
 

Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava  

Bilten XXIV: PREGLED PRESUDA IZ OKTOBRA 2013. 
7. novembar 2013. 

 

 okom oktobra 2013. godine, Evropski sud za ljudska prava je donio presude u sljedećim 

slučajevima koji su se ticali slobode izražavanja: 

 Cholakov protiv Bugarske (predstavka br. 20147/06), 1. oktobar 2013. (osuda demonstranta 

koji je protestovao protiv korupcije u lokalnoj upravi prekršila je pravo na slobodu 

izražavanja); 

 Yalçınkaya i drugi protiv Turske (predstavke br. 25764/09, 25773/09, 25786/09, 25793/09, 

25804/09, 25811/09, 25815/09, 25928/09, 25936/09, 25944/09, 26233/09, 26242/09, 

26245/09, 26249/09, 26252/09, 26254/09, 26719/09, 26726/09 and 27222/09), 1. oktobar 

2013. (osuda zbog podržavanja terorističkog vođe prekršila je pravo na slobodu izražavanja); 

 Ricci protiv Italije (predstavka br. 30210/06), 8. oktobar 2013. (osuda na uslovnu kaznu i 

naknadu štete zbog objavljivanja povjerljivih informacija prekršila je pravo na slobodu 

izražavanja); 

 Cumhuriyet Vakfı i drugi protiv Turske (predstavka br. 28255/07), 8. oktobar 2013. (zabrana 

ponovnog objavljivanja izjave političara izabranog za predsjednika prekršila je pravo na 

slobodu izražavanja); 

 Jean-Jacques Morel protiv Francuske (predstavka br. 25689/10), 10. oktobar 2013. (osuda 

lokalnog političara zbog klevete prilikom kritikovanja gradonačelnika prekršila je pravo na 

slobodu izražavanja); 

 Print Zeitungsverlag GmbH protiv Austrije (predstavka br. 26547/07), 10. oktobar 2013. 

(presuda za naknadu štete protiv novinskog lista zbog ponovnog štampanja pisma sa 

bezrazložnim ličnim napadom na političare nije prekršila pravo na slobodu izražavanja); 

 Mehmet Hatip Dicle protiv Turske (predstavka br. 9858/04), 15. oktobar 2013. (osuda zbog 

kritikovanja vladine politike u odnosu na Kurde prekršila je pravo na slobodu izražavanja); 

 Bülent Kaya protiv Turske (predstavka br. 52056/08), 22. oktobar 2013. (osuda zbog parola 

koje su uzvikivali prisutni na mitingu prekršila je pravo na slobodu izražavanja); 

T 



 Soltész protiv Slovačke (predstavka br. 11867/09), 22. oktobar 2013. (osuda zbog klevete 

zbog citiranja izjave policajca prekršila je pravo na slobodu izražavanja); 

 Ristamäki i Korvola protiv Finske (predstavka br. 66456/09), 29. oktobar 2013. (osuda zbog 

klevete zbog emisije o privrednom kriminalu prekršila je pravo na slobodu izražavanja). 

Presude su se odnosile na sljedeća pitanja: 

 Cholakov protiv Bugarske (predstavka br. 20147/06), 1. oktobar 2013: osuda demonstranta 

koji je protestovao protiv korupcije u lokalnoj upravi prekršila je pravo na slobodu 

izražavanja 

 

Slučaj se ticao pojedinca koji je došao u sukob sa policajcima – iz nepoznatih razloga – i dobio 

opomenu da se uzdrži od „nepristojnih i neprikladnih radnji... upućivanja nepristojnih riječi 

predstavnicima državnih organa, i kršenja javnog reda...". Sedmicu kasnije je na ulicama protestovao 

protiv korupcije u gradskoj upravi. Vezao se lancem za metalni stub i uzvikivao parole preko 

megafona: „Svi su oni kriminalci“, „Tužilac je mafijaš“, „Gradonačelnik je mafijaš“, "Političke 

prostitutke“ i "Grupa političkih prostitutki". Kada je odbio da prestane to da radi, uhapšen je i 

osuđen zbog „huliganizma“ na deset dana zatvora. 

 

Evropski sud je smatrao da su osuda i zatvor prekršili pravo na slobodu izražavanja. On je smatrao da 

je intervencija bila nesrazmjerna, iako je imala za cilj očuvanje legitimnih ciljeva „javnog reda" i 

„autoriteta sudstva", i da stoga nije bila „neophodna u demokratskom društvu“. On je podsjetio da 

javni funkcioneri moraju tolerisati kritiku svog rada. Sud je takođe konstatovao da je podnosilac 

predstavke pokušao da doprinese javnoj debati o upravljanju gradom uoči lokalnih izbora i da zbog 

toga izrečeni komentari predstavljaju pitanje od javnog interesa. Sud je takođe napomenuo da, iako 

su bili provokativne, izjave podnosioca predstavke nijesu bile naročito skandalozne, šokantne ili 

klevetničke, kao ni njegovo postupanje (vezivanje za metalni stub i upotreba megafona). Na kraju, 

Sud je zaključio da je kazna od deset dana zatvora bila nesrazmjerna u datim okolnostima. 

 

 Yalçınkaya i drugi protiv Turske (predstavke br. 25764/09, 25773/09, 25786/09, 25793/09, 

25804/09, 25811/09, 25815/09, 25928/09, 25936/09, 25944/09, 26233/09, 26242/09, 

26245/09, 26249/09, 26252/09, 26254/09, 26719/09, 26726/09 and 27222/09), 1. oktobar 

2013: osuda zbog podržavanja terorističkog vođe prekršila je pravo na slobodu izražavanja 

 

Slučaj se ticao 19 osoba koje su uputile pismo lokalnom tužiocu u vezi sa vođom PKK-a, Abdulahom 

Odžalanom (Abdullah Öcalan), u kojem su Odžalana nazvali „sayin“, što je riječ kojom se izražava 

ljubaznost. PKK se smatra terorističkom organizacijom. Oni su osuđeni zbog podržavanja vođe 

terorističke organizacije na novčanu kaznu od 1500 turskih lira. 

 

Evropski sud je smatrao da je osuda prekršila pravo na slobodu izražavanja. On je zaključio da, osim 

upotrebe riječi „sayin“, podnosioci predstavke nijesu hvalili Odžalana, niti su podsticali nasilje i teror. 

 



 Ricci protiv Italije (predstavka br. 30210/06), 8. oktobar 2013: osuda na uslovnu kaznu i 

naknadu štete zbog objavljivanja povjerljivih informacija prekršila je pravo na slobodu 

izražavanja 

 

Podnosilac predstavke je producent i voditelj satiričnog TV programa, koji je došao do povjerljivih 

snimaka iz emisije drugog emitera – RAI, na kojima je zabilježena burna rasprava dva gosta u jednoj 

TV emisiji. On je odlučio da prikaže snimak sa ciljem da razotkrije kako RAI namjerno izaziva rasprave 

među svojim gostima da bi zabavio publiku. Protiv podnosioca predstavke su pokrenuti i građanski i 

krivični postupak. U građanskom postupku, RAI je tužio podnosioca predstavke zbog otkrivanja 

povjerljivih informacija i dobio naknadu štete od 30 000 eura. Niži sud je takođe izrekao uslovnu 

kaznu, ali je ona preinačena u žalbenom postupku iz tehničkih razloga. 

 

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je naložena naknada štete prekršila pravo na slobodu 

izražavanja. On je smatrao da je tema emisije gospodina Riccija predstavljala pitanje od javnog 

interesa – a to je „pravo lice" televizije u savremenom društvu. Međutim, Sud se nije složio da je bilo 

neophodno da podnosilac predstavke objavi povjerljive informacije – on je mogao da pokrene 

debatu o tom pitanju na drugi način. Podnosilac predstavke je trebalo da bude svjestan da bi 

emitovanjem snimka prekršio njegovu povjerljivost i stoga je prekršio novinarsku etiku. U tom smislu 

osuda nije prekršila pravo na slobodu izražavanja. Međutim, Sud je zaključio da su zatvorska kazna, 

uprkos tome što je preinačena, i naložena naknada štete, sveukupno bili nesrazmjerni. 

 

 Cumhuriyet Vakfı i drugi protiv Turske (predstavka br. 28255/07), 8. oktobar 2013: zabrana 

ponovnog štampanja izjave političara izabranog za predsjednika prekršila je pravo na 

slobodu izražavanja 

 

Podnosioci predstavke su glavni urednik i pisac uvodnika časopisa sa nacionalnom pokrivenošću. 

Godine 2007, Cumhuriyet je na prvoj stranici objavio oglas koji je sadržao citiranu izjavu političara: 

"Ovo je kraj republike u Turskoj... Mi definitivno želimo da promijenimo sekularni sistem - Abdullah 

Gül". Ispod citata se nalazio slogan „Čuvajte svoju Republiku", zajedno sa slikom naslovne strane 

novina. Sljedećeg dana, novinski list je objavio kratak članak sa objašnjenjem da je citat preuzet iz 

intervjua britanskih novina. Političar je zatražio i dobio sudsku zabranu kojom je novinski list 

spriječen da ponovo objavi citat. Zabrana je bila na snazi godinu dana – kada je političar postao 

predsjednik odustao je od postupka. 

 

Evropski sud je smatrao da je sudska zabrana prekršila pravo novinskog lista na slobodu izražavanja. 

On je konstatovao da je obim zabrane bio veoma širok, što bi se moglo tumačiti kao zabrana 

izvještavanja o bilo kojoj političkoj izjavi političara koja se odnosi na pitanje sekularnosti u Turskoj. To 

je značilo da je zabrana bila podložna zloupotrebi i da je mogla da ima obeshrabrujući efekat na 

turske medije u cjelini. Osim toga, zbog odsustva roka ili bilo kakvog ponovnog razmatranja, zabrana 

je ostala na snazi više od 10 mjeseci, uključujući i dva kruga predsjedničkih izbora. To je spriječilo 

novinu da doprinese javnoj raspravi u ključnom trenutku u političkoj istoriji Turske. Takođe, Sud je 

konstatovao da novina nije bila u mogućnosti da ospori zabranu više od mjesec dana nakon što je 

prvi put određena. S obzirom na brzinu širenja vijesti, to nije bilo dovoljno brzo. Na kraju, Sud je uzeo 

u obzir potencijalnu oštru kaznu u slučaju kršenja zabrane (zatvor od jednog do šest mjeseci). 

 



 Jean-Jacques Morel protiv Francuske (predstavka br. 25689/10), 10. oktobar 2013: osuda 

lokalnog političara zbog klevete prilikom kritikovanja gradonačelnika prekršila je pravo na 

slobodu izražavanja 

 

Podnosilac predstavke je opštinski odbornik koji je osuđen za klevetu jer je na konferenciji za 

novinare kritikovao zaradu i uslove zapošljavanja jednog javnog funkcionera. Javni funkcioner ga je 

nakon toga tužio zbog klevete. 

 

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda zbog klevete prekršila pravo na slobodu 

izražavanja. On je smatrao da su se primjedbe odnosile na pitanje od javnog interesa i istakao da je 

podnosilac predstavke govorio na konferenciji za novinare u svojstvu opštinskog odbornika. To znači 

da su komentari očigledno predstavljali „politički govor", koji se ne smije olako ograničavati. Takođe, 

podnosilac predstavke je prvenstveno imao za cilj da kritikuje odluku lokalnog gradonačelnika da 

otvori radno mjesto za javnog funkcionera, a ne da kritikuje samog javnog funkcionera. Iako je govor 

bio u određenoj mjeri provokativan, nazivajući radno mjesto javnog funkcionera „lažnim poslom“, 

njime nijesu prekoračene granice dozvoljenog. 

 

 Print Zeitungsverlag GmbH protiv Austrije (predstavka br. 26547/07), 10. oktobar 2013: 

naložena naknada štete protiv novinskog lista zbog ponovnog štampanja pisma sa 

bezrazložnim ličnim napadom na političare nije prekršila pravo na slobodu izražavanja 

 

Slučaj se ticao novinskog lista koji je izvještavao o anonimnom pismu koje je kružilo u lokalnoj sredini 

i koje je sadržalo oštru kritiku dvojice lokalnih političara. U pismu su postavljena pitanja „Da li biste 

kupili automobil od ovog čovjeka?“, „Da li biste rizikovali svoj novac zbog obećanja ovog čovjeka?“, i 

dovodilo u pitanje da li je on prava osoba za javnu funkciju. Novinski list je u okviru članka objavio i 

pismo. Političari su tužili novinski list zbog klevete i dobili naknadu štete od po 2000 eura. 

 

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da naložena naknada štete nije prekršila pravo novinskog 

lista na slobodu izražavanja. Iako je tema članka bila pitanje od javnog interesa – predstojeći lokalni 

izbori – Sud je smatrao da je anonimno pismo predstavljalo bezrazložan napad na ugled političara. 

Ponovljeno štampanje pisma je prekoračilo dozvoljene granice izvještavanja. Sud je takođe smatrao 

da je originalno pismo kružilo među samo nekoliko stotina ljudi, dok je novinski list njegovim 

objavljivanjem dao pismu mnogo veći broj čitalaca, i zaključio da naknada štete nije bila 

nesrazmjerna. 

 

 Mehmet Hatip Dicle protiv Turske (predstavka br. 9858/04), 15. oktobar 2013: osuda zbog 

kritikovanja vladine politike u odnosu na Kurde prekršila je pravo na slobodu izražavanja 

 

Podnosilac predstavke je novinar koji je osuđen zbog članka u kojem je kritikovao politiku lokalne 

vlasti, osuđujući ekonomsku situaciju i rast trgovine drogom. On je takođe tvrdio da su Kurdi u 

regionu bili žrtve politike asimilacije i genocida. 

 

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda prekršila pravo na slobodu izražavanja. 

Konstatovao je da je članak nesporno bio zlonamjeran, s izrazima poput: „ratne mašinerije“, 

„spaljivanje sela“, „genocid“, „ubistvo“, „mučenje“ i „ugnjetavanje“. Članak se takođe bavio 



pitanjima kao što su depopulacija regiona, nizak ekonomski razvoj, političko nasilje i represija nad 

Kurdima i širenje trgovine drogom, a podnosilac predstavke je apelovao na svoje čitaoce da 

promovišu mir i slobodu. Sud je smatrao da iako je članak imao negativan stav prema državnoj 

politici, nije pozivao na nasilje, oružani otpor ili ustanak i da se s toga ne može smatrati „govorom 

mržnje“. 

 Bülent Kaya protiv Turske (predstavka br. 52056/08), 22. oktobar 2013: osuda zbog parola 

koje su uzvikivali prisutni tokom govora na mitingu prekršila je pravo na slobodu izražavanja 

 

Podnosiocu predstavke je naloženo da plati novčanu kaznu jer je održao govor na mitingu koji je 

2003. godine organizovala jedna politička partija. Tokom njegovog govora, publika je uzvikivala 

parole u znak podrške Abdulahu Odžalanu (Abdullah Öcalan), osuđenom teroristi, uključujući „Živio 

naš lider Abdulah Odžalan“, „Zub za zub, krv za krv, uz tebe smo Odžalan“, i „ne kajemo se ni zbog 

čega, mi podržavamo Odžalana“. On je osuđen zbog „veličanja zločina i zločinca“ i određena mu je 

novčana kazna od 2000 turskih lira. 

 

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda prekršila pravo na slobodu izražavanja. Utvrdio 

je da govor podnosioca predstavke nije pozivao na nasilje ili ustanak i da nije predstavljao govor 

mržnje. Iako su prisutni uzvikivali parole u znak podrške Odžalanu dok je podnosilac predstavke 

držao govor, on ih u svom govoru nije pozivao da to čine. U svakom slučaju, Sud je zaključio da nije 

vjerovatno da bi ove parole mogle imati uticaj na državnu bezbjednosti ili javni red i mir. 

 

 Soltész protiv Slovačke (predstavka br. 11867/09), 22. oktobar 2013: osuda zbog klevete 

zbog ponavljanja izjava policajca prekršila je pravo na slobodu izražavanja 

 

Podnosilac predstavke je novinar koji je objavio članak o nestanku lokalnog biznismena i službenika, 

u koji je uključio i izjavu policajca koji je bio zadužen za istragu, koja je implicirala na to da je lokalni 

advokat i preduzetnik umiješan u njegov nestanak. Advokat/preduzetnik je tužio novinara za klevetu. 

 

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda zbog klevete prekršila pravo novinara na 

slobodu izražavanja. On je smatrao da lokalni sudovi nijesu uzeli u obzir činjenicu da su se navodi 

ticali pitanja od javnog interesa, niti su razmotrili da li je članak objavljen sa dobrom namjerom i u 

skladu sa novinarskom etikom. Lokalni sudovi su na sličan način odbacili kredibilitet policajca kao 

izvora informacija. Oni su samo razmotrili, koristeći metod kasnog uviđanja, da li će nekoliko godina 

kasnije biti dokazana tačnost navoda, što nije bilo u skladu sa Evropskom konvencijom. Sud je 

napomenuo da novinar može razmatrati da li je izvor informacija pouzdan u odnosu na datu 

situaciju, i da je, u skladu s tim, policijski službenik zadužen za istragu bio dobar izvor informacija. 

 

 Ristamäki i Korvola protiv Finske (predstavka br. 66456/09), 29. oktobar 2013: osuda zbog 

klevete zbog emisije o privrednom kriminalu prekršila je pravo na slobodu izražavanja 

 

Podnosioci predstavke su novinari koji su osuđeni zbog klevete jer je u njihovoj TV emisiji o 

privrednom kriminalu pomenuto da je policija istraživala finansijske aktivnosti poznatog finskog 

biznismena. Finski sudovi su utvrdili da je u emisiji nagovješteno da je biznismen bio kriv za zločin. 



Evropski sud je smatrao da je osuda prekršila pravo na slobodu izražavanja. Sud je konstatovao da je 

u emisiji kritikovan nedostatak saradnje između policije i poreskih organa u dva konkretna slučaja 

privrednog kriminala, i da je pomenut biznismen protiv kojeg je u to vrijeme vođen postupak zbog 

privrednog kriminala. Emisija je imala za cilj da razotkrije nepravilan rad uprave, a velikim dijelom je 

bila usmjerena na poreske organe. Emitovana informacija je bila činjenično tačna, predstavljena je 

na objektivan način, bez insinuacija, i ton emisije nije bio provokativan ili pretjeran. Biznismen je već 

bio u centru pažnje, a pitanje privrednog kriminala je predstavljalo pitanje od javnog interesa. On je 

pomenut samo u kontekstu šireg problema i nije bilo nikakvih insinuacija da je kriv za zločin. 

 

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Legal Defence Initiative, u saradnji sa HRA 

 

 

 

Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela 

u Crnoj Gori” koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici. 

 

 


