
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin XLVIII: ROUND-UP OF FREEDOM OF EXPRESSION 

JUDGEMENTS:  January 2015  

5 February 2014 

 

The European Court of Human Rights decided the following freedom of expression 

cases during January 2015:  

- Petropavlovskis v. Latvia, (application no. 44230/06), 13 January 2015: denial 

of citizenship did not violate right to freedom of expression; 

- Marian Maciejewski v. Poland, (application no. 34447/05), 13 January 2015: 

defamation conviction for allegations of corruption in the administration of 

justice violated right to freedom of expression;  

- Rubins v. Latvia, (application no. 79040/12), 13 January 2015: dismissal of 

head of university department for criticism violated right to freedom of 

expression; 

- Łozowska v. Poland, (application no. 62716/09), 13 January 2015: defamation 

conviction for unfounded accusation of criminal dealings did not violate right to 

freedom of expression; 

- Mesut Yurtsever and Others v. Turkey, (application nos. 14946/08, 21030/08, 

24309/08, 24505/08, 26964/08, 26966/08, 27088/08, 27090//08, 27092/08, 

38752/08, 38778/08, and 38807/08), 20 January 2015: refusal of newspapers 

to prisoners because prison staff could not understand Kurdish language 

violated freedom of expression; 

- Pinto Pinheiro Marques v. Portugal, (application no. 26671/09), 22 January 

2015: defamation conviction for criticism of municipal council violated right to 

freedom of expression; 

- Kincses v. Hungary, (application no. 66232/10), 27 January 2015: fine imposed 

on lawyer for calling a judge’s professional competence into question did not 

violate the right to freedom of expression. 

 

These cases concerned the following issues:  

 Petropavlovskis v. Latvia, (application no. 44230/06), 13 January 2015: denial 

of citizenship did not violate right to freedom of expression 



This concerned a campaigner for the right of the Russian-speaking population in Latvia 

to be educated in Russian and to preserve State-financed schools with Russian as the 

sole language of instruction. He applied for Latvian citizenship but his application was 

refused around the same time as he had been conducting an extensive campaign in the 

media. He appealed to the European Court of Human Rights that the denial of 

citizenship violated his right to freedom of expression.  

The Court held that his right to freedom of expression had not been violated. The Court 

disagreed that the denial of citizenship had been intended to silence him: it pointed out 

that he had continued to campaign and speak out, including through the national media. 

The Court also noted that he had remained politically active on other matters of public 

interest, and that he had become an assistant to a member of the European Parliament. 

Secondly, the Court noted that the applicant had never been given a criminal sanction 

for expressing his opinion or participating in a demonstration. Thirdly, the Court noted 

that the Convention did not protect a ‘right’ to acquire a specific nationality; and that 

there was nothing in Latvian law to confer such a right on him. Finally, the Court held 

that the procedure of naturalisation could legitimately include a requirement to 

demonstrate a certain level of loyalty to the State.  

 Marian Maciejewski v. Poland, (application no. 34447/05), 13 January 2015: 

defamation conviction for allegations of corruption in the administration of 

justice violated right to freedom of expression 

 

This concerned a journalist for a national newspaper who had been convicted of 

defamation for an article on the alleged theft of hunting trophies from the office of a 

former bailiff. The sub-heading for the article read, “Thieves in the administration of 

justice”, and the article itself referred to the “mafia-like prosecutor-judge association”. 

Among other things, the article described how a prosecutor had mismanaged the 

investigation against the former bailiff. The domestic court held that both the heading 

and the reference to mafia were defamatory. The journalist appealed to the European 

Court of Human Rights.  

With regard to the first count of defamation which concerned the phrases “thieves in 

the administration of justice” and “mafia‑like prosecutor‑judge association”, the Court 

considered that the factual basis on which these comments were made – namely, the 

long and drawn-out proceedings – was not contested and that there clearly were 

irregularities in the functioning of the courts and of the prosecution service. This was an 

issue of public interest which the media should be allowed to comment on and even use 

harsh language. Overall, while the article was undoubtedly critical in tone, it did not aim 

to undermine the public confidence in the integrity of the judicial system. 

With regard to the second count of defamation, concerning the allegation that the 

prosecutor had mishandled the investigation, the Court noted that the domestic courts 

had left several questions concerning the prosecutor’s conduct unanswered and that 

there had been numerous irregularities in the investigation, which the domestic courts 



had disregarded. The journalist had commented on this in good faith and in line with his 

journalistic code of ethics, and the domestic courts had disregarded this and instead 

focused purely on whether or not the allegations made were fully ‘true’. This violated 

the journalist’s right to freedom of expression.  

 Rubins v. Latvia, (application no. 79040/12), 13 January 2015: dismissal of 

head of university department for criticism violated right to freedom of 

expression 

 

This concerned the head of a university department who had been dismissed from his 

post following an email in which he had voiced criticism of university management. His 

appeal was dismissed by the domestic courts, and the applicant complained to the 

European Court of Human Rights.  

The European Court held that the dismissal had violated his right to freedom of 

expression. It noted that the applicant’s dismissal was mainly based on an email of 20 

March 2010 in which he criticised the Rector and referred to several existing problems 

at the University. The university had considered that this above email amounted to 

serious misconduct, a finding that had been upheld by the domestic courts. The Court 

noted that the email discussed issues of public interest – namely, shortcomings 

identified by the State Audit Office, and plagiarism. The Court also noted that the 

applicant had not been insulting in his email, nor had he published any private 

information that had been damaging to the reputation of the rector. The Court also 

noted that harshness of the sanction imposed – dismissal.  

 Łozowska v. Poland, (application no. 62716/09), 13 January 2015: defamation 

conviction for unfounded accusation of criminal dealings did not violate right to 

freedom of expression 

 

The applicant was a journalist for a regional newspaper who had been convicted of 

“malicious defamation” for a series of articles in which she speculated on the possible 

overlap between members of a mafia-like network and persons working for the local 

justice system. In particular, she had written that a specific judge had been dismissed 

because of “her shady links with criminal circles, ... [and] of the role she had played in 

cases in which her spouse had been implicated”. Her appeal was dismissed by a single 

judge – the only one out of the 53-strong panel of judges of appeal who did not have a 

connection with the judge who had made the complaint of defamation, and therefore 

was the only one suitable to decide in this case. She appealed to the European Court of 

Human Rights.  

The European Court considered that the impugned remarks addressed issues of general 

interest and that the former judge’s dismissal was not contested. The media had a right 

to comment on and discuss this, and the wider public has a right to receive this 

information.  However, the Court noted that it had not been proven that the judge had 

been dismissed because of "dark dealings with criminal circles" on his part. It 



furthermore considered that the journalist had extensive knowledge of the workings of 

the justice system in general, and of the disciplinary proceedings against the judge. She 

should therefore have shown the greatest rigour and caution before publishing the 

article. The Court considered furthermore that the journalist, in using the words she did, 

must have known that her article was likely to harm the judge’s reputation. While the 

Court acknowledged the journalist’s right to discuss the issue of the judge’s dismissal, as 

an issue of public interest, it held that there was not enough evidence to accuse the 

judge of dealings with criminal elements. Therefore, the Court held that the applicant 

had not acted in accordance with the requirements of professional ethics and good faith.  

 Mesut Yurtsever and Others v. Turkey, (application nos. 14946/08, 21030/08, 

24309/08, 24505/08, 26964/08, 26966/08, 27088/08, 27090//08, 27092/08, 

38752/08, 38778/08, and 38807/08), 20 January 2015: refusal of newspapers 

to prisoners because prison staff could not understand Kurdish language 

violated freedom of expression 

This concerned a group of prisoners who had been refused certain newspapers on the 

grounds that they might be “obscene or likely to endanger the security of the 

institution”. The newspapers were in Kurdish, which prison staff could not read and 

were therefore unable to determine whether they might fall in one of these categories.  

The European Court held that the refusal violated the prisoners’ right to freedom of 

expression. It noted that prisoners in general continue to enjoy all human rights and 

freedoms, except for the right to liberty. The Court noted furthermore that under 

Turkish law, prisoners are allowed to receive newspapers except for those deemed 

obscene or to undermine security. The Court considered that the prisoners had been 

refused access to the newspapers not because they fell within one of these categories, 

but because prison staff were unable to assess their content. This meant that there was 

no clear legal basis for the refusal and that prison staff had excessive discretion in 

deciding whether or not to provide the newspapers in question.   

 Pinto Pinheiro Marques v. Portugal, (application no. 26671/09), 22 January 

2015: defamation conviction for criticism of municipal council violated right to 

freedom of expression  

This concerned a historian who was also the chairman of a cultural association. He 

wrote an article in a newspaper in which he criticised the municipal council for 

publishing a book with works of a local poet in apparent breach of a contract with him. 

He was convicted of ‘insult’, sentenced to a €2,320 fine and ordered to pay €1,000 in 

damages to the municipal council. His appeal was dismissed on the grounds that the 

municipal council’s right to protection of its reputation prevailed over the applicant’s 

right to freedom of expression. 

The European Court held that the conviction violated the historian’s right to freedom of 

expression. It noted that the domestic courts had convicted the historian under a 

criminal code provision that prohibits spreading false facts that undermine the honour 



of a public authority. The Court held that because the historian had pointed out an error 

in the publication – namely, they had suggested that the historian had been involved in 

the book’s publication – he had not spread ‘false facts’ and so the wrong legal code 

provision had been used against him. This meant that his conviction had no proper basis 

in domestic law. This alone sufficed to find a violation of the right to freedom of 

expression. The European Court went to criticise the Portuguese courts for placing the 

reputational interests of a municipal council above right of the public to discuss issues 

of legitimate public interests, as well as for the harshness of the financial penalty 

imposed.  The Court held that “the applicant's conviction in a criminal fine was 

manifestly disproportionate manner and posed an excessive and disproportionate 

burden, likely to have a chilling effect on the freedom to criticise public institutions”.  

 Kincses v. Hungary, (application no. 66232/10), 27 January 2015: fine imposed 

on lawyer for calling a judge’s professional competence into question did not 

violate the right to freedom of expression 

 

This concerned a lawyer who had been fined for criticising the judge sitting on one of 

his cases. He had filed a motion for bias against the judge alleging his professional 

incompetence and personal dislike for the respondent party. In the motion, he had 

stated that, “the judgment reflected the personal opinion of the judge and was not based 

on any evidence … we cannot but call into question the professional competence of the 

sitting judge. His conduct was guided either by sympathy for the plaintiff or a dislike for 

the respondent.” This earned him disciplinary proceedings and an eventual fine of €570 

for infringing the dignity of the judiciary. His appeals were dismissed.  

The European Court held that the statements made by the lawyer had indeed belittled 

the professional competence of the judge and had suggested that the court had 

circumvented the law. The Court found that the lawyer could have raised the substance 

of his objection without making these allegations. The Court also noted that the 

applicant, as a lawyer, was bound by the rules of professional conduct, and that he 

should be expected to contribute to the proper administration of justice, and thus to 

maintain public confidence in it. Bearing in mind, finally, that the lawyer was only fined 

and that no other penalties were imposed, the Court found that the sanction did not 

violate the right to freedom of expression.  

  

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in 

cooperation with HRA 

 

 
Bulletins are published within the project “Support for Understanding Journalistic Ethics 

and Freedom of Expression” funded by the U.S. Embassy Podgorica. 


