MONTENEGRO

Sloboda izrazavanja — ZASTITA NOVINARSKIH IZVORA, presude

Evropskog suda za ljudska prava: Bilten |
Septembar 2012.

Evropski sud za ljudska prava presudio je ove godine u dva predmeta koji se odnose na
zaStitu novinarskih izvora: Ressiot i drugi protiv Francuske (28.06.2012.) i Martin i drugi
protiv Francuske (12.04.2012.)

Ressiot i drugi protiv Francuske

odnosioci predstavke u ovom predmetu bili su novinari francuskih novina L’Equipe i Le

Point. Le Point je 2004. godine objavio ¢lanak o istrazi o navodnom dopingu ¢lanova

profesionalnog biciklistitkog tima. Clanak prenosi cijele pasuse iz evidencije transkripta

snimljenih telefonskih razgovora koje je francuska policija napravila tokom istrage. U

nastavku ¢lanka objavljena je lista nedozvoljenih supstanci pronadenih tokom pretresa
kuce bivseg profesionalnog bicikliste. Francuska policija je pokrenula istragu o tome kako su novinari
dosli do ovih podataka. Dva mjeseca kasnije L’'Equipe je objavio seriju ¢lanaka na istu temu prenosedi
odlomke zvani¢nih spisa i dokumenata iz postupka. Biciklisticki tim je podnio krivicnu tuzbu zbog
povrede tajnosti. Francuski drZavni tuZilac naredio je pretres kancelarija dvoje novina da bi otkrio
tragove u vezi dokumenata koji su ,,procurili®.

IstraZni sudija je 2005. g. predmet predao drzavnom tuZiocu da pripremi istragu protiv novinara zbog
upotrebe informacija dobijenih povredom povjerljivosti (tajnosti) sudske istrage. Nekoliko mjeseci
kasnije sudija je, u intervjuu datim drugim novinama, izjavio da slucaj nije medu prioritetnim, da nije
imao na raspolaganju dovoljno policijskih sluzbenika i da je bilo tehnic¢kih propusta. Nakon toga,
novinari su zatrazili da se proglase nevazeé¢im sva dokumenta prikupljena pretresom novinskih
redakcija, njihovih domova, kao i zapeceéeni telefonski listinzi.

Nakon dugotrajnog postupka, francuski sudovi su konacno utvrdili da iako je doSlo do povrede
povjerljivosti prilikom prikupljanja materijala, novinari nijesu pocinili krivicno djelo njihovim
objavljivanjem. Stavide, sudovi su ustanovili da novinare nije trebalo staviti pod nadzor, niti
prisluskivati njihove telefone. Medutim, utvrdeno je da je pretres novinskih redakcija i oduzimanje
dokumenata bilo opravdano. Novinari su se Zalili Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud je ponovio da je zaStita novinarskih izvora jedan od kamena temeljaca slobode medija.
Bez takve zastite izvori bi se mogli plasiti da pomazu medijima u informisanju javnosti. Kao posledica
toga, osnovna uloga medija kao ¢uvara demokratije mogla bi biti naruSena i negativno uticati na
sposobnost Stampe da pruZzi ta¢ne i pouzdane informacije.



Sud je podsjetio na neke od svojih ranijih presuda i ponovio znacaj uloge medija u oblasti krivicnog
pravosuda. Sud se pozvao i na Preporuku Komiteta ministara Savjeta Evrope o pruzanju informacija

putem medija o krivicnim postupcima. Naglasio je znacaj izvjeStavanja medija za informisanje

javnosti o krivicnim postupcima i obezbjedenje uvida javnosti u funkcionisanje sistema krivicnog
pravosuda.

Sud je konstatovao da se mijeSanje u povijerljivost novinarskih izvora moZze opravdati jedino ako
takav postupak preovladuje u javhom interesu. Primjetio je da su vlasti preduzele aktivnosti protiv
novinara tek godinu dana nakon objavljivanja ¢lanaka i da je jedini cilj pretresa i prisluskivanja
telefonskih razgovora novinara bio da se identifikuje izvor informacija.

Sud je istakao da se pravo novinara da ne otkriju svoje izvore ne moZe smatrati kao puka privilegija
koja im se priznaje ili oduzima zavisno od zakonitosti ili nezakonitosti njihovih izvora, ve¢ kao
sastavni dio prava na informisanje. Zaplijena i pecaéenje listinga telefonskih poziva dva novinara,
pretres njihovih domova i novinskih redakcija odobreno je bez dokaza o postojanju za tim
preovladujuce drustvene potrebe.

Sud je zaklju€io da Vlada nije pokazala da je uspostavljena pravi¢na ravnoteza medu razli¢itim
interesima. Cak i da su razlozi bili relevantni, sud smatra da nijesu bili dovoljni da opravdaju pretres i
zaplijenu dokumenata. Koriséena sredstva nijesu bila srazmjerna legitimnom cilju kome se tezilo, u
svjetlu interesa obezbjedivanja i o€uvanja slobode Stampe u demokratskom drustvu.

Sud je stoga zakljucio da je preduzetim aktivhostima francuska policija novinarima prekrsila pravo na
slobodu izrazavanja.

Martin i drugi protiv Francuske

Podnosioci predstavke u ovom sluéaju bili su novinari francuskog lista Midi Libre. Godine 2005.
objavljen je ¢lanak u kojem se navodi da je Regionalna revizorska kancelarija u francuskoj regiji
Languedoc-Roussillon kritikovala rukovodstvo regije. U ¢lanku su citirani djelovi nacrta izvjestaja koji
je tada bio povijerljiv. Protiv novinara je podnijeta krivicna prijava zbog povrede povijerljivosti i
upotrebe povjerljivin dokumenata. Istrazni sudija je naredio pretres prostorija lista da bi uvrdio kako
su novinari dosli do povjerljivih informacija. Tokom pretresa oduzeta su i zapecadena razli¢ita
dokumenta, a napravljene su i kopije hrad diskova novinara koji su pisali ¢lanak.

Nakon istrage postupak protiv novinara je obustavljen. Novinari su zahtijevali da se uniste materijali
prikupljeni u istrazi jer je istraga bila protivna pravu na slobodu izrazavanja. Francuski sud se nije
sloZio da je doSlo do povrede prava na slobodu izraZavanja, a novinari su se Zalili Evropskom sudu za
ljudska prava.

U presudi iz aprila 2012, Evropski sud za ljudska prava je ponovio da pretresi domova i radnih mjesta
novinara u cilju identifikovanja izvora koji su prekrsili ¢uvanje profesionalne tajne predstavljaju
ometanje prava na slobodu izraZzavanja. U ovom slucaju, iako je ometanje bilo u skladu sa domacim
propisima i teZilo zakonski opravdanom cilju - zastiti prava drugih, postavilo se pitanje da li je bilo
“neophodno u demokratskom drustvu”.



Sud je konstatovao da su novinari izvjestili o pitanju od velikog znacaja za javni interes, naime o
upravljanju regionalnim finansijama, a posebno, o upravljanju javnim sredstvima od strane izabranih
zvanic¢nika. To ¢ini srz uloge medija u demokratskom drustvu: da informiSe i upozori javnost,
posebno o loSim vijestima, ¢im ih se domogne. Novinari su naveli na prvoj stranici ¢asopisa da su
nevedene informacije iz “nacrta izvjeStaja i da mogu biti izmijenjene u zavisnosti od odgovora osoba
koje su kritikovane”. Sud je smatrao da su novinari jasno predstavili sporni izvjeStaj 5to je pokazalo
njihovu posveéenost postovanju profesionalne etike.

Sud je konstatovao da francuske vlasti nijesu pokuSale da bilo kojim drugim metodom otkriju izvore
curenja dokumenata, veé su odmah naredile pretres prostorija novinarske redakcije. Sud smatra da
francuska Vlada nije uspjela da dokaZe da bez pretresa ne bi bila u mogucnosti da pronade dokaze,
kao prvo, da je doslo do povrede ¢uvanja profesionalne tajne, a potom da je informacija dobijena na
taj, pogresan nacin, objavljena.

Sud je konstatovao da su izvodi iz nacrta izvjeStaja poslati na adrese oko sedamdeset osoba koje su
kritikovane u izvjeStaju, a da te osobe nijesu bile u obavezi ¢uvanja profesionalne tajne. Dalje, prema
francuskom zakonodavstvu, dokumenta u formi nacrta nijesu automatski oznacena kao tajna.

Iz tih razloga, Sud je zakljuio da Vlada nije pokazala da postoji preci interes koji bi opravdao
ometanje prava novinara, te da ometanje zato ,hije bilo neophodno u demokratskom drustvu“.
Suprotstavljeni interesi u ovom sluéaju — zastita novinarskih izvora, sa jedne strane, i sprjecavanje i
suzbijanje kriminala, sa druge, nijesu bili pravilno izbalansirani. Imajuéi sve to u vidu Sud je zakljucio
da su preduzete aktivnosti francuske policije prekrsile pravo na slobodu izraZzavanja novinara.

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Law Defence Initiative, London u saradnji sa HRA

Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela
u Crnoj Gori” koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici.

British Embassy
Podgorica




