
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin LVI: ROUND-UP OF FREEDOM OF EXPRESSION JUDGEMENTS:  June 2015

  

15 July 2015 

 

In June 2015, the European Court of Human Rights decided the following freedom of 

expression cases:   

- Erla Hlynsdottir (no. 3) v. Iceland (application no. 54145/10), 2 June 2015: 

defamation conviction for reporting on criminal proceedings violated the right to 

freedom of expression;  

- Delfi v. Estonia (application no. 64569/09), 16 June 2015: commercial news 

website liable for comments left by readers; 

- Mehdiyev v. Azerbaijan (application no. 59075/09), 18 June 2015: failure by 

authorities to investigate violence against journalist violated right to be free 

from inhuman and degrading treatment;  

- Niskasaari and Otavamedia Oy v. Finland (application no. 32297/10), 23 June 

2015: defamation conviction in dispute between two journalists violated right to 

freedom of expression;  

- Özçelebi v. Turkey (application no. 34823/05), 23 June 2015: conviction for 

insulting founder of Turkish nation violated right to freedom of expression; 

- Peruzzi v. Italy (application no. 39294/09), 30 June 2015: defamation conviction 

for baseless allegations of judicial bias did not violate right to freedom of 

expression. 

 

These cases concerned the following issues:  

 Erla Hlynsdottir (no. 3) v. Iceland (application no. 54145/10), 2 June 2015: 

defamation conviction for reporting on criminal proceedings violated the right to 

freedom of expression  

 

This concerned a newspaper journalist who had reported on ongoing criminal 

proceedings against a man suspected of importing a large quantity of cocaine into 

Iceland. One of her reports carried the headline, “Scared cocaine smugglers”; and 

another reported that the cocaine in question had been hidden in a car. Following his 

acquittal, the accused brought defamation proceedings against the journalist and her 



newspaper. Although the first-instance court initially found for the journalist, the 

Supreme Court overturned this acquittal and ordered the journalist to pay 

compensation to the accused.  

The European Court of Human Rights held that the defamation conviction violated the 

journalist's right to freedom of expression. While it agreed that the words “cocaine 

smugglers” in the newspaper’s headline and the statement in the article in question 

insinuated that the defendant in the trial was guilty of the offence of which he was 

accused, the Court noted a large number of counter-veiling factors: the criminal case in 

question had been one of the largest cocaine smuggling cases in Iceland and reporting 

on it was of clear public interest; the journalist had made it clear that the proceedings 

were pending and that no finding of guilt had been made; the journalist had relied for 

her reporting on the official indictment, which was an official source on which she could 

rely; and the context of the article made it clear that the accusations reported by the 

journalist came from the Public Prosecutor. All in all, the Court found that the journalist 

had acted in good faith and in keeping with the diligence expected of a responsible 

journalist reporting on a matter of public interest.   

 Delfi v. Estonia (application no. 64569/09), 16 June 2015: commercial news 

website liable for comments left by readers 

 

This concerned one of the largest news websites in Estonia, which had reported on the 

breaking up of ice roads – winter roads over frozen sea ice – by a ferry company, as a 

result of which drivers were forced to use ferries instead of being able to drive to 

islands. The report attracted a lot of comments by readers, some of which were aimed at 

the owner of the ferry company and were anti-semitic in nature. The Grand Chamber 

ruled that Delfi was responsible for the comments in question. A more detailed 

overview of this judgment is available in HRA previous bulletin, at: 

http://www.hraction.org/wp-content/uploads/Bulletin-LV-liability-for-user-

comments.pdf.  

 Mehdiyev v. Azerbaijan (application no. 59075/09), 18 June 2015: failure by 

authorities to investigate violence against journalist violated right to be free 

from inhuman and degrading treatment  

 

This concerned a journalist who had been arrested and beaten up by police after he 

published articles in which he criticised the local authorities in his region.  When he 

complained to the police about his treatment, he was arrested for using loud and 

abusive language in public and sentenced to administrative detention for obstructing 

the police. He was then examined by a doctor but was not provided with a medical 

report. According to the applicant, he was deprived of food and water and received no 

bedding during his detention. No action was taken against those who had beaten him.  

http://www.hraction.org/wp-content/uploads/Bulletin-LV-liability-for-user-comments.pdf
http://www.hraction.org/wp-content/uploads/Bulletin-LV-liability-for-user-comments.pdf


The European Court of Human Rights held that Article 3 of the European Convention on 

Human Rights had been violated because the national authorities had failed to conduct 

an effective official investigation into the journalist's claim of mistreatment. The Court 

noted that the complaints which the applicant had lodged with the domestic bodies had 

not led to any criminal inquiries and no action had been taken by the domestic courts 

even though sufficient information regarding the identity of the alleged perpetrators 

and the date, place and nature of the alleged ill-treatment had been provided. However, 

this lack of any action by the domestic authorities meant that the European Court was 

unable to ascertain whether the journalist's maltreatment had been due to his 

professional work, and so it was unable to find a violation of the right to freedom of 

expression.  

 Niskasaari and Otavamedia Oy v. Finland (application no. 32297/10), 23 June 

2015: defamation conviction in dispute between two journalists violated right to 

freedom of expression  

 

This concerned a journalist working for a major weekly magazine who had criticised the 

manner in which two TV documentaries had been made. The documentaries concerned 

the issues of mould-infested houses and the protection of forests. The journalist alleged 

that some statistics in the documentaries were fabricated and that a researcher’s 

testimony which one of the TV reporters knew to be false had nonetheless been 

included in one of the documentaries. The TV reporter brought a claim for damages 

against the journalist and the magazine and won 6000 euros in damages. The journalist 

and the magazine appealed to the European Court of Human Rights.  

The Court held that the defamation conviction violated the right to freedom of 

expression. It considered that the reports in question could be classified as investigative 

journalism on a matter of legitimate public interest. Both parties to the dispute were 

professional journalists who were relatively well-known to the general public, and the 

magazine had published follow-up discussions including a response by the TV reporter 

and a page-long counter-reply by the magazine's journalist. The Court noted that 

different statistical information existed as far as the conserved forest area in Finland 

was concerned and that it could not therefore be said that the figures given by the 

complainant were fabricated. The Court considered furthermore that the TV reporter 

who had brought the defamation claim was himself a journalist and so could expect to 

be the subject of robust scrutiny, comment and criticism regarding his professional 

conduct. Finally, the Court also took into account the severity of the sanction imposed.  

 Özçelebi v. Turkey (application no. 34823/05), 23 June 2015: conviction for 

insulting founder of Turkish nation violated right to freedom of expression 

 

This concerned a Turkish navy commander who had used a slang word for 'head' in 

reference to photographs and a statue of Atatürk, the founder of the modern nation of 

Turkey. He was charged to have said to a non-commissioned officer, while pointing to 



images of Atatürk exhibited on a wall: “While you were at it, you might have chosen a 

bigger picture of his mug.” He was sentenced him to one year’s imprisonment, the Court 

holding that he had intended to insulting the memory of Atatürk. Following various 

appeals and legal proceedings which lasted nearly sixteen years, this sentence was 

finally quashed and the commander was sentenced to a suspended fine, pending for a 

period of three years.  

The European Court of Human Rights held that the conviction violated the commander's 

right to freedom of expression. The Turkish courts had not specified how the use of the 

slang word was insulting to the memory of Atatürk, and had not taken into account that 

the words had been spoken in a confined space and before a small circle of people. 

There was no indication that he had any intention or demonstrated a willingness to 

make them public. Finally, the Court noted that the legal proceedings had lasted nearly 

sixteen years and while his sentence of imprisonment had been commuted to a fine, this 

was kept hanging over his head and had a serious chilling effect on his right to freedom 

of expression. In all, the conviction was therefore not “necessary in a democratic 

society”.  

 Peruzzi v. Italy (application no. 39294/09), 30 June 2015: defamation conviction 

for baseless allegations of judicial bias did not violate right to freedom of 

expression 

 

This concerned an Italian lawyer who had written a letter to the “Supreme Council of 

the Judiciary” of Italy complaining of the conduct of a district court judge. He followed 

this up with a letter to several judges of the same court to which he appended the letter 

to the Supreme Council, but without mentioning the judge by name. This letter detailed 

decisions adopted by the judge in question in the context of a set of inheritance 

proceedings, and it also specified alleged unacceptable conduct, including “wilfully 

committing errors with malice or gross negligence or through lack of commitment”. The 

judge launched proceedings against the lawyer for defamation and insult. The lawyer 

was sentenced to four months’ imprisonment for defamation and insult; on appeal this 

was replaced with a fine of 400 euros. The lawyer was additionally ordered to pay 

15,000 euros (EUR) in compensation. 

The European Court held that this did not violate the lawyer's right to freedom of 

expression. It noted that the letter had been personal and aimed at one judge in 

particular. The first part of the letter, in which the lawyer alleged that the judge had 

adopted unjust and arbitrary decisions, did not amount to excessive criticism since the 

remarks constituted value judgments that had some factual basis – particularly taking 

into account that the lawyer had represented one of the parties in the inheritance 

proceedings in question.  However, the second criticism, that the judge was “biased” and 

had committed errors “wilfully ... with malice or gross negligence or through lack of 

commitment”, implied that the judge had disregarded his ethical obligations or had even 

committed a criminal offence (the adoption by a judge of a decision he or she knew to be 



erroneous could constitute an abuse of official authority). There was no evidence of this 

and the lawyer had circulated the letter without awaiting the outcome of the case he 

had brought against the judge before the Supreme Council of the Judiciary. The Court 

also noted that the letter had been sent to numerous judges at the district court, and 

that this had been bound to undermine the judge’s reputation and professional image. 

The Court finally took into account that the custodial sentence originally imposed had 

been replaced on appeal by a fine and a damage award which could not be regarded as 

excessive. Therefore, and taking into account the need to maintain the authority and 

impartiality of the judiciary, the European Court found that the defamation judgment 

did not violate the right to freedom of expression.  

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in 

cooperation with HRA 

 

 

 
Bulletins are published within the project “Support for Understanding Journalistic Ethics 

and Freedom of Expression” funded by the U.S. Embassy Podgorica. 


