
 

Sloboda izražavanja – presude Evropskog suda za ljudska prava  

Bilten IX: PREGLED PRESUDA IZ DECEMBRA 2012. 
06. februar 2013. 

 decembru 2012. godine, Evropski sud za ljudska prava donio je presude u sljedećim 
slučajevima koji su se ticali prava na slobodu izražavanja:  

- Verlagsgruppe News GmbH i Bobi protiv Austrije (predstavka br. 59631/09), 4. decembar  
- Constantinescu protiv Rumunije (predstavka br. 32564/04), 11. decembar  

- Nenkova‑Lalova protiv Bugarske (predstavka br. 35745/05), 11. decembar  

- Yildirim protiv Turske (predstavka br. 3111/10), 18. decembar 

U nastavku ukratko predstavljamo ove slučajeve. 
 

 Verlagsgruppe News GmbH i Bobi protiv Austrije (predstavka br. 59631/09), 4.12.2012.  
(zabrana objavljivanja fotografija kojima je prekršeno pravo na privatnost nije prekršila 
pravo na slobodu izražavanja) 

Slučaj se ticao objavljenih novinskih članaka u kojima je navedeno da je direktor jedne katoličke 
bogoslovije imao homoseksualne odnose sa nekim od svojih učenika. Objavljeno je i da je u istoj 
bogosloviji policija izvršila raciju zbog sumnje da je neko preuzimao dječiju pornografiju sa Interneta. 
Prema članku, postojanje homoseksualnih odnosa bilo je dobro poznato u bogosloviji, čak je i 
episkop bio upoznat s ovim problemom i pokušao je da ga "zataška". Uz oba članka objavljene su i 
fotografije, uključujući i jednu sa zabave, na kojoj je prikazan direktor bogoslovske škole kako drži 
ruku na međunožju jednog učenika. Direktor je podnio tužbu zbog klevete i kršenja prava na 
privatnost, ali je izgubio spor. Međutim, austrijski sud je izrekao mjeru kojom je zabranjeno 
novinama dalje objavljivanje fotografija na kojima je direktor bogoslovije. 

Evropski sud za ljudska prava je zaključio da suština problema nije u navodima o homoseksualnim 
odnosima, već u fotografijama koje su pratile te tekstove. Sud je dalje naveo da, iako su se objavljeni 
tekstovi ticali pitanja od opšteg javnog interesa, o kojem su novinari imali pravo da izvjeste, to nije 
opravdalo, automatski i objavljivanje fotografija. Sud je uzeo u obzir da direktor škole nije 
predstavljao 'javnu ličnost' prije objavljivanja članaka, da su objavljene fotografije napravljene na 
privatnoj zabavi i da su, kao takve, posebno ugrozile privatnost, kao i da je nametnuta kazna bila 
blaga. Iz tih razloga, zaključeno je da zabranom daljeg objavljivanja fotografija nije prekršeno pravo 
podnosilaca predstavke. 

 

U



 Constantinescu protiv Rumunije (predstavka br. 32564/04), 11. decembar 2012.  
(naknada štete za klevetu zbog uvredljivih tvrdnji iznijetih u biografiji prekršila je pravo na 
slobodu izražavanja) 

Slučaj se ticao objavljivanja biografije profesora ekonomije i člana rumunske nacionalne akademije, u 
kojoj je pomenut jedan drugi istaknuti ekonomista. Taj čovjek,, predsjednik Nacionalnog udruženja 
ekonomista i urednik renomiranog časopisa u oblasti ekonomije, podnio je tužbu zbog klevete jer je 
u biografiji u pojedinim pasusima navedeno da je učestvovao u prevarama i zloupotrijebio finansijska 
sredstva Udruženja. Domaći sudovi odlučili su u njegovu korist (u korist tužioca), dok je profesor, 
podnosilac predstavke Evropskom sudu za ljudska prava, bio obavezan da plati naknadu 
nematerijalne štete i sudske troškove. Domaći sudovi su zaključili da podnosilac predstavke nije 
uspio da dokaže istinitost iznijetih navoda. 

Evropski sud je konstatovao da su primjedbe, za koje je utvrđeno da su klevetničke, iznijete u 
kontekstu debate od opšteg interesa za zajednicu rumunskih ekonomista, i da su se djelimično ticale 
i pitanja autorskih prava, koja sama po sebi predstavljaju predmet rasprave od javnog interesa, a 
posebno u akademskoj zajednici. Sud je dalje konstatovao da se ekonomista koji je podnio tužbu 
može smatrati javnom ličnošću, mada u manjoj mjeri nego npr. političari, i da je stoga dužan da 
toleriše veći stepen kritike od običnog čovjeka. Sud je naglasio da se kritika i navodi tiču njegovog 
javnog djelovanja, a ne njegovog privatnog života, te da dijelom predstavljaju odgovor na izjave 
ekonomiste u nizu novinskih članaka koji su po svojoj prirodi bili provokativni. Sud je ukazao i na 
razliku između izjave o činjenicama i izjave o mišljenju (vrednosnog suda), i zaključio da domaći 
sudovi u svom obrazloženju nisu u dovoljnoj mjeri razmotrili ovu razliku. Imajući u vidu i visinu 
novčane kazne, kao i zahtjev za nadoknadom sudskih troškova, Sud je zaključio da je presuda 
prekršila pravo podnosioca predstavke na slobodu izražavanja. 

 Nenkova‑Lalova protiv Bugarske (predstavka br. 35745/05), 11. decembar 2012. 

(otpuštanje novinara nije prekršilo pravo na slobodu izražavanja) 

Podnositeljka predstavke, radio novinar, uložila je žalbu zbog otpuštanja sa posla kao posljedice 
disciplinskog prekršaja i navodne nepravde i dužine postupka u kojem je pokušala da ospori otkaz. 
Podnositeljka predstavke radila je za Bugarski nacionalni radio ("BNR"), koji je emitovao njen intervju 
sa drugim novinarem BNR, u kome su razgovarali o novinarskoj istrazi korupcije, između ostalog, 
suprotno željama uredničkog kolegijuma. Intervju je izgledao tako što je omogućeno drugom 
novinaru da praktično preuzme emisiju i govori gotovo neprekidno tokom cijele emisije, zbog čega je 
podnositeljka predstavke otpuštena. Dalje žalbe i postupci pred domaćim sudovima trajali su sedam 
godina i potvrdili odluku o otkazu.  

Evropski sud za ljudska prava je konstatovao da je otkaz koji je podnositeljka predstavke dobila zbog 
njenog novinarskog rada predstavljao mešanje u njeno pravo na slobodu izražavanja. Međutim, Sud 
se uvjerio da je otkaz imao za cilj da osigura obavezu BNR da ponudi uravnotežen i objektivan radio-
program, u interesu slušalaca. Sud je dalje razmotrio novinarske "dužnosti i odgovornosti" 
podnositeljke predstavke u javnom radiodifuznom servisu, gdje novinari imaju posebnu obavezu da 
se pridržavaju odluka urednika. Sud je primijetio da je podnositeljka predstavke otpuštena zbog 
namjernog nepoštovanja jedne takve uređivačke odluke. Ni u ovoj odluci, niti u odluci o otpuštanju 
podnositeljke predstavke, nije pomenuto bilo kakvo ograničenje koje se ticalo tema o kojima se 



moglo raspravljati tokom njene emisije. Sud je zaključio da svojstvo novinara podnositeljki 
predstavke nije automatski dalo za pravo da se ruga odluci urednika, čiji je cilj bio da obezbijedi 
uravnoteženo emitovanje. Takođe, ona nije imala pravo na neograničen pristup medijskom prostoru 
BNR. Sud je dalje zaključio da poslodavci uglavnom uživaju široko diskreciono pravo u izricanju 
disciplinskih sankcija. Iako otkaz predstavlja strogu kaznu, Sud je utvrdio da je u ovom slučaju ta 
kazna bila podstaknuta konkretnim i namjernim postupanjem podnositeljke predstavke, koja je 
dokazala da nije u stanju da savjesno obavlja svoje dužnosti. Dakle, otpuštanjem podnositeljke 
predstavke nije prekršeno njeno pravo na slobodu izražavanja. 
 

 Yildirim protiv Turske (predstavka br. 3111/10), 18. decembar 2012.  
(blokiranje internet stranice prekršilo je pravo na slobodu izražavanja) 

Ovdje je riječ o blokiranju internet stranice. Podnosilac predstavke bio je akademik, koji je svoj rad i 
mišljenje objavio na svojoj internet stranici, za koju je hosting obezbijedio servis Google Sites (web 
hosting servis koji je odvojen od Google pretraživača). Pristup njegovoj internet stranici bio je 
blokiran zbog sudskog naloga da se blokira pristup svim sadržajima čiji je hosting obezbijedio Google 
Sites servis. Izdavanje ovog naloga zatražio je nacionalni telekomunikacioni regulator zbog toga što je 
jedna stranica na pomenutom servisu vrijeđala uspomenu na oca nacije, Ataturka, a tehnički je bilo 
nemoguće blokirati pristup samo toj jednoj stranici. Krivični sud je odobrio ovaj zahtjev. Podnosilac 
predstavke stoga nije bio u mogućnosƟ da pristupi svojoj internet stranici, iako nije imala nikakve 
veze sa spornom stranicom. 

Sud je zaključio da Internet sada predstavlja jedno od glavnih sredstava za ostvarivanje prava na 
slobodu izražavanja, te da je ograničavanje pristupa internetu prihvatljivo samo pod strogim 
uslovima. Prvi od ovih uslova je da svako ograničenje mora biti propisano zakonom i da taj zakon u 
svojoj primjeni mora biti 'predvidiv'. Iako je internet stranica podnosioca predstavke blokirana na 
osnovu sudskog naloga koji je bio u skladu sa turskim zakonodavstvom, Sud je naglasio da niti 
podnosilac predstavke niti Google Sites nisu bili predmet sudskog postupka u ovom slučaju, a da 
turski zakon nije odobravao blokiranje cijelih domena. Servis Google Sites nije bio obaviješten da se 
sadržaji za koje je obezbjeđivao hosting smatraju ilegalnim, niti je odbio da se povinuje sudskom 
nalogu da se blokira pristup samo jednoj uvredljivoj internet stranici, koja je bila predmet krivičnog 
postupka. Sud je dalje primijetio da domaći sudovi nisu razmotrili da li bi preciznije blokiranje 
pristupa bilo moguće, niti su uporedili različite interese koji su bili predmet postupka. Iz tih razloga, 
Sud je zaključio da je postupak blokade prekršio pravo na slobodu izražavanja. 

 

 

 

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Law Defence Initiative, London u saradnji sa HRA 

 
 
Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela 
u Crnoj Gori” koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici.   


