1.

Crna Gora
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE
Broj: 02 — 39
Podgorica, 14.01.2016. godine

Na osnovu ¢l. 139, 140, 141, 143 i 145 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br.
46/10, 40/11, 53/11 i 6/13) i Clana 196 Zakona o opStem upravnom postupku ("Sl. list RCG", br. 60/03,
73/10 i 32/11), postupajui po prigovoru nevladine organizacije ,Akcija za ljudska prava" iz Podgorice
(zaveden pod brojem 02-1505 od 15.12.2015. godine), direktor Agencije za elektronske medije donosi

RIJESENJE

Prihvata se prigovor nevladine organizacije ,Akcija za ljudska prava" iz Podgorice (zaveden pod
brojem 02-1505 od 15.12.2015. godine) i priviednom drustvu ,Pink M Company" d.o.o0. iz
Podgorice, emiteru televizijskog programa ,TV Pink M", izrice se upozorenje, kao
upravno-nadzorna mjera zbog krsenja odredbi ¢lana 56 stav 4 Zakona o elektronskim medijima, .
4 al. i), j), k), 1) im), €l. 7, 8 i 11 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima
("SI. list Crne Gore", br. 35/11) i tacke 7.1. izdatog Odobrenja za emitovanje broj O-TV-K-14 od
21.07.2011. godine, prilikom emitovanja priloga u informativnim emisijama ,Minut, dva" i to:

a.

osam puta dana 30. januara 2015. godine u terminima 12:03:33-12:05:03, 13:03:38-
13:05:08, 14:04:08 - 14:05:38, 15:04:09 -15:05:39, 16:04:25-16:05:55, 19:04:19-19:05:49,
22:05:53-22:07:23, 23:04:23- 23:05:53 sati,

Sest puta dana 2. novembra 2015. godine u terminima od 17:03:21-17:04:34, 19:04:02-
19:05:15, 20:03:56-20:05:09, 20:57:43-20:58:56, 22:04:26-22:05:39, 23:06:49-23:08:02
sati,

deset puta dana 17. novembra 2015. godine u terminima od 13:01:07-13:02:38, 14:01:21-
14:02:52, 15:01:17-15:02:48, 16:01:21-16:02:59, 17:01:15-17:02:53, 19:01:15-19:02:53,
20:01:17-20:02:48, 20:59:46-21:01:17, 22:01:16-22:02:47, 23:01:16-23:02:47 sati,
jedanaest puta dana 18. novembra 2015. godine u terminima od 12:01:29-12:03:09,
13:01:28-13:03:08, 14:02:17-14:03:57, 15:02:23-15:04:03, 16:02:23-16:04:03, 17:02:20-
17:04:00, 19:02:43-19:04:23, 20:02:45-20:04:25, 21:04:27-21:06:07, 22:04:25-22:06:05,
23:04:23-23:06:03 sati i

osam puta dana 20. novembra 2015. godine u terminima od od 15:02:20-15:03:16,
16:02:21-16:03:17, 17:02:22-17:03:18, 19:02:32-19:03:28, 20:02:32-20:03:28, 21:03:10-
21:04:06, 22:02:58-22:03:54, 23:02:29-23:03:25 sati.

2. Upozorenje iz tacke 1 ovog Rjesenja se izri¢e zbog:

a.

neispunjavanja uslova propisanih clanom 56 stava 4 Zakona o elektronskim medijima za
emitovanje televizijskog programa i to da:
1. dogadaji se moraju vjerno prikazati, a razliCiti pristupi i miSljenja moraju biti
primjereno zastupljeni;
2. vijesti moraju istinito i korektno predoditi Cinjenice i dogadaje, moraju biti
nepristrasne i profesionalno korektne;
3. mislienja i komentari moraju biti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv;
4. mora se podsticati nepristrasnost, uz postovanje razlika u misljenjima o politi¢kim ili
privrednim pitanjima.

b. krSenja clana7 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima ("Sl. list Crne

Gore", br. 35/11) kojim je propisano da su emiteri koji proizvode (ureduju i emituju)
informativni program duzni da to rade profesionalno i odgovorno i na taj nacin da doprinose,
cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o dogadajima u zemlji i

1

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org



inostranstvu i postovanju i promociji osnovnih ljudskih prava i sloboda, demokratskih
vrijednosti, institucija i pluralizma ideja.

c. krienja ¢lana 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima kojim je
propisano da u proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji su duzni da postuju
nacela objektivnosti, nepristrasnosti, ta¢nosti, slobode objavljivanja komentara i primjene
pravila druge strane kao i da se dogadaji moraju vjerno prikazati, a razli¢iti pristupi i
miSljenja biti profesionalno i korektno zastupljeni, te da miSljenja i komentari moraju biti
odvojeni od ¢injeniénog izvjestavanja, a njihov izvor ili autor prepoznatijivi.

d. kr3enja ¢lana 11 st. (1), (3) i (4) Pravilnika o programskim standardima u elektronskim
medijima kojim je propisano da:

I informativno-politicki i programi o tekué¢im dogadajima moraju biti pravicni i
izbalansirani, Sto se postize objavljivanjem suprotstavljenih stavova, bilo u istom
programu ili u nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u obradi odredene
tematike.

II.  autori programa u informativno-politickim i programima o tekuéim dogadajima,
mogu izraziti licna midljenja i stanovista u vezi s kontroverznim politi¢kim, privrednim
i drugim temama od javnog interesa, koja moraju biti jasno naznacena, kako bi ih
publika mogla jasno prepoznati kao takve, kao i da te osobe ne smiju da
Zloupotrebljavaju prednost stalnog pojavljivanja u programima da bi promovisali
sopstvene stavove i midlienja na nacin na koji bi mogli da naruse neophodnu
nepristrasnost i izbalansiranost.

3. Privrednom drustvu "Pink M Company" d.0.0. (u daljem tekstu: emiter), nalaZe se da usaglasi
emitovanje programskih sadrzaja u okviru programa "TV Pink M" sa standardima definisanim u
Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i izdatom Odobrenju za emitovanje.

4. Privredno drustvo "Pink M Company" d.0.0. duZno je da, u skladu sa ¢lanom 140 stav 3 Zakona o
elektronskim medijima, informaciju o izrecenoj mjeri iz ta¢. 1 ovog rjeSenja objavi u programu "TV
Pink M", u okviru informativne emisije ,Minut, dva".

5. Agencija za elektronske medije upozorava da ¢e svako ponovno krienje odredbi iz tad. 1 ovog
rjeSenja, rezultirati stroZijim mjerama u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima.

6. Protiv ovog rjeSenja moZe se podnijeti Zalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15
dana od dana njegovog prijema.

7. Ovo rjeSenje e se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.
8. Ovo rjeSenje stupa na snagu danom donosenja.
Obrazlozenje

Dana 15.12.2015.godine, nevladina organizacija ,Akcija za ljudska prava" iz Podgorice podnijela je
Agenciji za elektronske medije prigovor na rad privrednog drustva ,Pink M Company" d.o.o. iz Podgorice,
emitera televizijskog programa , TV Pink M" (akt zaveden kod Agencije pod br. 02-1505 od 15.12.2015.g.).

Privredno drustvo ,Pink M Company" d.o.o. (u daljem tekstu: emiter) je, prema navodima
podnosioca prigovora, sprovelo negativnu kampanju protiv izvrSne direktorice NVO ,Akcija za ljudska prava"
(u daljem tekstu: HRA) i prekrsilo ¢l. 55 stav 6 i 56 stav 4 Zakona o elektronskim medijima i ¢&. 7, 8 i 11
Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima, emitovanjem u informativnim emisijama
»,Minut, dva" i to:

1. dana 30. januara 2015. godine priloga sljedece sadrzine:

~Podgoricka policija raspisala je medunarodnu potjernicu za Moldavkom Svetlanom Cabotarenko,
glavnom akterkom afere S.C. koja je odlukom Viseg suda osudena na godinu zatvora zbog
davanja laZznog iskaza, saznaje Pobjeda. Podsjetimo, jedan od aktera afere S.C, advokat Zoran
Piperovic, kazao je ranije za Pink M televiziju da ce ovaj slucaj za njega biti zatvoren
tek kada se u zatvoru nadu tadasnji celnici MUP-a, Andrija Jovicdevic, Mico Orlandic i
Milan Paunovié, zatim pomagaci iz NVO sektora® i crnogorska opozicija, koja bi trebalo

! HRA je boldovala tekst uz napomenu ,Prvo prikazivanje fotografije Tee Gorjanc Prelevi¢ tokom emitovanja priloga®.
2

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org



najvise da se stidi, Cabotarenko je odvedena iz Crne Gore jos tokom istrage, a njen odlazak
organizovale su medunarodne institucije na Celu sa Sefom misije OEBS-a za Crnu Goru i Srbiju,
Mauricijom Masarijem i Helgom Konrad, predstavnicom Pakta stabilnosti za borbu protiv trgovine
fjudima. Oni su tada garantovali njeno uredno odazivanje na sudske pozive, sto nijesu ispunil

Nakon brojnih pokusaja da dobijemo izjavu Masarija, koji je trenutno ambasador Italjje u Egiptu,
dobili smo odgovor da ne Zeli da komentarise svoju ulogu u toj aferi dok Helga Konard
naknadno odgovara da Zrtve trafikinga ne moraju da se pojave na sudu sto je potpuno suprotno
iziavama Koje je davala prije 10 godina. To potvrduje da je iza afere S.C aktivnu ulogu
imala medunarodna zajednica, koja je cijelu tu aferu izmislila i uz pomo¢ opozicije i
dijela NVO sektora pokusala da utice na politicke prilike u Crnoj Gor”." U daljem
tekstu: Prilog 1.

2. dana 2. novembra 2015. godine priloga sljedece sadrzine:

~Povodom skandaloznog izvjestaja NVO Akcija za ljudska prava, u kome se na jedan
neobjektivan, netacan i tendenciozan nacin pokusava da manipulise o stanju napada na medijje
u Crnoj Gori, Kkolegijum nase medjjske kuce, uputio je dopis svim medjjiima, nadleZnim
institucijama, ambasadama, medunarodnim organizacijama u kome najostrije osudujemo ovakav
vid manipulacije.

U izvjestaju koji pretenduje da bude strucan i objektivan, nijednom rijecju  nijesu
pomenulti zvjerski napadi koji se protiv nase kuce vode kao direktna posljedica poziva politicara
koji Zele da se mijesaju u nasu uredivacku politiku. U izviestaju nije pomenut ni progon Glavnog
specijalnog tuzioca protiv naseg direktora, kao ni povreda na poslu nase urednice od kamenica
koje su dosle od strane pristalica jedne politicke grupacije. Zato je u izvjestaju organizator
Sukoba sa policijom proglasen novinarom pa je sada valjda svima jasno da se ovakvi izvjestaji
pisu ne na osnovu strucnosti i objektivnosti, nego na osnovu licnih politickih i finansijskih
interesa viasnika ovih izvikanih organizacija, koji za ogroman novac poreskih obveznika Evrope
pisu montirane, netacne i tendenciozne analize uz pomoc kojih pokusavaju da se mijesaju u
dnevnopoliticka desavanja u Crnoj Gori.”U daljem tekstu: Prilog 2.

3. dana 17. novembra 2015. godine priloga sljedece sadrzine:

"Prepiska mejlom direktorice Akcije za ljudska prava, Tee Gorjanc Prelevic i Sonje Diez iz
Generalnog direktorata Evropske komisije za prosirenje, koje je procurjelo u javnost dobija
dimenzije medunarodnog skandala. Kako pisu Dnevne novine, prepiska otkriva kako Tea Gorjanc
preko dijela briselske administracije pokusava da se obracuna sa onima koji njoj ne odgovoraju,
adajuci instrukcije Sonji Diez sta da pita crnogorske institucije, $to ova, kako eksplicitno pise u
prepisci, po nalogu Preleviceve i radi. Tako Diez, dragoj Tej, pise da je traZila, izmedu ostalog,
od crnogorskih organa da objasne koja je bila pravna osnova za imenovanje Branke LakoCevic za
predsjednicu Upravnog suda i davanje diskrecionog prava Sudskom savjetu da imenuje druge
kandidate, a ne one koji imaju najbolji rezultat. Na to Tea, dragoj Sonji, kako pise u mejlu, daje
dalja uputstva sta sve da pita institucije, uz opasku da to bude medu nama jer mora da Stiti
svoje izvore. U prepisci se pominje i Luka Perili, koji je inace ekspert Evropske komisije, a koji je
ucestovovao u izradi seta zakona o crnogorskom pravosudu, kojega Preleviceva kritikuje jer nije
dovoljno na nasoj strani, u odnosu na njihovu, gdje se jasno njihova strana odnosi na drZavu
Crnu Goru. Ova skandalozna prepiska potvrduje sve dosadasnje sumnje da neviadin sektor
Zloupotrebljava pozicije kako bi se politicki obracunavao sa neistomisljenicima, a u slucaju
Gorjanc i dodatni licni konflikt interesa koji sprovodi protiv pravosuda u koji su ukljuceni i clanovi
njene porodice.”U daljem tekstu: Prilog 3.

4. dana 18. novembra 2015. godine priloga sljedece sadrZine:

~Nakon sto je prepiska mejlom direktorice Akcije za ljudska prava Tee Gorjanc Prelevic i Sonje
Diez iz Generalnog direktorata Evropske komisije za prosirenje procurela u javnost, stizu i prve
reakcije domacih predstavnika sudske i pravosudne viasti. Iz Vrhovnog suda na Celu sa Vesnom
Medenicom zateceni su prepiskom Preleviceve i Diez, porucujuci da ona u cjelosti narusava
povjerenje u profesionalnost i objektivnost rada Akcije za ljudska prava i njene direktorke, te ce
zbog toga razmotriti dalju saradnju. Na prepisku nije ostao ravnodusan ni potpredsjednik Viade i
predsjednik Savjeta za viadavinu prava, Dusko Markovic. Ocekuje da Ce njen sadrzaj biti

2 HRA je boldovala tekst uz napomenu »Drugo prikazivanje fotografije Tee Gorjanc Prelevi¢ tokom emitovanja priloga.
3

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org




predmet razgovora sa evropskim partnerima u okviru redovne komunikacije tokom
pregovarackog procesa. U prepisci se pominje i rad Sudskog savjeta za koji Preleviceva kaZe da
Jje sramota. No, predsjednik ovog tijela, Mladen Vukcevic, smatra da najnoviji skandal ne moze
uticati na ocjene Brisela o napretku Crne Gore u oblasti viadavine prava. Za misljenje smo pitali i
Delegaciju Evropske unije u Podgorici. Oni medutim izbjegavaju da odgovore na pitanje da i je
ovakva vrsta prepiske dozvoljena porucujuci da je praksa Evropske komisije da konsultuje NVO
sektor. Ocigledan je pokusaj Preleviceve da zataska skandal jer po njenom misljenju u prepisci
nema niceg spornog, porucujuci da je objavijiivanje prepiske problematicno sa aspekta
novinarske i moraine etike. Zanimljivo je da su objavijivanja brojnih drugih prepiski u tabloidu
Vijesti ili Dan koje ovi rade godinama do sada od strane NVO sektora tretirani kao ¢in novinarske
hrabrosti i obaveze da javnost sazna sta rade osobe koje su na javnoj funkcijii, pa je nejasno
zbog cega ne bi ovo vaZilo i u slucaju Akcije za ljudska prava i njene direktorice." U daljem
tekstu: Prilog 4.

dana 20. novembra 2015. godine priloga sljedeée sadrzine:

"Vlada Crne Gore upoznata je na jucerasnjoj sjednici sa problematicnim ocjenama dijela
administracije, u Briselu koju su prenijeli pojedini mediji, napominjuci da ce ta tema biti predmet
komunikacije sa evropskim partnerima. Podsjetimo, Dnevne novine, objavile su prepisku mejlom
direktorice Akcije za ljudska prava, Tee Gorjanc Prelevic i Sonje Diez iz Generalnog direktorata
Evropske komisije za prosirenje. Na osnovu nje, otkriva se da Preleviceva preko dijela briselske
administracije pokusava da se obracuna sa onima koji njoj ne odgovaraju, dajudi instrukcije
Sonji Diez sta da pita crnogorske institucije sto ova, kako eksplicitno pise u prepisci, po nalogu
Preleviceve i radi. Skandalozna prepiska potvrduje sve dosadasnje sumnje da neviadin sektor
Zloupotrebljava pozicije, kako bi se politicki obracunavao sa neistomisljenicima, a u slucaju
Gorjanc i dodatni licni konflikt interesa koji sprovodi protiv pravosuda, a u koji su ukljuceni
clanovi njene porodice.” U daljem tekstu: Prilog 5.

Podnosilac prigovora smatra da je emiter u viSe puta dnevno emitovanim prilozima u okviru
informativnih emisija ,Minut, dva" dana 30. januara, te 2. 17. 18. i 20. novembra 2015. godine postupao
~Suprotno duZnostima emitera propisanim Zakonom o elektronskim medijima, pa tako medjj u kontinuitetu
nije doprinio slobodnom, istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o
dogadaju, pluralizmu ideja, kao i unapredenju kulture javnog dijaloga. Navedeni prilozi prikazuju jednostrano
i pristrasno izvjestavanje televizjje Pink M, kaje je u ovdje navedenim slucajevima bilo na Stetu HRA i Tee
Gorjanc Prelevic",

Dalje se istice da je emiter prekrSio zakonom propisane uslove ,prema kojima emitovani televizijski
program mora biti vjerno prikazan, a razliciti pristupi i misljenja primjereno zastupljeni". Takode, istice da :

~U navedenim prilozima je potpuno izostalo informisanje javnosti o stavu HRA",
~U SVim citiranim prilozima vijest nije istinito, nepristrasno i korektno predocena gledaocima",

~Nijesu navedeni izvori informacija niti je autor prepoznatljiv, pa je ostalo nedoreceno da Ii su
objavijeni komentari spikera koji je izgovorio tekst, urednice informativnog programa Ivane
Drobnjak ili glavnog i odgovornog urednika Gorana Radenovica ili misljenje nekog drugog lica ili
organizacije, iako su ovakvi postupci izricito zabranjeni Pravilnikom o programskim standardima
u elektronskim medijima”,

Nadalje, HRA u prigovoru navodi da je emitovanjem predmetnih priloga doslo do krdenja nacela
objektivnosti, pristrasnosti, tacnosti i slobode objavljivanja komentara, te pravila druge strane.

U prilogu podnesenog prigovora, dostavljeni su:

Kopija elektronske poruke upucene sa adrese hra@t-com.me na vise razli¢itih medija, kao i na
vile adresa u ,TV Pink M (ukljuéujuéi pinkm@t-com.me, pinkcg@t-com.me,
goran@pinkm.co.me, kabinet@pinkm.co.me) dana 01.11.2015 u 10:48 radi dostavljanja
saopStenja HRA uoci Medunarodnog dana za okoncanje nekaZnjivosti zlo¢ina protiv novinara, sa
tekstom saopstenja.

Kopija elektronske poruke upuéene sa adrese hra@t-com.me na vise razli¢itih adresa u , TV Pink
M* (ukljuCujuci redakcija@pinkm.co.me, pinkm@t-com.me, pinkcg@t-com.me,
kabinet@pinkm.co.me) dana 17.11.2015 u 17:00 radi dostavljanja odgovora HRA povodom
neovias¢enog objavljivanja privatne prepiske Tee Gorjanc Prelevi¢ i Sonje Diez, sa tekstom
odgovora.

4

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org



Polaze¢i od podnesenog prigovora, Agencija je pokrenula postupak za utvrdivanje da i je
emitovanjem predmetne informativne emisije doSlo do krSenja Zakona o elektronskim medijima,
podzakonskih akata Agencije i izdatog Odobrenja za emitovanje "TV Pink M".

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije je izvrSio uvid u snimke emitovanih spornih
programskih sadrzaja emitera , TV Pink M" i sacinio nalaz dana 22.12.2015. godine.

Saglasno nadleZnostima ustanovljenim Clanom 138 Zakona o elektronskim medijima i ¢lanom 8
Zakona o opStem upravnom postupku, Agencija za elektronske medije je od emitera, zatraZila pisano
izjaSnjenje na navode iz prigovora i nalaza Sektora za monitoring (akt broj 02-1505/1 od 23.12.2015.god.) i
pozvala ga da u roku od sedam dana od dana prijema zahtjeva dostavi pisano izjaSnjenje na date navode.

Dana 30.12.2015.g. emiter je dostavio Agenciji pisano izjasnjenje (akt zaveden pod br. 02-1505/2 od
30.12.2015.god.) u kojem se osvrnuo na svaki od pojedinacnih priloga i dao obrazloZenje za postupanje
prilikom njihovog uredivanja.

Na osnovu informacija i navoda sadrzanih u prigovoru i izjadnjenju emitera, kao i uvida u snimke
emitovanih sadrzaja emitera, moZe se konstatovati sljedece:

— Prilog 1 emitovan je osam puta u okviru emisije ,Minut, dva" dana 30. januara 2015. godine u
terminima 12:03:33-12:05:03, 13:03:38-13:05:08, 14:04:08 - 14:05:38, 15:04:09 -15:05:39,
16:04:25-16:05:55, 19:04:19-19:05:49, 22:05:53-22:07:23, 23:04:23- 23:05:53 sati. Neposredni
povod za emitovanje priloga je prenosenje informacije dnevnog lista ,Pobjeda" o raspisivanju
medunarodne potjernice za Moldavkom Svetlanom Cabotarenko, a vezano za aferu o trgovini
ljudima, koja je prije nekoliko godina bila u centru paznje naSe javnosti. Prilog se, u nastavku,
razvija oko izjave ,jednog od aktera afere S.C.", advokata Zorana Piperovica, koju je ranije dao
za TV Pink M ,,da ce ovaj slucaj za njega biti zatvoren tek kada se u zatvoru nadu tadasnji celnici
MUP-a Andrija Jovicevic, Mico Orlandic i Milan Paunovié, zatim pomagaci iz NVO sektora i
crnogorska opozicija ...".

Tokom cijelog priloga, na svako pominjanje imena, kao ,pokrivalica® (slika na ekranu) koriS¢ena
je fotografija pomenute licnosti. U dijelu u kojem davalac izjave pominje NVO, kao pokrivalica je
iskoriS¢ena i fotografija gospode Tee Gorjanc Prelevié, izvréne direktorice HRA. Isti postupak je
ponovljen u zavrsnom dijelu priloga (kako je i navedeno u prigovoru).

U prilogu se novodi da je emiter ucinio pokusaj da dobiju izjave nekih od aktera predmetne afere
(Mauricio Masari, Helga Konrad), Sto govori o pokusaju medija da obezbijedi primjenu tzv. pravila
druge strane. Ovo pravilo podrazumijeva obavezu elektronskih medija da kod izvieStavanja o
pitanjima ili pojavama koje ukljuCuju sukob bilo koje vrste, svim stranama koje su ukljucene u
raspravu pruzi mogucnost da u polemici ulestvuju na ravnopravan nadin. Ovo nadelo ne
dozvoljava jednostrane napade na li¢nosti, niti vodenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u
vezi sa pojedinim liCnostima, drustvenim grupama ili institucijama, bez novih relevantnih
podataka koji bi opravdali produZeno ili ponovljeno izvjestavanje o istoj pojavi, dogadaju,
instituciji ili licnosti.

Ipak, ne moze se govoriti da je ovo pravilo ispotovano jer je emiter u prilogu eksplicitno
(imenom, nazivom i/ili fotografijom) ili implicitno (fotografijom) ukazao ili prozvao vie lica/osoba
a da pri tome nije ucinio napor da ih (sve ili bar neke od njih) kontaktira i da moguénost da u
polemici uestvuju na ravnopravan nacin.

Ne dovodeci u pitanje da je objavljivanje potjernice novi relevantan podatak o postupku
rjeSavanja afere o trgovini ljudima, ne moZe se opravdati dovodenje gospode Gorjanc Prelevi¢
(kao predstavnika NVO sektora) u vezu sa aferom, jer se to iz informacija iz Priloga ne moze
jednoznacno zakljuditi.

ObrazloZenje za korid¢enje fotografije gdje Gorjanc Prelevi¢, dato u pisanom izja$njenju emitera,
je da je to uradeno pozivajuci se na raniju izjavu g. Piperoviéa ($to se ne moZe zakljuciti iz samog
priloga), odnosno da ,cijela crnogorska javnost je upoznata da su aktivnu ulogu u osmisljavanju
ove afere imale upravo Preleviceva zajedno sa direktoricom Sigurne Zenske kuce Ljilianom
Raicevic". Takode, emiter ,ne vidi spornim" to $to se u Prilogu, u dijelu gdje se pominje NVO
sektor, kao ,pokrivalica® nadla fotografija direktorice HRA, gospode Tee Gorjanc Prelevic.

Po miljenju Agencije to ne opravdava uredivacki postupak u kome osoba, na &iju se iziavu medij
poziva, govori uopsteno (“pomagaci iz NVO sektora), a medij nalazi za shodno da sam ocijeni na
koga se to odnosi i “konkretizuje” izjavu prikazujuéi fotografije nekih li€nosti kao vizuelnu

5

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org




ilustraciju tog dijela teksta. To predstavlja, po mi$lienju Agencije, svojevrsni komentar koji nema
pokri¢e u sadrzaju priloga.

Takode, nije moguce naci profesionalno opravdanje da se mislienje pojedinca uzima kao
nesporna Cinjenica, te da se nemoguénost dobijanja izjava od nekih medunarodnih zvanicnika,
automatski koristi kao osnova za zakljuCak koji glasi: , 7o potvrduje da je iza afere S.C. aktivnu
ulogu imala medunarodna zajednica, koja je cijelu tu aferu izmislila i uz pomoc opozicije i djjela
NVO sektora pokusala da utice na politicke prilike u Crnoj Gori,"

Po misljenju Agencije, u kontekstu emitovanog priloga, ovakav zakljucak nema Ccinjeniéno
utemeljenje i moze se okvalifikovati kao proizvoljno, posebno u smislu novinarskog standarda da
~komentar ne smije biti prezentiran tako da stvara utisak da se radi o ve¢ utvrdenoj Cinjenici”.

Dakle, izborom fotografija za “pokrivalice”, prilikom pominjanja NVO sektora i prezentacijom
(svojih) komentara kao utvrdenih Cinjenica prekréeno je nadelo objektivnosti koje propisuje
obavezu elektronskih medija da u informativnim programima svako stanoviite predstave na
objektivan nacin, bez uredivackih intervencija i komentara kojima bi se favorizovala jedna strana,
ili neistinito predstavio predmet informativnog sadrzaja.

PrekrSeno je i nacelo nepristrasnosti koje propisuje obavezu elektronskih medija da ¢injeni¢no
izvjeStavanje jasno odvoji od stava, misljena ili komentara, pri ¢emu licno uvjerenje i miljenje
urednika i novinara ne smiju da diskriminatorno uti¢u na izbor teme i nacin njenog predstavljanja.
Primjena ovog nacela iskljuCuje manipulacije slikom i sadrzajem koje iskrivljuju osnovni smisao
saopstenog.

- Prilog 2 emitovan u okviru emisija ,Minut, dva" Sest puta dana 2. novembra 2015. godine u
terminima od 17:03:21-17:04:34, 19:04:02-19:05:15, 20:03:56-20:05:09, 20:57:43-20:58:56,
22:04:26-22:05:39, 23:06:49-23:08:02 sati. Neposredni povod za emitovanje priloga je
informacija o obradanju kolegijuma ovog emitera svim medijima, nadleznim institucijama,
ambasadama, medunarodnim organizacijama povodom, kako je navedeno, ,skandaloznog
izvjestaja NVO Akcija za ljudska prava".

Prilog ne sadrZi informaciju o nazivu i vremenu objavljivanja tzv. #zvjestaja", niti konkretne
»navode" ili stavove na osnovu kojih bi se moglo zakljuditi &ta je osnov za davanje ocjena kao Sto
su ,skandalozan®, ,neobjektivan", ,netatan" i ,tendenciozan“. Umijesto toga, istice se
negodovanje Sto nijesu obuhvaceni primjeri napada na ovaj medij ili njegove predstavnike koje
emiter smatra relevantnim za izvjestaj.

U izjaSnjenju emitera se navodi da je u ,saopstenju HRA koje su povodom 2. novembra —
Medunarodnog dana za okoncanje nekaznjivosti zlocina protiv novinara, dostavili javnosti, dat
osvrt na stanje u medjjima, napade na novinare i medijske kuce u ovoj godini™. Emiter je takode
ocijenio da:

o ,hamjera pisca saopsStenja, a tako je i servirano javnosti, bila je da se gradanima
izvieStaj prikaze kao objektivan, potpun, &injenicno sastavijen, jednom rijedju
profesionalan”.

o ,Utom se saopStenju medutim nigdje Cak ni ne pominje najbrutalniji napadi na jednu
medijsku kucu u 2015. godini - napadi na TV Pink M i to podjednako i onaj od 18. i onaj
od 24. oktobra".

o ,ako se u jednom izvjeStaju koji pretenduje da bude objektivan ni ne pomenu ovi
napadi, a pominju se neki primjeri sa bezazlenim navodno prijetnjama, onda naa
ocjena da se radi o skandaloznom izvjestaju je apsolutno taéna i na mjestu".

o ,Se na jedan neobjektivan, netacan i tendeciozan nacin pokusava da manipulie o stanju
napada na medije u Crnoj Gori".

o ,u vijestima od 19.10.2015. godine Pink M je navela u svojoj informativnoj emisiji
~Minut, dva" da su napad na naSu medijsku ku¢u osudili izmedu ostalog i predstavnici
nevladinog sektora gdje pripada i HRA. S obzirom na broj saopstenja i reakcija iz NVO
sektora nasa medijska kuca nije favorizovala nijedno saopstenje posebno®.

Dakle, emiter potvrduje da je povod za objavljivanje Priloga 2 Saopstenje HRA (dostavljeno 1.
novembra 2015. godine) povodom ,Medunarodnog dana za okonlanje nekaZnjivosti zlo&ina
protiv novinara" a ne izvjestaj ove organizacije. On potvrduje da je kroz ranija reagovanja NVO

6

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org




sektora prepoznao i HRA kao nekoga ko je osudio napade na imovinu i novinare ove medijske
kuce.

Sa druge strane, emiter nije na jasan, objektivan, tacan i nepristrasan nacin prenio informaciju da
je:

o HRA objavila saopstenje povodom 2. Novembra (Medunarodnog dana za okoncanje
nekaznjivosti zloCina protiv novinara) a ne izviestaj.

o da je u saopstenju, navedeno ,Prilikom protesta, od 17. oktobra do danas, zabiljeZeno je
nekoliko fizickih napada na novinare, od kojih je fizicki napad policajca na urednika
portala IN4S Gojka Raicevica dokumentovan i video snimkom. Evidentirano Je najmanje
8 slucajeva povijedivanja novinara (povrijedeni tokom vrsenja novinarskih zadataka,
lako se ne moZe zakljuciti da su bili meta napada), prijetnji ili onemogucavanja novinara
da rade svoj posao".

o HRA najavila da ¢e ,do kraja godine (tj. do kraja 2015. godine) prikupiti i objaviti
informacije o ishodu pokrenutih postupaka kao dopunu svog izvjeStaja Procesuiranje
napada na novinare u Crnoj Gori iz januara 2014",

Emiter je uredivackom intervencijom i nepotpunim i neobjektivnim prikazom informacija,
zanemario cinjenicu da je ,IzvjeStaj HRA" objavljen u januaru 2014. godine te da nije mogao
sadrZati osvrt na napade na imovinu i zaposlene emitera iz oktobra 2015. godine.

Na osnovu uvida u tekst saopStenja jasno je da je HRA (kao njegov autor), u skladu sa svojim
pravom na slobodu misljenja i slobodu informisanja javnosti o tome, eksplicitno pomenula samo
neke sluajeve napada, dok je niz drugih napada svrstala u grupe napada u kojima se mogu
prepoznati i napadi na imovinu ili zaposlene emitera. Tako se u Saopstenju kaze:

o ,0d pocetka 2015. godine na novinare je izvréeno najmanje 16 razlicitih napada u vidu
fizickih napada, prijetnji ili unistavanja imovine."
~najmanje 5 puta je prijeceno novinarima."

o ,ove godine je bilo i 8 slucajeva unistavanja imovine novinara ili medjja, od kojih
polovina jos nije rasvijetfjena."

o ,prilikom protesta, od 17. oktobra do danas, zabiljeZeno je nekoliko fizickih napada na
novinare, od kojih je fizicki napad policajca na urednika portala IN4S Gojka Raicevica
dokumentovan | video snimkom. Evidentirano je najmanje 8 slucajeva povrjedivanja
novinara (povrijedeni tokom vrsenja novinarskih zadataka, iako se ne moZe zakljuciti da
su bili meta napada), prijetnji ili onemogucavanja novinara da rade svoj posao."

Ne dovodeci u pitanje pravo kolegijuma emitera da iznese svoje nezadovoljstvo zbog izostavljanja
eksplicitnog pominjanja napada na imovinu i zaposlene emitera u Saopstenju HRA od 1.
novembra 2015. godine, po misljenju Agencije se ne moZe opravdati postupanje emitera i naci
utemeljenje za date ocjene da se radi o ,skandaloznom", ,neobjektivnom", ,netaénom" ili
~tendencioznom" izvjestaju HRA.

Time je, po misljenju Agencije, emiter prekrsio nacelo objektivnosti (davanjem komentara kojima
se favorizuje jedna strana i neistinito predstavlja predmet informativnog sadrzaja), nepristrasnosti
(jer je licno uvjerenje i mislienje urednika i novinara diskriminatorno uticao na nacin
predstavljanja teme sadrzaja), taCnosti (jer je emitovao informacije za koje je znao da su
neistinite) i slobode objavljivanja komentara (krSe¢i obavezu da komentare jasno odvoji od
ostalih vijesti i informacija).

— Prilog 3 emitovan u okviru emisija ,Minut, dva" deset puta dana 17. novembra 2015. godine u
terminima od 13:01:07-13:02:38, 14:01:21-14:02:52, 15:01:17-15:02:48, 16:01:21-16:02:59,
17:01:15-17:02:53, 19:01:15-19:02:53, 20:01:17-20:02:48, 20:59:46-21:01:17, 22:01:16-
22:02:47, 23:01:16-23:02:47 sati. Neposredni povod za emitovanje priloga su informacije,
objavljene u listu ,Dnevne novine", povodom sadrZaja prepiske gospode Tee Gorjanc Prelevic i
Sonje Diez iz Generalnog direktorata Evropske Komisije za proirenje.

Uvidom u snimke emitovanog programa emitera moze se utvrditi da svi emitovani prilozi iz ove
grupe nijesu bili istog sadrzaja. Gore navedeni transkript koji ¢ini Prilog 3 je najéesce emitovani
sadrzaj. Medutim, emitovani prilog u terminu od 16:01:21-16:02:59, pored gore navedenog
teksta, na samom kraju sadrZi i sliedece rijeci: "Wi poslije upornih pokusaja nasih novinara, Tea
Gorjanc Prelevic nije Zeljela da komentarise sadrzaj ove prepiske". U terminima od 17:01:15-

7

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org




17:02:53 i 19:01:15-19:02:53, emitovani prilozi nakon navedenog teksta (Prilog 3) sadrze i
sliedece rijei: "Direktorica Akcije za ljudska prava najavila je da ce se ovim povodom oglasiti".

U svom izjaSenjenju emiter je ukazao da ,Voded racuna o potrebi da se cuje i druga strana,
odnosno komentar Tee Gorjanc Prelevic i EK, obratitli smo se i Jednima i drugima. Teu Gorjanc
Prelevic smo zvali vise puta i slali poruke. Poslije emitovanja nekoliko priloga, stigla je poruka od
Preleviceve, da ce nam poslati reakciju, kada bude slala svim medijima. Njenu reakciju smo dobili
17.11. kasno posle podne, pa je ona emitovana, sjutra dan 18.11. u informativnoj formi ,,Minut,
dva', tako da nisu tacni navodi ove NVO da TV Pink M nista od traZenip odgovora nije objavila.
Kako se radi o prenoSenju cinjenica, ne stoje navodi da se radi o jednostranim i neeticnim
saopstavanjima od strane novinara nase redakcije."

Uz podneseni prigovor, HRA je dostavila i kopiju elektronske poruke upucene sa adrese hra@t-
com.me na vise razli¢itih adresa u ,TV Pink M" dana 17.11.2015 u 17:00. Tom prilikom je i
emiteru dostavljen odgovor HRA povodom objavljivanja privatne prepiske Tee Gorjanc Prelevié i
Sonje Diez koji je gda Gorjanc Prelevi¢ najavila emiteru u prethodnoj komunikaciji (i Sto je emiter
potvrdio u svom izjasnjenju).

U skladu sa tim, na osnovu raspoloZivih informacija, nije jasno zbog cega je emiter priloge
emitovane u terminima 16:01:21-16:02:59, 17:01:15-17:02:53 i 19:01:15-19:02:53 dopunio na
navedeni nacin ako je imao informaciju da ée HRA ~poslati reakciju, kada bude slala svim
medijima". Emiter ni nakom prijema reakcije u 17:00 &asova nije ucinio napor da se u prilozima
emitovanim u terminima 19:01:15-19:02:53, 20:01:17-20:02:48, 20:59:46-21:01:17, 22:01:16-
22:02:47, 23:01:16-23:02:47 osvrne na reagovanje HRA.

Pored toga, uvidom u snimke emitovanih sadrzaja ovog emitera emitovanih 18. Novembra 2015.
godine, Agencija je utvrdila neosnovanost navoda emitera da je reakcija HRA ,,...emitovana
sjutradan 18.11. u informativnoj formi ,Minut, dva"...".

Na osnovu navedenog moZe se zakljuciti da je opravdan prigovor HRA da je emitovanjem Priloga
3 ,potpuno izostavijen odgovor HRA, iako je istoga dana urednici informativnog programa Ivani
Drobnjak, na njen zahtjev, dostavijen odgovor".

Time je, po misljenju Agencije, emiter prekrsio nacelo objektivnosti (davanjem komentara kojima
se favorizuje jedna strana i neistinito predstavlja predmet informativnog sadrzZaja), nepristrasnosti
(Jer je liCno uvjerenje i misljenje urednika i novinara diskriminatorno uticalo na nacin
predstavljanja teme sadrzaja), tacnosti (jer je emitovao informacije za koje je znao da su
neistinite, uz isticanje sumnji za postojanje zloupotrebe pozicija i konflikta interesa bez jasnog
navodenja argumenata ili izvora tih sumniji) i slobode objavljivanja komentara (krSenjem obaveze
da komentare jasno odvoji od ostalih vijesti i informacija), kao i pravilo druge strane (uskracujuéi
pravo HRA da u polemici uestvuju na ravnopravan nacin i sprovodenjem jednostranog napada
na licnost).

— Prilog 4 emitovan u okviru emisija ,Minut, dva" jedanaest puta dana 18. novembra 2015. godine
u terminima od 12:01:29-12:03:09, 13:01:28-13:03:08, 14:02:17-14:03:57, 15:02:23-15:04:03,
16:02:23-16:04:03, 17:02:20-17:04:00, 19:02:43-19:04:23, 20:02:45-20:04:25, 21:04:27-
21:06:07, 22:04:25-22:06:05, 23:04:23-23:06:03 sati. Neposredni povod za emitovanje priloga
su reakcije domacih predstavnika sudske i pravosudne viasti povodom prepiske gospode Tee
Gorjan Prelevic i Sonje Diez iz Generalnog direktorata Evropske Komisije za prosirenje.

Na osnovu pokrivalica (nepokretnih i pokretnih slika koje se emituju uz tekst priloga 4) moze se
zakljuditi da je prilog sacinjen na osnovu tekstova objavljenih u dnevnom listu ,Dnevne novine".

Reakcije nakon dogadaja su uobicajeni redosljed poteza u medijskom tretiranju bilo koje
problematike. No, tvrdnja u prigovoru HRA da se i u ovom prilogu ,.... nastavilo jednostrano
izvjeStavanje praceno malicioznim komentarima, bez objektivnog informisanja koje bi uklju¢ilo
saopstavanje stavova HRA i Tee Gorjanc Prelevi¢ ovim povodom” nije bez utemeljenja zbog
Cinjenice da predmetni prilog ne daje objektivnu i potpunu sliku o cjelini problematike ukoliko se
ne Cita list “"Dnevne novine”. Jer, u emitovanom prilogu zaista nedostaje informacija $ta je to
neprihvatljivo u komunikaciji izvrSne direktorke HRA i predstavnice Generalnog direktorata
Evropske komisije za proSirenje i na koje se sve konkretne sadrZaje odnose negativne ocjene.

Emitovanim prilogom na neobjektivan, nepotpun i zanemarljiv nacin je tretirana Cinjenica da je
HRA prethodnog dana dostavila medijima (ukljuéujuéi i emiteru) odgovor (reagovanje) povodom
izvjeStavanja lista ,Dnevne novine" o predmetnoj prepisci. Umjesto toga, Prilog 4 sadr?i niz

8

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org




interpretativnih elemenata koji predstavijaju komentarisanje i izricanje vrijednosnih sudova koje
je i u teoriji i u praksi netipi¢no za ovaj novinarski Zanr.

U svom izjasSnjenju, u vezi sa Prilogom 4, emiter navodi da ne vidi niéta sporno u Cinjenici da su
prenijeli vijest iz lista ,Dnevne novine™ i naveli izvor informacije, napominjuéi da je “ukratko
prenijet i stav Preleviceve iznijet u njenom saopstenju”. Detaljnim gledanjem Priloga 4, o ,stavu
Preleviceve moze se zakljuiti samo na osnovu recenice ,oigledan je pokusaj Preleviceve da
zataska skandal jer po njenom misljenju u prepisci nema niceg spornog, porucujuéi da je
objavljivanje prepiske problemati¢no sa aspekta novinarske i moralne etike.

Time je, po misljenju Agencije, emiter prekrio nacelo objektivnosti (davanjem komentara kojima
se favorizuje jedna strana), nepristrasnosti (jer je liéno uvjerenje i misljenje urednika i novinara
diskriminatorno uticalo na nacin predstavljanja teme sadrzaja), slobode objavljivanja komentara
(krSenjem obaveze da komentare jasno odvoji od ostalih vijesti i informacija), kao i pravilo druge
strane (uskracujui pravo HRA da u polemici udestvuju na ravnopravan nacin i sprovodenjem
jednostranog napada na li¢nost).

Prilog 5 emitovan u okviru emisija ,Minut, dva" osam puta dana 20. novembra 2015. godine u
terminima od od 15:02:20-15:03:16, 16:02:21-16:03:17, 17:02:22-17:03:18, 19:02:32-19:03:28,
20:02:32-20:03:28, 21:03:10-21:04:06, 22:02:58-22:03:54, 23:02:29-23:03:25 sati. Neposredni
povod za emitovanje priloga je informacija da se Vlada Crne Gore upoznala sa ,problematicnim
ocjenama dijela administracije, u Briselu koju su prenijeli pojedini medijji,...". Ne navodeci o kojim
ocjenama je rije¢, emiter je ponovio stavove povodom predmetne prepiske i sumnje u postojanje
Zlupotrebe pozicije nevladinog sektora i konflikta interesa u slucaju gde Gorjanc Prelevié.

Ni u jednom od termina emitovanja Priloga 5 u toku 20. novembra 2015. godine, emiter nije
pomenuo reagovanje HRA ili izvore i argumente za iznesene sumnje za ugrozavanja javnog
interesa (zlupotrebe pozicije nevladinog sektora i konflikta interesa u sluaju gde Gorjanc
Prelevic).

U svom izjaSnjenju, u vezi sa Prilogom 5, emiter navodi da je objavljena vijest da je “Vlada Crne
Gore upoznata sa spornom prepiskom izmedu Tee Gorjanc-Prelevi¢ i Sonje Diez”, citirana iz
»Dnevnih novina”. Emiter je istakao i da je ,tragajuéi za istinom" dobio potvrdu da je ,ha sjednici
Vlade odrzanoj dan ranije razgovarano o ovom incidentu, te da je donijet zakljucak Viade da
ministar vanjskih poslova Igor Luksi¢, zatraZi hitno objasnjenje od kancelarije EK u Podgorici®. Po
njegovom misljienju, objavljena informacija je bila tacna, cinjenice provjerene, pa je njihovo
objavljivanje saglasno Kodeksu novinara CG.

Nadalje, u svom izjadnjenju emiter ponavija argumente u prilog opravdanosti objavljivanja u
Prilogu 5 stava da ,prepiska potvrduje sve dosadadnje sumnje da nevladin sektor
zloupotrebljava pozicije, kako bi se politicki obraunavao sa neistomisljenicima" time &to kae da:

o su to,nesporne cinjenice za svakoga ko se bavi novinarstvom u CG".

o opste je poznato da je dio neviadinih organizacija u koje spada i NVO HRA, pomenute
Gorjanc — Prelevic, ....,izuzetno kriticki nastrojeni ka Viadj, da to pokazuju, saopstavaju,
pisu, kao i da imaju svoje favorite medu politickim organizacijama....".

o od predstavnika Viade, ali i samih posmatraca ovoj grupi se zamjera na prestrogim
kritikama koje upucuju viastima, zamjerke da cesto svoje pozicije koje bi trebalo da
budu neutralne, zloupotrebljavaju kako za licne tako i politicke svrhe, ta da vrlo Cesto
izvjestaji koje pisu nisu objektivni, vec su proizvodlicnih afiniteta."

Ne dovodeci u pitanje slobodu medija da na osnovu dostupnih i provjerenih cinjenica objavi potpunu
i blagovremenu informaciju od interesa za javnost (. da je Vlada razmatrala objavljene informacije o
ocjenama predstavnika EK), Agencija smatra da je i u slu¢aju emitovanja Priloga 5 emiter postupio mimo
nacela objektivnosti, nepristrasnosti, ta¢nosti i slobode objavljivanja komentara, kao i pravila druge strane.

Na osnovu podnesenog prigovora, nalaza Sektora za monitoring i izjaSenjenja emitera, moze se
zakljuCiti da je opravdan prigovor HRA da emitovanjem spornih priloga emiter nije doprinio objektivhom,
cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti o stavovima i mislienima HRA i gde Gorjanc Prelevi¢, kao
pravnog lica i pojedinca na koje su se prilozi direktno ili indirektno odnosili. Emiter nije na jasan i
nedvosmislen nacin odvojio misljenja i komentare od &injeniénog izviestavanja, niti je njihove izvore ili
autore ucinio prepoznatljivim. Takode on nije obezbijedio da razlicita miSljenja budu profesionalno i korektno
zastupljena, Sto je propisano ¢lanom 8 Pravilnika o programskim standardima.

9

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org



U emitovanim prilozima emiter nije obezbijedio primjenu standarda da informativno-politicki i
programi o tekucim dogadajima moraju biti praviéni i izbalansirani, $to se postiZe objavljivanjem
suprotstavijenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u obradi
odredene tematike (Clan 11 Pravilnika o programskim standardima).

Uvidom u emitovane sadrzaje i dostavljeno izja$njenje emitera, moze se zakljuiti da prilog od 30.
januara 2015. godine sadrZi neprimjerenu i neopravdanu sugestivnost povezivanjem teksta, koji je uopsten i
fotografija konkretnih ljudi ¢ime se sugeri$e da se ocjena odnosi na njih, iako to nije jasno receno od strane
osobe koja daje izjavu.

U prilozima emitovanim u novembru 2015. godine, u okviru vijesti (informacija) moze se uoditi
prisustvo interpretativnih elemenata (komentara, ocjena i vrijednosnih sudova) $to nije primjereno vijestima
i izvjestajima kao novinarskim Zanrovima. Stavide, u teoriji i praksi novinarstva, kao i u novinarskim eti¢kim
kodeksima, komentarisanje i iznosenje ocjena i sudova u vijestima i izvjeStajima se smatra neprimjerenim,
posebno ako je u neskladu sa Siroko prihvacenim nacelom i profesionalnim standardom da “komentar ne
smije biti prezentiran tako da stvara utisak da se radi o ve¢ (nespornoj) utvrdenoj Cinjenici”.

Imajudi u vidu navedeno emiter je prekrsio odredbe ¢lana 56 Zakona o elektronskim medijima i
¢lana 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima, kojima su jasno propisane obaveze
emitera da emitovanje televizijskog sadrZaja mora da ispunjava sledece uslove:

1) dogadaji se moraju vjerno prikazati, a razli¢iti pristupi i miSljenja moraju biti primjereno

zastupljeni;

2) vijesti moraju istinito i korektno predociti Cinjenice i dogadaje, moraju biti nepristrasne i

profesionalno korektne;

3) miSljenja i komentari moraju biti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv;

4) mora se podsticati nepristrasnost, uz postovanje razlika u miSljenjima o politi¢kim ili privrednim

pitanjima.

Takode, na osnovu sadrZaja prigovora i priloZene dokumentacije, kao i izjasenjenja emitera, moguce
je zakljuciti da emiter nije pokazao volju i trud da na odgovarajuéi nacin javnosti prezentira i Cinjenice i
stavove tzv. “druge strane” koji su mu, bili dostupni i omogudavali dosljedniju primjenu tzv. “pravila druge
strane”.

To je u suprotnosti i sa Clanom 11 stav 1 Pravilnika o programskim standardima u kojem je
naglaseno da "programski sadrZaji, a naroéito informativno-politicki i programi o tekuc¢im dogadajima moraju
biti pravicni i izbalansirani, $to se postiZe objavljivanjem suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u
nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u obradi odredene tematike”. Emiter je prekrsio i stadarde
propisane stavovima 3 i 4 ovog Clana jer prilikom izno$enja li¢nih mislienja i stanoviéta autora u vezi s
temama od javnog interesa, koje su bile predmet programskih sadrzaja, ista nisu jasno naznacena, tako da
ih publika nije mogla jasno prepoznati kao takve. Nadalje, moze se stedi utisak da je emiter zloupotrijebio
prednost viSestrukog emitovanja istog priloga u toku istog dana da bi se promovisali sopstveni stavovi i
miSljenja na nacin koji narusava neophodnu nepristrasnost i izbalansiranost.

Emitovanjem predmetnih priloga, emiter je viSestruko krio nacela definisana &lanom 4 i propisana
¢lanom 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima, i to:

- nacela objektivnosti: obaveza elektronskih medija da u informativnim programima svako stanoviste
predstave na objektivan nacin, bez uredivackih intervencija i komentara kojima bi se favorizovala
jedna strana ili neistinito predstavio predmet informativnog sadrzaja. Kada izmedu elektronskog
medija i pojedinaca i/ili organizacija postoji interesna povezanost, onda se ta povezanost u
programu mora jasno naglasiti (¢lan 4 al. i);

- nacCela nepristrasnosti: obaveza elektronskih medija da cinjeniCno izvjeStavanje jasno odvoji od
stava, miSljenja ili komentara, pri ¢emu li€no uvjerenje i mislienje urednika i novinara ne smiju da
diskriminatorno utiCu na izbor teme i nadin njenog predstavljanja. Primjena ovog nacela iskljucuje
manipulisanje izjavama, saopStenjima i sliénim sadrZajima s ciliem promjene njihovog osnovnog
smisla (zlonamjerno skracivanje ili montiranje djelova sadrZaja i sl.), odnosno manipulacije slikom,
tonom i sadrzajem koje iskrivljuje osnovni smisao saopstenog” (¢lan 4 al. j);

- nacelo tacnosti: obaveza elektronskih medija da izviestavanje bude zasnovano na cinjenicama,
odnosno zabrana emitovanja vijesti i izvietaja za koje emiter zna ili je mogao znati da su neistiniti.
Vijesti i izvjeStaji koji se ne mogu potvrditi, ili ¢ija tacnost nije pouzdano utvrdena, mogu se
emitovati samo ako se jasno naznaci njihova nezvani¢nost ili nepotvrdenost (¢lan 4 al. k);

10

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org




- nacelo slobode objavljivanja komentara: sloboda elektronskih medija da u skladu sa svojom
uredivackom politikom komentariu pojave, dogadaje i postupke pojedinaca, drzavnih organa,
politickih partija i drugih institucija, kao i obaveza da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i
informacija, posebno onih koji se odnose na istu temu (Clan 4 al. 1);

- postovanje pravila druge strane: “obaveza elektronskih medija da kod izvjeStavanja o pitanjima ili
pojavama koje ukljuCuju sukob bilo koje vrste, svim stranama koje su ukljuCene u raspravu pruzi
mogucnost da u polemici ucestvuju na ravnopravan nacin. Ovo nacelo ne dozvoljava jednostrane
napade na licnosti, niti vodenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u vezi sa pojedinim li€nostima,
drustvenim grupama ili institucijama, bez novih relevantnih podataka koji bi opravdali produZzeno ili
ponovljeno izvjestavanje o istoj pojavi, dogadaiu, instituciji ili li€nosti” (¢lan 4 al. m).

Na osnovu navedenog, nesporno se moze utvrditi da je emiter prekrSio ¢lan 56 stav 4 Zakona o
elektronskim medijima, ¢l. 4, 5, 7, 8 i 11 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima i
tacku 7.1. izdatog Odobrenja za emitovanje broj O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine kojim je propisano da je
emiter odgovoran za sadrzinu emitovanog programa.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvaZavanje svih relevantnih cinjenica, direktor Agencije za
elektronske medije je, saglasno &l. 139, 140, 141, 143. i 145. Zakona o elektronskim medijima, donio odluku
kojom se emiteru izriée upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaze da usaglasi emitovanje  programskih
sadrZaja u okviru programa "TV Pink M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima,
podzakonskim aktima Agencije i izdatom Odobrenju za emitovanije.

Prilikom izricanja upravno-nadzorne mijere, direktor Agencije za elektronske medije je imao u vidu da
je izreCena mjera srazmjerna prirodi i teZini prekrsaja, kao i da se moZe ocekivati da ée upozorenje biti
dovoljno da emiter ubuduée ne ponovi protivpravno ponasanje.

Emiter je posebno upozoren da ¢e svako eventualno buduée krSenje odredbi iz taé. 1 ovog
Rjesenja, rezultirati stroZijim mjerama, u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima.

Emiteru je nalozeno i da u skladu sa €. 140. stav 3 Zakona o elektronskim medijima izreCenu mjeru
upozorenja objavi u svom programu, u okviru informativne emisije ,Minut, dva".

Ovo rjeSenje stupa na snagu danom donosenja.
UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rjeSenja moze se podnijeti Zalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15
dana od dana njegovog prijema.

Dostavljeno:
- Privredno drustvo "Pink M Company" d.o.o.
- NVO ,Akcija za ljudska prava"
- Savjet Agencije za elektronske medije Sl bl
- Arhiva ‘ T S

11

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org




