
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin XXIII: ROUND-UP OF JUDGEMENTS:  DECEMBER 2013 
5 January 2014 

 

n December 2013, the European Court adopted judgments and decisions in the following freedom 

of expression cases: 

 

 Ungváry and Irodalom Kft v. Hungary (application no. 64520/10), 3 December 2013  

(defamation conviction for article alleging that a Constitutional Court judge had been an 

informer for the security service violated right to freedom of expression); 

 

 Yavuz et Yaylalı v. Turkey (application no. 12606/11), 17 December 2013  (criminal 

conviction for promoting a terrorist organisation violated the right to freedom of 

expression); 

 

 Perincek v. Switzerland (application no. 27510/08), 17 December 2013  (criminal conviction 

for challenging the legal characterisation of the Armenian genocide violated the right to 

freedom of expression); 

 

 Mika v. Greece (application no. 10347/10), 19 December 2013 (criminal defamation 

conviction and suspended prison sentence for allegation of corruption in mayoral office 

violated right to freedom of expression). 

 

In addition, the Court has started proceedings in the application lodged by members of the Russian 

punk band, Pussy Riot, who were imprisoned for their attempted performance of protest songs in 

the Cathedral of Christ the Saviour, in Moscow (Alekhina and others v. Russia, application no. 

38004/12, communicated on 2 December 2013). 

 

These cases concern the following issues: 

 

 Ungváry and Irodalom Kft v. Hungary (application no. 64520/10), 3 December 2013: 

defamation conviction for article alleging that a Constitutional Court judge had been an 

informer for the security service violated right to freedom of expression 

 

This concerned a defamation case against a historian and a magazine publisher who had published 

an article written by the historian. In the article, the historian discussed the relationship between 

I 



civil society and the security services during the communist era, and as part of this he stated that a 

Constitutional Court judge had been an active party member and an “official contact” for the state 

security services. The judge complained and although the magazine printed a rectification, the 

historian repeated his allegation in interviews and in a book. The Constitutional Court judge then 

sued for defamation and won a judgment awarding him damages. The historian and the magazine 

publisher complained to the European Court of Human Rights arguing that this violated their right to 

freedom of expression.  

 

The Court held that there had been a violation of the right to freedom of expression. The Court first 

recalled its general principles on freedom of expression, including that while civil servants should 

tolerate criticism of their functioning, it may be necessary to protect judges from offensive and 

abusive verbal attacks in order to preserve public faith in the functioning of the judiciary. Applying 

these general principles to the first applicant, the historian, the Court noted that the article had a 

strong basis in fact. The Court held that the term “official contact” could be understood to have a 

number of different meanings, including that the judge had written reports and provided 

information which had contributed to the work of the security services – even though the security 

service had not instructed the judge to do so. The Court particularly considered that the domestic 

courts had failed to take into account the overall context of the article, which had argued that there 

was a close relationship between various civil society organisations and the state security service. 

The Court therefore concluded that the domestic courts had interpreted the meaning of the term 

“official contact” too restrictively; they should have looked at it in light of the broader context of the 

article. The Court also emphasised that the subject matter of the article, the role of the security 

services during the communist era, was an issue of strong public interest; and that the judge, as a 

senior civil servant elected to the highest judicial office in the country by parliament, should tolerate 

criticism. The Court also noted that it was undisputed that the judge had been an active party 

member during the communist era.  

 

As regards the magazine publishers, the Court held that it had exercised sufficient responsibility. The 

Court held, in particular, that  

 

“[p]ublishers are understandably motivated by considerations of profitability and (…) holding 

them responsible for publications often results in proprietary interference in the editorial 

process. In order to enable the press to exercise its ‘watchdog’ function, it is important that 

the standards of liability of publishers for publication [should] be such that they shall not 

encourage censorship of publications by the publisher …”  

 

The Court concluded that given the reputation of the first applicant as a well-respected historian, the 

magazine publisher had no reason to call into question the accuracy of the article. There was no 

evidence that the article had been published with the intention to denigrate the judge. The Court 

therefore concluded that the publishers had acted in accordance with journalistic ethics.  

 

 Yavuz et Yaylalı v. Turkey (application no. 12606/11), 17 December 2013: criminal 

conviction for promoting a terrorist organisation violated the right to freedom of expression 

 



This concerned two individuals who had been imprisoned for their participation in a demonstration 

against the security forces which took place in the aftermath of another demonstration, organised 

by the Maoist Communist Party, at which the security services had shot and killed 17 people. The 

Maoist Communist Party is regarded as a terrorist organisation in Turkey, and the two were 

convicted for “promoting a terrorist organisation”.  

 

The European Court of Human Rights held that the conviction violated the right to freedom of 

expression. It stated that while States may take measures to safeguard national security and prevent 

terrorism, they must strike a fair balance between the right to freedom of expression and the need 

for a democratic society to protect itself against terrorism. The Court emphasised that national laws 

should in this regard give a precise definition of what is “terrorism”, warning that  

 

“the concept of terrorism should be carefully specified by the national authorities in order to 

avoid … a charge of terrorism-related crimes in cases where [a statement] is simply critical of 

government policy.” 

 

The Court noted that Turkish law prohibited the “glorification” of terrorism. The Court agreed that 

the glorification of terrorism, the denigration of victims, calls for funding terrorist organizations or 

other similar behaviours could indeed be regarded as an incitement to violence and hatred and 

could therefore legitimately be restricted. However, in practice, such restrictions should be applied 

very carefully and with restraint.  In the present case, the Court held that the applicants had been 

convicted merely for their participation in a demonstration against the use of excessive force by the 

security services. They had not encouraged violence or promoted a terrorist organization.  

 

 Perincek v. Switzerland (application no. 27510/08), 17 December 2013: criminal conviction 

for challenging the legal characterisation of the Armenian genocide violated the right to 

freedom of expression 

 

This concerned a Turkish national who was convicted in Switzerland for publicly challenging the 

characterisation of killings of Armenians by the Ottoman Empire as a “genocide”. The Swiss courts 

convicted him of racial discrimination, holding that the Armenian genocide was, like the Jewish 

genocide, a historical fact recognised as proven by the Swiss parliament. He complained to the 

European Court of Human Rights.  

 

The European Court held that the conviction violated the right to freedom of expression. It held that 

the rejection of the legal characterisation as “genocide” of the 1915 events was not such as to incite 

hatred against the Armenian people. It stated that the question whether the events of 1915 and 

thereafter could be characterised as “genocide” was of great interest to the general public, and that 

the applicant had engaged in speech of a historical, legal and political nature which was part of a 

public debate. The Court noted furthermore that whether or not the 1915 events were indeed a 

“genocide” was not a matter of consensus within the academic community, and only about twenty 

States out of the 190 in the world had officially recognised the Armenian genocide as such. Finally, 

the Court distinguished the present case from those concerning the negation of the crimes of the 

Holocaust. In those cases, the applicants had denied the historical facts even though they were 

sometimes very concrete, such as the existence of the gas chambers; and the denying of the 



holocaust was a means by which to incite hatred against Jews. In the present case, the applicant had 

not engaged in such conduct.   

 

 

 Mika v. Greece (application no. 10347/10), 19 December 2013: criminal defamation 

conviction and suspended prison sentence for allegation of corruption in mayoral office 

violated right to freedom of expression 

 

This case concerned the conviction for defamation of a local councillor who had published an article 

in a newspaper accusing a mayor of corruption and favouritism in the recruitment of officials. The 

councillor was found guilty of criminal libel and sentenced to a suspended eight-month prison 

sentence and payment of a fine of 50 euros. The councillor complained to the European Court of 

Human Rights arguing that the conviction violated her right to freedom of expression.  

 

The European Court held that the conviction violated the councillor’s right to freedom of expression. 

It emphasised that the article had been published by a local councillor and criticised the functioning 

of the local mayor; it therefore clearly concerned ‘political speech’ which was the most highly 

protected form of speech.  While the Court noted the seriousness of the accusations, it also noted 

the political nature of the issue discussed and the disproportionate nature of the criminal penalty 

imposed.  

 

Communicated case 

 

 Alekhina and others v. Russia (application no. 38004/12), the “Pussy Riot” case 

 

This application concerns the conviction for ‘hooliganism’, inciting religious hatred and publishing 

‘extremist’ videos of three of the members of the Russian feminist punk band, Pussy Riot. Pussy Riot 

is a Russian punk band that wrote and performed songs that were highly critical of the Russian 

President, Vladimir Putin, as well as of the Orthodox Church in Russia. During 2011 and 2012, they 

performed songs such as “Death to Prison”, “Freedom to Protest” and “Putin Wet Himself” in places 

such as a subway station, the roof of a tram, the roof of a prison, and the Red Square. The group 

always performed in disguise, wearing brightly coloured balaclavas and dresses. In 2012, in response 

to public support by Patriarch Kirill of the Russian Orthodox Church to the President, Mr Putin, 

members of Pussy Riot wrote the protest song “Punk Prayer – Virgin Mary, Drive Putin Away”. This 

included the lyrics, “Virgin Mary, Mother of God, become a feminist … Patriarch Gundyaev believes 

in Putin. Bitch, better believe in God instead … Mary, Mother of God, is with us in protest! Virgin 

Mary, Mother of God, drive Putin away.” After performing the song at the Epiphany Cathedral in 

Moscow, they attempted to also perform it in Moscow’s Christ the Saviour Cathedral. They had 

invited journalists and media to the performance to gain publicity. However, the attempt to perform 

was unsuccessful, as cathedral guards managed to quickly force the band out, with the performance 

only lasting slightly over a minute. A video containing footage of the band’s performances of the 

song both at the Epiphany Cathedral in Yelokhovo and at Christ the Saviour Cathedral was uploaded 

to the Pussy Riot blog as well as to YouTube. 

 



Complaints about the attempted performance were made to the police and the applicants were 

prosecuted for hooliganism and inciting religious hatred. Furthermore, the videos uploaded to the 

website were classified as “extremist” and the websites were blocked.  Two of the applicants were 

convicted and sentenced to two years’ imprisonment; a third was sentenced to two years’ 

probation.  Their complaint to the European Court of Human Rights states that their right to 

freedom of expression has been violated. They also complain that they have not received a fair trial 

and about the prison conditions. The Russian government now has to provide a formal answer to the 

Court.  

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in cooperation 

with HRA 

 

 

Bulletins are published within the project “Monitoring of Journalistic Self-Regulatory 

Bodies in Montenegro” funded by the British Embassy Podgorica.   


