MONTENEGRO

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of
expression

Bulletin XLIII: ROUND-UP OF FREEDOM OF EXPRESSION JUDGEMENTS:

OCTOBER 2014
6 November 2014

I he European Court of Human Rights decided the following freedom of expression
cases during October 2014:

e Lichtenstrasser v. Austria (application no. 32413/08), 7 October 2014:
dismissal of employee who said he wished to set up own company did not violate
right to freedom of expression

e Gokce v. Turkey (application no. 31736/04), 14 October 2014: imprisonment for
politician for campaigning outside of election period violated right to freedom of
expression

e Stankiewicz and others v. Poland (application no. 48723/07), 14 October 2014:
defamation conviction for report on corruption violated freedom of expression

e Erla Hlynsdottir v. Iceland (no. 2) (application no. 54125/10), 21 October 2014:
defamation conviction for report on sexual offences prosecution violated
freedom of expression

e Matuz v. Hungary (application no. 73751/10), 21 October 2014: dismissal by
public broadcasting company of journalist who alleged censorship violated right
to freedom of expression

e Murat Vural v. Turkey (application no. 9540/07), 21 October 2014:
imprisonment of protestor for pouring black paint over statues of Ataturk
violated right to freedom of expression

e Shvydka v. Ukraine (application no. 17888/12), 30 October 2014: hooliganism
conviction for politician who tore ribbon from a wreath violated right to freedom
of expression

These cases concerned the following issues:

e Lichtenstrasser v. Austria (application no. 32413/08), 7 October 2014:
dismissal of employee who said he wished to set up own company did not violate
right to freedom of expression



This concerned an individual who had given an interview to a journalist in which he
said that it was hard to develop ideas when employed for a company, and that he
intended to set up his own company together with a partner to pursue some of his own
ideas. His employer read the interview and forced him to resign. The individual then
complained that this forced resignation had violated his right to freedom of expression.

The European Court of Human Rights held that the complaint was manifestly ill-
founded and declared it inadmissible. It emphasised that while States are under a duty
to ensure that employers respect the right to freedom of expression of their employees,
at the same time “employees owe to their employer a duty of loyalty, reserve and
discretion”. The Court weighed the employee’s right to freedom of expression against
the protection of the employer’s reputation and commercial interests and the
employee’s duty of loyalty. The Court also took into account that the applicant had not
disclosed any information of public interest but only his own personal view on his
future career. This meant that the dispute was an ordinary labour contract dispute and
the dismissal had not violated the employee’s right to freedom of expression.

e Gokce v. Turkey (application no. 31736/04), 14 October 2014: imprisonment for
politician for campaigning outside of election period violated right to freedom of
expression

This concerned an individual who ran for mayor and had issued a press release setting
out the main lines of his campaign - but had done so outside the ten day period which
the law provided to be the ‘campaigning period’ for local elections. He was convicted
and sentenced to three months prison, which was later commuted to a fine of €340 -
and when he was unable to pay that, he was forced to serve two weeks in prison.

The European Court of Human Rights held that the applicant’s right to freedom of
expression had been violated. It stated that there was no clear rationale behind the ten
day limitation and also pointed out that the law had not been applied consistently in
other cases. They also pointed out that the imprisonment was by its very nature
disproportionate under the circumstances.

e Stankiewicz and others v. Poland (application no. 48723/07), 14 October 2014:
defamation conviction for report on corruption violated freedom of expression

This concerned two journalists who had published an article alleging that a highly
placed public official in the ministry of health was engaged in corruption. The
journalists reported that he had demanded a bribe from representatives of a
pharmaceutical company. The official sued the journalists for defamation and they were
forced to publish an apology, pay the court fees and reimburse the official his legal costs.

The European Court of Human Rights held that the journalists’ right to freedom of
expression had been violated. The Court stated that “in situations where on the one
hand a statement of fact is made and insufficient evidence is adduced to prove it, and on



the other the journalist is discussing an issue of genuine public interest, verifying
whether the journalist has acted professionally and in good faith becomes paramount.”
In the circumstances, the Court found that the journalists had indeed acted
professionally and in good faith: they had done extensive research and checked the facts
available to them, and the content and the tone of the article they published was on the
whole fairly balanced. The journalists had provided as objective a picture as possible of
the public official and had offered him to present his version of the relevant events and
to comment on the allegations raised against him. The Court also noted that the
domestic courts had not taken into account the status of the public official who, because
of his position, was required to tolerate criticism of his function; nor had they take into
account that the subject matter of the publication concerned an issue of public interest
and that the press had an important role to play as “public watchdog”.

e Erla Hlynsdottir v. Iceland (no. 2) (application no. 54125/10), 21 October 2014:
defamation conviction for report on sexual offences prosecution violated
freedom of expression

This concerned a journalist who had been found liable for defamation concerning an
article about a high-profile criminal case involving the director of a rehabilitation centre
and his wife, who were suspected of sexual abuse. The director was later convicted of
having had sexual relations with patients, while his wife was not indicted. The journalist
had reported several statements by a former female patient describing how the
director’s wife had been involved in the sexual abuse and criticising the fact that the
wife was at the time working as a teaching assistant in a school. The journalist was
found to have defamed the wife by including the statement that it was
appropriate that the one who hunts for him works in a primary school” - because this
had indicated criminal conduct, which had not been proven true.

“

. hot

The European Court of Human Rights held that the conviction for defamation violated
the journalist’s right to freedom of expression. The Court observed that the article had
been published in the context of a high-profile criminal investigation into accusations of
sexual offences which had been the subject of previous TV reports, which clearly related
to an issue of serious public concern in Iceland. It observed that the Icelandic courts had
attached great importance to the use of the word “hunt” by the journalist, but the
European Court disagreed that this would be perceived by the reader as suggesting a
criminal act. The Court also took into account that it had been proven in the Icelandic
courts that the director’s wife had indeed taken part in sexual activities with patients
together with her husband. The court also took into account that the journalist had
interviewed several of the accused for the story and had sought to achieve balance in
her reporting.

e Matuz v. Hungary (application no. 73751/10), 21 October 2014: dismissal by
public broadcasting company of journalist who alleged censorship violated right
to freedom of expression



This concerned a journalist who had been employed by the State television company. He
was dismissed for breaching a confidentiality clause after he published a book
concerning alleged censorship by a director of the company. The applicant challenged
his dismissal in the domestic courts, but without success.

The European Court of Human Rights held that the dismissal violated his right to
freedom of expression. The Court considered that the book concerned a matter of public
interest - allegations of censorship within the State broadcasting company - and no
third party had even complained about it. Confidentiality constraints and the obligation
of discretion in the context of employment could not be said to apply with equal force to
journalists, given that it was in the nature of their functions to impart information and
ideas. Furthermore, much of the subject matter of the book was already in the public
domain before the book had been published, through a website, and the journalist had
published the book in good faith. The Court also observed that the sanction of
immediate dismissal had been very severe.

e Murat Vural v. Turkey (application no. 9540/07), 21 October 2014:
imprisonment of protestor for pouring black paint over statues of Ataturk
violated right to freedom of expression

This concerned an individual who had been sentenced to thirteen years prison for
pouring paint over statues of Mustafa Kemal Atatiirk, the founder of the Republic of
Turkey, as a political protest. He was freed after eight years, on a conditional basis.

The Court found that the sentence imposed upon Mr Vural was grossly disproportionate
to the legitimate aim of protecting the reputation or rights of others under Article 10.
The Court held that while Atatiirk was an iconic figure in Turkey, the protection of his
memory did not warrant any custodial sentence. The Court emphasised that “peaceful
and non-violent forms of expression should not be made subject to the threat of
imposition of a custodial sentence.”

e Shvydka v. Ukraine (application no. 17888/12), 30 October 2014: hooliganism
conviction for politician who tore ribbon from a wreath violated right to freedom
of expression

The case concerned a member of the Ukrainian opposition party who had torn a ribbon
from a wreath which had been laid by the President of Ukraine. The applicant was
arrested and convicted of petty hooliganism and sentenced to ten days’ administrative
detention. She appealed against that conviction on the first day of her detention but the
appeal was not heard for a further three weeks.

The Court held that the applicant’s right to freedom of expression had been violated. It
noted that the removal of the ribbon from the wreath was an act of political protest, and
that the applicant had been punished for her refusal to change her political views and
accept that her actions had been wrong. Additionally, the Court noted that the appeal



was only heard after she had served her sentence in full. This had not provided
adequate protection against any shortcomings in the first-instance proceedings. The
European Court also noted that the toughest possible sanction had been imposed under
the law, and stated that “the domestic courts applied to the applicant, a sixty-three-
year-old woman with no criminal record, the harshest sanction for what in fact
constituted a wrongdoing not involving any violence or danger. In doing so, the court
referred to the applicant’s refusal to admit her guilt, thus penalising her reluctance to
change her political views. The Court sees no justification for that.”

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in
cooperation with HRA

Bulletins are published within the project “Support for Understanding Journalistic Ethics
and Freedom of Expression” funded by the U.S. Embassy Podgorica.




