
 

Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava  

Bilten XXXIX: PREGLED PRESUDA IZ JULA 2014. 
26 avgust 2014. 

 

U julu 2014, Evropski sud je donio presude u sljedećim slučajevima koji su se odnosili na 

slobodu izražavanja:   

- A.B. protiv Švajcarske (predstavka br. 56925/08), 1. jul 2014: osudom zbog 

objavljivanja dokumenata iz sudske istrage povrijeđeno pravo na slobodu izražavanja; 

- Şik v. Turkey i Nedim Şener protiv Turske, (predstavke br. 53413/11 i 38270/11), 8. 

jul 2014: određivanjem pritvora novinaru koji je pisao o istrazi pokušaja državnog 

udara povrijeđeno je pravo na slobodu izražavanja;  

- Axel Springer protiv Njemačke (br. 2), (predstavka br. 48311/10), 10. jul 2014: 

zabranom objavljivanja navoda političara o Saveznom kancelaru povrijeđeno je pravo 

na slobodu izražavanja. 

Navedene presude ticale su se sljedećih pitanja: 

- A.B. protiv Švajcarske (predstavka br. 56925/08), 1. jul 2014: osudom zbog 

objavljivanja dokumenata iz sudske istrage povrijeđeno je pravo na slobodu 

izražavanja; 

 

Novinar je izvještavao o krivičnom postupku protiv vozača koji je pregazio i ubio tri pješaka i 

povrijedio osam osoba. Objavio je članak u kome je opisao prošlost okrivljenog vozača, 

naveo pitanja koja su mu postavljali policija i sudija,  kao i  njegove odgovore. Članak je bio 

ilustrovan brojnim fotografijama pisama koja je okrivljeni poslao sudiji. Novinar je onda 

osuđen zbog objavljivanja povjerljivih dokumenata i kažnjen novčanom kaznom od 2.667 €. 

Podnio je predstavku Evropskom sudu za ljudska prava. 

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je presudom povrijeđeno pravo na slobodu 

izražavanja. Podsjetio je da javnost ima pravo da bude informisana o krivičnom postupku. 

Utvrdio je da su se domaći sudovi ograničili na zaključak da je preranim objavljivanjem izjava 

i pisama okrivljenog sudiji narušeno pravo okrivljenog na pretpostavku nevinosti i pošteno 

suđenje. Međutim, do glavnog pretresa u suđenju je došlo tek nakon dvije godine, a 

dokumenti koji se spominju u članku su već tada bili od sekundarnog značaja. Dalje, sud je 

utvrdio da je važno to što je krivični postupak sproveden pred sudijama, a ne pred laičkom 



porotom. Pod takvim okolnostima, Sud se nije složio da bi objavljivanje materijala moglo 

uticati na suđenje. Takođe je istakao da je okrivljeni mogao podnijeti tužbu za narušavanje 

privatnosti, ali da to nije učinio. 

- Şik v. Turkey i Nedim Şener protiv Turske (predstavke br. 53413/11 i 38270/11), 8. jul 

2014: određivanjem pritvora novinaru koji je pisao o istrazi pokušaja državnog udara 

povrijeđeno je pravo na slobodu izražavanja;  

 

Dvojica istraživačkih novinara su bili u pritvoru više od godinu dana zbog sumnje da su 

pomagali i podržavali organizaciju pod nazivom „Ergenekon“, čiji su članovi osumnjičeni za 

planiranje vojnog državnog udara. Novinari su napisali knjigu u kojoj su optužili vladu da 

infiltrira islamske ekstremiste u državni aparat, i da te iste islamističke vođe odvlače pažnju 

sa prave svrhe suđenja čelnicima Ergenekona. Oni nijesu obaviješteni o dokazima koji 

postoje protiv njih zbog odbijanja vlasti da im omogući uvid u spise predmeta zbog tajnosti 

podataka. Žalili su se da je njihov pritvor do početka  suđenja trajao više od godinu dana, da 

su ih istrage koje su sprovedene spriječile da rade kao istraživački novinari i da je od njih 

traženo da cenzurišu sami sebe. 

 

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je povrijeđeno pravo na slobodu izražavanja ovih 

novinara, kao i njihovo pravo na slobodu. Sud je utvrdio da je krivično djelo "vršenje pritiska 

na pravosudne organe nadležne za krivične istrage", predstavljalo glavno uporište za 

optužbe protiv njih. Međutim, to nije krivično djelo koje po turskim zakonima podliježe 

pritvoru do početka suđenja, pa je bilo upitno da li je pritvor njih dvojice bio zakonit. 

Novinari su podnijeli nekoliko zahtjeva za kauciju, ali su svi odbijeni bez obrazloženja. Sud je 

takođe primijetio da se optužbe protiv novinara uglavnom temelje na dokumentima i 

kompjuterskim datotekama koji su zapijenjeni od trećih lica, a nadležni organ za krivično 

gonjenje to nije otkrio advokatu okrivljenih novinara iz razloga „tajnosti“. To je onemogućilo 

novinarima da ospore zakonitost njihovog pritvora. 

 

Na kraju, Sud je utvrdio da su pritvaranjem novinara na tako dug period bez ikakvog 

opravdanja turske vlasti imale „obeshrabrujući uticaj“ na pravo na slobodu izražavanja 

novinara. Pritvaranjem ova dva novinara je stvorena klima samocenzure za sve istraživačke 

novinare koji žele istraživati i komentisati ponašanje i djelovanje državnih vlasti. Osim što su 

im narušile pravo na slobodu, vlasti su povrijedile i njihovo pravo na slobodu izražavanja. 

 

- Axel Springer protiv Njemačke (br. 2) (predstavka br. 48311/10), 10. jul 2014: 

zabranom objavljivanja navoda političara o Saveznom kancelaru povrijeđeno je pravo 

na slobodu izražavanja. 

 

Ovaj slučaj se tiče zabrane objavljivanja dnevnih novina „Bild“ zbog navoda koje je iznio 

opozicioni političar, a koji su se ticali bivšeg njemačkog kancelara, Gerharda Šredera. 



Opozicioni političar je naveo da je Šreder raspisao prijevremene izbore jer je znao da će 

njegova stranka ostvariti loš rezultat i da će izgubiti mjesto kancelara, ali i da je imao unosan 

udio u njemačko-ruskom zajedničkom poduhvatu za izgradnju naftovoda - posao koji je on 

lično ugovorio sa ruskim predsjednikom Putinom. „Bild“ je objavio ove navode u vidu članka.  

Šreder je smatrao da su ovi navodi kleveta i pribavio je od suda naredbu kojom se zabranjuje 

dalje objavljivanje. „Bild“ je ponio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava. 

 

Europski sud za ljudska prava je utvrdio da je „Bildu“ povrijeđeno pravo na slobodu 

izražavanja. Sud je primijetio da su navodi u vezi sa privatnim poslom gospodina Šredera bili 

jasno povezani sa njegovim postupanjem kao saveznim kancelarom, i njegovim 

kontroverznim imenovanjem u njemačko-ruskom naftnom konzorcijumu nakon što je 

prestao da obavlja funkciju kancelara. Ove navode je iznio opozicioni političar, kao dio 

političke debate o pitanjima od javnog interesa. 

 

Iako su njemački sudovi kritikovali „Bild“ da je jednostran u svojim komentarima i da ne 

odražava Šrederovu stranu priče, Evropski sud za ljudska prava je presudio da to nije bilo 

potrebno. Kao bivši kancelar, a što je jedna od najviših političkih funkcija u Njemačkoj, 

Šreder je morao pokazati puno veći nivo tolerancije od običnog građanina. Sud je takođe 

primijetio da je za štampu važno da bude u mogućnosti da izvještava o političkim debatama. 

Kažnjavanjem medija za prenošenje izjava druge osobe bi se ozbiljno ugrozila njihova 

sposobnost da prenose vijesti. Sud je takođe naveo da se od novina ne može zahtijevati da 

sistematski provjeravaju osnovanost svakog komentara političara, onda kada se takvi 

komentari tiču pitanja od javnog interesa. 

 

 

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Legal Defence Initiative, u saradnji sa HRA 

 

 

 

Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela 

u Crnoj Gori”, koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici. 


