
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin XLVI: ROUND-UP OF FREEDOM OF EXPRESSION 

JUDGEMENTS:  November 2014 
8 December 2014 

 

The European Court of Human Rights decided the following freedom of expression cases 

during November 2014 and the last few days of October (one October judgment was 

omitted from the previous bulletin):  

 Ion Cârstea v. Romania (application no. 20531/06), 28 October 2014: publication of 

intimate details of sex life and allegations of criminal activity violated right to respect 

for reputation 

 Braun v. Poland (application no. 30162/10), 4 November 2014: applying different 

legal tests for defamation to commentators and journalists violates the right to 

freedom of expression 

 Ćapin v. Montenegro (application no. 38709/10), 4 November 2014: complaint 

inadmissible because Constitutional Court had already ruled on the matter 

 

These cases concerned the following issues:  

 Ion Cârstea v. Romania (application no. 20531/06), 28 October 2014: publication of 

intimate details of sex life and allegations of criminal activity violated right to respect 

for reputation 

                                                                                         

which described in detail an incident in his sex life 19 years earlier and accused him of 

bribery, blackmail, child sex abuse and sexual deviance. The article include                 

                                                                                    

journalist and editor-in-chief of the newspaper, but lost on the grounds that the article had 

been written to draw attention to the behaviour of a public                                 

                                                                                         

to the European Court of Human Rights.   

                                                                                          

to respect for his reputation. It held that while the publication of photographs can make a 



contribution to a debate of general interest involving issues such as politics, crime, sport or 

arts, there has to be a genuine public interest. In this case, the article described in detail an 

                                                                                             

allegedly committed by him in connection with his job as a university professor nine years 

before. The article included pictures of the applicant nude and having sex. The domestic 

courts did not make a serious assessment as to whether all of the material published 

contributed to a debate of general interest, or whether what was published was true. For 

example, the public interest at the moment of publishing of matters dating back to nine or 

even nineteen years ago, was not analysed. Furthermore, the domestic courts did not 

discuss at all whether the photographs themselves contained information related to an 

event of contemporary society or contributed to a debate of public interest. The journalist 

had also failed to make an effort to verify the allegations of bribery and sexual            

                                                                                             

rights.  

 Braun v. Poland (application no. 30162/10), 4 November 2014: applying different 

legal tests for defamation to commentators and journalists violates the right to 

freedom of expression 

This concerned a film director, historian and well-known commentator on current affairs 

issues who had, during a radio debate, referred to a well-known professor as an informant 

for the secret political police during the communist era. The professor sued for defamation 

and won. The domestic courts held that under national law a journalist who reported on an 

issue of public interest could not be obliged to prove the truthfulness of every statement. 

However, Mr Braun could not be considered a journalist, he was merely someone who 

commented on public affairs, and so he was required to prove that what he said was 

absolutely true. 

                                                               B                           

expression. It noted that Braun had made a serious accusation against the professor which 

constituted an attack on his reputation. However, in determining the case, the Polish courts 

had made a distinction between the standards applicable to journalists and those applicable 

to other participants in a public debate. That could not be justified: what mattered was that 

Mr Braun had been involved in a public debate on an important issue. Participants in such 

debates should enjoy protection of their right to freedom of expression. As had been 

acknowledged by the Polish courts, Mr. Braun was a specialist on the issue and he had been 

invited to participate in a radio programme about that issue. The Court was therefore 

unable to accept that he should enjoy a lower level of protection than someone who would 

                   ‘j                 P                     

 Ćapin v. Montenegro (application no. 38709/10), 4 November 2014: complaint 

inadmissible because Constitutional Court had already ruled on the matter 

 



This c                 Đ  đ  Ć                                                       

Director of the Museum and Art Gallery, a public institution, as well as a member of the 

                           S    P        P     (S   k               k )  I  2006    

newspaper reported on defamation proceedings against him, which he had lost. The report 

quoted him as saying that the defamation complaints against him had been dealt with as a 

         “…                             (        j k j   ž     )”                  defamation 

for this remark and found guilty. He appealed and in 2013, the Constitutional Court upheld 

his appeal and ordered a re-trial. In October 2013, the High Court overturned the 2009 

conviction and acquitted the applicant. 

    Ć                      led to the European Court of Human Rights in 2010, before the 

Constitutional Court had ruled on the matter. He argued that the European Court should 

consider the case because it had taken the Constitutional Court more than three years to 

rule on his applic                                              ‘                        

                                      Ć                                                   

human rights violation, because the Constitutional Court had already quashed his conviction 

and          “                                     ”                                

F                                              Ć                                    

and other forms of redress under the Obligations Act, but failed to do. His complaint was 

therefore rejected.  

                                                     Ć                                   

from 2006, and held that this was inadmissible because it was brought more than six 

                                               (               month deadline for all 

applications to Strasbourg).   

 

  

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in 

cooperation with HRA 

 

 

Bulletins are published within the project “Support for Understanding Journalistic Ethics 

and Freedom of Expression” funded by the U.S. Embassy Podgorica. 


