
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 
expression 

Bulletin  IV: ROUND-UP OF FREEDOM OF EXPRESSION JUDGEMENTS: 
OCTOBER 2012    
15 November  2012 

 

uring October 2012, the European Court adopted judgments in the following freedom of 
expression cases:  

- Karpetas v. Greece (no. 6086/10), 30 October 2012 
- Jucha and Żak v. Poland (no. 19127/06),23 October 2012 
- Smolorz v. Poland (no. 17446/07), 16 October 2012 
- Szima v. Hungary (no. 29723/11), 9 October 2012 
- Alkaya v. Turkey (no. 42811/06), 9 October 2012 
- Yordanova and Toshev v. Bulgaria (no. 5126/05), 2 October 2012 
- Önal v. Turkey (nos. 41445/04 and 41453/04), 2 October 2012 
- Najafli v. Azerbaijan (no. 2594/07), 2 October 2012 

The judgment in Alkaya v. Turkey has been reported separately (in the bulletin on privacy).  

The other judgments concerned the following issues:  

 Karpetas v. Greece (no. 6086/10), 30 October 2012:  

This concerned a Greek lawyer who had been convicted for defamation of a prosecutor and an 
investigating judge who had released on bail someone who had assaulted the lawyer in his office. Mr 
Karpetas suggested that the prosecutor and judge had taken bribes from his assailant. Both lodged 
proceedings for defamation, and the lawyer was ordered to pay 15,000 Euros (EUR) to the 
prosecutor (the proceedings concerning the investigating judge are still pending).  

The European Court held that this did not constitute a violation of the lawyer’s right to freedom of 
expression: the applicant was an experienced lawyer and he had lodged formal complaints against 
the prosecutor and judge which had been dismissed. Applicant’s accusations had been repeated in 
the press and spread to a large audience and clearly implied that the judge and prosecutor were 
corrupt individuals. Applicant had no factual basis for his allegation whatsoever. The Court also took 
into account that the administration of justice should be protected, and accusations of corruption 
should not be made lightly.  

D



 Jucha and Żak v. Poland (no. 19127/06), 23 October 2012:  

The applicants are the editor-in-chief and a journalist working for the Polish newspaper, TEMI. They 
had been convicted for defaming a local councillor in an article alleging that he had broken the law 
by disclosing confidential information and committing financial fraud in his election campaign.  

The Court held that the conviction violated the right to freedom of expression of the journalists: 
while their articles had been critical and the allegations serious, the journalists had acted responsibly 
and in good faith. They had approached a significant number of the councillor’s former collaborators 
and fellow local politicians to have as objective a picture of him as possible. They had requested him 
to comment on court cases in which he had been involved; however, their requests were refused. 
Furthermore, the content and the tone of the articles were on the whole fairly balanced and could 
not be said to constitute a gratuitous personal attack. The domestic courts had only looked at 
certain passages in isolation and had disregarded the general critical opinion about the councillor’s 
activities, which was supported by information from various sources. Given the councillor’s 
controversial standing in the community, evidenced by a statement of the municipal council signed 
by thirty-four councillors, he should have displayed a greater degree of tolerance of scathing 
remarks about his performance or policies. The European Court also noted that a degree of 
exaggeration and immoderation is allowed for those who take part in a public debate on issues of 
general interest. 

 Smolorz v. Poland (application no. 17446/07), 16 October 2012:  

This concerned a Polish journalist who had published an article headlined, “Architect and master of 
self-satisfaction ”on the subject of certain buildings designed by communist era architects in 
Katowice, Poland. The article was a response to remarks made by one of the architects, Mr Jarecki, 
in an interview published the previous week in the same newspaper, under the headline “The joy of 
demolishing”. The journalist criticised buildings that were supposed to be symbols of modernity 
when built, but which even then, he argued, gave pleasure only to their architects and “the 
apparatchiks of the communist party”. He criticised their “ugliness” and their “Bolshevik-ridden 
aesthetics”. Mr Jarecki, who had been named in the article, brought an action against the journalist 
and won an apology and payment of his legal costs.  

The European Court found that the journalist’s right to freedom of expression had been violated. It 
noted that the article had been published in the context of a debate concerning the urban 
appearance of Katowice, and was thus a matter of public interest. Furthermore, Mr Jarescki was held 
to be a public figure for whom the limits of permissible criticism were wider than in relation to 
private citizens. The Court also considered that the discussion in which they were involved focused 
on issues which could be described as “historical”. With regard to the nature of the remarks, the 
Court considered that the issue under discussion was by its nature abstract and very subjective, and 
was not easily susceptible to tangible and objective assessment. To require the journalist to 
demonstrate the truth of his statements– which conveyed his opinion on a matter of aesthetics – 
was not reasonable. Furthermore, the European Court reiterated that a degree of exaggeration, or 
even provocation, was permitted to the press, which had a duty to comment on matters of public 
interest. The use of sarcasm and irony were perfectly compatible with the exercise of a journalist’s 
freedom of expression. The Court also noted that the language used was neither vulgar nor 
intentionally excessive and that the journalist had criticised the architect’s professional expertise, 



and had not made gratuitous personal statements. Finally, although the penalty imposed had been 
minor, the important point was that he had been required to apologise publicly for his comments. 

 Szima v. Hungary (no. 29723/11), 9 October 2012: 

This concerned a retired Hungarian police officer who had posted critical comments on the website 
of the police union. In particular, she had complained about certain labour-issues – such as 
outstanding pay due to police staff – and had alleged nepotism and undue political influence in the 
force. Domestic courts imposed a fine and demoted her.  

The European Court held that some of the applicant’s statements, for example related to pay, 
concerned legitimate trade union activities, whilst other statements – in particular those criticising 
certain police officers as being in the service of political elements – did not. The Court also 
considered that as a senior police officer, the applicant should have observed greater care in her 
public statements since they could cause insubordination within the police force: the applicant had 
considerable influence on trade union members and other servicemen, among other things by 
controlling the trade union’s website. Considering the minor nature of the sanction imposed, the 
Court concluded that applicant’s right to freedom of expression had not been violated.  

The President of the Section of the Court that issued the judgment strongly disagreed with the 
finding of the majority and issued a separate, dissenting judgment.  

 Yordanova and Toshev v. Bulgaria (no. 5126/05), 2 October 2012:  

The applicants are a journalist and the editor in chief of the Bulgarian newspaper, Trud. They had 
published articles that were critical of a former employee of the Ministry of Internal Affairs who had 
been investigated for abuse of office. The journalists had been found guilty of defamation for those 
articles.  

The European Court found that their conviction for defamation constituted a violation of their right 
to freedom of expression. It noted that the articles reflected statements of the police and the 
prosecuting authorities concerning allegations of serious misconduct, and that there was no doubt 
that they were of high public interest. While freedom of expression does come with “duties and 
responsibilities”, the Court held that in this case, the journalists had complied with these duties: the 
journalists had relied on official police documents the truth of which they should not have to verify, 
and information about the case was published also by the press service of the Ministry of Internal 
Affairs and was later disseminated by the Bulgarian Telegraph Agency. The journalists did not adopt 
the allegations as their own; and while the journalists had engaged in a degree of ‘sensationalising’ 
the story this had been legitimate in the context of their job of reporting the news. The Court held 
that journalists cannot be expected to act with total objectivity and must be allowed some degree of 
exaggeration or even provocation, and the fact that the text of the articles and their captions 
contained expressions designed to attract the public’s attention did not in itself present a problem. 
No gratuitously offensive language was used. Finally, the Court emphasised that national courts, in 
ruling on cases such as these, must take into account the likely impact of their rulings on the media 
in general. 

 



 Önal v. Turkey (nos. 41445/04 and 41453/04), 2 October 2012:  

This case concerned the conviction of the director of a publishing house for publications that had 
allegedly incited hatred and hostility. The applicant had published the biography of a businessman of 
Kurdish origin accused of drug trafficking and belonging to the illegal armed organisation PKK 
(Kurdistan Workers’ Party); as well as a translation of a book originally published in Swedish, 
concerning the Alevis of Dersim. Domestic courts had found that both publications divided the 
people between Turks and Kurds, Alevis and Sunnis, and thus incited hatred and hostility.  

The European Court found that both convictions violated the publisher’s right to freedom of 
expression. It held that while certain passages in the first book painted an extremely negative 
picture of the Turkish state, and thus gave the narrative a hostile tone, it stressed that the Kurdish 
‘problem’ had to be solved by peaceful means. The book did not present a ‘call to arms’. As regards 
the second book, the Court noted that this traced the social and cultural history of the Alevis. It 
provided a perspective on the issues that have afflicted the Alevis from a different context than that 
‘normally’ held, and the Court emphasised that by doing this it promoted diversity of opinion and 
fulfilled the public’s right to receive different  ideas and information from a variety of sources. Both 
books clearly intended to inform the public on important points of public policy, and neither aimed 
to instigate violence in any way nor did they seek to instil hatred.  

 Najafli v. Azerbaijan (application no. 2594/07), 2 October 2012:  

This concerned a journalist who had been beaten by the police while covering an unauthorised 
opposition demonstration in Baku. The Court found that the physical ill-treatment by State agents of 
journalists carrying out their professional duties had seriously hampered the exercise of their right to 
receive and impart information. Irrespective of whether there had been any actual intention to 
interfere with Mr Najafli’s journalistic activity, he had been subjected to unnecessary and excessive 
use of force, despite having made clear efforts to identify himself as a journalist at work. His right to 
freedom of expression had therefore been violated, as well as his right to be free from torture and 
other degrading treatment. The European Court emphasised that it was the role of the press to 
impart information and ideas on matters of public interest and that the public had a right to receive 
them, including concerning opposition gatherings and demonstrations. This was essential for the 
development of any democratic society and for the press to play its vital “public watchdog” role. 

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Law Defence Initiative, London in cooperation 
with HRA 

 

 

 

 
 
Bulletins are published within the project “Monitoring of Journalistic Self-Regulatory 
Bodies in Montenegro” funded by the British Embassy Podgorica.   


