
 

Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava  

Bilten XVII: PREGLED PRESUDA IZ JULA 2015. 
31. jul 2015. 

U julu 2015, Evropski sud za ljudska prava odlučivao je u sljedećim slučajevima koji su 

se odnosili na slobodu izražavanja:   

- Morar protiv Rumunije (predstavka br. 25217/06), 7. jul 2015: krivična osuda 

za klevetu i visok iznos odštete prekršili su pravo na slobodu izražavanja; 

- Satakunnan Markkinapörssi Oy i Satamedia Oy protiv Finske (predstavka br. 

931/13), 21. jul 2015: ograničavanjem objavljivanja javno dostupnih poreskih 

podataka nije prekršeno pravo na slobodu izražavanja; 

- Akarsubaşı protiv Turske (predstavka br. 70396/11), 21. jul 2015: novčana 

kazna za u  es   e u mirnim demonstra ijama prekršila je pravo na slobodu 

okupljanja i udruživanja. 

 

Navedeni slučajevi ticali su se sljede  i  pitanja: 

 Morar protiv Rumunije (predstavka br. 25217/06), 7. jul 2015: krivična osuda 

za klevetu i visok iznos odštete prekršili su pravo na slobodu izražavanja 

 

Riječ je o rumunskom novinaru koji je osuđen za klevetu zbog niza tekstova o 

političkom savjetniku predsjedničkog kandidata. Novinar je insinuirao da je savjetnik 

radio kao špijun i prao novac u okviru rumunske tajne službe iz doba komunizma, 

Securitate. Politički savjetnik je podnio tužbu, a sud je osudio g. Morara na uslovnu 

novčanu kaznu i naredio mu da plati odštetu i troškove u iznosu od 26,000 $. 

 

Evropski sud za ljudska prava zaključio je da je navedena presuda prekršila njegovo 

pravo na slobodu izražavanja. Konstatovao je da je novinar pisao o temama od javnog 

interesa, konkretno o strategijama različiti  kandidata na predsjedničkim izborima i 

posebno mogu  im vezama kandidata sa tajnom policijom iz doba komunizma. Sud je 

naveo da je političkog savjetnika predsjedničkog kandidata, iako sâm nije bio političar, 

trebalo smatrati za javnu ličnost, koji stoga treba da toleris e ve  i stepen kritike od 

običnog pojedin a. Sud je dalje zaključio da je njegova navodna povezanost sa tajnom 

službom bila zasnovana na pojedinim dokazima te da, s obzirom na potes ko  e vezane za 

pristup dosijeima tajne službe, to ne bi moglo da bude u potpunosti dokazano. Konačno, 

Sud je naveo da je iznos odštete bio naročito visok – vis e od pedeset puta ve  i od 



prosječne zarade u to vrijeme, uz veoma visok iznos sudski  troškova koje je podnosilac 

predstavke morao da plati.  

 

 Satakunnan Markkinapörssi Oy i Satamedia Oy protiv Finske (predstavka br. 

931/13), 21. jul 2015: ograničavanjem objavljivanja javno dostupnih poreskih 

podataka nije prekršeno pravo na slobodu izražavanja 

 

Ovaj sličaj se ticao izdavača časopisa koji je objavio poreske informacije, tj. informacije o 

oporezivom prihodu i sredstvima pojedinaca. Izdavači časopisa su 2003. godine 

uspostavili SMS servis preko kojeg su ljudi mogli da dobiju poreske informacije iz baze 

podataka koja je obuhvatala 1,2 miliona ljudi, tj. oko tre  inu oporezivog stanovništva 

zemlje. Ova baza podataka bila je sastavljena od javno dostupnih informacija koje je 

časopis ve   bio objavio 2002. godine. Finski Ombudsman za zaštitu podataka pokrenuo 

je upravni postupak protiv ovog časopisa, tvrde  i da je SMS servis prekršio zakon o 

zaštiti podataka, a u novembru 2009. Odbor za zaštitu podataka zabranio je časopisu da 

nastavi sa SMS servisom. Nakon nekoliko uloženi  žalbi, uklju  uju  i i onu upućenu 

Evropskom sudu pravde, koji je konstatovao da objavljivanje javno dostupnih poreskih 

podataka u principu može predstavljati novinarstvo, Vrhovni upravni sud zaključio je da 

se obezbjeđivanje dostupa  jelokupnoj bazi podataka ne može smatrati novinarskom 

aktivnošću. Stoga je presudio da je objavljivanjem poreskih informacija prekršeno pravo 

na privatnost osoba čiji su poreski podaci bili objavljeni. Sud je naveo da bi objavljivanje 

manjeg broja podataka moglo biti zakonito. Kao rezultat odluke, časopis je u jesen 2009. 

objavio značajno smanjen spisak poreskih podataka i nije se pojavio od tada. SMS servis 

je bio ukinut. Časopis se žalio Evropskom sudu za ljudska prava zbog kršenja prava na 

slobodu izražavanja.   

 

Evropski sud je konstatovao da nije bilo kršenja prava na slobodu izražavanja. S jedne 

strane, Sud je uzeo u obzir da su poreski poda i ve   bili predmet javne evidencije u 

Finskoj, te da je časopis te podatke dobio zakonito i direktno od poreskih organa. 

Takođe je uzeo u obzir da su objavljene informa ije bile tačne. Zabrinutost Suda izazvao 

je jedino obim objavljenih podataka. Sud je razmotrio obrazloženje Vr ovnog upravnog 

suda Finske, koji je našao da objavljivanje  jelokupne poreske baze podataka od 1,2 

miliona ljudi ne predstavlja novinarsku aktivnost, te da stoga izuzetak u novinarstvu od 

principa privatnosti podataka u konkretnom slučaju nije bio primjenjiv. U svom 

obrazloženju, Vr ovni upravni sud Finske pridao je značaj pravu kompanije koja je 

podnijela predstavku u odnosu na slobodu izražavanja, kao i pravu na poštovanje 

privatnog života poreski  obveznika čiji su podaci bili objavljeni, ali je u konačnom 

konstatovao da pravo na privatnost pojedinaca u ovom slučaju ima prednost nad 

pravom kompanije na slobodu izražavanja. Evropski sud za ljudska prava okarakterisao 

je ovo obrazloženje kao ubjedljivo. U pogledu izrečene kazne, finski sud je naveo da su 

kompanije i dalje mogle da objavljuju poreske podatke, ali ne i bazu podataka u cjelosti. 



Mada je Sud priznao da je časopis morao da se ugasi zbog ovog ograničenja, to je 

smatrao ekonomskom odlukom sami  izdavača, te ovakvu kaznu nije smatrao 

nesrazmjernom. 

Sudija Tsotsoria izdala je izdvojenu presudu u kojoj kritikuje Sud za podrz avanje   ina 

 enzure, tvrde  i da drz ave ne bi trebalo da ograni  avaju objavljivanje podataka koji su 

javno dostupni. Ona je takođe kritikovala Sud zbog "povezivanja novinarske aktivnosti 

sa obimom objavljenih informacija". U suštini, sudija Tsotsoria tvrdi da Sud nije trebalo 

da kaže da objavljivanje  jelokupne baze podataka nije predstavljalo novinarstvo.   

 Akarsubaşı protiv Turske (predstavka br. 70396/11), 21. jul 2015: novčana 

kazna za u  es   e u mirnim demonstra ijama prekršila je pravo na slobodu 

okupljanja i udruživanja 

 

U pitanju je turski državni službenik koji je učestvovao na konferenciji za novinare koju 

je organizovao sindikat nakon demonstra ija. Demonstranti, među kojima je bio i 

navedeni službenik, pozvali su na postavljanje jaslica na svom radnom mjestu. G. 

Akarsubaşı bio je kažnjen novčano jer su demonstracije održane ispred zgrade suda, 

gdje zvanično nije bilo dozvoljeno održavanje konferen ije za štampu. On se žalio 

Evropskom sudu za ljudska prava. 

Sud je zaključio da je osuda prekršila njegovo pravo na slobodu okupljanja i 

udruz ivanja, zas ti  eno   lanom   . Konven ije. Sud je primijetio da su demonstracije 

protekle mirno, da je saopštenje za štampu pročitano u nekoliko minuta, te da su se 

nakon čitanja izjave demonstranti mirno razišli. Nije bilo nasilnički  akata protiv 

javnosti ili protiv zvaničnika koji su ulazili ili izlazili iz suda. Nije nanijeta šteta javnoj 

imovini niti je bilo upotrebe vatrenog oružja ili slični  predmeta od strane bilo kog 

člana grupe demonstranata. Nije bilo ekscesa koji bi obavezali upravne vlasti ili policiju 

da intervenišu da održe javni red u sudu ili oko njega. Ukratko, nije bilo nikakvog 

razloga za vlasti da osude podnosioca predstavke, naprotiv, izri anjem novčane kazne 

vlasti su stvorile negativan efekat koji je mogao da odvrati ostale da legitimno ostvare 

svoja prava. 

 

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Legal Defence Initiative, u saradnji sa 

HRA 

 

 

 

Bilteni se objavljuju u okviru projekta „Podrška razumijevanju novinarske etike 

i slobode izražavanja“, koji finansira Ambasada Sjedinjeni  Američki  Država u 

Podgorici. 

  


