
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin XXXIII: ROUND-UP OF JUDGEMENTS:  MARCH 2014 
28 May 2014 

 

uring March 2014, the European Court adopted judgments and decisions in the following 

freedom of expression cases:   

 

 Dilipak and Karakaya v. Turkey (application nos. 7942/05 and 24838/05, 4 March 2014) 

(defamation conviction for criticism of deceased army commander violated the right to 

freedom of expression); 

 

 Jelševar and Others v. Slovenia (application no. 47318/07, 11 March 2014) (book with 

alleged derogatory descriptions of characters did not constitute defamation); 

 

 Yaman Akdeniz v. Turkey (application no. 20877/10, 11 March 2014) (individual who was 

denied access to blocked music sharing websites could not be considered a ‘victim’ of a 

human rights violation); 

 

 Lolo v. Poland (application no. 11503/12, 11 March 2014) (defamation conviction for 

unfounded accusations against a judge did not violate the right to freedom of expression); 

 

 Bartnik v. Poland (application no. 53628/10, 11 March 2014) (defamation conviction for 

unfounded allegations of corruption did not violate the right to freedom of expression); 

 

 Bayar v. Turkey (no. 1 -8) (applications no. 39690/06, no. 40559/06, no. 48815/06, no. 

2512/07, no. 55197/07, no. 55199/07, no. 55201/07, no. 55202/07, 25 March 2014) 

(conviction of newspaper editor for publishing statements by terrorist organisation violated 

the right to freedom of expression and right to a fair trial). 

 

These cases concern the following issues:  

 

 Dilipak and Karakaya v. Turkey (application nos. 7942/05 and 24838/05) 4 March 2014: 

defamation conviction for criticism of deceased army commander violated the right to 

freedom of expression 

D 



This concerned two journalists who had been found guilty of defamation for an article which was 

critical of a former commander-in-chief’s political role at a meeting of the National Security Council 

in February 1997, which had been described by some observers as a "post-modern coup d’état". The 

journalists stated in the article that they “don’t usually speak ill of the dead, but this doesn’t apply to 

Hitler and Stalin”, adding that they had not suggested that the commander was like Hitler but “has a 

‘special place’ in the consciousness of the people”. They also claimed that a number of Koran schools 

had been closed as a result of the commander’s policy. The commander-in-chief’s family brought 

legal proceedings against the journalists but were unable to locate them. Proceedings went ahead in 

their absence. In January 2003 judgment was delivered, and in June they were located and 

enforcement proceedings were started against both. Turkish courts deemed that the journalists had 

overstepped the mark and had been disrespectful towards someone who had "bravely served the 

nation". The journalists appealed on the basis that they had not been able to defend themselves but 

their appeals were dismissed. They then complained to the European Court of Human Rights, 

claiming a violation of their right to freedom of expression as well as their right to a fair trial. 

 

The Court held that the journalists’ right to freedom of expression had been violated as well as their 

right to a fair trial. It considered that the journalists had commented on the role of the former 

commander during a coup d’etat, which was a matter of public interest. The commander was a well-

known public figure whose family should tolerate criticism of his functioning as a public servant. 

While the journalists used a bitter and sarcastic tone that certainly offended the relatives of the 

deceased, they had remained within the limit of acceptable criticism. The Court noted in particular 

that the journalists commented on the poor functioning of the democratic regime, which was of the 

highest public interest. Furthermore, the Court considered that the amount of damages awarded did 

not take the financial status of the journalists into account, and that it had resulted in the seizure of 

one of the journalist’s homes. This was likely to have a chilling effect on the entire journalistic 

profession. Finally, the Court considered that it had not been justified for the proceedings to have 

gone ahead in the absence of the journalists.  

 

 Jelševar and Others v. Slovenia (application no. 47318/07) 11 March 2014: book with 

alleged derogatory descriptions of characters did not constitute defamation 

 

This concerned a group of four women who alleged that they had been featured as characters in a 

book which had portrayed them and their family in a defamatory way. The main character in the 

book, Rozina, was depicted as a lively, ambitious and resourceful – but was also described as using 

sex to get her way with her husband, having illegally sold alcohol during the Prohibition in the United 

States, and as valuing money over the well-being of her children. The group of women alleged that 

the setting of the book was the area where the applicants’ family had lived, and that the main 

characters had a name – Brinovc – that, although it was not their real name, was the name under 

which they were known in the community. They sued the author for defamation but their 

complaints were dismissed by the domestic courts on the ground that the average reader would not 

consider the events narrated in the book as facts about real people. Furthermore, the domestic 

courts considered that the events described were not defamatory, and that it had not been the 

author’s intention to defame. The women then appealed to the European Court of Human Rights 

complaining that their right to respect for privacy had been violated.  

 



The European Court dismissed the complaint as “manifestly ill-founded”. It emphasised that the 

artistic freedom enjoyed by authors of literary works was of importance in itself and required a high 

level of protection under the Convention. The Court noted that national courts had attached 

fundamental importance to the question of whether the applicants’ family could have been 

identified with the fictional characters of the book, and whether these characters had been depicted 

in an offensive way amounting to defamation. The Court found that the approach taken by the 

Slovenian Constitutional Court to the balance to be struck between the competing interests had 

been fair and in line with European case law. The Slovenian courts had considered whether an 

average reader would consider the story as real (non-fictional) and whether an average reader 

would consider it as offensive, given the context of the book as a whole. The European Court 

therefore found that the women’s right to privacy had not been violated.   

 

 Yaman Akdeniz v. Turkey (application no. 20877/10) 11 March 2014: individual who was 

denied access to blocked music sharing websites could not be considered a ‘victim’ of a 

human rights violation 

 

This concerned the blocking of the Internet domains myspace.com and last.fm on the grounds that 

these sites violated copyright. The applicant, a user of the sites, complained that the wholesale 

blocking of these domains rendered thousands of webpages inadmissible, many of whom did not 

violate copyright. The local courts dismissed his complaints, and the applicant appealed to the 

European Court of Human Rights arguing that his right to receive information had been violated.  

 

The European Court of Human Rights dismissed the complaint, holding that the applicant could not 

be considered to be a ‘victim’ of a violation of his rights under European Convention on Human 

Rights case law. While the Court recognised the paramount importance of the Internet as a tool for 

the exercise of the right to freedom of expression, the mere fact that the applicant had suffered the 

‘side effects’ of the blocking of a web domain did not in itself render him a victim. He was only an 

occasional user of the last.fm domain, and did not have a myspace.com account that had been 

affected.  Furthermore, the applicant could easily access the music he wanted to listen to via other 

means. 

 Lolo v. Poland (application no. 11503/12) 11 March 2014: defamation conviction for 

unfounded accusations against a judge did not violate the right to freedom of expression 

 

This concerned a fine for defamation of a man who had complained that a local judge had 

“manufactured evidence” and “regularised an illegal situation”. The complaint had been made in a 

letter to the court in which he asked for the judge to be recused from a case in which the man was 

involved. The man complained to the European Court of Human Rights.  

 

The European Court dismissed the complaint as “manifestly ill-founded”. It agreed with the domestic 

courts that while there must be room for legitimate criticism of the functioning of public officials, 

included judges, the man had no evidence for the accusations he had made against the judge. The 

remarks were likely to undermine the authority of the judge. The European Court also took into 

account that the penalty had been at the lower end of the scale and that it had been suspended for 

a period of two years because of the complainant’s financial situation. 

 



 Bartnik v. Poland (application no. 53628/10) 11 March 2014: defamation conviction for 

unfounded allegations of corruption did not violate the right to freedom of expression 

 

This concerned the defamation conviction of a man who had published several articles on a website 

in which he accused the managers of a housing cooperative of having mismanaged the cooperative 

and diverted funds. He was sentenced to a fine of EUR125. He complained to the European Court of 

Human Rights arguing that his articles had been satirical in nature, and that he was a citizen 

journalist and had commented on an issue of public interest.  

 

The European Court dismissed the complaint as “manifestly ill-founded”. While the Court accepted 

that the topic of criticism was indeed an issue of public interest, and it acknowledged the 

importance of ‘citizen journalism’ such as the web articles in question, it also noted that the Internet 

is different from the written press and that it posed a greater risk to privacy and reputational 

interests. The Court noted furthermore that the applicant had no evidence of the truth of various of 

the allegations he had made, particularly as regards the diversion of funds from the housing trust, 

and that the use of words such as “bandits, thieves, racketeers, thieves” to describe the managers 

could not be justified even if the articles were intended to be satirical. Bearing in mind the low 

amount of the fine imposed, the Court therefore found that the defamation conviction did not 

violate the right to freedom of expression. 

 

 Bayar v. Turkey (no. 1 -8) (applications no. 39690/06, no. 40559/06, no. 48815/06, no. 

2512/07, no. 55197/07, no. 55199/07, no. 55201/07, no. 55202/07, 25 March 2014) 

conviction of newspaper editor for publishing statements by terrorist organisation violated 

the right to freedom of expression and right to appeal 

 

This concerned the editor of a daily newspaper, Ülkede Özgür Gündem, who was convicted of 

publishing terrorist propaganda. He had published a series of articles which reported the position of 

the Kurdistan Workers’ Party on various issues, as well as statements made by its leaders. The 

Kurdistan Workers Party is considered a terrorist organisation by the Turkish government and the 

editor along with the proprietor of the newspaper was fined for spreading terrorist propaganda and 

publishing material from an illegal armed organisation. The newspaper proprietor appealed and 

some of his convictions were squashed (others remained pending); but the editor was not allowed 

to appeal the fines to the Constitutional Court on the grounds that they did not exceed 2,000 Turkish 

liras (the newspaper proprietor had been fined more than that). The editor appealed to the 

European Court of Human Rights.  

 

The European Court found that the convictions for publishing statements made by the Kurdistan 

Workers’ Party and its leaders violated the right to freedom of expression, while the inability to 

appeal the convictions to the constitutional court violated the right to appeal The Court noted that 

the articles concerned did not incite violence or hatred, and that they did not constitute a ‘call to 

arms’ or promoted terrorist acts. They could therefore not be considered hate speech. The inability 

to appeal the convictions to the Constitutional Court constituted a violation of the right to appeal, 

which was all the more striking since the newspaper proprietor had been allowed to appeal his 

convictions and had won. 

 



 

 

 

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in cooperation 

with HRA 

 

 

Bulletins are published within the project “Monitoring of Journalistic Self-Regulatory 

Bodies in Montenegro” funded by the British Embassy Podgorica.   


