
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 
expression 

Bulletin IX: ROUND-UP OF JUDGEMENTS FROM DECEMBER 2012 
06 February 2013 

 

uring December 2012, the European Court adopted judgments in the following freedom of 
expression cases:  

 Verlagsgruppe News GmbH and Bobi v. Austria (no. 59631/09), 4 December 2012 

 Constantinescu c. Roumanie (no. 32564/04), 11 December 2012 

 Nenkova‑Lalova v. Bulgaria (no. 35745/05), 11 December 2012 

 Yildirim v. Turkey (no. 3111/10), 18 December 2012 

These judgments concerned the following issues:  

 Verlagsgruppe News GmbH and Bobi v. Austria (no. 59631/09), 4 December 2012 
(injunction on publication of photographs invading privacy did not violate freedom of 
expression) 

This concerned the publication of newspaper articles, which reported allegations that the principal 
of a catholic seminary had been engaged in homosexual activities with some of his students. The 
article also reported a police raid on the seminary on suspicion that someone had downloaded child 
pornography from the Internet. According to the article, the existence of homosexual relations was 
well-known within the seminary and was even known to the bishop, who had tried to “hush up” the 
issue. Both articles were accompanied by photographs, including one taken at a party showing the 
principal with his hand on the crotch of a seminarian. The principal sued for defamation and invasion 
of privacy but lost. However, he obtained an injunction prohibiting the magazine from publishing 
further photographs of him. 

The Court considered that what was at stake was not the reported allegations of homosexual 
relations, but rather the photographs accompanying the articles. It considered that while the articles 
concerned an issue of general public interest, which the newspaper was entitled to report on, this 
did not automatically justify the publication of photographs. The Court considered furthermore that 
the principal had not been a ‘public figure’ prior to the publication of the articles; that the 
photographs that had been published were taken at a private party and as such whereof an intrusive 
nature; and that the sanction imposed had been light. For these reasons, the injunction prohibiting 
the publication of further photographs did not violate the applicants’ rights.  

D



 Ileana Constantinescu v. Romania (no. 32564/04), 11 December 2012 
(defamation award over derogatory claims in biography violated freedom of expression) 

 
This concerned the publication of a biography of a professor of economics and member of the 
Romanian national academy, written by his daughter, which mentioned another prominent 
economist. This second economist, who headed the national association of economists and edited a 
prominent magazine on economics, sued in defamation over passages that alleged that he had 
engaged in fraudulent activity and mismanaged the association’s finances.  The domestic courts 
found in the second economist’s favour, awarding him damages and ordering the applicant to pay 
his legal costs. The domestic courts found that the applicant had failed to prove the truth of the 
allegations made. 

The European Court noted that the remarks found to have been defamatory were made in the 
context of a debate of general interest to the community of Romanian economists, and that they 
partially concerned issues of copyright – in itself subject of a debate of public interest, particularly in 
the academic community. The Court noted furthermore that the economist who sued could be 
considered a public figure, albeit of a lesser order than a politician, and that he should therefore 
tolerate greater scrutiny and criticism than an ordinary person. The Court emphasised that the 
criticism and allegations concerned his public functioning, not his private life, and partly responded 
to statements made by the economist in a series of newspaper articles which were provocative in 
nature. The Court went on to emphasise the difference between statements of fact and statements 
of opinion, and held that the domestic courts had not sufficiently considered this in their reasoning. 
Considering also the severity of the fine as well as the requirement to reimburse legal costs, the 
Court held that the conviction violated the applicant’s right to freedom of expression. 

 Nenkova‑Lalova v. Bulgaria (no. 35745/05), 11 December 2012 

(dismissal of journalist did not violate freedom of expression) 
 

The applicant, a radio journalist, complained about her disciplinary dismissal from work and about 
the alleged unfairness and the length of the proceedings in which she had challenged that dismissal. 
She was employed by the Bulgarian National Radio (“BNR”), and had broadcast an interview with 
another BNR journalist, discussing a journalistic investigation into corruption amongst other things, 
against the wishes of the editorial board. The interview had been such as to effectively let the 
second journalist take over the show and speak for most of it. As a result, the applicant was 
dismissed. Further appeals and domestic court proceedings lasted seven years, and upheld the 
dismissal.  

The Court held that the applicant’s dismissal on grounds related to her work as a journalist 
amounted to an interference with her right to freedom of expression. However, the Court was 
satisfied that applicant’s dismissal was intended to ensure the obligation of the BNR to offer 
balanced and objective programming, in the interests of listeners. The Court considered furthermore 
the applicant’s “duties and responsibilities” as a journalist in a public broadcasting organisation, and 
that journalists in a public broadcaster had a particular duty to adhere to editorial decisions. It noted 
that the applicant was dismissed for her wilful disregard of an editorial decision. Neither this 
decision nor the order for the applicant’s dismissal mentioned any limitations on the topics to be 
discussed during her show. The Court held that applicant’s capacity as such a journalist did not 



automatically entitle her to flout editorial decisions which were intended to ensure balanced 
broadcasting, or to have unlimited access to BNR airtime. The Court held furthermore that 
employers generally enjoy a broad discretion in imposing disciplinary sanctions. While dismissal was 
a severe sanction, it had been prompted by concrete and deliberate actions on the part of the 
applicant, which showed that she could not be trusted to perform her duties in good faith. 
Therefore, the applicant’s dismissal did not violate her right to freedom of expression.  

 Yildirim v. Turkey (no. 3111/10), 18 December 2012 
(blocking of website violated freedom of expression) 

 
This concerned the blocking of a website. The applicant was an academic who published his work as 
well as opinion pieces on his website, which was hosted by Google Sites (a web hosting service that 
is separate from Google’s search engine). Access to his website had been blocked because of a court 
order blocking access to all content hosted on Google Sites. This order had been requested by the 
national telecommunications regulator on the grounds that one page on Google Sites insulted the 
memory of the father of the nation, Ataturk, and that it was technically impossible to only block 
access to this one page. A criminal court had granted the request. The applicant was therefore 
unable to access his own site – even though it had nothing to do with the offending page.  
The Court considered that the Internet was now one of the principal means of exercising the right to 
freedom of expression, restrictions on which are acceptable only under strict conditions. The first of 
these conditions is that any restriction must be imposed by law and that this law must be 
‘foreseeable’ in its application. While applicant’s website had been blocked as the result of a court 
order that had been granted under Turkish law, the Court emphasised that neither the applicant nor 
Google Sites were the subject of court proceedings in this case, and the Turkish law in did not 
authorise the blocking of entire domains. Google Sites had not been informed that content hosted 
by it had been held to be illegal, nor had it refused to comply with a court order to block access to 
the single offending web page subject of the criminal proceedings. The Court observed furthermore 
that the national courts had not considered whether a narrower blocking of access might have been 
possible, and nor had it weighed up the various interests at stake. For these reasons, the Court held 
that the blocking violated the right to freedom of expression.  

 

 

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Law Defence Initiative, London in cooperation 
with HRA 

 
 
Bulletins are published within the project “Monitoring of Journalistic Self-Regulatory 
Bodies in Montenegro” funded by the British Embassy Podgorica.   


