
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of expression 

Bulletin LIX: Defamation of judges, prosecutors and others in the justice system  

22 September 2015 

 

 

One of the earlier bulletins – “Freedom of expression and criticism of judiciary”, number 8, of 

January 2013 – discussed the extent to which judges can be criticised. Since then a number of cases 

on this topic have been decided, and the question whether prosecutors and others who work in the 

justice system should receive special protection from the law. This bulletin therefore discusses a 

further number of judgments from the European Court of Human Rights on this topic, particularly 

concerning criticism of the judiciary by journalists.  

The general principle has been stated by the European Court of Human Rights in the case of Sunday 

Times v. UK (no. 1):  

“[T]he administration of justice … serves the interests of the community at large and 

requires the co-operation of an enlightened public. There is general recognition of the fact 

that the courts cannot operate in a vacuum. Whilst they are the forum for the settlement of 

disputes, this does not mean that there can be no prior discussion of disputes elsewhere, be 

it in specialised journals, in the general press or amongst the public at large. Furthermore, 

whilst the mass media must not overstep the bounds imposed in the interests of the proper 

administration of justice, it is incumbent on them to impart information and ideas 

concerning matters that come before the courts just as in other areas of public interest. Not 

only do the media have the task of imparting such information and ideas: the public also has 

a right to receive them.” (application no. 6538/74, judgment of 26 April 1979, paragraph 65) 

At the same time, the European Court has emphasised that the courts have an extremely important 

role to play in a State governed by the rule of law and need to enjoy public confidence. They should 

therefore be protected against unfounded attacks. Therefore the media – and others – are entitled 

to comment on the administration of justice so long as their criticism does not overstep certain 

bounds. In particular, a clear distinction must be made between criticism and insult. If the sole intent 

of any form of expression is to insult a court, or individual judges, this will not be protected by the 

right to freedom of expression.  

The Court applies slightly different standards to lawyers who criticise courts, because they are seen 

as having a special duty to behave professionally. At the end of this bulletin, a few of the relevant 

cases will be summarised.   

The following cases illustrate the approach taken by the Court in specific cases.  



 Perna v. Italy, application no. 48898/99, judgment of 6 May 2003 (Grand Chamber) 

(defamation conviction for unfounded criticism of public prosecutor did not violate right to 

freedom of expression) 

 

This concerned a journalist who had published an article about the Public Prosecutor in Palermo. The 

article was entitled “Caselli, the judge with the white quiff”, and the sub-heading was “Catholic 

schooling, communist militancy – like his friend Violante...” The article criticised the prosecutor’s 

political militancy, referring to “a threefold oath of obedience – to God, to the Law and to Via 

Botteghe Oscure (a reference to the Italian Communist Party). It then accused  him of taking part in a 

plan to gain control of the public prosecutors’ offices in all Italian cities and of using a criminal-

turned-informer to destroy the political career of Italy’s former prime minister, Andreotti, by 

charging him with aiding and abetting crime – in the full knowledge that he would eventually have to 

discontinue the case for lack of evidence. The prosecutor lodged a complaint for defamation and the 

journalist and the manager of the newspaper were found guilty and fined €775 and €515 euros. 

They were also ordered to pay damages and legal costs totalling €31,000 euros, reimburse the 

complainant’s costs and publish the judgment. The fines were upheld on appeal.  

The European Court of Human Rights held that the conviction did not violate the journalist’s right to 

freedom of expression. The Court observed that it was important not to lose sight of the report’s 

overall content. The journalist had not confined his remarks to the assertion that the prosecutor had 

particular political conviction; he had alleged that the prosecutor had committed an abuse of 

authority by taking part in a Communist Party plot to gain control of public prosecutors’ offices in 

Italy. In that context, even phrases like the one relating to the “oath of obedience” took on a 

meaning which was anything but symbolic. Moreover, at no time had the applicant tried to prove 

the truth of his allegations; on the contrary, he had argued that he had merely expressed value 

judgments which there was no need to prove. For these reasons, the Court held that the defamation 

judgment against him did not violate the right to freedom of expression.  

 The Sunday Times v. The United Kingdom (No. 1), Application No. 6538/74, 26 April 1979 

(prohibition on newspaper publishing article criticising a settlement violated right to 

freedom of expression) 

 

This concerned the reporting by a British newspaper on court proceedings and settlement 

negotiations involving a company which had provided drugs to expectant mothers which had 

resulted in children being born with deformities, and the children that had been born with 

deformities. These proceedings had been going on for years and a settlement was reached with 

some families, but not with all. The newspaper had criticised the settlement and had also opined 

that the pharmaceutical company had not done enough testing before selling the drugs. The British 

Attorney General obtained an injunction prohibiting the newspaper from elaborating on these last 

allegations.  

The European Court held that the injunction violated the right to freedom of expression.  While the 

judiciary, taken to mean the entire machinery of the administration of justice, needed to be 

protected from false accusations, it did not operate in a vacuum and “it is incumbent on [the media] 

to impart information and ideas concerning matters that come before the courts just as in other 

areas of public interest … the public also has a right to receive this.” The injunction had been granted 



to prevent “disrespect” for the processes of the law and to prevent the proceedings becoming a 

‘trial by media’. Whilst these were legitimate aims, it was not shown that the injunction had been 

proportionate to these aims. The proposed article had been balanced, presenting both sides of the 

argument, and it was unlikely that it would have had adverse consequences for the "authority of the 

judiciary", especially since there had been a nation-wide debate in the meantime. Finally, the issues 

raised were concerned important questions about the rights of the victims, and the proceedings had 

been dragging on for years.  

 Ümit Bilgiç v. Turkey (Application no. 22398/05), 3 September 2013 (detention in psychiatric 

hospital for insulting judges violated the right to freedom of expression and the right to 

liberty) 

This concerned the conviction for contempt of court of an individual who had written letters 

accusing local judges of bias in proceedings against him, and alleging that they conspired against him 

with prosecutors. He was found guilty and sentenced to be detained in a psychiatric hospital.  

The European Court of Human Rights considered that his detention violated the right to freedom of 

expression as well as the right to liberty. The Court recalled that the judiciary, as the guarantor of 

justice, needs the public’s trust and may therefore be protected against insult; and while individual 

judges may be criticised for the exercise of their duties they may be protected against unnecessarily 

harsh verbal attacks. At the same time, the Court recalled that in the context of criminal proceedings 

there must be room for the parties in proceedings to state their case, and that there should also be 

room for a free and energetic exchange of views. The Court noted that in this case, the applicant had 

written letters that were particularly virulent and offensive, and that he had accused judges of bias 

and corruption. This went beyond a simple criticism of the administration of justice. While the 

letters had not been published, and while the Court noted that the applicant did suffer from a 

psychiatric disorder, the Court therefore considered that in principle some form of sanction against 

the applicant might have been justified. However, the severity of the sanction eventually imposed – 

detention in a psychiatric institution – was disproportionate and constituted a violation of the 

applicant’s rights. 

 Belpietro v. Italy (application no. 43612/10), 24 September 2013 (suspended imprisonment 

and order to pay damages for defamation violated the right to freedom of expression) 

This concerned the defamation conviction of the publisher of a national newspaper for an article, 

published by an Italian Senator, which referred to a “war” between judges and prosecutors on the 

one hand and the police on the other hand, in the effort to combat the Mafia. The newspaper article 

accused judges and prosecutors of using political strategies. Two prosecutors alleged that the article 

harmed their reputation and lodged a complaint for defamation. Proceedings were instituted and 

the applicant was eventually sentenced to a suspended term of four months’ imprisonment and 

ordered to pay damages in the amount of 110.000 euros. 

The European Court of Human Rights first recalled its general principles: the press must be able to 

provide information and ideas on all matters of general interest, including those related to the 

justice system. However, while the limits of acceptable criticism may be wider in relation to public 

officials than to private individuals the Court also considered that public officials need to enjoy the 

confidence of the public without being unduly disturbed. The Court noted that this was particularly 

so for public officials who work in the justice system.  



The Court noted that the article clearly concerned an issue of very high public interest; but it also 

noted that the allegations made in the article were very serious and were not supported by objective 

evidence. While the article had been written by a member of the Italian Senate, this did not absolve 

the applicant – the newspaper’s publisher – from the duty to check the veracity of claims made. The 

Court also considered that the article had been accompanied by an illustration that had reinforced 

the claim made in the article. The Court therefore did not find that the conviction for defamation as 

such violated the right to freedom of expression. However, it found that the sentence of 

imprisonment, even if suspended, together with the requirement to pay substantial damages, in the 

case, which concerned a lack of supervision in connection with defamation was disproportionate and 

had a serious chilling effect on the right to freedom of expression.  Therefore, the Court found that 

the case constituted a violation of the right to freedom of expression.   

 Ungváry and Irodalom Kft v. Hungary (no. 64520/10), 3 December 2013 (defamation 

conviction for article alleging that a Constitutional Court judge had been an informer for the 

security service violated right to freedom of expression) 

 

This concerned a defamation case against a historian and a magazine publisher who had published 

an article written by the historian. In the article, the historian discussed the relationship between 

civil society and the security services during the communist era, and as part of this he stated that a 

Constitutional Court judge had been an active party member and an “official contact” for the state 

security services. The judge complained and although the magazine printed a rectification, the 

historian repeated his allegation in interviews and in a book. The Constitutional Court judge then 

sued for defamation and won a judgment awarding him damages. The historian and the magazine 

publisher complained to the European Court of Human Rights arguing that this violated their right to 

freedom of expression.  

The Court held that there had been a violation of the right to freedom of expression. The Court first 

recalled its general principles on freedom of expression, including that while civil servants should 

tolerate criticism of their functioning, it may be necessary to protect judges from offensive and 

abusive verbal attacks in order to preserve public faith in the functioning of the judiciary. Applying 

these general principles to the first applicant, the historian, the Court noted that the article had a 

strong basis in fact. The Court held that the term “official contact” could be understood to have a 

number of different meanings, including that the judge had written reports and provided 

information which had contributed to the work of the security services – even though the security 

service had not instructed the judge to do so. The Court particularly considered that the domestic 

courts had failed to take into account the overall context of the article, which had argued that there 

was a close relationship between various civil society organisations and the state security service. 

The Court therefore concluded that the domestic courts had interpreted the meaning of the term 

“official contact” too restrictively; they should have looked at it in light of the broader context of the 

article. The Court also emphasised that the subject matter of the article, the role of the security 

services during the communist era, was an issue of strong public interest; and that the judge, as a 

senior civil servant elected to the highest judicial office in the country by parliament, should tolerate 

criticism. The Court also noted that it was undisputed that the judge had been an active party 

member during the communist era.  



As regards the magazine publishers, the Court held that it had exercised sufficient responsibility. The 

Court held, in particular, that  

“[p]ublishers are understandably motivated by considerations of profitability and (…) holding 

them responsible for publications often results in proprietary interference in the editorial 

process. In order to enable the press to exercise its ‘watchdog’ function, it is important that 

the standards of liability of publishers for publication [should] be such that they shall not 

encourage censorship of publications by the publisher …”  

The Court concluded that given the reputation of the first applicant as a well-respected historian, the 

magazine publisher had no reason to call into question the accuracy of the article. There was no 

evidence that the article had been published with the intention to denigrate the judge. The Court 

therefore concluded that the publishers had acted in accordance with journalistic ethics. 

 Mustafa Erdoğan and others v. Turkey (nos. 346/04 and 39779/04), 27 May 2014 (academic 

criticism of Turkish judges for dissolving a political party was within acceptable bounds) 

 

This concerned the complaint by a law professor and the editor and publisher of an academic journal 

that they were ordered by the Turkish courts to pay damages to three judges of the Constitutional 

Court for insulting them in a journal article which had criticised a decision dissolving a political party. 

The article was published in a quarterly law journal in 2001, and had questioned whether, as a 

matter of law, the conditions for dissolving the political party had been met. The article called the 

impartiality of the judges into question and insinuated that the judges were incompetent. Three of 

the judges brought defamation proceedings against the applicants, claiming that the article was a 

serious personal attack on their honour and integrity, and won damages. 

The European Court of Human Rights held that the defamation award violated the right to freedom 

of expression. It considered that members of the judiciary acting in an official capacity should expect 

to be subject to wider limits of acceptable criticism than ordinary citizens. While the judiciary must 

enjoy public confidence, criticism of it can be restrained only when this constitutes an unfounded 

destructive attack. The Court found that the national courts did not place the language and 

expressions used in the article in the context and form in which they were expressed. Therefore, 

whilst some of the remarks made in the article were harsh they were largely value judgments, set 

out in general terms, with sufficient factual basis. They could not be considered gratuitous personal 

attacks on the three judges. In addition, the article was published in a quarterly law journal, and had 

been written in the context of an ongoing public debate on the dissolution of the political party. 

Neither of these factors had been considered by the national courts. The Court emphasised the 

importance of academic freedom and the ability of academics to freely express their views, even if 

controversial or unpopular, in the areas of their research, professional expertise and competence. 

 Marian Maciejewski v. Poland, application no. 34447/05, 13 January 2015 (defamation 

conviction for allegations of corruption in the administration of justice violated right to 

freedom of expression)  

 

This concerned a journalist for a national newspaper who had been convicted of defamation for an 

article on the alleged theft of hunting trophies from the office of a former bailiff. The sub-heading 

for the article read, “Thieves in the administration of justice”, and the article itself referred to the 



“mafia-like prosecutor-judge association”. Among other things, the article described how a 

prosecutor had mismanaged the investigation against the former bailiff. The domestic court held 

that both the heading and the reference to mafia were defamatory. The journalist appealed to the 

European Court of Human Rights.  

With regard to the first count of defamation which concerned the phrases “thieves in the 

administration of justice” and “mafia‑like prosecutor‑judge association”, the Court considered that 

the factual basis on which these comments were made – namely, the long and drawn-out 

proceedings – was not contested and that there clearly were irregularities in the functioning of the 

courts and of the prosecution service. This was an issue of public interest which the media should be 

allowed to comment on and even use harsh language. Overall, while the article was undoubtedly 

critical in tone, it did not aim to undermine the public confidence in the integrity of the judicial 

system. 

With regard to the second count of defamation, concerning the allegation that the prosecutor had 

mishandled the investigation, the Court noted that the domestic courts had left several questions 

concerning the prosecutor’s conduct unanswered and that there had been numerous irregularities in 

the investigation, which the domestic courts had disregarded. The journalist had commented on this 

in good faith and in line with his journalistic code of ethics, and the domestic courts had disregarded 

this and instead focused purely on whether or not the allegations made were fully ‘true’. This 

violated the journalist’s right to freedom of expression. 

 Łozowska v. Poland,  application no. 62716/09, 13 January 2015 (defamation conviction for 

unfounded accusation of criminal dealings did not violate right to freedom of expression) 

 

The applicant was a journalist for a regional newspaper who had been convicted of “malicious 

defamation” for a series of articles in which she speculated on the possible overlap between 

members of a mafia-like network and persons working for the local justice system. In particular, she 

had written that a specific judge had been dismissed because of “her shady links with criminal 

circles, ... [and] of the role she had played in cases in which her spouse had been implicated”. Her 

appeal was dismissed by a single judge – the only one out of the 53-strong panel of judges of appeal 

who did not have a connection with the judge who had made the complaint of defamation. She 

appealed to the European Court of Human Rights.  

The European Court considered that the impugned remarks addressed issues of general interest and 

that the former judge’s dismissal was not contested. The media had a right to comment on and 

discuss this, and the wider public has a right to receive this information.  However, the Court noted 

that it had not been proven that the judge had been dismissed because of "dark dealings with 

criminal circles" on his part. It furthermore considered that the journalist had extensive knowledge 

of the workings of the justice system in general, and of the disciplinary proceedings against the 

judge. She should therefore have shown the greatest rigour and caution before publishing the 

article. The Court considered furthermore that the journalist, in using the words she did, must have 

known that her article was likely to harm the judge’s reputation. While the Court acknowledged the 

journalist’s right to discuss the issue of the judge’s dismissal, as an issue of public interest, it held 

that there was not enough evidence to accuse the judge of dealings with criminal elements. 



Therefore, the Court held that the applicant had not acted in accordance with the requirements of 

professional ethics and good faith. 

Criticism by lawyers 

 Karpetas v. Greece (no. 6086/10), 30 October 2012 

 

This concerned a Greek lawyer who had been convicted for defamation of a prosecutor and an 

investigating judge who had released on bail someone who had assaulted the lawyer in his office. Mr 

Karpetas suggested that the prosecutor and judge had taken bribes from his assailant. Both lodged 

proceedings for defamation, and the lawyer was ordered to pay 15,000 euros (EUR) to the 

prosecutor (the proceedings concerning the investigating judge are still pending).  

The European Court held that this did not constitute a violation of the lawyer’s right to freedom of 

expression: the applicant was an experienced lawyer and he had lodged formal complaints against 

the prosecutor and judge which had been dismissed.  Applicant’s accusations had been repeated in 

the press and spread to a large audience and clearly implied that the judge and prosecutor were 

corrupt individuals. Applicant had no factual basis for his allegation whatsoever. The Court also took 

into account that the administration of justice should be protected, and accusations of corruption 

should not be made lightly. 

 di Giovanni v. Italie (Application no. 51160/06), 9 July 2013 (formal warning for a judge who 

had made unfounded allegations of corruption in judicial appointments did not violate right 

to freedom of expression) 

 

This concerned a judge who had stated, in a newspaper interview, that one of the members of the 

board of examiners for new judges had used his influence to help a relative. She was found guilty of 

having failed in her duty of respect and discretion with regard to members of the board of 

examiners, and was given a formal warning.  

The European Court of Human Rights held that the warning did not violate the right to freedom of 

expression. It stated that the allegation she had made had been very serious and had not had any 

basis in fact. It noted that members of the judiciary should exercise discretion and not use the media 

to respond to provocations. It further noted the very light nature of the sanction imposed on the 

judge. 

 Morice v. France, application no. 29369/10, 23 April 2015, Grand Chamber (defamation 

conviction for lawyer who criticised judges violated freedom of expression) 

 

This concerned the conviction of a lawyer for defamation for remarks that he had made about two 

investigating judges who had been removed from the investigation into the murder of a French 

judge in Djibouti. The lawyer had been acting for the widow of the murdered judge, and he had 

criticized the judges for not having handed evidence from the investigation over to the judge who 

took over from them. He also criticized the judges for being too close to the investigators in Djibouti, 

which tainted their independence. One of the two judges he criticized also sat in another 

controversial case in which Mr Morice was involved as well. He also complained about the conduct 

of the judge in that case. Mr Morice complained to the Minister of Justice about the Djibouti case 



and the national newspaper, Le Monde, published on the matter. Le Monde cited Morice as saying 

that the behavior f the investigative judges had been “completely at odds with the principles of 

impartiality and fairness” and that there had been extensive “connivance between the prosecutor 

[in Djibouti] and the French judges”. The judges filed a criminal complaint against the publication 

director of Le Monde, the journalist who had written the article and Mr Morice, accusing them of 

defamation. Mr Morice was found guilty of complicity in that offence and ordered to pay a fine of 

€4,000; € 1,000 to one of the judges for costs; and €7,500 in damages to each of the judges. He was 

also ordered to publish a notice in Le Monde newspaper. A subsequent appeal to the European 

Court of Human Rights was dismissed, and Mr Morice requested that the case be referred to the 

Court’s ‘Grand Chamber’ for a review.  

The Grand Chamber held that the defamation conviction constituted a violation of Mr Morice’s 

rights. The Court noted that as a lawyer, Mr Morice had the right to defend his clients through the 

press – although it held that there was a clear distinction between words spoken by a lawyer inside 

the courtroom, which had a very high degree of protection, and outside the court room where such 

heightened protection did not apply. The Court noted that Mr Morice relied furthermore on his 

right, as a citizen, to contribute to a debate on a matter of public interest. While his role in this was 

not as a journalist, to whom the Court accords a high degree of protection, the national authorities 

nevertheless have a duty to protect debate on matters of public interest. The Court also noted that 

Mr Morice had a strong factual basis for his comments.  Mr Morice had acted in his capacity as 

lawyer in two high-profile cases in which Judge M. was an investigating judge and in both of them 

shortcomings had been identified by the appellate courts, leading to the judge’s withdrawal of the 

cases. As to Mr Morice’s remarks, they had a close connection with the facts of the case and had 

been neither misleading nor gratuitous. 

The Grand Chamber noted furthermore that the case had generated intense media attention. The 

domestic courts had taken this as proof of personal animosity between Mr Morice and one of the 

two judges. The Grand Chamber disagreed with this assessment and held instead that while the 

remarks reflected some hostility, they concerned alleged shortcomings in a judicial investigation – a 

matter to which a lawyer should be able to draw the public’s attention. 

The Court stated that generally, judges should tolerate criticism. The limits of acceptable criticism 

vis-à-vis members of the judiciary, part of a fundamental institution of the State, are wider than in 

the case of ordinary citizens. At the same time, the Court emphasised the need to maintain the 

authority of the judiciary and to ensure relations based on mutual consideration and respect 

between the different protagonists of the justice system. 

Finally, the Court took into account the nature and severity of the sanctions imposed. It reiterated 

that even a relatively small fine would still have a chilling effect on the exercise of freedom of 

expression. Imposing a sanction on a lawyer might also have certain repercussions, particularly as 

regards their image or the confidence placed in them by the public and their clients.  

Taking all this into account, the court held that the defamation judgment against Mr Morice was a 

disproportionate interference with his right to freedom of expression. 



 Kincses v. Hungary, application no. 66232/10, 27 January 2015 (fine imposed on lawyer for 

calling a judge’s professional competence into question did not violate the right to freedom 

of expression) 

 

This concerned a lawyer who had been fined for criticising the judge sitting on one of his cases. He 

had filed a motion for bias against the judge alleging his professional incompetence and personal 

dislike for the respondent party. In the motion, he had stated that, “the judgment reflected the 

personal opinion of the judge and was not based on any evidence … we cannot but call into question 

the professional competence of the sitting judge. His conduct was guided either by sympathy for the 

plaintiff or a dislike for the respondent.” This earned him disciplinary proceedings and an eventual 

fine of €570 for infringing the dignity of the judiciary. His appeals were dismissed.  

The European Court held that the statements made by the lawyer had indeed belittled the 

professional competence of the judge and had suggested that the court had circumvented the law. 

The Court found that the lawyer could have raised the substance of his objection without making 

these allegations. The Court also noted that the applicant, as a lawyer, was bound by the rules of 

professional conduct, and that he should be expected to contribute to the proper administration of 

justice, and thus to maintain public confidence in it. Bearing in mind, finally, that the lawyer was only 

fined and that no other penalties were imposed, the Court found that the sanction did not violate 

the right to freedom of expression. 

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in cooperation 

with HRA 

 

 

 
Bulletins are published within the project “Support for Understanding Journalistic Ethics and 

Freedom of Expression” funded by the U.S. Embassy Podgorica. 

 

  


