
  

 
 
 
 
 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE 
G. Abaz Beli Džafić, direktor 
 

Podgorica, 15.12.2015. godine 
 

 
 
Predmet:  Prigovor NVO Akcija za ljudska prava zbog kršenja Zakona o elektronskim medijima i 

Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima od strane TV Pink 
M 

 
 
 
Poštovani gospodine Džafić, 
 
 
u skladu sa čl. 12 i čl. 144 Zakona o elektronskim medijima podnosimo prigovor protiv televizije Pink M 
zbog kršenja Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika o programskim standardima u elektronskim 
medijima. 
 
U januaru i novembru 2015. do 20. novembra 2015, televizija Pink M je emitovanjem 5 priloga u 
informativnim emisijama “Minut, dva” sprovela negativnu kampanju protiv izvršne direktorice NVO 
Akcija za ljudska prava, kršeći Zakon o elektronskim medijma i to: 
 
član 55, stav 6: Emiter je dužan da doprinosi: 

1) slobodnom, istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju 
javnosti o događajima u zemlji i inostranstvu; 
2) poštovanju i promociji osnovnih ljudskih prava i sloboda, demokratskih vrijednosti, 
institucija i pluralizma ideja; 
3) unapređenju kulture javnog dijaloga i poštovanju jezičkih standarda. 
 

i član 56, stav 4: Emitovanje radijskog ili televizijskog programa mora da ispunjava sljedeće uslove: 
1) događaji se moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja moraju biti 
primjereno zastupljeni; 
2) vijesti moraju istinito i korektno predočiti činjenice i događaje, moraju biti 
nepristrasne i profesionalno korektne; 
3) mišljenja i komentari moraju biti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv; 
4) mora se podsticati nepristrasnost, uz poštovanje razlika u mišljenjima o političkim 
ili privrednim pitanjima. 

 
 odnosno Pravilnik o programskim standardima u elektronskim medijima i to: 
 

član 7: Emiteri koji proizvode (uređuju i emituju) informativni program dužni su da to rade 
profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose: 
a) slobodnom, istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju 
javnosti o događajima u zemlji i inostranstvu; 

 

       U
lica S

lo
b

o
d

e
 74

/ II, 8
1 0

0
0

 P
o

d
g

o
rica, C

rn
a G

o
ra     T

/F: +38
2 20

 232 34
8

/ +38
2 20

 232 358
; +38

2 20
 232 122 

E
-m

ail: h
ra@

t-co
m

.m
e

        w
w

w
.h

ractio
n

.o
rg

                     
   



  

b) poštovanju i promociji osnovnih ljudskih prava i sloboda, demokratskih vrijednosti, 
institucija i pluralizma ideja. 

 
član 8: (1) U proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji su dužni da poštuju načela 

objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, zabrane diskriminacije, 
slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane. 
(2) Događaji se moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja biti profesionalno i 
korektno zastupljeni. 
(3) Mišljenja i komentari moraju biti odvojeni od činjeničnog izvještavanja, a njihov 
izvor ili autor prepoznatljivi. 

 
i član 11:  1) Programski sadržaji, a naročito informativno-politički i programi o tekućim 

događajima moraju biti pravični i izbalansirani, što se postiže objavljivanjem 
suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji 
predstavljaju cjelinu u obradi određene tematike. 
(2) Programskim sadržajima se ne smiju tendenciozno promovisati interesi jedne 
političke stranke ili bilo koje grupe ili pojedinca, posebno ukoliko se takvi sadržaji 
emituju sistematično tokom određenog vremenskog perioda. 
(3) Voditelji i reporteri, autori programa, moderatori u informativno-političkim i 
programima o tekućim događajima, te debatnim programima i diskusijama mogu 
izraziti lična mišljenja i stanovišta u vezi s kontroverznim političkim, privrednim i 
drugim temama od javnog interesa, koja moraju biti jasno naznačena, kako bi ih 
publika mogla jasno prepoznati kao takve. 
(4) Osobe iz stava 3 ovog člana ne smiju da zloupotrebljavaju prednost stalnog 
pojavljivanja u programima da bi promovisali sopstvene stavove i mišljenja na način na 
koji bi mogli da naruše neophodnu nepristrasnost i izbalansiranost. 
(5) Spikeri u programima vijesti su dužni da se ograniče na nepristrasno prenošenje 
informacija, bez iznošenja ličnih stavova, bilo verbalnom ili neverbalnom 
komunikacijom. 

 
Predlažemo da Agencija u skladu sa članom 138, stav 1 i članom 14o Zakona o elektronskim medijima 
izvrši nadzor i izrekne upravno-nadzornu mjeru emiteru TV Pink M. 
 
 
Obrazloženje 
 
 
1) Dana 30.1.2015, u više puta emitovanoj informativnoj emisiji “Minut, dva” je objavljena fotografija 
izvršne direktorice Akcije za ljudska prava, Tee Gorjanc-Prelević, kao ilustracija boldovanih navoda u 
tekstu: 

 
„Podgorička policija raspisala je međunarodnu potjernicu za Moldavkom Svetlanom Čabotarenko, 
glavnom akterkom afere S.Č. koja je odlukom Višeg suda osuđena na godinu zatvora zbog davanja 
lažnog iskaza, saznaje Pobjeda. Podsjetimo, jedan od aktera afere S.Č, advokat Zoran Piperović, 
kazao je ranije za Pink M televiziju da će ovaj slučaj za njega biti zatvoren tek kada se u zatvoru 
nađu tadašnji čelnici MUP-a, Andrija Jovićević, Mićo Orlandić i Milan Paunović, zatim pomagači iz 
NVO sektora1 i crnogorska opozicija, koja bi trebalo najviše da se stidi. Čabotarenko je odvedena iz 
Crne Gore još tokom istrage, a njen odlazak organizovale su međunarodne institucije na čelu sa 
šefom misije OEBS-a za Crnu Goru i Srbiju, Mauriciom Masarijem i Helgom Konrad, predstavnicom 
Pakta stabilnosti za borbu protiv trgovine ljudima. Oni su tada garantovali njeno uredno 

                                                 
1 Prvo prikazivanje fotografije Tee Gorjanc Prelević tokom emitovanja priloga. 



  

odazivanje na sudske pozive, što nijesu ispunili. Nakon brojnih pokušaja da dobijemo izjavu 
Masarija, koji je trenutno ambasador Italije u Egiptu, dobili smo odgovor da ne želi da komentariše 
svoju ulogu u toj aferi, dok Helga Konard naknadno odgovara da žrtve trafikinga ne moraju da se 
pojave na sudu što je potpuno suprotno izjavama koje je davala prije 10 godina. To potvrđuje da je 
iza afere S.Č aktivnu ulogu imala međunarodna zajednica, koja je cijelu tu aferu izmislila i uz 
pomoć opozicije i dijela NVO sektora pokušala da utiče na političke prilike u Crnoj Gori2.“ 

 
 

2) Dana 2.11.2015, u više puta emitovanoj informativnoj emisiji “Minut, dva” je objavljeno: 
 
“Povodom skandaloznog izvještaja NVO Akcija za ljudska prava, u kome se na jedan neobjektivan, 
netačan i tendenciozan način pokušava da manipuliše o stanju napada na medije u Crnoj Gori, 
kolegijum naše medijske kuće, uputio je dopis svim medijima, nadležnim institucijama, 
ambasadama, međunarodnim organizacijama u kome najoštrije osuđujemo ovakav vid 
manipulacije. U izvještaju koji pretenduje da bude stručan i objektivan, nijednom riječju nijesu 
pomenuti zvjerski napadi koji se protiv naše kuće vode kao direktna posljedica poziva političara 
koji žele da se miješaju u našu uređivačku politiku. U izvještaju nije pomenut ni progon Glavnog 
specijalnog tužioca protiv našeg direktora, kao ni povreda na poslu naše urednice od kamenica 
koje su došle od strane pristalica jedne političke grupacije. Zato je u izvještaju organizator sukoba 
sa policijom proglašen novinarom pa je sada valjda svima jasno da se ovakvi izvještaji pišu ne na 
osnovu stručnosti i objektivnosti, nego na osnovu ličnih političkih i finansijskih interesa vlasnika 
ovih izvikanih organizacija, koji za ogroman novac poreskih obveznika Evrope pišu montirane, 
netačne i tendenciozne analize uz pomoć kojih pokušavaju da se miješaju u dnevnopolitička 
dešavanja u Crnoj Gori.” 

 
 

3) Dana 17.11.2015, u više puta emitovanoj informativnoj emisiji “Minut, dva” je objavljeno: 
 
”…Akcije za ljudska prava, Tee Gorjanc Prelević i Sonje Dijez iz Generalnog direktorata Evropske 
Komisije za proširenje, koje je procurjelo u javnost dobija dimenzije međunarodnog skandala. Kako 
pišu Dnevne novine, prepiska otkriva kako Tea Gorjanc preko dijela briselske administracije 
pokušava da se obračuna sa onima koji njoj ne odgovoraju, davajući instrukcije Sonji Dijez šta da 
pita crnogorske institucije, što ova, kako eksplcitno piše u prepisci, po nalogu Prelevićeve i radi. 
Tako Diez, dragoj Tei, piše da je tražila, između ostalog, od crnogorskih organa da objasne koja je 
bila pravna osnova za imenovanje Branke Lakočević za predsjednicu Upravnog suda i davanje 
diskrecionog prava Sudskom savjetu da imenuje druge kandidate, a ne one koji imaju najbolji 
rezultat. Na to Tea, dragoj Sonji, kako piše u mejlu, daje dalja uputstva šta sve da pita institucije, uz 
opasku da to bude među nama jer mora da štiti svoje izvore. U prepisci se pominje i Luka Perili, koji 
je inače ekspert Evropske komisije, a koji je učestovovao u izradi seta zakona o crnogorskom 
pravosuđu, kojega Prelevićeva kritikuje jer nije dovoljno na našoj strani, u odnosu na njihovu, gdje 
se jasno njihova strana odnosi na državu Crnu Goru. Ova skandalozna prepiska potvrđuje sve 
dosadašnje sumnje da nevladin sektor zloupotrebljava pozicije kako bi se politički obračunavao sa 
neistomišljenicima, a u slučaju Gorjanc i dodatni lični konflikt interesa koji sporovodi protiv 
pravosuđa u koji su uključeni i članovi njene porodice.” 

 
4) Dana 18.11.2015, u više puta emitovanoj informativnoj emisiji “Minut, dva” je objavljeno: 

 
„Nakon što je prepiska mejlom direktorice Akcije za ljudska prava Tee Gorjanc Prelević i Sonje Diez 
iz Generalnog direktorata Evropske komisije za proširenje procurela u javnost, stižu i prve reakcije 
domaćih predstavnika sudske i pravosudne vlasti. Iz Vrhovnog suda na čelu sa Vesnom 
Medenicom zatečeni su prepiskom Prelevićeve i Diez, poručujući da ona u cjelosti narušava 
povjerenje u profesionalnost i objektivnost rada Akcije za ljudska prava i njene direktorke, te će 
zbog toga razmotriti dalju saradnju. Na prepisku nije ostao ravnodušan ni potpredsjednik Vlade i 

                                                 
2 Drugo prikazivanje fotografije Tee Gorjanc Prelević tokom emitovanja priloga. 



  

predsjednik Savjeta za vladavinu prava, Duško Marković. Očekuje da će njen sadržaj biti predmet 
razgovora sa evropskim partnerima u okviru redovne komunikacije tokom pregovaračkog 
procesa. U prepisci se pominje i rad Sudskog savjeta za koji Prelevićeva kaže da je sramota. No, 
predsjednik ovog tijela, Mladen Vukčević, smatra da najnoviji skandal ne može uticati na ocjene 
Brisela o napretku Crne Gore u oblasti vladavine prava. Za mišljenje smo pitali i Delegaciju 
Evropske unije u Podgorici. Oni međutim izbjegavaju da odgovore na pitanje da li je ovakva vrsta 
prepiske dozvoljena poručujući da je praksa Evropske komisije da konsultuje NVO sektor. 
Očigledan je pokušaj Prelevićeve da zataška skandal jer po njenom mišljenju u prepisci nema ničeg 
spornog, poručujući da je objavljivanje prepiske problematično sa aspekta novinarske i moralne 
etike. Zanimljivo je da su objavljivanja brojnih drugih prepiski u tabloidu Vijesti ili Dan koje ovi rade 
godinama do sada od strane NVO sektora tretirani kao čin novinarske hrabrosti i obaveze da 
javnost sazna šta rade osobe koje su na javnoj funkciji, pa je nejasno zbog čega ne bi ovo važilo i u 
slučaju Akcije za ljudska prava i njene direktorice.“  

 
5)  Dana 20.11.2015, u više puta emitovanoj informativnoj emisiji “Minut, dva” je objavljeno: 

 
 "Vlada Crne Gore upoznata je na jučerašnjoj sjednici sa problematičnim ocjenama dijela 
administracije, u Briselu koju su prenijeli pojedini mediji, napominjući da će ta tema biti predmet 
komunikacije sa evropskim partnerima. Podsjetimo, Dnevne novine, objavile su prepisku mejlom 
direktorice Akcije za ljudska prava, Tee Gorjanc Prelević i Sonje Diez iz Generalnog direktorata 
Evropske komisije za proširenje. Na osnovu nje, otkriva se da Prelevićeva preko dijela briselske 
administracije pokušava da se obračuna sa onima koji njoj ne odgovaraju, dajući instrukcije Sonji 
Diez šta da pita crnogorske institucije što ova, kako eksplicitno piše u prepisci, po nalogu 
Prelevićeve i radi. Skandalozna prepiska potvrđuje sve dosadašnje sumnje da nevladin sektor 
zloupotrebljava pozicije, kako bi se politički obračunavao sa neistomišljenicima, a u slučaju Gorjanc 
i dodatni lični konflikt interesa koji sprovodi protiv pravosuđa, a u koji su uključeni članovi njene 
porodice." 

 
 
Emitovanjem citiranih priloga televizija Pink M je postupala suprotno dužnostima emitera propisanim 
Zakonom o elektronskim medijima, pa tako medij u kontinuitetu nije doprinio slobodnom, istinitom, 
cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događaju, pluralizmu ideja, kao i 
unapređenju kulture javnog dijaloga. Navedeni prilozi prikazuju jednostrano i pristrasno izvještavanje 
televizije Pink M, koje je u ovdje navedenim slučajevima bilo na štetu HRA i Tee Gorjanc Prelević. 
 
Televizija Pink M se posebno istakla kršenjem zakonom propisanih uslova prema kojima emitovani 
televizijski program mora biti vjerno prikazan, a različiti pristupi i mišljenja primjereno zastupljeni. U 
navedenim prilozima je potpuno izostalo informisanje javnosti o stavu HRA. U svim citiranim 
prilozima vijest nije istinito, nepristrasno i korektno predočena gledaocima. Nijesu navedeni izvori 
informacija niti je autor prepoznatljiv, pa je ostalo nedorečeno da li su objavljeni komentari spikera 
koji je izgovorio tekst, urednice informativnog programa Ivane Drobnjak ili glavnog i odgovornog 
urednika Gorana Radenovića ili mišljenje nekog drugog lica ili organizacije, iako su ovakvi postupci 
izričito zabranjeni Pravilnikom o programskim standardima u elektronskim medijima. 
 
Emitovanim prilozima prekršena su načela objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, 
zabrane diskriminacije, slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane propisana 
članovima 7, 8 i 11 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima. U nastavku 
navodimo načela koja su prekršena i na koji način: 
 
i) Načelo objektivnosti (“obaveza elektronskih medija da u informativnim programima svako 
stanovište predstave na objektivan način, bez uređivačkih intervencija i komentara kojima bi se 
favorizovala jedna strana, ili neistinito predstavio predmet informativnog sadržaja. Kada između 



  

elektronskog medija i pojedinaca i/ili organizacija postoji interesna povezanost, onda se ta 
povezanost u programu mora jasno naglasiti”); 

 
Navedeno načelo je prekršeno u svim prilozima ponaosob, kako slijedi. 
 
Načelo je prekršeno u Prilogu pod 1) jer HRA, odnosno Tea Gorjanc Prelević, nije dobila priliku 
da iznese mišljenje na račun potpuno neutemeljenih optužbi koje je iznio sagovornik, 
odnosno neutvrđeni autor optužujućeg zaključka kojim se prilog završava.  
 
U Prilogu 2) je potpuno izostalo obavještavanje javnosti o saopštenju HRA koje se u prilogu 
napada, takođe od strane neutvrđenog komentatora.  
 
U Prilogu pod 3) je potpuno izostavljen odgovor HRA, iako je istoga dana urednici 
informativnog programa Ivani Drobnjak, na njen zahtjev, dostavljen odgovor (dokaz u 
prilogu).   
 
U prilozima pod 4) i 5) se nastavilo jednostrano izvještavanje praćeno malicioznim 
komentarima, bez objektivnog informisanja koje bi uključilo saopštavanje stavova HRA i Tee 
Gorjanc Prelević ovim povodom.  
 
Svih 5 priloga obiluje uređivačkim intervencijama i komentarima kojima se isključivo 
favorizuje jedna strana, a neistinito predstavljaju informacije na štetu HRA i Tee Gorjanc 
Prelević. 
 

 
j) Načelo nepristrasnosti (“obaveza elektronskih medija da činjenično izvještavanje jasno odvoji od 
stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara ne smiju da 
diskriminatorno utiču na izbor teme i način njenog predstavljanja. Primjena ovog načela isključuje 
manipulisanje izjavama, saopštenjima i sličnim sadržajima s ciljem promjene njihovog osnovnog 
smisla (zlonamjerno skraćivanje ili montiranje djelova sadržaja i sl.), odnosno manipulacije slikom, 
tonom i sadržajem koje iskrivljuju osnovni smisao saopštenog”); 

 
Navedeno načelo je prekršeno u svih 5 priloga jer ni u jednom nijesu jasno razdvojeni vijest i 
komentar odnosno činjenično izvještavanje od objavljenog stava, mišljenja odnosno 
komentara. Ilustracije radi, u prilogu 3 se i manipuliše prevodom oslovljavanja iz prepiske da 
bi se potencirala navodna prisnost učesnica prepiske (”Na to Tea, dragoj Sonji, kako piše u 
mejlu…” iako je u prepisci na engleskom jeziku jedino moguće obraćanje sa “dear”).  

 
k) Načelo tačnosti (“obaveza elektronskih medija da izvještavanje bude zasnovano na činjenicama, 
odnosno zabrana emitovanja vijesti i izvještaja za koje emiter zna ili je mogao znati da su neistiniti. 
Vijesti i izvještaji koji se ne mogu potvrditi, ili čija tačnost nije pouzdano utvrđena, mogu se emitovati 
samo ako se jasno naznači njihova nezvaničnost ili nepotvrđenost”); 
 

Izvještavanje Pink M potpuno ili znatno nije bilo zasnovano na činjenicama ni u jednom od 
spornih priloga, što se može sagledati na osnovu dokaza koje prilažemo. Pink M čak nije 
objavio odogovor koji su u samo jednom slučaju sami tražili (prilog 2). U trenutku emitovanja 
spornih priloga, Pink M je znao da su navodi koje emituju u odnosu na HRA i Teu Gorjanc 
Prelević netačni, ali su se ipak odlučili na objavljivanje. 

 
l) Načelo slobode objavljivanja komentara (“sloboda elektronskih medija da u skladu sa svojom 
uređivačkom politikom komentarišu pojave, događaje i postupke pojedinaca, državnih organa, 



  

političkih partija i drugih institucija, kao i obaveza da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i 
informacija, posebno onih koji se odnose na istu temu”); 
 

Kako je već opisano, nije jasno ko je u emitovanim prilozima autor komentara, niti su 
komentari odvojeni od ostalih vijesti i informacija na bilo koji način, iako su se komentari i 
informacije odnosile na istu temu. 

 
m) Pravilo druge strane “(obaveza elektronskih medija da kod izvještavanja o pitanjima ili pojavama 
koje uključuju sukob bilo koje vrste, svim stranama koje su uključene u raspravu pruži mogućnost da 
u polemici učestvuju na ravnopravan način. Ovo načelo ne dozvoljava jednostrane napade na ličnosti, 
niti vođenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u vezi sa pojedinim ličnostima, društvenim grupama 
ili institucijama, bez novih relevantnih podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno 
izvještavanje o istoj pojavi, događaju, instituciji ili ličnosti); 
 

Navedeno načelo je prekršeno emitovanjem svih 5 priloga, jer TV Pink M, ne samo što je 
onemogućio izvršnu direktoricu HRA da ravnopravno učestvuje u raspravi, nego je u 
potpunosti zanemario objavljivanje saopštenja i odgovora koji su im blagovremeno bili na 
raspolaganju.  

 
 
 
S poštovanjem, 
 
 
___________________ 
Tea Gorjanc Prelević, 
izvršna direktorica 

 


