
 

Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava  

Bilten XXIII: ODGOVORNOST INTERNET PORTALA ZA OBJAVLJIVANJE 

UVRJEDLJIVIH KOMENTARA: IMPLIKACIJE PRESUDE EVROPSKOG 

SUDA ZA LJUDSKA PRAVA U SLUČAJU DELFI PROTIV ESTONIJE 
24. oktobar 2013. 

 

okom septembra 2013. godine, Evropski sud za ljudska prava je donio presudu u sljedećem 

slučaju koji se ticao slobode izražavanja: 

 Delfi protiv Estonije (predstavka br. 64569/09), 10 oktobar 2013: informativni internet 

portal je odgovoran za komentare svojih posjetilaca 

Slučaj se odnosio na pitanje u kojoj se mjeri informativni internet portal može smatrati odgovornim 

za uvrjedljive komentare koje na njemu postavljaju posjetioci. Podnosilac predstavke, kompanija 

Delfi AS, je vlasnik jednog od najposjećenijih informativnih internet veb sajtova u Estoniji. U januaru 

2006. godine, na portalu je objavljen članak o odluci jedne trajektne kompanije da promijeni 

maršutu ka određenim ostrvima. To je dovelo do razbijanja leda na površini mora, zbog čega u 

zimskom periodu putevi koji preko leda vode do ostrva, a koji su jeftinije rješenje od trajekta, ne 

mogu biti otvoreni. Mnogi čitaoci su ispod članka ostavili veoma uvrjedljive i prijeteće komentare o 

trajektnoj kompaniji. 

Trajektna kompanija je poslala pismo Delfiju tražeći uklanjanje uvrjedljivih komentara. Delfi je 

odmah po prijemu pisma uklonio sporne komentare. Trajektna kompanija je zatim tužila Delfi i 

dobila presudu kojom je utvrđeno da su komentari bili klevetnički, i da je Delfi odgovoran za njih. 

Trajektnoj kompaniji je dodijeljeno 5000 estonskih kruna za naknadu štete (oko 320 eura). Delfi je 

podnio žalbu tvrdeći da se prema zakonima EU (posebno prema EU Direktivi 2000/31/EZ o 

elektronskoj trgovini) ne može smatrati odgovornim za komentare, jer ih ne kontroliše. Vrhovni sud 

Estonije se nije složio i ustanovio je da Delfi jeste imao kontrolu nad objavljivanjem komentara. 

Delfi je zatim podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava, tvrdeći da je presuda o 

odgovornosti za komentare koje su postavili posjetioci portala prekršila njegovu slobodu izražavanja. 

Prilikom razmatranja da li je presuda zbog klevete prekršila pravo na slobodu izražavanja, Sud je 

odbio da razmatra pitanje odgovornosti u skladu sa zakonima Evropske unije, tvrdeći da je na 

domaćim sudovima bilo da riješe pitanje tumačenja domaćih zakona u skladu sa zakonima EU. Sud je 

samo naveo da su domaći sudovi proglasili Delfi odgovornim u skladu sa estonskim Građanskim 

T 



zakonikom. To je značilo da je presuda zbog klevete bila zakonita i, u skladu sa uslovom iz 

Konvencije, „propisana zakonom“. 

Takođe, Sud je konstatovao da miješanje u slobodu izražavanja može biti legitimno prema Evropskoj 

konvenciji o ljudskim pravima, dok god je „srazmjerno“ i „neophodno“ u demokratskom društvu. 

Prilikom procjene da li je miješanje bilo „srazmjerno“, Sud je razmotrio četiri pitanja. 

Prvo, Sud je primjetio da su komentari na veb sajtu Delfija bili uvredljivi, prijeteći i klevetnički. Sud je 

smatrao da je Delfi morao očekivati takve komentare: uprkos činjenici da je originalni članak bio 

korektan i nije sadržao uvrjedljivi govor, od teme kojom se članak bavio se moglo očekivati da će 

dovesti do emotivne reakcije čitalaca i Delfi je trebalo da bude posebno oprezan; trebalo je provjeriti 

komentare proaktivno i ukloniti sve koji su klevetnički ili na drugi način protivni zakonu. 

Drugo, Sud je konstatovao da je Delfi učinio vrlo malo da spriječi objavljivanje uvrjedljivih komentara 

na svom veb sajtu. U članku, kao i na samom veb sajtu, istaknuto je da su autori komentara 

odgovorni za njihov sadržaj i da prijeteći i uvrjedljivi komentari nijesu dozvoljeni. Veb sajt takođe 

automatski briše komentare koji sadrže uvrjedljive riječi, a korisnici mogu i da obavijeste 

administratora portala o uvrjedljivim komentarima klikom na za to predviđeno dugme, nakon čega 

administratori uklone sadržaj. Međutim, uprkos tome, veliki broj uvrjedljivih komentara je i dalje 

ostao ispod teksta. 

Treće, na odgovor Delfija da je trajektna kompanija trebalo da tuži autore komentara zbog klevete, 

Sud je konstatovao da bi bilo izuzetno teško trajektnoj kompaniji da utvrdi identitet autora 

pojedinačnih uvrjedljivih komentara, jer je čitaocima dozvoljeno da komentare postavljaju 

anonimno. Sud je smatrao da je zbog toga bilo i praktično i razumno smatrati Delfi odgovornim, jer je 

Delfi finansijski profitirao od članaka koji su privukli veliki broj čitalaca. 

Četvrto, Sud je konstatovao da je iznos za naknadu štete koji je određen Delfiju bio relativno mali – 

320 eura – kao i da nije donesena nijedna druga odluka kojom se kompaniji ograničava sloboda 

izražavanja. 

Uzimajući u obzir sve navedeno, Sud je smatrao da dosuđena naknada štete zbog klevete protiv 

Delfija nije prekršila pravo na slobodu izražavanja. 

 

Komentar: 

Ovo je prva presuda Evropskog suda za ljudska prava koja se bavi odgovornošću za korisnički sadržaj i 

komentare čitalaca na informativnom veb sajtu. Očekuje se da će Delfi uputiti zahtjev da se presuda 

preispita pred Velikim vijećem Suda (koje ima ovlašćenje da razmotri određeni broj žalbi) uz pitanje 

da li je dovoljno da kompanija ukloni uvrjedljive komentare tek nakon što dobije žalbu na njih, ili se 

od nje očekuje da proaktivno prati veb sajt i uklanja komentare za koje smatra da su klevetnički ili su 

govor mržnje ili su na drugi način protivni zakonu. Ključno pitanje je odnos sa zakonima Evropske 

unije, koji propisuju drugačiji standard od Suda u Strazburu. U skladu sa zakonodavstvom Evropske 

unije (naročito sa Direktivom 2000/31), odgovornost informativnih veb sajtova koji objavljuju 

komentare je ograničena ako uklone uvrjedljive komentare odmah nakon što dobiju obavještenje da 



su klevetnički ili na drugi način protivni zakonu. Delfi je očekivao da će biti oslobođen od 

odgovornosti jer je uklonio uvrjedljive komentare po prijemu žalbe, u skladu sa standardima EU. 

 

 

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Legal Defence Initiative, u saradnji sa HRA 

 

 

 

Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela 

u Crnoj Gori” koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici. 

 

 


