa novinara Crne Gore.

8) TVCG, DNEVNIK 2, 19. jun 2013, primjer krSenja nacela br. 1 Kodeksa% U prilogu o
dodjeli Trinaestojulske nagrade objavljene su samo kritike te odluke, a nema izjava

¢lanova Zirija ili dobitnika.

6 “Kada izvjeStava o istraznim i sudskim postupcima, novinar mora uvazavati pretpostavku da je svako nevin dok se ne
dokaZe suprotno, i ne smije ni¢im prejudicirati ishod sudskog postupka”.

7 Vidi gore, fusnotu br. 4.

8 “Novinar je duzan da $titi integritet maloljetnih osoba, drugacijih i hendikepiranih”.

9 Vidi gore, fusnotu br. 4.



9) TVCG, DNEVNIK 2, 20. jun 2013, primjer krSenja nacela br. 1 Kodeksal%: U prilogu o
reakcijama na dodjelu Trinaestojulske nagrade kriti¢ari c¢lanove zZirija nazivaju
manipulatorima, a nema informacija o stavovima ili komentarima c¢lanova Zirija, kao ni

informacije da je od njih zatrazen komentar.

10) TVCG, DNEVNIK 2, 20. jun 2013, primjer krSenja nacela br. 3 Kodeksa: U prilogu o
reakcijama na dobitnike 13. julske nagrade, novinarka, nakon niza negativnih ocjena
sagovornika, ne iznosi Cinjenice, ve¢ komentar: "Za pocetak, neka to bude odgovor na
pitanje ko to ima pravo da se igra sa drustvenim znacajem i simbolikom 13. jula, jednog
od najsvjetlijih datuma naSe istorije, a samim tim i da obezvreduje najviSe drZzavno

priznanje. Da li moZe biti kriv samo Ziri?"

11) TVCG, DNEVNIK 2, 22. jun 2013, primjer krSenja nacela br. 3 Kodeksall: Objavljen je
prilog u kome su zajedno komentar i vijest, a u kome je iznesena ocjena novinarke o
kvalitetu dobitnika Trinaestojulske nagrade kao da je rije¢ o neospornoj ¢injenici, a ne
misljenju: "Cinjenica da je Crna Gora odlu¢ila da najvise drZavno priznanje,
Trinaestojulsku nagradu, dodijeli dvojici osrednjih pisaca i jednom anonimnom
naucniku zaprepastila je narodnog heroja Jova Kapici¢a, jednog od rijetkih danas Zivih

ucesnika Trinaestojulskog ustanka."

12) TVCG, DNEVNIK 2, 28. jul 2013, krSenje nacela br. 10 Kodeksa!2: U izvjeStaju o
hapsSenju jedne osobe u Beranama i policijskoj potrazi za drugom iz RoZaja zbog
sumnje da su prali novac, novinar navodi da policija te osobe sumnjici, ali u naslovu

"Oprali milion eura” krsi pretpostavku nevinosti.

13) TVCG, DNEVNIK 2, 28. avgust 2013, primjer krSenja nacela br. 1 Kodeksa13: U izvjeStaju

o navodnom napadu novinara “Dana” na Gorana Perovi¢a saopsteno je sljedece:

10 Vidi gore, fusnotu br. 4.
11 “Za novinara su ¢injenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemoguci njihovu
zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznaciti kao takve.

Obaveza je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni”.

12 “Kada izvjeStava o istraznim i sudskim postupcima, novinar mora uvazavati pretpostavku da je svako nevin dok se ne
dokaZze suprotno, i ne smije ni¢im prejudicirati ishod sudskog postupka”.

13 Vidi gore, fusnotu br. 4.



"Nakon intervjua koji je objavljen na nasem drugom dnevniku, Gorana Perovi¢a pozvao
je novinar ‘Dana’ koji je objavio informacije koje Perovi¢ demantovao i u telefonskom
razgovoru mu prijetio." Navodi Gorana Perovi¢a, da mu je novinar “Dana” prijetio,
preneseni su kao Cinjenica, a ne tvrdnja samo jedne strane. Nije bilo informacija o tome
Sta je rekao prozvani novinar "Dana”, niti da li su ga kolege iz RTCG pokusale

kontaktirati za komentar.

Molimo Vas da nas obavijestite o odlukama Savjeta u odnosu na prituzbu i primjere iz naSeg

izvjestaja koji su ponovljeni u ovom pismu.

Hvala Vam na pazniji.

S posStovanjem,

Tea Gorjanc Prelevi¢

izvrsna direktorica NVO AKkcija za ljudska prava




