
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin LXVI: SUMMARY OF EUROPEAN COURT DECISIONS ON THE RIGHT TO 

FREEDOM OF EXPRESSION:  May 2016  

 

14 June 2016 

 

 

During May 2016, the European Court of Human Rights decided two cases involving the 

right to freedom of expression:  

- Salihu and others v. Sweden, Application no. 33628/15, 10 May 2016 (fine for 

the purchase of weapons to illustrate a news report did not violate right to 

freedom of expression) 

- Fürst-Pfeifer v. Austria, Applications nos. 33677/10 and 52340/10, 17 May 

2016 (report on mental state of court-appointed psychiatrist did not violate right 

to respect for private life) 

- Karácsony and Others v. Hungary, Applications nos. 42461/13 and 44357/13, 

17 May 2016 (sanction imposed on MPs for violating parliamentary order 

without procedural safeguards violated right to freedom of expression) 

- Nadtoka v. Russia, application no. 38010/05, 31 May 2016 (conviction for insult 

for referring to mayor as ‘thief’ violated right to freedom of expression) 

The cases concerned the following issues:  

 Salihu and others v. Sweden, Application no. 33628/15, 10 May 2016 

(conviction for the purchase of weapons to illustrate a news report did not 

violate right to freedom of expression) 

This concerned a team of journalists who had purchased weapons for a report on how 

easy it is to buy guns on the black market. Upon purchase they immediately turned the 

weapons over to the police and the next day they published their article. The police then 

prosecuted the journalists for weapons offences, and they were convicted and fined 

between €4,400 and €8,400. The journalists argued that they had not committed a 

crime, that their actions had been motivated by journalism and that their prosecution 

was not in the public interest, but their convictions were upheld on appeal. They then 

appealed to the European Court of Human Rights.  



The European Court of Human Rights dismissed the complaint as being manifestly ill-

founded. The Court emphasised that the journalists had not been convicted for the 

expression of their views or for the report they had published, but for buying firearms 

in contravention of criminal law. The Court considered that the journalists must have 

known that they were violating the law. While the Court acknowledged that the ease 

with which weapons could be bought was an issue of public concern, the journalists 

could have written about this without actually buying a weapon. As to the severity of 

the sanction, the normal penalty was a prison sentence. This had instead been 

commuted to a fine because of the journalistic purpose and the special circumstances of 

the case. The amount of the fines could was not excessive or liable to have a deterrent 

effect on the exercise of freedom of expression by the applicants or other journalists. 

Finally, the Court noted that at every instance of the domestic proceedings, the Swedish 

courts had considered the journalists’ right to freedom of expression and had stressed 

the importance of journalists’ role in society.  

 Fürst-Pfeifer v. Austria, Applications nos. 33677/10 and 52340/10, 17 May 

2016 (report on mental state of court-appointed psychiatrist did not violate right 

to respect for private life) 

This concerned a news article about a psychiatrist who regularly acted as an expert in 

court proceedings. Headed “Court expert for custody proceedings a case for therapy”, 

the report stated that the psychiatrist suffered from psychological problems such as 

mood swings and panic attacks, and criticised the fact that she was still active as a 

court-appointed expert. The article then referred to a psychological expert report about 

her which had originally been commissioned in 1993 and which had been made public 

in the context of proceedings she had brought before the civil courts. The psychiatrist 

brought proceedings against the website for invasion of privacy and defamation. She 

won at first instance but on appeal, this judgment was overturned, the court holding 

that while the discussion of her mental state undoubtedly affected her private life the 

information was true and the article was directly linked to her public function as a 

court-appointed expert. She then appealed to the European Court of Human Rights on 

the grounds that the Austrian courts had failed to protect her right to respect for private 

life.  

The Court held that the publication did not violate her right to respect for private life. 

While it noted that the right to reputation is guaranteed by Article 8 of the Convention, 

which the State has a positive obligation to protect, the Court observed that this right 

has to be balanced, among other things, against the freedom of expression guaranteed 

by Article 10 of the Convention. Furthermore, the most careful scrutiny is required 

when measures or sanctions imposed on the press are capable of discouraging public 

debate. Looking at the facts of the case, the Court acknowledged that information about 

a person’s health is an important element of private life. However, the information in 

the report was taken from the report of a court‑appointed expert in public proceedings 

before a civil court, and the article concerned her public functioning which was a matter 



of public interest. The Court observed furthermore that the content of the article was 

balanced, informing on facts and not only intended to satisfy public curiosity. It had 

clearly stated that the expert report dated back to court proceedings in 1993 and that 

the applicant’s integrity had not been questioned for more than a decade.  

 Karácsony and Others v. Hungary, Applications nos. 42461/13 and 44357/13, 

17 May 2016 (sanction imposed on MPs for violating parliamentary order 

without procedural safeguards violated right to freedom of expression) 

This concerned the members of two opposition parties who, during sessions of 

parliament, had conducted symbolic protests. One set of applicants had placed a 

wheelbarrow full of soil in front of the prime minister during the final vote of a 

controversial bill on the transfer of agricultural lands; another had up held billboards 

saying “FIDESZ [the governing party] You steal, you cheat and you lie” and (during the 

final vote on a law related to smoking) “Here operates the national tobacco mafia”. They 

were fined between €170 and €600 for disturbing Parliament’s work. The fines were 

proposed by the Speaker of Parliament and adopted by the plenary without a debate. 

The applicants complained that these fines violated their right to freedom of expression 

and that they had not had any opportunity to appeal against them. They appealed to the 

European Court of Human Rights. In September 2014, a chamber of the Court found that 

the fines violated their right to freedom of expression. The Hungarian government 

requested that the case be referred to the Court’s Grand Chamber.  

The Grand Chamber held that the fines violated the right to freedom of expression. 

While it acknowledged that freedom of parliamentary debate was not absolute, and 

parliaments are entitled to regulate their own internal affairs, any regulations that are 

adopted should not be abused to suppress the freedom of expression of MPs, which is at 

the heart of political debate in a democracy. The Court acknowledged that displaying a 

placard or banner in Parliament was not a conventional manner for MPs to express 

their views and that the applicants had disrupted order in Parliament. The Court also 

noted that the applicants had not been sanctioned for the expression of their opinions, 

but for the way in which they had done so. However, even if a sanction may have been 

warranted, this should still be fair and proportionate. The Court observed that there had 

been no procedural safeguards for the applicants; the speaker had proposed a fine and 

parliament had voted. The speaker had not stated why the applicants’ actions had been 

considered gravely offensive to parliamentary order. This lack of procedural safeguards 

meant that the applicants’ right to freedom of expression had been violated.  

 Nadtoka v. Russia, application no. 38010/05, 31 May 2016 (conviction for insult 

for referring to mayor as ‘thief’ violated right to freedom of expression) 

This concerned the acting editor-in-chief of the newspaper Vecherniy, who had 

published an article about the mayor of a Russian city, Novocherkassk, alleging 

corruption. The article referred to the mayor as “some thievish man from Altay who had 

taken up a comfortably high position”. He brought a private prosecution for insult 



against the journalist who wrote the article and against Ms Nadtoka. The Russian courts 

found them both guilty on the grounds that the words used, taken in the context of the 

article, constituted a clear insult, and find the editor 50,000 rubles (around €1,500). Ms 

Nadtoka appealed to the European Court of Human Rights.  

The European Court found that the conviction and fine violated Ms Nadtoka’s right to 

freedom of expression. It noted that the article had discussed corruption, an issue of 

public concern, and that the mayor had not complained about the allegations but about 

the choice of words used by the journalist. The Court reiterated that anyone taking part 

in a public debate on a matter of general concern was required to respect the reputation 

and rights of others, but that at the same time, the right to freedom of expression allows 

recourse to a degree of exaggeration or even provocation. Moreover, the Court held that 

a mayor, as an elected politician, had to tolerate a greater degree of criticism than 

ordinary individuals. The Court also observed that the acting editor-in-chief had been 

convicted as an “accessory to the offence”, which was a serious matter. The criminal 

sanction was liable to have a chilling effect on the exercise of freedom of expression.  

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in 

cooperation with HRA 

 

 

 
Bulletins are published within the project “Support for Understanding Journalistic Ethics 

and Freedom of Expression” funded by the U.S. Embassy Podgorica. 


