
Monitoring of primetime news programmes of five most watched TV stations in 

Montenegro 

Marijana Buljan 

 

Monitoring of television news programmes started on 15 May, so the period of monitoring of 

television stations has been somewhat shorter than of other media included in this report. 

HRA monitored the main news programmes of five most watched television stations in 

Montenegro: TV Vijesti, PINK M, TVCG, Prva and Atlas. These televisions were ranked as the 

most watched in the research conducted by the Centre for Democracy and Human Rights 

(CEDEM) in July 2012 on OSCE initiative and released in November 2012. Corresponding data 

was published in February and March by TV Vijesti, referring to the rating of Extra TV, and 

research that IPSOS Strategic Puls conducted upon its request. 

All TV stations, whose central news programmes we monitored, violated principles of the Code. 

The news programmes of TV PINK had the highest number of violations, 30, followed by a 

significantly lower number of violations, TV Vijesti with 15 and TVCG with 14. These are the 

three most watched television stations in Montenegro. TV Atlas had six violations and TV Prva 3 

violations of the Code. 

Except for the total number of recorded violations of the Code, TV Pink M also stands out with 

the number of violations of Principle 3, which suggests that commentary should be separated 

from the information. There were 13 violations of this principle in the TV Pink M news 

programmes, while the number of recorded violations of this principle is much smaller in 

relation to other broadcasters, three violations by TV Vijesti, and 2 by Television of 

Montenegro. 

In relation to Principle 8 that deals with privacy and dignity of a person, only one violation by TV 

Vijesti was observed in relation to the insinuation of suicide of a victim of traffic accident. 

However, it should be noted that all television stations violated Principle 8 by disclosing the 

identity of persons killed and injured in accidents or crimes. Sometimes information on their 

health, such as their recovery, deterioration of health or death is published a few days after the 

event.  As it was not possible to determine whether this information is published with the 

consent of the named persons or their families, these cases were not reported as a violation. 

We noted that the Code requires respect for privacy and dignity, and we recommended that 

the identity of victims of accidents and violence, and information about their health, should not 

be published without the consent of victims or their families. Exceptions may be public figures.  



Violations of Principles 10, the presumption of innocence, are fewer in television programmes 

than in the print and online media, even fifty times less. Possible explanations for such a 

difference could be that television stations allocate far less space to crime section, and the fact 

that there are no headlines and subtitles on television, which contain the most violations of this 

principle in other media. 

Principle 11, which deals with the prohibition of publishing hidden advertising, was violated 

more by monitored television programmes than in print or online media. 

Broadcasting the so-called PR material is unacceptable in news programmes and represents a 

violation of the Code. Such information, regardless of whether they were paid or not, may be, 

with clear labelling, broadcasted in other television programmes and formats, but not in the 

news. 

Violations of Principle 2, which states that “a journalist should be sharp observer of those who 

have social, political and economic power”, were not observed in TV news programmes for two 

reasons. The first is that the principle is not well explained through guidelines, and is therefore 

difficult to apply. In addition, the current principle can be interpreted as interference in the 

freedom of media editorial policy. The only exception is the public service - TVCG editorial 

policy should be subjected to criticism, i.e. the public has the right to discuss the editorial policy 

of this media outlet and compliance with programme principles.  

However, we believe that the oversights in access and processing of published topics in news 

programmes of TVCG can be assessed through principles 1 and 3, which was done in this report. 

The editorial policy may decide not to deal with some topics, i.e. simply not to report on some 

events. In order to assess the editorial policy of TVCG in that manner, the monitoring would 

have to be far more extensive and have a different task, and should include an analysis of 

events, what we were unable to do. 

For the same reason, because it deals with what was not published, we did not note violations 

of Principle 12, or its part that states that journalists must be in solidarity with each other and 

protect their rights. However, it is noted that no television, except TV Vijesti, published 

information about an incident between journalists and photographers of daily Vijesti and 

Vladimir Popović (director of the Institute for Public Policy), i.e. they did not publish that their 

fellow journalists reported to the Police that Mr. Popović obstructed them in performing their 

duties. Several days after the incident, PINK M broadcasted several reports (commentaries), 

which contained no statements of Vijesti journalists or their representatives. A few days later, 

Television of Montenegro broadcasted a statement from the Prime Minister Đukanović about 

the case in which he said that the incident had been construed. 


