
Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava 

Bilten LXIV: PREGLED PRESUDA IZ FEBRUARA I MARTA 2016.

U februaru i martu 2016, Evropski sud za ljudska prava odlučivao je u sljedećim bitnim
predmetima koji su se ticali prava na slobodu izražavanja i vezanih tema:

- Erdener protiv Turske (predstavka br. 23497/05), 2. februar 2016: osuda 
poslanice za klevetu zbog kritike bolnice koja je liječila premijera prekršila je
pravo na slobodu izražavanja

- Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete i Index.hu Zrt protiv Mađarske
(predstavka br. 22947/13), 2. februar 2016: osuda za klevetu internet portala
zbog komentara korisnika prekršila je pravo na slobodu izražavanja

- Ärztekammer für Wien i Dorner protiv Austrije (predstavka br. 8895/10), 16. 
februar 2016: zabrana udruženju doktora da iznosi uvredljive komentare o
kompaniji kao “krvopiji” nije prekršila pravo na slobodu izražavanja jer za 
vrijednosni sud nije bilo činjeničnog osnova

- Société de Conception de Presse et d’Édition protiv Francuske (predstavka br. 
4683/11), 25. februar 2016: odluka kojom je zahtijevana anonimizacija
fotografije zarobljenog, mučenog i umrlog mladića nije prekršila pravo na 
slobodu izražavanja

- Bilen i Çoruk protiv Turske (predstavka br. 14895/05), 8. mart 2016: osuda 
zbog dijeljenja letaka političke stranke bez prethodnog odobrenja prekršila je 
pravo na slobodu izražavanja, jer zakon nije ispunio zahtjeve preciznosti i 
predvidljivosti

- Rusu protiv Rumunije (predstavka br. 25721/04), 8. mart 2016: osuda novinara 
koji nije opovrgao netačne navode o osumnjičenom nije prekršila pravo na 
slobodu izražavanja

- Pinto Coelho protiv Portugala (br. 2) (predstavka br. 48718/11), 22. mart 
2016: osuda novinarke zbog objavljivanja sudskih snimaka bez odobrenja 
prekršila je pravo na slobodu izražavanja

- Sousa Goucha protiv Portugala (predstavka br. 70434/12), 22. mart 2016:
odbijanje pokretanja krivičnog postupka zbog šale na račun poznate ličnosti 
homoseksualne orijentacije nije prekršila pravo na njen privatni život



- Bédat protiv Švajcarske (predstavka br. 56925/08), 29. mart 2016: novčana
kazna za novinara zbog objavljivanja dokumentacije iz tajne krivične istrage nije 
prekršila pravo na slobodu izražavanja

Ovi slučajevi ticali su se sljedećih pitanja: 

∑ Erdener protiv Turske (predstavka br. 23497/05), 2. februar 2016: osuda 
poslaniceza klevetu zbog kritike bolnice koja je liječila premijera prekršila je 
pravo na slobodu izražavanja

Slučaj se ticao poslanice koja je s novinarom razgovarala o zdravstvenim problemima 
tadašnjeg premijera Turske, rekavši da je ovaj prekinuo liječenje u Univerzitetskoj 
bolnici Başkent jer je bio nezadovoljan kvalitetom pružene medicinske njege. Njene 
riječi bile su: “Skoro da su ga ubili”. Bolnica je podnijela tužbu za klevetu i u parničnom 
postupku dobila naknadu za povredu ugleda. Žalbe koje je uložila poslanica bile su
odbačene.

Evropski sud za ljudska prava našao je da je presuda za klevetu prekršila pravo na 
slobodu izražavanja. Zdravstveno stanje premijera je svakako stvar od javnog interesa i 
događaji koji su doveli do ovog slučaja imali su široku medijsku pokrivenost u Turskoj. 
Način na koji je premijer liječen bio je na meti kritika ne samo u medijima, već i među 
parlamentarcima. Podnositeljka predstavke je dala svoj komentar u svojstvu poslanice, 
tj. u političkom svojstvu koje treba da joj obezbijedi širi prostor za djelovanje. Dalje, Sud 
je konstatovao da, kao javna ustanova, bolnica nije imala moralno 'pravo' na ugled, za 
razliku od privatnih lica. Napomenuo je i da	domaći	sudovi	nijesu utvrdi da li je ugled 
univerziteta zaista bio narušen. Iako je iznos odštete bio relativno nizak (1.200 eura),
ova presuda je ipak imala obeshrabrujući	efekat	na pravo na slobodu izražavanja.

∑ Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete i Index.hu Zrt protiv Mađarske
(predstavka br. 22947/13), 2. februar 2016: osuda za klevetu internet portala
zbog komentara korisnika prekršila je pravo na slobodu izražavanja

Informativni portal i udruženje provajdera internet sadržaja optuženi su za klevetu 
zbog komentara ispod tekstova na web stranicama za upravljanje nekretninama, u 
kojima je iznijeta oštra kritika na račun tih web stranica. Kompanija u čijem su 
vlasništvu bile stranice je podnijela tužbu za klevetu i pobijedila, uprkos tome što su 
podnosioci predstavke odmah uklonili uvredljive komentare korisnika. 

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je presuda za klevetu prekršila pravo na 
slobodu izražavanja. Primjenjujući	 kriterijume	 utvrđene u slučaju Delfi protiv Estonije, 
Sud je konstatovao sljedeće:

a) u odnosu na kontekst u kojem su komentari postavljeni: komentari su se ticali 
pitanja od javnog interesa, a sâm tekst je imao jasan činjenični osnov - postupak 



za zaštitu potrošača protiv pomenute kompanije za upravljanje nekretninama 
već	je bio pokrenut;

b) u odnosu na sadržaj komentara: ni jedan komentar nije predstavljao govor 
mržnje. Iako su pojedini korisnici koristili vulgaran jezik, to se moglo očekivati	
imajući	 u	 vidu	 drugačiji "stil komunikacije" na internet stranicama (u jednom
komentaru je pisalo da "takvi ljudi treba da kenjaju ježeve i potroše sav svoj 
novac na grobove svojih majki dok ne crknu");

c) u odnosu na odgovornost autora komentara:	 domaći	 sudovi	 nijesu uložili 
nikakve napore da utvrde da li bi stvarni autori komentara mogli da snose
odgovornost. Sud je podsjetio da su potrebni "posebno jaki razlozi" prije nego što 
se predvidi kazna za novinara ili internet stranicu zbog komentara trećih lica;

d) mjere preduzete od strane podnosilaca predstavke i ponašanje oštećenog:	
podnosioci predstavke uklonili su sporne komentare čim su primili obavještenje
o pokretanju parničnog postupka. Takođe, imali su i opšte mjere za sprječavanje
ili uklanjanje uvredljivih komentara na svojim portalima,	 uključujući	 izjavu o 
ograničenju odgovornosti, tim moderatora i sistem za uklanjanje komentara po 
prijemu obavještenja o njihovoj navodnoj nezakonitosti (eng. notice-and-take-
down).	 Uprkos	 tome,	 domaći sudovi utvrdili su njihovu odgovornost za 
odobravanje objavljivanja nefiltriranih komentara. Sud je smatrao da je to 
pretjerano,	posebno	imajući	u	vidu	da kompanija koja se bavi nekretninama nije 
zatražila od podnosilaca predstavke da uklone komentare, već je otišla direktno 
na sud;

e) u odnosu na posljedice po oštećenog	 i	 podnosioce predstavke: u pitanje je
doveden komercijalni ugled jedne privatne kompanije, a ne fizičkog lica koje, u 
skladu sa praksom Evropskog suda za ljudska prava, uživa veću	zaštitu. Malo je 
vjerovatno da bi komentari uticali na ugled kompanije za nekretnine, posebno 
imajući u vidu da je postupak za zaštitu potrošača protiv ove kompanije već bio
pokrenut.	 Domaći	 sudovi	 nijesu uspjeli da procijene da li su komentari zaista 
izazvali predrasude.

∑ Ärztekammer für Wien i Dorner protiv Austrije (predstavka br. 8895/10), 16. 
februar 2016: zabrana udruženju doktora da iznosi uvredljive komentare o 
kompaniji kao ”krvopiji” nije prekršila pravo na slobodu izražavanja jer za 
vrijednosni sud nije bilo činjeničnog osnova

Slučaj se ticao Udruženja doktora medicine iz Beča i njihovog predsjednika, kojem je
bilo zabranjeno da kompaniju koja pruža radiološke usluge naziva "nemilosrdnom" 
prema medicinskim radnicima i opisuje je kao kompaniju "krvopiju". Pored toga, 
Udruženju je bilo naloženo da objavi tu zabranu na svojoj internet stranici, u trajanju 
od 30 dana, kao i u svom biltenu. Sudovi su ustanovili da iako sporne izjave ne 
predstavljaju klevetu, one nijesu bile u skladu sa Zakonom o nelojalnoj konkurenciji.



Evropski sud za ljudska prava je konstatovao da zabrana nije prekršila pravo 
Udruženja na slobodu izražavanja. Sud je zaključio da, s jedne strane, krupna javna 
preduzeća	 neminovno	 izlažu sebe bližem preispitivanju sopstvenih postupaka od 
strane javnosti, te da	 bi	 trebalo	 da	 tolerišu	 veći stepen kritike. Međutim, Sud je 
takođe naglasio da postoji konkurentski interes u zaštiti komercijalnog uspjeha i 
održivosti preduzeća,	za	 šire ekonomsko dobro. Sud je posebno uzeo u obzir da je 
termin "krvopija" imao veoma negativnu konotaciju i da je njegova upotreba dovela
do neetičke opšte osude konkurenta. Nije bilo činjeničnog osnova za iznošenje 
navoda da je kompanija postupala neetički, ili poput krvopije. Sud je takođe 
primijetio da nije bila izrečena nijedna druga kazna.

∑ Société de Conception de Presse et d’Édition protiv Francuske (predstavka br. 
4683/11), 25. februar 2016: odluka kojom je zahtijevana anonimizacija 
fotografije zarobljenog, mučenog i umrlog mladića nije prekršila pravo na 
slobodu izražavanja

Časopisu je naloženo da povuče iz prodaje jedno od svojih izdanja, i plati odštetu 
porodici mladića čija je fotografija objavljena na naslovnoj strani. Mladić je bio žrtva
kidnapovanja i mučenja i na kraju je umro, a na fotografiji je bio prikazan u okovima
i sa vidljivim znacima zlostavljanja. U žalbenom postupku je nalog suda da se časopis
povuče iz prodaje zamijenjen nalogom kojim se zahtijevalo da se sporna fotografija 
zatamni.

Evropski sud za ljudska prava je zaključio da ovaj nalog nije prekršio pravo na 
slobodu izražavanja. Istakao je da je tekst u cjelini, koji se odnosio na sudski 
postupak protiv otmičara, doprinio raspravi od opšteg interesa. Međutim, fotografija 
nije bila namijenjena za javno prikazivanje. Objavljena je bez dozvole rodbine
mladića i uz veliko nepoštovanje njihovog bola. Odlučujući da se fotografija samo 
zatamni i ne ograničavajući bilo koji dio teksta izvještaja	ili	druge	prateće fotografije,
Apelacioni sud u Parizu je obezbijedio poštovanje objavljivanja u cjelini, pa je
procijenjeno da je malo vjerovatno da bi takva mjera negativno uticala na slobodu 
izražavanja.

∑ Bilen i Çoruk protiv Turske (predstavka br. 14895/05), 8. mart 2016: osuda 
zbog dijeljenja letaka političke stranke bez prethodnog odobrenja prekršila je 
pravo na slobodu izražavanja, jer zakon nije ispunio zahtjeve preciznosti i 
predvidljivosti

Slučaj se ticao osude dva člana Omladinskog pokreta turske Laburističke partije, koji 
su bili novčano kažnjeni zbog rasturanja letaka partije bez prethodnog odobrenja, u
kojima je kritikovana politika Vlade u pogledu Kurda. Kazna je iznosila 50 eura.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da njihova osuda nije bila "propisana 
zakonom", jer relevantni zakon nije ispunio zahtjeve dovoljne preciznosti i 
predvidljivosti. U datom momentu su važile dvije odredbe kojima je regulisana



distribucija letaka, jedna koja zabranjuje distribuciju letaka bez dozvole (član 534 
Krivičnog zakonika), i druga koja izuzima političke stranke od te obaveze (odjeljak 
44 Zakona o udruženjima). Sud je utvrdio da je ovo je dovelo do pravne nesigurnosti.

∑ Rusu protiv Rumunije (predstavka br. 25721/04), 8. mart 2016: osuda novinara
koji nije opovrgao netačne navode o osumnjičenom nije prekršila pravo na 
slobodu izražavanja

Novinar je objavio članak o krivičnoj istrazi povodom provale, u kome je imenovao
glavnog osumnjičenog i naveo da je u bjekstvu. Otac osumnjičenog je odmah pisao 
novinama,	objašnjavajući	da	je	nemoguće	da	je	njegov	sin	počinio	provalu	jer	je	u to 
vrijeme bio u Italiji. List je objavio ovo pismo. Nakon toga, osumnjičeni je podnio 
krivičnu	prijavu	za	klevetu,	 žaleći	se	da,	iako	je	pismo	njegovog	oca	bilo objavljeno, 
članak nije bio demantovan kao što je on to tražio. U konačnoj presudi iz januara 
2004. sudovi su najzad oslobodili novinara osude za klevetu, zaključivši da su 
informacije koje je objavio bile obezbijeđene od strane lokalne uprave policije. 
Međutim, smatrali su da je tvrdnje iz članka trebalo opovrgnuti čim je postalo jasno 
da je informacija bila pogrešna, pa su naredili novinaru da plati oko 270 eura 
odštete.

Evropski sud za ljudska prava je konstatovao da ova presuda nije prekršila pravo na
slobodu izražavanja. Sud je zaključio da, iako se članak ticao pitanja od javnog 
interesa, nakon njegovog objavljivanja policija jeste obustavila potragu za 
osumnjičenim, tj. oslobodila ga je svake sumnje. Samo objavljivanje očevog pisma 
nije bilo isto što i demant novinskog izvještaja. Sud je istakao "važnost prava osobe 
koja se osjeća	 oštećeno	 novinskim člankom na	 ispravku,	 sa	 odgovarajućom 
obavezom novinara ili novina" i zaključio da neobjavljivanjem demanta "[novinar] 
nije postupio u skladu sa principima novinarske etike, koji od njega zahtijevaju da 
jasno i eksplicitno ispravi bilo koju objavljenu informaciju za koju se ispostavilo da 
je pogrešna ili klevetnička". Sud je uzeo u obzir i relativno nizak iznos dosuđene 
odštete.

U okviru presude postoji i oštro izdvojeno mišljenje dvojice	 sudija,	 uključujući	 i	
predsjednika vijeća - sudije Sajo.

∑ Pinto Coelho protiv Portugala (br. 2) (predstavka br. 48718/11), 22. mart 
2016: osuda novinarke zbog objavljivanja sudskih snimaka bez odobrenja 
prekršila je pravo na slobodu izražavanja

Ovdje se radilo o novinarki koja je novčano kažnjena zbog emitovanja audio zapisa 
sa sudskog saslušanja u vijestima. Snimci su dobijeni bez dozvole sudije. U vijestima 
se izvještavalo o krivičnoj osudi osamnaestogodišnjaka za krađu i izražena je 
zabrinutost da pravda nije ostvarena. Novinarka je razgovarala sa nekoliko advokata 
i u svoj izvještaj uključila fotografije iz sudnice, kao i djelove audio zapisa sa 
titlovima i ispitivanje svjedoka tužilaca i odbrane, u kojima su digitalno izmijenjeni 



njihovi glasovi i glasovi trojice sudija. Sudije su uložile žalbu, a novinarki je izrečena 
kazna od 1.500 eura zbog nepoštovanja sudskog naloga.

Evropski sud za ljudska prava je konstatovao da je osuda prekršila pravo novinarke
na slobodu izražavanja. Sud je smatrao da se izvještaj ticao pitanja od javnog 
interesa i naglasio značaj prava javnosti da prima informacije o sudskim postupcima 
i aktivnostima policije putem medija. Sud je takođe naglasio da je pitanje da li je 
snimak zakonito pribavljen bio samo jedan faktor, ali ne	i	odlučujući u procjeni da li 
je novinarka ispunila svoje profesionalne dužnosti i odgovornosti. U svakom slučaju, 
Sud je uzeo u obzir da su glasovi sudija i svjedoka bili izmijenjeni da bi se spriječilo 
njihovo prepoznavanje. Sud se nije složio da je emitovanje moglo da ima negativan 
uticaj na sprovođenje pravde, niti da je povrijedilo pravo na privatnost onih koji su
bili uključeni u suđenje. Konačno, Sud je zaključio da, iako je kazna bila relativno 
niska, "samo postojanje osude je važnije od blage kazne" i ima obeshrabrujući	efekat	
na pravo na slobodu izražavanja.

∑ Sousa Goucha protiv Portugala (predstavka br. 70434/12), 22. mart 2016: 
odbijanje pokretanja krivičnog postupka zbog šale na račun poznate ličnosti 
homoseksualne orijentacije nije prekršila pravo na njen privatni život

Poznati TV voditelj homoseksualac u šali je bio uključen u listu "najboljih 
televizijskih voditeljki" u toku jedne kasnovečernje satirične emisije. On je podnio
krivičnu prijavu zbog klevete i uvrede protiv produkcijske TV kuće,	 tvrdeći	 da	 je	
navedena šala povrijedila njegov ugled, poistovjetivši njegov pol sa njegovom
seksualnom orjentacijom. Lokalni sudovi su odbili njegovu prijavu da krivično gone
produkcijsku kuću. TV voditelj se žalio	Evropskom	sudu	za	ljudska	prava,	tvrdeći	da	
je odluka o nepokretanju postupka diskriminatorska, te da je prekršila njegovo
pravo na ugled.

Evropski sud za ljudska prava je zaključio da pravo voditelja na ugled nije bilo
povrijeđeno. Član 8 Konvencije bio je primjenjljiv na slučaj, jer je seksualna 
orjentacija važan dio identiteta jedne osobe. Sud je zaključio da čak i javne ličnosti 
imaju "legitimno očekivanje" zaštite i poštovanja njihovog privatnog života. 
Međutim, uz napomenu da je šala bila satirična, Sud je naveo da je satira oblik 
umjetničkog izraza i socijalnog komentara koji ima za cilj da isprovocira i uzdrma. 
Sud je ponovio da se šala odnosila na ponašanje voditelja i njegov ženstveni način 
izraza ličnosti, a ne na njega lično. Sud je takođe konstatovao da seksualna 
orjentacija podnosioca predstavke nije bila uzročni	 faktor	 u	 odbijanju	 domaćih	
sudova da pokrenu krivični postupak; nije bilo ničega što bi ukazivalo da bi 
portugalske vlasti donijele drugačiju odluku da podnosilac predstavke nije bio gej.

∑ Bédat protiv Švajcarske (predstavka br. 56925/08), 29. mart 2016: novčana 
kazna za novinara zbog objavljivanja dokumentacije iz tajne krivične istrage nije 
prekršila pravo na slobodu izražavanja



Novinar je objavio članak o sudskom postupku protiv vozača koji je svojim
automobilom uletio u grupu pješaka, pri čemu su tri osobe poginule, a osam 
povrijeđeno, prije nego što se bacio sa mosta u Lozani. U članku su opisani događaji, 
a zatim dat i kratak pregled pitanja koja su vozaču postavili policajci i istražni sudija, 
i njegovih odgovora. Navodi se da je vozač bio optužen za ubistvo, sugerišući i da nije 
pokazao kajanje. Članak je sadržao citate iz spisa predmeta, koje je u tržnom centru 
izgubila jedna od stranaka koja je tužila vozača. Protiv novinara je pokrenut krivični 
postupak zbog objavljivanja dokumenata iz sudskog postupka čija je istraga bila 
tajna, i on je osuđen i kažnjen sa 4.000 švajcarskih franaka (CHF).

Veliko vijeće	 Evropskog	 suda	 za	 ljudska	 prava	 konstatovalo je da osuda nije 
prekršila pravo na slobodu izražavanja, navodeći da je istraga još uvijek bila u toku
kada je članak objavljen. To znači da je postojala opasnost od uticaja na vođenje 
postupka, što opravdava zabranu otkrivanja povjerljivih informacija. Sud je posebno 
ukazao na senzacionalističku prirodu izvještaja. Sud je takođe uzeo u obzir i da je 
država bila u obavezi da djeluje u cilju zaštite prava na privatnost optuženog, kao i 
da izrečena kazna nije bila nesrazmjerna.

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Legal Defence Initiative u saradnji sa HRA

Bilteni se objavljuju u okviru projekta koji finansira Ambasada Australije u 
Beogradu kroz Direct Aid Program.




