COMPLAINT TO THE PRESS PORTAL OMBUDSMAN, SRDAN RUZIC

| am submitting a complaint regarding the article: “Husband of Tea Gorjanc Prelevi¢
developed a construction business with the guarantor nephew of Milo Pukanovi¢”,
published on the PRESS portal on August 25, 2025, at 7:45 a.m.

The article was signed as “PRESS portal editorial team.” According to available
information as of today, the editorial team of this portal consists of editor Ranko Miljanic.
The name of editor Valentina Sukovié was listed in the imprint (impressum) at the time of
publication but was later removed.

It is also widely believed that the actual owner and editor of this portal, which is close to
the authorities, is Vladimir Otasevi¢, Executive Director of RTV Podgorica.

Exhibit 1:

press>co>me
https://press.co.me > impressum

Impressum - Press Online Portal

Redakcija za politiku i drustvo: Urednik: Ranko Miljanié. Redakcija za kulturu i umjetnost: Urednica:
Mr Valentina Sukovié. Email: — redakcija@press.co.me.

Introduction

| have been working in the field of human rights protection for 30 years, the last 20 of
them in Montenegro. Since 2010, | have been the Executive Director of the NGO Human
Rights Action (HRA) in Podgorica, and in that capacity, | continue to speak publicly today,
responding to human rights violations and threats to the rule of law.

The disputed article on the PRESS portal was immediately preceded by a public verbal
attack against me by the ruling political party. In a statement of August 23, entitled
“‘Gorjanc Prelevi¢ uses Radulovi¢ as cannon fodder, to threaten, attack, and slander
in_her name”, Democratic Montenegro unjustifiably accused me, among other things, of
“living off a system of communicating vessels between politics and crime” and of acting
in the service of Milo Bukanovi¢ and the DPS.

The Democrats’ statement was a response to my advocacy for the right of lawyer
Radulovi¢ to file criminal complaints against the authorities without being threatened by
the authorities or humiliated by unfounded allegations.

This statement by Democratic Montenegro is key to understanding the PRESS portal
article against which | am filing this complaint.


https://press.co.me/2025/08/25/muz-tee-gorjanc-prelevic-razvio-gradevinski-biznis-sa-zirantom-sestrica-mila-dukanovica/
https://press.co.me/2025/08/25/muz-tee-gorjanc-prelevic-razvio-gradevinski-biznis-sa-zirantom-sestrica-mila-dukanovica/
https://press.co.me/impressum/
https://demokrate.me/press/novosti/9010
https://demokrate.me/press/novosti/9010
https://www.hraction.org/2025/08/22/vlast-u-crnoj-gori-otvoreno-prijeti-kriticarima-prijetnje-demokratske-crne-gore-advokatu-veselinu-radulovicu/

The disputed article was published immediately after my response to the Democrats’
statement, which | released on August 24, in which | refuted their claims as unfounded,
unsubstantiated, and inadmissible.

The morning after my reaction, the PRESS portal published the disputed article.

The sole purpose of that article was to continue the Democrats’ attacks from another
angle, with the aim of discrediting me and portraying me in the same way the Democrats
had previously labeled me — as a person living off the nexus of politics and crime,
connected to Milo Bukanovi¢ through vested interests, and, on top of that, hypocritical,
since | allegedly have no problem with my husband’s supposedly unlawful dealings of
which | am allegedly aware. In other words, the purpose of the article was, in the service
of the Democrats and their attempt to cover up potential illegalities in the Ministry of
Interior, to discredit me, to intimidate me as an activist, and to prevent my further advocacy
for the rule of law in Montenegro, against the interests of those in power.

Violations of the Code of Journalists of Montenegro in the disputed text

The text “The husband of Tea Gorjanc Prelevié¢ developed a construction business
with the quarantor of Milo Bukanovi¢’s nephew” violated the following:

a) Principle no. 1 of the Code of Journalists of Montenegro: “It is the duty of
journalists to respect the truth and persistently seek it, always bearing in mind the
public’s right to know and the human need for fairness and humanity.”

b) General standard: “Journalists are obliged to, in a professional sense, do
everything to make sure they publish only accurate information and that their
comments are honest.”

c) Professional standard accuracy, which requires that “before publishing a report,
the journalist must ensure that all appropriate measures have been taken to verify
its accuracy,” and “journalists must strive to provide comprehensive reports on
events and must not suppress or conceal essential information.”

The fact that the authors and editors did not even attempt to verify the accuracy of the
published information shows that they had no interest in the truth.

1. The text maliciously listed entirely false financial data, although the correct
information was publicly available. The alleged “profit” of the law office of my
husband was fabricated and exaggerated by dozens of times compared to the real
one, which is publicly available on the website of the Montenegrin Tax
Administration.

Furthermore, the value of the company in which my husband is a co-owner was
falsely represented. The authors intentionally listed only the company’s “assets,”
while omitting its “liabilities,” which are also publicly available. This omission gave


https://www.hraction.org/2025/08/24/reagovanje-na-saopstenje-demokrata-gorjanc-prelevic-koristi-radulovica-kao-topovsko-meso-da-u-njeno-ime-prijeti-napada-blati/
https://www.hraction.org/2025/08/24/reagovanje-na-saopstenje-demokrata-gorjanc-prelevic-koristi-radulovica-kao-topovsko-meso-da-u-njeno-ime-prijeti-napada-blati/
https://www.osce.org/files/f/documents/2/f/255576.pdf
https://press.co.me/2025/08/25/muz-tee-gorjanc-prelevic-razvio-gradevinski-biznis-sa-zirantom-sestrica-mila-dukanovica/
https://press.co.me/2025/08/25/muz-tee-gorjanc-prelevic-razvio-gradevinski-biznis-sa-zirantom-sestrica-mila-dukanovica/

a completely misleading picture. Ombudsman Srdan Ruzi¢ further reinforced this
false claim by stating that “Dragan PreleviC is co-owner of a multimillion-euro
company with a Ukrainian partner,” which is untrue.

. The text violated the professional standard: “Journalists must never publish
an unfounded accusation against others, aimed at damaging their
reputation.”

The purpose of the article was to damage my reputation, by:

maliciously linking me to alleged illegal activities of my husband,
a tendentious headline,
a collage of photos of me with people | don’t even know,
fabricated claims that | condone supposed unlawful dealings,
. and false statements about property without building permits, which
were not illegal in any way.

. The disputed article also violated Principle no. 2 of the Code, which states
that “rumors and assumptions must be clearly identified as such.” The article
does not present facts that would indicate any potentially unlawful actions by my
husband, but rather assumes the guilt of his business associate, allegedly involved
in “suspicious transactions” with a third party ten years ago. All of this is presented
as an established fact, although without any criminal or other judicial decision. This
also shows that the authors of the article were not interested in seeking the truth,
but that their sole aim was to damage my reputation and to relativize my publicly
stated arguments in the debate with the Democrats, thereby violating one of the
general professional standards set out in the Code of Journalists of Montenegro,
which states: “Journalists must never publish an unfounded accusation against
others, aimed at damaging their reputation.”

. The disputed article violated the journalist’s professional duty as prescribed
by the Code of Ethics, which states: “A journalist must be a critical observer
of those in positions of social, political, and economic power when reporting
on them, in the public interest.” The Press portal clearly aligned itself with the
statements of the Democrats by supporting their smear campaign against me. The
actions of a political party in power, within a powerful national security sector,
should have been critically investigated in the spirit of quality investigative
journalism. Instead, the authors of the article engaged in a scheming attempt to
expose me as allegedly two-faced, thereby aiding the ruling political party in its
attempt to discredit me.

. The article also violated the provision of the Code which states: “The
public’s right to know cannot be used as justification for sensationalist
reporting. Therefore, journalists must not distort information by
exaggeration, inappropriate emphasis on one aspect of the story, or one-
sided reporting. Journalists must avoid headlines or promotional slogans



that could mislead the audience about the essence of the event or
phenomenon.” Neither the article’s headline, nor the accompanying cover photo,
nor the way the information was presented and conclusions drawn, are examples
of investigative journalism, but rather of low-level, sensationalist, false, and
propagandist reporting, which cannot be justified by the public’s right to know. The
very cover photo, intended to associate me with individuals | do not know and with
whom neither | nor my husband have any cooperation, is in itself sufficient
evidence of the malicious intent of the article’s authors and the portal’s editors —
an intent that clearly has nothing to do with investigative journalism.

. Evidence of the departure from the aforementioned ethical standards is also the
fact that |, as the person the authors of the article focused on, was not even offered
the opportunity to present my perspective on the issue at the center of the article.
In other words, no one from the PRESS portal ever contacted me or asked me
anything related to the disputed article. And journalists who respect the
professional code of ethics should have asked me:

a) whether | am aware of my husband's business activities that they intended to
write about,

b) whether that information is accurate and complete,

c) and what my stance is on those activities.

Instead, the PRESS portal published both false and incomplete information about
those business dealings, along with fabricated claims that | am allegedly
“‘unbothered by any of it”. They also failed to contact my husband, whose business
affairs were supposedly the subject of the article.

According to journalistic standards and ethical codes — including those upheld by
most professional journalist associations and the International Federation of
Journalists — one of the key principles is to give the person who is the subject of
a journalistic piece the opportunity to present their side of the story. This standard
applies:

e if the article contains accusations, criticism, or controversial claims about a
person, the journalist is obliged to contact that person and request a
comment or position;

e even if the person refuses to provide a statement, the journalist must
indicate that they made an attempt to obtain a comment, thereby
demonstrating adherence to the standard;

e in urgent situations or when the person is unavailable, the journalist may
cite other relevant sources or publicly available statements by that person;

e in cases where contacting the person is not possible (e.g. for legal or
security reasons), the journalist must clearly state the reasons for this.



This principle is a cornerstone of fair and professional journalism, and its violation
is among the most common reasons for filing complaints about unethical reporting,
as well as defamation lawsuits.

The PRESS portal, in cooperation with the NGO “Lupa,” published another article titled
“Investigative journalists are doing their job, the million-euro business of Tea
Gorjanc Prelevic¢’s husband is a legitimate topic,” in which the mentioned NGO stated
that “colleagues from the PRESS portal chose a completely legitimate journalistic topic
and handled it professionally, with published documentation.” | therefore expect that this
fact will also be taken into account when determining the obvious violation of the Code of
Journalists of Montenegro by the PRESS portal.

It is astonishing that the Ombudsman of the PRESS portal, Srdan Ruzi¢, is in a
clear conflict of interest, as he is the founder of NGO “Lupa” and signed the above-
mentioned article that praised the pamphlet-like piece | am formally complaining
about. | therefore expect him to explain this in his response to this complaint.

In the interest of promoting ethical journalism in Montenegro, | would also point out that
the initial statement from “Lupa” was published without any signature, and that Ruzié¢
signed it only later, after journalist Jovo Martinovié, the editor-in-chief and executive
director of NGO “Lupa,” demanded that PRESS and Borba state that he was not
consulted regarding the publication of the statement and that he opposed it. It
follows that Ombudsman RuZzi¢ himself originally published the praise of the controversial
article under the name of “Lupa” without informing its executive director.

It is also a fact that the PRESS portal never published Jovo Martinovié’s rebuttal,
which he submitted on August 26, 2025, in his capacity as director and editor-in-chief of
NGO “Lupa,” in accordance with the Media Law. By refusing to publish this rebuttal, the
PRESS portal also violated the Media Law.

Exhibit 2:


https://press.co.me/2025/08/26/lupa-istrazivacki-novinari-rade-svoj-posao-milionski-biznis-supruga-tee-gorjanc-prelevic-je-legitimna-tema/
https://press.co.me/2025/08/26/lupa-istrazivacki-novinari-rade-svoj-posao-milionski-biznis-supruga-tee-gorjanc-prelevic-je-legitimna-tema/

----- Forwarded message -----

From: Jovo Martinovic <jovo m@yahoo.co.uk>

To: Undisclosed recipients <jovo yahoo.co.uk>; office
redakcija@borba.me <redakcija@borba.me>; redakcija@pre
Sent: Tuesday 26 August 2025 at 18:32:18 CEST

Subject: Saopstenje izvrSnog direktora i glavnog urednika LUPA-e

nasaborba@gmail.com <office.nasaborba@gmail.com>;
s.co.me <redakcija@press.co.me>

Postovani,

Danas su Vasi portali objavili nepotpisano saopstenje Mreze za istrazivanje organizovanog kriminala i
korupcije - LUPA

https://press.co.me/lupa-istrazivacki-novinari-rade-svoj-posao-milionski-biznis-supruga-tee-gorjanc-
prelevic-je-legitimna-tema
https://borba.me/lupa-istrazivacki-novinari-rade-svoj-posao-milionski-biznis-supruga-tee-gorjanc-prelevic-

Na osnovu Zakona o medijima molim Vas da objavite moj odgovor jer sam i dalje zvani¢no direktor i glavni
i odgovorni urednik. LUPA-e.

Nepotpisano saopstenje LUPA-¢ je objavljeno bez moje autorizacije i znanja i bilo kakvog
uceséa u pisanju istog! Nacin izrazavanja u saopstenju i upustanje u subjektivne ocjene i politicke debate
nema moju podrsku.

LUPA je vec ranije dobila najavu moje ostavke na obje funkcije, $to ¢e u najkra¢em roku biti i formalizirano.

Jovo Martinovi¢

Conclusion:

| demand that Ombudsman Srdan Ruzi¢ urgently respond to my complaint, acknowledge
the violations of the Code of Journalists of Montenegro, and that PRESS portal publish a
public apology to me and to the public.

In addition to the apology, | demand removal of the disputed article.

Tea Gorjanc Prelevi¢

Podgorica, 12 September 2025



