
Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava 

Bilten LXIII: PREGLED PRESUDA IZ JANUARA 2016.

Tokom januara 2016,	Evropski	sud	za	ljudska	prava	odlučivao	je	u	sljedećim	značajnim 
predmetima koji su se ticali prava na slobodu izražavanja i sličnih tema:

- Frumkin protiv Rusije (predstavka br. 74568/12), 5. januar 2016: neuspjeh 
policije da obezbijedi miran protest i pritvor demonstranata prekršili su pravo 
na slobodu okupljanja

- Genner protiv Austrije (predstavka br. 55495/08), 12. januar 2016: osuda za 
klevetu NVO aktiviste zbog uvrede sjećanja	na	ministarku dan poslije njene smrti 
nije prekršila pravo na slobodu izražavanja

- Szabó i Vissy protiv Mađarske (predstavka br. 37138/14), 12. januar 2016:
zakoni koji propisuju široka	 ovlašćenja	 policiji da vrši nadzor bez adekvatnih 
mjera zaštite krše pravo na privatnost

- Bărbulescu protiv Rumunije (predstavka br. 61496/08), 12. januar 2016: 
presretanje elektronskih komunikacija od strane poslodavca ne krši pravo na 
privatnost ako se službeni nalog koristi u privatne svrhe

- Görmüş i drugi protiv Turske (predstavka br. 49085/07), 19. januar 2016:
pretres i oduzimanje dokumenata novinarima da bi se otkrio identitet zviždača 
krši pravo na slobodu izražavanja

- De Carolis i France Televisions protiv Francuske (predstavka br. 29313/10), 
21. januar 2016: osuda novinara za klevetu zbog insinuiranja umiješanosti u 
teroristički napad krši pravo na slobodu izražavanja ako je činjenična osnova za 
vrijednosne sudove bila dovoljna

Ovi slučajevi ticali su se sljedećih pitanja: 

∑ Frumkin protiv Rusije (predstavka br. 74568/12), 5. januar 2016: neuspjeh
policije da obezbijedi miran protest i pritvor demonstranata prekršili su pravo 
na slobodu okupljanja



Slučaj se ticao učesnika u demonstracijama protiv navodne izborne krađe nakon
parlamentarnih i predsjedničkih izbora u Rusiji 2011. i 2012. godine. Demonstracije je 
trebalo da budu održane na nasipu rijeke i u susjednom parku, a odobrile su ih i gradske
vlasti. Međutim, na planirani dan održavanja policija je zatvorila pristup parku. Nakon 
neuspješnih pregovora sa policijom, organizatori su pozvali demonstrante da se ne 
razilaze dok vlasti ne otvore park. Kako je njihov broj rastao, došlo je do nemira i 
policija je izvršila nekoliko hapšenja. Demonstranti su podnijeli formalne žalbe zbog 
policijskog nasilja, koje su odbačene, dok je nekoliko demonstranata osuđeno za 
"organizovanje masovnih nereda" i slična krivična djela, što je dovelo do izricanja 
zatvorskih kazni za neke od njih i do četiri godine. Podnosilac predstavke, koji je dobio 
kaznu od samo 15 dana, žalio se Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud za ljudska prava je zaključio da su osuda i izricanje kazne zatvora, kao i 
neuspjeh policije da obezbijedi mirno okupljanje prekršili pravo na slobodu okupljanja. 
Pošto je zatvorila pristup parku, uprkos onome što je ranije bilo dogovoreno između 
organizatora i vlasti, i nije uspjela da ostvari komunikaciju sa	 demonstrantima	 već	
krenula da ih agresivno rastjeruje, policija nije obezbijedila mirno održavanje protesta. 
Nije uspjela ni da spriječi nerede i osigura bezbjednost građana koji su bili uključeni u 
protest. Što se tiče hapšenja i petnaestodnevnog pritvora podnosioca predstavke, Sud je 
konstatovao da je to bilo krajnje nesrazmjerno. Sud je takođe naveo da je postupak
protiv podnosioca predstavke bio nepravedan, jer su ruski sudovi presudu zasnovali 
isključivo na standardizovanim dokumentima koje je podnijela policija, a odbili su da 
prihvate druge dokaze.

∑ Genner protiv Austrije (predstavka br. 55495/08), 12. januar 2016: osuda za 
klevetu NVO aktiviste zbog	uvrede	sjećanja	na	ministarku dan poslije njene smrti 
nije prekršila pravo na slobodu izražavanja

Riječ je o aktivisti koji je radio za NVO koja podržava azilante. Dan nakon smrti 
austrijske ministarke unutrašnjih poslova, na internet stranici te NVO objavio je 
saopštenje pod naslovom: "Dobra vijest za Novu godinu: L.P, ministarka mučenja i 
deportacije je mrtva." U saopštenju je navedeno da je ministarka bila "kriminalac koji 
ubija perom, kao i mnogi drugi u stravičnoj istoriji ove zemlje", da je bila "poslušno 
oruđe birokratije zaražene rasizmom" i da "nijedno pristojno ljudsko biće ne žali zbog 
njene smrti". Njen udovac je podnio privatnu tužbu za klevetu protiv g. Genera i NVO, 
koji su zatim osuđeni. Austrijski sud je zaključio da je saopštenje s optužbama na njen 
račun dan nakon njene smrti, prekoračilo granicu prihvatljive kritike.

Evropski sud za ljudska prava je prihvatio stav domaćih sudova i zaključio da osuda za 
klevetu nije prekršila pravo na slobodu izražavanja. S jedne strane, izjava g. Genera se
ticala pitanja od javnog interesa i mogla se smatrati za doprinos političkoj debati od
javnog interesa o tretmanu azilanata prema propisima koje je uvela ministarka. Osim 
toga, ministarka je nesumnjivo bila javna ličnost, tako da su ona i njeni nasljednici bili 
dužni da tolerišu veći stepen kritike od običnog pojedinca. Međutim, saopštenje je bilo 



objavljeno samo dan nakon njene neočekivane	smrti,	dajući	riječima dodatnu težinu i ne 
mareći za bol njene porodice i moglo je izazvati znatnu štetu reputaciji pokojne
ministarke. Sud je smatrao da je "izricanje uvrede dan poslije smrti osobe kojoj je ista 
upućena u suprotnosti sa načelima osnovne pristojnosti i poštovanja čovjeka ... i
predstavlja napad na suštinu prava ličnosti." Sud je naglasio da u saopštenju nije 
razmatrana politika koju je ministarka uvela, već da je ono bilo veoma lično, poredeći je 
sa visokim zvaničnikom iz nacističke ere.

∑ Szabó i Vissy protiv Mađarske (predstavka br. 37138/14), 12. januar 2016: 
zakoni koje propisuju široka	 ovlašćenja	 policiji da vrši nadzor bez adekvatnih 
mjera zaštite krše pravo na privatnost

Ovu predstavku podnijeli su dvoje aktivista koji su radili za NVO koja je često kritikovala 
mađarsku vlast. Žalili su se da je u skladu sa novim propisima usvojenim 2011. godine
operativna grupa specijalne policije bila ovlašćena da vrši tajne pretrese kuća,	
elektronski nadzor i presretanje pošte. Podnijeli su ustavnu žalbu koja je odbačena, te 
su se zatim žalili Evropskom sudu za ljudska prava tvrdeći da je pomenuti zakon 
prekršio njihovo pravo na privatnost.

Evropski sud za ljudska prava je zaključio da je zakon prekršio pravo na poštovanje 
privatnog života. Naveo je da je jasno da su podnosioci predstavke pripadali ciljnoj 
grupi, jer su radili za NVO koja je imala kritički odnos prema vlasti. Bilo je vjerovatno da 
su podnosioci bili meta nadzora zbog pripadnosti tzv. watchdog1 NVO, i Sud je naglasio 
da "kod članova watchdog organizacije, čije su aktivnosti, na neki način, slične
aktivnostima novinara ... bilo kakav strah od tajnog nadzora može uticati na [njihove] 
aktivnosti". Sud je presudio da je zakon propustio da obezbijedi jasno definisane mjere 
zaštite koje bi bile dovoljno efikasne i sveobuhvatne u pogledu sprovođenja mjera 
nadzora i eventualnog obeštećenja	u vezi s tim. Sud je posebno kritikovao činjenicu da
je, u skladu sa spornim zakonom, praktično svaka osoba u Mađarskoj mogla biti 
podvrgnuta mjerama tajnog nadzora, kako zakonom nisu bile definisane kategorije lica 
koja, u praksi, mogu biti podvrgnuta elektronskom nadzoru. Sud je takođe kritikovao 
zakon zbog toga što nije ograničio trajanje mjera nadzora, kao i činjenicu da nije bilo 
sudskog nadzora. Što se tiče odgovornosti, Sud je utvrdio da pojedinci koji su oštećeni 
primjenom mjera nadzora nijesu imali nikakvo obeštećenje, te da su dvogodišnji 
izvještaji skupštini bili tajni. Ovo nije bilo dovoljno da se obezbijedi adekvatna zaštita
protiv	zloupotrebe	ovlašćenja.

∑ Bărbulescu protiv Rumunije (predstavka br. 61496/08), 12. januar 2016: 
presretanje elektronskih komunikacija od strane poslodavca ne krši pravo na 
privatnost ako se službeni nalog koristi u privatne svrhe

1 Eng. pas čuvar, tj. organizacija koja nadzire vlast, čuvar demokratije.



Riječ je o inženjeru prodaje koji je dobio otkaz sa posla zbog	neovlašćenog	korišćenja	e-
pošte u toku radnog vremena. On je na zahtjev poslodavaca otvorio nalog na Yahoo 
Messenger u cilju komunikacije sa klijentima. U julu 2007. godine obaviješten je da je 
poslodavac kontrolisao upotrebu njegovog naloga, te da se pokazalo da je nalog koristio 
za lične potrebe. Njegov ugovor je raskinut zbog kršenja internih propisa kompanije,
koja predviđaju zabranu upotrebe resursa kompanije za lične potrebe.

Evropski sud za ljudska prava je zaključio da ovim nije prekršeno njegovo pravo na 
poštovanje privatnog života. Sud je našao da nije nerazumno da poslodavac provjerava
da li zaposleni obavljaju svoje profesionalne zadatke u toku radnog vremena, i istakao 
da je poslodavac pristupio nalogu g. Barbulescu u uvjerenju da je sadržao komunikaciju 
sa klijentima - nije imao namjeru da traži privatnu prepisku. G. Barbulescu je pred 
domaćim	 sudovima uspio da pokrene pitanje navodnog kršenja njegovog prava na 
privatan živit i korespondenciju.	Domaći	sudovi	su	koristili	transkript	njegovih	prepiski
samo u onoj mjeri koja dokazuje da je koristio računar kompanije za svoje privatne 
potrebe u toku radnog vremena, a identitet osoba sa kojima je komunicirao nije bio
otkriven.

∑ Görmüş i drugi protiv Turske (predstavka br. 49085/07), 19. januar 2016: 
pretres i oduzimanje dokumenata novinarima da bi se otkrio identitet zviždača 
krši pravo na slobodu izražavanja

Ovaj slučaj se ticao izdavača, urednika i novinarâ koji su radili za nedjeljnik koji je 
objavio članak o vojnom spisku, na kome su mediji podijeljeni u dvije kategorije – na
prijateljske i neprijateljske. Članak je bio baziran na povjerljivim dokumentima koje je
novinarima dao zviždač. Nakon žalbe načelnika štaba oružanih snaga, vojni sud je 
naredio pretres kancelarija časopisa, zahtijevajući	elektronske	i papirne kopije datoteka 
koje su se nalazile u svim privatnim i kancelarijskim računarima, u arhivi, na kompakt 
diskovima i USB memorijama. Novinari su predali materijale, ali su uložili žalbu na 
nalog za pretres, navodeći da je njime prekršeno pravo na zaštitu novinarskih izvora. 
Turski sudovi odbili su njihove žalbe, a novinari su se obratili Evropskom sudu za 
ljudska prava.

Evropski sud za ljudska prava je našao da je pretresom i oduzimanjem dokumentacije
prekršeno pravo na slobodu izražavanja. Sud je primijetio da su, u cilju identifikacije 
državnih službenika koji su predali povjerljive informacije, pravosudni organi upali na 
radno mjesto novinara bez najave i dobili pristup svim njihovim sistemima i 
dokumentima, prenoseći podatke sa svih računara nedjeljnika. Ovo je bio mnogo 
ozbiljniji čin od obične naredbe da se otkrije identitet izvora, koji se proširio daleko 
izvan prvobitnog zahtjeva kancelarije vojnog tužioca da se identifikuje zviždač. Takvo 
postupanje bi	 moglo	 da	 odvrati	 potencijalne	 izvore	 od	 pružanja	 pomoći	 novinarima u 
informisanju javnosti o pitanjima od javnog interesa, kao što je uključivanje vojske u 
politiku.



Što se tiče zaštite zviždača koji su obavljali javnu funkciju, Sud je konstatovao da je 
istraga imala za cilj da identifikuje osobe odgovorne za curenje informacija. Sud je 
priznao da, iako se od zviždača može zahtijevati da prođu interne administrativne 
procedure kako bi skrenuli pažnju svojih pretpostavljenih na nezakonite radnje koje su 
otkrili, turski zakon u to vrijeme nije predviđao takav postupak. Stoga nije bilo mjesta 
kritici na račun novinara zbog objavljivanja sporne informacije. Sud je utvrdio i da je 
povjerljivost informacija koje se tiču unutrašnje organizacije i rada oružanih snaga u 
principu opravdana, ali da je ne treba štititi po svaku cijenu, i da ona ne treba da spriječi 
legitimnu raspravu o djelovanju oružanih snaga. Osim toga, Sud je utvrdio da razlozi 
zbog kojih je sporna dokumentacija bila klasifikovana kao povjerljiva nijesu bili
opravdani, jer Vlada nije pokazala da je njihovo objavljivanje dovelo do negativnih 
posljedica.

∑ De Carolis i France Televisions protiv Francuske (predstavka br. 29313/10), 
21. januar 2016: osuda novinara za klevetu zbog insinuiranja umiješanosti u 
teroristički napad krši pravo na slobodu izražavanja ako je činjenična osnova za 
vrijednosne sudove bila dovoljna

Riječ je o osudi za klevetu novinarke i TV emitera zbog dokumentarca u kojem su 
članovi porodica stradalih u napadu na Kule blizankinje u Njujorku 11. septembra naveli
da je saudijski princ Turki Al Faisal pomogao i finansirao Talibane i Al Kaidu dok je bio 
na čelu obavještajne službe u Saudijskoj Arabiji, te da je bio svjestan njihovih 
terorističkih namjera. U dokumentarcu se sugeriše da Al Faisal nikada nije bio krivično 
gonjen zbog diplomatskog imuniteta. Francuski sudovi su uzeli u obzir da su se novinari 
u odbrani pozivali na dobre namjere, iako se nijesu ponudili da dokažu istinitost 
navoda. Francuski sudovi su zaključili da s obzirom na izuzetnu ozbiljnost optužbi -
umiješanost u terorizam - ovo nije bilo dovoljno; smatrali su da su novinari trebali da
pokažu daleko	veći stepen opreza i objektivnosti. Novinarka i emiter su onda podnijeli 
predstavku Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud je zaključio da je osuda za klevetu prekršila pravo na slobodu izražavanja. 
Sud je primijetio da su se navodi u dokumentarcu ticali predmeta od opšteg interesa, i 
da je pomenuti princ, kao javna ličnost, trebalo da toleriše veći stepen kritike od običnog 
pojedinca. Sud je takođe uzeo u obzir da je dokumentarac sadržao izjave o činjenicama, 
kao i vrednosne sudove, a da su izjave zbog kojih je princ podnio tužbu ustvari bili iskazi 
mišljenja, a ne činjenični navodi. Sud je zatim ispitivao da li je "činjenična osnova" za 
vrednosne sudove bila dovoljna. Napomenuo je da su se članovi porodica žrtava napada 
11. septembra žalili sudovima, te da je vođen opsežan sudski postupak u SAD vezano za
diplomatski imunitet princa (bio je imenovan	 za	 ambasadora	 u	 SAD)	 i	 mogućnost	
ukidanja njegovog imuniteta. Sud je takođe utvrdio da se sama novinarka ogradila od 
svjedočenja žrtava, te da je advokatima saudijskog princa bilo ponuđeno da se izjasne 
tokom dokumentarnog filma. Osim toga, bivši zamjenik državnog sekretara SAD je jasno
svjedočio u korist princa. Sve u svemu, Sud je smatrao da su novinari postupili sasvim 
odgovorno u emitovanju navoda.



Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Legal Defence Initiative u saradnji sa HRA

Bilteni se objavljuju u okviru projekta koji finansira Ambasada Australije u
Beogradu kroz Direct Aid Program.




