
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin XXVII: INSULT 
14 December 2013 

 

he European Court of Human Rights has considered numerous cases in which it had to judge 

whether a conviction for publishing an insult violated the right to freedom of expression. In 

considering these cases, it takes into account several factors, including the following:  

 That the right to freedom of expression protects statements that offend as well as 

inoffensive language; 

 Whether or not the statement constitutes a gratuitous personal attack; and 

 The importance of debate on issues of public interest 

 

In its decisions, the Court found that exaggerated language may be justified when used to describe 

politicians who themselves are prone to making exaggerated remarks. In other cases, exaggerated or 

insulting language has been approved when it clearly related to a topic of public interest and the 

language was relevant in that context. However, the Court has consistently disapproved of what it 

calls ‘gratuitous’ insults. The Court has also consistently disapproved of needless attacks on the 

judiciary, reflecting the protective stance of the European Convention towards upholding the dignity 

of the judiciary. 

 

Bulletin 16 summarised the European Court of Human Rights’ case law on insult and the right to 

freedom of expression. The following judgments provide further examples of how the European 

Court of Human Rights has ruled in these matters. 

  

 Rujak v. Croatia (application no. 57942/10), 2 October 2012: vulgar insults that do not 

contribute to debate on an issue of public interest are not protected under the right to 

freedom of expression 

 

This concerned a soldier who had been convicted for insult for shouting, during an argument with 

other soldiers, “I fuck your baptised mother!”; “I fuck your Ustaše mother!”. He appealed to the 

European Court of Human Rights arguing that the conviction constituted a violation of his right to 

freedom of expression. The Court held that it did not, stating that the language used was not 

protected under the European Convention on Human Rights. The Court stated:  

 

“While assertions of fact and statements of value or feeling are [potentially protected under the 

Convention] because, for instance, they express an individual’s beliefs or identity, or contribute to 

the formation of public opinion, it is open to question whether there is a good reason for protecting 

T 



expression of insults … [T]he concept of “expression” in Article 10 concerns mainly the expression of 

opinion and receiving and imparting information and ideas, including critical remarks and 

observations … Certain classes of speech, such as lewd and obscene speech have no essential role in 

the expression of ideas. An offensive statement may fall outside the protection of freedom of 

expression where the sole intent of the offensive statement is to insult … In view of the fact that the 

applicant’s statement mostly concerned vulgar and offensive language, the Court is not persuaded 

that, by making the offending statements, the applicant was trying to “impart information or ideas”. 

Rather, from the context in which those statements were made, it appears that the applicant’s only 

intention was to insult his fellow soldiers and his superiors. The Court considers that such 

“expression” falls outside the protection of [the right to freedom of expression] because it 

amounted to wanton denigration and its sole intent was to insult.” 

 

• Krutil v. Germany (application no. 71750/01), admissibility decision of 20 March 2003: 

conviction for comparing a journalist to Goebbels, head of Nazi regime propaganda during 

second world war, did not violate right to freedom of expression 

 

The applicant had compared a German journalist to Mr. Goebbels, the head of the German Nazi 

regime’s propaganda department. He had written that a report written by the other journalist was 

“a piece of crap [Schweinerei] and deception [Hinterfotzigkeit] without parallel. If he had not been 

not left-wing, it could be argued that even [German Nazi-era propaganda minister] Goebbels would 

not have done better.” He was convicted of insult and complained to the European Court of Human 

Rights that this conviction violated his right to freedom of expression. The European Court held that 

it did not. It stated that, “whatever the intentions of the applicant or the author of the article, there 

is no doubt that to compare a journalist with a person like Goebbels undermines his honour and 

goes beyond the limits of acceptable criticism, even within a debate between two players in public 

life …” The Court also considered it important that the applicant had only been sentenced to 

payment of a relatively low fine (900 Deutschmark) and damages (1200 Dutschmark), the amounts 

of which had been set taking the applicant’s income into account. 

 

 Giniewski v. France (application no. 64016/00), 31 January 2006: conviction for religious 

insult following publication of critical analysis of catholic doctrine violated the right to 

freedom of expression 

 

This concerned a newspaper which had published an article analysing a particular Catholic church 

doctrine and its possible links with the origins of the Holocaust. The article stated that “[m]any 

Christians have acknowledged that scriptural anti-Judaism and the doctrine of the 'fulfilment' 

[accomplissement] of the Old Covenant in the New led to anti-Semitism and prepared the ground in 

which the idea and implementation [accomplissement] of Auschwitz took seed.” They were found 

guilty of publishing insulting statements against the Christian community and ordered to pay 

damages to a Christian organisation, “General Alliance against Racism and for Respect for the French 

and Christian Identity”. The Court held that the conviction violated the right to freedom of 

expression. It considered that it had contributed to a debate on the various possible reasons behind 

the extermination of Jews in Europe, and that this was an issue of public interest in a democratic 

society. It considered furthermore that the article did not contain attacks on religious beliefs as such, 

but that it proposed a critical analysis. Finally, the Court considered that the article had not been 

“gratuitously offensive” or insulting; and that it had not incited hatred. 



 Alfantakis v. Greece (application no. 49330/07), 11 February 2010: conviction for insulting a 

public prosecutor violated right to freedom of expression 

 

This concerned a Greek lawyer who, during a television interview, stated that he had “laughed” on 

reading the report of public prosecutor concerning his client. He described the report as a “literary 

opinion showing contempt for his client”. The public prosecutor sued for insult and a court ordered 

the lawyer to pay damages of about €12,000. The lawyer appealed to the European Court of Human 

Rights arguing that this violated his right to freedom of expression.  

 

Considering that the lawyer’s comments had been directed at a prosecutor – a member of the 

national legal service – the European Court considered that they created a risk of undermining the 

authority of the judiciary and public confidence in the proper administration of justice. The Court 

recalled furthermore that although lawyers are entitled to comment on issues concerning the 

judiciary, they are expected to observe certain limits. However, the Court also noted that the Greek 

courts had exaggerated the meaning of the lawyer’s words, and that they had failed to take into 

account that the lawyer had made his comments in the course of his duty to defend his client. The 

Greek courts had also failed to take into account the fact that the comments had been broadcast on 

live television and could therefore not be rephrased. It therefore held that the conviction violated 

the right to freedom of expression. 

 

 Andreescu v. Romania (application no. 19452/02), 8 June 2010: conviction and high fine for 

uttering suspicion regarding a public official’s link with communist security service violated 

the right to freedom of expression 

 

This concerned a conviction for insult of a human rights activist who had, during a press conference, 

alleged that a member of the Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (National 

Council for the Study of the Archives of the Securitate - CNSAS) had also been a collaborator with the 

reviled communist “Securitate” security service. He was sued for insult and convicted to payment of 

a criminal fine of 5 million Lei together with a 50 million Lei in damages (more than 50 times the 

average national salary at the time). He appealed to the European Court of Human Rights.  

 

The Court held that the conviction violated the right to freedom of expression. It considered that the 

applicant’s speech had been made in the specific context of a national debate on the issue of 

citizens’ access to the personal files kept on them by the Securitate, and the inefficiency of the 

national agency tasked with regulating this. His remarks had been a mix of value judgments and 

factual elements and he had stated that he was voicing suspicions rather than certainties. These 

suspicions had a basis in undisputed facts. The Court therefore considered that it was clear that the 

remarks had been made in good faith and in an attempt to inform the public. The Court finally noted 

furthermore that the extremely high level of damages could deter the media and others from 

commenting on issues and debates of public interest. 

 

 Hoffer and Annen v. Germany (application no. 397/07 and 2322/07), 13 January 2011: insult 

conviction for comparing doctor to holocaust perpetrator did not violate freedom of 

expression 

 

This concerned a protestor who had produced and handed out anti-abortion leaflets comparing 

doctors who carry out abortions to perpetrators of the holocaust. The leaflet stated, “Stop the 



murder of children in their mother's womb on the premises of the Northern medical centre … then: 

Holocaust - today: Babycaust”. The director of a medical centre where the leaflets had been handed 

out sued for insult and won a judgment ordering the applicant to pay 1800 Deutschmarks in 

damages. The applicant appealed to the European Court of Human Rights arguing that his right to 

freedom of expression had been violated.  

 

The Court held that the conviction did not violate the right to freedom of expression. It considered 

that while the leaflet addressed questions of public interest and that while a certain degree of 

exaggeration is allowed, the comparison of a doctor with a perpetrator of the holocaust was a very 

serious attack, particularly in the German context. The Court considered that the applicant could 

have been expected to express his criticism in a way which was less detrimental to the physician's 

honour. 

 Otto-Preminger-Institut v. Austria (application no. 13470/87), 20 September 1994: banning 

of a film that was insulting to Christians did not violate the right to freedom of expression 

 

This concerned the banning in Austria of a film which presents the Christian God the Father as old, 

infirm and ineffective, Jesus Christ as a 'mummy's boy' of low intelligence and the Virgin Mary as 

unprincipled. All of them are portrayed as conspiring with the Devil to punish mankind for its 

immorality. In one scene God kisses the devil whilst in other scenes, God, the Virgin Mary and Christ 

are applauding the Devil. The film was banned on the grounds that it insulted Christians.  

 

The European Court of Human Rights held that the ban did not violate the right to freedom of 

expression. It stated that,  

 

“[W]hoever exercises the [right to freedom of expression] undertakes "duties and responsibilities". 

Amongst them - in the context of religious opinions and beliefs - may legitimately be included an 

obligation to avoid as far as possible expressions that are gratuitously offensive to others and thus 

an infringement of their rights, and which therefore do not contribute to any form of public debate 

capable of furthering progress in human affairs.” 

 

The Court noted that especially on the issue of morals, State have a significant margin of 

appreciation in deciding what is and what is not acceptable in their societies. What may be 

acceptable in a very liberal country may not be acceptable elsewhere. The Court stated: 

 

“The Court cannot disregard the fact that the Roman Catholic religion is the religion of the 

overwhelming majority of Tyroleans. In seizing the film, the Austrian authorities acted to ensure 

religious peace in that region and to prevent that some people should feel the object of attacks on 

their religious beliefs in an unwarranted and offensive manner. It is in the first place for the national 

authorities, who are better placed than the international judge, to assess the need for such a 

measure in the light of the situation obtaining locally at a given time. In all the circumstances of the 

present case, the Court does not consider that the Austrian authorities can be regarded as having 

overstepped their margin of appreciation in this respect.” 

 

 

 



Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in cooperation 

with HRA 

 

 

Bulletins are published within the project “Monitoring of Journalistic Self-Regulatory 

Bodies in Montenegro” funded by the British Embassy Podgorica.   


