
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of 

expression 

Bulletin LVII: ROUND-UP OF FREEDOM OF EXPRESSION JUDGEMENTS:  July 2015

  

31 July 2015 

 

In July 2015, the European Court of Human Rights decided the following freedom of 

expression cases:   

- Morar v. Romania (application no. 25217/06), 7 July 2015: criminal defamation 

conviction and large damage award violated right to freedom of expression;  

- Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland (application no. 

931/13), 21 July 2015: limitations on publishing freely available tax data did not 

violate right to freedom of expression; 

- Akarsubaşı v. Turkey (application no. 70396/11), 21 July 2015: fine for 

participating in peaceful demonstration violated right to freedom of assembly 

and association.  

 

These cases concerned the following issues:  

 Morar v. Romania (application no. 25217/069, 7 July 2015: criminal defamation 

conviction and large damage award violated right to freedom of expression 

 

This concerned a Romanian journalist who had been convicted of criminal defamation 

for a series of articles about a political adviser to a presidential candidate. The journalist 

had insinuated that the adviser had worked as a spy and a money launderer under the 

communist-era secret service, the Securitate. The political adviser lodged a complaint 

and Mr. Morar was sentenced to a suspended fine and also ordered to pay damages and 

costs totalling US$26,000.  

The European Court of Human Rights held that this conviction violated his right to 

freedom of expression. It noted that the reports in question concerned subjects of public 

interest, namely the strategies of different candidates in presidential elections and in 

particular possible links of the candidates to the communist-era secret police. The Court 

considered that the political adviser to a presidential candidate, though not a politician 

himself, was to be regarded as a public figure and should therefore tolerate greater 

criticism of his actions than an ordinary individual. The Court furthermore held that the 



alleged link to the secret service was based on some evidence and that, given the 

difficulties associated with accessing secret service files, this could not be proven 

completely. Finally, the Court held that the amount of damages was particularly high; it 

represented more than fifty times the amount of the average wage at the time, in 

addition to the very high amount of legal costs that the applicant had to repay.  

 Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland (application no. 

931/13), 21 July 2015: limitations on publishing freely available tax data did not 

violate right to freedom of expression 

 

This concerned the publishers of a magazine which reported on taxation information, in 

particular on persons’ taxable income and assets. In 2003, the publishers of the 

magazine started an SMS-service through which people could obtain tax information 

from a database which held the details of 1.2 million people. This constituted about a 

third of the country's taxable population. This database had been compiled from 

publicly available information and had already been published by the magazine in 2002. 

The Finnish Data Protection Ombudsman brought administrative proceedings against 

the magazine arguing that the SMS service violated data protection law and in 

November 2009, the Data Protection Board prohibited the magazine from continuing 

the SMS service. Following several appeals, including to the European Court of Justice 

which had held that in principle the publication of publicly available tax data could 

constitute 'journalism', the Supreme Administrative Court held that providing the entire 

database could not be regarded as a 'journalistic activity'. It therefore ruled that this 

publication violated the right to privacy of the individuals whose tax data had been 

published. It ruled that the publication of smaller selections of data could be lawful. As a 

result of the ruling, the magazine published significantly reduced taxation data in the 

autumn of 2009 and has not appeared since then. The SMS-service wasshut down. The 

magazine complained to the European Court of Human Rights that its right to freedom 

of expression had been violated.  

The European Court held that there had been no violation of the right to freedom of 

expression. One the one hand, the Court considered that taxation data was already a 

matter of public record in Finland, and that the magazine had received the information 

legally and directly from the tax authorities. It also considered that the information had 

been published accurately. The sole issue of concern to the Court was the extent of the 

data published. The Court reviewed the reasoning of the Finnish Supreme 

Administrative Court which had held that publishing an entire tax database of 1.2m 

people was not a 'journalistic activity' and that the 'journalism exception' to data 

privacy principles did not therefore apply. In its reasoning, the Finnish Supreme 

Administrative Court attached importance both to the applicant companies’ right to 

freedom of expression as well as to the right to respect for private life of those 

tax-payers whose taxation information had been published but held that on balance, the 

right to privacy of the individuals concerned outweighed the freedom of expression 

rights of the company. The European Court of Human Rights found this reasoning 



'convincing'. As regards the sanction imposed, the court considered that the companies 

could still publish taxation data – just not the entire database as a whole. While the 

Court acknowledged that the magazine had had to shut down because of this restriction, 

it regarded this as an economic decision taken by the publishers themselves; it did not 

regard the sanction as such disproportionate.   

Judge Tsotsoria issued a dissenting judgment in which she criticises the Court for 

upholding an act of censorship, arguing that the states should not restrict the 

publication of data which is publicly available. She also criticises the Court for “the 

linking of journalistic activity to the extent of the information published”; put plainly, 

Judge Tsotsoria argues that the Court should not have said that the publication of an 

entire database does not constitute journalism.   

 Akarsubaşı v. Turkey (application no. 70396/11), 21 July 2015: fine for 

participating in peaceful demonstration violated right to freedom of assembly 

and association 

 

This concerned a Turkish civil servant who had taken part in a press conference 

organised by a trade union following a demonstration. The demonstrators, including the 

civil servant, had called for a crèche to be set up in their workplace. Mr Akarsubaşı was 

fined because the demonstration had taken place in front of a court building, where it 

was not formally allowed to hold press conferences. He complained to the European 

Court of Human Rights.  

The Court held that the conviction violated his right to freedom of assembly and 

association, protected under Article 11 of the Convention. It noted that the 

demonstration took place peacefully; that the press statement was read in minutes and 

that after reading the statement, the demonstrators had dispersed peacefully. There had 

been no violent acts against the public or against officials entering or leaving the 

courthouse. There was no deterioration of public equipment or firearms use or similar 

objects from any member of the group of demonstrators. There were no excesses that 

would have been obliged the administrative authorities or police to intervene to 

maintain public order at the courthouse or around, not even on the movement. In short, 

there had been absolutely no reason for the authorities to convict the applicant; on the 

contrary, by fining the applicant the authorities had created a 'chilling effect' which 

might dissuade others from legitimately exercising their rights.   

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in 

cooperation with HRA 

 

 

 
Bulletins are published within the project “Support for Understanding Journalistic Ethics 

and Freedom of Expression” funded by the U.S. Embassy Podgorica. 


