
 

Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava  

Bilten XXXIII: PREGLED PRESUDA IZ MARTA 2014. 
28. maj 2014. 

 

okom marta 2014, Evropski sud za ljudska prava je donio presude u sljedećim slučajevima koji 

su se odnosili na slobodu izražavanja: 

 

 Dilipak i Karakaya protiv Turske (predstavke br. 7942/05 i 24838/05, 4. mart 2014) - osuda 

zbog klevete zbog kritikovanja preminulog vojnog komandanta je prekršila pravo na slobodu 

izražavanja; 

 

 Jelševar i drugi protiv Slovenije (predstavka br. 47318/07, 11. mart 2014) - pogrdni opisi 

likova u knjizi nijesu predstavljali klevetu; 

 

 Yaman Akdeniz protiv Turske (predstavka br. 20877/10, 11. mart 2014) - osoba kojoj je 

onemogućen pristup blokiranim internet stranicama za dijeljenje muzike se ne može 

smatrati žrtvom kršenja ljudskih prava;  

 

 Lolo protiv Poljske (predstavka br. 11503/12, 11. mart 2014) - kazna zbog klevete zbog 

neosnovanih optužbi protiv sudije nije kršenje slobode izražavanja;  

 

 Bartnik protiv Poljske (predstavka br. 53628/10, 11. mart 2014) - kazna zbog klevete zbog 

neosnovanih navoda o korupciji nije kršenje slobode izražavanja; 

 

 Bayar protiv Turske (br. 1-8) (predstavke br. 39690/06, br. 40559/06, br. 48815/06, br. 

2512/07, br. 55197/07, br. 55199/07, br. 55201/07, br. 55202/07, 25. mart 2014) - osuda 

urednika novina zbog objavljivanja izjava terorističke organizacije prekršila je pravo na 

slobodu izražavanja i pravo na pravično suđenje. 

 

Navedene presude ticale su se sljedećih pitanja: 

 

 Dilipak i Karakaya protiv Turske (predstavke br. 7942/05 i 24838/05), 4. mart 2014: osuda 

zbog klevete zbog kritikovanja preminulog vojnog komandanta prekršila je pravo na slobodu 

izražavanja 

 

Dva novinara su proglašeni krivim zbog klevete jer su u novinskom članku kritikovali političku ulogu 

bivšeg glavnog vojnog komandanta na sastanku Savjeta za nacionalnu bezbjednost, održanom u 

T 



februaru 1997, koji su pojedini posmatrači ocjenili kao „postmoderni coup d’état (državni udar)“. 

Novinari su u članku naveli da „obično ne govore ružno o mrtvima, ali da se to ne odnosi na Hitlera i 

Staljina“, kao i da nijesu sugerisali da je komandant kao Hitler, ali da „ima posebno mjesto u svijesti 

ljudi“. Takođe su tvrdili da su pojedine islamske škole zatvorene zbog komandantove politike. 

Porodica komandanta je pokrenula postupak protiv novinara, ali nije uspjela da sazna gdje se oni 

nalaze, pa se postupak odvijao bez njihovog prisustva. U januaru 2003. je donesena presuda, a u 

junu iste godine novinari su pronađeni i protiv njih je pokrenut izvršni postupak. Turski sudovi su 

ocijenili da su novinari pretjerali i da su izrazili nepoštovanje prema osobi koja je „hrabro služila 

naciji“. Novinari su se žalili da nijesu bili u mogućnosti da se brane, ali su njihove žalbe odbijene. 

Nakon toga su podnijeli predstavku Evropskom sudu za ljudska prava, tvrdeći da su prekršena 

njihova prava na slobodu izražavanja i pravično suđenje. 

 

Sud je smatrao da je u ovom slučaju došlo do kršenja prava novinara i na slobodu izražavanja i na 

pravično suđenje. Sud je smatrao da su novinari komentarisali ulogu bivšeg komandanta tokom coup 

d’etat (državnog udara), što je predstavljalo pitanje od javnog interesa. Komandant je bio poznata 

javna ličnost čija porodica treba da toleriše kritiku njegovog rada kao državnog službenika. Iako su 

novinari koristili oštar i sarkastičan ton koji je nesumnjivo uvrijedio porodicu pokojnika, oni nijesu 

prešli granice prihvatljive kritike. Sud je posebno istakao da su novinari komentarisali loše 

funkcionisanje demokratskog režima, što je pitanje od najvišeg javnog interesa. Sud je takođe 

smatrao da pri određivanju iznosa naknade štete nije uzeta u obzir finansijska situacija novinara, što 

je imalo za posljedicu to da se jednom od njih oduzme kuća, pa je tako osuda mogla da ima 

obeshrabrujući efekat na sve novinare. Na kraju, Sud je smatrao da nije bilo opravdano to što se 

postupak odvijao bez prisustva novinara. 

 

 Jelševar i drugi protiv Slovenije (predstavka br. 47318/07), 11. mart 2014: pogrdni opisi 

likova u knjizi nijesu predstavljali klevetu 

 

Četiri žene su tvrdile da su opisane kao likovi u knjizi u kojoj su one i njihova porodica prikazane na 

klevetnički način. Glavni lik u knjizi, Rozina, je prikazana kao živahna, ambiciozna i snalažljiva - ali je 

takođe navedeno da koristi seks da dobije ono što želi od svog muža, da je nezakonito prodavala 

alkohol tokom prohibicije u SAD, i da joj je novac važniji od dobrobiti sopstvene djece. Pomenute 

žene su navele da je radnja knjige smještena u oblast u kojoj živi njihova porodica, a da je prezime 

glavnog lika - Brinovc - prezime po kojem su one poznate u zajednici, iako to nije pravo prezime 

njihove porodice. One su tužile autora knjige zbog klevete, ali su domaći sudovi odbacili njihovu 

tužbu uz obrazloženje da prosječni čitalac ne bi zaključio da su događaji opisani u knjizi činjenice o 

stvarnim ljudima. Osim toga, domaći sudovi su smatrali da opisani događaji nijesu bili klevetnički, i 

da klevetanje nije bila namjera autora. Žene su zatim podnijele predstavku Evropskom sudu za 

ljudska prava tvrdeći da je prekršeno njihovo pravo na poštovanje privatnosti. 

 

Evropski sud je odbacio predstavku kao „očigledno neosnovanu“. Sud je naglasio da je umjetnička 

sloboda autora književnih djela od velikog značaja i da zahtijeva visok nivo zaštite u skladu sa 

Konvencijom. Sud je istakao da su domaći sudovi sa posebnom pažnjom razmotrili da li je porodica 

podnositeljki predstavke mogla biti poistovjećena sa izmišljenim likovima iz knjige, i da li su ti likovi 

prikazani na pogrdan način koji bi predstavljao klevetu. Sud je utvrdio da je pristup Ustavnog suda 

Slovenije u utvrđivanju ravnoteže između suprotstavljenih interesa bio fer i u skladu sa evropskom 



praksom. Slovenački sudovi su razmotrili da li bi prosječni čitalac zaključio da je priča istinita (a ne 

fiktivna) i da li bi čitalac smatrao knjigu uvredljivom, uzimajući opšti kontekst knjige u obzir. Evropski 

sud je stoga zaključio da u ovom slučaju nije prekršeno pravo na privatnost. 

 

 Yaman Akdeniz protiv Turske (predstavka br. 20877/10), 11. mart 2014: osoba kojoj je 

onemogućen pristup blokiranim internet stranicama za dijeljenje muzike se ne može 

smatrati žrtvom kršenja ljudskih prava 

 

Slučaj se ticao zabrane internet domena ”myspace.com” i ”last.fm” jer su ove internet stranice 

prekršile autorska prava. Podnosilac predstavke, korisnik pomenutih stranica, žalio se jer je 

blokiranje ovih domena dovelo do toga da je na hiljade internet stranica postalo nedostupno, od 

kojih mnoge nijesu prekršile autorska prava. Lokalni sudovi su odbacili njegove žalbe, i podnosilac 

predstavke se zatim žalio Evropskom sudu za ljudska prava tvrdeći da je prekršeno njegovo pravo na 

pristup informacijama. 

 

Evropski sud je odbacio predstavku, smatrajući da se podnosilac predstavke ne može smatrati 

„žrtvom“ kršenja ljudskih prava, prema Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima. Iako je Sud 

prepoznao ogroman značaj interneta kao sredstva za ostvarivanje prava na slobodu izražavanja, 

sama činjenica da je podnosilac predstavke pretrpio „posredne posljedice“ blokiranja internet 

domena ga ne čini žrtvom. On je bio samo povremeni korisnik ”last.fm domena”, a nije imao nalog 

na stranici ”myspace.com” da bi time mogao biti pogođen. Osim toga, podnosilac predstavke je 

mogao da pristupi željenoj muzici i na druge načine. 

 

 Lolo protiv Poljske (predstavka br. 11503/12), 11. mart 2014: kazna zbog klevete zbog 

neosnovanih optužbi protiv sudije nije prekršila pravo na slobodu izražavanja 

 

Slučaj se odnosio na naknadu štete zbog klevete dosuđene čovjeku koji se žalio da je lokalni sudija 

„proizveo dokaze“ i „nezakonito stanje proglasio zakonitim“. Čovjek je žalbu podnio u pismu 

upućenom sudu, u kojem je tražio da sudija bude izuzet iz njegovog predmeta. On je zatim podnio 

predstavku Evropskom sudu za ljudska prava. 

 

Evropski sud je odbacio predstavku kao „očigledno neosnovanu“. Sud se složio sa domaćim 

sudovima da, iako mora postojati sloboda za legitimno kritikovanje rada javnih funkcionera, 

uključujući sudije, čovek nije imao dokaza za svoje optužbe protiv sudije. Stoga bi primjedbe imale 

efekat narušavanja povjerenja u sudiju. Evropski sud je takođe uzeo u obzir da je dosuđena kazna 

bila mala i da je izvršenje kazne odloženo na dvije godine zbog finansijske situacije podnosioca 

predstavke. 

 

 Bartnik protiv Poljske (predstavka br. 53628/10), 11. mart 2014: kazna zbog klevete zbog 

neosnovanih navoda o korupciji nije prekršila pravo na slobodu izražavanja 

 

Podnosilac predstavke u ovom slučaju je bio čovjek koji je optužen zbog klevete jer je objavio 

nekoliko članaka na internetu u kojima je optužio rukovodioce stambene zadruge da su 

zloupotrijebili zadružna i druga sredstva, preusmjerena iz stambenog fonda. Njemu je dosuđena 

novčana kazna od 125 eura, nakon čega je podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava 



tvrdeći da su njegovi članci bili satirični, a da je on građanin-novinar (blogger) koji je samo 

komentarisao pitanje od javnog interesa. 

 

Evropski sud je odbacio predstavku kao „očigledno neosnovanu“. Iako se Sud složio da je tema 

kritike zaista bila od javnog interesa i priznao značaj „građanskog novinarstva“ kao što su članci 

podnosioca predstavke objavljeni na internetu, Sud je takođe konstatovao da se internet razlikuje od 

pisane štampe i da predstavlja još veći rizik po privatnost i ugled. Sud je takođe zaključio da 

podnosilac predstavke nije imao nikakve dokaze o istinitosti svojih navoda, posebno u pogledu 

preusmjeravanja sredstava iz stambenog fonda, i da upotreba riječi kao što su „banditi, lopovi, 

reketaši, lopovi“ u opisu rukovodioca zadruge ne može biti opravdana, iako je zamišljeno da članci 

budu satirični. Uzimajući u obzir i mali iznos dosuđene naknade štete, Sud je smatrao da u ovom 

slučaju nije došlo do kršenja prava na slobodu izražavanja. 

 

 Bayar protiv Turske (br. 1 -8) (predstavke br. 39690/06, br. 40559/06, br. 48815/06, br. 

2512/07, br. 55197/07, br. 55199/07, br. 55201/07, br. 55202/07, 25. mart 2014) - osuda 

urednika novina zbog objavljivanja izjava terorističke organizacije prekršila je pravo na 

slobodu izražavanja i pravo na pravično suđenje 

 

Urednik dnevnih novina Ülkede Özgür Gündem je osuđen zbog objavljivanja terorističke propagande. 

On je objavio seriju članaka o stavovima Kurdistanske radničke partije o različitim pitanjima, kao i 

izjave njenih lidera. Kurdistanska radnička partija se smatra terorističkom organizacijom od strane 

turske vlade i urednik, zajedno sa vlasnikom novina, je kažnjen zbog širenja terorističke propagande i 

objavljivanja materijala ilegalne oružane organizacije. Vlasnik novina se žalio i neke njegove kazne su 

poništene (dok su druge bile na čekanju), ali uredniku nije bilo dozvoljeno da se žali na kaznu 

Ustavnom sudu jer dosuđena naknada štete nije bila veća od 2000 turskih lira (vlasnik novina je 

kažnjen na veći iznos). Urednik je zatim podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava. 

 

Evropski sud je smatrao da su kazne zbog objavljivanja izjava Kurdistanske radničke partije i njenih 

lidera prekršile pravo na slobodu izražavanja, dok je nemogućnost žalbe na presudu Ustavnom sudu 

prekršila pravo na pravično suđenje (pristup sudu). Sud je konstatovao da članci o kojima je riječ 

nijesu podsticali na nasilje ili mržnju, i da nijesu predstavljali „poziv na oružje“ ili promovisali 

terorističke radnje. Stoga se ne mogu smatrati govorom mržnje. Nemogućnost žalbe Ustavnom sudu 

je predstavljala kršenje prava na žalbu, naročito jer je, za razliku od urednika - podnosioca 

predstavke, vlasniku novina bilo omogućeno da se žali, i on je u tom postupku uspio. 

 

 

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Legal Defence Initiative, u saradnji sa HRA 

 

 

 

Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela 

u Crnoj Gori” koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici. 


