
 

Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava  

Bilten XXVIII: PREGLED PRESUDA IZ DECEMBRA 2013. 
5. januar 2014. 

 

okom decembra 2013. godine, Evropski sud za ljudska prava je donio presude u slijedećim 

slučajevima koji su se ticali slobode izražavanja: 

 

 Ungváry i Irodalom Kft protiv Mađarske (predstavka br. 64520/10), 3. decembar 2013.  

(osuda na naknadu štete zbog klevete u članku u kojem je navedeno da je sudija Ustavnog 

suda bio doušnik službe bezbjednosti prekršila je pravo na slobodu izražavanja); 

 

 Yavuz et Yaylalı protiv Turske (predstavka br. 12606/11), 17. decembar 2013.  (krivična 

osuda zbog promovisanja terorističke organizacije prekršila je pravo na slobodu 

izražavanja); 

 

 Perincek protiv Švajcarske (predstavka br. 27510/08), 17. decembar 2013. (krivična osuda 

zbog osporavanja pravne kvalifikacije genocida u Jermeniji prekršila je pravo na slobodu 

izražavanja); 

 

 Mika protiv Grčke (predstavka br. 10347/10), 19. decembar 2013. (krivična osuda zbog 

klevete i uslovna kazna zbog iznesenih tvrdnji o korupciji u kancelariji gradonačelnika 

prekršili su pravo na slobodu izražavanja). 

 

Pored toga, Sud je u decembru započeo postupak po predstavci članica ruske pank grupe Pussy Riot, 

koje su bile zatvorene zbog pokušaja izvođenja protestnih pjesama u Hramu Hrista Spasitelja u 

Moskvi (Alekhina i drugi protiv Rusije, predstavka br. 38004/12, od 2. decembra 2013). 

 

Navedene presude ticale su se sljedećih pitanja: 

 

 Ungváry i Irodalom Kft protiv Mađarske (predstavka br. 64520/10), 3. decembar 2013: 

osuda na naknadu štete zbog klevete zbog članka u kojem je navedeno da je sudija Ustavnog 

suda bio doušnik službe bezbjednosti prekršila je pravo na slobodu izražavanja 

 

Slučaj se ticao postupka zbog klevete protiv mađarskog istoričara i izdavača časopisa koji je objavio 

njegov članak. Istoričar je u članku razmatrao odnos civilnog društva i službe bezbjednosti u vrijeme 

komunizma, i u okviru njega naveo da je sudija Ustavnog suda bio aktivni član partije i „zvanični 

kontakt“ državne službe bezbjednosti. Sudija se žalio i, iako je časopis objavio ispravku, istoričar je 

ponovio svoje navode u intervjuima i u knjizi. Sudija Ustavnog suda ga je zatim tužio zbog klevete i 

T 



dobio presudu za naknadu štete. Istoričar i izdavač časopisa su podnijeli predstavku Evropskom sudu 

za ljudska prava tvrdeći da je prekršeno njihovo pravo na slobodu izražavanja. 

 

Sud je smatrao da je u ovom slučaju prekršeno pravo na slobodu izražavanja. Sud je ponovio svoje 

opšte principe u odnosu na slobodu izražavanja, uključujući i onaj po kome - iako državni službenici 

treba da tolerišu kritiku svog rada – može biti neophodno zaštititi sudije od uvrjedljivih i 

uznemirujućih verbalnih napada, a u cilju očuvanja povjerenja javnosti u rad pravosuđa. Međutim, 

primjenjujući ove opšte principe na prvog podnosioca predstavke, istoričara, Sud je zaključio da je 

članak imao jaku osnovu u činjenicama. Sud je smatrao da termin „zvanični kontakt“ može imati više 

različitih značenja, uključujući i to da je sudija pisao izveštaje i pružao informacije koje su doprinijele 

radu službe bezbjednosti – iako ona sama to nije zahtijevala od njega. Sud je posebno uzeo u obzir 

da domaći sudovi nijesu razmotrili opšti kontekst članka, u kojem su iznesene tvrdnje da je postojao 

odnos između raznih organizacija civilnog društva i službe državne bezbjednosti. Sud je stoga 

zaključio da su domaći sudovi tumačili značenje termina „zvanični kontakt“ suviše restriktivno;  

trebalo ga je tumačiti u širem kontekstu članka. Sud je takođe naglasio da je tema članka - uloga 

službe bezbjednosti u vrijeme komunizma - predstavljala pitanje od velikog javnog interesa, a da je 

sudija, kao viši državni službenik kojeg je parlament izabrao za najvišu sudijsku funkciju u zemlji, 

dužan da toleriše kritiku. Sud je takođe konstatovao da je nesporno da je sudija bio aktivni član 

partije u vrijeme komunizma. 

 

Što se tiče izdavača časopisa, Sud je smatrao da je on pokazao dovoljan stepen odgovornosti. Sud je 

naročito smatrao da: 

 

„(su) izdavači logično motivisani profitom (...) i da, kada se oni proglase odgovornim za 

objavljivanje članka, to često rezultira miješanjem vlasnika časopisa u uređivački proces. Da 

bi se omogućilo štampanim medijima da vrše svoju „watchdog“ funkciju (čuvara 

demokratije), važno je da standardi odgovornosti izdavača za objavljivanje članka budu takvi 

da ne podstiču cenzuru od strane izdavača...“  

 

Sud je zaključio da, s obzirom na ugled prvog podnosioca predstavke kao istaknutog istoričara, 

izdavač časopisa nije imao razloga da dovodi u pitanje tačnost članka. Nije bilo dokaza da je članak 

objavljen sa namjerom da omalovažava sudiju. Sud je stoga zaključio da je izdavač postupio u skladu 

sa novinarskom etikom. 

 

 Yavuz et Yaylalı protiv Turske (predstavka br. 12606/11), 17. decembar 2013: krivična osuda 

zbog promovisanja terorističke organizacije prekršila je pravo na slobodu izražavanja 

 

Podnosioci predstavke su dvije osobe pritvorene zbog učešća u demonstracijama protiv 

bezbjednosnih snaga. Ovim demonstracijama su prethodile druge demonstracije, u organizaciji 

Maoističke komunističke partije, tokom kojih su službe bezbjednosti ubile 17 osoba. Maoistička 

komunistička partija u Turskoj se smatra terorističkom organizacijom, pa su stoga podnosioci 

predstavke osuđeni zbog „promovisanja terorističke organizacije“. 

 

Evropski sud za ljudska prava  smatrao je da je krivična osuda prekršila pravo na slobodu izražavanja. 

Sud je naveo da, iako države mogu preduzeti mjere zaštite državne bezbjednosti i sprječavanja 

terorizma, one moraju balansirati pravo na slobodu izražavanja i potrebu demokratskog društva da 



se zaštiti od terorizma. U ovom kontekstu, Sud je naglasio da domaći zakoni treba precizno da 

definišu „terorizam“, upozoravajući da:  

 

„državne vlasti treba pažljivo da definišu koncept terorizma u cilju izbjegavanja... tužbi zbog 

zločina povezanih sa terorizmom u slučajevima kada (izjava) predstavlja samo kritiku vladine 

politike“. 

 

Sud je konstatovao da turski zakon zabranjuje „veličanje“ terorizma. On se složio da se veličanje 

terorizma, omalovažavanje žrtava, pozivi na finansiranje terorističkih organizacija ili drugo slično 

ponašanje zaista može smatrati podsticanjem nasilja i mržnje i stoga legitimno može biti ograničeno. 

Međutim, takva ograničenja bi u praksi trebalo primjenjivati veoma pažljivo i sa rezervom. U datom 

slučaju, Sud je smatrao da su podnosioci predstavke bili osuđeni samo zbog učešća u 

demonstracijama protiv upotrebe prekomjerne sile od strane službe bezbjednosti. Oni nijesu  

podsticali na nasilje, niti promovisali terorističku organizaciju. 

 

 Perincek protiv Švajcarske (predstavka br. 27510/08), 17. decembar 2013: krivična osuda 

zbog osporavanja pravne kvalifikacije genocida u Jermeniji prekršila je pravo na slobodu 

izražavanja 

 

Podnosilac predstavke je turski državljanin osuđen u Švajcarskoj zbog javnog osporavanja 

kvalifikacije ubistava Jermena od strane Otomanskog carstva kao „genocida“. Švajcarski sudovi su ga 

osudili zbog rasne diskriminacije, smatrajući da jermenski genocid, poput jevrejskog, predstavlja 

istorijsku činjenicu priznatu kao dokazanu od strane švajcarskog parlamenta. On je zatim podnio 

predstavku Evropskom sudu za ljudska prava. 

 

Evropski sud je smatrao da je krivična osuda podnosioca predstavke prekršila pravo na slobodu 

izražavanja. Sud je smatrao da odbacivanje pravne kvalifikacije događaja iz 1915. godine kao 

„genocida“ nije podsticalo na mržnju protiv jermenskog naroda. Sud je naveo da je pitanje da li je 

događaje iz 1915. godine i kasnije moguće kvalifikovati kao „genocid“ bilo od velikog interesa za 

javnost, a da je govor podnosioca predstavke, u okviru javne rasprave, bio istorijske, pravne i 

političke prirode. Sud je takođe konstatovao da pitanje da li su događaji iz 1915. zaista bili „genocid“ 

nije bila stvar konsenzusa unutar akademske zajednice, i da je od 190 država svijeta samo oko njih 

dvadeset zvanično priznalo zločin nad Jermenima kao genocid. Na kraju, Sud je naglasio razlikovanje 

ovog slučaja od onih koji su se ticali negacije zločina Holokausta. U tim slučajevima, podnosioci 

predstavki su negirali istorijske činjenice, iako su one bile vrlo konkretne, kao što je postojanje gasnih 

komora, a negiranje holokausta je bilo sredstvo kojim se podsticalo na mržnju protiv Jevreja. U ovom 

predmetu, podnosilac predstavke nije postupao na takav način. 

 

 Mika protiv Grčke (predstavka br. 10347/10), 19. decembar 2013: krivična osuda zbog 

klevete i uslovna kazna zbog iznesenih tvrdnji o korupciji u kancelariji gradonačelnika 

prekršili su pravo na slobodu izražavanja  

 

Slučaj se ticao krivične osude zbog klevete lokalne odbornice, koja je objavila članak u novinama 

optužujući gradonačelnika za korupciju i protekciju u regrutovanju službenika. Odbornica je osuđena 

zbog klevete na uslovnu kaznu od osam mjeseci i novčanu kaznu od 50 eura. Odbornica je zatim 

podnijela predstavku Evropskom sudu za ljudska prava tvrdeći da je osuda prekršila njeno pravo na 

slobodu izražavanja. 



 

Evropski sud je smatrao da je osuda odbornice prekršila njeno pravo na slobodu izražavanja. Sud je 

naglasio da je članak koji je ona objavila kritikovao rad lokalnog gradonačelnika, i da je jasno 

predstavljao „politički govor“  - najzaštićeniji oblik izražavanja. Sud je konstatovao ozbiljnost optužbi, 

ali je takođe istakao političku prirodu pitanja kojima se bavila autorka članka i nesrazmjernu krivičnu 

kaznu na koju je ona osuđena. 

 

Slučaj proslijeđen tuženoj državi  

 

 Alekhina i drugi protiv Rusije (predstavka br. 38004/12), slučaj “Pussy Riot” 

 

Predstavka se tiče osude zbog „huliganstva“, podsticanja vjerske mržnje i objavljivanja 

„ekstremističkih“ video snimaka tri članice ruske feminističke pank grupe Pussy Riot.  

 

Pussy Riot je ruska ženska muzička grupa, koja je napisala i izvela pjesme koje kritikuju ruskog 

predsjednika Vladimira Putina, kao i pravoslavnu crkvu u Rusiji. Tokom 2011. i 2012. članice ove 

grupe izvele su pjesme kao što su „Smrt zatvorima“, „Sloboda protestu“ i „Putin se upiškio“ na 

mjestima poput metro stanica, krovova tramvaja i zatvora i na Crvenom trgu. Članice grupe su uvijek 

nastupale prerušene, noseći maske i haljine jarkih boja. Kao odgovor javnoj podršci predsjedniku 

Putinu od strane patrijarha Ruske pravoslavne crkve, Kirila, članice Pussy Riot su 2012. napisale 

protestnu pjesmu „Pank molitva – Djevice Marija, odvedi Putina". Pjesma je sadržala tekst: „Djevice 

Marija, Bogorodice, postani feministkinja... Patrijarh Gundajev vjeruje u Putina. Kučko, bolje da 

vjeruješ u Boga... Marija, Bogorodica, protestuje s nama! Djevice Marija, majko Božija, odvedi 

Putina“. Nakon izvođenja pjesme u Hramu Bogojavljenja u Moskvi, pokušale su da je izvedu i u 

Hramu Hrista Spasitelja. Pozvale su novinare i medije da bi dobile publicitet. Međutim, pokušaj 

izvođenja pjesme bio je neuspješan, jer je obezbjeđenje hrama brzo uspjelo da ih istjera napolje, pa 

je performans trajao samo nešto više od jednog minuta. Video snimak nastupa grupe u Hramu 

Bogojavljenja u Jelokovu i u Hramu Hrista Spasitelja je postavljen na blogu Pussy Riot, kao i na 

YouTube-u. 

 

Policiji su podnijete prijave zbog pokušaja izvođenja pjesme, a podnositeljke predstavke su krivično 

gonjene zbog huliganstva i izazivanja vjerske mržnje. Osim toga, video postavljen na veb sajtu je 

kvalifikovan kao „ekstremistički“ i veb sajtovi su blokirani. Dvije podnositeljke predstavke su osuđene 

na kaznu zatvora od po dvije godine, a treća na dvije godine uslovne kazne. U njihovoj predstavci 

Evropskom sudu za ljudska prava navodi se da je prekršeno njihovo pravo na slobodu izražavanja. 

Žalile su se i da nijesu imale pravično suđenje, kao i na zatvorske uslove. Predmet je dostavljen vladi 

Rusije, koja sada, u određenom roku, treba da dostavi odgovor Sudu. 

 

 

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Legal Defence Initiative, u saradnji sa HRA 

 

 

 

Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela 

u Crnoj Gori” koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici. 


