
 

Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava  

Bilten VIII: SLOBODA IZRAŽAVANJA I KRITIKA RADA SUDOVA 
18. januar 2013. 

 

odeće presude Evropskog suda za ljudska prava koje se tiču dozvoljenog stepena kritike 

sudija i njihovog rada su Barfod protiv Danske, De Haes i Gijsels protiv Belgije, Worm protiv 

Austrije i Obukhova protiv Rusije. 

Prvo treba napomenuti da je u članu 10 stav 2 Evropske konvencije o ljudskim pravima (u nastavku 

”Konvencija”) "očuvanje autoriteta i nepristrasnosti sudstva" navedeno kao poseban osnov za 

ograničavanje prava na slobodu izražavanja. Evropski sud za ljudska prava (u nastavku ”Sud”) usvojio 

je relativno strog stav po ovom pitanju i dozvoljava državama članicama značajan stepen diskrecije u 

preduzimanju mjera i nametanju sankcija u cilju zaštite sudstva, koje predstavlja važnu instituciju za 

razvoj demokratije.  

Stav Suda po pitanju kritike na račun sudija i sudova utemeljen je u činjenici da sudovi igraju 

fundamentalnu ulogu u državi zasnovanoj na principima vladavine prava, da treba da uživaju 

poverenje javnosti i da ih stoga treba zaštititi od neosnovanih napada. Međutim, sudovi nisu imuni 

na kritiku i praćenje njihovog rada. Zbog toga mediji, kao i ostali, imaju pravo da iskažu svoj stav o 

institucijama pravosuđa, sve dok njihova kritika ne pređe određenu granicu. Konkretno, mora se 

jasno razlikovati kritika od uvrede. Pravo na slobodu izražavanja iz člana 10 Konvencije ne 

primjenjuje se u slučaju bilo kog oblika izražavanja čija je jedina namjera vrijeđanje suda ili pojedinih 

sudija. 

Što se tiče kritike pojedinačnih presuda, Sud smatra da samo oni tekstovi koji realno i objektivno 

mogu da prejudiciraju ishod suđenja mogu biti ograničeni nametanjem veoma blage kazne (vidi 

slučaj Worm u nastavku). To ne znači da se mogu ograničiti svi tekstovi koji izražavaju mišljenje o 

ishodu suđenja. 

U odnosu na izvještavanje medija o krivičnim suđenjima, ukazujemo i na Preporuku Komiteta 

ministara Savjeta Evrope državama članicama o medijskoj distribuciji informacija u vezi sa krivičnim 

postupcima iz 2003. godine, čiji je prevod dostupan na: 
http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media/Doc/Translations/Montenegrin/Rec(2003)013_mn.pdf  

I prateću Deklaraciju, dostupnu na: 

http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media/Doc/Translations/Montenegrin/Dec(2003)ProvisionInfo_mn.pdf  

V



Slijedi pregled glavnih presuda Suda. 

 

1. Presude Evropskog suda za ljudska prava  

• Barfod protiv Danske, predstavka br. 11508/85, presuda od 22. februara 1998.  

Ovdje je riječ o novinaru, koji je kri� kovao rad dvojice sudija porotnika u predmetu na temu da li 

danski državljani, koji su služili u američkim vojnim bazama, treba da plaćaju lokalne poreze. Novinar 

je zastupao stav da je sudije porotnike trebalo diskvalifikovati zbog sukoba interesa, jer su bili 

zaposleni u organu lokalne vlasti koji prikuplja porez. On je izrazio sumnju u njihovu sposobnost da 

nepristrasno odlučuju u predmetu protiv svog poslodavca, tj. lokalne samouprave, i naveo da su 

sudije porotnici "ispunili svoju dužnost" odlučivši u korist organa lokalne samouprave. Novinar je 

novčano kažnjen zbog ove poslednje opaske, za koju je ocijenjeno da šteti ugledu sudija porotnika i 

narušava povjerenje u pravni sistem. 

Novinar je tim povodom podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava, koji je zaključio da je 

glavno pitanje to da li primjedba da su sudije porotnici "izvršili svoju dužnost" može ugroziti autoritet 

sudstva i narušiti povjerenje javnosti u pravni sistem. Sud je smatrao da novinarima pripada pravo da 

izraze kritiku na račun pravosudnog sistema, što predstavlja pitanje od javnog interesa, ali da su to 

mogli učiniti ne napadajući sudije porotnike lično. Štaviše, nije bilo dokaza da su obojica porotnika 

zaista glasali u korist lokalne vlasti, jer su bili dio vijeća od troje sudija koje je u korist lokalne vlasti 

odlučilo dvotrećinskom većinom, dok je glasanje bilo tajno. Sud je stoga zaključio da kazna izrečena 

novinaru nije prekršila njegovo pravo na slobodu izražavanja. 

• De Haes i Gijsels protiv Belgije, predstavka br. 19983/92, presuda od 24. februara 1997. 

Slučaj se ticao novinskog urednika i novinara koji su objavili pet članaka u kojima su kritikovali sudije 

koji su postupali u sporu, čiji je predmet bio razvod braka, i dodijelili ocu starateljstvo nad djecom, 

iako je otac priznao da je nacista, koji je bio procesuiran zbog zlostavljanja i incesta. Podnosioci 

predstavke su u svojim tekstovima optužili sudije da dijele očeve simpatije prema nacistima. Pozvali 

su se i na medicinske nalaze koji su pokazali da su djeca bila silovana u toku posjeta od strane 

njihovog oca. Protiv oca je pokrenut krivični postupak, koji je zatim obustavljen. Novinari su optuženi 

i osuđeni za klevetu. Dodijeljena je simbolična suma na ime naknade štete, dok je novinarima 

naloženo da objave presudu u svojim novinama i plate za njeno objavljivanje u šest drugih novina. 

Evropski sud za ljudska prava podsjetio je da štampa igra važnu društvenu ulogu informišući javnost 

o pitanjima od javnog interesa. Sud je istovremeno podsjetio i da sudovi, kao jemci pravde, moraju 

uživati povjerenje javnosti i biti zaš� ćeni od neosnovanih napada. Sud je dalje uzeo u obzir da sudije 

imaju obavezu diskrecije, koja im ne dozvoljava da odgovore na kritiku. Imajući u vidu činjenice u 

ovom predmetu, Sud je naglasio da, iako su se novinari u svojim člancima oslanjali na medicinske i 

druge dokaze, od kojih pojedine nisu mogli da izvedu u sudu radi zaštite svojih izvora, oni nisu bili 

optuženi zbog ovih činjeničnih navoda, već zbog svog mišljenja koja su bazirali na činjeničnim 

dokazima. Iako je kritika sudija koju su novinari objavili bila ozbiljna, Sud je našao da je bila 

srazmjerna "buri i revoltu" koje je izazvalo sâmo pitanje. Naime, novinari su objavili svoje tekstove u 

vrijeme kada su incest i zlostavljanje djece i stav sudstva prema ovom problemu bili predmet velike 

javne debate u zemlji. Uzimajući u obzir i pravo novinara da koriste polemički, pa čak i agresivan ton, 



posebno u kontekstu javne rasprave o tako osjetljivom pitanju, Sud je našao da je osuda novinara 

prekršila njihovo pravo na slobodu izražavanja. 

• Worm protiv Austrije, predstavka br. 39401/04, presuda od 18. januara 2011. 

Ovaj slučaj ticao se novinara koji je objavio više od stotinu tekstova o suđenju u krivičnom postupku 

protiv g. Androsch-a, bivšeg vicekancelara i ministra finansija. Novinar je uputio ozbiljne kritike na 

račun g. Androsch-a, navodeći da je protok sredstava na raznim bankovnim računima dokazao 

njegovu krivicu za utaju poreza. Sudovi su ocijenili da je članak realno mogao uticati na ishod 

krivičnog postupka koji je još uvijek bio u toku i dosudili su skromnu novčanu kaznu. 

Evropski sud smatra da mediji imaju obavezu da se izjasne o pitanjima od javnog interesa, uključujući 

i o sudskim postupcima koji su još uvijek u toku. Ta obaveza je zaš� ćena pravom na slobodu 

izražavanja. Međutim, moraju se poštovati određene granice, kao i pravo na pravično suđenje. 

Dakle, novinari ne smiju da daju izjave koje mogu dovesti u pitanje pravo na pravično suđenje ili 

narušiti povjerenje javnosti u postupanje sudova u krivičnim stvarima. Sud je uzeo u obzir da je o 

ovom slučaju objavljen veliki broj članaka, više od stotinu, i činjenicu da su napisani stilom koji je 

čitaocu sugerisao da krivični sud u ovom slučaju ne može da donese drugačiju presudu, već samo da 

osudi g. Androsch-a. Sud je takođe uzeo u obzir i činjenicu da su u suđenje bili uključeni sudije 

porotnici (sudije koji nisu profesionalno obučeni), da je moguće da su čitali navedene članke i da su 

oni mogli biti pod njihovim uticajem. Sud smatra da bi navikavanje javnosti na redovne spektakle 

kvazi suđenja u medijima moglo imati dugoročne negativne posljedice kada je u pitanju prihvatanje 

sudova kao odgovarajućeg mjesta za utvrđivanje krivice ili nevinosti nekog lica. Uzimajući u obzir i 

skroman iznos novčane kazne, Sud je zaključio da u navedenom slučaju nije došlo do kršenja prava 

na slobodu izražavanja. 

• Obukhova protiv Rusije, predstavka br. 34736/03, presuda od 8. januara 2009.  

U ovom predmetu radilo se o novinaru koji je pisao o postupku za naknadu štete, koji je pokrenuo 

jedan sudija u vezi s udesom u drumskom saobraćaju. U članku je citirano pismo supružnika druge 

strane u postupku, u kojem se tvrdilo da je sudija "koristio svoj službeni položaj i veze u pravosuđu". 

Sudija je na to odgovorio tužbom za klevetu protiv novina, novinara koji je napisao članak, kao i 

pomenutog supružnika druge strane u postupku. Sud je izdao nalog kojim je zabranjeno novinama da 

objavljuju bilo šta više u vezi saobraćajne nesreće ili sudskog postupka do donošenja presude. 

Evropski sud je razmatrao da li nalog kojim je zabranjeno objavljivanje bilo kakvih informacija u vezi 

postupka predstavlja kršenje prava na slobodu izražavanja. Naveo je da je zabrana ostala na snazi u 

toku vođenja postupka za klevetu, kao i postupka pokrenutog u vezi sa saobraćajnom nesrećom. Iako 

su domaći sudovi držali da je sudski nalog opravdano sredstvo za zaštitu ugleda drugih i očuvanje 

autoriteta sudstva, Sud je utvrdio da njihovi razlozi za to nisu bili adekvatni.  

Povodom zabrane objavljivanja informacija o činjeničnim okolnos� ma nesreće, Sud je konstatovao 

da je u novinama naveden stav druge strane kao jedan od mogućih različitih stavova povodom 

udesa. Domaći sud je opravdao zabranu navodeći jedino da je određeno vještačenje, ali nije objasnio 

zašto bi objavljivanje i bilo kojih drugih nalaza bilo štetno za vođenje postupka. Evropski sud je 

takođe naglasio da, s obzirom da je sudija bio uključen u nesreću kao privatno lice, zabrana daljeg 

izvještavanja o nesreći nije mogla imati za cilj očuvanje autoriteta sudstva. 



Povodom zabrane daljeg izvještavanja o tužbi za naknadu štete, Sud je prihvatio da je tvrdnja da 

sudija zloupotrebljava svoj službeni položaj i veze u sudstvu mogla štetno uticati na sudijin ugled i 

autoritet pravosudnog sistema. Međutim, obim zabrane bio je nepotrebno širok i nesrazmjeran, 

spriječivši objavljivanje bilo kakvih izvještaja o postupku. Sud se nije složio da je takva zabrana bila 

"neophodna u demokratskom društvu" i naglasio da je zabrana u stvari povrijedila autoritet sudstva 

umanjujući transparentnost suđenja i dovodeći u pitanje nepristrasnost suda. 

Zaključeno je da je zabranom stoga prekršeno pravo na slobodu izražavanja. 

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Law Defence Initiative, London u saradnji sa HRA 

 

 

Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela 

u Crnoj Gori” koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici.   


