EVROPSKI
SUD ZA
LJUDSKA
PRAVA

I SLOBODA
[ZRAZAVAN]JA

ZBIRKA
BILTENA







HUMAN
It A
BRI 710\

AKCIAZA
LJUDSKA
PRAVA

EVROPSKI SUD
ZA LJUDSKA PRAVA
I SLOBODA IZRAZAVANJA

ZBIRKA BILTENA

Akcija za ljudska prava
2018.



Izdavac:
Akcija za ljudska prava / Human Rights Action (HRA)
Podgorica, Crna Gora www.hraction.org

Za izdavaca:
Tea Gorjanc-Prelevi¢, izvrSna direktorica

Autor:
Peter Noorlander i HRA

Uredila:
Tea Gorjanc-Prelevi¢

Prevodioci:
Ana Toni¢
Slobodan Dumni¢
Marija Lazarevic
Martina Markolovi¢

Lektura prevoda:

Tea Gorjanc-Prelevi¢

2
Koordinatorka projekta:
TEMATSKA Mirjana Radovi¢
ZBIRKA
BILTENA

Dizajn i Stampa:
Studio Mouse - Podgorica

Tiraz:
100



PREDGOVOR

Ova tematska zbirka biltena sa prikazima presuda Evropskog suda za ljudska prava o
slobodiizrazavanja sadrzi materijal koji je Akcija za ljudska prava (Human Rights Action-
HRA), nevladina organizacija iz Podgorice, objavljivala u prosjeku svakog mjeseca od
2012. do juna 2016. godine. Objavljeno je ukupno 66 biltena na engleskom i crnogor-
skom jeziku, sa prikazima 285 odluka Evropskog suda za ljudska prava, uklju¢ujuci
i pet odluka sudova evropskih drzava i odluku Komiteta za ljudska prava. Biltene je
putem elektronske poste redovno primalo oko 400 novinara, sudija, advokata i aktiv-
ista nevladinih organizacija. Nekoliko biltena su preuzeli i objavili i mediji u Crnoj Gori.

Autor biltena je Peter Noorlander, stru¢njak za medijsko pravo, koji je u to vrijeme bio
direktor Media Legal Defence Initiative (MLDI), neprofitne organizacije iz Londona koja
pruza pravnu pomoc¢ novinarima Sirom svijeta i u Crnoj Gori. Dijelove biltena koji se
odnose na zakonodavstvo Crne Gore pripremila je HRA. Biltene su sa engleskog jezika
prevodili Ana Toni¢, Slobodan Dumni¢, Marija Lazarevi¢ i Martina Markolovi¢. Prevod
je lektorisala i tekst uredila Tea Gorjanc-Prelevié¢, izvrSna direktorica HRA.

Objavljivanje biltena su omogucile tri ambasade u Crnoj Gori u okviru njihove podrske
projektima HRA - Britanska ambasada, u okviru projekta “Monitoring novinarskih
samoregulatornih tijela u Crnoj Gori” (2012-2014), Ambasada Sjedinjenih Americkih
Drzava u okviru projekta "Podrska razumijevanju novinarske etike i slobode izrazava-
nja” (2014-2015) i Ambasada Australije u Beogradu u projektu ”Zagovaranje reforme
Kriviénog zakonika u cilju zastite slobode medija“ (2016). Koordinatorka ovih projekata
bila je Mirjana Radovic.

Poslednja presuda pomenuta u ovoj zbirci je iz marta 2016. godine.

3

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



4

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



Sadrzaj

10.

1.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

KLEVETA 7
UVREDA 32
PRIVATNOST 44
NAKNADA STETE U SLUCAJEVIMA KLEVETE | KRSENJA PRAVA NA
PRIVATNOST 53
PRISTUP INFORMACIJAMA 57
ZASTITA NOVINARSKIH IZVORA 61
OBJAVLJIVANJE POVJERLJIVIH INFORMACIJA 66
OBJAVLJIVANJE MATERIJALA IZ KRIVICNIH ISTRAGA | SUDENJA 69
UPOTREBA SKRIVENIH UREDAJA ZA SNIMANJE 78
UREDNICKA NEZAVISNOST REDAKCIJA 81
MEDIJSKI PLURALIZAM 85
REGULACIJA ELEKTRONSKIH MEDIJA 88
ODGOVORNOST PORTALA ZA KOMENTARE KORISNIKA 91
NOVINARSKA ETIKA 95
PRAVO NA ODGOVOR 101
,PRAVO NA ZABORAV* 104
NASILJE NAD NOVINARIMA 107
ZABRANA NOVINARIMA DA SE BAVE SVOJOM PROFESIJOM 112
ZABRANE PUBLIKACIJA 114
20. KRITIKOVANJE RADA SUDIJA | TUZILACA 19
PODSTICANJE TERORIZMA/ZASTITA NACIONALNE BEZBJEDNOSTI 132

21.

5

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



6

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

22.

23.

24,

25.

26.

27.

28.

29.

30.

OPSCENOST I JAVNI MORAL 139
GOVOR MRZNJE 143
ZVIZDACI | SLOBODA IZRAZAVANJA 149
INTERNET SLOBODE | SLOBODA IZRAZAVANJA 152
PROTESTI | SLOBODA IZRAZAVANJA 157
AUTORSKA PRAVA | SLOBODA IZRAZAVANJA 168
IMIGRACIJA | SLOBODA IZRAZAVANJA 171
AKADEMSKA SLOBODA | SLOBODA IZRAZAVANJA 174
IZRAZAVANJE VJERSKIH UVJERENJA 179




1. KLEVETA

Presude u slucajevima klevete Cine najvedi dio prakse Evropskog suda za ljudska pra-
va u odnosu na pravo na slobodu izrazavanja. Ovo odrazava Cinjenicu da su zakoni o
kleveti naj¢eSce koris¢eni protiv novinara, narocito u pogledu izvjeStavanja u kojima
su novinari iznosili navode o nezakonitom postupanju politicara, javnih sluzbenika i
privrednika. Evropski sud za ljudska prava je u svojoj praksi razvio niz osnovnih principa
o tome kako bi ovakve sluc¢ajeve trebalo procjenjivati:

a) politicari treba da tolerisu visoki stepen kritike svojih postupaka; oni su se dobro-
voljno prihvatili javne funkcije i izbora i zbog toga bi trebalo da o¢ekuju i poveéano
pracenje njihovog rada;

b) u nesto manjoj mjeri i javni sluzbenici treba da toleriSu povecano pracenje radnji
koje preduzimaju zbog vaznih pozicija koje imaju u drustvu;

c) potreban je znacajan prostor za raspravu o pitanjima od javnog interesa (ne samo
u vezi sa politikom, iako ona Cini vazan dio javnog prostora);

d) novinari koji u dobroj vjeri izvjeStavaju o pitanju od javnog interesa ne bi trebalo
da budu kaznjeni €ak i ako se ispostavi da je njihovo izvjeStavanje bilo netacno,
sve dok je izvjeStavanje bilo u skladu s novinarskom etikom;

e) dok god su Cinjeni¢ni navodi pouzdano utemeljeni, od novinara ne treba zahtijevati
da dokazuje ta¢nost misljenja - misljenje ne moze biti dokazano;

f) od novinara ne treba zahtijevati da se formalno distanciraju od tudih potencijalno
klevetnickih navoda;

g) sankcija za klevetu treba da bude srazmjerna i treba uzeti u obzir uticaj sankcije
na novinara, odnosno medijsku kucu, kao i na slobodu medija u zemlji i Sire.

Presude koje slijede ilustruju kako sud primjenjuje ove principe u praksi.

e Lingens protiv Austrije, predstavka br. 9815/82, presuda od 8. jula 1986. godine:
politi¢ar treba da toleriSe veci stepen kritike nego obi¢na osoba; novinari imaju na
raspolaganju Sirok opseg za izrazavanje misljenja.

Presuda se odnosi na slu¢aj u kome je novinar osuden za klevetu jer je objavio dva
¢lanka u kojima je ostro kritikovao bivSeg austrijskog kancelara zbog njegovog stava
prema vodi jedne politicke partije koji je tokom Drugog svjetskog rata bio ¢lan SS bri-
gade, kao i zbog napada na Simona Vizentala, koji je javno govorio o politickoj istoriji
tog politi¢ara. Nakon Sto je kancelar pokrenuo postupak po privatnoj tuzbi za klevetu,
presudeno je u njegovu korist. Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je ovom
presudom prekrseno pravo novinara na slobodu izrazavanja, isticuci vaznu ulogu koju
Stampa igra u demokratiji. Sud je naglasio da je novinar kritikovao kancelara u svojstvu
zvanic¢nika, i da treba da postoji Siroki prostor za ovu vrstu kritike.

,Sloboda Stampe predstavlja jedan od najboljih nacina da javnost sazna i formira
misljenje o idejama i stavovima politickih lidera. Granice prihvatljivosti kritike
politickih lidera Sire su od granica prihvatljivosti kritike obi¢nih pojedinaca.
Politicari su neminovno i svjesno izlozeni pazljivijoj analizi svake svoje rijeCi i
postupka ne samo od strane novinara vec javnosti u cjelini, zbog ¢ega moraju
pokazati vedi stepen tolerancije. lako ¢lan 10 stav 2 omogucava da ugled svake
osobe, pa i politicara bude zasticen, potreba za takvom zastitom se mora ci-
jeniti u odnosu na interese otvorene rasprave o politickim pitanjima.” (st. 42)

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

8

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

Sud je takode primjetio da su Cinjenice na kojima je podnosilac predstavke utemeljio
¢lanke bile neprikosnovene; podnosilac predstavke je nov€ano kaznjen zbog koris¢enja
jakih rijeci da opiSe stav bivSeg kancelara. U takvim slu¢ajevima, Sud je smatrao da:

... Pazljivu razliku treba praviti izmedu Cinjenica i vrijednosnih sudova. Postojanje
¢injenica mozZe biti dokazano, dok istinitost vrijednosnih sudova nije podlozno
dokazivanju ... [Zahtjev da se vrijednosni sudovi dokazu] krsi slobodu samog
misljenja, Sto je osnovni dio prava na slobodu izrazavanja.” (st. 46)

e Thoma protiv Luksemburga, predstavka br. 38432/97, presuda od 29. marta 2011.
godine: od novinara ne treba zahtijevati da se formalno distancira od tudih, moguce
klevetnickih, navoda.

Presuda se tice radijskog novinara, koji je citirao novinski ¢lanak u kojem je bilo na-
vedeno da od ukupno osamdeset Sumarskih sluzbenika u Luksemburgu, samo jedan
nije bio korumpiran. Novinar je osuden za klevetu, ali Evropski sud je utvrdio da osuda
predstavlja povredu njegovog prava na slobodu izrazavanja. Sud je utvrdio da, prije
svega, drzavni sluzbenici, kao i politicari, treba da tolerisu kritiku svojih postupaka:

“Drzavni sluzbenici koji djeluju u sluzbenom svojstvu su, kao politi¢ari, izlozeni
Sirim granicama prihvatljive kritike od privatnih lica.” (st. 47)

Sud je takode odbacio tvrdnju da je radijski novinar trebalo da se i formalno distancira
od navoda kolege, posto je ve¢ upozorio javnost da je citirao njegov novinski izvjestaj:

“Kaznjavanje novinara za prenosenje izjava drugih lica ... ozbiljno ugrozava
doprinos Stampe raspravi pitanja od javnog interesa i ne smije biti predvideno
osim ako za to ne postoje posebno jaki razlozi ... obavezivanje novinara da se
sistematski i formalno ograduju od sadrzaja izjave koja moze da uvrijedi ili
isprovocira druge ili nasteti njihovom ugledu nije u skladu sa ulogom Stampe
da obezbjeduje informacije o aktuelnim dogadajima, stavovima i idejama.”
(st. 62, 64)

e Feldek protiv Slovacke, predstavka br. 29032/95, presuda od 12. jula 2001. godine:
od novinara ne treba zahtijevati da dokazuje istinitost vrijednosnih sudova.

Evropski sud za ljudska prava je u ovom slucaju utvrdio da je novinaru prekrseno pra-
vo na slobodu izrazavanja osudom za klevetu. Sud je smatrao da je upotrebu izraza
“fasisticka proslost” trebalo shvatiti kao tvrdnju da je osoba ucestvovala u zagovaranju
fasistickih ideja. Sud je objasnio da je to Sirok pojam, koji moze da obuhvati razlicite
pojmove u svojstvu njegovog sadrzaja i znacenja, te da je ¢lanstvo u fasisti¢koj orga-
nizaciji samo jedan od njih - po raznim drugim osnovima moze se s pravom iskazati
vrijednosni sud da ta osoba jeste imala ‘fasisticku proslost”.

e Smolorz protiv Poljske, predstavka br. 17446/07, presuda od 16. oktobra 2012.
godine: od novinara ne treba zahtijevati da dokazuju misljenje.

Ovdje je rije€ o poljskom novinaru, koji je objavio ¢lanak pod naslovom “Arhitekta
i gospodar samozadovoljstva” na temu gradevina u Katovicama, u Poljskoj, koje su
dizajnirali arhitekte iz komunisti¢ke ere. Clanak je bio odgovor na komentare koje je
dao jedan od arhitekata, g-din Jarecki, u intervjuu koji je objavljen u istim novinama
nedjelju dana ranije, pod naslovom “Radost rusenja”. Novinar je kritikovao zgrade, koje
su, u vrijeme njihove izgradnje, zamisljene kao simboli modernog doba, ali su ¢ak i tada,



LIRS
|

kako je tvrdio, ”pruzale uzitak samo njihovim arhitektama” i “aparaticima Komunisticke
partije”. Kritikovao je njihovu “ruznocu” i “boljSevicku estetiku”. Arhitekta Jarecki, koji
je imenovan u ¢lanku, podnio je tuzbu protiv novinara, povodom koje je domaci sud
nalozio novinaru da arhitekti uputi izvinjenje i plati njegove pravne troskove.

Evropski sud je utvrdio da je time prekrSeno pravo novinara na slobodu izrazavanja.
Sud je istakao da je ¢lanak objavljen u kontekstu debate o urbanistickom izgledu grada
i da predstavlja temu od javnog interesa. Osim toga, g-din Jarecki je bio javna li¢nost, u
odnosu na koju su granice dozvoljene kritike Sire nego za privatno lice. Sud je smatrao
da je diskusija u kojoj su ucestvovali bila fokusirana na pitanja koja bi se mogla opisati
kao “istorijska”. S obzirom na prirodu primjedbi, Sud je dodao da je pitanje o kojem
se vodila diskusija po svojoj prirodi apstraktno i veoma subjektivno, te da ga nije lako
konkretno i objektivno procijeniti. Nije razumno zahtijevati od novinara da dokaze is-
tinitost svojih izjava, koje prenose njegovo misljenje po pitanju estetike. Dalje, Evropski
sud je ponovio da je novinarima dozvoljen stepen pretjerivanja, ili ¢ak provokacije,
jer je njihova duznost da komentariSu teme od javnog interesa. Upotreba sarkazma
i ironije potpuno je u skladu s ostvarivanjem prava na slobodu izrazavanja novinara.
Sud je takode konstatovao da jezik koris¢en u tekstu nije bio ni vulgaran ni namjerno
pretjeran i da je novinar kritikovao stru¢nost arhitekte, bez davanja proizvoljnih licnih
komentara. Najzad, iako izre¢ena kazna nije bila ostra, posebno je uzeto u obzir to Sto
je novinaru nalozeno da se javno izvini zbog svojih komentara.

e Szima protiv Madarske, predstavka br. 29723/11, presuda od 9. oktobra 2012. go-
dine: osuda za klevetu zbog navoda o nepotizmu i politiCkom uticaju na policiju
nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Ova presuda se tice penzionisane madarske policijske sluzbenice koja je na internet
stranici sindikata policije postavljala kriticke komentare. Zalila se konkretno na pojedina
radnicka pitanja, npr. neisplacene zarade policijskim sluzbenicima, kao i na nepotizam
i politicki uticaj u policiji. Domaci sudovi izrekli su joj nov€anu kaznu i snizili €in.

Evropski sud je zaklju¢io da su se neke od izjava podnositeljke predstavke, npr. u vezi
zarada, ticale legitimnih aktivnosti sindikata, dok to nije bio slu¢aj sa ostalim izjavama,
posebno onima u kojima su kritikovani pojedini policijski sluzbenici zbog politi¢kog uti-
caja. Sud je takode nasao da je podnositeljka predstavke, kao visoki policijski sluzbenik,
trebalo da vodi viSe ra¢una o sadrzaju svojih javnih izjava, s obzirom da su one mogle
izazvati neposlusnost u policiji: podnositeljka predstavke imala je znatan uticaj na ¢la-
nove sindikata i druge sluzbenike, izmedu ostalog, zbog toga Sto je uredivala internet
stranicu sindikata. Imajuci u vidu blagu prirodu nametnute sankcije, Evropski sud je
zakljucio da pravo podnositeljke predstavke na slobodu izrazavanja nije bilo prekrseno.

Predsjednik vijeca Evropskog suda koje je donijelo ovu presudu izrazio je ostro neslag-
anje sa zaklju¢kom vecine i dao izdvojeno nesaglasno misljenje.

e Bargao i Domingos Correia protiv Portugala, predstavke br. 53579/09 i 53582/09,
presuda od 15. novembra 2012. godine: osuda za klevetu zbog privatnog pisma u
kojem su se dvije osobe zalile ministarstvu predstavlja krSenje prava na slobodu
izraZzavanja.

Ovdje je rije€ o osudi za klevetu dva ¢ovjeka koji su uputili dopis ministarstvu zdravlja,
zaledi se na zloupotrebu ovlaséenja sluzbenika u lokalnom javnom zdravstvenom centru.
Dio ovog dopisa objavljen je u lokalnim novinama. lako je protiv tog sluzbenika pokrenut
disciplinski postupak, presuda zbog klevete je potvrdena, jer podnosioci predstavke

1. KLEVETA

9

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

10

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

nijesu mogli da dokazu punu istinitost svojih navoda. Evropski sud za ljudska prava je
zakljucio da ova presuda predstavlja krSenje prava na slobodu izrazavanja: tvrdnje su
iznijete u jednostavnom privatnom pismu upuc¢enom relevantnoj vladinoj instituciji,
iako su djelovi pisma objavljeni u lokalnim novinama, i ticali su se legitimnog javnog
interesa. Podnosioci predstavke imali su Cinjeni¢nu osnovu za svoje tvrdnje, ¢ak iako
nijesu mogli da ih dokazu u potpunosti, i postupili su u dobroj vjeri. Osuda za klevetu
se stoga ne moze smatrati “neophodnom u demokratskom drustvu”.

e Constantinescu protiv Rumunije, predstavka br. 32564/04, presuda od 11. decembra
2012. godine: naknada Stete za klevetu zbog uvrjedljivih tvrdnji iznijetih u biografiji
prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao objavljivanja biografije profesora ekonomije i ¢lana rumunske nacionalne
akademije, u kojoj je pomenut jedan drugi istaknuti ekonomista. Taj Covjek, predsjednik
Nacionalnog udruzenja ekonomista i urednik renomiranog ¢asopisa u oblasti ekonomije,
podnio je tuzbu zbog klevete jer je u biografiji u pojedinim pasusima navedeno da je
ucestvovao u prevarama i zloupotrijebio finansijska sredstva Udruzenja. Domacdi sudovi
su odlucili u njegovu korist (u korist tuzioca), dok je profesor, podnosilac predstavke
Evropskom sudu za ljudska prava, bio obavezan da plati naknadu nematerijalne Stete
i sudske trosSkove. Domacdi sudovi su zakljucili da podnosilac predstavke nije uspio da
dokaze istinitost iznijetih navoda.

Evropski sud je konstatovao da su primjedbe, za koje je utvrdeno da su klevetnicke,
iznijete u kontekstu debate od opsteg interesa za zajednicu rumunskih ekonomista,
i da su se djelimi¢no ticale i pitanja autorskih prava, koja sama po sebi predstavljaju
predmet rasprave od javnog interesa, a posebno u akademskoj zajednici. Sud je dalje
konstatovao da se ekonomista koji je podnio tuzbu moze smatrati javhom licnoscu,
mada u manjoj mjeri nego npr. politicari, i da je stoga duzan da toleriSe vedi stepen
kritike od obi¢nog Covjeka. Sud je naglasio da se kritika i navodi ti¢u njegovog javnog
djelovanja, a ne njegovog privatnog zivota, te da dijelom predstavljaju odgovor na izjave
ekonomiste u nizu novinskih ¢lanaka koji su po svojoj prirodi bili provokativni. Sud je
ukazao i na razliku izmedu izjave o ¢injenicama i izjave o misljenju (vrijednosnog suda),
i zaklju€io da domacdi sudovi u svom obrazlozenju nisu u dovoljnoj mjeri razmotrili ovu
razliku. Imajuci u vidu i visinu nov€ane kazne, kao i zahtjev za nadoknadom sudskih
troskova, Sud je zakljucio da je presuda prekrsSila pravo podnosioca predstavke na
slobodu izrazavanja.

e |vpress i drugi protiv Rusije, predstavke br. 33501/04, 38608/04, 35258/05 i
35618/05, presuda od 22. januara 2013. godine: osuda za klevetu zbog izjave misl-
jenja prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Rije€ je o Cetiri presude za klevetu zbog niza novinskih ¢lanaka objavljenih u jednom
ruskom listu, u kojima su kritikovani lokalni zvani¢nici i politicari zbog neispunjavanja
politickih obecanja.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da navedene presude predstavljaju krSenje
prava na slobodu izrazavanja, uzimajuci u obzir polozaj novina podnosilaca pred-
stavke, polozaj lica protiv kojih je usmjerena njihova kritika, predmet novinskih ¢lanaka,
karakterizaciju spornih tekstova od strane domacih sudova, izraze koje su podnosioci
predstavke koristili, kao i izreCenu kaznu.

Sud je utvrdio da su sve Cetiri tuzbe za klevetu podnijeli drzavni sluzbenici ili nam-
jestenici, uklju€ujuci i dvojicu izabranih zvani¢nika. U novinama je objavljena kritika



njihovog javnog djelovanja. Sud je ponovio da u demokratskom drustvu javni funkcioneri
moraju da prihvate Cinjenicu da su podlozni kritikama javnosti, posebno u medijima,
zbog njihovog javnog djelovanja, kao i da su granice dozvoljene kritike u odnosu na
vladinog zvani¢nika u vrsenju njegovih ili njenih duznosti Sire nego u odnosu na pri-
vatno lice. Sud je dalje naglasio da neke od izjava u novinskim ¢lancima predstavljaju
izjave misljenja, tj. vrijednosne sudove. Domaci sudovi su od pojedinih podnosilaca
predstavke zahtijevali i da dokazu “istinu” o svojim stavovima, $to je nemoguce. Ovo se
posebno odnosilo na izjave da je jedan od zvani¢nika svoje duznosti obavljao “cini¢no,
bucno, besramno”, da je “stvorio nista, ucinio nista za [svoje] sugradane”, da njegova
profesionalna aktivnost kao drzavnog funkcionera nije “donijela niSta osim Stete”, te
da mu je nedostajalo “mudrosti, volje, Zelje da promovise jedinstvo u drustvu odricuci
se, makar i privremeno, [svojih] ambicija i strasti za bogatstvom”. Ovi izrazi su primjeri
vrijednosnih sudova koji predstavljaju stavove podnosilaca predstavke.

Uzimajuci u obzir gore navedeno i takode imajuci u vidu da odluka koja je donijeta
protiv lista “nije bila znacajna ni na nivou regionalnog Zivotnog standarda”, Sud je
zakljucio da su osude prekrsile pravo na slobodu izrazavanja.

e Bugan protiv Rumunije, predstavka br. 13824/ 06, presuda od 12. februara 2013.
godine: utvrdeno krSenje prava na slobodu izrazavanja novinara koji je osuden za
klevetu zbog ostre kritike rada direktora bolnice.

Radilo se o predstavki novinara kojem je odredeno da plati odStetu direktoru javne
bolnice zbog ¢lanaka u kojem je kritikovao njegov nacin upravljanja, navodna zas-
traSivanja bolnickih ljekara, zatvaranje odjeljenja intenzivne njege i njegovih pokusaja
da dobije stan od drzave iako nije ispunjavao uslove. U nekim ¢lancima koris¢eni su
pogrdniizrazii primjedbe, uklju€ujuci i optuzbe da je “povukaoc mnoge veze da postane
direktor” i da “stremi tituli najneprijatnije osobe koja se uspinje na drustvenoj ljestvici”.
Direktor ga je tuzio za klevetu i dobio je spor. Dodijeljena mu je odsteta i nadoknada
za pravne troskove.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je presuda domacdeg suda povredila
pravo novinara na slobodu izrazavanja. Sud je smatrao da se iznijete tvrdnje odnose
na politicka i druga pitanja od javnog interesa i da drzavni zvani¢nici - ukljucujudi
direktore bolnica - treba da tolerisu kritike upuc¢ene na racun njihovog rada. Sud je
ponovio da sloboda izrazavanja obuhvata i uvrjedljive, Sokantne ili uznemirujuce
“informacije” ili “ideje”. lako su se neki komentari novinara odnosili i na licni Zivot
zrtve, sveukupan nacin izrazavanja je ostao u prihvatljivim granicama novinarske
slobode. Sud je primjetio i da domaci sudovi nijesu dali odgovarajuce obrazlozenje
za donosenje osude za klevetu.

e Niculescu-Dellakeza protiv Rumunije, predstavka br. 5393/04, presuda od 26.
marta 2013. godine: osuda za klevetu je prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je muskarac, koji je, tokom televizijskog programa, nazvao
direktora jednog pozorista ,sedmorukim pozorisnim reziserom”, a potom je objavio
otvoreno pismo upuceno njemu u lokalnim novinama optuzujuci ga da drzi nekoliko
pozicija istovremeno i da prisvaja drzavni novac. Direktor pozorista ga je tuzio za
klevetu, a podnosilac predstavke je osuden na nov¢anu kaznu i placanje naknade i
troSkova. Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je ova osuda prekrsila pravo na
slobodu izrazavanja. Sud je naglasio da je pozoriste o kojem je rije€ javha ustanova,
i da su optuzbe skup vrijednosnih ocjena (npr. nazivajuci ga ,,sedmorukim”) i izjava

1. KLEVETA

n

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

12

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

o ¢injenicama. Primarni cilj podnosioca predstavke je bio da doprinese raspravi o
pitanju od opsSteg interesa, a ne da uvrijedi direktora, a optuzbe su bile u granicama
dozvoljenog pretjerivanja ili provokacije. Sud je na kraju uzeo u obzir da je kazna bila
znacajna (1100 eura), i da je postupak protiv podnosioca predstavke bio krivicne
prirode. Uzimajuci sve ovo u obzir, Sud je zakljucio da osuda predstavlja krSenje prava
na slobodu izrazavanja.

e Novaya Gazeta i Borodyanskiy protiv Rusije, predstavka br. 14087/08, presuda
od 28. marta 2013. godine: osuda za klevetu zbog navodnih prevara nije prekrsila
pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosioci predstavke su izdavac ruskog dnevnog lista i jedan od njegovih novinara,
koji su osudeni za klevetu zbog teksta u kojem su opisane prevarantske Seme, ko-
riS¢ene za dobijanje velikih kredita od banaka. U ¢lanku su pomenute mnoge osobe,
a jedna od njih, guverner, tuzio ih je za klevetu zbog tvrdnji da je Cinio komercijalne
i politicke usluge jednom kazahstanskom biznismenu. Dobio je 1.800 eura naknade
Stete, a dnevnom listu je nalozeno da objavi povlacenje spornog ¢lanka. Dnevni list se
zalio Evropskom sudu za ljudska prava koji je zakljucio da presuda nije prekrsila pravo
na slobodu izrazavanja. Sud je naveo da, uprkos tome Sto se ¢lanak bavio pitanjima
od velikog javnog interesa, i ticao se istaknutog politi¢ara, i iako je odredeni stepen
novinarskog preterivanja i provokacije morao biti tolerisan, novinar i dnevni list nijesu ni
pokusali da obezbijede bilo kakav dokaz za svoje tvrdnje. Stoga, presuda nije prekrsila
pravo na slobodu izrazavanja.

e Reznik protiv Rusije, predstavka br. 4977/05, presuda od 4. aprila 2013. godine:
osuda za klevetu advokata koji je kritikovao ponasanje zatvorskih sluzbenika
prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Ovaj slucaj se tice krivicnog postupka zbog klevete protiv predsjednika Udruzenja
moskovskih advokata zbog kritike koju je iznio u televizijskoj emisiji 0 ponasanju zatvor-
skih strazara, koji su pretresli advokaticu istaknutog biznismena Mihaila Kodorkovskog.
G-din Reznik se pojavio u televizijskoj talk-show emisiji, zajedno sa predstavnicima
Ministarstva pravde, i izjavio da nije bilo osnova za pretres i kritikovao ¢injenicu da su
pretres obavili muskarci, zatvorski strazari, koji su ,,pretresli tijelo” advokatice. Pritvorski
centar i dvojica strazara pokrenuli su krivi¢ni postupak zbog klevete protiv gospodina
Reznika, tvrdedi da je iznio lazne izjave o njima, i da oni nijesu obavili pretres, vec¢ su
samo pregledali dokumenta advokatice. Moskovski gradski sud je odobrio njihov zahtjev
i nalozio g-dinu Rezniku da plati naknadu Stete, a televizijskoj stanici da emituje ispravku.

Evropski sud za ljudska prava smatra da je osuda za klevetu prekrsila pravo g. Reznika
na slobodu izrazavanja. Sud je uzeo u obzir da je izjava iznesena u okviru televizijske
debate koja je emitovana uzivo, o pitanjima koja su izazvala veliko interesovanje jav-
nosti Sirom zemlje. Sud nije bio ubijeden argumentom Vlade Rusije da je, kao advokat,
Reznik bio duzan da vodi racuna pri izboru rijeci. Sud je naglasio da advokati imaju
pravo da javno komentarisu sprovodenje pravde, pod uslovom da njihova kritika ne
prelazi odredene granice. G-din Reznik je govorio pred laiCkom televizijskom publikom,
a ne pred pravnim ekspertima. RijeC ,pretres”, koju moskovski gradski sud smatra
neprikladnom - tvrdedi da su zatvorski strazari obavili ,,inspekciju” advokatice, a ne
pretres”, bila je, u svakodnevnom govoru, odgovarajuca za opis postupka kojem je ona
podvrgnuta. Stavise, televizijska rasprava izmedu g-dina Reznika i predstavnika Minis-
tarstva pravde podsticala je na iskrenu razmjenu misljenja, tako da iznesena misljenja
budu protivteza jedno drugom. Posto je diskusija emitovana uzivo, g-din Reznik nije



imao mogucnost da preformuliSe svoje rijeli prije nego Sto su objavljene. Osim toga,
predstavnik Ministarstva pravde je dobio rije€ posle g-dina Reznika i na taj nacin je
mogao da porekne sve tvrdnje za koje je smatrao da su neistinite. Sud je takode uzeo
u obzir ¢injenicu da Reznik nije identifikovao pomenute zatvorske strazare.

e D.0.O. ‘Vesti’ i Ukhov protiv Rusije, predstavka br. 21724/03, presuda od 30. maja
2013. godine: osuda zbog klevete zbog navoda o zloupotrebi javnih sredstava nije
prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao lista koji je objavio ¢lanak o konferenciji za novinare koju su odrzali
regionalni savezni inspektor i gradonacelnik. U ¢lanku su kritikovane aktivnosti pome-
nutih osoba i navedeno je da se investitor povukao iz odredenih projekata iz oblasti
kulture zbog zabrinutosti da bi sredstva mogla oti¢i u dzep saveznog inspektora, koji
bi ih potrosSio na ,ljubavnice”. Inspektor je pokrenuo krivi¢ni postupak zbog klevete i
dobio naknadu Stete od oko 650 eura. Domadi sud je utvrdio da podnosioci predstavke
nijesu iznijeli nijedan dokaz koji potvrduje istinitost njihovih navoda.

Evropski sud je smatrao da osuda zbog klevete nije prekrsila pravo na slobodu iz-
razavanja, smatravsi da, iako je nepovoljno to sto domacdi sud nije utvrdio da li dati
navodi predstavljaju samo Cinjeni¢ne tvrdnje ili i izrazavanje misljenja, Cak i izrazavanje
misljenja treba dijelom da bude zasnovano na Cinjenicama. Sud je naveo da podno-
sioci predstavke nijesu ni pokusSali da uspostave dovoljno ta¢nu i pouzdanu Cinjeni¢nu
osnovu za navod da savezni inspektor ima ljubavnice na koje bi trosio javna sredstva i
istakao: ,,Cak i javne li¢nosti imaju pravo na zastitu od Sirenja neosnovanih glasina koje
se odnose na njihov privatni zivot...“. S obzirom na to da iznos naknade Stete nije bio
pretjeran, zaklju¢eno je da osuda nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

o  Wegrzynowski i Smolczewski protiv Poljske, predstavka br. 33846/07, presuda
od 16. jula 2013. godine: dostupnost klevetni¢kog ¢lanka na internet arhivama nije
prekrsilo pravo na privatni zZivot.

Podnosioci predstavke su dva advokata za koje su novinari iznijeli navode da su bili
umijeSani u sumnjivo poslovanje. Oni su uspjesno tuzili novinare za klevetu pred
domacim sudovima, ali je pomenuti ¢lanak ostao i dalje na internet sajtu novinskog
lista. Advokati su se zalili Evropskom sudu za ljudska prava, tvrdec¢i da dostupnost
¢lanka na internet stranici novinskog lista krsi njihovo pravo na privatni zivot.

Evropski sud je smatrao da dostupnost ¢lanka nije prekrsila pravo advokata na privatni
zivot. Napomenuo je da iako pravo na privatni zivot mora biti u ravnotezi sa pravom
na slobodu izrazavanja, i iako demokratsko drustvo zahtjeva energi¢nu raspravu o
pitanjima od javnog interesa, novinari ne smiju da predu odredene granice. Medutim,
Sto se tiCe internet arhiva, Sud je smatrao da uloga sudova nije da ,,prepravljaju istori-
ju“ida narede potpuno uklanjanje svih tragova ¢lanka sa interneta, iako je utvrdeno
da je Stampana verzija tog ¢lanka prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. On je naveo
da pravo na slobodu izrazavanja stiti ,,legitiman interes javnosti u pristupu javnim
internet arhivama Stampe®. Sud se pozvao na raniju sudsku praksu u kojoj je naveo
da je moguce dodati napomenu uz arhivirani ¢lanak u kojoj se navodi da je ¢lanak bio
predmet krivicnog postupka zbog klevete - ali da su podnosioci predstavke u ovom
slu¢aju umjesto toga zahtjevali potpuno uklanjanje ¢lanka.

1. KLEVETA

13

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

14

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

e Sampaio e Paiva de Melo protiv Portugalije, predstavka br. 33287/10, presuda od
23. jula 2013. godine: kazna za klevetu zbog iznoSenja misljenja o pitanjima od
javnog interesa prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je bio novinar, koji je objavio knjigu u kojoj je kritikovao predsjed-
nika poznatog fudbalskog kluba, opisujuci ga kao ,,zakletog neprijatelja reprezentacije”
i ,nacionalnog Sampiona u tuzenju u portugalskom fudbalu®, pozivajuci se na krivicni
postupak u koji je bio uklju¢en. Novinar je proglasen krivim za klevetu i nalozeno mu
je da plati nov€anu kaznu, kao i naknadu Stete predsjedniku kluba. Kazna je potvrdena
i u zalbenom postupku.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda prekrsila pravo novinara na
slobodu izrazavanja. Sud je konstatovao da su se dogadaji opisani u knjizi odnosili
na Svjetski kup 2006. i na Siri svijet portugalskog fudbala, Sto su pitanja od javnog
interesa, u kontekstu javne debate. Sud je takode naveo da su date izjave predstavljale
misljenje zasnovano na, u to vrijeme, opste poznatim ¢injenicama. Sud je utvrdio da
postoji velika vjerovatnoca da ce izricanje krivicne sankcije u ovakvim sluc¢ajevima
izazvati obeshrabrujuci efekat na doprinos Stampe javnoj raspravi o pitanjima od
opsteg interesa i ponovio da se takva sankcija ne treba upotrebljavati bez narocito
jakih razloga.

e Welsh i Silva Canha protiv Portugalije, predstavka br. 16812/11, presuda od 17. sep-
tembra 2013. godine: osuda direktora satiricnog ¢asopisa za klevetu zbog navoda
o korupciji politicara prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosioci predstavke, direktor i zamjenik direktora satiricnog ¢asopisa, objavili su
niz ¢lanaka o nezakonitim radnjama lokalnog politicara u vezi sa kupovinom zemljista.
Politi¢ar je protiv njih podnio krivi¢nu prijavu zbog klevete, i oni su osudeni jer nijesu
mogli da dokazu istinitost svojih navoda.

Razmatrajudi slucaj, Evropski sud za ljudska prava je napomenuo da nacelo o ogranice-
nju politicCkog govora treba dosljedno tumacditi, naroCito kada se iznijeti komentari
ticu istaknutog politi¢ara. Sud je takode podsjetio da sloboda izrazavanja omogucava
odredeni stepen pretjerivanja i preuveliCavanja - narocito satiri¢nim ¢asopisima. lako
su novinari duzni da obavljaju svoje duznosti sa dobrim namjerama i nastoje da pruze
ta¢ne informacije, Sud je zakljucio da je u ovom slucaju nesporno da su osnovne Ci-
njenice koje su dovele do objavljenih navoda bile tacne. Posto je krivicno gonjenje po-
vodom navodnih nezakonitih radnji politi¢ara bilo u toku, navodi novinara su ocigledno
bili zasnovani na ¢injenicama. Takode, novinari su u nekoliko navrata pruzili politi¢aru
priliku da odgovori na te navode, $to on nije uradio. Sud je stoga smatrao da je osuda
zbog klevete prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

e Stojanovic protiv Hrvatske, predstavka br. 23160/09, presuda od 9. septembra 2013.
godine: podnosilac predstavke je odgovoran za klevetnicke izjave koje je iznio u
intervjuu, ali ne i za one koje mu je pripisao novinar.

Slucaj se ticao dva ¢lanka zbog kojih je podnosilac predstavke osuden zbog klevete i
nalozeno mu je da plati naknadu Stete. Prvi ¢lanak je sadrzao intervju sa podnosiocem
predstavke, u kojem je on kritikovao ministra zdravlja, a u drugom ¢lanku je objavljen
transkript telefonskog razgovora izmedu podnosioca predstavke i drugog politi¢ara u
kojem on odbija da povuce svoje navode. Ministar je pokrenuo krivicni postupak protiv
izdavacke kuce i podnosioca predstavke, tvrdedi da je naslov prvog ¢lanka narusio



njegov ugled, kao i izjave objavljene u drugom ¢lanku. U prvom ¢lanku je objavljeno
da je podnosilac predstavke izjavio da je ministar ¢lan deset nadzornih odbora i da je
za to veoma dobro placen. U drugom ¢lanku je objavljeno da je podnosilac predstavke
rekao da mu je ministar prijetio i rekao da dok god je on ministar, ovaj nece postati
profesor. Podnosilac predstavke je porekao da je dao ovu izjavu.

Evropski sud za ljudska prava je razmatrao dva ¢lanka odvojeno. Sto se ti¢e prvog, Sud
je smatrao da se podnosilac predstavke - intervjuisani - ne moze smatrati odgovornim
za naslov iznad intervjua. Odgovornost za to pripada uredniku ¢asopisa, pa je stoga
osuda zbog klevete u vezi sa prvim ¢lankom prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Sto se ti¢e drugog ¢lanka, Sud je naveo da je podnosilac predstavke zaista pomenuo
¢lanstvo ministra u nekoliko savjetodavnih odbora i da nije imao nikakve dokaze za
navode da ministar ima finansijske koristi od toga. U vezi sa tim, osuda zbog klevete
nije prekrsila pravo podnosioca predstavke na slobodu izrazavanja. Medutim, Sto se
tice druge izjave, nisu postojali dokazi da je podnosilac predstavke koristio rijeli ,,dok
god sam ja ministar®, kao Sto je objavljeno u ¢lanku, pa nije bilo opravdano da bude
osuden zbog te izjave.

e Jean-Jacques Morel protiv Francuske, predstavka br. 25689/10, presuda od 10.
oktobra 2013. godine: osuda lokalnog politi¢ara zbog klevete prilikom kritikovanja
gradonacelnika prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je opsStinski odbornik koji je osuden za klevetu jer je na konfer-
enciji za novinare kritikovao zaradu i uslove zaposljavanja jednog javnog funkcionera.
Javni funkcioner ga je nakon toga tuzio zbog klevete.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda zbog klevete prekrsila pravo na
slobodu izrazavanja. On je smatrao da su se primjedbe odnosile na pitanje od javhog
interesa i istakao da je podnosilac predstavke govorio na konferenciji za novinare
u svojstvu opstinskog odbornika, Sto znaci da su komentari oCigledno predstavljali
,politiCki govor”, koji se ne smije olako ogranicavati. Takode, podnosilac predstavke je
prvenstveno imao za cilj da kritikuje odluku lokalnog gradonacelnika da otvori radno
mjesto za javnog funkcionera, a ne da kritikuje samog javnog funkcionera. lako je govor
odbornika bio u odredenoj mjeri provokativan, jer je radno mjesto javnog funkcionera
nazvao ,laznim poslom®, njime nije prekoracio granice dozvoljenog.

e Erdener protiv Turske, predstavka br. 23497/05, presuda od 2. februara 2016. godine:
osuda poslanice za klevetu zbog kritike bolnice koja je lijeCila premijera prekrsila
je pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao poslanice, koja je s novinarom razgovarala o zdravstvenim problemima
premijera Turske, rekavsi da je ovaj prekinuo lije¢enje u Univerzitetskoj bolnici Baskent
jer je bio nezadovoljan kvalitetom pruzene medicinske njege. Njene rijeci su bile: “Skoro
da su ga ubili”. Bolnica je podnijela tuzbu za klevetu i u parni¢cnom postupku dobila
naknadu za povredu ugleda. Zalbe koje je ulozila poslanica bile su odbacene.

Evropski sud za ljudska prava je nasao da je presuda za klevetu prekrsila pravo na slo-
bodu izrazavanja poslanice. Zdravstveno stanje premijera je svakako stvar od javnog
interesa i dogadaji koji su doveli do ovog slu¢aja imali su Siroku medijsku pokrivenost
u Turskoj. Nacin na koji je premijer lijeen bio je na meti kritika ne samo u medijima,
vec¢ i medu parlamentarcima. Podnositeljka predstavke je dala svoj komentar u svojstvu
poslanice, tj. u politickom svojstvu koje treba da joj obezbijedi Siri prostor za djelovanje.

1. KLEVETA

15

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

16

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

Dalje, Sud je konstatovao da, kao javna ustanova, bolnica nije imala moralno ‘pravo’
na ugled, za razliku od privatnih lica. Napomenuo je i da domaci sudovi nijesu utvrdili
da li je ugled univerziteta zaista bio narusen. lako je iznos odstete bio relativno nizak
(1.200 eura), ova presuda je ipak imala obeshrabrujuci efekat na slobodu izrazavanja.

e De Lesquen du Plessis-Casso protiv Francuske br. 2, predstavka br. 34400/10, pre-
suda od 30. januara 2014. godine: osuda zbog klevete zbog neosnovanih navoda
o gradonacelniku nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Lokalni odbornik je osuden zbog komentara koje je uputio gradonacelniku u otvoren-
om pismu Kkoje je objavio na internetu. Reagujudi na poziv upucéen gradonacelniku da
prisustvuje ceremoniji u ¢ast francuskih vojnika iz alzirskog rata, odbornik je tvrdio da
je gradonacelnik ¢ekao sve do kraja rata da bi zatrazio francusko drzavljanstvo kako bi
izbjegao vojnu sluzbu u Alziru. Gradonacelnik je tuzio odbornika zbog klevete i dobio
spor. Odbornik je zatim podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud je smatrao da osuda zbog klevete nije prekrsila pravo na slobodu iz-
razavanja. Sud je naveo da, iako su primjedbe iznijete u kontekstu debate o pitanjima
od javnog interesa, te iako politicki govor ne treba olako ograniavati, podnosilac
predstavke nije predstavio bilo kakve dokaze za istinitost navoda koje je iznio. Shodno
tome, prekoracio je dozvoljene granice prava na slobodu izrazavanja.

e Print Zeitungsverlag GmbH protiv Austrije, predstavka br. 26547/07, presuda od
10. oktobra 2013. godine: dosudena naknada Stete protiv novinskog lista zbog
ponovnog Stampanja pisma sa bezrazloznim licnim napadom na politicare nije
prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao novinskog lista koji je izvjeStavao o anonimnom pismu koje je kruzilo
u lokalnoj sredini i koje je sadrzalo oStru kritiku dvojice lokalnih politi¢ara. U pismu
su postavljena pitanja: ,,Da |i biste kupili automobil od ovog Covjeka?", ,,Da li biste
rizikovali svoj novac zbog obecanja ovog ¢ovjeka?“ i dovodilo se u pitanje dali je on
prava osoba za javnu funkciju. Novinski list je u okviru ¢lanka objavio i pismo. Politi¢ari
su tuzili novinski list zbog klevete i dobili naknadu Stete od po 2000 eura.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da nalozena naknada Stete nije prekrsila pravo
novinskog lista na slobodu izrazavanja. lako je tema ¢lanka bila pitanje od javnog inte-
resa - predstojeci lokalni izbori - Sud je smatrao da je anonimno pismo predstavljalo
bezrazlozan napad na ugled politiCara. Ponovljeno Stampanje pisma je prekoracilo
dozvoljene granice izvjeStavanja. Sud je istakao da je originalno pismo kruzilo medu
samo nekoliko stotina ljudi, dok mu je list objavljivanjem obezbijedio mnogo veci broj
Citalaca, pa je zakljucio da naknada Stete nije bila nesrazmjerna.

e Soltész protiv Slovacke, predstavka br. 11867/09, presuda od 22. oktobra 2013.
godine: osuda zbog klevete zbog ponavljanja izjava policajca prekrsila je pravo
na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je bio novinar, koji je objavio ¢lanak o nestanku lokalnog biznis-
mena i sluzbenika, u koji je ukljuc€io i izjavu policajca koji je bio zaduzen za istragu, a
koja je implicirala da je lokalni advokat i preduzetnik umijeSan u njegov nestanak. Taj
Covjek je onda tuzio novinara za klevetu.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda zbog klevete prekrsila pravo



novinara na slobodu izrazavanja. On je smatrao da lokalni sudovi nijesu uzeli u ob-
zir ¢injenicu da su se navodi ticali pitanja od javnog interesa, niti su razmotrili da i
je ¢lanak objavljen sa dobrom namjerom i u skladu sa novinarskom etikom. Lokalni
sudovi su na sli¢an nacin odbacili kredibilitet policajca kao izvora informacija. Oni su
samo razmotrili, koriste¢i metod kasnog uvidanja, da li ¢e nekoliko godina kasnije biti
dokazana tacnost navoda, Sto nije bilo u skladu sa Evropskom konvencijom. Sud je
napomenuo da novinar moze razmatrati da li je izvor informacija pouzdan u odnosu
na datu situaciju, i da je, u skladu s tim, policijski sluzbenik zaduzen za istragu bio
dobar izvor informacija.

e Ristamékii Korvola protiv Finske, predstavka br. 66456/09, presuda od 29. oktobra
2013. godine: osuda zbog klevete zbog emisije o privrednom kriminalu prekrsila
je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosioci predstavke su bili novinari osudeni zbog klevete jer je u njihovoj televizijskoj
emisiji o privrednom kriminalu pomenuto da je policija istrazivala finansijske aktivnosti
poznatog finskog biznismena. Finski sudovi su utvrdili da je u emisiji nagovjesSteno da
je biznismen bio kriv za zlocin.

Evropski sud je smatrao da je osuda prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. Sud je
konstatovao da je u emisiji kritikovan nedostatak saradnje izmedu policije i poreskih
organa u dva konkretna slucaja privrednog kriminala, i da je pomenut biznismen protiv
koga je u to vrijeme voden postupak zbog privrednog kriminala. Emisija je imala za
cilj da razotkrije nepravilan rad uprave, a velikim dijelom je bila usmjerena na poreske
organe. Emitovana informacija je bila ¢injeni¢no ta¢na, predstavljena je na objektivan
nacin, bez insinuacija, i ton emisije nije bio provokativan ili pretjeran. Biznismen je vec
bio u centru paznje, a pitanje privrednog kriminala je predstavljalo pitanje od javnog
interesa. Pomenut je samo u kontekstu Sireg problema i nije bilo nikakvih insinuacija
da je kriv za zlocin.

e Pauliukiené i Pauliukas protiv Litvanije, predstavka br. 18310/06, presuda od 5.
novembra 2013. godine: postupkom zbog klevete, u kome tuzilac nije uspio, nije
prekrSeno pravo na privatnost.

Podnosioci predstavke su drzavni funkcioner i njegova supruga koji su vodili spor sa
svojim susjedima oko zemljista. Dnevni list je napisao ¢lanak o tom sporu, u kojem je
objavljeno da su funkcioner i supruga nezakonito gradili na zemljiStu koje nije bilo
u njihovom vlasnistvu. Funkcioner je pokrenuo postupak zbog klevete, u kojem nije
uspio, pa se zatim obratio Evropskom sudu za ljudska prava tvrdeci da je prekrSeno
njegovo pravo na privatni zivot.

Evropski sud je smatrao da u ovom slucaju nije prekrSeno pravo na privatni zivot.
Sud je prvo naveo da se ¢lan 8 Evropske konvencije o ljudskim pravima odnosi samo
na ozbiljne napade na ugled, napominjuci da ,,napad na li¢cnu Cast i ugled mora imati
odredeni stepen tezine i na neki nacin sprijeciti licno uzivanje prava na postovanje
privatnog zivota“. Sud je zakljucio da je u ovom slucaju taj uslov bio ispunjen - navodi
dnevnog lista su bili dovoljno ozbiljni. Medutim, Sud je konstatovao da se novinski
¢lanak bavio pitanjem od javnog interesa - zloupotrebom modi od strane drzavnih
funkcionera - i dalje naveo da je podnosilac predstavke drzavni funkcioner koji mora
da toleriSe vecu kritiku svog rada od obi¢nog ¢ovjeka. Na kraju, Sud je zakljucio da je
novinarsko izvjeStavanje u ovom sluc¢aju bilo profesionalno i eti¢ki korektno, a da je
novinar zasnovao svoje navode na vise izvora informacija.

1. KLEVETA

17

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

18

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

e Joksas protiv Litvanije, predstavka br. 25330/07, presuda od 12. novembra 2013.
godine: nije prekrSena sloboda izrazavanja vojnika koji je penzionisan nakon sto
je iznio kritiku u novinskom ¢lanku.

Podnosilac predstavke je bio vojnik, koji je u novinskom ¢lanku iznio kritiku novog
zakona za koji je smatrao da ne Stiti dovoljno prava vojnika u disciplinskom postupku.
Tri mjeseca kasnije je primoran da se penzionise iz vojske, iako su mnoge njegove
kolege nastavile da rade i posle starosne dobi predvidene za penzionisanje. On je
pred sudom osporio njegov prinudni odlazak u penziju, ali je bio neuspjeSan. Potom
je podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava tvrdedi da je penzionisan zbog
svojih izjava u novinskom ¢lanku.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da u ovom slucaju nije prekrSeno pravo na
slobodu izrazavanja. Sud je naveo da iako se pravo na slobodu izrazavanja odnosi na
vojno osoblje, legitimno je uvesti ograni¢enja kada postoji stvarna opasnost po vojnu
disciplinu. Sud je takode konstatovao da podnosilac predstavke nije bio podvrgnut
disciplinskom postupku, i da nije bilo jasnih dokaza koji bi povezali njegov prisilni
odlazak u penziju sa izjavama koje je dao za novine. Sud je stoga zakljuc¢io da u ovom
slu€aju nije prekr§eno njegovo pravo na slobodu izrazavanja.

e Genner protiv Austrije, predstavka br. 55495/08, presuda od 12. januara 2016.
godine: osuda za klevetu NVO aktiviste zbog uvrede sjec¢anja na ministarku dan
poslije njene smrti nije prekrsSila pravo na slobodu izrazavanja.

RijeC je o aktivisti koji je radio za NVO koja podrzava azilante. Dan nakon smrti austri-
jske ministarke unutrasnjih poslova, na internet stranici te NVO objavio je saopstenje
pod naslovom: “Dobra vijest za Novu godinu: L.P, ministarka mucenja i deportacije je
mrtva.” U saopstenju je navedeno da je ministarka bila “kriminalac koji ubija perom,
kao i mnogi drugi u stravi¢noj istoriji ove zemlje”, da je bila “poslusno orude birokrati-
je zarazene rasizmom” i da “nijedno pristojno ljudsko bice ne zali zbog njene smrti”.
Njen udovac je podnio privatnu tuzbu za klevetu protiv g. Gennera i NVO, koji su zatim
osudeni. Austrijski sud je zakljucio da je saopstenje s optuzbama na njen racun dan
nakon njene smrti, prekoracilo granicu prihvatljive kritike.

Evropski sud za ljudska prava je prihvatio stav domacih sudova i zaklju¢io da osuda za
klevetu nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. S jedne strane, izjava g. Gennera se
ticala pitanja od javnog interesa i mogla se smatrati za doprinos politickoj debati od
javnog interesa o tretmanu azilanata prema propisima koje je uvela ministarka. Pored
toga, ministarka je nesumnjivo bila javna licnost, tako da su ona i njeni nasljednici bili
duzni da tolerisu veci stepen kritike od obi¢nog pojedinca. Medutim, saopstenje je bilo
objavljeno samo dan nakon njene neocekivane smrti, dajuci rijeCima dodatnu tezinu
i ne mareci za bol njene porodice i moglo je izazvati znatnu Stetu ugledu pokojne
ministarke. Sud je smatrao da je “izricanje uvrede dan poslije smrti osobe kojoj je ista
upucena u suprotnosti s nacelima osnovne pristojnosti i poStovanja ¢ovjeka ... i pred-
stavlja napad na sustinu prava licnosti.” Sud je naglasio da u saopsStenju nije razmatrana
politika koju je ministarka uvela, ve¢ da je ono bilo veoma li¢no, porededi je sa visokim
zvani¢nikom iz nacisticke ere.



e Putistin protiv Ukrajine, predstavka br. 16882/03, presuda od 21. novembra 2013.
godine: odbijena prituzba da je zbog klevete preminulog oca prekrseno pravo na
privatni zivot.

Slucaj se ticao novinskog ¢lanka o fudbalskoj utakmici izmedu kluba “Dinamo” iz Kijeva
i tima ,,Flakelf“ njemackog Luftwaffea, 1942. godine. Ukrajinski tim je pobijedio, ali je
navodno pretrpio odmazdu: pojedini igraci su uhapsSeni i odvedeni u koncentracioni
logor, gdje su ¢&etiri lokalna igraca kasnije pogubljena. Clanak je sugerisao da su po-
jedini fudbaleri iz Kijeva saradivali sa Gestapom ili policijom. Sin jednog fudbalera je
pokrenuo postupak protiv novinskog lista tvrdedi da je ¢lanak bio klevetnicki prema
njegovom ocu, ali nije uspio u postupku: domaci sudovi su presudili da ime njegovog
oca nije pomenuto u tekstu, i da nije bilo moguce procitati njegovo ime sa fotografije
meca koja je objavljena uz ¢lanak. On je potom podnio predstavku Evropskom sudu za
ljudska prava, tvrdeci da je prekrSeno njegovo pravo na postovanje privatnog zivota.

Evropski sud je smatrao da u ovom slucaju nije bilo krSenja prava na privatnost. Sud je
konstatovao da pod odredenim okolnostima ugled preminulog ¢lana porodice moze
uticati na privatni zivot i identitet te osobe. Medutim, u ovom slucaju otac podnosioca
predstavke nije direktno imenovan u ¢lanku. Podnosilac predstavke je stoga samo
marginalno pogoden objavljivanjem ¢lanka, Sto je znacilo da nije prekrSeno njegovo
pravo na postovanje privatnog zivota.

e Bfaja News Sp. z o. o. protiv Poljske, predstavka br. 59545/10, presuda od 26. no-
vembra 2013. godine: osuda na naknadu Stete zbog klevete zbog tvrdnji o krivi¢noj
odgovornosti drzavne tuziteljke nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao Casopisa, koji je proglasen krivim za klevetu zbog izvjeStavanja o is-
tragama zloc¢ina. Casopis je u &lanku prenio da je ,tuziteljka Ana“ bila povezana sa
kriminalnim krugovima, da je prisustvovala incidentu koji se ticao trgovine drogama
i da je bila krivicno gonjena. Drzavna tuziteljka, koja je tvrdila da je lako zakljuciti da
se u Clanku radi o njoj, tuzila je ¢asopis zbog klevete i dobila presudu kojom joj je
dodijeljena naknada stete od 30000 poljskih zlota (8000 eura). Casopis je podnio
predstavku Evropskom sudu za ljudska prava, tvrdeci da je prekrSeno njegovo pravo
na slobodu izrazavanja.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da u ovom slucaju nije prekrSeno pravo na
slobodu izraZzavanja. lako je priznao znacaj slobode Stampe u demokratskom drustvu,
Sud je podsjetio da mediji moraju da rade s dobrom namjerom u cilju pruzanja ta¢ne i
pouzdane informacije u skladu sa novinarskom etikom. Sud je konstatovao ozbiljnost
iznesenih navoda. Naveo je da iako je izvjeStavanje o licnom integritetu drzavnih tuzi-
laca od ociglednog javnog interesa, oni moraju biti zasti¢eni od uvrjedljivih, pogrdnih i
klevetnickih napada koji mogu uticati na njihovo vrsenje duznosti i narusiti povjerenje
javnosti u njih i njihove funkcije. Sud je smatrao da podnosilac predstavke nije imao
nikakve dokaze za svoje navode, kao i da novinari nijesu ulozili nikakve napore da do-
biju komentar od tuziteljke prije objavljivanja ¢lanka. Na kraju, Sud je konstatovao da
je protiv podnosioca predstavke pokrenut samo gradanski postupak, ali ne i krivi¢ni,
i da dosudeni iznos za naknadu Stete nije ugrozio opstanak izdavaca, pa se ne moze
smatrati pretjeranim.

1. KLEVETA

19

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

20

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

e Mika protiv Grcke, predstavka br.10347/10, presuda od 19. decembra 2013. godine:
krivicna osuda zbog klevete i uslovna kazna zbog iznesenih tvrdnji o korupciji u
kancelariji gradonacelnika prekrsili su pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao krivicne osude zbog klevete lokalne odbornice, koja je objavila ¢lanak u
novinama optuzujuci gradonacelnika za korupciju i protekciju u zaposljavanju sluzbe-
nika. Odbornica je osudena zbog klevete na uslovnu kaznu od osam mjeseci i nov€anu
kaznu od 50 eura. Odbornica je zatim podnijela predstavku Evropskom sudu za ljudska
prava tvrdedi da je osuda prekrsSila njeno pravo na slobodu izrazavanja.

Evropski sud je smatrao da je osuda odbornice prekrsila njeno pravo na slobodu iz-
razavanja. Sud je naglasio da je ¢lanak koji je ona objavila kritikovao rad lokalnog gra-
donacelnika, i da je jasno predstavljao ,,politicki govor” - najzasti¢eniji oblik izrazavanja.
Sud je konstatovao ozbiljnost optuzbi, ali je takode istakao politi¢ku prirodu pitanja
kojima se bavila autorka ¢lanka i nesrazmjernu krivicnu kaznu na koju je ona osudena.

e Jalbd protiv Rumunije, predstavka br. 43912/10, presuda od 18. februara 2014. go-
dine: objavljivanjem laznih optuzbi protiv drzavnog sluzbenika portal je prekrsSio
pravo na postovanje privatnog zivota.

Podnosilac predstavke je bio visoki drzavni sluzbenik u kancelariji gradonacelnika kojeg
je internet portal optuzio za korupciju. Portal je naveo da je sluzbenik vlasnik privatnog
taksi biznisa, Sto je u suprotnosti s njegovim statusom drzavnog sluzbenika. Sluzbenik
je tuzio portal zbog klevete, ali su domaci sudovi odbacili njegovu tuzbu tvrdedi da
je pravo javnosti da bude informisana o upravljanju javnim sredstvima bilo vaznije od
njegovog prava na privatnost. Sluzbenik je zatim podnio predstavku Evropskom sudu,
tvrdedi da je prekrSeno njegovo pravo na postovanje privatnog zivota.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je u ovom slucaju prekrSeno pravo
drzavnog sluzbenika na postovanje privatnog Zivota. Sud je smatrao da je iznijeta
tvrdnja bila ¢injenica koja moze biti ili istinita ili neistinita. Evropski sud se nije slozio
s ocjenom lokalnih sudova da je tvrdnja predstavljala licno misljenje; Sud je smatrao
da pitanje da li neko posjeduje biznis ,,nije samo stvar spekulacija, vec¢ ¢injenica koja
moze biti potkrijepljena relevantnim dokazima”. Tvrdnja je bila ozbiljna i narusila je
ugled podnosioca predstavke i omela ga u obavljanju profesionalnih duznosti. Sud je
ponovio da, iako drzavni sluzbenici moraju da toleriSu vecu kritiku svog rada nego drugi
pojedinci, oni ipak mogu da preduzmu mijere i da pokrenu tuzbu zbog objavljivanja
laznih navoda koji Stete njihovom ugledu. Sud je takode konstatovao da portal nije
pruzio podnosiocu predstavke priliku da odgovori na optuzbe niti mu je omoguceno
da objavi svoj odgovor.

o Dilipak i Karakaya protiv Turske, predstavke br. 7942/05 i 24838/05, presuda od
4, marta 2014. godine: osuda zbog klevete zbog kritikovanja preminulog vojnog
komandanta prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Dva novinara su proglaseni krivim zbog klevete jer su u novinskom ¢lanku kritikovali
politicku ulogu bivSeg glavnog vojnog komandanta na sastanku Savjeta za naciona-
Inu bezbjednost, odrzanom u februaru 1997, koji su pojedini posmatraci ocjenili kao
Lpostmoderni coup d’état (drzavni udar)“. Novinari su u ¢lanku naveli da ,,0bi¢no ne
govore ruzno o mrtvima, ali da se to ne odnosi na Hitlera i Staljina“, kao i da nijesu
sugerisali da je komandant kao Hitler, ali da ,,ima posebno mjesto u svijesti ljudi®. Ta-
kode su tvrdili da su pojedine islamske Skole zatvorene zbog komandantove politike.



Porodica komandanta je pokrenula postupak protiv novinara, ali nije uspjela da sazna
gdje se oni nalaze, pa se postupak odvijao bez njihovog prisustva. U januaru 2003. je
donijeta presuda, a u junu iste godine novinari su pronadeni i protiv njih je pokrenut
izvrSni postupak. Turski sudovi su ocijenili da su novinari pretjerali i da su izrazili
nepostovanje prema osobi koja je ,,hrabro sluzila naciji“. Novinari su se zalili da nijesu
bili u mogucnosti da se brane, ali su njihove zalbe odbijene. Nakon toga su podnijeli
predstavku Evropskom sudu za ljudska prava, tvrdedi da su prekrsena njihova prava
na slobodu izrazavanja i pravi¢no sudenje.

Sud je smatrao da je u ovom sluc¢aju doslo do krSenja prava novinara i na slobodu
izrazavanja i na pravi¢no sudenje. Sud je smatrao da su novinari komentarisali ulogu
bivSeg komandanta tokom coup d’etat (drzavnog udara), sto je predstavljalo pitanje
od javnog interesa. Komandant je bio poznata javna li¢nost, Cija porodica treba da
toleriSe kritiku njegovog rada kao drzavnog sluzbenika. lako su novinari koristili ostar
i sarkasti¢an ton koji je nesumnjivo uvrijedio porodicu pokojnika, oni nijesu presli
granice prihvatljive kritike. Sud je posebno istakao da su novinari komentarisali loSe
funkcionisanje demokratskog rezima, Sto je pitanje od najviSeg javnog interesa. Sud je
takode smatrao da pri odredivanju iznosa naknade Stete nije uzeta u obzir finansijska
situacija novinara, Sto je imalo za posljedicu to da se jednom od njih oduzme kuca,
pa je tako osuda mogla da ima obeshrabrujuci efekat na sve novinare. Na kraju, Sud
je smatrao da nije bilo opravdano to Sto se postupak odvijao bez prisustva novinara.

e JelSevaridrugi protiv Slovenije, predstavka br. 47318/07, presuda od 11. marta 2014.
godine: pogrdni opisi likova u knjizi nijesu predstavljali klevetu.

Cetiri Zene su tvrdile da su opisane kao likovi u knjizi u kojoj su one i njihova porodica
prikazane na klevetnicki nacin. Glavni lik u knjizi, Rozina, je prikazana kao zivahna,
ambiciozna i snalazljiva, ali je takode navedeno da koristi seks da dobije ono Sto zeli
od svog muza, da je nezakonito prodavala alkohol tokom prohibicije u SAD, i da joj
je novac vazniji od dobrobiti sopstvene djece. Pomenute Zene su navele da je radnja
knjige smjeStena u oblast u kojoj zivi njihova porodica, a da je prezime glavnog lika
- Brinovc - prezime po kojem su one poznate u zajednici, iako to nije pravo prezime
njihove porodice. One su tuzile autora knjige zbog klevete, ali su domaci sudovi od-
bacili njihovu tuzbu uz obrazlozenje da prosjecni Citalac ne bi zakljucio da su dogadaji
opisani u knjizi Cinjenice o stvarnim ljudima. Osim toga, domaci sudovi su smatrali da
opisani dogadaji nijesu bili klevetnicki, i da klevetanje nije bila namjera autora. Zene su
zatim podnijele predstavku Evropskom sudu za ljudska prava tvrdeci da je prekrseno
njihovo pravo na postovanje privatnosti.

Evropski sud je odbacio predstavku kao ,,o¢igledno neosnovanu®. Sud je naglasio da
je umjetnic¢ka sloboda autora knjizevnih djela od velikog znacaja i da zahtijeva visok
nivo zastite u skladu sa Konvencijom. Sud je istakao da su domaci sudovi sa posebnom
paznjom razmotrili da li je porodica podnositeljki predstavke mogla biti poistovjeéena
sa izmisljenim likovima iz knjige, i da li su ti likovi prikazani na pogrdan nacin koji bi
predstavljao klevetu. Sud je utvrdio da je pristup Ustavnog suda Slovenije u utvrdivan-
ju ravnoteze izmedu suprotstavljenih interesa bio pravic¢an i u skladu sa evropskom
praksom. Slovenacki sudovi su razmotrili da li bi prosjecni ¢italac mogao da zakljugi
da je pri€aistinita, a ne fiktivna, i da li bi Citalac smatrao knjigu uvrjedljivom, uzimajudi
opsti kontekst knjige u obzir. Evropski sud je stoga zaklju¢io da u ovom slucaju nije
prekrSeno pravo na privatnost.

1. KLEVETA

21

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

22

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

e Almeida Leitdo Bento Fernandes protiv Portugala, predstavka br. 25790/11, presuda
od 12. marta 2015. godine: osudom za klevetu zbog romana o porodici supruga
autorke nije prekrSeno pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao autorke osudene za klevetu zbog knjige u kojoj su pomenuti ¢lanovi
porodice njenog supruga. U knjizi je ispri¢ana pri¢a o porodici koja je emigrirala u SAD
sa sjevera Portugalije. Pomenuti su dogadaji koji ukljuCuju prostituciju i vanbracne veze.
U predgovoru knjige, autorka je zahvalila ljudima koji su je inspirisali, navodeci da su
¢injenice koje je ispri¢ala u romanu proizvod njene maste i da je bilo kakva sli¢nost
sa stvarnim ¢injenicama slucajna. Medutim, ujak, tetka, rodaka, sestra i majka njenog
supruga su je ipak tuzili, zaleci se da se roman ticao njihove porodi¢ne istorije i da je
narusio ugled njihove porodice. Autorki je dosudena novCana kazna od 4.000 eura i
nalozeno joj je da plati odstetu u iznosu od 53.500 eura.

Sud je zakljucio da osudom nije prekrseno pravo na slobodu izrazavanja. Primijetio je
da osobe prikazane u romanu nisu bile javne licnosti. Ovo je znacilo da je domacim
organima dato Siroko polje procjene pri ocjenjivanju ,,neophodnosti” kazne koja je
izreCena autorki. Sud nije vidio razlog zbog koga se ne bi slozio sa zaklju¢kom portu-
galskih sudova da je naracija romana zaista bila klevetnicka, i primijetio je da su por-
tugalski sudovi u svojim presudama prepoznali znac¢aj prava na slobodu izrazavanja.
Sud je takode konstatovao da su iznosi novéane kazne i odstete utvrdeni u skladu s
finansijskom situacijom autorke.

e Bartnik protiv Poljske, predstavka br. 53628/10, presuda od 11. marta 2014. godine:
kazna zbog klevete zbog neosnovanih navoda o korupciji nije prekrsSila pravo na
slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke u ovom slucaju je bio Covjek koji je optuzen zbog klevete jer
je objavio nekoliko ¢lanaka na internetu u kojima je optuzio rukovodioce stambene
zadruge da su zloupotrijebili zadruzna i druga sredstva, preusmjerena iz stambenog
fonda. Njemu je dosudena nov&ana kazna od 125 eura, nakon ¢ega je podnio predstavku
Evropskom sudu za ljudska prava tvrdeci da su njegovi ¢lanci bili satiri¢ni, a da je on
gradanin-novinar (blogger), koji je samo komentarisao pitanje od javhog interesa.

Evropski sud je odbacio predstavku kao ,,o¢igledno neosnovanu®. lako se Sud slozio da
je tema kritike zaista bila od javnog interesa i priznao znacaj ,,gradanskog novinarstva®“,
kao Sto su bili ¢lanci podnosioca predstavke objavljeni na internetu, Sud je takode
konstatovao da se internet razlikuje od pisane Stampe i da predstavlja jos vedirizik po
privatnost i ugled. Sud je takode zakljuc¢io da podnosilac predstavke nije imao nikakve
dokaze o istinitosti svojih navoda, posebno u pogledu preusmjeravanja sredstava iz
stambenog fonda, i da upotreba rijeci kao Sto su ,,banditi, lopovi, reketasi, lopovi“ u
opisu rukovodioca zadruge ne moze biti opravdana, iako je zamisljeno da ¢lanci budu
satiri¢ni. Uzimajuci u obzir i mali iznos dosudene naknade Stete, Sud je smatrao da u
ovom slucaju nije doslo do krsenja prava na slobodu izrazavanja.

e Amorim Giestas i Jesus Costa Bordalo protiv Portugala, predstavka br. 37840/10,
presuda od 3. aprila 2014. godine: osudom za klevetu zbog kritikovanja drzavnih
sluzbenika prekrSeno je pravo na slobodu izrazavanja.

Presuda se odnosi na novinara i urednika koji su objavili ¢lanak koji se ticao stvari koje je
lokalni sud donirao u dobrotvorne svrhe. U ¢lanku je izrazena sumnja 0 neopravdanom
favorizovanju prilikom doniranja. U istom broju lista, urednik je objavio kolumnu u kojoj



je kritikovao zakone i propise koji propisuju postupak doniranja. Novinar i urednik su
proglaseni krivim zbog krivicnog djela klevete pocinjenog na Stetu dobrotvorne or-
ganizacije i kvalifikovanog oblika ovog krivicnog djela pocinjenog na Stetu sekretara
lokalnog suda. Novinari su morali da plate novcanu kaznu, kao i naknadu Stete oStecen-
ima u ukupnom iznosu od 3.500 eura, kao i troSkove sudskog postupka. Domaci sud
je utvrdio da se u ¢lancima navodi da je sekretar suda postupao pristrasno u korist
dobrotvorne organizacije.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da ova presuda predstavlja krSenje prava na
slobodu izrazavanja. Primjeceno je da je prvi ¢lanak bio utemeljen na ¢injenicama i jedva
da je pomenuo donaciju i primaoca donacije, kao i da je navedeno da nekoliko drugih
dobrotvornih organizacija nije primilo donaciju. U drugom ¢lanku je iznijeto misljenje o
propisma kojoma se propisuje postupak doniranja i koji su kritikovani zato $to su veoma
nejasni i omogucavaju diskreciono odlucivanje donatora. Kritika je, prema misljenju
Suda, doprinosila debati u opStem interesu. Osim toga, novinari su pitali za misljenje
sve koji su bili uklju€eni u pri¢u, a ¢ak su obezbijedili i misljenje Ministarstva pravde.
Misljenja svih njih su objavljena. Novinari su stoga ocigledno postupali u dobroj vjeri.
Sud je na kraju istakao da su novinari, prema portugalskom zakonu, rizikovali da im
bude izrecena kazna zatvora. Sud je naglasio da kazna zatvora nikada nije prihvatljiva
kazna u slu¢ajevima klevete osim kada postoji govor mrznje ili podsticanje na nasilje.
Zakljucio je da je krivicna osuda novinara bila oCigledno nesrazmjerna jer je pravni
lijek u gradanskom pravu bio dostupan.

e Hasan Yazici protiv Turske, predstavka br. 40877/07, presuda od 15. aprila 2014.
godine: osudom za klevetu zbog navoda o plagiranju, prekrSeno je pravo na slo-
bodu izrazavanja.

Presuda se odnosi na sluc¢aj u kojem je novinar osuden zbog klevete jer je objavio Cla-
nak u kojem je visoko rangiranog i uticajnog akademika optuzio za plagijat. Akademik
je pokrenuo postupak protiv novinara navodeci da objavljeni ¢lanak predstavlja licni
napad na njega. Domaci sudovi su utvrdili da novinar nije mogao da dokaze tvrdnje o
plagijatu i da ¢lanak predstavlja “uvredu”. Novinar je podnio predstavku Evropskom
sudu za ljudska prava zZaleci se da mu je prekrSeno pravo na slobodu izrazavanja, kao
i na duzinu trajanja postupka koji je trajao duze od 6 godina.

Sud je utvrdio da je novinaru povrijedeno pravo na slobodu izrazavanja, kao i pra-
vO na pravi¢no sudenje. Primjeceno je da je akademik bio na ¢elu ViSeg savjeta za
obrazovanje u periodu od 1981. do 1992. godine i da je uspostavio dva veoma vazna
univerziteta u Turskoj. On je stoga bio poznat kao javna licnost i trebalo je oCekivati
da tolerise vedi stepen javnog nadzora. Osim toga, tvrdnje o plagiranju predstavljaju
pitanje od javnog interesa. Sud je utvrdio da domaci sudovi nijesu posvetili duznju
paznju pravu na slobodu izrazavanja podnosioca predstavke, niti su uzeli u obzir javni
interes o pitanju plagiranja. Sud je dalje utvrdio da podnosilac predstavke nije dobio
priliku da dokaze svoje tvrdnje, a da su se domaci sudovi, umjesto toga, oslonili na
dokaze pribavljene od vjeStaka koga je odredio sud, a ¢iju neutralnost je podnosilac
predstavke osporavao. Sud je stoga zaklju¢io da domadi sudovi nijesu odgovarajuce
uspostavili ravnotezu izmedu prava na slobodu izrazavanja i zastite ugleda drugih. U
odnosu na trajanje postupka, Sud je primjetio da je njegovo trajanje u periodu od Sest
godina bilo pretjerano.

1. KLEVETA

23

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

24

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

e Brosa protiv Njemacke, predstavka br. 5709/09, presuda od 17. aprila 2014. godine:
zabrana distribucije letaka koji su pozivali javnost da ne glasa za politickog kandi-
data zbog njegovih veza sa neonacizmom preksila je pravo na slobodu izrazavanja.

Presuda se odnosi na sudsku zabranu distribucije letaka u kojima je podnosilac pred-
stavke pozvao javnost da ne glasaju za jednog od kandidata za gradonacelnika, zbog
njegove povezanosti sa neonacistickom organizacijom. Prilikom odobravanja zabrane,
sud je utvrdio da su tom izjavom povrijedena prava licnosti kandidata i da podnosilac,
g. Brosa, nije uspio da obezbijedi dovoljno dokaza kojima bi potkrijepio svoje tvrdnje.
Podnosilac predstavke se zalio Evropskom sudu za ljudska prava.

Sud je zaklju€io da je zabrana prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. Sud je utvrdio
da se letak ticao politiara, koji je neminovno i svjesno izlozen pazljivijoj analizi izjava,
narocito kada i sam daje javne izjave koje su podlozne kritici. lako politi¢ar ima pravo na
zasStitu sopstvenog ugleda, ovo pravo se mora odmjeriti u odnosu na interes otvorene
rasprave o politickim pitanjima. Letak podnosioca predstavke je predstavljao njegovo
videnje podobnosti kandidata za funkciju gradonacelnika, pa je, stoga, predstavljao
politicko pitanje od javnog interesa. Sud je dalje utvrdio da termin “nacista”, kao i
izvedeni termin “neonacista”, moze imati vise razli¢itih zna¢enja po svom sadrzaju
i znacaju i ne moze se smatrati pukim navodenjem cinjenica. Njemacki sudovi su
zahtijevali “upecatljiv dokaz” o nenacistickim aktivnostima. Ovo je bio visok standard
u dokazivanju koji se zahtijevao od nekoga ko jedva da je iznio vrijednosni sud. Sud
je naglasio da se standardi koji se primjenjuju prilikom procjene necijeg politickog
djelovanja u smislu moralnosti razlikuju od onih koji se zahtijevaju u svrhu dokazivanja
nezakonitog postupanja u skladu sa krivi¢nim pravom.

e Schuman protiv Poljske, predstavka br. 52517/13, presuda od 3. juna 2014. godine:
osudom za klevetu zbog laznih optuZzbi nije povrijedeno pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao urednika portala koji objavljuje vijesti, a koji je izvijestio da je lokalni
politi¢ar, odbornik i Sef lokalnog sportskog kluba, koristio zemljiste kluba za svoj privatni
biznis, zaradivsi na taj nacin gotovo 68.000 eura. Odbornik je podnio tuzbu za klevetu,
rekavsi da je on u stvari zaradio veoma mali iznos, samo 68 eura. Domaci sudovi su se
slozili da se na osnovu izvjeStaja portala stice utisak da je pocinjen ozbiljan prekrsaj,
Sto je bilo neta¢no i obmanjujuée. Odborniku je dosudena naknada Stete. Novinar je
podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud je odbio predstavku kao “ocigledno neosnovanu®, zaklju¢ujuci da su po-
liski sudovi ispravno procijenili slu¢aj. Uvecavanjem iznosa zarade, portal je pogreSno
izvijestio o tome Sta se zapravo dogodilo.

e Axel Springer protiv Njemacke (br. 2), predstavka br. 48311/10, presuda od 10. jula
2014. godine: zabranom objavljivanja navoda politi¢ara o Saveznom kancelaru
povrijedeno je pravo na slobodu izrazavanja.

Ovaj slucaj se tice zabrane objavljivanja dnevnih novina ,,Bild“ zbog navoda koje je
iznio opozicioni politicar, a koji su se ticali bivSseg njemackog kancelara, Gerharda
Sredera. Opozicioni politiéar je naveo da je Sreder raspisao prijevremene izbore jer
je znao da ¢e njegova stranka ostvariti 10S rezultat i da ¢e izgubiti mjesto kancelara, a
da je ve¢ imao unosan udio u njemacko-ruskom zajedni¢kom poduhvatu za izgradnju
naftovoda - posao koji je on li¢no ugovorio sa ruskim predsjednikom Putinom. ,,Bild" je
objavio ove navode u vidu ¢lanka. Sreder je smatrao da su ovi navodi kleveta i pribavio



je od suda naredbu kojom je zabranjeno dalje objavljivanje. ,,Bild” je ponio predstavku
Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je ,,Bildu” povrijedeno pravo na slobodu
izrazavanja. Sud je primijetio da su navodi u vezi sa privatnim poslom gospodina Sred-
era bili jasno povezani sa njegovim postupanjem kao saveznim kancelarom, i njegovim
kontroverznim imenovanjem na funkciju u njemacko-ruskom naftnom konzorcijumu
odmah posto je prestao da obavlja funkciju kancelara. Ove navode je iznio opozicioni
politicar, kao dio politicke debate o pitanjima od javnog interesa.

lako su njemacki sudovi kritikovali ,,Bild“ da je jednostran u svojim komentarima i da
nije prikazao i Srederovu stranu pric¢e, Evropski sud za ljudska prava je presudio da
to nije bilo potrebno. Kao bivsi kancelar, a $to je jedna od najvisih politi¢kih funkcija u
Njemackoj, Sreder je morao pokazati puno veci nivo tolerancije od obi¢nog gradanina.
Sud je takode primijetio da je za Stampu vazno da bude u moguénosti da izvjeStava
o politickim debatama. Kaznjavanjem medija za prenosenje izjava druge osobe bi se
ozbiljno ugrozila njihova sposobnost da prenose vijesti. Sud je takode naveo da se od
novina ne moze zahtijevati da sistematski provjeravaju osnovanost svakog komentara
politiCara, onda kada se takvi komentari ti¢u pitanja od javnog interesa.

e Stankiewicz i drugi protiv Poljske, predstavka br. 48723/07, presuda od 14. oktobra
2014. godine: osudom za klevetu zbog izvjeStavanja o korupciji povrijedeno je
pravo na slobodu izrazavanja.

Dva novinara su objavili ¢lanak navodedi da je visoko pozicionirani javni funkcioner
u ministarstvu zdravlja umijeSan u korupciju tako Sto je trazio mito od predstavnika
farmaceutske kompanije. Funkcioner je tuzio novinare za klevetu, i primorani su da
objave izvinjenje, plate sudske takse i troSkove funkcionera.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je povrijedeno pravo novinara na slobodu
izrazavanja i istakao: ,,U situacijama u kojima su, s jedne strane, iznijete Cinjenice bez
dovoljno dokaza koji ih potvrduju, a sa druge novinar diskutuje o pitanju od istinskog
javnog interesa, utvrdivanje da li je novinar postupio profesionalno i dobronamjerno
je od najveceg znacaja“. U ovim okolnostima, Sud je utvrdio da su novinari zaista pos-
tupali profesionalno i savjesno: sproveli su opsjezno istrazivanje i provjerili ¢injenice
koje su im bile dostupne, a sadrzZaj i ton ¢lanka koji su objavili je sveukupno bio prilicno
uravnotezen. Novinari su prikazali objektivnu sliku javnog funkcionera i ponudili su
mu da iznese svoju verziju dogadaja kao i da komentarise navode protiv njega. Sud je
takode naveo da domaci sudovi nisu uzeli u obzir status javnog funkcionera, tj. da se
od njega, zbog njegovog polozaja, oCekuje da tolerise kritike na racun svoje funkcije;
nije uzeto u obzir ni da je tema ¢lanka bila pitanje od javnog interesa i da je Stampani
medij imao vaznu ulogu ,,Cuvara javnosti“ (public watchdog).

e FErla Hlynsdottir protiv Islanda (br. 2), predstavka br. 54125/10, presuda od 21. okto-
bra 2014. godine: osudom za klevetu zbog izvjeStavanja o procesuiranju seksualnih
delikata povrijedeno je pravo na slobodu izrazavanja.

Predmet se ticao novinarke, koja je proglasena odgovornom za klevetu zbog ¢lanka o
krivicnom predmetu visokog profi u koji je bio umijeSan direktor rehabilitacionog centra
i njegova supruga, a koji su oboje bili osumnji¢eni za seksualno zlostavljanje. Direktor je
kasnije i osuden za seksualne odnose sa pacijentima, dok protiv njegove supruge nije
podignuta optuznica. Novinarka je prenijela nekoliko izjava bivse pacijentkinje, koja je
opisala kako je supruga direktora bila uklju¢ena u seksualno zlostavljanje i kritikovala

1. KLEVETA

25

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

26

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

je Cinjenicu da je ona u to vrijeme radila kao asistent u nastavi u Skoli. Utvrdeno je
da je novinarka oklevetala suprugu direktora zbog izjave da ,.... nije prikladno da onaj
ko lovi za njega radi u osnovnoj Skoli“ - jer je takva izjava, po stavu islandskog suda,
ukazivala na kriminalno ponasanje, koje nije bilo dokazano.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je osudom za klevetu povrijedeno pravo
novinarke na slobodu izrazavanja. Sud je konstatovao da je ¢lanak objavljen u kon-
tekstu krivicne istrage visokog profila zbog optuzbi za seksualne delikte, koje su bile
predmet televizijskog izvjeStavanja, sto je oCigledno bilo u vezi sa pitanjem od javnog
interesa. Evropski sud je primijetio da su islandski sudovi pridali veliki znacaj upotrebi
rijeci “lov”, ali se nije slozio da bi Citalaoci to mogli shvatiti kao sugerisanje na krivicno
djelo. Sud je uzeo u obzir da je dokazano pred islandskim sudovima da je supruga
direktora zaista ucestvovala zajedno sa njim u seksualnim aktivnostima sa pacijentima.
Sud je uzeo u obzir i to da je novinarka intervjuisala nekoliko optuzenih iz ove price i
da je pokusala da postigne ravnotezu u svom izvjeStavanju.

e Jon Cérstea protiv Rumunije, predstavka br. 20531/06, presuda od 28. oktobra
2014. godine: objavljivanjem intimnih detalja o seksualnom zivotu i navodima o
kriminalnim aktivnostima povrijedeno je pravo na postovanje ugleda.

U ovom slucaju je rije¢ o ¢lanku objavljenom u lokalnim novinama o g. Carstea-u,
univerzitetskom profesoru, u kojem je detaljno opisan incident iz njegovog seksual-
nog zivota od prije 19 godina, u kojem je optuzen za podmicivanje, ucjenu, seksualno
zlostavljanje djece i seksualnu devijantnost. Clanak je sadrzao fotografije g. Carstea,
na kojima je on bio bez odjece i koje su prikazivale seksualni odnos. G. Carstea je tuzio
novinara i glavnog i odgovornog urednika novine za klevetu, ali je izgubio u postupku
uz obrazlozenje da je ¢lanak napisan sa ciljem da skrene paznju na ponasanje javne
licnosti, univerzitetskog profesora, kao i da bi se razotkrila deSavanja ,,iza scene” na
univerzitetima. G. Cdrstea je podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je objavljivanjem ovog ¢lanka povrijedeno
pravo g. Carstea na postovanje njegovog ugleda. Sud je smatrao da, iako objavljivanje
fotografija moze doprinijeti raspravi od javnog interesa koja obuhvata pitanja poput
politike, kriminala, sporta ili umjetnosti, ipak mora postojati istinski javni interes. U
ovom slucaju je u ¢lanku detaljno opisan incident iz seksualnog zivota podnosioca
predstavke koji se desio prije 19 godina, kao i krivicna djela koja je on navodno pocinio
kao univerzitetski profesor prije 9 godina. Clanak je sadrzao fotografije podnosioca
predstavke na kojima je on bio go i koje su prikazivale seksualni odnos. Domaci sudovi
nijesu ozbiljno procijenili da li je cjelokupni materijal koji je objavljen doprinio raspravi
od opsteg interesa, ni da li je objavljeni sadrzaj istinit. Na primjer, nije analiziran javni
interes u trenutku objavljivanja pitanja od prije 9 ili 19 godina. Osim toga, domadi
sudovi nijesu uopste raspravljali o tome da |i same fotografije sadrze informaciju o
dogadaju iz trenutnog drustvenog konteksta, niti da li su one doprinijele raspravi od
javnog interesa. Takode, novinar se nije potrudio da provjeri navode o podmicivanju i
seksualnom zlostavljanju koji su izneseni protiv podnosioca predstavke. Sud je stoga
utvrdio da su objavljivanjem ¢lanka povrijedena prava g. Carstea.

e Braun protiv Poljske, predstavka br. 30162/10, presuda od 4. novembra 2014. godine:
primjenom razliCitih kriterijuma za utvrdivanje klevete na komentatore i novinare
prekrSeno je pravo na slobodu izrazavanja.

U ovom predmetu je bilo rijeci o reziseru, istori€aru i poznatom komentatoru aktuelnih
deSavanja, koji je u radio debati govorio o poznatom profesoru kao dousniku tajne



politicke policije za vrijeme komunizma. Profesor ga je tuzio za klevetu i presudeno je
u njegovu korist. Domaci sudovi su smatrali da, u skladu sa domacim zakonima, novinar
koji izvjeStava o pitanjima od javnog interesa nije duzan da dokazuje istinitost svake
izjave. Medutim, kako se g. Braun nije mogao smatrati novinarem, ve¢ samo nekim
ko je komentarisao aktuelna deSavanja, bio je duzan da dokazZe da su njegovi iskazi u
potpunosti istiniti.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je na ovaj nacin povrijedeno pravo g. Brauna
na slobodu izrazavanja. Sud je primijetio da je Braun iznio ozbiljne optuzbe na racun
profesora, Sto je predstavljalo napad na njegov ugled. Medutim, odlucujuci u predmetu
poljski sudovi su napravili razliku izmedu standarda koje se primjenjuju na novinare |
na one koji se primjenjuju na druge ucesnike u javnoj debati. Ovakva podjela nije bila
opravdana: ono Sto je bitno je da je Braun bio uklju¢en u javnu debatu o vaznom pi-
tanju. Pravo na slobodu izrazavanja ucesnika u takvim debatama mora biti zasti¢eno.
Kao Sto su poljski sudovi i potvrdili, Braun je bio stru¢njak za pitanje o kojem je rijec,
odluku da on treba da uziva nizi nivo zastite od nekog ko je prema poljskim zakonima
priznat kao ,novinar®.

e Pinto Pinheiro Marques protiv Portugala, predstavka br. 26671/09, presuda od 22.
januara 2015. godine: osudom istori¢ara za klevetu zbog kritikovanja Opstinskog
vijeca prekrSeno je pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao istoriCara koji je predsjedavao udruzenjem za kulturu. Napisao je ¢lanak
u novinama u kojem je kritikovao gradske vlasti zbog objavljivanja knjige sa djelima
jednog lokalnog pjesnika i koje su na taj nacin ocigledno prekrsile ugovor s njim. Os-
uden je za ,uvredu”, kaznjen nov€anom kaznom od 2.320 eura i naredeno mu je da
plati 1.000 eura odstete Opstinskom vijecu. Njegova zalba je odbacena uz obrazlozenje
da pravo Opstinskog vijeca da zastiti svoj ugled ima prednost nad njegovim pravom
na slobodu izrazavanja.

Evropski sud za ljudska prava je naSao da je osuda prekrsila pravo istori¢ara na slo-
bodu izrazavanja. Sud je istakao da su ga domaci sudovi osudili po odredbi krivicnog
zakonika koji zabranjuje Sirenje laznih informacija koje narusavaju ugled javnih organa
vlasti. Sud je smatrao da to Sto je istori¢ar istakao gresku u publikaciji - naime, naveli
su da je istoricar bio uklju¢en u objavljivanje te knjige - nije znacilo da je on Sirio
,lazne informacije”, pa je u odnosu na njega primijenjena pogresna odredba krivicnog
zakonika. To je znacilo da njegova osuda nije imala ni odgovarajuci pravni osnov u
domacem zakonu, $to je samo po sebi dovoljno da se ustanovi krenje prava na slobodu
izrazavanja. Evropski sud je kritikovao portugalske sudove i zbog postavljanja interesa
zastite reputacije Opstinskog vijec¢a iznad prava javnosti da diskutuje o pitanjima od
legitimnog javnog interesa, kao i zbog ostrine izreCene kazne. Sud je smatrao da je
,kaznjavanje podnosioca predstavke nov€anom kaznom bilo o€igledno nesrazmjerno
i predstavljalo je prevelik i nesrazmjeran teret, Sto je moglo da ima negativan uticaj na
slobodu kritikovanja javnih ustanova“.

e Cojocaru protiv Rumunije, predstavka br. 32104/06, presuda od 10. februara 2015.
godine: osudom za klevetu zbog provokativnog ¢lanka kojim je gradonacelnik
pozvan da podnese ostavku prekrseno je pravo na slobodu izrazavanja.

Rumunski novinar je osuden za klevetu zbog ¢lanka u kojem je ispitivao aktivnosti
gradonacelnika i pozvao ga da podnese ostavku. Naslov ¢lanka je glasio ,,Ostavka
iz Casti“ i u njemu je nabrojano deset razloga zbog kojih je gradonacelnik trebalo da

1. KLEVETA

27

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

28

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

podnese ostavku. Rad gradonacelnika je opisan reCenicama poput: ,Dvadeset godina
lokalne diktature; ,,[Gradonacelnik] na vrhu piramide zla“; ,U Pascani mogu da posluju
samo oni koji se priklone mafijaSkom sistemu [gradonacelnika]®; ,Vec viSe od dvade-
set godina nama vlada bivsi komunista koji i dalje ima reflekse drzavnog sekretara®;
i ,[gradonacelnik] ne zastupa interese [lokalne zajednice]“. Na istoj strani, novinar je
takode napisao vijest o zvani¢noj istrazi o aktivnostima gradonacelnika. Ovaj ¢lanak
je obuhvatao izjavu drugog politi¢ara, kao i gradonacelnikov stav o istrazi.

Evropski sud je smatrao da je krivicnom osudom zbog klevete povrijedeno pravo
novinara na slobodu izrazavanja. Sud je napomenuo da se sluc¢aj ticao pitanja od
javnog interesa, odnosno aktivnosti gradonacelnika, javne li¢nosti, koje su se striktno
odnosile na njegove postupke u odnosu na sluzbenu funkciju, a ne na njegov privatni
zivot. Sud je primijetio i da domaci sudovi nisu napravili razliku izmedu djelova ¢lanka
koji su predstavljali ¢injenice i drugih djelova koji su predstavljali misljenje novinara,
Sto je vazno u sluCajevima klevete (istinitost se moze utvrdivati u izjavama koje sadrze
¢injenice, ali ne i onima koje predstavljaju licno misljenje). Sud je takode uzeo u obzir
da se novinar nije oslanjao na zvani¢ne izvjestaje u kojima su otkrivene nepravilnosti u
lokalnoj upravi, a koji su trebali predstavljati razuman osnov za navode koje je novinar
iznio. Sud je konstatovao da, iako su neke od izjava u ¢lanku bile provokativne, nijesu
bile ,,narocito pretjerane”. Sud je takode naveo da Cinjenica da je novinar bio osuden za
klevetu u proSlosti nije znacila da on nije postupao ,,dobronamjerno® u ovom slucaju.
Konacno, za Sud je bilo bitno i to da je osuda znacila da je novinar stekao kriminalni
dosije, kao i to da je izreCena novcana kazna bila Cetiri puta veca od prosje¢ne mjesecne
zarade u Rumuniji.

e Armellini i drugi protiv Austrije, predstavka br. 14134/07, presuda od 16. aprila 2015.
godine: osuda za klevetu zbog neosnovanih optuzbi za namjesStanje meceva nije
prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao dvojice novinara koji su objavili ¢lanak u regionalnim novinama u kojem su
naveli da je kladioni¢arska mafija podmitila nekoliko fudbalera da “namjeste” rezultate
utakmica. Pomenuti igraci su podnijeli krivicnu prijavu protiv novinara, koji su zatim
osudeni za klevetu na uslovnu novcanu kaznu. Osim toga, kompaniji vlasnici novina
bilo je nalozeno da plati odStetu u iznosu od po 12.000 eura svakom od tuzilaca. Sve
zalbe koje su podnijeli domacim sudovima bile su odbijene, pa su se novinari obratili
Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da se navedeni ¢lanak bavio pitanjem od
znacajnog javnog interesa, tj. namjestanjem meceva i prevarom koja je sa tim povezana.
Istovremeno, Sud je primijetio da novinari nijesu o tome pisali uopsteno, ve¢ su direktno
napali trojicuera, optuzivsi ih za namjeStanje utakmica. Optuzbe je okarakterisao kao
vrlo ozbiljne, ¢iji uticaj ne samo da je osStetio li¢ni i profesionalni ugled fudbalera, veé
je mogao imati i znacajne finansijske posljedice po njih. Sud je zatim zakljucio da je
bilo neophodno da novinari imaju jak ¢injeni¢ni osnov za iznesene optuzbe, ali da to
nije bio slucaj. Takode su propustili da zatraze odgovarajuc¢i komentar od samih igraca.
Konacno, Sud je primijetio da su sami novinari dobili samo uslovnu nov€anu kaznu i da
je kompaniji bilo naredeno da plati odstetu. Nijesu bili nesrazmjerni ni iznos novcane
kazne, niti odsteta. 1z tih razloga, Sud je zaklju¢io da pomenuta presuda nije prekrsila
pravo na slobodu izrazavanja.



e FErla Hlynsdottir protiv Islanda (br. 3), predstavka br. 54125/10, presuda od 21. okto-
bra 2014. godine: osudom za klevetu zbog izvjeStavanja o procesuiranju seksualnih
delikata povrijedeno je pravo na slobodu izrazavanja.

Ovaj predmet se ticao novinarke, koja je proglaSena odgovornom za klevetu zbog
Clanka o krivicnom predmetu visokog profila u koji su bili umijeSani direktor rehabil-
itacionog centra i njegova supruga, a koji su oboje bili osumnji¢eni za seksualno zlo-
stavljanje. Direktor je kasnije i osuden za seksualne odnose sa pacijentima, dok protiv
njegove supruge nije podignuta optuznica. Novinarka je prenijela nekoliko izjava bivse
pacijentkinje, koja je opisala kako je supruga direktora bila uklju¢ena u seksualno zlo-
stavljanje i kritikovala je Cinjenicu da je ona u to vrijeme radila kao asistent u nastavi u
Skoli. Utvrdeno je da je novinarka oklevetala suprugu direktora zbog izjave da ,,... nije
prikladno da onaj ko lovi za njega radi u osnovnoj skoli“, jer je takva izjava, po stavu
islandskog suda, ukazivala na kriminalno ponasanje, koje nije bilo dokazano.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je osudom za klevetu povrijedeno pravo
novinarke na slobodu izrazavanja. Sud je konstatovao da je ¢lanak objavljen u kontekstu
krivicne istrage visokog profila zbog optuzbi za seksualne delikte, koje su bile predmet
televizijskog izvjestavanja, Sto je ocCigledno bilo u vezi sa pitanjem od javnog interesa.
Evropski sud je primjetio da su islandski sudovi pridali veliki znac¢aj upotrebi rijeci “lov”,
ali se nije slozio da bi ¢italaoci to mogli shvatiti kao sugerisanje na krivi¢no djelo. Sud je
uzeo u obzir da je dokazano pred islandskim sudovima da je supruga direktora zaista
donekle ucestvovala zajedno sa njim u seksualnim aktivnostima sa pacijentima. Sud
je uzeo u obzir i to da je novinarka intervjuisala nekoliko optuzenih iz ove pri¢e i da je
pokusala da postigne ravnotezu u svom izvjeStavanju.

o Niskasaari i Otavamedia Oy protiv Finske, predstavka br. 32297/10, presuda od
23.juna 2015. godine: osuda za klevetu u sporu izmedu dva novinara prekrsila je
pravo na slobodu izrazavanja.

Novinar Kkoji je pisao za poznati nedjeljnik kritikovao je nacin na koji su napravljena dva
televizijska dokumentarna filma. Dokumentarci su se bavili pitanjima plesni u ku¢ama i
zastite Suma. Novinar je naveo da su pojedini statisticki podaci u dokumentarcima bili
izmisljeni, te da je iskaz istrazivaca, za koji je jedan od televizijskih reportera znao da je
lazan, ipak bio uklju¢en u jedan film. Televizijski reporter je tuzio novinara i nedjeljnik
za naknadu Stete i na ime odstete dobio 6.000 eura. Novinar i asopis su se onda zalili
Evropskom sudu za ljudska prava.

Sud je zaklju€io da je osuda za klevetu prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. Konsta-
tovao je da se sporni izvjeStaji mogu smatrati istrazivackim novinarstvom o pitanjima
od legitimnog javhog interesa. Obje strane u sporu su profesionalni novinari koji su
prilicno dobro poznati Siroj javnosti, a ¢asopis je objavio dalju diskusiju, ukljuCujudi
odgovor od strane reportera i odgovor novinara ¢asopisa koji je zauzeo cijelu stranu.
Sud je konstatovao da su se statisti¢ki podaci razlikovali u pogledu oCuvane Sumske
oblasti u Finskoj i da se stoga ne moze reci da su brojke koje je dao podnosilac zZalbe
izmisljene. Sud je dalje naveo da je televizijski reporter koji je podnio tuzbu za klevetu
i sam bio novinar, te da je mogao da ocekuje da bude predmet oStrog nadzora, ko-
mentara i kritike u vezi svog profesionalnog postupanja. Kona¢no, Sud je uzeo u obzir
i ozbiljnost izreCene sankcije.

1. KLEVETA

29

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



1. KLEVETA

30

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

e Morar protiv Rumunije, predstavka br. 25217/06, presuda od 7. jula 2015. godine:
krivicna osuda za klevetu i visok iznos odstete prekrsili su pravo na slobodu iz-
razavanja.

Rijec je o rumunskom novinaru, koji je osuden za klevetu zbog niza tekstova o politickom
savjetniku predsjednickog kandidata. Novinar je insinuirao da je savjetnik radio kao
Spijun i prao novac u okviru rumunske tajne sluzbe u vrijeme komunizma, Securitate.
Politicki savjetnik je podnio tuzbu, a sud je osudio g. Morara na uslovnu nov¢anu kaznu
i naredio mu da plati odstetu i troskove u iznosu od 26.000 dolara.

Evropski sud za ljudska prava je zaklju€io da je navedena presuda prekrsila pravo
novinara na slobodu izrazavanja. Konstatovao je da je on pisao o temama od javnog
interesa, konkretno o strategijama razli¢itih kandidata na predsjednic¢kim izborima i
posebno mogudim vezama kandidata sa tajnom policijom iz doba komunizma. Sud je
naveo da je politickog savjetnika predsjedni¢kog kandidata, iako sam nije bio politicar,
trebalo smatrati za javnu li¢nost, koji stoga treba da toleriSe vedi stepen kritike od
obi¢nog pojedinca. Sud je dalje zakljucio da je njegova navodna povezanost sa tajnom
sluzbom bila zasnovana na pojedinim dokazima te da, s obzirom na poteskoce vezane
za pristup dosijeima tajne sluzbe, to ne bi moglo da bude u potpunosti dokazano.
Konacno, Sud je naveo da je iznos odstete bio narocito visok - viSe od pedeset puta
veci od prosjecne zarade u to vrijeme, uz veoma visok iznos sudskih troskova koje je
podnosilac predstavke morao da plati.

e Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. protiv Slovacke br. 2, predstavka br. 21666/09,
presuda od 7. januara 2014. godine: propust domacih sudova da odgovarajuce
razmotre pravo na slobodu izrazavanja u slucaju klevete doveo je do krSenja prava.

Objavljen je novinski tekst o saobracajnoj nesredi u kojoj je voza¢ automobila udario
pjeSaka nanosec¢i mu smrtonosne povrede. PjeSak je bio sin drzavnog tuzioca, a vozac
je nakon incidenta pritvoren. U ¢lanku je problematizovan dugi vremenski period koji je
bio potreban slovackim sudovima da razmotre zahtjev vozaca za kaucijom, a u njemu
su s tim u vezi pomenuta i imena drzavnog tuzioca i njegovog sina. Drzavni tuzilac je
onda tuzio izdavaca zbog klevete, tvrdedi da mu je ¢lanak izazvao bol i patnju. Tuz-
ba je usvojena i novinama je nalozeno da daju izvinjenje i plate odstetu od 100.000
slovackih kruna (Sto je u to vrijeme bilo priblizno 2600 eura). Izdavac¢ novina je zatim
podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava.

Sud je utvrdio da je u ovom slucaju prekrseno pravo na slobodu izrazavanja, jer su se
slovacki sudovi fokusirali samo na Cinjenicu da je nesreca predstavljala tragediju za
porodicu i da je otkrivanje njihovog identiteta, zajedno s opisom nesrece, podstaklo
njihovu patnju. Domaci sudovi nijesu uzeli u obzir Siri kontekst ¢lanka, narocito pitanja o
produzenom trajanju pritvora vozaca. Osim toga, Evropski sud je posebno konstatovao
da je Ustavni sud Slovacke odbacio zalbu novina navodeci da je nadlezan da razmotri
samo krsenje proceduralnih pravila, a ne i to da li su nizi sudovi dovoljno zastitili pravo
novina na slobodu izrazavanja. Ni Ustavni sud, kao ni nizi sudovi u Slovackoj uopste
nijesu razmotrili da li je ¢lanak objavljen u dobroj namjeri, kao ni javni interes za ob-
javljivanjem takvog ¢lanka, pa je utvrdeno da domaci sudovi zbog toga nijesu ispunili
svoje obaveze po Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima.



e Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. protiv Slovacke br. 3, predstavka br. 37986/09,
presuda od 7. januara 2014. godine: propust domacih sudova da odgovarajuce
razmotre pravo na slobodu izrazavanja u slucaju klevete doveo je do krSenja prava.

Slucaj se ticao serije ¢lanaka o takmicarima televizijskog kviza ,Ko Zeli da bude mil-
ioner?”. U tekstovima je navedeno da je doslo do spora izmedu organizatora kviza i
takmicara, jer su organizatori tvrdili da je takmicCar varao, a takmicar da je pitanje za
50.000 eura bilo dvosmisleno, i da je on u sustini dao tacan odgovor. Nakon objavl-
jivanja tekstova, takmicar je tuzio izdavaca za klevetu, tvrdedi da je pogrijeSio kada
ga je nazvao prevarantom protiv koga je pokrenuta krivi¢na istraga. Sudovi su uvazili
argumente takmicara, a izdavacu naredili da objavi izvinjenje i plati mu naknadu Stete
u iznosu od oko 1450 eura. Izdavac je zatim podnio predstavku Evropskom sudu za
ljudska prava.

Evropski sud je nasao da je u ovom slucaju prekrseno pravo na slobodu izrazavanja,
jer domaci sudovi nijesu razmotrili da li su se ¢lanci ticali pitanja od javnog interesa, da
li su objavljeni u dobroj namjeri, kao ni bilo koji drugi kriterijum od znacaja za ocjenu
postovanja ,duznosti i odgovornosti“ izdavaca u okviru prava na slobodu izrazavanja.
Sud je konstatovao i propust Ustavnog suda Slovacke da razmotri da li je prekrSeno
pravo podnosioca predstavke na slobodu izrazavanja, i zaklju€io da domaci sudovi
nijesu uspjeli da ispune svoje obaveze prema Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima.

1. KLEVETA

31

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



32

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

2. UVREDA

Evropski sud za ljudska prava je razmatrao brojne slu¢ajeve u kojima je morao da presudi
da li je presuda protiv novinara zbog objavljivanja uvreda prekrsila pravo na slobodu
izrazavanja. Prilikom razmatranja ovih slucajeva, on uzima u obzir nekoliko faktora:

- pravo na slobodu izrazavanja stiti i izjave koje vrijedaju, kao i neuvrjedljivi govor;
- da li je izjava u konkretnom slucaju predstavljala bezrazlozan li¢ni napad, i
- znacCaj debate o pitanjima od javnog interesa.

Sud je utvrdio da je upotreba nekih rijeci, kao Sto su ,fasista” ili ,idiot”, kada se ko-
riste prilikom opisivanja politi¢ara koji je iznio provokativne primjedbe, skoro uvijek
opravdana. Slicno tome, utvrdeno je da osuda za ,vrijedanje” vlade ili Sefa drzave krsi
pravo na slobodu izrazavanja. Medutim, uvrijedljivi govor usmjeren na zenu politi¢ara,
posebno kada nije jasno kako te primjedbe doprinose debati o pitanju od javnog in-
teresa, nije prihvatljiv.

Sud je utvrdio da koriS¢enje pretjeranog jezika moze biti opravdano kada se koristi da
opiSe politi¢are koji su i sami skloni davanju pretjeranih primjedbi. U drugim slucaje-
vima, pretjeran ili uvrjedljiv jezik moze biti koriS¢en u vezi sa temom od javnog inte-
resa. Medutim, Sud dosledno ne odobrava ono Sto naziva bezrazloznim (gratuitous)
uvredama. Sud takode dosledno ne odobrava nepotrebne napade na pravosude, Sto
odrazava zastitni stav Evropske konvencije prema oCuvanju dostojanstva sudstva.

Presude koje slijede pruzaju primjere odluka Evropskog suda za ljudska prava o ovim
pitanjima.

e Castells protiv Spanije, predstavka br. 11798/85, presuda od 23. aprila 1992. go-
dine: ¢lanak u kojem je osudena podrska Vlade napadima u baskijskom regionu
nije uvrjedljiv.

Podnosilac predstavke je osuden za vrijedanje Vlade u ¢lanku u kojem je osudio
njenu podrsku ili toleranciju prema napadima na Baske od strane naoruzanih grupa.
U kontekstu politi¢kih ubistava koja su prosla nekaznjeno, podnosilac predstavke je
optuzio Vladu da je fasisti¢ka organizacija, koja je odgovorna za ova nekaznjavanja.
Domaci sudovi nijesu identifikovali pojedinac¢ne rijeci kao uvrjedljive, vec¢ su Citav ¢la-
nak proglasili kao uvredu Vlade. U ¢lanku nijesu upotrijebljene nikakve potencijalno
uvrjedljive rijeci osim rijeci ,,fasista“.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda prekrsila pravo na slobodu
izrazavanja. Clanak podnosioca predstavke je bio o¢igledno politi¢ke prirode i nije
presao granicu: ,Gospodin Castells je zapoceo ¢lanak osudom nekaznjavanja pripad-
nika raznih ekstremisti¢kih grupa, izvrSioca brojnih napada u Baskiji od 1977. godine.
On je na taj nacin opisao Cinjenice od velikog interesa za javnost ovog regiona, gdje je
vecina primjeraka ¢asopisa koji je objavio ¢lanak rasprodata. [Mada] je iznio ozbiljne
optuzbe na racun Vlade, koja je po njegovom misljenju bila odgovorna za situaciju
koja je nastala... Clanak se mora posmatrati kao cjelina.”



e Oberschlick protiv Austrije (br. 2), predstavka br. 20834/92, presuda od 1. jula 1997.
godine: osuda zbog nazivanja politi¢ara ,,idiotom” prekrsila je pravo na slobodu
izrazavanja.

Podnosilac predstavke je nazvao politiCara idiotom (trottel) u novinskom clanku u
kojem kritikuje jedan od njegovih govora. Evropski sud smatra da je, iako uvrjedljiva,
upotreba rijeci bila opravdana kada se posmatra u datom kontekstu. Sud je zakljucio
da je politicar ,ocigledno imao za cilj da bude provokativan i da samim tim izazove
burne reakcije... rijei podnosioca predstavke... se svakako mogu smatrati polemickim,
[ali] po tom osnovu ne predstavljaju licni napad jer je autor za njih pruzio objektivho
razumljivo objasnjenje preuzeto iz govora politi¢ara...”. Rije¢ ,,idiot” nije neproporcio-
nalna indignaciji koju je politi€ar svjesno izazvao u svom govoru. Osuda novinara je
stoga prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

e Tammer protiv Estonije, predstavka 41205/98, presuda od 6. februara 2001. go-
dine: osuda zbog uvrede supruge vladinog ministra nije prekrsila pravo na slobodu
izrazavanja, bez opravdanja za javni interes.

Podnosilac predstavke je objavio ¢lanak u kojem je suprugu jednog vladinog ministra
opisao kao rasturacCicu braka (estonski: ,abieluldhkuja“) i nepodobnu i ravhodusnu
majku koja je napustila svoje dijete (estonski: ,rongaema®).

Evropski sud je smatrao da presuda kojom je novinar osuden na nov€anu kaznu nije
prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. lako je osoba prema kojoj su usmjerene uvrede
bila udata za istaknutog politiara, nije utvrdeno da se data izjava odnosila na bilo kakav
javni interes, niti da predstavlja pitanje od javnog interesa. Podnosilac predstavke je
takode mogao da izrazi svoje negativno misljenje bez upotrebe uvrjedljivog govora. S
obzirom na malu nov¢€anu kaznu, Sud je zakljucio da su domaci sudovi pravilno uzeli
u obzir interese obje strane, tj. zastitu ugleda drugih i pravo novinara da plasiraju in-
formacije o pitanjima od javnog interesa.

e Constantinescu protiv Rumunije, predstavka br. 28871/95, presuda od 27. juna
2000. godine: upotreba uvrjedljivog termina kojim se nastavnici optuzuju za pre-
varu nije opravdana.

Podnosilac predstavke je upotrijebio termin ,,delapidatori (rumunski: pronevjerite-
lji) da opiSe pojedine nastavnike koji su osumnji¢eni za prevaru. On je osuden zbog
uvrede i klevete nastavnika. Evropski sud smatra da ova osuda nije prekrsila pravo
na slobodu izrazavanja: termin ,,delapidatori“ se u rumunskom jeziku obi¢no Kkoristi
za lica koja su osudena zbog prevare, a lica koja je podnosilac predstavke prozvao
nijesu bila osudena zbog prevare. lako je on koristio taj termin u kontekstu rasprave
o stvarima od javnog interesa (prevara u Skolama), mogao je da izrazi svoju kritiku i
bez upotrebe ovog termina.

e Colombani i drugi protiv Francuske, predstavka br. 51279/99, presuda od 25. sep-
tembra 2002. godine: osuda zbog uvrede stranog Sefa drzave prekrsila je pravo
na slobodu izrazavanja.

Podnosioci predstavke, direktor novinske kuce i novinar, osudeni su zbog uvrede stra-
nog Sefa drzave u jednom ¢lanku koji je doveo u pitanje odlu¢nost marokanskih vlasti,
a posebno kralja, u borbi protiv trgovine drogom u svojoj zemlji. Domaci sudovi su

2.UVREDA

33

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



2. UVREDA

34

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

smatrali da optuzbe za dvoli¢nost, lukavstvo i licemjerstvo marokanskog kralja pred-
stavljaju uvredu. Pojedinacne rijeCi nijesu smatrane kao uvrjedljive, ve¢ Citav ¢lanak i
tvrdnje iznesene u njemu.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je osuda prekrSila pravo na slobodu
izrazavanja. lako je Sud primjetio da je upotrijebljen jak, polemicki govor, istakao je
da Konvencija Stiti informacije ili ideje koje vrijedaju, Sokiraju ili uznemiruju. Stoga je
ograni¢enje nametnuto podnosiocima predstavke bilo nesrazmjerno cilju kojem se
tezilo. Osim toga, Sud je istakao da je krivicno djelo uvrede Sefa drzave u raskoraku
sa idejom moderne demokratije, navodeci da je “krivicno djelo uvrede stranog Sefa
drzave podlozno krSenju prava na slobodu izrazavanja, bez ostvariv1anja bilo kakve
,bitne drustvene potrebe” koja moze da opravda takvo ogranicenje”.

e Tusalp protiv Turske, predstavke br. 32131/08 i 41617/08, presuda od 21. februara 2012.
godine: osuda zbog vrijedanja premijera prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je osuden zbog uvrede zbog novinskog ¢lanka u kojem je
napisao da ,,premijer i njegovi ljudi nastavljaju da stabilno kreiraju svoje besmislice...
On ne zna Sta su zlocin ili kazna.... On ne Cita, on ne uci. On je zadovoljan sa onim sto
je uslo u njegovu glavu... kad je imao 12-13 godina“.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je osuda prekrsila pravo na slobodu izraza-
vanja. On je naveo da je ,,autor odlucio da prenese svoje ostre kritike, obojene sopst-
venim politickim misljenjem i videnjem, upotrebom satiri¢nog stila... [lako] uvrjedljiv
govor moze da spada van zastite slobode izrazavanja ako se svodi na bezrazlozno
klevetanje, na primjer, kada je jedina namjera uvrjedljive izjave sama uvreda... upotreba
vulgarnih izraza sama po sebi nije presudna u procjeni uvrjedljivog izrazavanja, jer moze
da posluzi samo u stilske svrhe. Za Sud, stil predstavlja dio komunikacije kao oblika
izrazavanja, i kao takav je zastic¢en sa sadrzajem izrazavanja. U ovom slucaju, domadi
sudovi... nijesu posmatrali sporne primjedbe u kontekstu i formi u kojoj su izrazeni...
Stoga... oStre primjedbe sadrzane u ¢lancima o kojima je rije¢, a posebno one koje su
istakli domaci sudovi ne mogu se protumaciti kao licni napad na premijera...”.

o Ozcelebi protiv Turske, predstavka br. 34823/05, presuda od 23. juna 2015. go-
dine: osudom zbog uvrede osnivaca turske nacije prekrseno je pravo na slobodu
izrazavanja.

Slucaj se ticao turskog mornarickog komandanta koji je upotrijebio rije€ iz Zargona za
“glavu” u vezi fotografija i statue Kemala Ataturka, osniva¢a moderne Turske. On je
optuzen da je, pokazujuci na sliku Ataturka na zidu, rekao podoficiru: “Kad si vec¢ kog
toga, mogao si da odaberes neku bolju sliku ove njuske”. Sud ga je osudio na godinu
dana zatvora, drzeci da je imao namjeru da vrijeda sjec¢anje na Ataturka. Nakon raznih
zalbi i sudskih postupaka koji su trajali skoro Sesnaest godina, ova presuda je kona¢no
ponistena i mornari¢ki komandant je osuden na uslovnu kaznu u trajanju od tri godine.

1 Napomena: U Krivicnom zakoniku Crne Gore jo$ uvijek postoji krivicno djelo "Povreda ugleda strane
drzave ili medunarodne organizacije”, prema kome novéanom kaznom od tri hiljade do deset hiljada
eura moze biti kaznjen onaj ko javno izloZi poruzi stranu drzavu sa kojom Crna Gora ima diplomatske
odnose, njenu zastavu, grb ili himnu, kao i onaj ko javno izlozi poruzi Organizaciju ujedinjenih nacija,
Medunarodni crvenikrst ili drugu medunarodnu organizaciju ¢ija je Crna Gora ¢lan. Pored toga $to nije u
skladu sa principima slobode izrazavanja, ovo krivi¢no djelo je apsurdno jer od uvrede stiti simbole, kao
i samo one drzave s kojima Crna Gora ima diplomatske odnose, odnosno samo one organizacije Ciji
je Crna Gora ¢lan. Detaljnije obrazloZenje HRA za brisanje i ovog krivicnog djela vidjeti: http: www.

hraction.org/wp-content/uploads/predlog_reforme-zakon_o_kleveti_i_uvredi.pdf.




Evropski sud za ljudska prava je nasao da je presuda prekrsila pravo komandanta na
slobodu izrazavanja. Turski sudovi nijesu naveli na koji nacin je upotreba zargona
uvrijedila sjecanje na Ataturka, i nijesu uzeli u obzir da su rijeci bile izgovorene u za-
tvorenom prostoru i pred malim krugom ljudi. Nije bilo nikakvih indikacija da je imao
namjeru ili pokazao spremnost da ih javno iznese. Kona¢no, Sud je konstatovao da
je sudski postupak trajao skoro Sesnaest godina, i iako je njegova kazna zatvora bila
preinacena u nov€anu kaznu, sve ovo je podnosiocu predstavke “visilo nad glavom” i
imalo ozbiljan negativan uticaj na njegovo pravo na slobodu izrazavanja. Osuda stoga
nije bila “neophodna u demokratskom drustvu”.

e Fon protiv Francuske, predstavka br. 26118/10, presuda od 14. marta 2013. godine:
osuda za vrijedanje predsjednika Francuske prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je socijalista koji je nosio transparent sa natpisom “Gubi se,
jadni idiote” (Casse toi pov’con) tokom predsjednicke posjete svom regionu. Ovu istu
frazu izgovorio je i sam predsjednik nekoliko mjeseci prije toga, kada je jedan farmer
odbio da se rukuje s njim. Podnosilac predstavke je odmah uhapsen, krivicno gonjen
i osuden za uvredu predsjednika. Podnosilac predstavke se Zalio da je njegova osuda
prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. Evropski sud se slozio, navodedi da iako se fraza
moze smatrati uvrjedljivom za predsjednika, jasno je da je to bila satiricna opaska. Sam
predsjednik je uputio te iste rijec¢i farmeru samo nekoliko mjeseci prije toga. Krimi-
nalizovanje takve opaske bi imalo obeshrabrujuci efekat na satiru, kao i na slobodnu
debatu o pitanjima od opsSteg interesa. Utvrdeno je da osuda nije bila “neophodna u
demokratskom drustvu”.

e Porubova protiv Rusije, predstavka br. 8237/03, presuda od 8. oktobra 2009.
godine: osuda zbog nejasne tvrdnje o homoseksualnoj vezi prekrsila je pravo na
slobodu izrazavanja.

Novinar je napisao ¢lanak u kojem je kritikovao zloupotrebu drzavnih fondova. U ¢lanku
je nejasno ukazao na to da su politicar i javni sluzbenik, ukljuceni u malverzacije, imali
homoseksualnu vezu. Domaci sud je osudio novinara zbog uvrede, navodedi da tvrdnja
o0 homoseksualnom odnosu predstavlja uvredu, posebno uzimajudi u obzir ruski men-
talitet. Evropski sud za ljudska prava smatra da to predstavlja krSenje prava novinara
na slobodu izrazavanja. On je naveo da “Sud ne moze da raspozna takve pogrdne ili
nepristojne termine u tekstu originalnog ¢&lanka. Cak je i rije¢ “homosexual” - koja
se moze Ciniti kao najsporniji termin u ¢lanku - upotrijebljen u kontekstu retorickog
pitanja, bez prozivanja bilo koga [politicara ili javnog sluzbenikal®.

e Miladina d.d. Ljubljana protiv Slovenije, predstavka br. 20981/10, presuda od 17.
aprila 2014. godine: dosudivanjem odstetnog zahtjeva politi¢aru zbog objavljenih
uvrjedljivih navoda o njegovim homofobnim primjedbama predstavlja krSenje
prava na slobodu izrazavanja.

Presuda se odnosi na slucaj izdavaca, koji je uvrijedio poslanika, u novinskom izvjestaju
o skupstinskoj debati o zakonu o registraciji istopolnih zajednica. Tokom rasprave,
poslanik je izrazio misljenje da su homoseksualci uglavnom nepozeljni. Da bi dokazao
svoju tvrdnju, imitirao je homoseksualca koji treba da preuzme dijete iz Skole koristeci
feminizirani govor i pokrete. Autor ¢lanka je postupanje poslanika opisao kao “cere-
bralno bankrotstvo”. Poslanik je pokrenuo parni¢ni postupak protiv izdavaca tvrdedi

2.UVREDA

35

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



2. UVREDA

36

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

da je ¢lanak bio uvrjedljiv i da mu je izazvao teSku bol. Slovenacki sudovi su utvrdili
da je opisivanje poslanika kao “cerebralno bankrotiranog” bilo uvrjedljivo zbog ¢ega
je odlu¢eno da izdavac¢ poslaniku plati 2.921 eura na ime odstete.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je doSlo do krSenja prava na slobodu
izrazavanja izdavaca. Prije svega je istaknuto, da je sporna izjava data u kontekstu
politicke debate o pitanju od javnog interesa, i da je bila usmjerena protiv politicara.
Sud je naglasio u viSe navrata da politicar mora, u pogledu kritike, ispoljavati veci
stepen tolerancije nego privatno lice, posebno kada i sam daje javne izjave koje su
podlozne kritici. Sud je takode ponovio da novinarska sloboda obuhvata i moguce
preterivanje ili ¢ak provokaciju i pribjegavanje nesto neumjerenijim izjavama. Mada
se Sud slozio da se opis politicarevog ponasanja mogao smatrati uvrjedljivim, opis se
mora posmatrati u datom kontekstu: politi¢ar je i sam ismijavao homoseksualne osobe
i promovisao negativne stereotipe koji su diskriminatorski i krSe duh demokratije i
ljudskih prava. Posmatrano u datom kontekstu, uvrjedljiva primjedba izdavaca je bila
legitiman odgovor. Sud je naglasio da izjava nije predstavljala bezrazlozan napad na
politi€ara, i istakao da se neprijatnosti iz politiCkog Zivota Cesto prelivaju u privatnu
sferu; Sto je rizik politickog djelovanja i slobodne rasprave o idejama koje su garanti
demokratskog drustva.

e Mengi protiv Turske, predstavke br. 13471/05 i 38787/07, presuda od 27. novem-
bra 2012. godine: osuda zbog nazivanja pravnhog naucnika, uklju¢enog u reformu
zakona, fanatikom prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnositeljka predstavke je napisala ¢lanak u kojem je za pravnog naucnika koji je
uklju¢en u reformu zakona rekla da je ,tako opsjednut i sa diskriminatorskim stavom
u pogledu krivi¢nih odredbi koje se ti¢u zena i djece... umjesto starijih pravnih nauc¢ni-
ka, mi sada treba da imamo mlade advokate koji rade u komisijama za pravdu... Oni
koji... su svjesni da su diskriminatorski stavovi zastarjeli“. Domaci sud je smatrao da
su navedeni pasusi bili uvrjedljivi.

Evropski sud smatra da je presuda prekrsila pravo na slobodu izrazavanja, navodedi
da je “autorka prosirila svoje stavove, obojene sopstvenim politickim misljenjem i
videnjem, koristec¢i neformalni stil... Domaci sudovi nijesu posmatrali sporne primjedbe
u kontekstu i formi u kojoj su izrazeni... Uvrjedljivi govor moze da spada van zastite
slobode izraZzavanja ako se svodi na bezrazlozno klevetanje, na primjer, kada je jedina
namjera uvrjedljive izjave sama uvreda... Medutim, upotreba vulgarnih izraza sama
po sebi nije presudna u procjeni uvrjedljivog izrazavanja, jer moze da posluzi samo
u stilske svrhe. Za Sud, stil predstavlja dio komunikacije kao oblika izrazavanja, i kao
takav je zasticen zajedno sa sadrzajem izrazavanja“.

e Ujprotiv Madarske, predstavka br. 23954/10, presuda od 19. jula 2011. godine: osuda
zbog uvrede u svojstvu kritike vina koje proizvodi drzavna kompanija prekrsila je
pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je bio veoma kritican prema madarskom vinu koji proizvodi
drzavna kompanija. On je napisao da , 1000 madarskih forinti za bocu, koja predstavlja
najbolji vinogradski predio u svijetu, madarski nacionalni ponos i blago... [to bi me
moglo rasplakati]. Ne samo zbog ukusa - iako je samo to dovoljno za obiman plac:
kisjelo, neukusno i pretjerano oksidisano, sa sastojcima loSeg kvaliteta prikupljenih
od svih vrsta ostataka, siva buda i po malo Secera iz Serenca, budavo bure - ali zato



Sto smo joS uvijek tamo...: stotine hiljada Madara pije [ovo] sranje sa ponosom, ¢ak
i posvecenoscu... nas napaceni narod je primoran da ga jede (pije) i da placa za to
najmanje duplo (jer govorimo o drzavnoj kompaniji); marljivo se objasnjava, koristeci
najcesce kretensku demagogiju obje strane, da je ovo nacionalno blago, tako i treba
da se pravi, od novca svih nas, a to je veoma, veoma dobro, a mi jos treba da bude-
mo srec¢ni zbog toga sa dostojanstvenim izrazom lica. Ovako su stanovnici (subjekti)
zemlje ponizeni od strane podlog rezima uz pomoc pola litre bezalkoholnog pica...”
On je osuden zbog uvrede.

Evropski sud za ljudska prava smatra da je osuda prekrSila pravo na slobodu izraza-
vanja. Sud je naveo da je ,nacin izrazavanja koji je podnosilac predstavke upotrijebio
uvrjedljiv. Ipak, predmet slu¢aja nije klevetna izjava o Cinjenicama vec vrjednosni sud
ili misljenje, kao S$to je priznato od strane domacih sudova. Publikacija o kojoj je rijec
predstavlja satirican pomen kompanije u kontekstu vladinih ekonomskih politika i
stavova potrosaca... primarni cilj podnosioca predstavke je bio da se podigne svijest
0 manama drzavnog vlasnisStva, a ne da omalovazi kvalitet proizvoda kompanije u
oCima Citalaca. Misljenje je izrazeno u odnosu na vladine politike koje se odnose na
zastitu nacionalnih vrijednosti i ulogu privatnih preduzeca i stranih investicija. Stoga
se bavio stvarima od javnog interesa... Domaci sudovi nijesu uspjeli da uzmu u obzir
Cinjenicu da mediji mogu pribjeci odredenom stepenu pretjerivanja ili Cak provociranja,
ili drugim re¢ima da imaju neumjerene izjave... izbor rijeci koji je podnosilac predstavke
upotrijebio jeste pretjeran, ali je iznesen u javhom kontekstu; izraz koji je upotrijebljen
se, nazalost, ¢esto koristi u opisu nisko-kvalitetnog vina i njegova vulgarnost stoga
predstavlja nasilan dio nacina izrazavanja.”

e Andrushko protiv Rusije, predstavka br. 4260/04, presuda od 14. oktobra 2010.
godine: osuda politi¢ara zbog uvrede drugog politi¢ara u izbornom letku prekrsila
je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je bio politiar, koji je objavio letak u toku izborne kampanje
u kojem je drugi politicar nazvan ,strasni Covjek Cije bogatstvo je izgradeno od nasih
suza... Sta god on preuzme, to je prokleto”. Taj politi¢ki rival ga je tuzio za uvredu i
pobijedio, dok su domacdi sudovi utvrdili da su izjave jasno uvrjedljive i formulisane na
cini¢an nacin. Evropski sud za ljudska prava je smatrao da je presuda prekrsila pravo na
slobodu izrazavanja, navodeci da ,mora postojati jasna razlika... izmedu kritike i uvrede...
Politicke pogrdne izjave se Cesto prelivaju u licni aspekt Zivota... Sud prihvata da se
neki izrazi u letku mogu smatrati polemickim. Oni, medutim, ne predstavljaju uvredu
niti bezrazlozan li¢ni napad, jer su ih autori potkrijepili objektivnim objasnjenjem. lako
su komentari sadrzani u letku bez sumnje ozbiljno kriti¢ni, oni su ipak proporcionalni
sa frustracijama i revoltom prouzrokovanim ponasanjem gospodina K...“.

e Birol protiv Turske, predstavka br. 44104/98, presuda od 1. marta 2005. godine:
osuda zbog upotrebe jakih rijeci, ukljuCujuci rijeci ,krvavi fasista“ tokom protesta
prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnositeljka predstavke je osudena na godinu zatvora nakon Sto je odrzala govor na
protestu u kojem je rekla: ,,Oni imenuju krvavog fasistu za Ministra pravde. Postavili
su faSiste i ubice da vode Vladu“. Osudena je za uvredu. Evropski sud za ljudska prava
smatra da to predstavlja krSenje prava na slobodu izrazavanja. Sud je naveo da govor,
iako neprijateljski raspolozen prema Ministru pravde, nije sadrzao nikakvo navodenje na
nasilje ili podsticanje na pobunu i ne predstavlja govor mrznje. Komentari su izneseni

2.UVREDA

37

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



2. UVREDA

38

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

na protestu u otvorenom prostoru, $to ne omogucava podnositeljki predstavke da ih
parafrazira, usavrsi i povuce. U prirodi i tezini, izreCene kazne su bile nesrazmjerne
cilju kojem se tezilo.

e Gavrilovici protiv Moldavije, predstavka br. 25464/05, presuda od 15. decembra
2009. godine: osuda zbog nazivanja osobe fasistom prekrsila je pravo na slobodu
izrazavanja.

Podnosilac predstavke je bio osuden jer je jednu osobu nazvao ,,fasistom*, sto je oci-

jenjeno kao uvrjedljivo. Podnosilac predstavke je tvrdio da nije koristio tu rije¢. Evropski

sud za ljudska prava je nasao da je osuda prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. Sud
je naveo da ,,Cak i pod pretpostavkom da je podnosilac predstavke nazvao |.M. fasi-
stom, domaci sudovi nijesu uspjeli da se bave klju¢nim pitanjem da li izjava koja mu
se pripisuje moze da predstavlja vrjednosni sud, za Ciju istinitost, za razliku od izjava

o ¢injenicama, nije potreban dokaz. Sud podsjec¢a da je ranije utvrdio da termini kao

Sto su ,,neo-fasista“ i ,,nacista“ ne opravdavaju automatski osudu za klevetu po osnovi

posebne stigme koju ove rije¢i nose sa sobom... generalno uvrjedljivi izrazi ,idiot” i

fasista”“ mogu se smatrati prihvatljivom kritikom u odredenim okolnostima... nazivanje

nekoga fasistom, nacistom ili komunistom ne moze samo po sebi da se identifikuje sa
izjavom o Cinjeni¢noj partijskoj pripadnosti te osobe”.

e Bodrozic protiv Srbije, predstavka br. 32550/05, presuda od 23. juna 2009. godine:
osuda zbog upotrebe rijeci ,,fasista” i ,idiot” prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je istaknutog istori¢ara nazvao ,fasistom” i ,idiotom*“. Domaci
sud je zakljucio da je ¢lanak podnosioca predstavke kao jedini cilj imao uvredu. Evropski
sud smatra da je presuda prekrSila pravo na slobodu izrazavanja. On je naveo da je
LU kritici upucenoj J.P. podnosilac predstavke upotrijebio ostre rijeci koje se, narocCito
kada se izgovore u javnosti, Cesto smatraju uvrjedljivim. Medutim, njegove izjave su
iznesene kao reakcija na provokativni intervju, a u kontekstu slobodne rasprave o pi-
tanju od opsteg interesa za demokratski razvoj regiona i zemlje u cjelini. Njihov sadrzaj
nije ni na koji na¢in imao za cilj podsticanje na nasilje... Stavise, ¢lan 10 ne &titi samo
informacije“ ili ,,ideje” koje se prihvataju ili smatraju kao neuvrjedljive, vec i na one
koje vrijedaju, Sokiraju ili uznemiravaju”.

e Krutil protiv Njemacke, predstavka br. 71750/01, odluka o prihvatljivosti od 20.
marta 2003. godine: osuda zbog poredenja novinara sa Gebelsom, nacisti¢kim
ministrom propagande, nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je uporedio njemackog novinara sa Gebelsom, nacistickim
ministrom propagande. On je napisao da je izvjestaj drugog novinara ,sranje (Schvei-
nerei) i obmana (Hinterfotzigkeit) bez premca. Da nije bio anti-ljevi¢ar, moglo bi se reci
da ¢ak ni (ministar propagande tokom nacisticke ere) Gebels ne bi to bolje uradio.”
Osuden je zbog uvrede, nakon ¢ega je podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska
prava tvrdedi da je osuda prekrsila njegovo pravo na slobodu izrazavanja. Evropski sud
je smatrao da nije. Sud je rekao da: ,,bez obzira na namjere podnosioca predstavke
ili autora teksta, nema sumnje da poredenje novinara sa osobom poput Gebelsa po-
driva njegovu Cast i prelazi granice prihvatljive kritike, ¢ak i u okviru rasprave izmedu
dvije strane u javhom Zivotu...” Sud je takode smatrao vaznim to Sto je podnosiocu
predstavke nalozeno da plati relativno nisku nov¢€anu kaznu (900 njemackih maraka)



i naknadu Stete (1200 njemackih maraka), Sto su iznosi koji su odredeni uzimajuci u
obzir prihod podnosioca predstavke.

e Hoffer i Annen protiv Njemacke, predstavke br. 397/07 i 2322/07, presuda od 13.
januara 2011. godine: osuda zbog uvrede u poredenju doktora sa izvrSiocima ho-
lokausta nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke bio je demonstrant koji je izradio i distribuirao letke protiv
abortusa, u kojima je uporedio ljekare koji obavljaju abortuse sa izvrSiocima holo-
kausta. Na letku je pisalo: ,,Zaustavite ubijanje djece u utrobi svoje majke u prostori-
jama Sjevernog medicinskog centra... ranije: holokaust - danas: bejbikaust®. Direktor
medicinskog centra gdje su leci dijeljeni tuzio je demonstranta zbog uvrede i dobio
presudu kojom je podnosiocu predstavke nalozeno da plati naknadu Stete od 1800
njemackih maraka. Podnosilac predstavke se Zalio Evropskom sudu za ljudska prava
tvrdeci da je prekrSeno njegovo pravo na slobodu izrazavanja.

Sud je smatrao da osuda nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. On je konstatovao
da, iako je demonstrant lecima izrazio pitanje od javnog interesa i iako je dozvoljen
odredeni stepen pretjerivanja prilikom izrazavanja misljenja, poredenje ljekara sa iz-
vrSiocima holokausta je bio vrlo ozbiljan napad, pogotovo u njemackom kontekstu.
Sud je smatrao da je podnosilac mogao izraziti svoju kritiku na nacin koji bi bio manje
Stetan po ugled i ¢ast ljekara.

e Dtugoteckiprotiv Poljske, predstavka br. 23806/03, presuda od 24. februara 2009.
godine: osuda zbog vrijedanja politiCara prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je kritikovao jednog politi¢ara u novinama, navodedi da je ,vec
kao gradonacelnik dostigao svoj nivo nekompetentnosti prije nekoliko godina, ali ta
greSka ga nije sprijecila i on je nastavio da puzi na visi nivo“. Domaci sud je smatrao
da ,,ovo predstavlja uvredu, narocito jer je upotreba ovih rijeci, posebno rijeci ‘puzi’
nesumnjivo pogrdna...” zbog ¢ega je podnosilac predstavke osuden.

Evropski sud je smatrao da je ova osuda prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. On je
naveo da je ,,domaci sud usvojio usku definiciju onoga sto bi se moglo smatrati prihvat-
ljivom kritikom, iskljuCujuci iz nje sve izjave kojima se izrazava ‘prezir i nepostovanje’...
Pritom, sud nije uzeo u obzir ¢injenicu da su sporne izjave iznesene u kontekstu zestoke
politicke debate. Stavige, on nije primjetio da je podnosilac predstavke ostvarivao svoje
pravo na saopstavanje informacija i ideja o politi¢kim pitanjima i o drugim pitanjima od
javnog interesa i da na taj nacin moze da pribjegne odredenom stepenu pretjerivanja.
Izjave o kojima je rije€ su bile ograni¢ene na procjenu profesionalnog aspekta Zivota
gospodina AW. i osudile su njegove navodne nedostatke sposobnosti kao politicara.
Sud navodi da, iako se politicke pogrdne izjave Cesto prelivaju u li¢ni aspekt zZivota, u
ovom slucaju kriticki komentar podnosioca predstavke ne zalazi u privatni ili porodicni
zivot tog politi¢ara”.

e Lepojic protiv Srbije, predstavka br. 13909/05, presuda od 6. novembra 2007.
godine: re¢i nekome da nesto ¢ini “sumanuto” ne znadi nuzno da mu se prebacuje
da je mentalno obolio i tako vrijeda privatnost.

Podnosilac predstavke je objavio letak u kojem je opisao jednog politi¢ara, predsjednika
opstine, kao ,,skoro nenormalnog” u kontekstu recenice da "sumanuto trosi novac...”.
Domaci sudovi su smatrali da se ovim sugeriSe na mentalnu bolest i osudili podnosioca
predstavke zbog uvrede.

2.UVREDA

39

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



2. UVREDA

40

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

Evropski sud smatra da je osuda prekrsila pravo na slobodu izrazavanja. On je naveo
da je ,meta kritike podnosioca predstavke bio gradonacelnik kao javna licnost, a rijec
‘sumanuto’ oCigledno nije upotrijebljena da se opiSe njegovo mentalno stanje, vec da
objasni nacin na koji je on navodno trosio novac lokalnih poreskih obveznika... Podnos-
ilac predstavke... je jasno imao neki razlog da vjeruje da je gradonacelnik mogao biti
umjesan u krivi¢ne aktivnosti, kao i da njegov mandat nije zakonit. U svakom slucaju,
iako je ¢lanak podnosioca predstavke sadrzao oStar govor, to nije bio bezrazlozan li¢ni
napad i fokusirao se na pitanja od javnog interesa a ne na privatni zivot gradonacel-
nika, Sto je bilo ocigledno iz sadrzaja ¢lanka, njegovog opsteg tona kao i konteksta.”

e Rujak protiv Hrvatske, predstavka br. 57942/10, presuda od 2. oktobra 2012. godine:
vulgarne uvrede koje ne doprinose raspravi o pitanju od javnog interesa nijesu
zaSticene u okviru prava na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je vojnik koji je osuden zbog uvrede jer je vikao, prilikom svade
sa drugim vojnicima: ,,J.... vam majku pokrstenu!” i ,,J.... vam majku ustasku!“. On je
podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava tvrdedi da je osuda prekrsSila
njegovo pravo na slobodu izrazavanja. Sud je smatrao da nije, navodeci da govor koji
je koristio podnosilac predstavke nije zasti¢en Evropskom konvencijom o ljudskim
pravima. Sud je naveo:

,Dok su tvrdnje o Cinjenicama i izjave o vrijednostima ili osjecajima (potencijal-
no obuhvacdene Konvencijom), jer, na primjer, izrazavaju vjerovanja ili identitet
pojedinca ili doprinose stvaranju javnog mnjenja, otvoreno je pitanje postoji
li valjan razlog za zastitu slobode vrijedanja... Pojam ,,izrazavanje“ u ¢lanu 10
odnosi se uglavnom na izrazavanje misljenja i primanja i prenosenja informacija
i ideja, ukljuCujuci kriticke primjedbe i zapazanja... Odredene vrste govora, kao
Sto su nepristojni i bestidni govori, nemaju bitnu ulogu u izrazavanju ideja.
Uvrjedljive izjave mogu pasti izvan zastite slobode izrazavanja kada je jedina
namjera te uvrjedljive izjave vrijedanje. S obzirom na to da su izjave podnosioca
predstavke uglavnom sadrzale vulgarni i uvrjedljivi govor, Sud nije uvjeren u
to da je podnosilac predstavke davanjem uvrjedljive izjave pokusavao ,Siriti
informacije i ideje”. Stavise, iz konteksta u kojem su izjave date, proizilazi da
je jedina namjera podnosioca predstavke bila da uvrijedi druge vojnike i svoje
nadredene. Sud smatra da takvo ,,izrazavanje“ pada van zastite ¢lana 10 Kon-
vencije jer predstavlja bezobzirno klevetanje, Cija je jedina svrha bila vrijedanje.”

e Otto-Preminger-Institut protiv Austrije, predstavka br. 13470/87, presuda od 20.
septembra 1994. godine: zabrana filma uvrjedljivog za hris¢ane nije prekrsila pravo
na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao zabrane filma u Austriji u kojem je hris¢anski Bog Otac predstavljen kao
star, nemocan i nesposoban, Isus Hrist kao ,,mamin sin“ niske inteligencije i Djevica
Marija kao nemoralna. Oni u filmu kuju zavjeru sa Pavolom da kazne ¢ovjeCanstvo zbog
nemorala. U jednoj sceni Bog ljubi Bavola, dok u drugim scenama, Bog, Djevica Marija
i Hrist aplaudiraju Bavolu. Film je zabranjen jer je vrijedao hris¢ane.

Evropski sud za ljudska prava je smatrao da zabrana nije prekrsila pravo na slobodu
izrazavanja. Sud je naveo da:

,,Osoba koja koristi svoje pravo na slobodu izrazavanja preuzima ‘duznosti i
odgovornosti’. U kontekstu vjerskih misljenja i uvjerenja, ove obaveze legitim-
no mogu ukljuciti obavezu izbjegavanja izraza koji vrijedaju druge i time krse



njihova prava i koji kao takvi ne doprinose bilo kom obliku javne rasprave koja
bi mogla doprinijeti ljudskom napretku.”

Sud je konstatovao da, po pitanju morala, drzave imaju pravo na znacajni nivo toler-
ancije u odnosu na odlucivanje o tome Sta je prihvatljivo u njihovim drustvima. Ono
Sto moze biti prihvatljivo u jednoj veoma liberalnoj zemlji, mozda nije prihvatljivo u
drugoj. Sud je naveo:

“Sud ne moze zanemariti ¢injenicu da je Rimokatoli¢ka religija vecinska religija
Tirolaca. Zabranom filma, austrijske vlasti su postupale sa ciljem da obezbjede
vjerski mir u tom regionu i da sprijeCe da neki ljudi smatraju da se neopravdano,
na uvrjedljiv nacin, vrsi napad na njihova vjerska uvjerenja. Drzavnim vlastima,
koji su u boljoj poziciji od medunarodnih sudija, prioritet je da procijene po-
trebu za takvom mjerom u svijetlu lokalne situacije nastale u datom trenutku.
U svim okolnostima ovog slucaja, Sud je konstatovao da se ne moze smatrati
da su austrijske vlasti prekoracile granice slobodne procjene u ovom pogledu.”

e Giniewski protiv Francuske, predstavka br. 64016/00, presuda od 31. januara 2006.
godine: osuda zbog uvrede na osnovu vjere nakon objavljivanja kriticke analize
katolicke doktrine prekrsila je pravo na slobodu izrazavanja.

Slucaj se ticao novina koje su objavile ¢lanak sa analizom doktrine Katoli¢ke crkve
i njenom mogucom povezanoscu sa porijeklom holokausta. U tekstu se navodi da
,mnogi hris¢ani priznaju da su biblijski anti-judeizam i doktrina o ‘ispunjenju’ (ac-
complissement) Starog zavjeta u Novom doveli do antisemitizma i pripremili teren za
zacCece ideje i realizacije (accomplissement) Ausvica“. Novine su proglasene krivim
zbog objavljivanja uvrjedljivih izjava protiv hris¢anske zajednice i nalozeno im je da
plate naknadu Stete hriS¢anskoj organizaciji ,,OpSsti savez protiv rasizma i za postovanje
francuskog i hriS¢anskog identiteta”.

Evropski sud je smatrao da je osuda prekrsSila pravo na slobodu izrazavanja. On je
smatrao da je ¢lanak doprinio raspravi o raznim mogucim razlozima za istrebljenje
Jevreja u Evropi i da predstavlja pitanje od javnog interesa u demokratskom drustvu.
Sud je takode smatrao da ¢lanak nije sadrzao napade na vjerska uvjerenja, vec da je
predlozio kriticku analizu. Na kraju, utvrdeno je da ¢lanak nije bio ,,bezrazlozno uvr-
jedljiv i da nije podsticao na mrznju.

e Skalka protiv Poljske, predstavka br. 43425/98, presuda od 27. maja 2003. godine:
kazna od osam mjeseci zatvora zbog uvrjedjivog Zalbenog pisma sudiji prekrsila
je pravo na slobodu izrazavanja.

Podnosilac predstavke je poslao Zalbeno pismo sudu u kojem je sudiju koji je radio na
njegovom slucaju nazvao , kretenom®, “neodgovornim klovnom®, i ,,budalom® koji bi
svoje frustracije trebalo da ispolji na svom psu ili ljubavnici. On je proglasen krivim za
uvredu i osuden na osam mjeseci zatvora. Evropski sud smatra da je ,,ton pisma u cjelini
svakako uvrjedljiv... Treba napomenuti da podnosilac prijave nije formulisao konkretne
prituzbe protiv sudije. On je izrazio svoj bijes i frustracije, ali nije se postarao da na-
vede jasne razloge zasto je, po njegovom misljenju, sudija na kojeg se zalio zasluzio
tako jaku osudu“. Sem toga, Sud smatra da autoritet pravosuda mora da se postuje,
i da je u principu to ,bilo dovoljno vazno da opravda ograni¢enja prava na slobodu
izrazavanja“. Medutim, Sud smatra da je izreCena kazna od osam mjeseci zatvora bila
nesrazmjerna i da je prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

2.UVREDA

1

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



2. UVREDA

42

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

e Alfantakis protiv Grcke, predstavka br. 49330/07, presuda od 11. februara 2010.
godine: presuda zbog vrijedanja drzavnog tuzioca prekrsila je pravo na slobodu
izrazavanja.

Podnosilac predstavke u ovom slucaju bio je grcki advokat koji je, tokom televizijskog
intervjua, izjavio da se ,,smijao” dok je Citao izvjestaj drzavnog tuzioca u vezi njegovog
klijenta. On je opisao izvjestaj kao ,knjizevno misljenje kojim je izrazen prezir prema
njegovom klijentu”. Drzavni tuzilac ga je tuzio zbog uvrede, nakon ¢ega je domadi
sud nalozio advokatu da plati naknadu Stete od oko 12000 eura. Advokat je podnio
predstavku Evropskom sudu za ljudska prava tvrdeci da je prekrSeno njegovo pravo
na slobodu izrazavanja.

Uzevsi u obzir da su komentari advokata bili upuceni drzavnom tuziocu - pripadniku
drzavne pravne sluzbe, Evropski sud je smatrao da su stvorili rizik od podrivanja au-
toriteta pravosuda i povjerenja javnosti u pravilno sprovodenje pravde. Sud je pods-
jetio i na to da, iako advokati imaju pravo da se izjasne o pitanjima koja se odnose na
pravosude, od njih se oCekuje da postuju odredene granice. Medutim, Sud je u ovom
slucaju utvrdio da su grcki sudovi preuveliali znacenje advokatovih rijeci i da nijesu
uzeli u obzir da je advokat komentare iznio u okviru svoje duznosti odbrane klijenta.
Greki sudovi takode nijesu uzeli u obzir ¢injenicu da su komentari emitovani uzivo
na televiziji i da ih stoga nije bilo moguce preformulisati. Sud je stoga zakljucio da je
osuda prekrsila pravo na slobodu izrazavanja.

e Andreescu protiv Rumunije, predstavka br. 19452/02, presuda od 8. juna 2010.
godine: kazna i naknada Stete zbog izraZzavanja sumnje u povezanost drzavnog
sluzbenika sa komunisti¢kom sluzbom bezbjednosti prekrsili su pravo na slobodu
izrazavanja.

Slucaj se ticao osude zbog klevete aktiviste za ljudska prava, koji je na konferenciji za
Stampu iznio navode da je ¢lan Nacionalnog savjeta za proucavanje arhiva drzavne
sluzbe bezbjednosti (Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii - CNSAS)
bio saradnik pomenute komunisticke sluzbe bezbjednosti. Po tuzbi zbog uvrede aktivista
je osuden na nov¢anu kaznu od 5 miliona leja, a nalozeno mu je i da plati naknadu Stete
od 50 miliona leja (Sto je bilo 50 puta viSe od prosje¢ne zarade u drzavi u to vrijeme).
On je zatim podnio predstavku Evropskom sudu za ljudska prava.

Sud je smatrao da je osuda na kaznu i naknadu Stete prekrsila pravo na slobodu
izrazavanja. On je smatrao da je podnosilac predstavke iznio svoj govor u kontekstu
rasprave na drzavnom nivou o pitanju pristupa gradana li¢nim dosijeima koje o njima
vodi sluzba bezbjednosti Securitatii, i neefikasnosti drzavne agencije koja reguliSe taj
pristup. Njegova izjava je sadrzala vrjednosne sudove i ¢injenice i on je naglasio da
izrazava sumnju, a ne izvjesnu cinjenicu. Te sumnje su imale osnov u nespornim cinjeni-
cama. Sud je stoga smatrao da je bilo jasno da su primjedbe iznijete u dobroj namjeri,
u pokusaju da se informise javnost. Sud je na kraju istakao da bi izuzetno visok iznos
naknade Stete mogao da obeshrabri medije i ostale da komentarisu pitanja i podsticu
rasprave od javnog interesa.

e Mengi protiv Turske, predstavke br.13471/05 i 38787/07, presuda od 27. novembra
2012. godine: ostar jezik je dozvoljen ako jedini cilj saopstenja nije bila uvreda, vec
razmatranje pitanja od legitimnog javnog interesa.

Podnositeljka predstavke, novinarka, objavila je niz ¢lanaka u dnevnim novinama u
kojima je kritikovala odredbe novog nacrta krivicnog zakonika, kojima je predlozeno
snizavanje kazne za pojedina krivi¢na djela pocinjena nad Zenama i djecom. U tekstovima



su kritikovani ¢lanovi komisije za izradu nacrta zakonika, od kojih su dvojica podnijeli
tuzbu i dobili obestecéenje za klevetu. U prvom ¢lanku, podnositeljka predstavke je navela
da jedan od ¢lanova komisije “ima diskriminatorni stav po pitanju krivi¢nih odredaba
koje se ticu Zzena i djece”, uz komentar da “umjesto starijih pravnih stru¢njaka, sada bi
trebalo da imamo mlade pravnike koji rade u pravosudnim komisijama. Oni koji su u
toku sa svjetskim deSavanjima i koji su svjesni da su diskriminatorski stavovi zastarjeli.”
Drugi ¢lanak se ticao stava profesora prema silovanju, koji je naveo da pojedine zrtve
silovanja treba da se udaju za svoje silovatelje. U odgovoru, autorka je navela: “Vjeru-
jem da bi neke ljude trebalo hitno smjestiti na kliniku i zakljucati. Kada stepen njihove
bolesti dostigne nivo koji nanosi ozbiljnu Stetu drustvu, to je neizbjezno. Ovaj nezdravi
mentalitet ¢e povrijediti na hiljade Zena i djece (svaki dan novine piSu o perverznjacima,
od osam do dvadeset njih, koji siluju mlade djevojke i Zzene u svakom uglu Turske) i
podstaci neznalice, nezaposlene i bolesne ljude da pocine zlocine.”

Evropski sud je utvrdio da je izricanjem presuda za naknadu Stete zbog klevete u na-
vedenim slucajevima prekrseno pravo na slobodu izrazavanja. Sud je konstatovao da
su se sporni tekstovi ticali komentara podnositeljke predstavke o odredenim navodno
spornim odredbama nacrta krivicnog zakonika. Podnositeljka predstavke je iznijela
stav da ove odredbe diskriminiSu Zene i, da ¢e, ako budu usvojene, imati Stetne posl-
jedice po njih i po djecu. Navela je da je nacin razmisljanja pojedinih ¢lanova komisije
diskriminatorski. Sud je konstatovao da je ovo pitanje bilo od javnog interesa, i da su,
kao Clanovi komisije za nacrt novog krivicnog zakonika, tuzioci u navedenom slucaju
bili javne li¢nosti, koje su se izloZile ve¢em stepenu kritike i ispitivanja u odnosu na
obi¢ne pojedince.

lako je podnositeljka predstavke koristila oStar jezik koji se mogao shvatiti kao uvrjedI-
jiv, njeni ¢lanci su predstavili vrednosne sudove i bili dio Zestoke drustvene rasprave
o kontraverznoj temi. Sud je konstatovao da je podnositeljka predstavke koristila
neformalni stil izraZzavanja, koji nije bio uzet u obzir od strane domacih sudova. Sud je
podsjetio da, iako uvrjedljiv jezik ne mora potpadati pod pravo na slobodu izrazavanja
ako je vrijedanje jedina namjera izjave, koris¢enje vulgarnih izraza samo po sebi ne
predstavlja odluCujudi faktor u procjeni uvrjedljivog izrazavanja, jer moze da sluzi i
samo kao stilsko izrazajno sredstvo. Iz ovih razloga, Evropski sud je zakljuc¢io da osuda
za klevetu nije bila “neophodna” u demokratskom drustvu.

2.UVREDA

43

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA



44

TEMATSKA
ZBIRKA
BILTENA

3. PRIVATNOST

Prema Evropskom sudu za ljudska prava, “objavljivanje ¢injenica, koje su istinite i opi-
suju stvarne dogadaje, moze biti zabranjeno pod odredenim okolnostima [npr.] zbog
obaveze postovanja prava na privatnost” (Markt Intern Verlag GmbH i Klaus Beermann
protiv Njemacke, 1989).

U poslednje vrijeme se sve CeSce diskutuje o ovom pitanju, posebno kada je u pitanju
objavljivanje fotografija ili video snimaka, pogotovo na internetu.

Klju¢ne odluke Evropskog suda za ljudska prava na temu objavljivanja privatnih do-
kumenata u medijima su presude Velikog vije¢a u predmetima Von Hannover protiv
Njemacke (1) i (2), Axel Springer protiv Njemacke, MGN Ltd protiv Ujedinjenog Kralje-
vstva i Mosley protiv Ujedinjenog Kraljevstva.

Osnovni principi koje je Evropski sud utvrdio u ovim presudama su sljedeci:

(a) Doprinos raspravi od javnog interesa

Osnovni kriterijum je doprinos koji objavljivanje fotografija i ¢lanaka u medijima moze
da pruzi razmatranju nekog pitanja od javnog interesa. Definicija pitanja od javnog
interesa zavisi od okolnosti slu¢aja. Sud je prepoznao pitanje od javnog interesa ne
samo u vezi politike ili kriminala, vec i sporta (npr. koris¢enje dopinga) ili i umjetnika
izvodaca.

(B) Koliko je poznata osoba o kojoj je rijec i Sta je fokus novinarskog izvjeStavanja?

Uloga ili funkcija osobe o kojoj se govori i vrsta aktivnosti koje su tema novinarskog
izvjestaja/ili fotografije predstavlja jos jedan vazan kriterijum. Mora se razlikovati izmedu
privatnih osoba i onih koje djeluju u javhom kontekstu, kao politicke ili druge javne
licnosti. Dok privatno lice, nepoznato javnosti, moze traziti posebnu zastitu svog prava
na privatni Zivot, isto ne vazi i za javne li¢nosti. Bitno je osnovno razlikovanje izmedu
izvjeStavanja o Cinjenicama koje mogu da doprinesu raspravi u demokratskom drustvu,
u odnosu na, npr, politiCare i njihovo obavljanje sluzbenih duznosti, i izvjeStavanja o
detaljima iz privatnog zZivota osobe koja nije na javnoj funkciji. lako se, pod posebnim
okolnostima, pravo javnosti da bude informisana moze prosiriti i na aspekte privatnog
zivota javnih licnosti, narocito kada su u pitanju politi¢ari, to nije slucaj - ¢ak i ako je
osoba koja je u pitanju dobro poznata javnosti - ako se objavljene fotografije i ko-
mentari koji ih prate odnose iskljucivo na detalje iz privatnog Zivota te osobe i imaju
za cilj isklju€ivo da zadovolje radoznalost publike.

(y) Prethodno ponaSanje osobe o kojoj se izvjeStava

Ponasanje osobe koje je prethodilo objavljivanju izvjestaja ili ¢injenica da su fotografija/
ili informacija ranije vec¢ objavljene, takode se uzima u obzir. Ipak, sama Cinjenica da je
osoba ranije saradivala sa medijima ne moze se koristiti kao argument za uskracivanje
svih prava na zastitu od objavljivanja spo