MONTENEGRO

Sloboda izrazavanja — presude Evropskog suda za ljudska prava

Bilten Ill: SLOBODA IZRAZAVANJA | PRAVO NA PRIVATNOST

Praksa Evropskog suda za ljudska prava i standardi vezani za slobodu izrazavanja i pravo na
privatnost

rema Evropskom sudu za ljudska prava, “objavljivanje Cinjenica, koje su istinite i opisuju

stvarne dogadaje, moZe biti zabranjeno pod odredenim okolnostima [npr.] zbog obaveze

posStovanja prava na privatnost” (Markt Intern Verlag GmbH i Klaus Beermann protiv
Njemacke, 1989). U poslednje vrijeme sve cesSce se diskutuje o ovom pitanju, posebno kada je u
pitanju objavljivanje fotografija ili video snimaka, pogotovo na internetu.

Klju¢ne odluke Evropskog suda za ljudska prava na temu objavljivanja privatnih dokumenata u
medijima su presude Velikog vije¢a u predmetima Von Hannover protiv Njemacke (1) i (2), Axel
Springer protiv Njemacke, MGN Ltd protiv Ujedinjenog Kraljevstva i Mosley protiv Ujedinjenog
Kraljevstva.

Osnovni principi koje je Evropski sud utvrdio su sljedeci:

(o) Doprinos raspravi od javnog interesa

Osnovni kriterijum je doprinos koji objavljivanje fotografija i ¢lanaka u medijima moze da
pruzi razmatranju nekog pitanja od javnog interesa. Definicija pitanja od javnog interesa
zavisi od okolnosti samog slucaja. Sud je prepoznao pitanje od javnog interesa ne samo u
vezi politike ili kriminala, ve¢ i sporta (npr. koris¢enje dopinga) ili i umjetnika izvodaca.

(B) Koliko je poznata osoba o kojoj je rijec i Sta je fokus novinarskog izvjeStavanja?

Uloga ili funkcija osobe o kojoj se govori i vrsta aktivnosti koje su tema novinarskog izvjestaja
/ili fotografije predstavlja jos jedan vazan kriterijum. Mora se razlikovati izmedu privatnih
osoba i onih koje djeluju u javhom kontekstu, kao politicke ili druge javne li¢nosti. Dok
privatno lice, nepoznato javnosti, moZe traziti posebnu zastitu svog prava na privatni Zivot,
isto ne vaZi i za javne licnosti. Bitno je osnovno razlikovanje izmedu izvjeStavanja o
¢injenicama koje mogu da doprinesu raspravi u demokratskom drustvu, u odnosu na, npr,
politicare i njihovo obavljanje sluzbenih duZnosti, i izvjeStavanja o detaljima iz privatnog
Zivota osobe koja nije na javnoj funkciji. lako se, pod posebnim okolnostima, pravo javnosti
da bude informisana moZe prosiriti i na aspekte privatnog Zivota javnih licnosti, narocito
kada su u pitanju politi¢ari, to nije slu¢aj — ¢ak i ako je osoba koja je u pitanju dobro poznata



javnosti — ako se objavljene fotografije i komentari koji ih prate odnose iskljucivo na detalje
iz privatnog Zivota te osobe i imaju za cilj iskljuéivo da zadovolje radoznalost publike.

(v) Prethodno ponasanje osobe o kojoj se izvjestava

Ponasanje osobe koje je prethodilo objavljivanju izvjestaja ili ¢injenica da su fotografija/ili
informacija ranije ve¢ objavljene, takode se uzima u obzir. Ipak, sama Cinjenica da je osoba
ranije saradivala sa medijima ne moze se koristiti kao argument za uskracivanje svih prava na
zastitu od objavljivanja sporne fotografije ili informacije.

(86) Sadrzaj informacije, forma i posljedice njenog objavljivanja

Nacin na koji se fotografija ili informacija objavljuju, kao i nacin na koji je osoba tu
predstavljena mogu isto tako biti faktori koje treba uzeti u obzir. Jedan of vaZznih faktora
moze biti i opseg distribucije lista, u zavisnosti od toga ima li nacionalnu ili lokalnu
pokrivenost i da li je velikog ili ograni¢enog tiraza.

() Okolnosti pod kojima su fotografije snimljene

Ne smiju se zanemariti kontekst i okolnosti pod kojima su snimljene objavljene fotografije.
Mora se voditi racuna o tome da li je osoba koja je fotografisana dala saglasnost za snimanje
i objavljivanje ili to uradeno bez njenog znanja, prevarom ili drugim neprikladnim
sredstvima. Mora se obratiti paznja i na prirodu i stepen ozbiljnosti mijeSanja u privatni zZivot,
kao i posljedice objavljivanja fotografije. Za privatnu osobu, nepoznatu javnosti, objavljivanje
fotografije moZe se smatrati ve¢im mijeSanjem u privatni Zivot od objavljivanja ¢lanka.

* * *
1. Presude Evropskog suda za ljudska prava

e Von Hannover protiv Njemacke, predstavka br. 59320/00, presuda od 24. juna 2004:
objavljivanjem fotografija sa privatnog mjesta prekrseno je pravo na privatnost princeze
Karoline od Monaka

U pitanju je predstavka princeze Karoline od Monaka iz 2000. godine, o kojoj je Sud presudio 2004.
Sporno pitanje je bilo - da li je objavljivanjem fotografija princeze Karoline iz restorana, u nekoliko
njemackih ¢asopisa, prekrseno njeno pravo na privatnost. Njemacki sudovi su presudili da princeza
Karolina, zbog Cinjenice da je ona javna li¢nost “par excellence”, mora donekle da tolerisSe mijesanje
medija u njen privatni Zivot, i da se njene fotografije iz restorana mogu objaviti.

Evropski sud je utvrdio da je misljenje njemackih sudova bilo pogresno, u presudi donijetoj
neposredno posle smrti princeze Dijane, koja je poginula u saobradajnoj nesreci bjezeéi od paparaca.
Uzimajuéi u obzir da pravo na postovanje privatnosti mora biti u ravnoteZi sa pravom na slobodu
izrazavanja, Sud je konstatovao da se ovaj slucaj odnosio na "Sirenje ... slika koje sadrZe veoma licne
ili cak intimne “informacije"... Pored toga, obi¢no su fotografije objavljene u tabloidima snimljene
posle dugog i neprestanog dosadivanja medija i mogu kod osobe izazvati veoma jak osjec¢aj mijesanja
drugih u njen privatni Zivot ili ¢ak i progona”. Sud je dalje, konstatovao da se "sustinska razlika mora
napraviti izmedu izvjeStavanja o Cinjenicama — c¢ak i kontraverznim - koje mogu da doprinesu



razmatranju nekog pitanja u demokratskom drustvu, a koje se npr. odnose na politiCare tokom
vrienja sluzbenih duZnosti, i izvjeStavanja o detaljima iz privatnog Zivota osobe, koja, kao u ovom
slu€aju, nije na zvani¢noj funkciji. Dok u prvom sluéaju Stampa vrsi svoju klju¢nu ulogu "¢uvara"
demokratije tako Sto "saopsStava informacije i ideje o pitanjima od javnog interesa", u drugom
slu€aju to nije slucaj. Sud je konstatovao i da je "povecana budnost za zaStitu privatnog Zivota
neophodna kako bi se odgovorilo izazovima novih komunikacionih tehnologija, koje omoguéavaju
cuvanje i reprodukciju liénih podataka. Ovo se mozZe primjeniti i na plansko snimanje odredenih
fotografija i njihovu distribuciju Sirokom dijelu javnosti".

e Von Hannover protiv Njemacke (br. 2), predstavka br. 40660/08 i 60614/08, presuda od 7.
februara 2012. (Veliko vijeée) i Axel Springer AG protiv Njemacke, predstavka br. 39954/08,
presuda od 7. februara 2012 (Veliko vijec¢e): objavljivanje fotografija slavnih licnosti
prihvatljivo je u slu¢ajevima kada se odnosi na pitanja od javnog interesa ili doprinosi nekoj
raspravi od javnog interesa

U pitanju su dvije predstavke koje su zajedno iznijete pred Veliko vijece Evropskog suda za ljudska
prava. Prvi slu¢aj se ponovo ticao princeze Karoline od Monaka, a drugi objavljenih fotografija
njemackog glumca.

Sud je smatrao da je medijsko izvjeStavanje i objavljivanje fotografija slavnih licnosti prihvatljivo u
slu¢ajevima kada se odnosi na pitanja od javnog interesa ili doprinosi nekoj raspravi od opsteg
interesa. U predmetu Von Hannover protiv Njemacke (br. 2), Sud je jednoglasno odlucio da
objavljivanje fotografije princeze Karoline od Monaka, koja je iskoris¢ena za ilustraciju ¢lanaka o
KneZevini Monako, ne predstavlja krSenje prava na postovanje privatnog Zivota. Sud je naglasio da je
princeza javna licnost, fotografija je koriS¢ena kao ilustracija pri¢e o pitanju od javnog interesa, a
fotografija nije snimljena ni tajno, ni na neki drugi nedozvoljeni nacin.

U predmetu Axel Springer AG protiv Njemacke radilo se o izvjeStavanju medija o hapsenju i osudi
televizijskog glumca zbog posjedovanja narkotika. Glumac je bio poznat po ulozi policajca u
popularnoj TV seriji, pa se njegovo hapsenje zbog posedovanja narkotika smatralo za vijest vrijednu
objavljivanja. Glumac je izdejstvovao sudsku zabranu objavljivanja, a njemacki ¢asopis se obratio
Evropskom sudu smatrajuéi da im je time prekrSeno pravo na slobodu izrazavanja. | Sud je utvrdio da
je medij bio u pravu: postojao je opravdani javni interes za informacijama o hapsenju i osudi glumca.
Glumac je u javnosti poistovjecivan sa svojom TV ulogom policajca Cija je misija da sprovodi zakon i
sprijecava kriminal. Stavise, hapsenje se dogodilo u javnosti, u jednom $atoru na festivalu piva u
Minhenu. Sud je utvrdio i da ¢asopis nije objavio bilo kakve detalje o privatnom Zivotu glumca, kao i
da je ¢lanak bio zasnovan na cinjenicama. Primjeceno je i da su informacije dobijene legalno, a da je
sudska zabrana djelovala obeshrabrujuée na slobodu izrazavanja. Zbog svega navedenog, utvrdeno
je da je sudskom zabranom prekrseno pravo na slobodu izraZavanja.

e Hannover protiv Njemacke (br. 3) (predstavka br. 8772/10), 19. septembar 2013:
objavljivanje fotografije javne linosti da bi se ilustrovao ¢lanak o pitanju od opSteg interesa
nije prekrsilo pravo na poStovanje privatnog Zivota



Slucaj se ticao tuzbe koju je podnijela princeza Karolina od Hanovera (Caroline von Hannover),
povodom objavljivanja fotografije nje i njenog muza koja je nastala bez njihovog znanja. Fotografija
je upotrijebljena kao ilustracija za tekst o trendu medu bogatima da iznajmljuju svoje vikendice, Sto
je bio slucaj i sa vikendicom Karoline od Hanovera, koja je takode bila dostupna za iznajmljivanje.
Karolina je trazila zabranu objavljivanja ovih fotografija, ali su nemacki sudovi odbili njen zahtjev sa
obrazloZenjem da je ona javna licnost i da objavljeni ¢lanak moZe podstaéi diskusiju o pitanju od
opsteg interesa. Stoga, fotografija moze legitimno biti upotrijebljena kao ilustracija uz c¢lanak.
Njemacki sudovi su takode naglasili da sama fotografija nije ugrozila privatnost gospode von
Hannover jer nije ni nastala na nametljiv nacin.

Von Hannover se Zalila Evropskom sudu za ljudska prava da je objavljivanje fotografije prekrsilo
njeno pravo na postovanje privatnog Zivota. Evropski sud za ljudska prava je prvo istakao relevantne
kriterijume za balansiranje prava na postovanje privatnog Zivota sa pravom na slobodu izrazavanja:
da li se objavljeni ¢lanak ti¢e rasprave od opSteg interesa, koliko je osoba o kojoj je rije¢ poznata u
javnosti, predmet ¢lanka, prethodno postupanje osobe o kojoj je rije¢, sadrzaj, oblik i posljedice
objavljenog clanka, i u slucaju fotografija, okolnosti u kojima su nastale. Sud je zakljudio da je
fotografija bila upotrijebljena u svrhu ilustrovanja ¢lanka o pitanju od opsteg interesa (trend medu
poznatim li¢nostima da iznajmljuju svoje vikendice). Sud je takode konstatovao da clanak nije
sadrzao informacije o privatnom Zivot podnositeljke predstavke ili njenog muza, ve¢ se fokusirao na
prakticne aspekte koji se odnose na iznajmljivanje vila. Sud je smatrao da se ne moze reci da je
¢lanak bio samo izgovor za objavljivanje fotografije, ili da je veza izmedu teksta i fotografije lazna.
Takode je istakao da su podnositeljka predstavke i njen suprug javne li¢nosti koje ne mogu da
zahtijevaju zastitu privatnog Zivota na isti nacin kao pojedinci nepoznati javnosti. Napominjuéi da su
njemacki sudovi uzeli u obzir sve vazne kriterijume, Sud je zaklju¢io da nije doslo do krSenja prava na
postovanje privatnog Zivota.

e MGN Limited protiv Ujedinjenog Kraljavstva, predstavka br. 39401/04, presuda od 18.
januara 2011: objavljivanjem fotografija koje su nastale u dvoriStu ustanove za odvikavanje
od narkotika prekrSeno je pravo na postovanje privatnog Zivota, ali je odlukom da se plate
visoki troskovi zastupanja prekrSeno pravo novinara na slobodu izrazavanja

U ovom slucaju radilo se o objavljivanju novinskog izvjestaja o supermodelu Naomi Campbell i
njenom tretmanu odvikavanja od narkotika, koji je propraéen tajno snimljenim fotografijama.
Gospoda Campbell je tuZila ¢asopis za krSenje prava na privatnost i dobila relativho skromnu odstetu
u iznosu od 3.500 britanskih funti. Medutim, ¢asopis je obavezan da pokrije i troSkove sudenja, koji
su iznosili vise od 1.000.000 funti i koji su ukljucili i “nadoknadu za uspjeh u sporu” njenih advokata.
Medij se obratio Evropskom sudu za ljudska prava.

Evropski sud je smatrao da presude engleskih sudova, u kojima je utvrdeno da je ¢asopis prekrsio
pravo na privatnost g-de Campbell, nijesu prekrSile pravo casopisa na slobodu izraZavanja.
Ponovljeno je da mora biti uspostavljena ravnoteza izmedu javnog interesa vezanog za objavljivanje
fotografija gospode Campbell i potrebe da se zastiti njen privatni Zivot. Sud je bio saglasan sa
ocjenom engleskih sudova da, iako je postojao javni interes za objavljivanjem ¢lanka, jer je sama g-



da Campbell u javnosti zastupala aktivnosti protiv upotrebe narkotika, nije bilo javnog interesa za
objavljivanjem fotografija, koje su snimljene tajno, kao posljedica pracenja.

Evropski sud je utvrdio da je odlukom o nadoknadi sudskih troSkova g-de Campbell prekrSeno pravo
novinara na slobodu izraZzavanja: utvrdeni iznos je u velikoj mjeri bio disproporcionalan nanijetoj
Steti, pa je kao takav imao obeshrabrujuéi efekat i na druge medije, koji ée oklijevati da objave bilo
Sta $to bi mozda morali da brane na sudu.

e Mosley protiv Ujedinjenog Kraljevstva, predstavka br. 48009/08, presuda od 10. maja 2011:
od novina se ne moze zahtijevati da unaprijed upozore osobu o kojoj planiraju da izvijeste o
sadrzaju koji planiraju da objave, a koji potencijalno moZe ugroziti privatnost osobe o kojoj
se izvjeStava

U ovom slucaju rijec je o video snimku koji je objavljen na interet stranici ¢asopisa, u kojem se Max
Mosley, predsjednik Medunarodne automobilske federacije, prikazan u orgijama sa prostitutkama
koje su nosile odje¢u koja je izgledala kao zatvorska uniforma i koje su govorile njemackim
akcentom. Na sajtu je objavljeno da su orgije imale nacisti¢ku tematiku. Gospodin Mosley je uspio u
sporu zbog povrede prava na privatnost, i dobio je odStetu. Potom se zalio Evropskom sudu za
ljudska prava tvrdeci da je Casopis trebalo da ga upozori da ée objaviti pri¢u i da je propust da to
uradi predstavljao takode krSenje prava na posStovanje privatnog Zivota. Od Evropskog suda je traZio
da odluci da kad god mediji namjeravaju da objave pric¢u, koja potencijano moze ugroziti neciju
privatnost, moraju imati obavezu da o tome upozore osobu na koju se pri¢a odnosi.

Evropski sud je presudio da je sporno objavljivanje video snimka predstavljalo ocigledno
neopravdano mijesanje u privatni Zivot g-dina Mosley-a. Medutim, Sud se nije sloZio sa tvrdnjom da
je neophodno zakonom propisati obavezu medija da upozore osobu o kojoj izvjeStavaju prije
objavljivanja informacija. Sud je konstatovao da bi takva obaveza imala uticaja na politicko
izvjeStavanje i izvjeStavanje medija o kompleksnim temama, a takode i na tabloidno novinarstvo, te
bi obeshrabrujuce djelovala na slobodu izrazavanja. Cak bi se mogla posmatrati kao oblik cenzure,
posebno ako bi postojale novcane kazne ili druge ozbiljne sankcije za propuste prilikom
upozoravanja, pa je zakljuio da bi pravno obavezujuca obaveza na upozoravanje bila suprotna
Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima.

o Verlagsgruppe News GmbH i Bobi protiv Austrije, predstavka br. 59631/09, presuda od 4.
decembra 2012: zabrana objavljivanja fotografija kojima je prekrSeno pravo na privatnost
nije prekrsila pravo na slobodu izrazavanja

Slucaj se ticao objavljenih novinskih ¢lanaka u kojima je navedeno da je direktor jedne katolicke
bogoslovije imao homoseksualne odnose sa nekim od svojih ucenika. Objavljeno je i da je u istoj
bogosloviji policija izvrsila raciju zbog sumnje da je neko preuzimao djeciju pornografiju sa Interneta.
Prema c¢lanku, postojanje homoseksualnih odnosa bilo je dobro poznato u bogosloviji, ¢ak je i
episkop bio upoznat s ovim problemom i pokusao je da ga "zataska". Uz oba c¢lanka objavljene su i
fotografije, ukljucujudi i jednu sa zabave, na kojoj je prikazan direktor bogoslovske Skole kako drzi



ruku na medunozju jednog ucenika. Direktor je podnio tuzbu zbog klevete i krSenja prava na
privatnost, ali je izgubio spor. Medutim, austrijski sud je izrekao mjeru kojom je zabranjeno
novinama dalje objavljivanje fotografija na kojima je direktor bogoslovije.

Evropski sud za ljudska prava je zakljucio da sustina problema nije u navodima o homoseksualnim
odnosima, vec¢ u fotografijama koje su pratile te tekstove. Sud je dalje naveo da, iako su se objavljeni
tekstovi ticali pitanja od opSteg javnog interesa, o kojem su novinari imali pravo da izvjeste, to nije
opravdalo, automatski i objavljivanje fotografija. Sud je uzeo u obzir da direktor Skole nije
predstavljao 'javnu licnost' prije objavljivanja ¢lanaka, da su objavljene fotografije napravljene na
privatnoj zabavi i da su, kao takve, posebno ugrozile privatnost, kao i da je nametnuta kazna bila
blaga. |z tih razloga, zakljueno je da zabranom daljeg objavljivanja fotografija nije prekrSeno pravo
podnosilaca predstavke.

e Bohlen i Von Hannover protiv Njemacke, predstavka br. 53495/09, presuda od 19. februara
2015: upotrebom imena poznatih licnosti u satiricnim reklamama nije prekrSeno njihovo
pravo na privatnost

Ovi slucajevi su se ticali upotrebe imena podnosilaca predstavke u svrhe reklamiranja duvanskih
proizvoda, kao i novosti koje ih se ticu, bez njihovog pristanka. Prvi podnosilac predstavke, Dieter
Bohlen, je muzicar i producent. On je 2003. morao da ukloni odredene pasuse iz svoje knjige nakon
sudskih presuda. U oktobru 2003. British American Tobacco (Njemacka) je pokrenuo reklamnu
kampanju koja se odnosila na ovo, prikazujuéi tekst koji sadrzi ime podnosioca predstavke i koji je
bio djelimi¢no precrtan crnim mastilom. Drugi podnosilac predstavke je suprug Princeze Karoline od
Monaka. On je 1998. i 2000. bio umijesan u dva nasilna incidenta, jedan sa kamermanom a drugi sa
menadzerom diskoteke, i kasnije je osuden za napad. U martu 2000. British American Tobacco je
ove dogadaje iskoristio za reklamu u kojoj je pominjano ime G. Von Hannover-a i prikazana je slika
zguzvane kutije cigareta. Bohlen i Von Hannover su zahtijevali da se naredi zabrana distribucije ovih
reklama, Sto je proizvodac odmah ispostovao, ali je odbio da plati 100,000.00 €, koje su podnosioci
predstavke zahtijevali kao naknadu za licencu za koris¢enje njihovih imena. Nakon duZeg sudskog
postupka, Savezni sud pravde je na kraju nasao da su reklame uprkos svojoj komercijalnoj prirodi
oblikovale javno mnjenje; da im nije bio cilj da iskoriste ime podnosilaca predstavke; niti su sadrzale
bilo $ta Sto bi za njih bilo poniZavajuce. Bohlen i Von Hannover su se onda Zalili Evropskom sudu za
ljudska prava.

Sud je nasao da prava podnosilaca predstavke nijesu prekrsena. Sud je utvrdio da, kao prvo, drzave
imaju Siroko ,polje slobodne procjene” sto se tie slobode izraZavanja i prava na zastitu privatnosti.
Ovo polje procjene je bilo narocito Siroko u odnosu na komercijalni govor poput reklame koja je u
pitanju. Sud je ponovio relevantne kriterijume iz svoje sudske prakse kako bi ocijenio nacin na koji su
domaci sudovi uspostavili ravnotezu izmedu prava na postovanje privatnog Zivota i prava na slobodu
izrazavanja. Ti kriterijumi su bili: doprinos raspravi od javnog interesa, u kojoj je mjeri osoba koja je u
pitanju bila u Zizi javnosti, predmet izvjestavanja, ranije ponasanje osobe koja je u pitanju kao i sam
sadrzZina, oblik i uticaj sadrzaja koji je objavljen. Kao prvo, u odnosu na pitanje od javnog interesa,
Sud je smatrao da je reklama osmisljena kako bi u nekoj mjeri doprinijela raspravi od javnog interesa
buducdi da su se bavili dogadajima koji su bili tema javnih rasprava na satirican nacin. Drugo, $to se

tice mjere do koje su podnosioci predstavke bili u ZiZi javnosti, sud je smatrao da su oni veé bili dobro



poznati javnosti, te da nisu mogli zahtijevati isti stepen zastite privatnog Zivota kao i osobe koje su
nepoznate Siroj javnosti. Treée, prema misljenju Suda, predmet reklama je bio ograni¢en na
konkretne dogadaje koji su vec bili dobro poznati javnosti, koji su bili propraceni u medijima i koji
nisu bili sporni. Na kraju, Sto se tice sadrzaja, oblika i uticaja koji su imale reklame, Sud je primijetio
da slika podnosilaca predstavke koja je prenesena nije bila poniZavajuca i da je na osnovu indirektnih
aluzija iz reklame bilo teSko uspostaviti vezu sa dogadajima koji su u pitanju. Sud je u tom smislu
prihvatio da je upotreba imena javne li¢nosti za potrebe komercijalnih proizvoda, sa ili bez
njegovog/njenog pristanka, mogla pokrenuti pitanje iz ¢lana 8, pogotovo onda kada taj proizvod nije
Siroko prihvaéen u drustvu. U ovom konkretnom slucaju, Sud je nasao za shodno da se sloZi sa
zaklju¢cima Saveznog suda pravde, pogotovo u odnosu na humoristicku prirodu reklama. Shodno
tome, Sud je smatrao da Savezni sud pravde uspostavio pravicnu ravnotezu izmedu slobode
izraZzavanja i prava na postovanje privatnog Zivota.

e Satakunnan Markkinapérssi Oy i Satamedia Oy protiv Finske, predstavka br. 931/13,
presuda od 21. jula 2015: ograni¢avanjem objavljivanja poreske baze podataka nije
prekrSeno pravo na slobodu izrazavanja

Ovaj slucaj se ticao izdavaca casopisa koji je objavio poreske informacije, tj. informacije o
oporezivom prihodu i sredstvima pojedinaca. lzdavaci ¢asopisa su 2003. godine uspostavili SMS
servis preko kojeg su ljudi mogli da dobiju poreske informacije iz baze podataka koja je obuhvatala
1,2 miliona ljudi, tj. oko tre¢inu oporezivog stanovnistva zemlje. Ova baza podataka bila je
sastavljena od javno dostupnih informacija koje je ¢asopis ve¢ bio objavio 2002. godine. Finski
Ombudsman za zastitu podataka pokrenuo je upravni postupak protiv ovog €asopisa, tvrdeci da je
SMS servis prekrSio zakon o zastiti podataka, a u novembru 2009. Odbor za zastitu podataka
zabranio je Casopisu da nastavi sa SMS servisom. Nakon nekoliko uloZenih Zalbi, ukljucujuéi i onu
upucenu Evropskom sudu pravde, koji je konstatovao da objavljivanje javno dostupnih poreskih
podataka u principu moZe predstavljati novinarstvo, Vrhovni upravni sud zakljuio je da se
obezbjedivanje dostupa cjelokupnoj bazi podataka ne moze smatrati novinarskom aktivnoscu. Stoga
je presudio da je objavljivanjem poreskih informacija prekrSeno pravo na privatnost osoba diji su
poreski podaci bili objavljeni. Sud je naveo da bi objavljivanje manjeg broja podataka moglo biti
zakonito. Kao rezultat odluke, ¢asopis je u jesen 2009. objavio znacajno smanjen spisak poreskih
podataka i nije se pojavio od tada. SMS servis je bio ukinut. Casopis se Zalio Evropskom sudu za
ljudska prava zbog krienja prava na slobodu izrazavanja.

Evropski sud je konstatovao da nije bilo krSenja prava na slobodu izraZavanja. S jedne strane, Sud je
uzeo u obzir da su poreski podaci ve¢ bili predmet javne evidencije u Finskoj, te da je ¢asopis te
podatke dobio zakonito i direktno od poreskih organa. Takode je uzeo u obzir da su objavljene
informacije bile tacne. Zabrinutost Suda izazvao je jedino obim objavljenih podataka. Sud je
razmotrio obrazloZenje Vrhovnog upravnog suda Finske, koji je nasao da objavljivanje cjelokupne
poreske baze podataka od 1,2 miliona ljudi ne predstavlja novinarsku aktivnost, te da stoga izuzetak
u novinarstvu od principa privatnosti podataka u konkretnom slucaju nije bio primjenjiv. U svom
obrazloZenju, Vrhovni upravni sud Finske pridao je znacaj pravu kompanije koja je podnijela
predstavku u odnosu na slobodu izrazavanja, kao i pravu na postovanje privatnog Zivota poreskih
obveznika cCiji su podaci bili objavljeni, ali je u konaénom konstatovao da pravo na privatnost



pojedinaca u ovom slucaju ima prednost nad pravom kompanije na slobodu izrazavanja. Evropski sud
za ljudska prava okarakterisao je ovo obrazloZenje kao ubjedljivo. U pogledu izrecene kazne, finski
sud je naveo da su kompanije i dalje mogle da objavljuju poreske podatke, ali ne i bazu podataka u
cjelosti. Mada je Sud priznao da je ¢asopis morao da se ugasi zbog ovog ogranicenja, to je smatrao
ekonomskom odlukom samih izdavaca, te ovakvu kaznu nije smatrao nesrazmjernom.

Sudija Tsotsoria izdala je izdvojenu presudu u kojoj kritikuje Sud za podrzavanje ¢ina cenzure, tvrdedi
da drzave ne bi trebalo da ogranicavaju objavljivanje podataka koji su javno dostupni. Ona je takode
kritikovala Sud zbog "povezivanja novinarske aktivnosti sa obimom objavljenih informacija". U
sustini, sudija Tsotsoria tvrdi da Sud nije trebalo da kaZe da objavljivanje cjelokupne baze podataka
nije predstavljalo novinarstvo.

e Ruusunen protiv Finske (predstavka br. 73579/10) i Ojala i Etukeno Oy protiv Finske (predstavka
br. 69939/10), 14. januar 2014: knjiga u kojoj su opisani intimni detalji ljubavne veze sa finskim
premijerom povrijedili su njegovo pravo na privatnost

Samohrana majka je objavila knjigu o njenoj ljubavnoj vezi sa finskim premijerom, Mattijem
Vanhanenom (Ruusunen je autorka knjige, Ojala je izdavac, a Etukeno Oy je izdavacka kompanija). U
knjizi, koja je objavljena dok je Vanhanen josS uvijek bio premijer, detaljno je opisan razvoj njihove
veze, njihovi razliciti stilovi Zivota, Vanhanenova djeca, kao i detalji iz njihovog seksualnog Zivota.
Nakon sto je knjiga objavljena, drzavni tuzilac je pokrenuo postupak zbog krsenja premijerovog prava
na privatnost. Finski sudovi su se sloZili da su opisi seksualnog Zivota u knjizi prekrsili premijerovo
pravo na privatnost, a podnositeljki predstavke izrekli nov¢anu kaznu i oduzeli joj pravo na
objavljivanje dijela knjige. Autorka knjige i izdavac¢ su onda podnijeli predstavku Evropskom sudu za
ljudska prava.

Evropski sud je smatrao da u ovom slucaju nije prekrSeno pravo na slobodu izraZzavanja. Sud se sloZio
da je tema knjige predstavljala pitanje od javnog interesa, navodedi da: ,,... je bivsi premijer bio javna
licnost u vrijeme objavljivanja knjige. Stoga, od njega se ocekivalo da toleriSe veci stepen javne
kritike koja moZe imati negativan uticaj na njegovu ¢ast i ugled nego privatna lica.”

Medutim, Evropski sud se nije sloZio da je objavljivanje seksualnih aspekata njihove veze bilo od
javnog interesa. Ruusunen je tvrdila da su ti detalji bili neophodni, jer bi u suprotnom ¢itaoci
nagadali da li su oni izostavljeni. Evropski sud se nije sloZio, navodedi da su finski sudovi pravilno
uspostavili ravnotezu izmedu prava podnositeljke predstavke na slobodu izrazavanja i prava
premijera na privatnost.

e Couderc i Hachette Filipacchi Associés protiv Francuske (predstavka br. 40454/07), 12. jun
2014: obavezivanje medija da plati odstetu zbog narusavanja privatnosti princa od Monaka
objavljivanjem ¢lanka o njegovom vanbraénom sinu povrijedilo je pravo na slobodu
izraZzavanja

Ovaj slucaj se ticao ¢asopisa koji je objavio ¢lanak o Zeni koja je tvrdila da je princ od Monaka otac
njenog sina. Informacije su potekle od Zene, koja je kontaktirala medije kada princ nije htio da
priznati da je otac. Clanak je propracen fotografijama princa sa djetetom, a takode je objavljen u



njemackom c¢asopisu. Engleske novine su vec pisale o ovoj prici. Princ je podnio tuzbu za narusavanje
privatnosti i dobio odStetu od 50.000 €. Sud je takode naredio ¢asopisu da odStampa detalje presude
na cijeloj naslovnoj stranici. Princ je naknadno priznao da je dijete njegovo.

Princ je takode podnio tuzbu zbog narusavanja privatnosti pred njemackim sudovima, ali je njegov
zahtjev odbijen uz obrazloZenje da pravo javnosti da bude obavijestena o moguéem muskom
nasljedniku prijestola Monaka nadmasuje sve interese privatnosti. Njemacki sudovi su takode
smatrali da je majka djeteta, a ne princ, koji nije priznao ocinstvo, trebalo da odluci da li je
objavljivanje djetetovog postojanja privatna stvar.

Evropski sud za ljudska prava je utvrdio da je presudom francuskih sudova povrijedeno pravo
casopisa na slobodu izrazavanja. Sud smatra da je pitanje moguceg nasljednika stvar od javnog
znacaja, i kao i njemacki sudovi, takode je utvrdio da se slucaj nije ticao samo princa i ¢asopisa, vec i
majke i djeteta, i prava djeteta da mu identitet bude priznat. Majka je dala informacije novinarima te
je odigrala kljuénu ulogu u objavi ¢lanka u koji je pitanju. Sud je utvrdio da je majka imala legitimno
pravo na publicitet, posebno s obzirom da princ nije priznao dijete, a princ ne bi trebao biti u
mogucénosti to zaustaviti pozivajuéi se na pravo na privatnost. Fotografije koje su pratile taj ¢lanak su
snimljene uz princev pristanak, u stanu majke djeteta. Dalje, sud je smatrao da, bududi da su engleski
i francuski ¢asopisi takode prenijeli pri¢u, se podaci vise ne mogu smatrati povjerljivima. Na kraju,
sud je uzeo u obzir da nije bilo klevete i da princ nije osporio istinu o tom pitanju - naime, da je dijete
njegovo.

e Sousa Goucha protiv Portugala (predstavka br. 70434/12), 22. mart 2016: odbijanje
pokretanja krivicnog postupka zbog Sale na racun poznate licnosti homoseksualne orijentacije
nije prekrsila pravo na njen privatni Zivot

Poznati TV voditelj homoseksualac u sali je bio ukljucen u listu "najboljih televizijskih voditeljki" u
toku jedne kasnovecernje satiricne emisije. On je podnio krivicnu prijavu zbog klevete i uvrede
protiv produkcijske TV kuée, tvrdeci da je navedena $ala povrijedila njegov ugled, poistovjetivsi
njegov pol sa njegovom seksualnom orjentacijom. Lokalni sudovi su odbili njegovu prijavu da
krivicno gone produkcijsku kuéu. TV voditelj se Zalio Evropskom sudu za ljudska prava, tvrdedi da
je odluka o nepokretanju postupka diskriminatorska, te da je prekrsila njegovo pravo na ugled.

Evropski sud za ljudska prava je zaklju¢io da pravo voditelja na ugled nije bilo povrijedeno. Clan 8
Konvencije bio je primjenjljiv na slucaj, jer je seksualna orjentacija vaZzan dio identiteta jedne
osobe. Sud je zakljucio da cak i javne li¢nosti imaju "legitimno ocekivanje" zastite i poStovanja
njihovog privatnog Zivota. Medutim, uz napomenu da je Sala bila satiricna, Sud je naveo da je
satira oblik umjetnickog izraza i socijalnog komentara koji ima za cilj da isprovocira i uzdrma. Sud
je ponovio da se Sala odnosila na ponasanje voditelja i njegov Zenstveni nacin izraza licnosti, a ne
na njega liéno. Sud je takode konstatovao da seksualna orjentacija podnosioca predstavke nije
bila uzrocni faktor u odbijanju domacih sudova da pokrenu krivi¢ni postupak; nije bilo nicega sto
bi ukazivalo da bi portugalske vlasti donijele drugaciju odluku da podnosilac predstavke nije bio

gej.



e Bdrbulescu protiv Rumunije (predstavka br. 61496/08), 12. januar 2016: presretanje
elektronskih komunikacija od strane poslodavca ne krsi pravo na privatnost ako se sluzbeni
nalog koristi u privatne svrhe

Rije¢ je o inZenjeru prodaje koji je dobio otkaz sa posla zbog neovlaséenog koriséenja e-poste u toku
radnog vremena. On je na zahtjev poslodavaca otvorio nalog na Yahoo Messenger u cilju
komunikacije sa klijentima. U julu 2007. godine obavijesten je da je poslodavac kontrolisao upotrebu
njegovog naloga, te da se pokazalo da je nalog koristio za licne potrebe. Njegov ugovor je raskinut
zbog krienja internih propisa kompanije, koja predvidaju zabranu upotrebe resursa kompanije za
line potrebe.

Evropski sud za ljudska prava je zakljuCio da ovim nije prekrSeno njegovo pravo na postovanje
privatnog zivota. Sud je nasao da nije nerazumno da poslodavac provjerava da li zaposleni obavljaju
svoje profesionalne zadatke u toku radnog vremena, i istakao da je poslodavac pristupio nalogu g.
Barbulescu u uvjerenju da je sadrzao komunikaciju sa klijentima - nije imao namjeru da trazi privatnu
prepisku. G. Barbulescu je pred domaéim sudovima uspio da pokrene pitanje navodnog krsenja
njegovog prava na privatan Zivit i korespondenciju. Domaci sudovi su koristili transkript njegovih
prepiski samo u onoj mjeri koja dokazuje da je koristio racunar kompanije za svoje privatne potrebe
u toku radnog vremena, a identitet osoba sa kojima je komunicirao nije bio otkriven.

Pripremio: Peter Noorlander, direktor Media Law Defence Initiative, London u saradnji sa HRA

Bilteni se objavljuju u okviru projekta “Monitoring novinarskih samoregulatornih tijela
u Crnoj Gori” koji finanasira Britanska ambasada u Podgorici.

oy \%.;"‘lﬁ‘“"”
British Embassy
Podgorica




