
 

    

 

 

 

 

MONITORING NOVINARSKIH SAMOREGULATORNIH TIJELA U CRNOJ GORI 

 

PRVI IZVJEŠTAJ 

(septembar 2012 – mart 2013) 

 

 

Autor: Dragoljub Duško Vuković 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podgorica, 

april 2013. 

 

       M
o

sk
o

vsk
a b

b
, 8

1
 0

0
0

 P
o

d
go

rica, C
rn

a G
o

ra     T
/F

: +
3

8
2

 2
0

 5
1

0
 0

4
0

; +
 3

8
2

 2
0

 5
1

0
 0

4
1

     E
-m

ail: h
ra@

t-co
m

.m
e        w

w
w

.h
ractio

n
.o

rg                     



2 
 

SADRŽAJ: 

 

1. UVODNE NAPOMENE…………………………………………………………………………… 4 

 

2. ISTORIJAT MEDIJSKE SAMOREGULACIJE U CRNOJ GORI………………………….. 6 

 

3. OBNAVLJANJE SAMOREGULACIJE ………………………………………………………. 7 

 

4. KAKVA SU I ŠTA RADE NOVOFORMIRANA SAMOREGULATORNA TIJELA……….. 9 

4.1. Oblik organizovanja i članstvo……………………………………………………………………… 9 

4.2. Organizaciona struktura…………………………………………………………………………….. 10 

4.3. Ciljevi………………………………………………………………………………………………….. 12 

4.4. Nadležnosti…………………………………………………………………………………………… 12 

4.5. Modeli samoregulacije………………………………………………………………………………. 14 

4.6. Javnost rada………………………………………………………………………………………… 16 

4.7. Način finansiranja…………………………………………………………………………………… 18 

 

5. REZULTATI RADA SAMOREGULATORNIH NOVINARSKIH TIJELA………………… 19 

5.1. Izvještaji novinarskih samoregulativnih tijela…………………………………………………… 19 

5.1.1. Učestalost izvještavanja……………………………………………………………………….. 19 

5.1.2. Broj evidentiranih primjera kršenja Kodeksa………………………………………………… 20 

 5.1.3. Utvrđivanje kršenja zakona…………………………………………………………………… 22 

5.1.4. Najčešća kršenja Kodeksa prema izvještajima samoregulatornih tijela………………….. 24 

5.1.5. Kršenja Kodeksa od strane elektronskih medija…………………………………………….. 25 

5.1.6. Kršenja Kodeksa od strane internet portal……………………………………………………. 25 

5.1.7 Razlikovanje govora mržnje i uvredljivog govora……………………………………………… 26 



3 
 

  

          

 6. UPOREDNI MONITORING I ANALIZA AKCIJE ZA LJUDSKA PRAVA…………………………………….. 28 

6.1. Načelo 1 Kodeksa: Selektivan odnos prema činjenicama, jednostranost  …………………. 28 

6.2. Načelo 2 Kodeksa: Kritički odnos prema moćnima………………………………………………… 33 

6.3. Načelo 3 Kodeksa: vijest i komentar zajedno ………………………………………………………. 33 

6.4. Načelo 4 Kodeksa: ispravka, demanti, izbjegavanje izvinjenja……………………………………. 34 

6.5. Načelo 5 Kodeksa: pitanje etničke i nacionalne pripadnosti……………………………………… 35 

6.6. Načelo 6 Kodeksa: neetično prikupljanje informacija…………………………………………….. 36 

6.7. Načelo 7 Kodeksa: zaštita izvora……………………………………………………………………. 37 

6.8. Načelo 8 Kodeksa: zaštita privatnosti……………………………………………………………… 37 

6.9. Načelo 9 Kodeksa: otkrivanje identiteta maloljetnika počinilaca ili žrtava krivičnih djela……. 39 

6.10. Načelo 10 Kodeksa: kršenje pretpostavke nevinosti……………………………………………………….. 39 

6.11. Načelo 11 Kodeksa: prihvatanje privilegija……………………………………………………… 44 

6.12. Načelo 12 Kodeksa: novinarska solidarnost i plagijat…………………………………………… 44 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 
 

1. UVODNE NAPOMENE 

Ovo je prvi izvještaj u okviru projekta ”Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela u Crnoj 

Gori”, koji od septembra 2012. realizuje Akcija za ljudska prava (Human Rights Action - HRA) iz 

Podgorice, uz podršku Ambasade Velike Britanije u Podgorici. Projekat će trajati dvije godine, a 

izvještaje ćemo objavljivati svakih pola godine. 

Cilj projekta je podrška medijima i novinarskim, odnosno medijskim samoregulatornim tijelima 

u Crnoj Gori da objektivno i ujednačeno primjenjuju Kodeks novinara Crne Gore i standarde 

ljudskih prava.  

Smatramo da samoregulacija medija može i treba da koristi zaštiti ljudskih prava i sprječavanju 

njihovog kršenja. Vjerujemo da, ako se vrši profesionalno i nepristrasno, samoregulacija u 

medijima može da spriječi sudske sporove i doprinese odgovornom informisanju javnosti.  

Nadamo se da posmatranjem primjene Kodeksa od strane i medija i samoregulatornih tijela, 

izvještavanjem o tome i podsticanjem razgovora na tu temu, možemo da djelujemo korisno, 

kao dio ”sistema medijske odgovornosti”, kako je to definisao stručnjak za novinarsku etiku, 

profesor Claude-Jean Bertrand.1 

Od septembra 2012, HRA objavljuje i elektronske biltene o praksi Evropskog suda za ljudska 

prava u odnosu na različite aspekte slobode izražavanja od značaja za novinare.2 Bilteni se 

dostavljaju redakcijama medija u Crnoj Gori i samoregulatornim tijelima. U pripremi za štampu 

je i priručnik za novinare o primjeni pravila etike i ljudskim pravima, koji je napisala novinarka 

Marijana Bojanić posle serije radionica koje je HRA organizovala na odabrane teme iz oblasti 

ljudskih prava i novinarske etike, u saradnji sa urednicima vodećih crnogorskih medija. 

Ovaj izvještaj, čiji je autor novinar Dragoljub Duško Vuković, zasnovan je na izvještajima koje su, 

u periodu od 1. septembra 2012. do 31. marta 2013, objavila novinarska samoregulatorna tijela 

u Crnoj Gori, kao i na monitoringu projektnog tima HRA.  

U posmatranom periodu, Medijski savjet za samoregulaciju objavio je pet izvještaja, a 

Samoregulatorni savjet za lokalnu štampu jedan. Savjet za štampu i Ombudsman Televizije 

Vijesti još uvijek nisu objavili izvještaje.  

                                                           
1
 Bertrand se smatra najpoznatijim međunarodnim stručnjakom za novinarsku etiku. On je definisao sisteme medijske 

odgovornosti (Media Accountability Systems), kao pravila i prakse koje uključuju ”svaki vid nevladine aktivnosti kojom se mediji 
i novinari podstiču da poštuju etička pravila profesije”. U ove sisteme spadaju etički kodeksi, savjeti za štampu i druga 
samoregulatorna tijela, istraživanja koje sprovode nevladine organizacije, revizije itd. Detaljnije, vidi 
http://www.rjionline.org/MAS-Claude-Jean-Bertrand; takođe vidi, ”Moć bez odgovornosti”, dr Sandra Bašić Hrvatin, tekst 
objavljen u časopisu Medijska kultura br. 02/2011, ”Samoregulacija”, Civilni forum Nikšić, 2011, str. 23-27. 
 
2
 Bilteni, koje priprema advokat Peter Noorlander iz Media Legal Defence Initiative iz Londona u saradnji sa HRA, dostupni su na 

internet stranici http://www.hraction.org/?page_id=459 

http://www.rjionline.org/MAS-Claude-Jean-Bertrand


5 
 

Monitoring HRA je bio usmjeren na dnevne štampane medije koji se izdaju u Crnoj Gori, 

nedjeljnik “Monitor”, portale ”Analitika”, ”Café del Montenegro”, ”IN4S” i ”Vijesti online”. 

Iako su saradnici/ce HRA nastojali da pažljivo prate sadržaj navedenih medija, vjerovatno nije 

evidentiran baš svaki slučaj neetične novinarske prakse. Namjera je bila da načelno, na osnovu 

sopstvenog monitoringa, provjerimo da li novinarska samoregulatorna tijela uspijevaju da 

potpuno i odgovarajuće reaguju na postupanja medija koja predstavljaju kršenja Kodeksa 

novinara Crne Gore, u okviru njihovih nadležnosti.  

Na osnovu analize samoregulatorne prakse, u izvještaju su istaknute i preporuke. 

Ovaj prvi izvještaj sadrži i kratak istorijat razvoja samoregulatorne prakse u crnogorskoj 

medijskoj zajednici u posljednjoj deceniji.  

Zahvaljujemo Marijani Buljan na korisnim sugestijama koje su doprinijele poboljšanju izvještaja.  

Očekujemo i Vaš komentar. 

 

Tea Gorjanc Prelević,  

izvršna direktorica NVO Akcija za ljudska prava 



6 
 

 

2. ISTORIJAT MEDIJSKE SAMOREGULACIJE U CRNOJ GORI 

 

Obnavljanje razgovora unutar profesije o novinarskoj etici i samoregulaciji u Crnoj Gori počelo 

je 2001, početkom rada Instituta za medije Crne Gore (IMCG), krovne medijske organizacije 

koju su osnovale tada relevantne novinarske i medijske organizacije u Crnoj Gori, te svi 

relevantni javni i komercijalni mediji na nacionalnom i lokalnom nivou3.  

Jedan od prvih projekata IMCG bila je izrada novinarskog etičkog kodeksa. Poslije nekoliko 

mjeseci rada predstavnika različitih novinarskih udruženja u radnoj grupi i pomoći eksperata iz 

inostranstva, 21. maja 2002. svečano je potpisan Kodeks novinara Crne Gore (u nastavku 

”Kodeks”). 

U izradi Kodeksa učestovali su i potpisali ga predstavnici Udruženja novinara Crne Gore, 

Udruženja profesionalnih novinara Crne Gore, Asocijacije mladih novinara Crne Gore, 

Nezavisnog sindikata novinara Crne Gore, Asocijacije nezavisnih štampanih medija Crne Gore 

(MONT PRESS) i Udruženja nezavisnih elektronskih medija Crne Gore (UNEM)4. 

Kodeks, koji sadrži 12 osnovnih načela i više odgovarajućih smjernica u kojima su ta načela 

objašnjena i precizirana, i danas je na snazi. Iako je na kraju Kodeksa napomenuto da smjernice 

nijesu konačne, već da se mogu dorađivati u skladu sa etičkim dilemama koje bude donosila 

praksa, u međuvremenu se to nije desilo. Postojao je jedan pokušaj u tom smislu, koji je 

osujetio prestanak rada Novinarskog samoregulatornog tijela (NST).  

Pod okriljem IMCG i uz inostranu ekspertsku pomoć, skoro godinu dana nakon usvajanja 

Kodeksa, nastavljen je projekat zaokruživanja procesa samoregulacije osnivanjem prelazne 

forme samoregulatornog tijela. Nakon prelaznog rješenja koje je potrajalo izvjesno vrijeme, 

ustanovljeno je NST, koje je bilo registrovano kao nevladina organizacija. Savjet NST za 

monitoring i žalbe činili su predstavnici novinarskih udruženja, potpisnika Kodeksa i osnivača 

samoregulatornog tijela, dnevnika “Vijesti” i “Pobjeda”, Atlas TV i nedjeljnika “Monitor”. 

NST je objavilo ukupno 17 izvještaja o poštovanju Kodeksa. Prvi izvještaj je objavljen u martu 

2006, a posljednji u januaru 2010. Ovo samoregulatorno tijelo prestalo je da radi u martu 2010. 

                                                           
3
 Među osnivačima Instituta za medije su bili: Udruženje profesionalnih novinara Crne Gore, Asocijacija mladih novinara Crne 

Gore, Nezavisni sindikat novinara Crne Gore, Asocijacija nezavisnih štampanih medija Crne Gore (MONT PRESS), Udruženje 
nezavisnih elektronskih medija Crne Gore (UNEM), dnevnici “Vijesti”, “Dan” i “Pobjeda”, RT Crne Gore, Radio Antena M, RTV 
Elmag, NTV Montena, MINA – MNNews, nedjeljnik “Monitor”, petnaestodnevnik “Polja”, portal PCNEN, itd.  
 
4
 “Potpisnici su usvajanje zajedničkog Kodeksa ocijenili kao ‘istorijski’ čin u otvaranju procesa samoregulacije novinarske 

profesije, kao i doprinosom harmonizaciji crnogorskog društva”(Iz Saopštenja za javnost IMCG). 
 



7 
 

nakon istupanja predstavnika dnevnog lista “Vijesti” i nedjeljnika “Monitor” iz njegovog 

Savjeta5. Neposredan povod bilo je neslaganje u pogledu načina odlučivanja i tumačenja 

odredbe tačke 2 Kodeksa, kojom je propisano da novinar radi u duhu ideje da bude kritični 

posmatrač onih koji su moćni u društvu.6  

Savjet NST je do prestanka rada imao ukupno osam članova, iako je Statutom bilo predviđeno 

da to tijelo ima od 9 do 11 članova. Statutom nije propisano šta se dešava u slučaju da neko od 

predstavnika medija istupi iz Savjeta, niti pod kojim okolnostima NST prestaje sa radom. 

Iako je prestalo sa radom, NST formalno nije prestalo da postoji i njegov internet sajt je 

povremeno ažuriran. U vrijeme završetka rada na ovom izvještaju, u toku je bio proces 

registracije NST u skladu sa novim Zakonom o nevladinim organizacijama.7  

 

3. OBNAVLJANJE SAMOREGULACIJE  

Obnavljanje samoregulatorne prakse na novim osnovama u Crnoj Gori podsticala je Misija 

OEBS-a u Crnoj Gori, odnosno njeno medijsko odjeljenje, kao i Delegacija Evropske unije u Crnoj 

Gori8 i predsjednik Crne Gore Filip Vujanović. 

                                                           
5
 Članovi Savjeta NST u momentu prestanka rada ovog samoregulatornog tijela bili su: Mirsad Rastoder (Udruženje 

profesionalnih novinara CG), Vesna Pejović (Nezavisni sindikat novinara Crne Gore), Rajko Šebek (Udruženje nezavisnih 

elektronskih medija CG), Jovan Plamenac (Udruženje novinara CG), Neđeljko Rudović (dnevni list “Vijesti”), Savić Jovanović 

(dnevni list “Pobjeda”), Milka Tadić Mijović (nedjeljnik “Monitor”) i Vuk Perović (ATLAS TV). Članovi Upravnog odbora 

Novinarskog samoregulatornog tijela u momentu sukoba i prestanka rada bili su: Ranko Vujović (Udruženje nezavisnih 

elektronskih medija CG), Jovanka Kovačević – Đuranović (Udruženje profesionalnih novinara CG), Senko Čabarkapa (Udruženje 

novinara CG), Jelica Pantović (TVCG) i Boris Darmanović (Asocijacija mladih novinara CG). Izvor: http://www.nstcg.org  

6
 Konkretno, došlo je do neslaganja oko toga da li je prekršen Kodeks u intervjuu koji je objavila televizija “In” sa srpskim 

biznismenom Stankom Subotićem Canetom, koji važi za kontroverznu osobu, blisku premijeru Crne Gore, a za kojim je u to 

vrijeme Republika Srbija raspisala međunarodnu potjernicu. Članovi Savjeta NST iz “Monitora” i “Vijesti” smatrali su da je 

načinom na koji je novinar Rajko Šebek, inače i sam član Savjeta NST, postavljao pitanja sagovorniku prekršio načelo 2 Kodeksa, 

u kome se, u drugom stavu, navodi: “novinar radi u duhu ideje da bude kritički posmatrač onih koji su moćni u društvu, politici i 

ekonomiji”. U izjavi za Radio Slobodna Evropa, član Savjeta NST iz “Vijesti” Neđeljko Rudović je rekao: "Na kraju je došlo do toga 

da je gospodin Subotić ispričao samo onu priču koja je njemu odgovarala. Gospodin Subotić nije bio suočen sa pitanjima koja bi 

mogla po njega biti neprijatna i iz kojih bi se moglo vidjeti ili naslutiti da nije baš tako kako je on htio da prenese crnogorskoj 

javnosti. Na žalost, kolega koji je radio taj intervju takođe je član NST-a i po meni nije ispunio svoj zadatak. I prosto bila je 

neodbranjiva teza da nije novinarski Kodeks prekršen stavom 2 koji kaže da novinar mora da ima kritičku distancu prema onima 

koji su moćni u društvu." Autor intervjua i član Savjeta NST Rajko Šebek je, takođe za Radio Slobodna Evropa, iznio svoj stav u 

vezi sa optužbom kolega da je prekršio Kodeks: “Nije bilo sporno da se raspravlja o intervjuu i njegovoj sadržini, ali su te kolege 

smatrale da je Kodeks prekršen jer sam postavio malo pitanja i da pitanja nijesu bila dobra. Smatram da to ni po jednom članu 

Kodeksa nije definisano, jer bi u toj situaciji mogli da analiziramo svaki intervju u Crnoj Gori i svijetu i onda bi rekli da je kodeks 

prekršen jer nije postavljeno to i to pitanje." 

(http://www.slobodnaevropa.org/content/stanko_subotic_intervju_tv_in_novinarsko_samoregulatorno_tijelo/1993722.html 

7
 Proces preregistracije NST inicirao je, prema informacijama HRA, posljednji predsjednik Savjeta NST Mirsad Rastoder. 

 

http://www.nstcg.org/
http://www.slobodnaevropa.org/content/stanko_subotic_intervju_tv_in_novinarsko_samoregulatorno_tijelo/1993722.html


8 
 

Predsjednik Vujanović je pozvao predstavnike relevantnih medija, novinarskih i medijskih 

udruženja na sastanak održan 30. maja 2012, koji je bio posvećen ovom pitanju.9 Sastanak 

kome je prisustvovao veliki broj uticajnih ljudi iz medija nije doveo do rezultata u vidu 

konsenzusa za uspostavljanje jednog samoregulatornog tijela nadležnog za sve medije u Crnoj 

Gori. Napori sa strane nijesu doveli do obnavljanja novinarske samoregulacije na nivou cijele 

medijske industrije, odnosno medijske zajednice. Umjesto obnove jedinstvenog 

samoregulatornog tijela, tokom 2012. i početkom 2013. osnovano je više novih 

samoregulatornih tijela u Crnoj Gori. 

 Početkom marta 2012. predstavnici 18 štampanih, elektronskih i internet medija 

osnovali su Medijski savjet za samoregulaciju (MSS)10.  
 

 Mjesec dana poslije osnivanja MSS, formiran je Samoregulatorni savjet za lokalnu 

štampu (SSLŠ), kojem je pristupilo 11 štampanih medija, od kojih većina izlazi 

povremeno11. 
 

 Krajem maja 2012, dva privatna dnevna lista “Vijesti” i “Dan”, i nedjeljnik “Monitor”, 

osnovali su Savjet za štampu (SŠ)12, koji je uveden u registar nevladinih organizacija 6. 

avgusta 2012.13 
 

 Televizija “Vijesti” je formirala inokosno samoregulatorno tijelo – ombudsman, o čijem 

je uspostavljanju javnost obaviještena 25. januara 2013.14 Izvršni direktor Televizije 

Vijesti Slavoljub Šćekić je za prvog ombudsmana imenovao afirmisanu novinarku i 

urednicu toga medija Aidu Ramusović. Prethodno je i dopunom Statuta TV Vijesti 

ustanovljen ovaj vid samoregulacije. 

                                                                                                                                                                                           
8
 Detaljnije vidjeti u saopštenju Delegacije Evropske unije na: http://www.delmne.ec.europa.eu/code/navigate.php?Id=1808.  

 
9
 Vujanović je apelovao “na sve, koji su na direktan ili indirektan način uključeni u kreiranje i razvoj crnogorskog modela 

samoregulacije”, da “intenziviraju, uspostave međusobnu saradnju i komunikaciju i pokažu punu posvećenost ovom procesu” 
(http://www.predsjednik.me/?akcija=vijest&id=3699).   
   
10

 MSS su osnovali: Radio-televizija Crne Gore, lokalni javni servis Radio Tivat, komercijalne televizijske i radio stanice “In”, 

“Atlas”, MBC, “Elmag”, “Montena”, “Bojin”, “Teuta”
10

, Radio Antena M, Radio Montena, Skala Radio, Radio Dux, Radio Jadran, 

dnevnik “Pobjeda” u većinskom vlasništvu države, privatni dnevnik “Dnevne novine” i privatni internet portali “Café del 

Montenegro” i “Analitika”. (Odluka o osnivanju, usvojena na osnivačkoj skupštini 7. marta 2012. godine u Podgorici.) 

11
 SSLŠ su osnovali štampani mediji: “Komuna”, “Pljevaljske novine”, “Mojkovačke novine”, “Mozaik”, “Tokovi”, “Glas Berana”, 

“Cetinjske novine”, “Danilovgradske novine”, “Novske novine”, “Alav” i “Medijska kultura”.  

12
 Statut NVO Savjet za štampu, član 2. 

 
13

 Izvor: Rješenje Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore od 6.8.2012. 
 
14

 Izvor: http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-dobija-ombudsmana-clanak-110681 
 

http://www.delmne.ec.europa.eu/code/navigate.php?Id=1808
http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-dobija-ombudsmana-clanak-110681


9 
 

U nacionalnom javnom servisu Radio-televizija Crne Gore (RTCG) postoji Komisija Savjeta RTCG 

za razmatranje predstavki i prigovora slušalaca i gledalaca, čiji je glavni zadatak da prati 

poštovanje programskih principa te medijske organizacije15. Postojanje ovakve komisije u RTCG 

je obaveza koja proizilazi iz člana 15 Zakona o javnim radio-difuznim servisima “Radio Crne 

Gore” i “Televizija Crne Gore” iz 2008, odnosno 2012. Ovakve komisije postoje i u lokalnim 

javnim radio-difuznim servisima (npr. Radio Bijelo Polje, RT Nikšić), ali one ne spadaju u vrstu 

samoregulatornih tijela koja se prvenstveno bave pitanjima novinarske etike i koja su 

dobrovoljno osnovana, pa prema tome nijesu bila u fokusu ovog izvještaja.16 

Zaključak: U Crnoj Gori trenutno postoji pet medijskih samoregulatornih tijela za nadzor nad primjenom 

Kodeksa novinara Crne Gore, od kojih su tri aktivna. Aktivni su Medijski savjet sa samoregulaciju, 

Samoregulatorni savjet za lokalnu štampu i Ombudsman TV Vijesti, dok su neaktivni Novinarsko 

samoregulatorno tijelo i Savjet za štampu. 

 

Preporuka: 

- Treba težiti ponovnom uspostavljanju jedinstvenog samoregulatornog tijela za Crnu 

Goru, koje bi okupilo sve medije zainteresovane za samoregulaciju. Ovo ne isključuje 

uspostavljanje samoregulacije i na nivou pojedinačnih medija, tj. redakcija. 

 

6. KAKVA SU I ŠTA RADE NOVOFORMIRANA SAMOREGULATORNA TIJELA 

 

4.1. Oblik organizovanja i članstvo 

Medijski savjet za samoregulaciju (MSS), Samoregulatorni savjet za lokalnu štampu (SSLŠ) i 

Savjet za štampu (SŠ) osnovani su i registrovani u Ministarstvu unutrašnjih poslova Crne Gore 

kao nevladina udruženja, tj. nevladine organizacije (NVO).  

Ombudsmana Televizije Vijesti bira izvršni direktor na period od najmanje dvije godine iz redova 

novinara i novinarki. 

Članstvo u MSS je dobrovoljno i član ove nevladine organizacije može postati svako pravno lice 

iz oblasti medijske djelatnosti u Crnoj Gori koje prihvati njen Statut i programske ciljeve.  

Precizirano je, međutim, da princip dobrovoljnosti važi samo za medije koji ispunjavaju 

određene uslove.  

                                                           
15

 Statut Radio-televizije Crne Gore, član 33 
 
16

 Primjera radi, vidjeti zapisnike o radu Komisije za razmatranje predstavki i prigovora RTCG, dostupne na: 
http://rtcg.me/rtcg/biltena-casopis.html 



10 
 

Za radio i televizijske stanice uslov je da su registrovane najkraće šest mjeseci i da svojim 

signalom pokrivaju najmanje 10% teritorije Crne Gore. Osim toga, one moraju da imaju 

najmanje 5% sopstvene produkcije unutar dnevnog informativnog programa.  

Kada je riječ o štampanim medijima, uslovi za članstvo u MSS su da izlaze najkraće šest mjeseci 

na dnevnoj ili nedjeljnoj osnovi i da im je minimalni tiraž 3.000 primjeraka.  

U slučaju internet medija, uslovi za članstvo u MSS su sljedeći: da su registrovani u Crnoj Gori, 

da postoje redovno najkraće godinu dana, da najmanje 5% njihovog sadržaja bude iz sopstvene 

produkcije i da broj jedinstvenih posjeta na dnevnoj osnovi bude najmanje 5.000.17 

Iako je SSLŠ organizovan kao samoregulatorno tijelo lokalne štampe, u Statutu ove nevladine 

organizacije navedeno je da njen član može biti “svako pravno lice iz oblasti medijske 

djelatnosti u Crnoj Gori koje prihvata Statut i programske ciljeve Savjeta”, kao i da članovi 

“mogu biti štampani mediji koji ispunjavaju opšte poznate uslove o registraciji”.18 

Statutom SŠ ostavljena je mogućnost da se osnivačima (dnevni listovi “Vijesti” i “Dan”, i 

nedjeljnik “Monitor”) pridruži još neki medij i stekne status osnivača, pod uslovom da “pređe 

15% udjela na tržištu ili 15% povjerenja čitalaca, u skladu sa referentnim istraživanjima javnog 

mnjenja”. Precizirano je, međutim, da osnivači i članovi udruženja ne mogu biti članovi drugih 

sličnih organizacija na teritoriji Crne Gore, kao i da, u suprotnom, automatski gube status u SŠ.19 

Zaključak: 

Za razliku od Novinarskog samoregulatornog tijela, čiji su osnivači, osim medija, bila novinarska 

i medijska udruženja, nova novinarska samoregulatorna tijela u Crnoj Gori osnovali su samo 

mediji.  

4.2. Organizaciona struktura 

Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) ima skupštinu, upravni odbor, izvršnog 

sekretara/direktora20 i monitoring tim. Skupštinu MSS čine svi članovi udruženja sa jednakim 

pravom glasa i predviđeno je da se ona redovno sastaje jednom godišnje. Upravni odbor se bira 

na četiri godine, ima sedam članova (uključujući i predsjednika skupštine), i rukovodi 

udruženjem između dvije redovne Skupštine. Monitoring tim čine izvršni sekretar i, kako je 

                                                           
17

 Statut Medijskog savjeta za samoregulaciju, član 9. 
 
18

 Statut Samoregulatornog savjeta za lokalnu štampu, član 10. 
 
19

 Statut  Savjeta za štampu, član 10. 
  
20

 U Statutu MSS se ova dužnost negdje naziva izvršni sekretar, a negdje izvršni direktor. 
 



11 
 

navedeno, “tri medijska eksperta”. Ovaj tim je zadužen da prati poštovanje Kodeksa i da o tome 

izrađuje izvještaje (detaljnije u nastavku, u poglavlju 4.5). 

Unutrašnja organizaciona struktura Samoregulatornog savjeta za lokalnu štampu (SSLŠ) je 

istovjetna onoj koju ima MSS. SSLŠ takođe ima skupštinu, upravni odbor i monitoring tim, s tim 

što se monitoring tim naziva Sud časti i što je njegov sastav drugačiji - čine ga predsjednik toga 

udruženja i “četiri predstavnika iz reda medijskih eksperata, istaknutih kulturnih i javnih 

radnika, univerzitetskih profesora, medijskih analitičara i poznatih novinarskih imena koje bira 

Upravni odbor na period od četiri godine”21. Nadležnosti organa su Statutom SSLŠ definisane 

uglavnom kao i kod MSS. 

I Savjet za štampu (SŠ) ima skupštinu, “kao najviši organ upravljanja udruženjem”, upravni 

odbor (čiji je predsjednik ovlašćen za zastupanje), komisiju za žalbe i sekretara.22 Skupštinu čine 

svi osnivači udruženja i ona se redovno saziva jednom godišnje. U upravni odbor svaki osnivač i 

član udruženja ima pravo da delegira po dva člana, pri čemu jednoga delegira vlasnik medija ili 

uprava, a drugoga redakcija medija ili novinari. Komisija za žalbe udruženja ima neparan broj 

članova (od 3 do 7). Upravni odbor bira Komisiju za žalbe direktnim pozivom ili na osnovu 

javnog konkursa. Prema Statutu SŠ, članovi Komisije za žalbe ne mogu biti vlasnici, članovi 

uprave i redakcija osnivača i članova udruženja. Sekretar SŠ je osoba koja je profesionalno 

angažovana.  

Zaključak: 

Iako bi za pitanja samoregulacije suštinski trebalo najviše da budu zainteresovani novinari 

unutar redakcija, od kolektivnih samoregulatornih novinarskih tijela, jedino Savjet za štampu 

(SŠ) predviđa obavezno učešće i novinara, tj. predstavnika redakcija u svojoj upravljačkoj 

strukturi, pored predstavnika osnivača ili uprave medija. 

Jedino je Statutom SŠ izričito obezbijeđeno da članovi organa za postupanje po predstavkama i 

nadzor nad poštovanjem Kodeksa budu nezavisne osobe, koje nijesu vlasnici, članovi uprave ili 

redakcija osnivača ili članova Savjeta, što prema stavu stručnjaka za pitanja medijske 

samoregulacije, doprinosi povjerenju javnosti u samoregulatorno tijelo.23  

                                                           
 
22

 Statut SŠ, član 13 
 
23

 “U istinski nezavisnom sistemu, oni koji ih vode ne bi trebalo da imaju bilo kakav interes za ishod regulacije. Ako javnost nema 
povjerenja da neka medijska regulacija zastupa njene interese, a ne nečije druge, onda takav sistem regulacije na duge staze ne 
može da funkcioniše” (Philip Harding, consultant, bivši urednik i novinar BBC World service, na radionici za novinare koju je 
organizovala Akcija za ljudska prava u decembru 2012.) 
 



12 
 

Prema Statutu Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS) u Monitoring timu treba da budu tri 

medijska eksperta, a u praksi to tijelo čine dva profesionalna novinara iz medija koji su članovi 

MSS i izvršni sekretar/direktor MSS.  

Samoregulatorni savjet za lokalnu štampu (SSLŠ) je Statutom predvidio da njegov Sud časti čine 

predstavnici iz reda medijskih eksperata, istaknutih kulturnih i javnih radnika, univerzitetskih 

profesora, medijskih analitičara i poznatih novinarskih imena. Ovo je samo djelimično ispunjeno, 

jer su u Sudu časti od navedenih zastupljeni samo ugledni lokalni novinari. 

 

4.3. Ciljevi 

Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) i Samoregulatorni savjet za lokalnu štampu (SSLŠ) su na 

istovjetan način definisali ciljeve zbog kojih su osnovani. U njihovim statutima je zapisano da im 

je cilj da unapređuju i razvijaju medijsku samoregulaciju u Crnoj Gori, implementiraju Kodeks u 

cilju zaštite građana od neetičnog izvještavanja u medijima, te podižu svijest o značaju istinitog i 

pravovremenog izvještavanja. 

Savjet za štampu (SŠ) je svoje ciljeve definisao preciznije. U Statutu ovog udruženja kao prvi cilj 

navedeno je praćenje poštovanja Kodeksa i rješavanje predstavki pojedinaca i institucija, a 

potom medijacija između oštećenih, sa jedne, i redakcija štampanih medija, sa druge strane. 

Kao treći cilj je navedena edukacija za postupanje u skladu sa etičkim standardima i jačanje 

ugleda medija24. 

U odluci Televizije Vijesti o uspostavljanju Ombudsmana nijesu precizirani ciljevi koji se žele 

postići, ali opis polja njegovog djelovanja upućuje na to da je cilj unaprjeđenje etičkih i 

profesionalnih standarda u ovom mediju.25 

4.4. Nadležnosti 

Iako je Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) udruženje samo dijela medijske industrije, ovo 

samoregulatorno tijelo je svoju nadležnost proširilo i na one medije u Crnoj Gori koji nijesu 

njegovi članovi26. Ovako definisana nadležnost neminovno prevazilazi okvire pojma 

                                                           
24

 Statut SŠ, član 12 
 
25

 “Ombusman se bavi uspostavljanjem i korišćenjem Internog kodeksa medijske kuće. Interni kodeks se usklađuje sa Kodeksom 
novinara ali i dopunjava internim pravilima Televizije Vijesti. Ombudsman se bavi uspostavljanjem i korišćenjem Stilskog i 
produkcionog priručnika koji sadrži praktična pravila. Posao Ombudsmana je da se pobrine da se Stilski i produkcioni priručnik 
poštuje, da kontroliše njegovu ažurnost i dalji razvoj”(Odluka o osnivanju Ombusmana u TV Vijesti). 
 
26

 Statut MSS, član 21 “...Monitoring tim odlučuje po žalbama podnijetim protiv bilo koje medijske organizacije u Crnoj Gori 
kada su u pitanju povrede Kodeksa novinara Crne Gore i o tome obavještava javnost. Monitoring tim posreduje u sporovima 
između medijskih organizacija ili novinara sa fizičkim i pravnim licima u slučaju kada su se medijske organizacije ili novinari 



13 
 

samoregulacija, i kao takva nije uobičajena27. Pritom, MSS u praksi iz redovnog monitoringa 

izostavlja dio manjih medija koji su njegovi članovi, što je posebno zbunjujuće. Naime, već u 

prvom izvještaju MSS, napomenuto je da je Monitoring tim pratio isključivo rad “najvećih 

medija”28 (elektronske medije sa nacionalnom pokrivenošću, štampane medije sa tiražem većim 

od 3.000 primjeraka i portale sa više od 5.000 posjeta dnevno), što znači da nije pratio rad 

velikog broja medija koji su njegovi članovi, a koji ne spadaju u ovu kategoriju. 

U Samoregulatornom savjetu za lokalnu štampu (SSLŠ) kažu da ovo samoregulatorno tijelo prati 

rad samo ”lokalne štampe i njihovih relevantnih web portala”,29 iako u Statutu nije precizirano 

da li se to samo odnosi na lokalne štampane medije koji su članovi SSLŠ ili i na one koji to 

nijesu.30 

Na osnovu Statuta Savjeta za štampu (SŠ) takođe nije jasno da li će se Komisija za žalbe ovoga 

udruženja baviti samo žalbama koje se odnose na štampane medije koji su članovi SŠ ili i na 

druge štampane medije31. 

Dileme jedino nema u slučaju Ombudsmana Televizije Vijesti, koji će se, prema odluci o 

osnivanju, baviti isključivo pitanjima etičnosti sadržaja ovoga elektronskog medija i 

posredovanjem između njega i publike, odnosno javnosti.32 

                                                                                                                                                                                           
ogriješili o temeljne principe novinarske etike kako ti sporovi ne bi završili na sudu...“. 
 
27

 “Samoregulacija može postojati na nivou cjelokupne medijske industrije ili u okviru pojedinačnih medijskih kuća” (Vodič za 
samoregulaciju medija, OSCE, Beč 2008). “Samoregulacija može postojati na nivou cjelokupne medijske industrije ili u okviru 
pojedinačnih medijskih kuća” (Vodič za samoregulaciju medija, OSCE, Beč 2008, str. 10).  U istom priručniku se, kao odgovor na 
pitanje Šta je neophodno za funkcionisanje medijskog savjeta? navodi sljedeće: “Mora obuhvatati predstavnike svih interesnih 
strana – novinare, urednike, vlasnike medija i predstavnike javnosti. Svi moraju biti prihvaćeni od strane javnosti i posvećeni 
gradnji povjerenja u koncept samoregulacije“. (Vodič za samoregulaciju medija, OSCE, Beč 2008, str. 45). U članku “Zatvoreni 
model samoregulacije otvorene novinarske profesije“, dr Đorđe Obradović navodi: “Osnovna karakteristika vijeća za medije jest 
dobrovoljnost članstva i dragovoljno pristajanje na pravorijek koji ono ima. Kazne koje se izriču nisu bezazlene i mogu ozbiljno 
naštetiti medijskim kućama, ali one prihvaćaju samoregulatorno tijelo jer je to bolje rješenje negoli se natezati po sudovima“ 
(časopis “Medijska kultura“, Samoregulacija, 02/2011, str. 48).  
 
28

 “Monitoring tim Medijskog savjeta pratio je isključivo rad najvećih medija: 
a) elektronske medije sa nacionalnom pokrivenošću; 
b) štampane medije sa tiražom većim od tri hiljade primjeraka (praćen je rad četiri dnevne novine); 
c) portale sa više od pet hiljada posjeta dnevno.” (Izvještaj o radu crnogorskih medija za period 1. april  – 15. maj 2012.) 
 
29

 Predsjednik Upravnog odbora SSLŠ Amer Ramusović je u razgovoru sa autorom ovoga izvještaja rekao da se rad ovog 
samoregulatornog tijela tiče samo medija koji su njegovi članovi, iako to nije precizirano u Statutu. 
 
30

 Statut SSLŠ, čl. 22 “…Monitoring tim odlučuje po žalbama podnijetim protiv bilo kojeg lokalnog štampanog medija u Crnoj 
Gori kada su u pitanju povrede Kodeksa novinara Crne Gore i o tome obavještava javnost. Monitoring tim posreduje u 
sporovima između medijskih organizacija ili novinara sa fizičkim i pravnim licima  u slučaju kada su se medijske organizacije ili 
novinari ogriješili o temeljne principe novinarske etike kako ti sporovi ne bi završili na susu...“. 
 
31

 Statut SŠ, čl. 37: “…Komisija za žalbe prima prigovore čitalaca na neprofesionalne, netačne i neetičke sadržaje objavljene u 

štampanim medijima kojima su prekršene odredbe Kodeksa novinara Crne Gore”. 



14 
 

Zaključak:   

Iako MSS nije jedino medijsko samoregulatorno tijelo, niti je prihvaćeno od cijele medijske 

industrije u Crnoj Gori, ono postupa kao ekskluzivni arbitar za pitanja profesionalne etike u 

medijima koji nijesu njegovi članovi, ali ne i u svim medijima koji su ga osnovali, suprotno 

principu samoregulacije.   

 

Preporuke: 

- MSS bi trebalo isključivo da se bavi radom medija koji su ga osnovali, u skladu s 

principom samoregulacije. S druge strane, SŠ bi trebalo da počne da radi.  

- Sva samoregulatorna novinarska tijela treba da u svojim osnivačkim aktima preciziraju 

nadležnosti.  

- Samoregulatorna novinarska tijela bi trebalo da svojim sastavom (posebno organa koji 

odlučuju o žalbama ili vrše monitoring) pokažu da su snažna i nezavisna od vlasnika i od 

urednika medija, jer samo tako mogu steći povjerenje javnosti, čije interese treba da 

zastupaju.  

 

4.5. Modeli samoregulacije 

Monitoring tim Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS), koji prema Statutu udruženja čine 

izvršni sekretar i “tri medijska eksperta”33 koje bira Upravni odbor na period od četiri godine, 

zadužen je da “prati i evidentira” kršenja Kodeksa u velikom broju medija34, odgovara na 

“predstavke i žalbe” i priprema izvještaje, koje predočava javnosti najmanje jednom u 60 dana. 

Monitoring tim je, prema odredbama Statuta, dužan da prilikom pripremanja izvještaja “zatraži 

mišljenje medija koji je predstavkom gledalaca/čitalaca/slušalaca ili na osnovu praćenja 

Monitoring tima označen da je kršio Kodeks novinara Crne Gore”. 

                                                                                                                                                                                           
32

  “Ombudsman komunicira direktno sa publikom Televizije Vijesti. Publika je glavni izvor informacija i legitimnosti 
Ombudsmana. Komunikacija se obavlja kroz direktnu prepisku, odnosno putem pošte, i mejla i faksa. Ombudsman sakuplja 
kritike i sugestije medijskih korisnika kao i objašnjenja urednika, menadžmenta ili administracije i pokušava da pomiri te dvije 
strane. Pored toga što djeluje kao posrednik, Ombudsman razmišlja i o načinu funkcionisanja medija”. Izvor: 
http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-dobija-ombudsmana-clanak-110681 
 
33

 Monitoring tim MSS su do kraja marta 2013. činila samo tri člana: Ranko Vujović, Gordana Borović i Miodrag Bubreško. 
Vujović je izvršni sekretar/direktor MSS, a istovremeno i predsjednik Savjeta regulatorne Agencije za elektronske medije. 
Borović je novinarka portala “Analitika”, a Bubreško novinar radija “Antena M”. Oba medija su članice MSS. 
 
34

 Statutu MSS, čl. 21: “...U izvještaju Monitoring tima obuhvaćen je rad elektronskih medija, dnevnih i sedmičnih printanih 
medija i relevantnih web portala...“. 
 

http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-dobija-ombudsmana-clanak-110681


15 
 

Statutom MSS nije precizirano šta se dešava nakon što Monitoring tim dobije mišljenje medija 

koji je označen kao kršitelj Kodeksa, a još uvijek ne postoji odgovarajući akt kojim je ta 

procedura propisana35. U dosadašnjoj praksi, Monitoring tim nije poštovao ovaj dio procedure 

predviđene Statutom, jer nije nijednom tražio mišljenje od dnevnih listova “Vijesti” i “Dan”, koji 

su u njegovim izvještajima najčešće navođeni kao kršitelji Kodeksa36.   

Sud časti (Monitoring tim) Samoregulatornog savjeta za lokalnu štampu (SSLŠ) čine predsjednik 

toga udruženja i “četiri predstavnika iz reda medijskih eksperata, istaknutih kulturnih i javnih 

radnika, univerzitetskih profesora, medijskih analitičara i poznatih novinarskih imena koje bira 

Upravni odbor na period od četiri godine”37. Obaveze Suda časti su definisane na isti način kao i 

one Monitoring tima kod MSS, s tim što u Statutu ovog Savjeta nije određeno precizno kada 

pripremljeni izvještaji treba da budu objavljeni.38 Kao i u slučaju MSS, nije precizirana procedura 

rješavanja po prestavkama i žalbama. 

Statutom Savjeta za štampu (SŠ) je predviđeno postojanje Komisije za žalbe, koja ima neparan 

broj članova i treba da bude sastavljena od uglednih novinara, predstavnika civilnog sektora, 

pravosuđa, strukovnih i obrazovnih organizacija. Ova komisija treba da prima prigovore čitalaca 

na neprofesionalne, netačne i neetične sadržaje objavljene u štampanim medijima kojima su 

prekršene odredbe Kodeksa i odlučuje po prigovorima u roku od 30 dana. 

Komisija za žalbe SŠ nije još konstituisana, a nije donijet ni pravilnik o njenom radu, čije je 

postojanje predviđeno Statutom.  

Ombudsman Televizije Vijesti će, kako je najavljeno, prikupljati kritike i sugestije medijskih 

korisnika, kao i objašnjenja urednika, menadžmenta ili administracije i pokušavati da pomiri te 

dvije strane, ali i djelovati preventivno, kako do grešaka ne bi dolazilo.  

U opisu onoga što će Ombudsman TV Vijesti raditi navedeno je da on/ona može da: proslijedi 

prepisku i zatraži od autora priloga/novinara/urednika da odgovori na pritužbe, što bi bila 

minimalna “kazna”; zahtijeva da se ispravi greška (normalna “kazna”); objavi isječak iz prepiske 
                                                           
35

 MSS je na svome veb sajtu najavio da je u toku izrada posebnog pravilnika kojim će biti detaljnije definisan način podnošenja 
žalbi i postupanje nadležnog tima po prijemu žalbe. 
 
36

 Na pitanje HRA: “Da li Vam je, i ako jeste koliko puta ukupno, Medijski savjet za samoregulaciju zatražio mišljenje u vezi sa 
predstavkom koju je Savjet primio od čitalaca a odnosi se na sadržaj koji ste objavili, ili u drugim slučajevima kada je Savjet 
procijenio da ste kršili Kodeks novinara Crne Gore?“, glavni i odgovorni urednih dnevnika “Vijesti“ Mihailo Jovović i zamjenik 
glavnog i odgovornog urednika dnevnog lista “Dan“ Nikola Marković su odgovorili da im takvo mišljenje nikada nije zatraženo.  
 
37

 Predsjednik Suda časti SSLŠ je Amer Ramusović, glavni urednik lista “Komuna” (član SSLŠ) i predsjednik SSLŠ, dok su članovi 
Suda časti nekada ugledni lokalni novinari Boro Jovanović, Milorad Joknić i Dino Tuzović, koji su sada u penziji, kao i profesor 
književnosti dr Draško Došljak. 
 
38

 Statut SSLŠ, član 22: “... Monitoring tim prati, evidentira i na redovnim konferencijama za novinare objavljuje izvještaj o 
kršenjima Kodeksa novinara Crne Gore, računajući i odgovore na prestavke i žalbe čitalaca dostavljene Monitoring timu...“. 
 



16 
 

koja sadrži kritiku kao pismo gledaoca (stroga “kazna”); izloži grešku i izvinjenje u programu 

gdje je greška napravljena, što bi bila vrlo stroga “kazna”39. 

 

Preporuke:  

- Samoregulatorna tijela treba da imaju pravilnike kojima se precizno reguliše postupak 

medijacije između oštećene strane i medija na koji se odnosi prigovor ili žalba, a osnovni 

cilj te medijacije treba da bude mirenje sukobljenih srana i rješavanje problema 

objavljivanjem ispravke, izvinjenja i slično. 

 

- Samoregulatorna tijela ne bi trebalo da se bave pitanjima kršenja zakona od strane 

medija, jer je to posao sudova. To mogu činiti izuzetno, u slučajevima kada je medij, 

kršeći određeno načelo ili etički standard, prekršio i zakonsku normu koja korespondira 

sa etičkim načelom, odnosno standardom. 

 

- Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) treba da poštuje vlastiti Statut i prije 

odlučivanja po žalbi ili na osnovu vlastite procjene da je neki medij kršio Kodeks zatraži 

mišljenje strane na koju se žalba ili prigovor odnosi. 

 

- Bez obzira na to da li će MSS ubuduće pratiti rad samo svojih članova ili nastaviti da prati 

i rad medija koji to nijesu, u Monitoring timu ne bi trebalo da budu aktivni novinari iz 

pojedinih medija, već nezavisni medijski eksperti i/ili predstavnici zainteresovanih 

javnosti. 

 

4.6. Javnost rada 

Svako od novoformiranih samoregulatornih tijela se svojim osnivačkim aktima obavezalo na 

javnost rada.  

Prema Statutu Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS), sve neophodne informacije se 

objavljuju na zvaničnom sajtu MSS40, uključujući i izvještaje Monitoring tima. Predviđeno je da 

se ti izvještaji prezentiraju na konferencijama za novinare i šalju svim članovima MSS. Nije, 

međutim, predviđeno da se izvještaji šalju i medijima koji nijesu članovi MSS, iako su u tim 

izvještajima pominjani. MSS prva četiri izvještaja nije objavio na sajtu (koga tada još uvijek nije 

bilo), niti ih je dostavio medijima koji su se u njima pominjali. 

                                                           
39

 Izvor: http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-dobija-ombudsmana-clanak-110681  
40

 Statut MSS, član 21 i član 22. 
 

http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-dobija-ombudsmana-clanak-110681


17 
 

Statut Samoregulatornog savjeta za lokalnu štampu (SSLŠ) na istovjetan način kao i MSS 

propisuje javnost rada, s tim što je u Statut ovoga udruženja dodato da će sve neophodne 

informacije, osim na zvaničnom sajtu, biti objavljivane i u medijima koji su članovi SSLŠ41.    

Statutom Savjeta za štampu (SŠ) je predviđeno da se javnost rada ostvaruje putem saopštenja, 

objavljivanjem na svojoj internet stranici godišnjeg finansijskog izvještaja i drugih podataka od 

značaja za rad udruženja42. U Statutu nije, međutim, regulisano na koji će način javnost imati 

uvid u rad Komisije za žalbe. 

U odluci kojom je uspostavljen Ombudsman Televizije Vijesti, objavljenoj na portalu “Vijesti”43, 

rečeno je da će odluke Ombudsmana biti javne, kao i da će Ombudsman objavljivati izvještaje o 

radu svaka četiri mjeseca. Nije precizirano na koji način će izvještaji biti dostupni javnosti. 

Iako su MSS, SSLŠ i SŠ u svojim osnivačkim aktima predvidjeli postojanje veb sajtova, do kraja 

marta 2013. samo je MSS ispunio tu statutarnu obavezu. MSS je svoj posljednji (peti po redu) 

izvještaj koji obuhvata period od 1. decembra 2012. do 1. marta 2013. objavio na tek 

osnovanom veb sajtu44, gdje se sada nalaze i prethodni izvještaji, koji su ranije javnosti 

predstavljani samo na konferencijama za štampu. (Samo je prvi od tih izvještaja u cjelosti 

objavljen u dnevnom listu “Pobjeda”, koji je član MSS.) 

Osim Ombudsmana Televizije Vijesti45, nijedno od novoosnovanih samoregulatornih tijela nije u 

periodu koji obuhvata ovaj izvještaj vodilo bilo kakvu kampanju u kojoj bi javnost bila upoznata 

s njihovom misijom i mogućnostima koje njihovo postojanje pruža fizičkim i pravnim licima u 

slučaju da su mediji ugrozili njihova prava. SSLŠ je u prvom izvješaju svoga Suda časti podstakao 

na upućivanje prestavki i žalbi46, a MSS je na svom veb sajtu47 dao uputstva za podnošenje žalbi 

i omogućio da to bude urađeno upravo preko toga sajta. 
 

                                                           
41

 Statut SSLŠ, član 22 i član 23. 
 
42

 Statut SŠ, član 1. 
 
43

 http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-dobija-ombudsmana-clanak-110681 
 
44

 http://medijskisavjet.me/  
 
45

 Televizija Vijesti je više od mjesec dana prije i poslije ustanovljavanja ombudsmana emitovala poruku u trajanju od 1’20 
minuta, više puta dnevno. U istom periodu je više puta objavljena i reklama u štampanom i on-line izdanju dnevne novine 
“Vijesti”. 
 
46

 “Pošto se radi o prvom izvještaju Suda časti SSLŠ, ovom prilikom želimo da postaknemo sve one koji smatraju da je eventalno 
prekršen Kodeks novinara u prvom tromjesečju u 2013.g.  u izdanjima lokalnih štampanih medija, a koji su članovi 
Samoregulatornog savjeta za lokalnu štampu,  po bilo kom osnovu, da mogu  da podnesu predstavku ili  žalbu kako bi  
Monitoring tim označio predstavnika ovog Savjeta da je kršio Kodeks novinara Crne Gore.” 
 
47

 http://medijskisavjet.me/zalbe-i-postupci/  
 

http://www.vijesti.me/vijesti/tv-vijesti-dobija-ombudsmana-clanak-110681
http://medijskisavjet.me/
http://medijskisavjet.me/zalbe-i-postupci/


18 
 

Preporuke: 

- Sva samoregulatorna tijela treba da ispune svojevoljno preuzete obaveze u pogledu 

javnosti rada i uspostave svoje internet stranice ili obezbijede da mediji koji su njihovi 

članovi objavljuju sve relevantne informacije koje se tiču njihovog rada, uključujući i 

izvještaje. 

 

- Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) bi trebalo da svoje izvještaje, osim što ih 

prezentuje na konferencijama za štampu i objavljuje na svome sajtu, ubuduće šalje i na 

relevantne adrese medija koji nijesu njegovi članovi, a u tim izvještajima su pomenuti po 

bilo kom osnovu. 

 

- Samoregulatorna tijela treba da osiguraju da građani budu obaviješteni da mogu da im 

se žale na ponašanje medija i da im pomognu da to čine kada je potrebno. Zato je, osim 

redovnog informisanja javnosti o svom djelovanju, neophodno da povremeno sprovedu 

odgovarajuće javne kampanje. 

 

4.7. Način finansiranja 

Statutima Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS) i Samoregulatornog savjeta za lokalnu 

štampu (SSLŠ) predviđeno je da se ova udruženja, osim iz članarine (50 eura mjesečno po 

članu), finansiraju i iz državnog budžeta, dobrovoljnih priloga, poklona, donacija i iz drugih 

izvora, koji su u skladu sa zakonom.48 U Savjetu za štampu (SŠ) o prikupljanju finansijskih 

sredstava za rad udruženja odlučuju osnivači, ali u Statutu nije navedeno kako to čine. 

Ombudsmana Televizije Vijesti finansira ta medijska organizacija, što je regulisano njenim 

Statutom.  

Na predlog Ministarstva kulture, Ministarstvo finansija je odobrilo 30.000 eura za potrebe 

trogodišnjeg finansiranja Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS),49 bez obzira na to što ovo 

samoregulatorno tijelo ne predstavlja cijelu medijsku industriju.  

Statutom MSS predviđeno je da izvršni sekretar/direktor i članovi Monitoring tima primaju 

mjesečnu novčanu nadoknadu, ako finansijske mogućnosti to dozvoljavaju. Izvršni sekretar ima 
                                                           
48

 Statut MSS, član 24; Statut SSLŠ, član 25. 
 
49

 U obrazloženju odluke je navedeno, pored ostalog, sljedeće: “Na osnovu mjera iz Akcionog plana praćenja sprovođenja 
preporuka iz Mišljenja EK – oblast medija, koja glasi 'definisanje transparentnog i nezavisnog finansiranja novinarskog 
samoregulatornog tijela', radni tim sastavljen od predstavnika Ministarstva kulture, Ministarstva finansija, stručnjaka OSCE-a i 
medijskih strukovnih organizacija (UNEM, Institut za medije) definisao je trogodišnji transparentan i nezavisan model 
finansiranja samoregulatornog tijela iz oblasti medija.“ 
 



19 
 

pravo na novčanu naknadu do dvije i po prosječne plate, a članovi Monitoring tima do dvije 

prosječne zarade.50 

U slučaju Savjeta za samoregulaciju lokalne štampe (SSLŠ), Statutom nijesu predviđene bilo 

kakve nadoknade za rad u Sudu časti.  

Statutom Savjeta za štampu (SŠ) je predviđeno da samo sekretar udruženja bude profesionalno 

zaposlen, a da osnivači kao i članovi Upravnog odbora rad u SŠ obavljaju volonterski. U Statutu 

SŠ nije navedeno da li će članovi Komisije za žalbe primati neku novčanu naknadu za svoj rad. 

Novinarsko samoregulatorno tijelo (NST), prvo samoregulatorno tijelo, od osnivanja do marta 

2010. kada je prestalo da djeluje, finansirano je iz stranih donacija. 

 

Preporuke:  

- Učešće države u finansiranju samoregulatornih tijela je poželjno, posebno ako su u tim 

tijelima zastupljeni i javni mediji, ali onda, kako je navedeno u OEBS-ovom “Vodiču za 

samoregulaciju medija” - ”takvo učešće treba kontrolisati snažnim mehanizmima koji će 

spriječiti miješanje države” u njihov rad. 

- Država ne bi trebalo da favorizuje bilo koje samoregulatorno tijelo u bilo kom smislu, a 

pogotovo ne kada je u pitanju finansijska podrška. 

 

 5. REZULTATI RADA SAMOREGULATORNIH NOVINARSKIH TIJELA 

Od osnivanja u martu 2012. do kraja marta 2013, Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) je 

objavio ukupno pet izvještaja o svome radu. Samoregulatorni savjet za lokalnu štampu (SSLŠ) je 

od osnivanja u aprilu 2012. do kraja marta 2013. objavio samo jedan izvještaj, dok Savjet za 

štampu (SŠ), osnovan u avgustu 2012, i Ombudsman Televizije Vijesti, osnovan u januaru 2013, 

još nijesu objavili nijedan izvještaj. Izvještaj Ombudsmana TV Vijesti biće objavljen u maju 2013. 

 

5.1. Izvještaji novinarskih samoregulativnih tijela 

5.1.1. Učestalost izvještavanja 

Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) je trebalo da objavljuje mjesečne, polugodišnje i 

godišnje izvještaje o poštovanju Kodeksa, prema članu 7 Statuta. Postoji, međutim, 

kontradiktornost u samom Statutu, jer u članu 21 se kaže da “Monitoring tim prati i evidentira i 

                                                           
50

 Statut MSS, član 20 i član 21. 



20 
 

na redovnim konferencijama (najmanje jednom u 60 dana) za novinare objavljuje izvještaje o 

kršenju Kodeksa novinara Crne Gore”. 

Prvi izvještaj MSS odnosi se na period od 1. aprila do 15.maja 2012, drugi izvještaj pokriva 

period od 15. maja do 31.jula 2012, treći se odnosi na period od 1. avgusta do 1. oktobra 2012, 

četvrti na period od 1. oktobra do 1. decembra 2012, a peti obuhvata period od 1. decembra 

2012. do 1. marta 2013.  

MSS je svoje izvještaje javno prezentovao na konferencijama za novinare uglavnom svakih 60 

dana, kako je propisano Statutom. Između četvrtog i petog izvještaja prošla su, međutim, tri 

mjeseca. 

Samoregulatorni savjet za lokalnu štampu (SSLŠ) je kao jednu od svojih djelatnosti predvidio 
godišnje izvještaje o poštovanju Kodeksa. Prvi takav izvještaj objavljen je 3. marta 2013. 
Izvještaj je na nepune tri stranice obuhvatio period od osam mjeseci (maj 2012 – decembar 
2012) i odnosi se na devet lokalnih štampanih medija, članova SSLŠ. Dva medija koji su članovi 
SSLŠ nijesu izlazila u posmatranom periodu i zbog toga se na njih izvještaj i ne odnosi.  

Savjet za štampu (SŠ) i Ombudsman Televizije Vijesti nijesu objavili nikakve izvještaje o svom 

radu od osnivanja do kraja marta 2013. 

5.1.2. Broj evidentiranih primjera kršenja Kodeksa 

U periodičnim izvještajima od 1. aprila 2012. do 1. marta 2013, Medijski savjet za 

samoregulaciju (MSS) je naveo ukupno 140 konkretnih primjera kršenja Kodeksa, od čega je, 

prema izvještajima, 117 evidentirao sam Monitoring tim MSS, a 23 institucije ili pojedinci koji su 

se obratili ovom tijelu.  

 

 



21 
 

Od primjera kršenja Kodeksa koje je uočio sam Monitoring tim MSS, samo 13 ili 11,1% odnosi se 

na medije koji su članovi MSS, dok su ostali (89,9%) iz medija koji nisu članovi ovog 

samoregulatornog tijela. (Podsjećamo i na ograničenje MSS u nadzoru sopstvenih članova, 

navedeno u poglavlju 4.4.) 

Kod dnevnika “Dan”, koji nije član MSS, evidentirano je ukupno 40 primjera kršenja Kodeksa, a 

kod dnevnika “Vijesti”, koji takođe nije član MSS, 14 primjera. Kod portala “Vijesti online” 

evidentirano je 46 primjera kršenja Kodeksa i to u komentarima posjetilaca/posjetiteljki na 

tekstove. Od medija koji su članovi MSS, najviše primjera kršenja Kodeksa evidentirano je kod 

dnevnog lista “Pobjeda” (5) i kod dnevnog lista “Dnevne novine” (3).  

Od ukupno 18 medija koji su članovi MSS, primjeri kršenja Kodeksa evidentirani su samo kod 

pet (5). Osim pomenutih “Pobjede” i “Dnevnih novina”, kršenja su evidentirana još kod portala 

“Analitika” i “Cafe del Montenegro” i kod TV Crne Gore.  

MSS je, prema navodima u izvještajima, u periodu od 1. aprila 2012. do 1. marta 2013. primio 

ukupno 23 žalbe, pritužbe i apela građana i pravnih lica. U dva slučaja je samo navedeno da su 

podnesene žalbe, ali ne i  na šta se one odnose, ni kakav je stav u vezi njih zauzeo MSS. Riječ je 

o žalbama koje su uputili NVO Građanska alijansa51 i bivši član Upravnog odbora MSS Dritan 

Abazović52, i obje su pomenute u prvom izvještaju MSS. Od ostalih žalbi i pritužbi, MSS samo u 

dva slučaja nije našao da je prekršen Kodeks, u jednom slučaju je konstatovao da je prekršen 

zakon, a u dva slučaja je zaključio da je Kodeks djelimično prekršen. U jednom slučaju nije riječ o 

žalbi, već o apelu, ali ga je MSS tretirao kao žalbu i u skladu sa tim postupio. Riječ je o apelu 

predsjednika Skupštine Crne Gore Ranka Krivokapića da se u medijima koristi službeni 

crnogorski jezik.  

                                                           
51

 Prema informaciji koju je HRA dobila iz NVO Građanska alijansa, MSS nikada nije odgovorio na prvu njihovu žalbu, koja se 
odnosila na tekst ”Milova balerina“, objavljen u dnevnom listu “Pobjeda”.  Građanska alijansa se 26. septembra 2012. žalila na 
pisanje portala “Analitika” zbog toga što su u tekstu ”Listinzi potvrđuju da joj je ubistvo podmetnuto“ navedeni brojevi telefona  
djevojke osumnjičene za ubistvo i žrtve. Ovaj slučaj je tretiran u izvještaju MSS, ali nije navedeno da je tim povodom Građanska 
alijansa uputila pritužbu, nego je obrađen kao primjer koji je uočio Monitoring tim MSS. 
 
52

 Dritan Abazović je za HRA potvrdio da je, dok je bio član MSS, podnio žalbu na rad dnevnog lista “Pobjeda”, ali da nikada nije 
dobio odgovor na tu pritužbu. On je kazao da je taj slučaj predstavljen u prvom izvještaju MSS, ali se, prema nalazima HRA, u 
izvještaju samo pominje da je Abazović podnio žalbu, ali ne i na šta se ona odnosi. 
 



22 
 

 

Devet (9) žalbi su podnijele pojedinačne osobe, a 14 institucije. Većina žalbi (16) odnosila se na 

rad dnevnih listova “Dan” (9) i “Vijesti” (7), medija koji nijesu članovi MSS. TV Crne Gore je jedini 

medij iz članstva MSS na čiji rad se neko žalio. Podnijete su dvije žalbe i obje su se ticale emisije 

“Robin Hud”. Jedna od žalbi, koju je uputila Demokratska partija socijalista, a koju je MSS 

prihvatio i razmatrao, nije se ticala Kodeksa, već Zakona o izboru odbornika i poslanika. 

U prvom i za sada jedinom izvještaju Samoregulatornog savjeta za lokalnu štampu (SSLŠ) na 
dvije stranice konstatovano je da Sud časti (Monitoring tim) nije primio ni jednu žalbu, i 
ocijenjeno da je lokalna štampa poštovala Kodeks.53 

5.1.3. Utvrđivanje kršenja zakona 

U izvještajima Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS) navedeni su i primjeri kršenja 

pojedinih zakona (Zakona o medijima, Zakona o izboru odbornika i poslanika, i Zakona o zaštiti 

ličnih podataka), iako u Statutu MSS nije precizirano da je i to posao Monitoring tima. 

Navedeno je da su to mediji učinili u 16 navrata, od čega se samo jedan primjer odnosi na medij 

koji je član MSS (“Dnevne novine”), a svi ostali na medije koji nijesu članovi MSS (dnevnici 

“Dan”, “Vijesti” i TV Vijesti).  

U četvrtom po redu izvještaju, primjera radi, MSS konstatuje da je dnevnik “Vijesti” prekršio 

izbornu šutnju objavljujući na dan izbora tekstove na naslovnoj i 12. strani, navodi naslove tih 

tekstova (“Đukanović odobrio da se stan dodijeli Vukčeviću“ i ”Strateški partner u mreži 

uticajnih“) i ocjenjuje da se ovim člancima “pokušao diskreditovati nosilac liste Evropska Crna 

Gora Milo Đukanović”. 

                                                           
53

 “Analizirani period je pokazao da se u lokalnim štampanim medijima u potpunosti poštuje Kodeks novinara. Ovom tijelu u 
proteklom periodu nije pristigla nijedna pritužba ili žalba od strane čitalačke publike. Po našim saznanjima, nije procesuiran 
sudu nijedan predmet koji se odnosi na novinu ili novinara ovih medija”. 
 



23 
 

U četvrtom po redu izvještaju, MSS je konstatovao da je dobio žalbu Demokratske partije 

socijalista koja se ticala više aspekata kršenja Kodeksa od više medija, ali i pitanja zloupotrebe 

vlasničke koncentracije medija54. MMS je konstatovao da djelokrug njegovog rada “nije 

sankcionisanje vlasničkog monopola u medijima”.  

MSS je u prvome i drugome izvještaju izašao iz statutarnih ovlašćenja i ocjenjivao odnose na 

tržištu dnevne štampe, stajući u zaštitu svog člana “Dnevnih novina”, kojima je onemogućena 

distribucija na kioscima štampe.55 Iako pitanje upotrebe jezika nema veze s novinarskom 

etikom, MSS je sebi dozvolio slobodu da ,na inicijativu predsjednika Skupštine Crne Gore, 

apeluje na medije “da se omogući da se službeni jezik koristi u varijanti u kojem ga koriste 

crnogorske državne institucije”. 

 

MSS je u djelovima izvještaja izlazio i iz okvira uloge procjenitelja etičnosti rada medijskih 
organizacija u Crnoj Gori i nastojao da arbitrira u pitanjima koja se tiču slobode izražavanja u 
medijima, koja je zagarantovana Ustavom i brojnim međunarodnim aktima, a snažno afirmisana 
upravo načelom 256 Kodeksa. Primjer za to je uvodni dio drugog po redu izvještaja u kome se 

                                                           
54

 “MSS je dobio i žalbu Demokratske partije socijalista zbog niza tekstova i televizijskih priloga objavljivanih tokom predizborne 
kampanje u dnevnim listovima ‘Vijesti’ i ‘Dan’, nedjeljniku ‘Monitor’ i na Televiziji ‘Vijesti’ i to, kako je navedeno u dopisu, ‘zbog 
kršenja Kodeksa novinara Crne Gore, zbog zloupotrebe vlasničke koncentracije u medijima u političke svrhe, širenja govora 
mržnje, neravnopravne zastupljenosti Koalicije Evropska Crna Gora u pomenutim medijima, neobjektivnog informisanja i 
kršenja zakonskog instituta predizborne tišine“. 
 
55

 “Prethodni period je obilježio i pokušaj opstrukcije distribucije dnevnog lista Dnevne novine. U Crnoj Gori jedna kompanija 
drži skoro 100 odsto distribucije tiraža dnevnih novina i samim tim ima monopol na ovu djelatnost, što samo po sebi predstavlja 
veliki problem kada je u pitanju liberalizacija novinskog tržišta. U situaciji ovakvog monopola taj distributer je javno ucijenjen od 
dvije dnevne novine – da ne smije distribuirati novinu koja se besplatno dijeli. Ovakav pokušaj ostvarivanja monopola na tržištu 
dnevnih novina još nije zapamćen u Crnoj Gori. Medijski savjet za samoregulaciju najoštrije osuđuje ovako grubi pokušaj 
ugrožavanja medijskog pluralizma u državi i poziva nadležne organe da zaštite na tržištu Dnevne novine i omoguće im 
ravnopravan tretman sa ostalim štampanim medijima prilikom distribucije” (Izvještaj MSS za period 1.april – 15.maj 2012.) 
 
56

 Kodeks novinara CG, načelo 2: “Novinar je dužan da brani slobodu i pravo na neometano prikupljanje i saopštavanje 
informacija, kao i na slobodan komentar i kritiku. Novinar radi u duhu ideje da bude kritički posmatrač onih koji su moćni u 
društvu, politici i ekonomiji”. 
 



24 
 

kritikuju dnevni listovi “Vijesti” i “Dan” zbog načina na koji su pisali povodom šeste godišnjice 
crnogorske državne nezavisnosti57.  Za ovo se može naći primjer i u izvještaju koji obuhvata 
period od 1. decembra 2012. do 1. marta 2013. MSS je ocijenio da je autorka teksta ”Branislav 
Đuranović dao pet hiljada za album DPS-a“, objavljenog u “Vijestima” od 6. februara 2013, 
prekršila načelo 3 Kodeksa58. Pritom je MSS izdvojio dijelove teksta i polemisao sa autorkom59, 
ali i zanemario neke ključne informacije iz teksta,60 koje su govorile u prilog njenom kritičkom 
stavu u vezi sa sponzorstvom monografije o kojoj je bilo riječi.  

 

5.1.4. Najčešća kršenja Kodeksa prema izvještajima samoregulatornih tijela 

Od ukupno 12 osnovnih načela Kodeksa, prema izvještajima Medijskog savjeta za 

samoregulaciju (MSS), mediji su kršili osam (8), od čega najčešće načelo 561 i neke od standarda 

koji su preporučeni u smjernicama za ta načela. U slučaju načela 5, to je smjernica koja se tiče 

govora mržnje.62 Po učestalosti kršenja slijede načela 8 i 463 Kodeksa.  

                                                           
57

 ”Novinarske ocjene da se šest godina nezavisnosti podvede pod pojam 'državnog brodoloma ili sunovrata’ teško da mogu biti 

prihvaćne kao nepristrasno i objektivno novinarstvo. Nije stvar u ocjeni vrednosnih sudova: čak i statistički podaci koji su 

navedeni u pomenutim tekstovima (da se radi o duplo većim platama i penzijama, kao i velikom prilivu stranih investicija u 

prethodnom periodu od šest godina) nijesu spriječili autore ovih tekstova da u najcrnjim bojama opišu prethodnih šest godina 

crnogorske nezavisnosti.”    

58
 Kodeks novinara CG, načelo 3: “Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan 

kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno 
naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni. 
 
59

 “MSS smatra da je krajnje maliciozno i neistinito ovakvu monografiju nazvati albumom DPS. Autor teksta se nije vodio idejom 
da činjenice predstavi objektivno, već je pokušao da klasičnom manipulacijom prikrije pravu sliku o ovoj monografiji. Ako se na 
par stranica od 400 ukupno, nalaze i slike lokalnog rukovodstva, teško da se može izvući zaključak da je u pitanju album 
vladajuće partije”. (Izvještaj MSS za period 1.decembar 2012.-1.mart 2013.) 
 
60

 “I dok se iz opštinske kase nije štedjelo za pomoć štampanja knjige Đuranovićevog savjetnika, za kompletne programske 
aktivnosti Centra za kulturu, među kojima je i izdavaštvo, za cijelu 2011. godinu izdvojeno je šest puta manje, svega 856,58 
eura”. (http://www.vijesti.me/vijesti/branislav-duranovic-dao-pet-hiljada-album-dps-a-clanak-112890 ) 
 
61

 Načelo 5 Kodeksa novinara CG: “Rasu, vjeru, nacionalnost, etničku pripadnost, seksualnu orijentaciju i porodični status 

čovjeka, novinar će pomenuti samo ako je to neophodno za informaciju. 

62
 (a) Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje prema osobama zbog njihove 

rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika 

vjerovatnoća da će objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju. 

(b) Novinari posebno moraju voditi računa da ničim ne doprinesu širenju etničke mržnje kada izvještavaju o događajima i 

pojavama koji u sebi sadrže elemente etničke mržnje. Obaveza je novinara da poštuje druge države i nacije. 

63
 Načelo 8 Kodeksa novinara Crne Gore: Novinar je dužan da se krajnje pažljivo odnosi prema privatnom životu ljudi. Pravo na 

privatnost obrnuto je srazmjerno značaju javne funkcije koju pojedinac obavlja, ali je i u tim slučajevima nužno poštovati ljudsko 
dostojanstvo. Načelo 4 Kodeksa novinara Crne Gore: Obaveza novinara je da dopuni nepotpunu i ispravi netačnu informaciju, 
pogotovo onu koja može naškoditi, pridržavajući se, pri tom, pravila da ispravka mora biti istaknuta na odgovarajući način. 

http://www.vijesti.me/vijesti/branislav-duranovic-dao-pet-hiljada-album-dps-a-clanak-112890


25 
 

U izvještaju Samoregulatornog savjeta za lokalnu štampu (SSLŠ) konstatovano je da nije bilo 

nikakvih kršenja Kodeksa. 

5.1.5. Kršenja Kodeksa od strane elektronskih medija 

U prvom izvještaju MSS konstatuje se da nijesu primijećena kršenja Kodeksa u programima 

elektronskih medija, a ovaj stav se potkrijepljuje podatkom da “tokom analiziranog perioda nije 

pristigla niti jedna predstavka ili žalba od strane gledaoca ili slušaoca”. Dio ovog izvještaja koji se 

tiče rada elektronskih medija naveo je člana Upravnog odbora MSS i glavnog i odgovornog 

urednika dnevnog lista “Pobjeda” Srđana Kusovca da se javno ogradi od rada Monitoring tima.64 

U drugom izvještaju MSS nema posebne analize rada elektronskih medija, osim jednog slučaja 

kršenja Kodeksa od strane TV Vijesti, objavljivanjem snimka “kako muškarac šmrkom pere krv 

sa trotoara ubijene maloljetnice N.S. (15)”.  

U trećem izvještaju MSS nema pomena ni jednog elektronskog medija. U četvrtom izvještaju se 

elektronski mediji (TV Vijesti i RTCG) pominju kao kršitelji Kodeksa i to samo na osnovu 

podnesenih žalbi. U petom, posljednjem izvještaju elektronski mediji nijesu pomenuti. 

5.1.6. Kršenja Kodeksa od strane internet portala 

U prvom izvještaju MSS navedeno je (kako je rečeno) samo nekoliko primjera kao ilustracija 

zloupotrebe anonimnih komentara u klevetanju pojedinaca i grupa na portalima koji su bili 

predmet pažnje Monitoring tima. I u ostalim izvještajima se analiza rada portala svodila na 

načelne ocjene uz navođenje primjera problematičnih komentara posjetilaca. 

U četvrtom izvještaju su navedena 22 primjera kršenja Kodeksa u slučajevima komentara na 

tekstove objavljene na portalima, ali nije navedeno da li su svi primjeri uzeti sa portala “Vijesti”, 

kako se može zaključiti na osnovu konstatacije iz uvodnog teksta. 

U petom izvještaju je navedeno sedam primjera tekstova objavljenih na portalu “Vijesti” koje su 

posjetioci komentarisali na način koji predstavlja kršenje Kodeksa. MSS je napomenuo, takođe, 

da je uočeno da uredništvo ovoga portala uglavnom briše nedolične komentare, ali i, s pravom, 

konstatovao da se to čini “s velikim zakašnjenjem”, nakon što ti komentari “odstoje više sati 

ispod informacija na koje se odnose”. MSS je u posljednjem izvještaju podržao uređivački stav 

                                                           
 

64
 “Pobjeda, u čije ime sam dužan da reagujem pogotovo nakon potpune saglasnosti uredništva u vezi sa problemom o kojem je 

riječ, ograđuje se od dijela izvještaja Medijskog savjeta za samoregulaciju u kojem je navedeno da u razdoblju od 1. aprila do 15. 

maja ‘nijesu primijećena kršenja kodeksa u programima elektronskih medija’. Pobjeda ovo ne čini zato što je i sama 

apostrofirana od samoregulatornog tijela. Naprotiv.” (Pobjeda, 30.maj2012.) 



26 
 

portala “Vijesti”65 da se posjetioci/posjetiteljke portala upozore na pravila, uz ocjenu da je 

“neprihvatljiv njegov dio u kojem se uredništvo ograđuje od odgovornosti za napisano”.66 MSS 

je u posljednjem izvještaju opravdano zaključio “da je neophodno pristupiti izmjenama i 

dopunama Kodeksa novinara Crne Gore kako bi se jasno definisala pravila administriranja 

komentara”.  

 

 

U izvještajima MSS, inače, nije uvijek navedeno koje je načelo Kodeksa prekršeno, odnosno 

smjernica za to načelo.  

5.1.7 Razlikovanje govora mržnje i uvredljivog govora 

Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) je u izvještajima pomenuo više primjera navodnog 

govora mržnje u tekstovima objavljenim u dnevnim listovima i komentarima na tekstove 

objavljene na portalima. Uočava se, međutim, da MSS ne pravi jasnu razliku između govora 

mržnje, onako kako je on definisan u Kodeksu67 i u Preporuci o govoru mržnje Komiteta 

                                                           
65

 “Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu  i Vijesti online se ne mogu smatrati odgovornim za napisano. 
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu 
biti prijavljeni nadležnim institucijama.“ 
 
66

 “MSS podržava ideju da se čitaoci portala upozore, uz ocjenu da je neprihvatljiv njegov dio u kojem se uredništvo ogradjuje 
od odgovornosti za napisano.... To nije u skladu sa profesionalnim standardima niti sa principima uređivačke koncepcije: 
redakcija je uvijek odgovorna kako za svoje tektove i tekstove koje prenese tako i za objavljene komentare čitalaca, odnosno za 
čitav sadržaj objavljen u nekom mediju”. (Iz izvještaja MSS za period 1. decembar 2012. - 1. mart 2013.) 
 
67

 Smjernice za načelo 5 Kodeksa, Govor mržnje 

(a) Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje prema osobama zbog njihove rase, 

etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika 

vjerovatnoća da će objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju. 



27 
 

ministara Savjeta Evrope iz 1997.68 i uvredljivog govora, odnosno, primijećeno je da se govor 

uvreda kvalifikuje kao govor mržnje. 

Primjera radi, u izvještaju koji obuhvata period od 1. avgusta do 1. oktobra 2012, kao primjer 

govora mržnje navedeni su djelovi teksta ”Dražin front (DF)“, autora Marka Udovičića (Marka 

Vešovića) i Šekija Radončića, objavljen u listu ”Pobjeda”, u kojima su, prema autorima izvještaja, 

iznesene uvrede na račun lidera Demokratskog fronta Miodraga Lekića.  

Ista greška je učinjena u slučaju kvalifikacije uvreda iz polemike koju su u štampi vodili Janko 

Vučinić, tada lider sindikata Željezare iz Nikšića, s jedne, i bivši direktor te fabrike Vojin 

Đukanović i glavni i odgovorni urednik dnevnika “Pobjeda”, sa druge strane. To je urađeno i u 

slučaju polemičnog teksta ”Procenat i po straha“ (“Vijesti”, 28. septembar) Miodraga Perovića, 

u kome on iznosi mišljenje o lideru Demokratske partije socijalista Milu Đukanoviću. 

U prvom po redu izvještaju, MSS je konstatovao da je “u proteklom periodu registrovao veliki 
broj uvreda na lični račun u pojedinim crnogorskim medijima, a posebno u kolumnama Marka 
Vešovića, Željka Ivanovića, Blagoja Grahovca, Balše Brkovića, Miodraga Perovića”, ali nije naveo 
u čemu se ogledaju te uvrede i u čemu se, u konkretnim slučajevima, ogleda kršenje Kodeksa.  

U izvještaju Samoregulatornog savjeta za lokalnu štampu (SSLŠ) navodi se da se u nekim 
medijima “pojavilo nekoliko tekstova sa predizbornih mitinga u kojima ima pojedinih djelova 
koji su na granici govora mržnje”, ali se odmah napominje da su “to (su) očigledno bili iskazi 
pojedinih učesnika skupova, te ih možemo posmatrati i sa te strane”. U izvještaju nije, 
međutim, navedeno u kojim medijima su objavljeni ti tekstovi niti su citirani djelovi koji su “na 
granici govora mržnje”, tako da se ne može procijeniti da li se zaista i radi o takvom govoru. 
 

Preporuke: 

- Uloga samoregulatornih tijela ne treba da se iscrpljuje u monitoringu i analizi medijske 
prakse, već prvenstveno u reagovanju na žalbe i prigovore oštećenih ili zainteresovanih 
fizičkih i pravnih lica, sprječavanju kršenja Kodeksa blagovremenim ukazivanjem na 
kršenja etičkih standarda i pomaganju medijima i novinarima da isprave učinjene 

                                                                                                                                                                                           
(b) Novinari posebno moraju voditi računa da ničim ne doprinesu širenju etničke mržnje kada izvještavaju o događajima i 

pojavama koji u sebi sadrže elemente etničke mržnje. Obaveza je novinara da poštuje druge države i nacije. 

68
 Preporuka o govoru mržnje Komitet ministara Savjeta Evrope iz 1997. g.: “Govor mržnje podrazumjeva sve vrste izražavanja 

koje šire, podstiču, promovišu ili opravdavaju rasnu mržnju, ksenofobiju, anti-semitizam ili druge oblike mržnje zasnovane na 
netoleranciji, uključujući netoleranciju izraženu kroz agresivni nacionalizam i etnocentrizam, diskriminaciju  i neprijateljstvo 
spram manjina, migranata i ljudi sa useljeničkim porijeklom.“ 
 



28 
 

greške69 ili umanje njihove štetne posljedice. 
 

- Kada samoregulatorno tijelo evidentira primjer kršenja Kodeksa, treba precizno da 
navede u čemu se to kršenje ogleda, kao i koja su načela, odnosno propisani etički 
standard prekršeni. U slučaju da je Kodeks u tome dijelu manjkav, treba da ponude 
odgovarajuću dopunu i o tome iniciraju profesionalnu debatu. 
 

- Samoregulatorna tijela treba da izbjegavaju procjenu profesionalne i etičke vrijednosti 
sadržaja medija ako tu procjenu ne mogu da valjano argumentuju pozivanjem na Kodeks 
ili na za ovu problematiku relevantne autoritete i izvore, poput presuda Evropskog suda 
za ljudska prava. 
 

 

6. UPOREDNI MONITORING I ANALIZA AKCIJE ZA LJUDSKA PRAVA 

Za razliku od rezultata monitoringa MSS, koji je pokazao da se najčešće krši načelo 5 (govor 
mržnje), a zatim 8 i 4, prema monitoringu koji je sprovela Akcija za ljudska prava (HRA) od 1. 
septembra 2012. do 1. marta 2013. najčešće se krši načelo 10 Kodeksa, tj. kršenje pretpostavke 
nevinosti je najčešći oblik ogrješenja o novinarske etičke stadarde. Po učestalosti kršenja, 
prema nalazima HRA, na drugom mjestu je prvo načelo Kodeksa – jednostranost i selektivan 
odnos prema činjenicama.  

6.1. Načelo 1 Kodeksa: Selektivan odnos prema činjenicama, jednostranost   

Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) je u izvještaju koji obuhvata period od 1. oktobra do 1. 

decembra 2012. previdio kršenja načela 1 Kodeksa u izvještajima objavljenim u online izdanjima 

“Vijesti” o izlaznim anketama koje je radio istraživač javnog mnjenja dr Miloš Bešić i njegove 

kolege sa Fakulteta političkih nauka. Na portalu “Vijesti” 14. oktobra 2012. objavljen je tekst 

pod naslovom “Maraš: Tim FPN-a anketom ne krši zakon, ako poštuje propise”, u kome su 

činjenice date selektivno i na osnovu toga je izvještavanje bilo netačno i neetično. Naime, u 

izvještaju je samo djelimično citiran čl. 2 Zakona o izboru odbornika i poslanika, na osnovu čega 

je javnost dovedena u zabludu da su takozvane izlazne ankete (exit polls) ilegalne u Crnoj Gori i 

da su kažnjive. 

U periodu koji pokriva ovaj izvještaj evidentirano je, osim navedenog, još primjera u kojima je 

izrazitije i na različite načine kršeno načelo 1 Kodeksa70 i neke od smjernica71 koje preciziraju 

                                                           
69

 Da su mediji spremni da reaguju kada im se ukaže na propuste pokazuje primjer reakcije portal “Vijesti”, koji je uklonio 

homofobne komentare na tekst postovan 17. oktobra 2012. godine nakon što je iz Akcije za ljudska prava ukazano na 

problematičnost sadržaja tih komentara. 



29 
 

etičke standarde za to načelo. Primjeri koje su zapazili saradnici HRA nijesu evidentirani od 

strane MSS. 

Prvi primjer se odnosi na neprovjeravanje glasina koje je novinar “Blica”, izdanje za Crnu Goru, 

‘pokupio’ u Rožajama i uzeo ih zdravo za gotovo, ne pokušavajući da sazna istinu. U tome 

dnevniku je 26. novembra 2012. (rubrika “Hronika”, strana 11) objavljen antrfile (boks) uz tekst 

pod naslovom “Navodne veze sa BS”, u kome se navodi sljedeće: “U Rožajama se špekuliše da je 

Safet Kalić na nedavnim izborima finansirao Bošnjačku stranku. Ovakva nagađanja 

potkrijepljena su činjenicom da su dva dana pred izbore radnici hotela ‘Rožaje’ i kafića ‘Tajson’ 

nosili majice sa natpisom ‘Biram svoje 10’. Rožajci kažu da radnici to ne bi smjeli učiniti bez 

Kalićevog znanja, bez obzira što on trenutno nije u Rožajama. Osim toga, navodno je nekadašnje 

Kalićevo obezbjeđenje pružalo ličnu zaštitu predsjedniku RS Rafetu Husoviću”. 

U narednom primjeru je riječ o stavljanju određenih činjenica u neodgovarajući kontekst, 

zapravo u kontekst kojim se želi opravdati optužba na račun određene osobe. 

U dnevniku “Pobjeda” od 31. oktobra 2012. (rubrika “Aktuelnosti”, strana 6) objavljen je tekst 

pod nadnaslovom “’Knez’ i ‘analitičar’ Mirko Vuletić Kujavski govorio o našoj zemlji na 

konferenciji u Njemačkoj” i naslovom “Daka, Carević, Zaimović i Čelebić plaćali za blaćenje Crne 

Gore”. U podnaslovu teksta se pomenuti Vuletić optužuje da “redovno po Njemačkoj iznosi 

najgrublje neistine o Crnoj Gori” i navodi da aktivnosti te, kako se navodi, kontroverzne ličnosti, 

“plaćaju neki od vodećih crnogorskih biznismena”. Otkriva se i koje su firme i koliko novca 

uplatile na žiro račun Vuletićeve nevladine organizacije. 

U tekstu se izriču optužbe na račun jednog čovjeka i citiraju njegove navodne neistine izrečene 

protiv Crne Gore na jednom skupu, iako se u tekstu navodi da on te neistine “redovno po 

njemačkoj iznosi”. “Pobjeda”, pritom, nije tražila od Vuletića da se izjasni o optužbama na 
                                                                                                                                                                                           
70

 Načelo br. 1 Kodeksa novinara Crne Gore: “Dužnost je novinara da poštuje istinu i istrajno traga za njom, imajući uvijek u vidu 

pravo javnosti da zna i ljudsku potrebu za pravičnošću i humanošću.” 

71
 Smjernice za načelo 1 

1.1 Opšti standardi: Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da preduzmu sve razložne 

korake kako bi bili sigurni da objavljuju isključivo tačne informacije, i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da 

objave informaciju za koju znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da ugrozi 

njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa etičkim kodeksom. 

1.2 Tačnost: (a) Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se 

provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili 

potiskivati suštinske informacije 

(b) Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, novinari ne smiju iskrivljivati 

informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju 

izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini dogadjaja ili pojave. Činjenice ne 

smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se desile. 

 



30 
 

njegov račun. Citati su izdvojeni iz konteksta i prikazani na način kojim se želi dokazati stav da 

Vuletić “blati” Crnu Goru. Na isti jednostran način se dovodi u vezu novac uplaćen Vuletićevoj 

nevladinoj organizaciji s tim navodnim “blaćenjem”. Ovakvim postupanjem u tekstu se krši 

načelo 1 Kodeksa, u smislu koji je objašnjen smjernicom u kojoj se kaže da “pravo javnosti da 

zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje”, te da “stoga, novinari ne smiju 

iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili 

jednostranim izvještavanjem”. 

U narednim primjerima riječ je o drugačijoj prirodi jednostranosti, koja se ogleda u izostavljanju 

druge strane ili relevatnog izvora.  

U dnevniku “Pobjeda” od 3. novembra 2012. (rubrika “U fokusu”) objavljen je tekst pod  

podnaslovom “Predsjednik CANU iznio makedonskom kolegi u Skoplju niz teških ocjena o našoj 

zemlji” i naslovom “Momir Đurović: Crna Gora je neodrživa i ne treba da postoji”. U tekstu se, 

na osnovu iskaza neimenovanih izvora, citiraju i parafraziraju navodi iz depeše koju je 

Ministarstvu vanjskih poslova uputio crnogorski ambasador u Skoplju, koji je, prema navodima 

u tekstu, bio svjedok onoga što je govorio predsjednik CANU. Na samom kraju teksta se navodi 

da predsjednik CANU “Momir Đurović u petak nije bio dostupan novinarima Pobjede”, čime se 

nudi obrazloženje zbog čega nema druge strane u tekstu. 

Ova priča, međutim, ne spada u one za čije objavljivanje postoje razlozi hitnosti, pošto njenim 

kasnijim objavljivanjem javnost ne bi ništa izgubila, već bi, naprotiv, dobila, zbog informacija 

koje bi dala druga strana, pogotovo strane na čiji su račun iznesene ozbiljne optužbe. To je 

minimum koji se u ovakvim slučajevima mora ispoštovati da bi se bilo na nivou osnovnih 

profesionalnih i etičkih standarda novinarske profesije. 

U dnevniku “Vijesti” od 31. oktobra 2012. (rubrika “Društvo”, strana 11) objavljen je tekst pod 

naslovom “Samo da ne krene prije tendera”, u kome se piše o spremnosti Crne Gore da dočeka 

zimsko nevrijeme slično prošlogodišnjem. U tekstu se problematizuje uloga “Crnagoraputa”, 

kompanije zadužene za čišćenje saobraćajnica, i postavlja pitanje da li je ona izvukla pouke iz 

prošle zime. Nakon toga se u tekstu konstatuje da na to pitanje “juče” nije bilo moguće čuti 

odgovor od “Crnagoraputa”, jer prvi čovjek te kompanije Željko Leković nije odgovarao na 

pozive i SMS poruke novinara “Vijesti”. 

Ni ova priča ne spada u one čija će aktuelnost i važnost zgasnuti tokom 24 sata, što je uobičajeni 

protok vremena između dva izdanja dnevnih novina, tako da nije bilo razloga da se ne sačeka 

odgovor od relevatnog izvora na jedno tako važno pitanje. Novinari se nijesu potrudili da 

odgovor na pitanje dobiju od nekoga drugog iz kompanije, niti da kod osoba zaduženih za 

odnose s medijima i javnošću saznaju zašto im se Leković ne javlja.   



31 
 

Dnevnik “Vijesti” je u broju od 24. oktobra 2012. (rubrika “Ekonomija”, strana 5) objavio tekst 

pod naslovom “Kombinat dužan i za čišćenje”, u kome je vlasnik privatne kompanije “Čisto” 

Neđeljko Koprivica optužio Kombinat aluminijuma da nije ispunjavao finansijske obaveze iz 

ugovora, zbog čega su oni napustili Kombinat.  

U ovom tekstu je čitaocima ponuđeno viđenje samo jedne strane u sporu, koje, pritom, nije 

potkrijepljeno materijalnim dokazima. Viđenje druge strane se, sudeći prema sadržaju teksta, 

nije ni pokušalo dobiti, iako ni u ovom slučaju nijesu postojali razlozi hitnosti, niti se nastojala 

provjeriti tačnost navoda izvora koji optužuje. 

U dnevniku “Dan” od 2. novembra 2012. (rubrika  “Društvo”, strana 12) objavljena je priča  pod 

naslovom “Prodaju oružje za Asadov režim”, dok je u nadnaslovu navedeno da je “Montenegro 

Difens kompani iz Luke Bar izvozila projektile u Siriju uprkos crnoj listi Sjedinjenih Američkih 

Država”. Priča je najavljena na udarnom mjestu na naslovnoj strani (lijevi gornji dio) uz 

fotografiju predsjednika Sirije. U vijesti se, u antrfileu (boksu), podsjeća na to da je predstavnik 

Montenegro Difens kompani (MDI) Zoran Damjanović prije godinu dana negirao da je ta firma 

preprodavala oružje državama pod međunarodnim embargom. U aktuelnoj priči nema, 

međutim, svježije izjave predstavnika MDI, niti se navodi da se njihovo mišljenje pokušalo 

pribaviti. 

U dnevniku “Dan” od 7. novembra 2012. (rubrika “Hronika”, strana 9) objavljena je priča pod 

nadnaslovom ”Komanda helikopterske jedinice ignorisala upozorenja da gazela u kojoj su 

poginula tri oficira VCG nije za upotrebu“ i naslovom ”Probni pilot tri puta ukazivao na kvar“.  U 

narednom broju od 8. novembra (rubrika “Hronika”, strana 9) objavljen je nastavak priče o 

pogibiji hlikopterske posade sa nadnaslovom “Pomoćnik ministra odbrane, potpukovnik Željko 

Fuštić, član komisije koja ispituje uzrok pogibije oficira iako je direktno odgovoran za 

neispravnost helikoptera” i naslovom “Nesreću istražuju odgovorni za nesreću”. U broju od 

9.novembra objavljen je (rubrika “Hronika”, strana 9) treći tekst koji se bavi istom temom pod 

nadnaslovom ”Nakon tekstova u Danu sprema se superekspertiza  o uzroku helikopterske 

nesreće na Luštici“ i naslovom ”Dokazi o pogibiji pilota kod tužioca“. Većinu teksta čini 

regovanje Ministarstva odbrane na navode  iz prethodna dva teksta i negiranje tih navoda. 

Prva priča koju je objavio “Dan” temelji se na jednom neimenovanom izvoru, čije navode “Dan” 

nije ni pokušao da provjeri, niti je pribavio neki sekundarni izvor (dokument) koji bi potvrdio 

priču primarnog, neimenovanog izvora. Iako nije bilo razloga za žurbu, jer priča ne bi izgubila na 

aktuelnosti i važnosti, “Dan” nije sačekao ni mišljenje Ministarstva odbrane. U nastavku priče su 

iznesene direktne optužbe na račun pomoćnika ministra odbrane, ali za njih nijesu u tekstu 

ponuđeni dokazi, niti se vidi napor da se optužujuća verzija priče provjeri kod drugih, 

relevantnih izvora ili na osnovu dokumenata, odnosno sekundarnih izvora.  



32 
 

U ovoj priči se “Dan” bavio jednom važnom i kontroverznom temom, ali je priča ostala primjer 

nedovršenog i jednostranog istraživačkog pokušaja, u kome su ignorisani etički standardi iz 

načela 1 Kodeksa i smjernica koje se odnose na to načelo. 

U periodu koji pokriva ovaj izvještaj evidentirano je, osim navedenih, još nekoliko sličnih 

primjera u kojima je, manje ili više, prekoračena granica koju je povukao Kodeks između 

profesionalno korektnog i senzacionalističkog načina izvještavanja72. I primjeri koji slijede nijesu 

navedeni u izvještajima MSS. 

U dnevniku “Dan”, izdanje od 5. novembra 2012. (rubrika “Povodi”) objavljen je tekst pod 

naslovom “Petorica gejeva zaražena sidom”, u kome su prezentirani rezultati istraživanja 

Instituta za javno zdravlje koji se tiču gej populacije i opasnosti od seksualnih bolesti.  

Podaci saopšteni u naslovu su dio podataka do kojih se došlo tokom istraživanja, ali za 

izdvajanje ovih podataka u naslov nema profesionalnog opravdanja i služe samo da bi se 

postigao senzacionalistički efekat, pri čemu se i dodatno stigmatizuju pripadnici jedne ranjive 

populacije. 

U dnevnom listu “Dan”, izdanje od 29. novembra 2012. (rubrika “Hronika”) objavljen je tekst sa 

nadnaslovom ”Agncija DPA objavila da je šverc cigareta preko Crne Gore žestoko pogodio 

evropske države“ i naslovom ”Milo oštetio njemački budžet za 10 milijardi“. Tekst je, u osnovi, 

autorstvo njemačke novinske agencije DPA, koji je obradila redakcija “Dana”. 

Sadržaj teksta upućuje na to da je crnogorska država učestvovala u švercu cigareta, ali to ne 

opravdava personalizaciju koja je izvedena u naslovu vijesti. Takav naslov ovoj vijesti daje 

senzacionalističku intonaciju i čini je jednostranom. 

U dnevnom listu “Dan”, izdanje od 10.januara 2013, objavljen je tekst pod nadnaslovom “U 

Kliničkom centru preminuo zatvorenik Simo Žižić” i naslovom “Umro od tuge za ženom koju je 

ubio”. Tekst je, u najvećem dijelu, podsjećanje na zločin ubistva žene u selu Strug kod Šavnika, a 

u njemu postoji i ova rečenica: ”Prema riječima njegovih kolega iz ćelije, stalno je govorio kako 

mu je žao što je ubio ženu, te da će njega tuga ubiti”.  

Samo jedna rečenica, u kojoj je sadržana parafraza iskaza neidentifikovanih izvora, i u čiju se 

autentičnost može osnovano posumnjati, poslužila je za naslov teksta. Upravo je taj dio teksta 

ponovo aktuelizovao ovaj zločin i poslužilo za senzacionalistički formulisan naslov.  

                                                           
72

 Načelo 1 Kodeksa novinara CG, Smjernica 1.2 Tačnost, pod b): “Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za 
senzacionalističko izvještavanje. Stoga, novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem 
jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli 
navesti na pogrešan zaključak o suštini dogadjaja ili pojave. Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van 
konteksta u kome su se desile.“ 



33 
 

6.2. Načelo 2 Kodeksa: Kritički odnos prema moćnima 

Ni u jednom od objavljenih izvještaja samoregulatornih tijela (pet izvještaja MSS i jednom 

izvještaju SSLŠ) nije evidentirano kršenje načela 2 Kodeksa,73 oko koga je došlo do spora unutar 

Savjeta NST i dovelo do prestanka rada tog samoregulatornog tijela (Vidjeti odjeljak 2 i fusnotu 

6 ovog Izvještaja).   

Monitoring HRA pokazao je da jedan dio crnogorskih novinara, u skladu sa drugom rečenicom 

načela 2 Kodeksa “radi u duhu ideje da bude kritički posmatrač onih koji su moćni u društvu, 

politici i ekonomiji” (pridržavajući se manje ili više profesionalnih standarda ili ih kršeći), dok 

drugi ne drže mnogo ili ne drže uopšte do takve vrste novinarstva.  

Imajući u vidu da je upravo ovaj dio načela 2 Kodeksa u dosadašnjoj samoregulatornoj praksi 

različito tumačen, neophodno je da se ovo načelo precizira kroz odgovarajuće dopunske 

smjernice. U tim smjernicama trebalo bi jasno razlučiti kada se od novinara očekuje da radi u 

duhu navedenog načela, a kada ne, zbog toga što neke novinarske forme (vijesti, izvještaji) 

nijesu uvijek ni pogodne za tako što. Pored toga, treba imati u vidu i da ovo načelo zadire u 

samu suštinu kvaliteta novinarstva, a upitno je da li je ovaj kvalitet uopšte moguće normirati i 

obezbijediti prinudom, tj. sankcionisati njegovo kršenje na bilo koji način.  

6.3. Načelo 3 Kodeksa: vijest i komentar zajedno  

U periodu od kada HRA prati medije u okviru projekta, evidentirana su tri karakteristična 

primjera kršenja načela 3 Kodeksa da vijest i komentar budu jasno razdvojeni.74 

Prvi primjer je iz dnevnika “Dan” (izdanje od 29. septembra 2012), u kome je objavljen izvještaj 

sa sjednice Anketnog odbora Skupštine Crne Gore, pred kojim je svjedočio u to vrijeme bivši 

crnogorski premijer Milo Đukanović o slučaju korupcije prilikom privatizacije Telekoma Crne 

Gore. Naslov izvještaja je najavljen na naslovnoj strani, a izvještaj je u cjelosti objavljen u rubrici 

“Ekonomija” pod naslovom “Milo lupetao četiri sata”. 

Drugi primjer je iz dnevnika “Vijesti” (izdanje od 24. oktobra 2012). U rubrici “Društvo” 

objavljen je tekst pod naslovom “Ko ne želi da se nađu ubice” i podnaslovom “Zločin bez kazne:  

Šest godina od ubistva Srđana Vojičića i napada na Jevrema Brkovića”. U tekstu se, u prva dva 

paragrafa, konstatuje: “Šest godina crnogorska policija i tužilaštvo neće ili ne žele da rasvijetle 

ubistvo Srđana Vojičića i pokušaj atentata na književnika Jevrema Brkovića”/“Šest godina zločin 

                                                           
73

 “Novinar je dužan da brani slobodu i pravo na neometano prikupljanje i saopštavanje informacija, kao i na slobodan 
komentar i kritiku. Novinar radi u duhu ideje da bude kritički posmatrač onih koji su moćni u društvu, politici i ekonomiji”. 
 
74

 “Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemogući njihovu 
zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza 
je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni”. 



34 
 

je bez kazne, a po svemu sudeći, ni nove promjene u vrhu policije neće donijeti neke pomake da 

se to ubistvo napokon riješi, a ubice nađu tamo gdje im je i mjesto”.  

Treći primjer je iz dnevnog lista “Dan” (izdanje od 20. novembra 2012.). U rubrici “Hronika”, na 

strani 9, objavljen je izvještaj sa suđenja mitropolitu crnogorsko-primorskom Amfilohiju. U 

nadnaslovu izvještaja je napisano: ”Mitropolit crnogorsko – primorski kažnjen zbog navodnog 

govora mržnje na Badnje veče“. 

U slučaju teksta “Milo lupetao četiri sata”, u naslovu izvještaja je iznesena novinarska ocjena 

kvaliteta svjedočenja bivšeg premijera Đukanovića, koja se ne nalazi u izvještaju, niti je 

navedeno da je izgovorio neko od učesnica sjednice, pa se može osnovano pretpostaviti da je to 

ocjena izvještača ili urednika. U slučaju objavljenog teksta, jasno je da se radi o vijesti, odnosno 

izvještaju kao jednom od informativnih novinarskih žanrova, u kojima, kako je propisano 

Kodeksom, nije poželjno da novinar iznosi vlastite vrijednosne sudove, već samo da prezentira 

činjenice o događaju o kome izvještava.  

Tekst iz dnevnika “Vijesti” pod naslovom “Ko ne želi da se nađu ubice” je žanrovski hibrid, 

sastavljen od djelova intervjua ili izjave zainteresovane strane i novinarskog komentara, koji u 

bitnome odražava mišljenje zainteresovane strane, konkretno strica ubijene osobe, koje on 

iznosi u istom tekstu.  

U nadnaslovu izvještaja sa suđenja mitropolitu crnogorsko-primorskom Amfilohiju dnevnik 

“Dan” je prokomentarisao presudu koristeći riječ “navodnog”. Komentarisanje presude je, 

naravno, legitimno, ali nije etično se to čini u izvještaju sa suđenja, pogotovo u okviru naslova 

vijesti. 

Nijedan od ovih primjera nije evidentiran u izvještajima Medijskog savjeta za samoregulaciju 

(MSS). 

6.4. Načelo 4 Kodeksa: ispravka, demanti, izbjegavanje izvinjenja 

U periodu koji pokriva ovaj izvještaj bilo je nekoliko primjera da su mediji objavili reakcije 

oštećene strane i tako ispravili prethodno učinjene greške, ali nijesu, pritom, ponudili izvinjenje 

na način kako je sugerisano u smjernicama za načelo 4 Kodeksa75, što nije evidentirano u 

izvještajima Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS).  

Zakon o medijima, takođe, propisuje pravo na odgovor i ispravku, uključujući i pravo na tužbu 
za objavljivanje ispravke ili odgovora. 

                                                           
75

 Smjernica (b) za načelo 4 Kodeksa novinara CG: “Ako medij utvrdi da je objavio pogrešan izvještaj i time ugrozio reputaciju 
neke osobe ili institucije, mora, u najkraćem roku, objaviti izvinjenje. Izvinjenje mora biti plasirano tako da odgovara plasmanu 
izvještaja na koji se odnosi”. 
 



35 
 

Dnevni list “Dan” je u broju od 3. novembra 2012. nastavio da piše o poslovima Montenegro 

Difens kompani (ranije pominjana u ovom izvještaju), s tim što je nova priča (objavljena na 

strani 13 u rubrici “Društvo”) najavljena kao ekskluzivna na prvoj strani pod naslovom “Poslali 

30.000 pušaka za kartele iz Meksika” i nadnaslovom “Vladina kompanija preprodavala  oružje iz 

Kine, uprkos američkom embargu”. Priča je najavljena na gornjoj polovini naslovne strane i 

ilustrovana fotografijom Zorana Damjanovića, direktora MDI.  

U broju od 5. novembra 2012. “Dan” je objavio demanti firme MDI u rubrici “Hronika”, na strani 

10, na donjoj polovini strane. Demanti nije najavljen na naslovnoj strani izdanja lista, iako je u 

spornom broju priča najavljena na toj strani, što bi bilo u duhu načela 476 Kodeksa i smjernica77 

kojima se objašnjava primjena toga načela.  

U broju od 8. novembra 2012. “Dan” je objavio mišljenje druge strane u vezi sa navodima iz 

teksta pod naslovom “Poslali 30.000 pušaka za kartele iz Meksika”, i to kao antrfile uz novi tekst 

koji se bavi istom temom pod naslovom “Istraga zbog tekstova u Danu”.  

“Dan” nije postupio etično kada je objavio priču bez mišljenja druge strane, u ovom slučaju 

firme koju je optužio, i bez provjere navoda izvora koji iznose optužbe. Naknadnim 

objavljivanjem mišljenja optužene strane i demantija greška je djelimično ispravljena, ali je 

učinjena nova neodgovarajućim tretmanom naknadno dobijenih informacija.  

6.5. Načelo 5 Kodeksa: pitanje etničke i nacionalne pripadnosti 

Medijski savjet za samoregulaciju (MSS) je u svom posljednjem izvještaju evidentirao slučaj 

neetičnog pominjanja nacionalne/etničke pripadnost osoba koje su osumnjičene za određena 

krivična djela. Taj slučaj su zapazili i saradnici Akcije za ljudska prava (HRA). Riječ je o vijesti 

objavljenoj na portalu Café del Montenegro 20. januara 2013. u 10:48, u kojoj se navodi da je 

jedan Albanac, koji godinama živi u SAD u državi Njujork, silovao psa jednog stanara u čijoj 

zgradi je radio kao domar. U vijesti su navedeni ime i prezime optuženog, njegove godine i 

fotografija, a naslov je formulisan ovako: “SAD: Albanac silovao komšijinog labradora!”  

                                                           
76

 Načelo 4 Kodeksa novinara CG: “Obaveza novinara je da dopuni nepotpunu i ispravi netačnu informaciju, pogotovo onu koja 
može naškoditi, pridržavajući se, pri tom, pravila da ispravka mora biti istaknuta na odgovarajući način”. 
 
77

 Smjernice za Načelo 4 Kodeska novinara CG: (a) Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, 
taj medij mora u najkraćem roku objaviti ispravku. Ispravka mora biti plasirana tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se 
odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi na prethodni nekorektni izvještaj. 
(b) Ako medij utvrdi da je objavio pogrešan izvještaj i time ugrozio reputaciju neke osobe ili institucije, mora, u najkraćem roku, 
objaviti izvinjenje. Izvinjenje mora biti plasirano tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi. 
(c) “Odgovara plasmanu” u ovom kontekstu znači objavljivanje ispravke na istom mjestu (u slučaju štampanih medija) ili u istoj 
emisiji (u slučaju elektronskih medija). 
 



36 
 

Saradnici HRA su u periodu koji obuhvata ovaj izvještaj evidentirali još dva slučaja u kojima se, 

pored ostalog, na neetičan način pominje nacionalna/etnička pripadnost osoba koje su 

osumnjičene za određena krivična djela i tako krši načela 578 Kodeksa.  

U dnevniku “Blic”, izdanje za Crnu Goru, od 6. oktobra 2012. (rubrika “Hronika”) objavljena je 

vijest pod naslovom “Albanci krali po cetinjskim selima”, u kojoj se navodi da je policija uhapsila 

trojicu albanskih državljana zbog sumnje da su počinili teške krađe na području Cetinja.  

U listu “Dan” od 16. novembra 2012. (rubrika “Hronika”, strana 11) objavljena je vijest pod 

naslovom ”Roma tukli do smrti“, u kojoj se navodi da su osumnjičeni Adrovići uhvatili u krađi 

Miraša Selimovića (Rom iz naslova vijesti) i da su ga tukli do smrti.  U vijesti se, inače, nigdje ne 

navodi da je Selimović po nacionalnosti Rom, pa isticanje te činjenice u naslovu zvuči kao 

podilaženje stereotipu da su Romi lopovi i da se u ovom slučaju može raditi o zločinu iz mržnje.  

6.6. Načelo 6 Kodeksa: neetično prikupljanje informacija 

U periodu koji pokriva ovaj izvještaj evidentiran je jedan primjer prestupa u odnosu na standard 

propisan Kodeksom79 kada se radi o prikupljanju informacija. U izvještaju Medijskog savjeta za 

samoregulaciju (MSS) ovaj slučaj je, takođe, apostrofiran kao neetičan, ali samo u smislu kršenja 

načela 3 Kodeksa zbog, kako je ocijenjeno, tendenciozne opreme teksta (misli se na naslov) 

“koja činjenice iz teksta iskrivljuje na neprimjeren način”.   

Dnevnik “Dan” je, u izdanju od 18. septembra 2012, objavio tekst pod naslovom “Zlobniče, tvoja 

faca šteti našoj stvari”. Tekst koji je pod istim naslovom najavljen na naslovnoj strani sadrži 

citate i parafraze iz pisma koje je predsjednik Crkvene opštine u Podgorici Crnogorske 

pravoslavne crkve (CPC) Igor Koljenšić uputio mitropolitu CPC Mihailu, u kome na njegov račun 

iznosi teške optužbe.   

Dnevnik “Dan” je u broju od 26. oktobra 2012. godne objavio reagovanje autora pisma, u kome 

ih on optužuje da su ilegalno došli u posjed njegovog pisma, koje je, kako on tvrdi, imalo 

karakter privatne korespodencije, te da su, objavljivanjem istoga, povrijedili njegova Ustavom 

garantovana prava. 

                                                           
78

 Kodeks novinara CG u načelu 5 kaže da: “Rasu, vjeru, nacionalnost, etničku pripadnost, seksualnu orijentaciju i porodični 

status čovjeka, novinar će pomenuti samo ako je to neophodno za informaciju”, a u smjernicama za ovo načelo se navodi da 

“kada se izvještava o zločinu, nije dozvoljeno da se pominje vjerska, etnička ili druga manjinska pripadnost osumnjičenog, osim 

ako ta informacija može biti važna da javnost shvati događaj”. 

79
 Načelo 6 Kodeska novinara CG: “Za prikupljanje informacija u bilo kom obliku, novinar koristi profesionalno časne i pravno 

dozvoljene metode. Odstupanje od ovog pravila dopušteno je jedino u slučajevima kada te metode nijesu dovoljne, a 
informacija do koje treba doći izuzetno je važna za javnost.” 
 



37 
 

Dnevnik “Dan” nije naveo na koji je način došao u posjed pisma, ali je na osnovu tvrdnji 

njegovog autora jasno da ono nije bilo namijenjeno javnosti. 

Iako je privatne prirode, u pismu su pokrenuta neka pitanja od javnog značaja, jer se tiču 

odnosa unutar CPC, vjerske organizacija koja okuplja značajan broj ljudi. Dnevnik “Dan” nije, 

međutim, postupio etično kada je, bez znanja autora, objavio pismo. Ne možemo tvrditi da je 

“Dan” došao na nečastan način do pisma, ali bi bilo etički ispravno da je o posjedovanju istoga 

obavijestio autora i tražio njegovu saglasnost za objavljivanje. U slučaju nedobijanja takve 

saglasnosti, “Dan” se mogao, na osnovu saznanja, baviti temom sukoba na način koji ne bi 

nužno podrazumijevao citiranje pisma, ali je ono moglo poslužiti kao inicijalna informacija za 

legitimno profesionalno istraživanje. 

6.7. Načelo 7 Kodeksa: zaštita izvora 

U izvještajima MSS i SSLŠ nije evidentiran nijedan primjer ogrješenja o načelo 7 Kodeksa, koji 

reguliše odnos prema izvorima informacija80. Takav primjer nijesu uočili ni saradnici HRA.  

6.8. Načelo 8 Kodeksa: zaštita privatnosti 

U izvještaju Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS) koji obuvata period od 1. avgusta do 1. 

oktobra 2012. naveden je kao problematičan slučaj objavljivanja spiska navodnih ”duplih 

glasača“ u dnevniku “Dan” koji sadrži imena i prezimena, JMBG i adrese osoba, ali u tome je 

prepoznato jedino kršenje Zakona o zaštiti ličnih podataka. U izvještaju se, međutim, previdjelo 

da je, u navedenom slučaju, ali i u još dva koja nijesu ni pomenuta, došlo i do kršenja etičkih 

standarda koja propisuje Kodeks81. 

Dnevni listovi “Dan” i “Vijesti” su, u izdanjima od 19. septembra 2012, objavili izvode iz 

Centralnog biračkog spiska koje im je proslijedila NVO Mreža za afirmaciju nevladinog sektora 

(MANS), u kojima se nalaze matični brojevi građana/građanki i adrese njihovog prebivališta. 

U dnevnom listu “Vijesti”, izdanje od 10. oktobra 2012. (rubrika “Politika”) objavljen je tekst 

pod nadnaslovom “Fantomi: Nakon analize zaključenog biračkog spiska, MANS saopštio da su 

državni organi napravili minimalne prepravke , uprkos njihovim upozorenjima da postoje brojne 

nepravilnosti” i naslovom “Ostala vojska duplih birača”. U tekstu je otkriven identitet više osoba 

istog imena i prezimena i njihove privatne adrese.  

                                                           
80

 “Pravo i obaveza je novinara da štiti povjerljive izvore informacija, ali i da uvijek provjeri motive povjerljivog izvora prije nego 
mu obeća anonimnost i zaštitu”. 
 
81

 U načelu 8 Kodeksa novinara CG navedeno je da je “novinar (je) dužan da se krajnje pažljivo odnosi prema privatnom životu 

ljudi”, te da je “pravo na privatnost obrnuto (je) srazmjerno značaju javne funkcije koju pojedinac obavlja…”. U smjernicama za 

ovo načelo, u Kodeksu noviara Crne Gore je napomenuto da “pravo javnosti da zna, mora se uvijek pažljivo odmjeriti u odnosu 

na lična prava ljudi”,  kao i da “privatne adrese ljudi uživaju posebnu zaštitu”. 



38 
 

Isto je učinjeno u dnevniku “Dan”, izdanje od 10. oktobra 2012. (rubrika “Politika”) pod 

podnaslovom “MANS nakon detaljne analize utvrdio brojne neregularnosti i u konačnoj verziji 

biračkog spiska” i naslovom “Nije izbrisano 14.000 fantoma”.  

Objavljivanje punih imena i prezimena osoba i njihovih privatnih adresa nije bilo u funkciji 

dolaženja do istine o tome da li postoje zloupotrebe u biračkom spisku. Dnevnici “Vijesti” i 

“Dan” nijesu na najbolji način odmjerili pravo javnosti da zna sa ličnim pravima ljudi kojima su 

otkriveni matični brojevi, a posebno nijesu ispoštovali smjernicu Kodeksa koja upućuje na 

posebnu zaštitu privatnih adresa. Dnevni listovi su mogli da ukažu na problem validnosti 

biračkih spiskova i bez otkrivanja matičnih brojeva i adresa ljudi, navodeći da za to posjeduju 

dokaze, ali ih ne dijeleći sa javnošću.  

U izvještaju MSS koji pokriva period od 1. oktobra do 1. decembra 2012. nije evidentiran slučaj 

etički problematičnog izvještavanja82 tri dnevna lista u izdanjima od 8. oktobra 2012.  o 

samoubistvu jedne žene u Podgorici.  

“Dan” je u rubrici “Društvo” objavio vijest sa podnaslovom “Vidosava Jovanović izvršila 

samoubistvo ogorčena ishodom sudskog postupka za ubistvo svog sina” i naslovom “Majka se 

ubila poslije oslobađajuće presude”. U vijesti su izneseni detalji o smrti ove žene. “Dan” je 

objavio i fotografiju tragično preminule žene, a vijest je najavljena na prvoj strani izdanja, 

zajedno sa istom fotografijom.  

Vijest o samoubistvu u dnevniku “Vijesti” (rubrika “Društvo”) podnadnaslovom “Tragedija: 

Vidosava Jovanović izvršila samoubistvo dan nakon suđenja za ubistvo sina” i naslovom “Majka 

nije mogla da se pomiri sa presudom”. Uz vijest, u kojoj nema previše detalja, objavljena je 

fotografija lokacije gdje je pronađeno tijelo tragično stradale žene. 

U dnevniku “Dnevne novine” vijest o samoubistvu žene (rubrika “Hronika”) objavljena je pod 

nadnaslovom “Nakon oslobađajuće presude” i naslovom “Majka ubijenog izvršila samoubistvo”. 

U podnaslovu vijesti je objavljena rečenica: “Poslije presude Jovanović u hodniku Višeg suda 

vrištala i klela”. Uz vijest je objavljena i fotografija sa policijskog uviđaja na mjestu gdje je 

pronađeno tijelo tragično stradale žene. Vijest sa istom fotografijom je najavljena na naslovnoj 

strani “Dnevnih novena”. 

U tragičnoj smrti ove žene i okolnostima koje su do toga dovele nema ničega što je od izuzetnog 

interesa za javnost, pa ovaj slučaj ne može biti podveden pod izuzetke o kojima govori Kodeks, a 

                                                           
82

 Kodeks novinara Crne Gore u smjernicama za načelo 8 kaže da “izvještavanje o samoubistvima od novinara zahtijeva krajnju 

uzdržanost i odmjerenost” i sugeriše da “U takvim situacijama ne treba objavljivati imena i detaljan opis okolnosti u kojima se 

samoubistvo desilo”. Kodeks napominje da su “izuzeci (su) opravdani samo ako je to od izuzetnog interesa za javnost”. 

 



39 
 

tiču se objavljivanja identiteta osobe koja je sebi oduzela život. U novinskim izvještajima se, 

takođe, oglušilo o sugestiju iz Kodeksa, da se pokaže krajnja uzdržanost i odmjerenost u 

ovakvim slučajevima. 

6.9. Načelo 9 Kodeksa: otkrivanje identiteta maloljetnika počinilaca ili žrtava krivičnih djela 

Monitoring tim Medijskog savjeta za samoregulaciju (MSS) je dobro uočio i osudio primjere 

neetičnog otkrivanja identiteta maloljetnika u slučaju izvještavanja o krivičnim djelima.  

MSS je u izvještaju koji obuhvata period od 1. avgusta do 1. oktobra 2012. naveo da je u 

izdanjima od 4. i 5. septembra 2012. godine dnevni list ”Dan“ otkrio identitet maloljetnika 

osumnjičenog za ubistvo, a u izdanjima od 11. i 12. septemba 2012. isti dnevnik je, izvještavajući 

o slučaju čedomorstva, otkrio identitet djece majke osumnjičene za čedomorstvo. (Povodom 

drugog slučaja, MSS je dobio i žalbu zainteresovane građanke.) 

U načelu 9 Kodeksa je rečeno da je novinar “dužan da štiti integritet maloljetnih osoba, 

drugačijih i hendikepiranih”, a u smjernicama za ovo načelo se mediji obavezuju “da postupaju 

u skladu sa načelima Konvencije UN o pravima djece i da sa posebnom pažnjom istražuju 

informacije koje zadiru u interese djece”. 

U načelima UNICEF-a koja se tiču izvještavanja o djeci83, novinarima se sugeriše, pored ostalog, 

da “dostojanstvo i prava svakog djeteta moraju da se poštuju u svim okolnostima” i da se 

dodatno ne obilježava nijedno dijete. Jedna od smjernica je i da treba uvijek promijeniti ime i 

zamutiti lik djeteta za koje se zna da je “optuženo ili osuđeno za zločin”. 

6.10. Načelo 10 Kodeksa: kršenje pretpostavke nevinosti 

U tekstovima raznih žanrova, ali uglavnom u informativnim žanrovima (vijesti), objavljenim od 

1. septembra 2012. do 1. marta 2013. u pet dnevnih novina koje izlaze i distribuiraju se u Crnoj 

Gori i u nedjeljniku “Monitor”, saradnici Akcije za ljudska prava su evidentirali ukupno 103 

slučaja kršenja pretpostavke nevinosti.  Pretpostavka nevinosti je kršena tako što su se u 

naslovnoj kompoziciji (nadnaslov, naslov, podnaslov), u prvom paragrafu ili u nekom drugom 

dijelu teksta iznosile tvrdnje ili sugerisalo da je neko, čiji je identitet otkriven u potpunosti ili 

samo preko inicijala, počinio neko krivično djelo, iako je iz cjeline teksta ili izvora na koji se 

autor teksta poziva (policijsko saopštenje, primjera radi) jasno da je ta osoba samo 

osumnjičena, osnovano osumnjičena ili samo optužena, ali ne i pravosnažno osuđena.   

                                                           
83

 UNICEF, Reporting guidelines - Reporting guidelines to protect at-risk children (Smjernice za izvještavanje – smjernice za 
izvještavanje za zaštitu djece u rizičnom stanju): http://www.unicef.org/media/media_tools_guidelines.html 



40 
 

U više od 54% evidentiranih primjera pretpostavka nevinosti je prekršena načinom na koji je 

formulisan neki dio naslovne kompozicije (nadnaslov, naslov, podnaslov), pri čemu se to 

najčešće dešavalo u naslovu, a rjeđe u nadnaslovu i podnaslovu.  

Primjeri za ovo su naslovi: “Jovanović krao automobile”, “Bulatović nožem teško ranio 

sugrađanina”, “Zaklao ženu”, “Ubijao za mafiju”, “Ubici djevojčice psihijatrijsko liječenje”, 

“Dvostrukog ubicu ispituju bez prisustva javnosti”. U ovim i sličnim primjerima se, u 

senzacionalističkom maniru, naglašava jedan dio inače problematično intonirane informacije 

kako bi naslov dobio na atraktivnosti. 

 

U više od 15% slučajeva pretpostavka nevinosti je prekršena problematičnom formulacijom 

nekog od djelova naslovne kompozicije i dijela teksta. U šest slučajeva je to učinjeno 

problematičnom formulacijom nekog dijela naslovne kompozicije i prvog paragrafa vijesti (lid). 

U po dva slučaja je to učinjeno načinom na koji je formulisana neka rečenica u prvom, odnosno 

u nekom od ostalih djelova teksta.  

U dva slučaja je to učinjeno u legendi (objašnjenju) koja prati fotografiju. Na fotografiji je, u 

jednom od ta dva primjera, prikazano privođenje jedne od dvije žene optužene za primanje i 

davanje mita, a ispod fotografije je legenda: “Uzimali od 50 do 1.300 eura: Prilikom privođenja 

optuženih”. 

U primjerima kršenja pretpostavke nevinosti, prema podacima dobijenim na osnovu monitoriga 

HRA, prednjačili su dnevnici  “Vijesti”84 i “Dan”85, koji su pretpostavku nevinosti prekršili 23, 

                                                           
84 “Crnogorski turisti divljali u Veneciji”, 14. septembar 2012; “Krao bojlere i armature”, 20. septembar 2012; “Novac od poreza trošili na 
provod”, 4. oktobar 2012; “Ukrao povjerljiva dokumenta”, 4. oktobar 2012; “Rus uhapšen u Baru nudio policajcima mito kako bi ga pustili iz 
pritvora”, 4. oktobar 2012; “Uskakao u kuće i krao”, 4. oktobar 2012; “Uhapšeni lopovi koji su operisali tokom svadbe”, 9. oktobar 2012; „Otac 
htio da doda subuteks“, 22. oktobar 2012; „Dvojicu ranio nožem u samoodbrani?“, 22. oktobar 2012; “Jovanović krao automobile”, 1. 
novembar 2012; „Pokrao kladionice, pa kupio mobilni”, 8. oktobar 2012; “Krao pa prodavao za siću”, 7.novembar 2012; “Ubio joj muža pa joj 



41 
 

odnosno 22 puta. Slijede “Dnevne novine”86, koje su to učinile u 18 navrata, i “Blic”87, izdanje za 

Crnu Goru, koji je pretpostavku nevinosti prekršio 13 puta. Dnevnik “Pobjeda”88 je pretpostavku 

nevinosti prekršio u osam navrata. 

Kršenja pretpostavke nevinosti se u svim slučajevima odnose na osobe koje su osumnjičene, 

osnovano osumnjičene ili optužene za vršenje lakših ili težih krivičnih djela.  U najmanje dva 

slučaja je pretpostavka nevinosti u naslovima prekršena u slučaju osoba koje su istovremeno 

bile i žrtve krivičnog djela, što je u suprotnosti sa načelom 10 Kodeksa, kao i preporukom 

Komiteta ministara Savjeta Evrope o pomoći žrtvama i prevenciji viktimizacije. 

U prva tri izvještaja MSS nije uopšte primijećeno kršenje pretpostavke nevinosti. Tek u četvrtom 
i petom izvještaju se navode primjeri ove vrste kršenja Kodeksa, s tim što je u periodu od 1. 
decembra 2012. do 1. marta 2013. MSS evidentirao samo dva slučaja, dok su u istom period 
saradnici HRA uočili 28 primjera kršenja pretpostavke nevinosti u dnevnim listovima “Vijesti”, 
“Dnevne novine”, “Pobjeda”, “Dan” i nedjeljniku “Monitor”.  

U četvrtom po redu izvještaju MSS, koji obuhvata period od 1. oktobra do 1. decembra 2012, 

nije pomenut slučaj kršenja pretpostavke nevinosti u slučaju nastavnice Marije Fatić iz 

Podgorice, ali je član Monitoring tima, nakon što je objavljeno da je tužilaštvo odbacilo 

                                                                                                                                                                                           
rekao: “Eto ti ga sad, gospođo”, 16. novembar 2012; “Oštrom kašikom napao zatvorenike”, 16. novembar 2012; „Šole slomio nos sugrađaninu“, 
5. decembar 2013; “Dijelili pare sebi i svojima”, 29. decembar 2012; “Sa farme odnio rezervoar”, 29. decembar 2012; “Krao alkohol iz 
Merkatora i Albone”, 29. decembar 2012; “Uhapšeni zbog krađe u Nikšiću”, 25.januar 2013; “Krao kamere sa škole”, 25.januar 2013; “Božović 
iza rešetaka zbog pokušaja ubistva”, 25.januar 2013; “Krao vrata iz škole”, 31. januar 2013; “Maloljetnici obili vikendicu policajcu”, 7. februara 
2013; “Raković uhapšen zbog krađe”, 13. februar 2013. 
 
85 “Ukrali motor i mobilne telefone”, 15. septembra 2012; “Preprodavala ukradeno zlato”, 15. septembra 2012; “Krao po stanovima i kućama”, 
4. oktobar 2012; “Rođaka izbo nožem”, 30. oktobar 2012; “Krao nakit”, 30. oktobar 2012; “Psihijatri vještače ubicu”, 8. novembar 2012; 
“Batinaši negirali krivicu”, 15. novembar 2012; “Ubicu zatekla pred kućom”, 16. novembar 2012; „Roma tukli do smrti“, 16. novembar 2012; 
“Brat i sestra dilovali heroin”, 24. novembar, 2012; “Hapšena zbog droge, pa došla na časove”, 28. novembra 2012; „Ubijao za mafiju“, 4. 
decembar 2013; “Uhvaćen na djelu”, 18. decembar 2012; “Između sebe podijelili 114.000 eura”, 29. decembra 2012; “Zaklao ženu”,  3. januara 
2013; “Zloupotrijebili položaj”, 4. januar 2013; „Heroin nabavljali iz Crne Gore“, 5. januar 2013; “Maloljetnici opljačkali školu”, 8.januara 2013; 
“Svekra ubila zbog torture”, 24.januar 2013; “Skank krili u žbunu”, 29. januar 2013; “Reketirali popa”, 31. januar 2013; “Pronevjerio 34.500 
eura“, 1. februar 2013. 
 
86 “Kokain u novčaniku Mušinog saputnika“, 2.oktobar 2012; „Ukrali ford u naselju Maine“, strana 15, 2.oktobar 2012; “Ulazio kroz prozore i 
krao zlato i oružje”, 4. oktobar 2012; “Ojadio investitore za više od million eura”, 4. oktobar 2012; “Ubio usljed razdraženosti i bijesa”, 4. 
oktobar 2012; “Nožem se spasila od silovanja”, 9. oktobar 2012; “Auto oteo drumski razbojnik iz Rožaja”, 30. oktobar 2012; “Pljačkao po Starom 
grad”, 30. oktobar 2012; “Pozajmicu platio nožem u stomak”, 30. oktobar 2012; “Izazvao požar, izgorio maslinjak”, 31.oktobar 2012; “Ukrale 
dvije puške”, 31.oktobar 2012; “Brat i sestra u uličnoj prodaji”, 24. novembar 2012; „Pobjegao iz butika sa neplaćenim kaputom”, 1. februar 
2013; „Uhapšen podgorički bombaš“, 1. februar 2013; “Heroin krio u rezervnoj gumi”, 5. februara 2013; “Tužilac kolima usmrtio pješaka”,  12. 
februar 2013; “Srbi pljačkali banke po Sloveniji”, 12. februar 2013; “Mugoša svjesno ubio kuma”, 12. februar 2013. 
 
87 “Uhapšen kradljivac oružja”, 4. oktobar 2012; “Ubica djevojčice 24. oktobra u sudu”, 4. oktobar 2012; “Albanci krali po cetinjskim selima”, 6. 
oktobar 2012; “Dvostrukog ubicu ispituju bez prisustva javnosti”, 6. oktobar 2012; „Lažnim karticama podigao 9.500  eura“, 7.novembar 2012; 
“Ubici djevojčice psihijatrijsko liječenje”, 10,  8. novembar 2012; “Ubici komšije određen pritvor”, 26. novembar 2012; „Podgoričanin u Budvi 
počinio 16 krađa“, 27. novembar 2012; „Tukao staricu dok mu nije dala 100 eura“, 27. novembar 2012; “Uhapšen kradljivac”, 29.decembar 
2012; “Bulatovic nožem teško ranio sugrađanina”, 5 januar 2013; „Tužiteljka uhvaćena u krađi skupih krema za lice“, 19. januar 2013; “Pretukli, 
vezali pa opljačkali staricu”, 19. januar 2013. 
 
88 “Uhapšen zbog krađe u apoteci Montefarma“, 7.oktobar 2012; „Stavljala skupe kreme u kutije jeftinih“,  18. januar 2013; „Tužiteljkine kreme 
još pod istragom“, 23.januar 2013; “Radnik taksija ‘De luks’ opljačkao stranku”, 23. januar 2013; „Ukrao kaput iz butika“, 1. februar 2013; 
“Tužiteljka pred sudijom zbog krađe pomade”, 7. februar 2013; “Nikšićanin krao sve i svašta”, 7. februar 2013; “Prodao četiri točka sa tuđeg 
kombija”, 7. februar 2013. 



42 
 

policijsku krivičnu prijavu protiv nastavnice i advokati skrenuli pažnju da ona može tužiti medije, 

ocijenio da se ovdje radi o flagrantnom kršenju pretpostavke nevinosti. U svom posljednjem 

izvještaju, koji obuhvata period od 1. decembra 2012. i 1.marta 2013, MSS ne pominje da je 

previdio ovaj slučaj, ali u uvodnom dijelu konstatuje da su nastavnicu Fatić “pojedini dnevni 

listovi nakon hapšenja medijski demonizovali, posvećujući njenom slučaju udarne stranice sa 

senzacionalističkim naslovima”. 

Ovaj slučaj je paradigmatičan upravo po tome što je, zato što je odbacivanjem krivične prijave 

ponovo izašao na svijetlo dana, pokazao koliko je ozbiljan etički prekršaj kada mediji nekoga 

neovlašćeno osude prije nego to pravosnažno učine oni koji su za to nadležni, i zato zaslužuje da 

bude detaljnije opisan. 

U dnevniku “Dnevne novine”, izdanje od 24. novembra 2012. (rubrika “Hronika”, strana 12) 

objavljena je vijest pod naslovom “Brat i sestra u uličnoj prodaji”. U vodećem paragrafu (lid) 

navedeno je da je “podgorička policija uhapsila brata i sestru Branimira (30) i Mariju (32) Fatić 

zbog sumnje da su se u dužem periodu bavili nabavkom i prodajom heroina”. U sljedećoj 

rečenici se kaže da su osumnjičeni nabavljeni heroin, navodno, u svojim stanovima prepakivali u 

manje zamotuljke radi dalje ulične prodaje po cijeni od 10 eura. 

Dnevni list “Dan” je istoga dana objavio vijest (rubrika “Hronika”, strana 9), pod naslovom “Brat 

i sestra dilovali heroin”. U prvom paragrafu se navodi da su inspektori kriminalističke policije, u 

dvije odvojene akcije, u Podgorici i Nikšiću, uhapsili Branimira (30) i Mariju (32) Fatić i Jovana 

Božovića (37), zbog preprodaje narkotika. Dalje je navedeno da je kod Fatića pronađeno 150 

grama heroina, dok je pretresom automobila koji je koristio Božović otkriveno 39 kilograma 

skanka.  

“Dan” je u izdanju od 28. novembra 2012. godine (rubrika “Povodi”, strana 14), objavio priču u 

kojoj se govori o uznemirenosti roditelja učenika podgoričke OŠ “Dr Dragiša Ivanović” zbog toga 

što se nastavnica Marija Fatić vratila na posao samo nekoliko dana nakon što je uhapšena, 

zajedno sa bratom, zbog sumnje za neovlašćenu proizvodnju, držanje i stavljanje u promet 

opojnih droga. U tekstu su navedene informacije iz policijskog saopštenja, na kojima je 

zasnovana policijska sumnja. “Dan” je u tekstu naveo da nije uspio da obezbijedi mišljenje ni 

osumnjičene nastavnice, ni uprave škole. 

Portal Café del Montenegro je 28. novembra preuzeo vijest iz dnevnika “Dan” pod naslovom 

“Nastavnica hapšena zbog dilovanja droge, pa došla na časove”. 

U objavljenim vijestima je, preko formulacije naslova, ali i prvog paragrafa, prekršena 

pretpostavka nevinosti osumnjičenih, a to je u slučaju profesorice Fatić dodatno urađeno u 

naknadno objavljenoj priči u listu “Dan”. Suprotno  načelu 10 Kodeksa, koji je jasan u smislu da 

“novinar mora uvažavati pretpostavku da je svako nevin dok se ne dokaže suprotno”, i da “ne 



43 
 

smije ničim prejudicirati ishod sudskog postupka”, u objavjenim tekstovima je nastavnica Fatić 

okarakterisana kao krivac.  

Opravdano je, naravno, bilo strahovanje roditelja za bezbjednost djece i njihovo zdravlje, i 

opravdano je to što su se mediji pozabavili ovim slučajem, ali je problematično to što su 

načinom na koji su obradili priču dodatno uznemirili te roditelje, s jedne, a s druge strane 

prekršili ljudsko pravo nastavnice Fatić. 

Kod nekih od vijesti u kojima su evidentirana kršenja pretpostavke nevinosti bilo je i ogrješenja 

o još neke standarde profesionalne novinarske etike. U tom smislu je ilustrativan primjer vijesti 

objavljene u dnevniku “Vijestima” od 20. septembra 2012. pod naslovom: “Druga šutirali 

nogama u glavu”. Uz vijest je objavljena fotografija dječaka žrtve, kojom se sugeriše da je on 

teško povrijeđen, jer na fotografiji koristi štake, dok u vijesti piše da su mu konstatovane lakše 

tjelesne povrede.  

U periodu koji pokriva ovaj izvještaj desio se i jedan karakterističan primjer kršenja 

pretpostavke nevinosti, ali i više načela i standarda Kodeksa, pri čemu je izostala reakcija MSS, 

iako su kršenja učinjena u mediju koji je član toga samoregulatornog tijela. 

U tekstu pod naslovom ”Skandalozno: Vaspitačica vuče za uši i šamara mališane“, objavljenom 

na portalu Café del Montenegro (CdM) 3. januara 2013. u 15:23, objavljeno je da je 

neimenovana majka osumnjičila vaspitačicu (objavljen prvi inicijal) iz jednog od podgoričkih 

vrtića da je tukla njenog sina i da je on zbog toga dobio šećernu bolest. U tekstu je slučaj 

prokomentarisan kao da je već utvrđena istina: “Saznali smo da vaspitačica S. ima porodičnih 

problema, ali joj to svakako ne daje za pravo da se iživljava i tuče djecu koja su joj povjerena na 

čuvanje”. 

Autorka teksta je uzela zdravo za gotovo ono što je čula od majke djeteta i nije ni pokušala da 

provjeri njene optužbe da je vaspitačica tukla dijete, kao ni navode da je zbog toga dijete dobilo 

šećernu bolest. Novinarka nije konsultovala ljekara koji je liječio dijete ili bilo koga ljekara 

specijalistu za ovu oblast. Nije pokušala ni da čuje šta ima da kaže vaspitačica koju je dječakova 

majka optužila. 

U navedenom tekstu su prekršena i načela 189, 390 i 891 Kodeksa.  

                                                           
89

 Načelo 1 Kodeksa novinara CG kaže da je “dužnost (je) novinara da poštuje istinu i istrajno traga za njom, imajući uvijek u vidu 

pravo javnosti da zna i ljudsku potrebu za pravičnošću i humanošću”.  

90
 Načelo 3 Kodeksa novinara CG kaže, pored ostalog, da je “obaveza (je) da vijest i komentar budu jasno razdvojeni”, što u 

slučaju pomenutog teksta nije učinjeno.Uz to, komentar se temelji na informaciji čija tačnost još nije utvrđena. 

91
 U načelu 8 Kodeksa novinara CG se sugeriše da je “novinar (je) dužan da se krajnje pažljivo odnosi prema privatnom životu 

ljudi”, te da je “pravo na privatnost obrnuto (je) srazmjerno značaju javne funkcije koju pojedinac obavlja, ali je i u tim 



44 
 

6.11. Načelo 11 Kodeksa: prihvatanje privilegija 

U izvještajima MSS i SSLŠ nije evidentiran nijedan primjer kršenja načela 11 Kodeksa92, koji se 

tiče eventualnih privilegija koje negativno utiču na novinarsku nezavisnost i kredibilitet. Takve 

primjere nijesu uočili ni saradnici HRA tokom monitoringa sadržaja dijela crnogorskih medija.  

Kršenje ovoga načela je, inače, teško utvrditi, jer o tome najčešće postoje samo indicije u 

sadržaju i intonaciji novinarskih priča, ali ne i nesumnjivi dokazi, do kojih bi se moralo doći 

posebnim istraživanjem. 

6.12. Načelo 12 Kodeksa: novinarska solidarnost i plagijat 

U izvještajima MSS i SSLŠ nije evidentiran nijedan primjer kršenja načela 12 Kodeksa93, kojim je 

regulisano pitanje novinarske solidarnosti i plagijat, iako su i javno iznijete optužbe za plagiranje 

od strane portala Café del Montenegro i novinske agencije MINA.94  

Monitoring HRA je pokazao da je prilično rasprostranjena praksa korišćenja cijelih tekstova ili 

djelova tuđih tekstova a da se, pritom, ne navodi odakle su ti tekstovi uzeti ili, pak, upućivanje 

na izvor nije urađeno na jasan i nedvosmislen način. Ilustrativan primjer takve prakse je 

evidentiran u dnevniku “Dan”95, koji je preuzeo skoro cijeli tekst "Slučaj 'Podmetnuti zločin': 

Vujanovići u obračunu sa Mandićem preko njegovog maloljetnog sina - reakcije" sa portala 

“In4S”96(objavljen 8. marta 2013), ne navodeći gdje je taj tekst izvorno objavljen.  

Monitori HRA uočili su ilustrativan primjer teksta ispod koga je potpisan novinar ”Vijesti”, a u 

kome se navode izjave i čak fotografije sagovornika iz inostranstva bez navođenja izvora, pa se 

                                                                                                                                                                                           
slučajevima nužno poštovati ljudsko dostojanstvo.” 
 
92

 “Novinar ne smije prihvatati privilegije bilo koje vrste koje bi mogle ograničiti ili dovesti u sumnju njegovu autonomnost i 
nepristrasnost, i nauditi slobodi odlučivanja izdavača i redakcije”. 
 
93

 “Obaveza je novinara da bude solidaran sa kolegama u mjeri koja ga neće onemogućiti da valjano obavi profesionalni 
zadatak, niti dovesti u opasnost da se ogriješi o osnovne principe novinarskog kodeksa”. 
 
94

 “Crnogorski novinari često "posude“ poneku misao, rečenicu, pa i cijeli tekst, a da ne navedu ko je njihov pravi autor, iako se 
to rpotivi kodeksu novinarske etike. Nije rijedak slučaj i da se izvještaj ili informacija koju dobije redakcija CdM-a, pojavi u 
drugom mediju bez navođenja izvora informacija” (Izvor: http://www.cdm.me/drustvo/crna-gora/krada-novinarskih-tekstova-
normalna-pojava). U izjavi za CdM urednik agencije MINA Milan Žugić je naglasio da svakodnevno kubure sa tim problemom: 
“Naročito od lokalnih radio i televizijskih stanica, koji na ‘razne načine’, iako nijesu pretplatnici, objavljuju naše informacije, po 
pravilu, bez navođenja izvora. Iako svakodnevno imamo problema sa plagiranjem, nijesmo tražili zaštitu svojih autorskih prava 
na sudu. Smatramo da bi se taj problem mogao riješiti donošenjem adekvatnih zakona, ali i edukacijom novinara da je kodeks 
osnovno što treba da poštuju”. 
 
95

 http://www.dan.co.me/?nivo=3&rubrika=Drustvo&datum=2013-03-09&clanak=370790 
 
96

 http://in4s.net/index.php/akcenat/osvrt/35102-sluaj-podmetnuti-zloin-vujanovii-u-obraunu-sa-mandiem-preko-njegovog-
maloljetnog-sina-reakcije-2 
 

http://www.cdm.me/drustvo/crna-gora/krada-novinarskih-tekstova-normalna-pojava
http://www.cdm.me/drustvo/crna-gora/krada-novinarskih-tekstova-normalna-pojava
http://in4s.net/index.php/akcenat/osvrt/35102-sluaj-podmetnuti-zloin-vujanovii-u-obraunu-sa-mandiem-preko-njegovog-maloljetnog-sina-reakcije-2
http://in4s.net/index.php/akcenat/osvrt/35102-sluaj-podmetnuti-zloin-vujanovii-u-obraunu-sa-mandiem-preko-njegovog-maloljetnog-sina-reakcije-2


45 
 

stiče utisak da je opsežno istraživanje na složenu temu sproveo sam novinar.97 U sličnom 

primjeru se tek u okviru teksta, posredno navodi da se istom temom bavio i novinar londonskog 

“Gardijana” i prenosi se njegov komentar98. Kod dnevnika “Dnevne novine” i “Pobjeda” je, za 

razliku od drugih, naglašena praksa imenovanja izvora od koga je nešto preuzeto.   

Plagiranje, kao i novinarsku nesolidarnost, nije, međutim, uvijek moguće precizno utvrditi, ako o 

tome javno ne svjedoče sami novinari koji su bili žrtve takvog postupanja svojih kolega. 

 

Preporuke:  

- Urednici često u iznudici krše pretpostavku nevinosti nastojeći da daju atraktivan i kratak 

naslov. Stavljanjem znaka pitanja na kraju iskaza koji sugeriše nečiju krivicu moguće je, makar 

djelimično, umanjiti krajnji efekat toga iskaza. 

- Kao što je sugerisao Medijski savjet za samoregulaciju(MSS), Kodeks novinara Crne Gore treba 

ažurirati na način da njime budu obuhvaćeni i novi mediji, ali bi to trebalo uraditi uz konsenzus 

ili maksimalnu moguću saglasnost, kao što je to prethodno urađeno u slučaju Kodeksa. Pritom 

treba imati u vidu da je na međunarodnoj konferenciji “Internet 2013 – Oblikovanje politika za 

unaprijeđenje slobode medija, koju je organizovala Kancelarija OSCE predstavnika za slobodu 

medija, u Beču, 14. i 15. februara 2013, usvojen “Vodič za samoregulaciju online medija”. 

- Budući je osnov samoregulacije princip dobrovoljnog prihvatanja pravila, lakše će ta pravila 

prihvatiti i poštovati manji i kohezivniji kolektiv kakva je medijska organizacija, odnosno 

redakcija, nego imaginarni kolektivitet kakva je “cijela profesija”, pogotovo ako unutar profesije 

postoje političke ili ideološke podjele, pa zbog toga samoregulatornu praksu treba prvo 

njegovati i razvijati među novinarima u redakcijama medija; 

- Od suštinske je važnosti da novinarsko izvještavanje, pored kriterijuma etičnosti, zadovolji i 

kriterijum objektivnosti, što znači da se publici ponudi što je moguće vjerniji odraz konkretne 

realnosti nekog događaja, plus elementi (bekgraund i redudanca/pojašnjenje) koji omogućavaju 

da se događaj pravilno kontekstalizuje i shvati. Vjernog odraza konkretne realnosti koja se 

‘odigrala’ u sudnici nema, primjera radi, ako su u novinarskim izvještajima navedeni samo iskazi 

optuženih, ali ne i odbrane  i svjedoka, koje su, pritom, i same žrtve počinjenog zločina.  

                                                           
97

 ”Rendi: Kada bi voda zbilja ”pamtila” lijek bi tekao iz slavine”, Vijesti, Nauka, str. 36-37, 17. februar 2013. 
 
98

 Riječ je o tekstu pod naslovom “Visina je bitna na političkoj sceni” (Vijesti, 5. novembar 2012), koji predstavlja reciklažu onoga 
o čemu je već pisao novinar Nik Fleming u “Gardijanu”. Iskorišćena je i ilustracija iz “Gardijana”, na kojoj je takođe diskretno 
naznačen primarni izvor. Originalni tekst je dostupan na: http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2011/oct/18/world-
leader-heights-tall 



46 
 

- Imajući u vidu da je jedinstveno Novinarsko samoregulatorno prestalo da djeluje zbog različitih 

interpretacija stava iz načela 2 Kodeksa da “novinar radi u duhu ideje da bude kritički posmatrač 

onih koji su moćni u društvu, politici i ekonomiji”, u smjernicama za ovo načelo treba objasniti 

šta se pod tim tačno podrazumijeva, kako ne bi više bilo nesporazuma, ili na neki drugačiji način 

preduprijediti moguće nove nesporazume i konfklikte unutar novinarske profesije.  

- Samoregulatorna tijela bi trebalo da posvete više pažnje praksi plagijata u medijima i da 

ohrabre i novinare i javnost da ukazuju na takve primjere. 


