
 

European Court of Human Rights judgments on the right to freedom of expression 

Bulletin L: ROUND-UP OF FREEDOM OF EXPRESSION JUDGEMENTS:  February 

2015  

26 March 2015 

 

The European Court of Human Rights decided the following freedom of expression 

cases during February 2015:  

 Bayar and Gürbüz v. Turkey (no 2), (application no. 33037/07), 3 February 

2015: conviction for reporting New Year address by representative of PKK 

violated right to freedom of expression 

 Yoslun v. Turkey, (application no. 2336/05), 10 February 2015: fine for 

“unauthorised” political comments violated right to freedom of expression  

 Cojocaru v. Romania, (application no. 32104/06), 10 February 2015: 

defamation conviction for provocative article calling for mayor’s resignation 

violated right to freedom of expression 

 Guseva v. Bulgaria, (application no. 6987/07), 17 February 2015: refusal to 

release information on animal rights violated right to freedom of expression 

 Bohlen and Von Hannover v. Germany, (application no. 53495/09), 19 

February 2015: use of names of celebrities in satirical advertisements did not 

violate right to respect for private life 

 Haldimann and others v. Switzerland (application no. 21830/09), 24 February 

2015: use of hidden cameras legitimate tool in consumer journalism 

 

These cases concerned the following issues:  

 Bayar and Gürbüz v. Turkey (no 2), (application no. 33037/07), 3 February 

2015: conviction for reporting New Year address by representative of PKK 

violated right to freedom of expression 

 

This concerned the owner and editor of a newspaper which had been fined for an article 

in which they had quoted a representative of the PKK, which is classified as a terrorist 

organisation. This fell afoul of a law that prohibits publishing statements by terrorist 

organisations. They appealed and had the fine lowered slightly, to approximately €230. 

A further appeal was rejected on grounds that the fine imposed fell below the amount 

required to allow any further appeals.  



The European Court took into consideration that the statement by the PKK 

representative merely thanked those who had come to a party to celebrate the 

traditional Kurdish/Iranian New Year (Newroz). Taking into account the context in 

which this statement had been made, the Court held that there was nothing to suggest 

that it incited terrorism, violence or hatred. The conviction therefore constituted a 

violation of the right to freedom of expression. Furthermore, the failure to allow a final 

appeal constituted a violation of the right to a fair trial.  

 Yoslun v. Turkey, (application no. 2336/05), 10 February 2015: fine for 

“unauthorised” political comments violated right to freedom of expression  

 

This concerned a singer who had been fined for a speech which he had given during a 

concert. He had criticised the Turkish government and had said that modern Turkey 

was neither free nor democratic. He also made comments in support of the Kurdish 

nationalist movement. The fine was imposed on the grounds that authorisation given 

for the concert by the municipality precluded any political speeches. He appealed the 

fine and also requested a hearing to argue his case. His appeal was refused and a 

hearing was denied.  

The European Court of Human Rights noted that this case was different from other 

Turkish cases in that an administrative law had been used to impose the fine, rather 

than the often-used anti-terrorism laws. The Court noted that the speech in question 

was political in nature and that political speech should not be restricted lightly – it is the 

most strongly protected category of expression under the European Convention. It is a 

fundamental criterion under Convention law that expression should be restricted only 

on the basis of legislation that is clear and the use of which is ‘foreseeable’, so that 

individuals know whether something they might say is prohibited. This prevents the 

authorities from using the law arbitrarily. The Court considered that the law on the 

basis of which the singer was convicted made it a criminal offence to fail to comply with 

“an order from a competent authority or a preventive measure taken by it”. The Court 

considered that this formulation was not sufficiently clear to enable the applicant to 

realize that just making comments, as a singer, as part of a previously authorized 

concert would constitute disobedience to an administrative order. Therefore, the Court 

concluded that the domestic courts had extended the scope of the provision beyond 

what could have been reasonably foreseeable in the circumstances of the case; this 

constituted a violation of the right to freedom of expression. 

 Cojocaru v. Romania, (application no. 32104/06), 10 February 2015: 

defamation conviction for provocative article calling for mayor’s resignation 

violated right to freedom of expression 

 

This concerned a Romanian journalist who had been convicted of defamation for an 

article in which he questioned a local mayor’s professional activities and called for his 

resignation. The article was headlined “Resignation of honour” and had listed ten 



reasons why the mayor should resign. It referred to the mayor’s work with descriptions 

such as “Twenty years of local dictatorship”; “[the mayor] at the peak of the pyramid of 

evil”; “in Paşcani, only those who subscribe to [the mayor]’s mafia-like system can still 

do business”; “we have been ruled for over twenty years by a former communist who 

still has the reflexes of a county chief secretary”; and “[the mayor] does not represent 

the interests of the [local community]”.  On the same page, the journalist had also 

written a news piece about an official investigation into the mayor’s activities. This 

article included a statement by another politician as well as the mayor’s point of view 

on the investigation.  

The European Court held that the criminal conviction for defamation violated the 

journalist’s right to freedom of expression.  It noted that the case concerned matters of 

public concern, namely the activities undertaken by the mayor, a public figure, and 

referred strictly to the acts performed in his official capacity and not to his private life. It 

noted furthermore that the domestic courts had not distinguished between parts of the 

report that were factual and other parts that constituted the journalist’s opinion, which 

was important in defamation cases (the truth of a factual statement can be established, 

but not that of an opinion). The Court also took into account that the journalist had 

relied on official reports which had revealed irregularities in the local administration. 

These should have been accepted as a reasonable basis for the statements the journalist 

had made. The Court noted that while some of the statements in the article were 

provocative, they were not “particularly excessive”. The Court also held that the fact 

that the journalist had been convicted of defamation in the past did not mean that he did 

not act in “good faith” in this case. Finally, the Court found that the fact that the 

conviction meant the journalist had a criminal record was significant, as was the fact 

that the fine imposed constituted four times the average monthly income in Romania. 

 Guseva v. Bulgaria, (application no. 6987/07), 17 February 2015: refusal to 

release information on animal rights violated right to freedom of expression 

 

This concerned a request for access to information from a local mayor. The applicant, an 

animal rights activist, had made several requests for information on the treatment of 

stray animals. Despite obtaining court orders for the release of the information, the 

mayor’s office had refused to provide it.  

The European Court held that the public has a right to receive information of general 

interest. Its case-law in this field has been developed in relation to press freedom, the 

purpose of which is to impart information and ideas on such matters. Furthermore, the 

Court recalled that it has held that non-governmental organisations, like the press, may 

also be characterised as social “watchdogs”; and that their activities warrant similar 

protection to that afforded to the press. The information requested in this case was of 

public interest and had been requested in order to contribute to public debate on the 

topic of animal rights. The failure to release the information therefore constituted an 

interference with the right to freedom of expression which, in view of the domestic 



court orders for the disclosure, had no legal basis. The Court also observed that under 

national law, there was no clear time-frame for the release of information ordered by 

the courts; this was left to the good will of the administrative body responsible for the 

implementation of the judgment. The Court found that this created unpredictability as 

to the likely time of enforcement, which in itself was a violation of the right to freedom 

of expression. 

 Bohlen and Von Hannover v. Germany, (application no. 53495/09), 19 

February 2015: use of names of celebrities in satirical advertisements did not 

violate right to respect for private life 

 

These cases concerned the use in tobacco advertising of the applicants’ first names and 

of news items concerning them, without their consent. The first applicant, Dieter 

Bohlen, is a musician and producer. In 2003, passages in a book he had published had to 

be removed following court rulings. In October 2003, British American Tobacco 

(Germany) launched an advertising campaign referring to this, showing text which 

included the applicant’s first name and which had been partly crossed out using black 

ink. The second applicant is the husband of Princess Caroline of Monaco. In 1998 and 

2000 he was involved in two violent incidents, one with a cameraman and the other 

with a discotheque manager, and was subsequently convicted of assault.  

In March 2000, British American Tobacco used these events in an advertisement which 

mentioned Mr von Hannover’s first names and showed a picture of a crumpled cigarette 

packet. Bohlen and Von Hannover sought orders prohibiting the distribution of the 

advertisements in question, and the cigarette manufacturer complied immediately but 

refused to pay the €100,000 which the duo had demanded by way of licence payments 

for the use of their names. Following lengthy court proceedings, the Federal Court of 

Justice eventually held that despite their commercial nature, the ads had shaped public 

opinion; had not sought to exploit the applicants’ good name; nor contained anything 

that was degrading to them. Bohler and Von Hannover complained to the European 

Court of Human Rights.  

The Court held that the applicants’ rights had not been violated. It held, first of all, that 

States have a broad ‘margin of appreciation’ as far as conflicts between the right to 

freedom of expression and protection of privacy are concerned, and that this margin 

was particularly wide with respect to the regulation of commercial speech such as the 

ads concerned. The Court went on to reiterate the relevant criteria laid down in its case-

law for assessing the manner in which the domestic courts had balanced the right to 

respect for private life against the right to freedom of expression. These were: the 

contribution to a debate of general interest, the extent to which the person in question 

was in the public eye, the subject of the report, the prior conduct of the person 

concerned and the content, form and impact of the publication. Firstly, regarding the 

issue of general interest, the Court held that the advertisements had been apt to 

contribute to some degree to a debate of general interest as they had dealt in a satirical 



manner with events that had been the subject of public debate. Secondly, as to the 

extent to which the applicants had been in the public eye, the Court considered that they 

were already well known and therefore could not claim the same degree of protection of 

their private lives as persons who were unknown to the public at large. Thirdly, in the 

Court’s view, the subject of the advertisements had been confined to specific events 

already known to the public, which had been covered in the media and were beyond 

dispute. Lastly, with regard to the content, form and impact of the advertisements, the 

Court noted that the image of the applicants that had been conveyed had not been 

degrading and that the indirect allusions made by the advertisements would have made 

it difficult to establish a connection with the events in question. The Court accepted in 

that regard that the use of a public figure’s name in connection with a commercial 

product without his or her consent could raise issues under Article 8, especially where 

the product in question was not widely accepted socially. However, in this specific case 

the Court found it fitting to agree with the findings of the Federal Court of Justice, 

particularly in view of the humorous nature of the advertisements in question. 

Accordingly, the Court held that the Federal Court of Justice had struck a fair balance 

between freedom of expression and the right to respect for private life. 

 Haldimann and others v. Switzerland (application no. 21830/09), 24 February 

2015: use of hidden cameras legitimate tool in consumer journalism 

 

This case concerned the conviction of four journalists for broadcasting an interview 

with an insurance broker that had been taped using a hidden camera. The interview was 

part of a television documentary that reported on misleading advice provided by life 

insurance brokers, an issue of public debate in Switzerland at the time. The broker filed 

for an injunction but failed and when the programme was broadcast, filed a police 

complaint for violation of privacy – a criminal offence under Swiss law. Although the 

journalists were acquitted at first instance and an injunction to prevent the broadcast 

failed, they were convicted on appeal and sentenced to a fine on the grounds that the 

use of a hidden camera had not been strictly “necessary” for the programme. The 

journalists appealed to the Swiss Federal Court, and from there to the European Court 

of Human Rights.  

The Court first affirmed its “general principles” on freedom of expression and invasion 

of privacy, emphasising the importance of the right to freedom of expression as well as 

the duty on journalists to behave ethically. In cases concerning the invasion of privacy of 

public figures, six criteria in particular are relevant: (1) the extent to which the story 

contributed to a debate of general interest; (2) the reputation of the person concerned 

and the purpose of the report; (3) the past behaviour of the individual reported on; (4) 

the method by which the information was obtained; (5) the report’s content, form and 

impact; and (6) the severity of the sanction imposed.  

Applying these criteria to the case, the Court found that while the insurance broker was 

not a public figure, the journalists had clearly sought to report on an issue of general 



interest: the mis-selling of insurance schemes. In this, their aim was not attack the 

broker individually but rather to use him as an example to illustrate the wider issue. 

The impact of the story on the reputation of the dealer was therefore limited and the 

Court took this into account in its assessment of the case.  

At the same time, the Court held that the broker did have a reasonable expectation of 

privacy. He was not a public figure and he had not consented to being filmed. This was 

counterbalanced, however, by the fact the he was not the sole focus of the report, which 

instead focused on the mis-selling of insurance schemes generally, and that he had not 

been interviewed in his own offices.  This meant that while the filming had constituted 

an ‘interference’ with his privacy, this interference was at the lower end of the scale.  

The Court went on to consider the crucial element of the case from a jurisprudential 

perspective – the method by which the information had been obtained. It first 

reaffirmed that while journalists have considerable leeway in their reporting on issues 

of public interest, they must do so in good faith, on an accurate factual basis and they 

have to strive to provide "reliable and precise" information in accordance with the 

ethics of journalism. The Court then considered the way in which the report had been 

broadcast. It took into account that the broker’s face had been pixelated and his voice 

disguised, that he had not been interviewed in his own offices and that his suit was 

nondescript. This meant that the level of interference with the broker’s privacy was 

minimal and did not outweigh the public interest in the story. Finally, the Court took 

into account the severity of the sanction. While in financial terms the penalty was light, 

the Court held that the use of the criminal law had been disproportionate. For all these 

reasons, the Court found that the conviction violated the right to freedom of expression.  

 

Prepared by Peter Noorlander, Director of Media Legal Defence Initiative, London in 

cooperation with HRA 

 

 
Bulletins are published within the project “Support for Understanding Journalistic Ethics 

and Freedom of Expression” funded by the U.S. Embassy Podgorica. 


