
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin VI: ROUND-UP OF FREEDOM OF EXPRESSION JUDGEMENTS: 

NOVEMBER 2012    
14 December 2012 

 

uring November 2012, the European Court adopted judgments in the following freedom of 

expression cases:  

- Mengi v. Turkey (nos. 13471/05 and 38787/07), 27 November 2012 

- Bayar and Gürbüz v. Turkey (No. 2) (no. 37569/06), 27 November 2012  

- Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. and others v. The Netherlands (application 

no. 39315/06), 22 November 2012 

- Belek v. Turkey (nos. 36827/06, 36828/06 and 36829/06), 20 November 2012 

- Bargao and Domingos Correia v. Portugal (nos. 53579/09 and 53582/09), 15 November 2012 

- PETA Deutschland v. Germany (no. 43481/09), 8 November 2012 

The judgments concerned the following issues:  

• ”Harsh language allowed if the sole intent of the statement was not to insult but discuss a 

matter of legitimate public interest” –  

 

Mengi v. Turkey (nos. 13471/05 and 38787/07), 27 November 2012  

The applicant, a journalist, wrote a series of articles in a daily newspaper criticising provisions of the 

new draft criminal code which proposed reduced sentences for certain offences committed against 

women and children. The articles criticised the members of the drafting commission, two of whom 

sued and obtained damaged for defamation. The applicant’s first article had referred to one of the 

drafters as “having a discriminatory attitude as regards criminal provisions concerning women and 

children”, and commented that “instead of having elderly legal scholars, we should now have young 

lawyers working at the Justice Commissions. Those who are in touch with world developments and 

who are aware that discriminatory attitudes have become out of date”. The second article had 

commented on the professor’s attitude towards rape. He had commented that some rape victims 

should marry their rapists. In response, the author had said, “I believe that certain people should be 

urgently locked up in a clinic. When the degree of their illness has reached such a level as to cause 

severe harm to society this is inevitable. This unhealthy mentality will cause harm to thousands of 

women and children (every day we read in the papers about eight to twenty perverts raping young 

D



girls and women in every corner of Turkey) and will incite ignorant, unemployed and sick people to 

commit crimes.” 

The European Court held that the defamation convictions constituted a violation of the right to 

freedom of expression. The Court noted that the articles concerned the applicant’s comments on 

certain allegedly controversial provisions of the draft Criminal Code. In the applicant’s opinion these 

provisions were discriminatory against women and, if adopted, would have harmful effects on them 

and on children. She alleged that some of the drafters of these provisions had a discriminatory 

mindset. This was an issue of public interest. The Court noted furthermore that, as drafters of the 

new criminal code, the plaintiffs in the defamation action were public figures who had laid 

themselves open to greater criticism and scrutiny than ordinary individuals.   

While the applicant had used harsh language that could be perceived as offensive, her articles were 

value judgments and part of heated debate in society on a controversial topic. The Court noted that 

the applicant used an informal style, which had not been taken into account by the domestic courts. 

The Court recalled that while offensive language may fall outside the protection of freedom of 

expression if the sole intent of the statement is to insult, the use of vulgar phrases in itself is not 

decisive in the assessment of an offensive expression, as it may well serve merely stylistic purposes. 

For these reasons, the European Court held that the conviction for defamation was not “necessary” 

in a democratic society.  

• Publishing political opinion should not be criminalized  

 

Bayar and Gürbüz v. Turkey (No. 2) (no. 37569/06), 27 November 2012   

The applicants are the owner and editor of a Turkish newspaper which had published articles about 

the Kurdistan Workers Party, PKK, which is considered a terrorist organisation in Turkey, and had 

cited statements from two of its members. They were convicted of “publishing propaganda through 

the press against the indivisible unity of the State” and “publication of statements by an illegal 

armed organization”.  

The European Court of Human Rights held that the conviction constituted a violation of the right to 

freedom of expression. It recalled its jurisprudence in similar cases, and noted that the writings in 

question merely contained statements of one of the PKK’s leaders, expressing his views on the 

reorganization of the PKK and the union of leftist movements after the election. The articles did not 

constitute a call to use violence, armed resistance or an uprising, and they did not constitute hate 

speech. The conviction of the applicants was therefore not ‘necessary in a democratic society.  

 

Belek v. Turkey (nos. 36827/06, 36828/06 and 36829/06), 20 November 2012 

The applicant is a Turkish newspaper publisher who had been convicted for the publication of 

articles that included statements by the Kurdistan Workers Party, PKK, regarded as a terrorist 

organisation by the Turkish authorities, and commented on the possible establishment of a Kurdish 

state in Iraq. The convictions were for “propaganda through the press against the indivisible unity of 

the State” and “publication of a statement from an illegal armed organization.”  



The European Court of Human Rights held that these convictions violated the right to freedom of 

expression. It referred to earlier, similar cases and noted that the writings in question did not 

constitute a call to use violence, armed resistance or an uprising, and could not be considered ‘hate 

speech’.  

• State surveillance violated right to confidentiality of journalistic sources 

 

Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. and others v. The Netherlands (application 

no. 39315/06), 22 November 2012 

The applicants, a Dutch newspaper and two of its journalists, had published articles about 

investigations by the AIVD (Dutch secret service) which suggested that they had obtained highly 

secret documents that had become available in the criminal circuit of Amsterdam. The Dutch courts 

ordered the newspaper to surrender these documents. Separately, the journalist applicants brought 

civil proceedings against the State claiming that their phones had been tapped. The applicants 

appealed both issues to the European Court of Human Rights.  

The European Court considered the matters jointly under Articles 8 (protecting privacy) and 10 

(protecting the right to freedom of expression) of the Convention and found a violation of both in 

relation to the interception of communications. The Court found that the AIVD had used its special 

powers (to intercept communications) to circumvent the protection of a journalistic source. The use 

of these special powers had been authorised without prior review by an independent body with the 

power to prevent or terminate it; and judicial review would have been unable to restore the 

confidentiality of the journalists’ sources once it had been destroyed. The Court therefore concluded 

that there had been a violation of Articles 8 and 10 as the law had not provided appropriate 

safeguards in respect of the powers of surveillance used.  

With regard to the order to surrender documents, the Court found that the need to identify the 

AIVD official(s) who had supplied the secret documents to the applicants had not justified the 

surrender order. The person(s) in question could have been found simply by studying the contents of 

the documents and identifying the officials who had had access to them. Further, while the Court 

accepted that it had been legitimate for the AIVD to check whether all documents taken had been 

withdrawn from circulation, it had not been sufficient to justify the disclosure of the applicant’s 

journalistic source. The Court noted in that connection that this withdrawal could no longer prevent 

the information which they contained from falling into the wrong hands in any case, as it had 

probably long been known to persons described by the parties as criminals. The actual handover of 

the documents taken had not been necessary as visual inspection to verify that they were complete, 

followed by their destruction, would have sufficed.  

 

• If acting in good faith on a public interest and on a factual basis, one should not be 

required to prove the full truth of allegations 

 

Bargao and Domingos Correia v. Portugal (nos. 53579/09 and 53582/09), 15 November 2012 

This case concerned the conviction for defamation of two individuals who wrote a letter to the 

ministry of health, complaining of an abuse of power by an official in a local public health centre. 



Part of this letter was published in a local newspaper. While disciplinary proceedings were initiated 

against the public official, the defamation conviction was upheld since the applicants could not 

prove the full truth of their allegations. The European Court of Human Rights held that this 

conviction constituted a violation of the right to freedom of expression: the allegations were made 

in a simple private letter to the relevant government institution, even if parts of it were published in 

a local newspaper, and concerned legitimate concerns of public interest. The applicants had a factual 

basis on which to make their allegations, even if they could not prove them fully, and had acted in 

good faith. The defamation conviction could not therefore be considered to have been “necessary in 

a democratic society”.  

• Injunction on animal rights campaigners to protect the dignity of holocaust victims did not 

violate right to freedom of expression in the context of Germany’s history 

 

PETA Deutschland v. Germany (no. 43481/09), 8 November 2012 

PETA Deutschland, the German branch of the animal rights organisation PETA, planned to launch an 

advertising campaign entitled “The Holocaust on your plate”, showing posters which bore a 

photograph of concentration camp inmates along with a picture of animals kept in mass stocks, 

accompanied by a short text. The Central Jewish Council in Germany obtained a court injunction 

ordering PETA to refrain from publishing seven specific posters, arguing that the campaign was 

offensive and violated their human dignity as holocaust survivors as well as the personality rights of 

the family members one of them had lost. PETA launched appeals to the Federal Constitutional 

Court which were rejected, holding that the campaign banalised the fate of the victims of the 

Holocaust.  

The European Court of Human Rights found that the injunction did not violate PETA Deutschland’s 

right to freedom of expression. While it held that the intended campaign did not aim to debase 

concentration camp, the Court held that the facts of the case could not be detached from the 

historical and social context of the holocaust – particularly in Germany. The Court accepted the 

German Government’s stance that they deemed themselves under a special obligation towards the 

Jews living in Germany. In that light, the Court found that the German courts had given relevant and 

sufficient reasons for granting the civil injunction. 

Furthermore, as regards the severity of the sanction, the proceedings had not concerned any 

criminal sanctions, but only a civil injunction preventing PETA from publishing seven specific posters. 

Finally, PETA had not established that it did not have other means at its disposal to draw public 

attention to the issue of animal protection. 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Law Defence Initiative, London in cooperation 

with HRA 

 

 

 

Bulletins are published within the project “Monitoring of Journalistic Self-Regulatory 

Bodies in Montenegro” funded by the British Embassy Podgorica.   


