
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin XXXVI: EDITORIAL INDEPENDENCE OF JOURNALISTS 
25 June 2014 

 

Focus on editorial independence of journalists 

The right to editorial independence implies that journalists should have the right to exercise their 

own right to freedom of expression. In the context of the professional work environment of a 

journalist, this is complicated by the fact that a journalist typically works within a structure whereby 

one or more editors have editorial responsibility over a media outlet, and owners often try to have a 

say in content as well. Whilst journalists and editors often work together fairly harmoniously, there 

can be significant tension between the owner of a media outlet and the editorial team.  

The Council of Europe has adopted a number of declarations and recommendations emphasising the 

importance of editorial freedom, and the need for protection against undue political and commercial 

interference. The European Court of Human Rights has confronted the issue of editorial 

independence in the context of a case concerning attempted state control over the national 

broadcaster, a case concerning a journalist who was sacked by his employer, as well as in a case that 

dealt with broadcast licensing. The following paragraphs summarise these judgments and 

recommendations.   

European Court of Human Rights  

 Manole v. Moldova (no. 13936/02), 17 September 2009 (sanctioning journalists for 

asserting editorial independence and failure to guarantee editorial independence of public 

broadcaster violates right to freedom of expression)  

This concerned a group of journalists employed by Teleradio-Moldova (TRM), a State-owned 

broadcasting company which at the time the application was made was the only national television 

and radio station in the country. There was a long history of political control at TRM, which had got 

worse after the election victory of the Communist Party, in 2001. Senior managers were replaced by 

persons loyal to the Government and only a small group of journalists was used for reports of a 

political nature, which were edited to present the ruling party in a favourable light. Journalists were 

reprimanded for using expressions which reflected negatively on the Soviet period or reports that 

suggested cultural and linguistic links with Romania. Journalists who did not follow these policies 

were subjected to disciplinary measures. The applicants were dismissed from their posts as 

journalists and appealed to the European Court of Human Rights arguing that their editorial 



independence had been violated and that they had been subjected to a regime of censorship by the 

State. 

The European Court held that the journalists’ right to freedom of expression had been violated. The 

Court emphasised that States must ensure that a pluralistic media sphere exists in which the public 

can receive ideas and opinions from a range of viewpoints. States must implement a regulatory 

framework to promote this, and also ensure that within this framework, individual journalists can 

work independently and free from political or other undue interference.  

The Court emphasised that,  

“A situation whereby a powerful economic or political group in a society is permitted to obtain a 

position of dominance over the audiovisual media and thereby exercise pressure on broadcasters 

and eventually curtail their editorial freedom undermines the fundamental role of freedom of 

expression in a democratic society…” 

It emphasised that when a State decides to create a public broadcasting system, it was vital that it 

provides an independent and pluralistic service. This is particularly important when the public 

broadcaster is the dominant broadcaster within a country or region. The independence of public 

service broadcasters should be assured by, among other things, a clear statement of editorial 

independence and institutional autonomy in the broadcaster’s legal framework, in particular as 

regards the editing and presentation of news and current affairs programmes and the recruitment, 

employment and management of staff.  

With regard to the situation of the applicants, the Court noted that there had been a significant bias 

by TRM towards reporting on the activities of the President and Government, and that there was 

evidence of a policy of restricting on topics that reflected badly on the Government, including 

human rights violations committed during the Soviet period. The Court also considered that TRM 

had enjoyed a virtual monopoly over broadcasting in Moldova, and that this put the State under an 

obligation to transmit accurate and balanced news and information reflecting the full range of 

political opinion and debate. The State had clearly failed in this duty and TRM’s independence from 

political interference and control had been insufficiently guaranteed. 

 Fuentes Bobo v. Spain, Application No. 39293/98, 29 February 2000 (dismissal of journalist 

violated right to freedom of expression) 

This concerned a producer and presenter at TVE, the Spanish State television station, whose 

programme was dropped from the schedule. He was offered no replacement work but was still 

required to complete his working hours. Following a demonstration by staff about mismanagement 

at the station, he then co-authored an article in a daily newspaper criticising TVE management. He 

was then suspended without pay. He appealed, and during his appeal he appeared in two radio 

programmes in which he criticised TVE's actions in words that TVE's managers regarded as offensive. 

He was dismissed.  

The Court held that the dismissal violated the presenter’s right to freedom of expression. Although 

the disciplinary action concerned a private law employment relationship, this did not mean that the 

right to freedom of expression could be disregarded. The Court found that it was clear that the 

presenter had been dismissed because of his criticism of the management of the broadcaster. These 



contributed to a wider, on-going public debate about TVE, and were clearly in the public interest. 

While the language he used had been offensive, it appeared to have been provoked by the radio-

show hosts in lively and spontaneous exchanges. In addition, neither TVE nor its managers had 

instituted defamation proceedings or taken any other legal action against the applicant; TVE had 

immediately imposed the severe penalty of dismissal.  

 Centro Europa 7 S.r.l. and Di Stefano v. Italy, application no. 38433/09, 7 June 2012  

(importance of editorial freedom and pluralism of the media)  

The case concerned an Italian TV company’s inability to broadcast, despite having a broadcasting 

licence, because no television frequencies were allocated to it. The Court found in particular that the 

laws in force at the time had lacked clarity and precision and that the TV had no way of knowing 

when it might at last be given a frequency so that it could broadcast. This had the effect of 

strengthening the existing broadcasting monopoly, and the Court therefore found that the Italian 

authorities had failed to guarantee effective pluralism in the media.  

In the context of reaching this decision, the Court made some important remarks about the need for 

editorial freedom.  

In paragraph 133 of the judgment, the Court emphasises that,  

“A situation whereby a powerful economic or political group in society is permitted to obtain a 

position of dominance over the audio-visual media and thereby exercise pressure on broadcasters 

and eventually curtail their editorial freedom undermines the fundamental role of freedom of 

expression in a democratic society…” 

In paragraph 134, the Court holds that every state has a duty to adopt laws and regulations to 

ensure editorial freedom and media pluralism:  

“in such a sensitive sector as the audio-visual media, in addition to its negative duty of non-

interference the State has a positive obligation to put in place an appropriate legislative and 

administrative framework to guarantee effective pluralism”.  

Council of Europe Recommendations  

The Committee of Ministers and Parliamentary Assembly of the Council of Europe have adopted 

several declarations and recommendations emphasising the importance of editorial freedom.  

 Parliamentary Assembly Resolution 428 (1970), on mass communication media and human 

rights: 

“The internal organisation of mass media should guarantee the freedom of expression of the 

responsible editors. Their editorial independence should be preserved.” 

 Committee of Ministers Recommendation Rec (99) 1 on Measures to Promote Media 

Pluralism:  

“Member states should consider possible measures to ensure that a variety of media content 

reflecting different political and cultural views is made available to the public, bearing in mind the 

importance of guaranteeing the editorial independence of the media… 



Member states should encourage media organisations to strengthen editorial and journalistic 

independence voluntarily through editorial statutes or other self-regulatory means.” 

 Committee of Ministers Recommendation Rec(2011)7 on a new notion of media:  

“Editorial freedom or independence is an essential requirement for media and a direct corollary of 

freedom of expression and the right to hold opinions and to receive and impart information, 

guaranteed under Article 10 of the European Convention on Human Rights.  

 

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in cooperation 

with HRA 

 

 

 

 Bulletins are published within the project “Monitoring of Journalistic Self-Regulatory 

Bodies in Montenegro” funded by the British Embassy Podgorica. 

 


