
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of expression 

 

Bulletin LXIV:  SUMMARY OF EUROPEAN COURT DECISIONS ON THE RIGHT TO 

FREEDOM OF EXPRESSION: February - March 2016 

 

12 May 2016 

 

During February-April 2016, the European Court of Human Rights decided the following 

noteworthy cases involving the right to freedom of expression and related topics:  

- Erdener v. Turkey, application no. 23497/05, 2 February 2016 (defamation conviction 

for remarks about prime minister violated right to freedom of expression) 

- Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete and Index.hu Zrt v. Hungary, application 

no. 22947/13, 2 February 2016 (defamation conviction for website for comments left by 

user violated the right to freedom of expression) 

- Ärztekammer für Wien and Dorner v. Austria, application no. 8895/10, 16 February 

2016 (injunction on medical association from making derogatory statements about a 

company offering medical services did not violate right to freedom of expression) 

- Société de Conception de Presse et d’Édition v. France, application no. 4683/11, 25 

February 2016 (order requiring the anonymization of photographs of a young man held 

captive and tortured did not violate right to freedom of expression) 

- Bilen and Çoruk v. Turkey, application no. 14895/05, 8 March 2016 (conviction for 

distributing political party leaflets without authorization violated right to freedom of 

expression ) 

- Rusu v. Romania, application no. 25721/04, 8 March 2016 (conviction for failing to 

retract incorrect allegations did not violate the right to freedom of expression) 

- Pinto Coelho v. Portugal (no. 2), application no. 48718/11, 22 March 2016 (conviction for 

publishing court recordings without permission violated right to freedom of expression) 

- Sousa Goucha v. Portugal, application no. 70434/12, 22 March 2016 (refusal to 

prosecute for joke about a homosexual celebrity referred to as a “female” did not violate 

the right to private life) 

- Bédat v. Switzerland, application no. 56925/08, 29 March 2016 (fine for publishing 

documents from criminal investigation did not violate right to freedom of expression) 

 

These cases concerned the following issues:  

 Erdener v. Turkey, application no. 23497/05, 2 February 2016 (defamation conviction 

for remarks about prime minister violated right to freedom of expression) 

This concerned an MP who had spoken with a journalist about the health problems of the then-

prime minister of Turkey, saying that he had discontinued his treatment at Başkent University 



Hospital because he was unhappy about the quality of the medical care there. She said, ““They 

nearly drove him to his death”.  The hospital sued for defamation and, in civil proceedings, was 

awarded compensation for damage to reputation. The MP’s appeals were dismissed.  

The European Court of Human Rights held that the defamation judgment violated the right to 

freedom of expression. The health of the prime minister was clearly a matter of public interest 

and the events giving rise to this case had received broad media coverage in Turkey. The 

manner in which the Prime Minister had been treated had been criticised not only by the media 

but also among parliamentarians. The applicant had made her remarks in her capacity as an MP, 

in a political capacity in which she should be given wide leeway. Furthermore, the Court held 

that as a public entity, the hospital did not have a moral ‘right’ to a reputation, unlike private 

individuals. It noted that the domestic courts had not verified whether there had been any 

actual damage to the university’s reputation. Even though the compensation awarded was a 

relatively low amount (€1,200) this nevertheless had a chilling effect on the right to freedom of 

expression.  

 Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete and Index.hu Zrt v. Hungary, application 

no. 22947/13, 2 February 2016 (defamation conviction for website for comments left by 

user violated the right to freedom of expression) 

This concerned a news website and an association of internet content providers who had been 

sued for defamation over comments which had appeared underneath an article on real-estate 

management websites, and which were very critical of these sites. The company operating the 

real estate websites sued for defamation and won, despite the applicants having immediately 

removed the offending user comments.  

The European Court of Human Rights held that the defamation judgment violated the right to 

freedom of expression. Applying the criteria established in the case of Delfi v. Estonia, the Court 

held:  

a) Context in which the comments were posted: The comments concerned a matter of 

public interest, and the article itself had a clear factual basis – consumer protection 

proceedings against the real estate website had already begun;  

b) The content of the comments: none of the comments constituted hate speech. Although 

some used vulgar language, this was to be expected bearing in mind the different ‘style 

of communication’ on websites (one commenter had said that “people like this should go 

and shit a hedgehog and spend all their money on their mothers’ tombs until they drop 

dead”).  

c) Liability of the authors of the comments: The domestic courts had not made any effort to 

ascertain whether the actual authors of the comments could be held liable. The Court 

recalled that “particularly strong reasons” are required before envisaging the 

punishment of a journalist or a website for statements made by a third party. 

d) Measures taken by the applicants and conduct of the injured party: the applicants had 

removed the comments in question as soon as they were notified of the initiation of civil 

proceedings. They also had general measures in place to prevent or remove defamatory 

comments on their portals, including a disclaimer, a team of moderators, and a notice-

and-take-down system. Despite this, the domestic courts held them liable for allowing 

unfiltered comments to be posted. The Court held that this was excessive, particularly 



bearing in mind that the real estate company had not requested the applicants to 

remove the comments but went directly to court. 

e) Consequences for the injured party and the applicants: what was at stake was the 

commercial reputation of a private company rather than the reputation of a natural 

person, which enjoys greater protection under ECHR law. The comments were unlikely 

to have an impact on the real estate company’s reputation, particularly since consumer 

protection proceedings against it had already begun. The domestic courts had failed to 

evaluated whether the comments actually caused any prejudice.  

 

 Ärztekammer für Wien and Dorner v. Austria, application no. 8895/10, 16 February 

2016 (injunction on medical association from making derogatory statements about a 

company offering medical services did not violate right to freedom of expression) 

This concerned the Vienna Association of Medical Doctors and its president, who had been 

prohibited from referring to a company that provided radiology services as being “ruthless” 

towards medical professionals and describing it as a “locust” company. In addition, the 

association was ordered to publish the injunction on its website, for a period of 30 days, as well 

as in its newsletter. The courts found that while the statements in question did not constitute 

defamation, they had been in violation of the Unfair Competition Act.  

The European Court of Human Rights held that the injunction did not violate the association’s 

right to freedom of expression. The Court held that on the one hand, large public companies 

inevitably lay themselves open to close scrutiny of their acts, and that they should tolerate 

greater criticism. However, the Court also emphasised that there is a competing interest in 

protecting the commercial success and viability of companies, for the wider economic good. The 

Court particularly took into account that the term “locust” had very negative connotations and 

that its use led to an unethical general vilification of a competitor. There was no factual basis in 

making the allegation that the company had behaved unethically, or like a locust. The Court also 

noted that no other penalties had been imposed.  

 Société de Conception de Presse et d’Édition v. France, application no. 4683/11, 25 

February 2016 (order requiring the anonymization of photographs of a young man held 

captive and tortured did not violate right to freedom of expression) 

This concerned a magazine which had been ordered to withdraw one of its issues from sale and 

to pay compensation to the family of a man whose photograph they had published on the cover. 

The man had been kidnapped, tortured and had eventually died, and the photo showed him 

showed him wearing shackles and bearing visible signs of ill-treatment. On appeal, the order to 

withdraw the magazine from sale was replaced with an order requiring the photograph in 

question to be blacked out.  

The European Court of Human Rights held that this order did not violate the right to freedom of 

expression. It noted that the article as a whole, which concerned a court case against the 

kidnappers, had contributed to a debate of general interest. However, the photograph had not 

been intended for public viewing. It had been published without the permission of the young 

man’s relatives and with a grave disregard for their grief. In merely ordering the photograph to 

be blacked out and not restricting any of the text of the report or the other photographs 



accompanying it, the Paris Court of Appeal had ensured respect for the publication as a whole, 

and the measure was unlikely to have a chilling effect on freedom of expression. 

 Bilen and Çoruk v. Turkey, application no. 14895/05, 8 March 2016 (conviction for 

distributing political party leaflets without authorization violated right to freedom of 

expression) 

This concerned the conviction of two members of the Youth Movement of the Turkish Labour 

Party, who had been fined for distributing the party’s leaflets without prior authorisation. The 

leaflet had criticised the Government’s policy vis-à-vis the Kurds and the two were fined €50. 

The European Court of Human Rights found that their conviction had not been “prescribed by 

law” because the law in question did not meet the requirements of sufficient precision and 

foreseeability. At the relevant time, two provisions governing the distribution of leaflets were in 

force, one prohibiting the distribution of leaflets without such authorisation (Article 534 of the 

Criminal Code), and the other exempting political parties from that obligation (section 44 of the 

Associations Act). This had created a situation of legal uncertainty.  

 Rusu v. Romania, application no. 25721/04, 8 March 2016 (conviction for failing to 

retract incorrect allegations did not violate the right to freedom of expression) 

This concerned a journalist who had published an article about a criminal investigation into a 

burglary, naming the main suspect and reporting that he was on the run. The suspect’s father 

immediately wrote to the newspaper, explaining that it was impossible that his son had 

committed the burglary as he had been in Italy at the time. The newspaper published the letter. 

Subsequently, the suspect lodged a criminal complaint for defamation, complaining that, even 

though his father’s letter had been published, the article had not been retracted as requested. 

The courts ultimately – in a final judgment of January 2004 – cleared the journalist of 

defamation, finding that the information he had published had been provided by the local police 

department. However, they considered that the article should have been retracted as soon as it 

had become clear that the information had been wrong, and ordered the journalist to pay 

approximately €270 in compensation. 

The European Court of Human Rights held that this order did not violate the right to freedom of 

expression. The Court held that although the report concerned a matter of public concern, after 

it was published the police had revoked the ‘wanted’ notice, realising the name of the suspect to 

be wrong. Merely publishing the father’s latter was not the same as retracting the newspaper 

report. The Court emphasised “the importance of the right of a person who feels aggrieved by a 

press article to a rectification, with a corresponding obligation on the journalist or newspaper” 

and held that by failing to publish a retraction, “the [journalist] has failed to act in accordance 

with the principles governing journalistic ethics, requiring of him to clearly and explicitly 

correct any published information which has proved to be erroneous or defamatory.” The Court 

also took into account the relatively low damages that had been imposed.  

There was a strongly worded dissenting judgment by two judges, including the President of the 

Chamber, Judge Sajo.  



 Pinto Coelho v. Portugal (no. 2), application no. 48718/11, 22 March 2016 (conviction 

for publishing court recordings without permission violated right to freedom of 

expression) 

This concerned a journalist who had been fined for including sound recordings from a court 

hearing in a news broadcast. The recordings had been obtained without permission from the 

judge. The broadcast reported on the criminal conviction of an 18-year-old for theft and raised 

concerns of a miscarriage of justice. The journalist had interviewed several lawyers and had 

included in her report shots of the courtroom as well as extracts of sub-titled sound recordings 

and the questioning of prosecution and defence witnesses, in which their voices and those of the 

three judges were digitally altered. The judges lodged a complaint and the journalist was 

convicted of non-compliance with a legal order and ordered to pay a fine of €1,500.  

The European Court of Human Rights considered that the conviction violated the journalist’s 

right to freedom of expression. The Court considered that the report concerned an issue of 

public interest and emphasised the importance of the right of the public to receive information 

about court proceedings and the activities of the police through the media. The Court also 

emphasised that the question whether the recording had been lawfully obtained was only one 

factor, and not decisive in assessing whether a journalist had fulfilled his or her professional 

duties and responsibilities. In any event, the Court considered that the voices of judges and 

witnesses had been distorted to prevent their identification. The Court did not agree that the 

broadcast could have had a negative impact on the administration of justice, or that it impinged 

on the right to privacy of those involved in the trial. Finally, the Court held that although the 

penalty had been relatively low, “the very fact of the conviction is more important than the 

minor nature of the sentence” and would have a chilling effect on the right to freedom of 

expression.  

 Sousa Goucha v. Portugal, application no. 70434/12, 22 March 2016 (refusal to 

prosecute for joke about a homosexual celebrity referred to as a “female” did not violate 

the right to private life) 

This concerned a well-known TV host who is gay and who had jokingly been included in a list of 

“best female television hosts” during a late night satirical TV show. He lodged a criminal 

complaint for defamation and insult against the TV production company, arguing that this joke 

had harmed his reputation as it had mixed his gender with his sexual orientation. The local 

courts dismissed his complaint and refused to prosecute the TV production company. The TV 

host complained to the European Court of Human Rights, arguing that the refusal to prosecute 

had been discriminatory and in violation of his right to reputation.  

The European Court of Human Rights held that the TV host’s right to reputation had not been 

violated. Article 8 of the Convention did apply to the case, because sexual orientation is a 

profound part of a person’s identity.  Furthermore, the Court held that even public persons have 

a “legitimate expectation” of protection and respect for their private life. However, noting that 

the joke had been satirical, the Court held that satire is a form of artistic expression and social 

commentary which aims to provoke and agitate. The Court reiterated that the joke had been 

about the TV host’s behaviour and feminine way of expressing himself, rather than about him 

personally.  The Court also considered that the applicant’s sexual orientation was not a causal 



factor in the domestic courts’ refusal to prosecute; there was nothing to suggest that the 

Portuguese authorities would have arrived at different decisions had the applicant not been gay. 

 Bédat v. Switzerland, application no. 56925/08, 29 March 2016 (fine for publishing 

documents from criminal investigation did not violate right to freedom of expression) 

This concerned a journalist who had published an article about legal proceedings against a 

motorist who had rammed his car into a group of pedestrians, killing three of them and injuring 

eight, before throwing himself off the Lausanne Bridge. The article described the events and 

then summarised the questions put to him by the police officers and the investigating judge, and 

the motorist’s responses. It mentioned that the motorist had been charged with murder and 

suggested that he had and that he had shown no remorse. The article quoted from the case file, 

which had been lost in a shopping centre by one of the parties claiming damages against the 

motorist. Criminal proceedings were brought against the journalist for having published 

documents from court proceedings covered by investigative secrecy, and he was convicted and 

fined 4,000 Swiss francs (CHF). 

The Grand Chamber of the European Court of Human Rights held that the conviction did not 

violate the right to freedom of expression. It considered that when the article was published, the 

investigation was still ongoing. This meant that there was an inherent risk of influencing the 

conduct of proceedings, justifying the prohibition of disclosing confidential information. The 

Court specifically noted the sensationalist nature of the report. The Court also considered that 

the State had been under a duty to act in order to protect the right to privacy of the accused, and 

it took into account that the penalty which had been imposed had not been disproportionate. 

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in 

cooperation with HRA 

 

 

 

Bulletins are published within a project funded by the Australian Embassy 

in Belgrade through the Direct Aid Program. 

  

 


