
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin XV: ROUND-UP OF JUDGEMENTS FROM MARCH 2013 
26 April 2013 

 

uring March 2013, the European Court adopted judgments in the following media freedom 

and freedom of expression cases:  

 Kasymakhunov and Saybatalov v. Russia (nos. 26261/05 and 26377/06), 14 March 

2013 (conviction for membership of a religious organisation deemed to be ‘terrorist’ 

did not violate rights to freedom of expression, association or religion) 

 Eon v. France (no. 26118/10) 14 March 2013 (conviction for insulting the French 

president violated the right to freedom of expression) 

 Niculescu-Dellakeza v. Romania (no. 5393/04) 26 March 2013 (conviction for 

defamation violated the right to freedom of expression); and 

 Novaya Gazeta and Borodyanskiy v. Russia (no. 14087/08), 28 March 2013 

(defamation conviction over allegations of fraud did not violate the right to freedom of 

expression) 

The judgments concerned the following issues. 

 Kasymakhunov and Saybatalov v. Russia (nos. 26261/05 and 26377/06), 14 March 

2013 (conviction for membership of a religious organisation deemed to be ‘terrorist’ 

did not violate rights to freedom of expression, association or religion) 

The applicants in this case had been convicted for their membership of the religious group, Hizb ut-

Tahrir, and complained that this violated their rights to freedom of religion, freedom of expression 

and freedom of association. The Court held that the application constituted an ‘abuse of rights’ 

under Article 17 and held the conviction therefore did not violate the rights to freedom of religion, 

expression or association. The Court considered that political and/or religious organisations must act 

within certain limits. In particular, a political or religious party or organisation may promote a change 

in the law or the legal and constitutional structures of the State only on two conditions: (1) the 

means used to that end must be legal and democratic; (2) the change proposed must itself be 

compatible with fundamental democratic principles. Therefore, a political organisation whose 

leaders incite to violence or put forward a policy which fails to respect democracy or which is aimed 

D 



at the destruction of democracy and human rights cannot claim the protection of Convention rights. 

The Court held that the ideology and activities of Hizb ut-Tahrir failed these tests. 

 

 Eon v. France (no. 26118/10) 14 March 2013 (conviction for insulting the French 

president violated the right to freedom of expression) 

This concerned a socialist who had waved a placard reading “Casse toi pov’con” (“Get lost, you sad 

prick”) during a presidential visit to his region. The phrase had been spoken by the president himself 

several months previously when a farmer had refused to shake his hand. The applicant was 

immediately arrested, prosecuted and convicted for insulting the president. The applicant 

complained that his conviction breached the right to freedom of expression. The European Court 

agreed, stating that while the phrase would be considered offensive to the president, it was clearly a 

satirical remark. The president himself had used the same words against a farmer only months 

previously. To criminalise such a remark would have a deterrent effect on satire as well as on free 

debate questions of general interest. The conviction was therefore not ‘necessary in a democratic 

society’. 

 Niculescu-Dellakeza v. Romania (no. 5393/04) 26 March 2013  (conviction for 

defamation violated the right to freedom of expression) 

This concerned a man who, during a television programme, had called the director of a theatre a 

“seven-handed stage director” and had then published an open letter to him in the local paper 

accusing him of holding several posts simultaneously and misappropriating public funds. The theatre 

director sued for defamation and the applicant was sentenced to a fine and payment of 

compensation and costs. The European Court of Human Rights held that this conviction violated the 

right to freedom of expression. It stressed that the theatre concerned was a public institution, and 

that the allegations had been a mix of value judgments (for example, calling him ‘seven handed’) and 

statements of fact. The primary aim of the applicant had been to contribute to a debate on an issue 

of general interest, not to insult the director, and the allegations had been within the limits of 

allowable exaggeration or provocation. The Court finally took into account that the fine had been 

substantial (€1,100) and the proceedings against the applicant had been of a criminal nature. Taking 

all these considerations into account the Court held that the conviction constituted a violation of the 

right to freedom of expression.  

 

 Novaya Gazeta and Borodyanskiy v. Russia (no. 14087/08), 28 March 2013 

(defamation conviction over allegations of fraud did not violate the right to freedom of 

expression) 

This concerned the publisher of a Russian newspaper and one of its journalists, who had been 

convicted of defamation for an article describing fraudulent schemes that had been used to obtain 

large bank loans. The article mentioned various individuals and one of them, a governor, sued in 

defamation over allegations that he had provided commercial and political favours to a Kazakh 

businessman. He was awarded damages of €1,800 and the newspaper was ordered to print a 

retraction. The newspaper complained to the European Court of Human Rights which held that the 

conviction did not violate the right to freedom of expression. The Court stated that while the article 



dealt with a matter of significant public interest, concerned a prominent politician and a certain 

degree of journalistic exaggeration and provocation had to be tolerated, the journalist and 

newspaper had not attempted to provide any proof whatsoever for their allegations. Therefore, the 

conviction did not violate the right to freedom of expression.  

 

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in cooperation 

with HRA 

 

 

Bulletins are published within the project “Monitoring of Journalistic Self-Regulatory 

Bodies in Montenegro” funded by the British Embassy Podgorica.   


